Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/50220

Title: Application of Matlab Simulink libraries for the investigation of the efficiency of energy storage devices use in electric traction systems
Other Titles: Використання бібліотек Matlab Simulink для дослідження ефективності застосування накопичувачів енергії в системах електричної тяги
Authors: Босий, Дмитро
Томс, Олексій
Фурса, Максим
Борщ, Богдан
Тюрін, Михайло
Bosyi, Dmytro
Toms, Oleksii
Fursa, Maksym
Borsch, Bohdan
Tiurin, Mykhailo
Affiliation: Український державний університет науки і технологій, Дніпро, Україна
Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, Ukraine
Bibliographic description (Ukraine): Application of Matlab Simulink libraries for the investigation of the efficiency of energy storage devices use in electric traction systems / Dmytro Bosyi, Oleksii Toms, Maksym Fursa, Bohdan Borsch, Mykhailo Tiurin // Scientific Journal of TNTU. — Tern. : TNTU, 2025. — Vol 118. — No 2. — P. 138–152.
Bibliographic reference (2015): Application of Matlab Simulink libraries for the investigation of the efficiency of energy storage devices use in electric traction systems / Bosyi D. та ін. // Scientific Journal of TNTU, Ternopil. 2025. Vol 118. No 2. P. 138–152.
Bibliographic citation (APA): Bosyi, D., Toms, O., Fursa, M., Borsch, B., & Tiurin, M. (2025). Application of Matlab Simulink libraries for the investigation of the efficiency of energy storage devices use in electric traction systems. Scientific journal of the ternopil national technical university, 118(2), 138-152. TNTU..
Bibliographic citation (CHICAGO): Bosyi D., Toms O., Fursa M., Borsch B., Tiurin M. (2025) Application of Matlab Simulink libraries for the investigation of the efficiency of energy storage devices use in electric traction systems. Scientific journal of the ternopil national technical university (Tern.), vol. 118, no 2, pp. 138-152.
Is part of: Вісник Тернопільського національного технічного університету, 2 (118), 2025
Scientific journal of the ternopil national technical university, 2 (118), 2025
Journal/Collection: Вісник Тернопільського національного технічного університету
Issue: 2
Volume: 118
Issue Date: 20-Μαΐ-2025
Submitted date: 11-Δεκ-2024
Date of entry: 31-Οκτ-2025
Publisher: ТНТУ
TNTU
Place of the edition/event: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/visnyk_tntu2025.02.138
UDC: 004.5
621.331
Keywords: накопичувач енергії
акумулятор
суперконденсатор
електротяга
моделювання
Matlab Simulink
energy storage
battery
supercapacitor
electric traction
modeling
Matlab Simulink
Number of pages: 15
Page range: 138-152
Start page: 138
End page: 152
Abstract: Представлено результати дослідження доцільності та ефективності застосування систем накопичення електроенергії в електротягових системах з використанням комп’ютерного моделювання у середовищі Matlab Simulink. Актуальність теми зумовлена неможливістю повного повторного використання електроенергії, що генерується під час рекуперативного гальмування електротранспорту. Надлишкова енергія в більшості випадків не знаходить споживача в контактній мережі, що призводить до її втрати або навіть негативних наслідків, зокрема спрацювання захистів від перенапруги. Застосування накопичувачів дозволяє уникнути цих проблем, зберігаючи енергію для подальшого використання, що підвищує енергоефективність та екологічність транспортної системи. Проаналізовано сучасні типи накопичувачів електроенергії (свинцево-кислотні, нікель- кадмієві, нікель-металогідридні, літій-іонні, суперконденсатори), їх технічні характеристики, режимів заряджання, циклічної стабільності, питомої енергоємності та вартості. З урахуванням цих параметрів змодельовано варіанти застосування накопичувачів у системі електропостачання метрополітену. За допомогою моделі, створеної у Matlab Simulink, проведено чисельні експерименти, що враховують реальні режими роботи тягових підстанцій, графіки навантаження та структуру контактної мережі. Результати моделювання показали, що найефективнішим варіантом за співвідношенням «вартість – зменшення втрат потужності» є використання літій-іонних акумуляторних батарей. Їх застосування дозволяє суттєво знизити пускові струми, компенсувати пікові навантаження та зменшити загальні втрати електроенергії в мережі. Отримана модель також дає змогу оцінювати вплив накопичувачів на параметри електропостачання за різних схем підключення, що дозволяє використовувати її як інструмент для інженерного аналізу та подальшої оптимізації енергетичної інфраструктури електротранспорту
This paper presents the results of a study on the use of energy storage systems in electric traction systems, conducted using the Matlab Simulink software environment. The relevance of implementing energy storage systems lies in the current inability to fully utilize regenerated energy during braking. The analysis of available types of electrical energy storage devices reveals that several variants exist, each requiring specific charging parameters. By applying an analytical approach to modeling electric traction loads, various scenarios of integrating storage devices into subway power supply systems were examined. The simulation results demonstrate that, under cost constraints for the storage system, lithium-ion batteries provide the highest efficiency among the considered technologies
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/50220
