Defnyddiwch y dynodwr hwn i ddyfynnu neu i gysylltu â'r eitem hon: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/47449
Teitl: Психологічна програма подолання емоційного вигорання педагогів
Teitlau Eraill: Psychological program to overcome the emotional burnout of teachers
Awduron: Цюзь, Наталія Петрівна
Tsiuz, Nataliia
Affiliation: ТНТУ
Bibliographic description (Ukraine): Цюзь Н. П. Психологічна програма подолання емоційного вигорання педагогів : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра : спец. 053 – психологія / наук. кер. І. М. Періг. Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2024. 99 с.
Bibliographic description (International): Tsyuz N.P. Psychological program for overcoming emotional burnout of teachers: work on obtaining a master's degree: spec. 053 – psychology / sciences. driver AND. M. Pereg. Ternopil: Ivan Pulyu Ternopil National Technical University, 2024. 99 p.
Dyddiad Cyhoeddi: 27-Dec-2024
Submitted date: 27-Dec-2024
Date of entry: 11-Jan-2025
Cyhoeddwr: ТНТУ
Country (code): UA
Place of the edition/event: Тернопільський націоналний технічний університет імені Івана Пулюя
Supervisor: Періг, Ірина Мирославівна
Perig, Irina
UDC: 159.9
Allweddeiriau: 053
психологія
емоційне вигорання
emotional burnout
педагоги
teachers
емоційне виснаження
emotional exhaustion
деперсоналізація
depersonalization
професійна мотивація
professional motivation
саморегуляція
self-regulation
психологічна програма
psychological program
професійне навантаження
professional load
освітній процес
educational process
Page range: 99
Crynodeb: У кваліфікаційній роботі досліджено явище емоційного вигорання педагогів як комплексний феномен, що поєднує фізичне, емоційне та психологічне виснаження. На основі теоретичного аналізу визначено три основні компоненти вигорання: емоційне виснаження, деперсоналізація та зниження особистих досягнень. Проведене емпіричне дослідження дозволило виявити ключові фактори, що спричиняють вигорання серед педагогів, зокрема високий рівень професійного навантаження, недостатню підтримку, конфлікти в колективі, низьку оплату праці та порушення балансу між роботою і особистим життям. Також визначено, що вигорання негативно впливає на якість професійної діяльності та особисте життя педагогів, проявляючись у зниженні професійної мотивації, емоційній відчуженості та підвищеній вразливості до стресу. Розроблена програма подолання емоційного вигорання базується на психоосвітніх підходах, когнітивно-поведінкових методах, техніках саморегуляції та стрес-менеджменту. Її впровадження продемонструвало зниження рівня емоційного виснаження на 30-40%, покращення емоційного стану, міжособистісних відносин у колективах, а також підвищення мотивації до професійної діяльності. Отримані результати підтверджують ефективність системного підходу до профілактики та подолання емоційного вигорання серед педагогів. Рекомендації роботи спрямовані на вдосконалення умов професійної діяльності та впровадження програм підтримки, що сприятиме покращенню психоемоційного стану педагогів і якості освітнього процесу. Магістерська кваліфікаційна робота включає 99 сторінок, 6 таблиць та 2 рисунки, перелік джерел посилання складає 57 найменування, 5 додатків.
In the qualification work, the phenomenon of emotional burnout of teachers as a complex phenomenon combining physical, emotional and psychological exhaustion is investigated. On the basis of theoretical analysis, three main components of burnout are identified: emotional exhaustion, depersonalization and reduction of personal achievements. The empirical study revealed the key factors that cause burnout among teachers, in particular, a high level of professional workload, insufficient support, conflicts in the team, low wages and a violation of the balance between work and personal life. It is also determined that burnout negatively affects the quality of professional activity and personal life of teachers, manifesting itself in a decrease in professional motivation, emotional alienation and increased vulnerability to stress. The developed program of overcoming emotional burnout is based on psycho-educational approaches, cognitive-behavioral methods, techniques of self-regulation and stress management. Its implementation demonstrated a decrease in the level of emotional exhaustion by 30-40%, an improvement in the emotional state, interpersonal relationships in teams, as well as an increase in motivation for professional activity. The results obtained confirm the effectiveness of a systematic approach to preventing and overcoming emotional burnout among teachers. The recommendations of the work are aimed at improving the conditions of professional activity and the introduction of support programs, which will improve the psycho-emotional state of teachers and the quality of the educational process. The master's qualification work includes 99 pages, 6 tables and 2 figures, the list of reference sources is 57 titles, 5 applications.
Disgrifiad: На основі проведеного теоретичного та емпіричного дослідження нами сформовано наступні висновки: Емоційне вигорання розглядається як комплексне явище, що характеризується фізичним, емоційним та психологічним виснаженням через тривале перебування в стресових умовах професійної діяльності. На основі наукових підходів виділяються три основні компоненти емоційного вигорання: емоційне виснаження, деперсоналізація (відчуження від професії та колег), зниження особистих досягнень. Визначення структури емоційного вигорання дозволяє більш точно діагностувати та розробляти стратегії його подолання. Емоційне вигорання педагогів зумовлене низкою факторів, серед яких ключовими є високий рівень професійного навантаження, недостатня підтримка з боку адміністрації, низька зарплата, невизначеність у кар’єрному розвитку та конфлікти в колективі. Іншими чинниками є неадекватні очікування від роботи, відсутність можливостей для самореалізації, а також проблеми з балансом між роботою та особистим життям. Такі фактори впливають на розвиток стресу, що призводить до вигорання. Емоційне вигорання негативно впливає на якість професійної діяльності педагога, знижуючи його ефективність, мотивацію та інтерес до роботи, що може проявлятися у зниженні професійної компетентності, виникненні емоційної відчуженості від учнів та колег, а також у розвитку професійних помилок або кризових ситуацій. Для особистого життя вигорання може призвести до депресії, тривожності, погіршення фізичного здоров’я, а також труднощів у відносинах з близькими людьми. Проведення емпіричного дослідження дозволяє отримати реальні дані про рівень емоційного вигорання серед педагогів, виявити фактори, що його спричиняють, а також оцінити рівень стресу та задоволеності професією. За допомогою різноманітних методів, вдалося виявити конкретні прояви вигорання серед педагогів та специфічні професійні виклики, які вони переживають. Проведене дослідження показало, що програма подолання емоційного вигорання серед педагогів ефективно знижує рівень емоційного виснаження на 30-40%. Учасники відзначили поліпшення емоційного стану, здатності до саморегуляції, а також покращення психологічного клімату в колективах. Завдяки освоєнню технік управління часом і релаксації, педагоги змогли ефективніше організовувати свій робочий графік і досягти гармонії між професійним і особистим життям. Загалом, програма сприяла підвищенню професійної мотивації та задоволеності роботою. Розробка програми подолання емоційного вигорання включала застосування психоосвітнього підходу, когнітивно-поведінкових методик, а також практик саморегуляції та стрес-менеджменту. Апробація програми продемонструвала її ефективність: відбулося зниження рівня емоційного вигорання, покращення емоційної стійкості педагогів, а також покращення міжособистісних відносин у колективі. Педагоги відзначили позитивні зміни в професійній мотивації та загальному стані здоров’я після участі у програмі. Висновки свідчать про важливість системного підходу до вирішення проблеми емоційного вигорання серед педагогів. Своєчасне виявлення факторів, що призводять до вигорання, а також розробка та впровадження спеціалізованих програм підтримки, можуть значно покращити психоемоційний стан педагогів, а отже – сприяти підвищенню якості освітнього процесу.
Content: ВСТУП 3 РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ВИВЧЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ 7 1.1. Поняття та структура емоційного вигорання 7 1.2. Причини та фактори, що сприяють емоційному вигоранню педагогів 16 1.3. Наслідки емоційного вигорання для професійної діяльності та особистого життя 22 Висновки до розділу І 27 РОЗДІЛ II. ДОСЛІДЖЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ ПЕДАГОГІВ 29 2.1. Методологія дослідження 29 2.2. Аналіз результатів опитування та тестування педагогів 31 2.3. Визначення основних факторів, що впливають на емоційне вигорання 38 Висновки до розділу ІІ 42 РОЗДІЛ ІІІ.РОЗРОБКА ТА АПРОБАЦІЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПРОГРАМИ 44 3.1. Попередження емоційного вигорання 44 3.2. Принципи та підходи до розробки програми 51 3.3. Структура та зміст психологічної програми 64 3.4. Апробація програми: методи та результати 67 Висновки до розділу ІІІ 72 РОЗДІЛ IV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ 74 Висновки до розділу IV 81 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 83 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 85 ДОДАТКИ 92
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/47449
Copyright owner: © Цюзь Н. П., 2024
References (Ukraine): 1. Аврамейка М. Л. Профілактика професійного вигорання працівників соціальної сфери. Лютіж: Всеукраїнський центр професійної реабілітації інвалідів, 2008. 53 с.
2. Артеменко А., Нагорна Н. Психоемоційне вигорання вчителя під час війни. Суспільство та національні інтереси. №1 (1). 2024. С. 12-16.
3. Астремська І. В. Супервізія : профілактика та корекція емоційного вигорання працівників професій допомоги : монографія / І. В. Астремська. Миколаїв : Вид-во ЧНУ ім. Петра Могили, 2024. 132 с.
4. Батуріна М., Перєма В. Підготовка майбутніх педагогів до запобігання синдрому професійного вигорання. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. №8 (1). 2018. С. 58-67.
5. Бегун-Трачук Л. Дослідження професійного та емоційного вигорання у психолого-педагогічній теорії та практиці. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі, № 5, Травень 2021, С. 128–133.
6. Бєлякова С., Кончаківська К. Особливості психологічного вигорання педагогів закладу дошкільної освіти. Перспективи та інновації науки. №13 (18). 2022. С. 13-18.
7. Бойко В. В., Міщенко М. С. Особливості дослідження синдрому емоційного вигорання за допомогою методики «Діагностика рівня емоційного вигорання». Молодий вчений. 2015. № 4(3). С. 103-105.
8. Босько В. Інформаційні причини емоційного вигорання та аутоімунних захворювань. II Всеукраїнський форум китайської образної медицини. (м. Одеса, 6¬7 квітня 2019). Одеса. Асоціація китайської образної медицини України, 2019. С. 108-118.
9. Босько В. Методи самопізнання і самодопомоги Н. Пезешкіана – ефективний засіб профілактики емоційного вигорання екстремальних психологів. Психологія життєвого простору особистості в сучасних умовах кризи, глобалізації та цифрової трансформації суспільного життя: матеріали Міжнародної науково¬практичної конференції (м. Одеса, 14¬15 вересня 2022 року). Одеса. МГУ, 2023. С. 41¬-44.
10. Босько В. Профілактика емоційного вигорання екстремальних психологів засобами тренінгу з використанням методів самопізнання і самодопомоги Н. Пезешкіана. Науковий журнал з соціології та психології «Габітус». Випуск 49. Видавничий дім «Гельветика», 2023. С. 175¬-180.
11. Босько В. Теоретико¬емпіричний аналіз проблеми емоційного вигорання психологів сектору безпеки та оборони України. Вісник Національного університету оборони України. №3 (73), Київ, Національна академія оборони України, 2023. С. 41¬-49.
12. Босько В. Теоретичний аналіз проблеми профілактики емоційного вигорання екстремальних психологів. Науковий журнал «Проблеми екстремальної та кризової психології» №3, Харків, НУЦЗУ, 2022. С. 20¬-29.
13. Варгата О. В., Кулешова О. В., Міхеєва Л. В. Психологічні чинники професійного вигорання педагогів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. Запоріжжя : КПУ, 2021. Вип. 75, т. 1. С. 68-72.
14. Варнавська І. Фактори емоційного вигорання педагогів. Наука і техніка сьогодні. №14 (28). 2023. С. 55.
15. Вахоцька І. О. Проблема емоційного вигорання у професійній діяльності особистості. Вісник Харківського національного університету імені ВН Каразіна. Серія: Психологія. №57. 2015. С. 6-8.
16. Водянка Л. Д., Д. А. Суховецька, А. А. Занюк. Поняття емоційного вигорання та його профілактика.Інвестиції: практика та досвід. №3. 2022. С. 49-53.
17. Галян О. І. Відповідальність та емоційне вигорання педагогів. Інсайт: психологічні виміри суспільства. 2019. Вип. 2, С. 16–23.
18. Грейліх О. Особливості синдрому емоційного вигорання у професійній діяльності педагога. Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди. Педагогіка. Психологія. Філософія. №28 (2). 2013. С. 433-438.
19. Грицук О. В. Основні принципи та підходи в дослідженні синдрому емоційного вигорання у зарубіжній психології. Актуальні проблеми психології №1, Вип. 35. 2012. С. 30-33.
20. Грозов А. М. Мотивація персоналу як інструмент управління якістю праці на підприємстві. Матеріали Ⅻ Всеукр. наук.-практ. конф. пам’яті проф. ТНТУ ім. І. Пулюя, акад. НАН М. Г. Чумаченка: Управління бізнес-процесами підприємств у контексті індустрії 4.0, 11 жовтня 2024 року. Т. : ТНТУ, 2024. С. 28-29.
21. Дубчак О. Синдром вигорання як прояв професійної деформації педагогів. Proceedings of the National Aviation University. Series: Pedagogy, Psychology. №12. 2018. С. 118-123.
22. Думанська Г. Синдром емоційного вигорання у педагогів. Психолог. 2010. № 45. С. 3–5.
23. Жидко М. Є., О. В. Журавская. Особливості психологічної диференціації професійної дезадаптації, професійної деформації та емоційного вигорання. Психологія: реальність і перспективи. №4. 2015. С. 99-103.
24. Жогно, Ю. П. Психологічні особливості емоційного вигорання педагогів : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Юрій Петрович Жогно; наук. кер. І. Г. Головська; Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського. Одеса, 2009. 249 с.
25. Зайчикова Т. В., Карамушка Л. М., Максименко С. Д. Синдром «професійного вигорання» та професійна кар’єра працівників освітніх організацій: Київ: Міленіум, 2006. 365 с.
26. Киселиця О. М. Прогнозування та запобігання синдрому професійного вигорання і хронічної втоми учителів фізичної культури. Молодий вчений. №3.55.3. 2018. С. 89-92.
27. Ковалькова Т. О. Психологічні чинники попередження емоційного вигорання вчителів старших класів. Український науковий вісник: Соціальна психологія. №1. 2010. С. 39.
28. Ковалькова Т. О. Синдром емоційного вигорання у вчителів: діагностика та шляхи подолання. Соціально-економічні та правові аспекти розвитку суспільства. Київ: Університет економіки та права «КРОК, 2020. С. 200–219.
29. Кононенко О. І. Вплив перфекціонізму особистості на виникнення емоційного вигорання. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. №2 (1). 2014. С. 81-85.
30. Куделя І. С., Перепелюк Т. Д. Психологічні особливості професійного вигорання вчителя середньої школи. Актуальні проблеми психології. 2019. Т. ХІ. Вип. 19. С. 381–395.
31. Кузнєцов М. А., Грицук О. В. Аналіз ефективності програми формування у вчителів вмінь протистояти процесу развитку синдрому емоційного вигорання. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені ГС Сковороди. Психологія. №39. 2011. С. 113-126.
32. Лаврова М. Г. Теоретичний аналіз сучасних поглядів на поняття «емоційне вигорання». Вісник Одеського національного університету. Психологія. №19.2 (32). 2014. С. 33-38.
33. Левус Н. І., Гупаловська В. А. Емоційне вигорання матерів у взаємостосунках з дітьми. Дитинство без насилля: суспільство, школа і сім’я на захисті прав дітей: збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної. Тернопіль: Стереоарт, 2014. С. 334–336.
34. Лефтеров В. О., Босько В. Методи попередження і подолання синдрому «вигорання» у екстремальних психологів. Медико¬психологічні та інформаційні аспекти реабілітації і абілітації людини: матеріали науковопрактичної конференції з міжнародною участю (м. Костянтинівка, 20 жовтня 2020 року) / за заг. ред. проф. О.А. Панченко. Костянтинівка, 2020. С. 135¬-138.
35. Лефтеров В., Босько В. Психотренінгові технології профілактики та корекції емоційного вигорання екстремальних психологів після психологічної роботи з учасниками бойових дій. Актуальні дослідження в сучасній вітчизняній екстремальній та кризовій психології: монографія. Том. ІІ / за заг. Ред. В.П. Садкового, О. В. Тімченка. Харків, 2022. С. 256¬-272.
36. Льошенко О., Кондратьєва В. Діагностика, профілактика, корекція синдрому «емоційного вигорання». Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. №3. 2021. С. 105-112.
37. Метельська Н. Вплив емоційного вигорання на розвиток професійної самосвідомості педагогічних працівників. Психологія і особистість. №1. 2015. С. 97-108.
38. Мешко Г. М. Професійний стрес у діяльності педагога. Педагогічний альманах. №19. 2013. С. 95-101.
39. Моначин І. Л. Психологічні особливості професійного вигорання іт-спеціалістів. Матеріали VІІІ Міжнародної науково-технічної конференції молодих учених та студентів. Актуальні задачі сучасних технологій. Тернопіль 27-28 листопада 2019. С. 136.
40. Морская Л. І. Професійне вигорання українського педагога: міф чи реальність?». Педагогіка. 2011. № 2 С. 43.
41. Назарук Н. Каузально-телеологічний формат профілактики професійного вигорання вчителя. Психологія особистості. №1. 2012. С. 119-128.
42. Павлюк М. М., Д. С. Журавська, Н. Клімишина. Психологічні чинники емоційного вигорання у професійній діяльності. Актуальні проблеми психології. Психологія особистості. Психологічна допомога особистості. №18.11. 2018. С. 226-244.
43. Панасюк О., Фаловська І. Психосоціальні детермінанти професійного вигорання педагогів: виклики та способи подолання. Перспективи та інновації науки. №10 (44). 2024. С. 78-80.
44. Перегончук Н. В. Проблема емоційної стійкості в професійній діяльності педагога. Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук.пр. Ін-ту психології імені Г. С. Костюка АПН України / За ред. С. Д. Максименка. Т. ХІІ, ч. 4. К., 2010. С. 322- 331.
45. Періг І.М. Пошук ресурсів як умова підтримки ментального здоров’я особистості. Матеріали Міжнародної наукової конференції «Воєнні конфлікти та техногенні катастрофи: історичні та психологічні наслідки». Тернопіль: ФОП Паляниця В.А., 2024. С. 32-33. Режим доступу: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/44761/2/MCTD_2024_Perig_I-Search_of_resources_as_a_condition_32-33.pdf (дата звернення 19.11.2024)
46. Піговська С. Профілактика синдрому професійного вигорання. Психолог. 2011. № 14-15. С. 49
47. Профілактика та подолання професійного та емоційного вигорання : методичні рекомендації для спеціалістів соціальних служб / підготовлені Балакірєвою К. О.; Проект програми розвитку ООН «Підтримка реформи соціального сектору в Україні». К., б. р. 45 с.
48. Романовська О. О. Синдром емоційного вигорання в професійній діяльності викладача ВНЗ як психологічна і педагогічна проблема. Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / укр. інж.-пед. акад. Харків, 2017. № 54-55. С. 357-366.
49. Ситнік С. Особистісні детермінанти емоційного вигорання педагогів. Наука і освітa : наук.-практ. журнал. 2024. № 1. С. 81-88.
50. Сіроха Л. В. Психологічні особливості емоційного вигорання у вчителів початкової школи. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». №1.3. 2018. С. 201-205.
51. Терлецька Ю. Вплив емоційного вигоряння викладачів вищої школи на ефективність їх фахової діяльності. Педагогіка і психологія професійної освіти. №2. 2016. С. 85-94.
52. Черкаська Є. Ф. Профілактика і корекція емоційного вигорання у вчителів загальноосвітніх шкіл. Сучасні тренінгові технології для розвитку особистості: еко-тренінг. Збірник тез доповідей VІ Всеукраїнської науково-практичної конференції. Умань-Київ: Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини; Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2021.С. 76.
53. Чернякова О. В., Морозова Р. Вплив психоемоційного здоров’я вчителя на його професійну діяльність. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки. №6. 2018. С. 132.
54. Чернякова О. В., Отчич Л. М. До проблеми вивчення «професійного вигорання» педагога. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки. №8. 2017. С. 125.
55. Шиделко А. В., Мачита А. Б. Психологічний аналіз феномену емоційного вигорання особистості. The 6 th International scientific and practical conference Science and innovation of modern world(February 23-25, 2023). Cognum Publishing House, London, United Kingdom. 2023. С. 71-77.
References (International): 56. Maddi S. R., Khoshaba D. M. Hardiness and Mental Health. Journal of Personality Assessment.1994. Vol. 63. № 2. P. 265-274
57. Maslach C., Schaufeli W.B., Leiter M.P. Job burnout. Annu. Rev. Psychol. 2001, V.52. р. 397-422.
Content type: Master Thesis
Ymddengys yng Nghasgliadau:053 — психологія

Ffeiliau yn yr Eitem Hon:
Ffeil Disgrifiad MaintFformat 
Магістерська робота Цюзь Н..docx317,53 kBMicrosoft Word XMLGweld/Agor


Diogelir eitemau yn DSpace gan hawlfraint, a chedwir pob hawl, onibai y nodir fel arall.

Offer Gweinyddol