Empreu aquest identificador per citar o enllaçar aquest ítem:
http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/50220
| Títol: | Application of Matlab Simulink libraries for the investigation of the efficiency of energy storage devices use in electric traction systems |
| Altres títols: | Використання бібліотек Matlab Simulink для дослідження ефективності застосування накопичувачів енергії в системах електричної тяги |
| Autor: | Босий, Дмитро Томс, Олексій Фурса, Максим Борщ, Богдан Тюрін, Михайло Bosyi, Dmytro Toms, Oleksii Fursa, Maksym Borsch, Bohdan Tiurin, Mykhailo |
| Affiliation: | Український державний університет науки і технологій, Дніпро, Україна Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, Ukraine |
| Bibliographic description (Ukraine): | Application of Matlab Simulink libraries for the investigation of the efficiency of energy storage devices use in electric traction systems / Dmytro Bosyi, Oleksii Toms, Maksym Fursa, Bohdan Borsch, Mykhailo Tiurin // Scientific Journal of TNTU. — Tern. : TNTU, 2025. — Vol 118. — No 2. — P. 138–152. |
| Bibliographic reference (2015): | Application of Matlab Simulink libraries for the investigation of the efficiency of energy storage devices use in electric traction systems / Bosyi D. та ін. // Scientific Journal of TNTU, Ternopil. 2025. Vol 118. No 2. P. 138–152. |
| Bibliographic citation (APA): | Bosyi, D., Toms, O., Fursa, M., Borsch, B., & Tiurin, M. (2025). Application of Matlab Simulink libraries for the investigation of the efficiency of energy storage devices use in electric traction systems. Scientific journal of the ternopil national technical university, 118(2), 138-152. TNTU.. |
| Bibliographic citation (CHICAGO): | Bosyi D., Toms O., Fursa M., Borsch B., Tiurin M. (2025) Application of Matlab Simulink libraries for the investigation of the efficiency of energy storage devices use in electric traction systems. Scientific journal of the ternopil national technical university (Tern.), vol. 118, no 2, pp. 138-152. |
| Is part of: | Вісник Тернопільського національного технічного університету, 2 (118), 2025 Scientific journal of the ternopil national technical university, 2 (118), 2025 |
| Journal/Collection: | Вісник Тернопільського національного технічного університету |
| Issue: | 2 |
| Volume: | 118 |
| Data de publicació: | 20-de -2025 |
| Submitted date: | 11-de -2024 |
| Date of entry: | 31-d’o-2025 |
| Editorial: | ТНТУ TNTU |
| Place of the edition/event: | Тернопіль Ternopil |
| DOI: | https://doi.org/10.33108/visnyk_tntu2025.02.138 |
| UDC: | 004.5 621.331 |
| Paraules clau: | накопичувач енергії акумулятор суперконденсатор електротяга моделювання Matlab Simulink energy storage battery supercapacitor electric traction modeling Matlab Simulink |
| Number of pages: | 15 |
| Page range: | 138-152 |
| Start page: | 138 |
| End page: | 152 |
| Resum: | Представлено результати дослідження доцільності та ефективності застосування
систем накопичення електроенергії в електротягових системах з використанням комп’ютерного
моделювання у середовищі Matlab Simulink. Актуальність теми зумовлена неможливістю повного
повторного використання електроенергії, що генерується під час рекуперативного гальмування
електротранспорту. Надлишкова енергія в більшості випадків не знаходить споживача в
контактній мережі, що призводить до її втрати або навіть негативних наслідків, зокрема
спрацювання захистів від перенапруги. Застосування накопичувачів дозволяє уникнути цих проблем,
зберігаючи енергію для подальшого використання, що підвищує енергоефективність та екологічність
транспортної системи.
Проаналізовано сучасні типи накопичувачів електроенергії (свинцево-кислотні, нікель-
кадмієві, нікель-металогідридні, літій-іонні, суперконденсатори), їх технічні характеристики,
режимів заряджання, циклічної стабільності, питомої енергоємності та вартості. З урахуванням
цих параметрів змодельовано варіанти застосування накопичувачів у системі електропостачання
метрополітену. За допомогою моделі, створеної у Matlab Simulink, проведено чисельні експерименти,
що враховують реальні режими роботи тягових підстанцій, графіки навантаження та структуру
контактної мережі.
Результати моделювання показали, що найефективнішим варіантом за співвідношенням
«вартість – зменшення втрат потужності» є використання літій-іонних акумуляторних батарей. Їх
застосування дозволяє суттєво знизити пускові струми, компенсувати пікові навантаження та
зменшити загальні втрати електроенергії в мережі. Отримана модель також дає змогу оцінювати вплив
накопичувачів на параметри електропостачання за різних схем підключення, що дозволяє
використовувати її як інструмент для інженерного аналізу та подальшої оптимізації енергетичної
інфраструктури електротранспорту This paper presents the results of a study on the use of energy storage systems in electric traction systems, conducted using the Matlab Simulink software environment. The relevance of implementing energy storage systems lies in the current inability to fully utilize regenerated energy during braking. The analysis of available types of electrical energy storage devices reveals that several variants exist, each requiring specific charging parameters. By applying an analytical approach to modeling electric traction loads, various scenarios of integrating storage devices into subway power supply systems were examined. The simulation results demonstrate that, under cost constraints for the storage system, lithium-ion batteries provide the highest efficiency among the considered technologies |
| URI: | http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/50220 |
| ISSN: | 2522-4433 |
| Copyright owner: | © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2025 |
| URL for reference material: | https://web.archive.org/web/20221103103048/https://mtu.gov.ua/content/statistichni-dani-pro-ukrainski-zaliznici.html https://www.railway-energy.org/static/Regenerative_braking_in_DC_systems_103.php https://www.veolia.co.uk/benefits-and-applications-energy-storage-systems https://research.rabobank.com https://www.mobility.siemens.com/global/en/portfolio/digital-solutions-software/infrastructure/rail-electrification/sidytrac.html https://www.openpowernet.de/ https://doi.org/10.1007/978-981-99-1176-9 https://pubs.aip.org/avs/jvb/article/35/4/040801/592713 https://doi.org/10.1116/1.4983210 https://doi.org/10.1007/978-3-662-55504-0 https://doi.org/10.1002/9781119278924 https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.9569 https://doi.org/10.3390/vehicles6020028 https://doi.org/10.3390/app7030286 https://doi.org/10.3390/en14248196 https://doi.org/10.1109/TTE.2020.2983855 https://doi.org/10.1007/978-3-031-52652-7_51 https://doi.org/10.3390/en17020489 https://doi.org/10.33108/visnyk_tntu2018.03.134 |
| References (International): | 1. Ministry of Communities and Territories Development of Ukraine. Statistical data on Ukrainian railways. Available at: https://web.archive.org/web/20221103103048/https://mtu.gov.ua/content/statistichni-dani-pro-ukrainski-zaliznici.html. 2. Energy efficiency Technologies for Railways – Regenerative braking in DC systems. Available at: https://www.railway-energy.org/static/Regenerative_braking_in_DC_systems_103.php. 3. Benefits and Application of Energy Storage Systems – Veolia UK. Available at: https://www.veolia.co.uk/benefits-and-applications-energy-storage-systems 4. Rabobank. Energy storage and demand response as stabilizers in evolving US wholesale electricity markets. Rabobank Insights. 2023. Available at: https://research.rabobank.com. 5. Siemens Mobility. Sitras Sidytrac is simulation software for traction power supply. Available at: https://www.mobility.siemens.com/global/en/portfolio/digital-solutions-software/infrastructure/rail-electrification/sidytrac.html. 6. OpenPowerNet – Simulation software for traction power supply systems. Available at: https://www.openpowernet.de/. 7. Xue D., Pan F. (2024). MATLAB and Simulink in Action: Programming, Scientific Computing and Simulation. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-99-1176-9 8. Qi Z., Koenig G. M. (2017) Nanotechnology and Microelectronics: Materials, Processing, Measurement, and Phenomena. J. Vac. Sci. Technol. B., vol. 35, no. 4. Available at: https://pubs.aip.org/avs/jvb/article/35/4/040801/592713. https://doi.org/10.1116/1.4983210 9. Sterner M., Stadler I. (2019). Handbook of Energy Storage. Springer-Verlag GmbH Germany. https://doi.org/10.1007/978-3-662-55504-0 10. Liu W. (2017). Hybrid electric vehicle system modelling and control. Wiley, 584 p. https://doi.org/10.1002/9781119278924 11. Sablin O. et al. (2022) Efficiency of Energy Storage Control in the Electric Transport Systems. Arch. Transp, vol. 62, no. 2, pp. 105–122. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.9569 12. Riabov B., Liubarskyi I., Overianova L. et al. Mathematical Model of the Electric Traction System of Quarry Railway Transport. Transport Means 2022: Proc. of the 26th Int. Sci. Conf., Kaunas: KUT, 2022. Pt. 1. P. 330–335. 13. Riabov I., Goolak S., Neduzha L. (2024) An Estimation of the Energy Savings of a Mainline Diesel Locomotive Equipped with an Energy Storage Device. Vehicles, vol. 6, pp. 611–631. https://doi.org/10.3390/vehicles6020028 14. Amiryar M. E., Pullen K. R. (2017) A Review of Flywheel Energy Storage System Technologies and Their Applications. Appl. Sci, vol. 7. Article 286. https://doi.org/10.3390/app7030286 15. Jakubowski A. et al. (2021) Modeling of Electrified Transportation Systems Featuring Multiple Vehicles and Complex Power Supply Layout. Energies, vol. 14. Article 8196. https://doi.org/10.3390/en14248196 16. Xiao Z. et al. (2020) Modeling and Energy-Optimal Control for High-Speed Trains // IEEE Trans. Transp. Electrif, vol. 6, pp. 797–807. https://doi.org/10.1109/TTE.2020.2983855 17. Kondratieva L. et al. (2024) Reduction of Energy Consumption by Electric Rolling Stock of Quarry Railways. In: Proceedings of the Int. Conf. Sustainable Solutions in Energy and Environment. Springer, pp. 573–584. https://doi.org/10.1007/978-3-031-52652-7_51 18. Kuznetsov V. et al. (2024) Progress and Challenges Connected with the Integration of Renewable Energy Sources with Railway Distribution Networks. Energies, vol. 17. Article 489. https://doi.org/10.3390/en17020489 19. Gotovych V., Nazarevych O., Shcherbak L. (2018) Mathematical modeling of the regular-mode electric power supply and electric power consumption processes of the organization. Scientific Journal of TNTU, vol. 91, no. 3, pp. 134–142. https://doi.org/10.33108/visnyk_tntu2018.03.134 |
| Content type: | Article |
| Apareix a les col·leccions: | Вісник ТНТУ, 2025, № 2 (118) |
Arxius per aquest ítem:
| Arxiu | Descripció | Mida | Format | |
|---|---|---|---|---|
| TNTUSJ_2025v118n2_Bosyi_D-Application_of_Matlab_Simulink_138-152.pdf | 4,79 MB | Adobe PDF | Veure/Obrir | |
| TNTUSJ_2025v118n2_Bosyi_D-Application_of_Matlab_Simulink_138-152__COVER.png | 1,25 MB | image/png | Veure/Obrir |
Els ítems de DSpace es troben protegits per copyright, amb tots els drets reservats, sempre i quan no s’indiqui el contrari.