ISSN: 2522-4433
Copyright owner: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2025
URL for reference material: https://web.archive.org/web/20221103103048/https://mtu.gov.ua/content/statistichni-dani-pro-ukrainski-zaliznici.html
https://www.railway-energy.org/static/Regenerative_braking_in_DC_systems_103.php
https://www.veolia.co.uk/benefits-and-applications-energy-storage-systems
https://research.rabobank.com
https://www.mobility.siemens.com/global/en/portfolio/digital-solutions-software/infrastructure/rail-electrification/sidytrac.html
https://www.openpowernet.de/
https://doi.org/10.1007/978-981-99-1176-9
https://pubs.aip.org/avs/jvb/article/35/4/040801/592713
https://doi.org/10.1116/1.4983210
https://doi.org/10.1007/978-3-662-55504-0
https://doi.org/10.1002/9781119278924
https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.9569
https://doi.org/10.3390/vehicles6020028
https://doi.org/10.3390/app7030286
https://doi.org/10.3390/en14248196
https://doi.org/10.1109/TTE.2020.2983855
https://doi.org/10.1007/978-3-031-52652-7_51
https://doi.org/10.3390/en17020489
https://doi.org/10.33108/visnyk_tntu2018.03.134
References (International): 1. Ministry of Communities and Territories Development of Ukraine. Statistical data on Ukrainian railways. Available at: https://web.archive.org/web/20221103103048/https://mtu.gov.ua/content/statistichni-dani-pro-ukrainski-zaliznici.html.
2. Energy efficiency Technologies for Railways – Regenerative braking in DC systems. Available at: https://www.railway-energy.org/static/Regenerative_braking_in_DC_systems_103.php.
3. Benefits and Application of Energy Storage Systems – Veolia UK. Available at: https://www.veolia.co.uk/benefits-and-applications-energy-storage-systems
4. Rabobank. Energy storage and demand response as stabilizers in evolving US wholesale electricity markets. Rabobank Insights. 2023. Available at: https://research.rabobank.com.
5. Siemens Mobility. Sitras Sidytrac is simulation software for traction power supply. Available at: https://www.mobility.siemens.com/global/en/portfolio/digital-solutions-software/infrastructure/rail-electrification/sidytrac.html.
6. OpenPowerNet – Simulation software for traction power supply systems. Available at: https://www.openpowernet.de/.
7. Xue D., Pan F. (2024). MATLAB and Simulink in Action: Programming, Scientific Computing and Simulation. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-99-1176-9
8. Qi Z., Koenig G. M. (2017) Nanotechnology and Microelectronics: Materials, Processing, Measurement, and Phenomena. J. Vac. Sci. Technol. B., vol. 35, no. 4. Available at: https://pubs.aip.org/avs/jvb/article/35/4/040801/592713. https://doi.org/10.1116/1.4983210
9. Sterner M., Stadler I. (2019). Handbook of Energy Storage. Springer-Verlag GmbH Germany. https://doi.org/10.1007/978-3-662-55504-0
10. Liu W. (2017). Hybrid electric vehicle system modelling and control. Wiley, 584 p. https://doi.org/10.1002/9781119278924
11. Sablin O. et al. (2022) Efficiency of Energy Storage Control in the Electric Transport Systems. Arch. Transp, vol. 62, no. 2, pp. 105–122. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.9569
12. Riabov B., Liubarskyi I., Overianova L. et al. Mathematical Model of the Electric Traction System of Quarry Railway Transport. Transport Means 2022: Proc. of the 26th Int. Sci. Conf., Kaunas: KUT, 2022. Pt. 1. P. 330–335.
13. Riabov I., Goolak S., Neduzha L. (2024) An Estimation of the Energy Savings of a Mainline Diesel Locomotive Equipped with an Energy Storage Device. Vehicles, vol. 6, pp. 611–631. https://doi.org/10.3390/vehicles6020028
14. Amiryar M. E., Pullen K. R. (2017) A Review of Flywheel Energy Storage System Technologies and Their Applications. Appl. Sci, vol. 7. Article 286. https://doi.org/10.3390/app7030286
15. Jakubowski A. et al. (2021) Modeling of Electrified Transportation Systems Featuring Multiple Vehicles and Complex Power Supply Layout. Energies, vol. 14. Article 8196. https://doi.org/10.3390/en14248196
16. Xiao Z. et al. (2020) Modeling and Energy-Optimal Control for High-Speed Trains // IEEE Trans. Transp. Electrif, vol. 6, pp. 797–807. https://doi.org/10.1109/TTE.2020.2983855
17. Kondratieva L. et al. (2024) Reduction of Energy Consumption by Electric Rolling Stock of Quarry Railways. In: Proceedings of the Int. Conf. Sustainable Solutions in Energy and Environment. Springer, pp. 573–584. https://doi.org/10.1007/978-3-031-52652-7_51
18. Kuznetsov V. et al. (2024) Progress and Challenges Connected with the Integration of Renewable Energy Sources with Railway Distribution Networks. Energies, vol. 17. Article 489. https://doi.org/10.3390/en17020489
19. Gotovych V., Nazarevych O., Shcherbak L. (2018) Mathematical modeling of the regular-mode electric power supply and electric power consumption processes of the organization. Scientific Journal of TNTU, vol. 91, no. 3, pp. 134–142. https://doi.org/10.33108/visnyk_tntu2018.03.134
Content type: Article
Εμφανίζεται στις συλλογές:Вісник ТНТУ, 2025, № 2 (118)

Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο:
Αρχείο Περιγραφή ΜέγεθοςΜορφότυπος 
TNTUSJ_2025v118n2_Bosyi_D-Application_of_Matlab_Simulink_138-152.pdf4,79 MBAdobe PDFΔείτε/ Ανοίξτε
TNTUSJ_2025v118n2_Bosyi_D-Application_of_Matlab_Simulink_138-152__COVER.png1,25 MBimage/pngΔείτε/ Ανοίξτε


Όλα τα τεκμήρια του δικτυακού τόπου προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα