Använd denna länk för att citera eller länka till detta dokument: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/50062
Titel: Вплив стилю сімейного виховання на розвиток тривожності у підлітків
Övriga titlar: The influence of family parenting style on the development of anxiety in adolescents
Författare: Мотяшок, Вероніка Михайлівна
Motiashok, Veronika
Bibliographic description (Ukraine): Мотяшок В.М. Вплив стилю сімейного виховання на розвиток тривожності у підлітків : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра : спец. 053- психологія / наук. кер. І. М. Чорна Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2025. 86 с.
Conference/Event: 86
Utgivningsdatum: 3-jul-2025
Submitted date: jun-2025
Date of entry: 16-sep-2025
Utgivare: ТНТУ
Country (code): UA
Place of the edition/event: Тернопільський націоналний технічний університет імені Івана Пулюя
Supervisor: Чорна, Ірина Михайлівна
Chorna, Iryna
UDC: 159.9
Nyckelord: тривожність
anxiety
підлітковий вік
adolescen,
стиль сімейного виховання
parenting style
авторитарне виховання
authoritarian parenting,
демократичне виховання
democratic parenting
психоемоційний стан
psycho-emotional state
емоційна чутливість
emotionacel sensitivity
сімейна взаємодія
family interaction
психодіагностика
psychodiagnostics
профілактика тривожності
anxiety prevention
Sammanfattning: Кваліфікаційна робота присвячена дослідженню впливу стилю сімейного виховання на розвиток тривожності у підлітків. У теоретичній частині розкрито поняття та види тривожності, охарактеризовано вікові особливості підлітків, проаналізовано сучасні підходи до класифікації стилів виховання (авторитарний, демократичний, ліберальний, індиферентний) та їхній вплив на емоційний розвиток дитини. У другій частині представлено емпіричне дослідження, яке проводилось серед учнів 8–10 класів (30 підлітків віком 14–16 років). Застосовано валідні психодіагностичні методики: FES, PARI, шкалу тривожності Спілбергера–Ханіна. Статистичний аналіз результатів засвідчив, що найвищі показники тривожності характерні для підлітків з дисгармонійним та авторитарним стилем сімейного виховання. Найнижчі — у респондентів, які виховуються в гармонійному родинному середовищі. У роботі подано практичні рекомендації для батьків, педагогів і психологів щодо профілактики та зниження рівня тривожності у підлітків. Робота має прикладний характер і може бути використана у шкільній практиці, психологічному консультуванні та просвітницькій роботі з родинами
The bachelor’s qualification paper investigates the influence of parenting style on the development of anxiety in adolescents. The theoretical part outlines the concept and types of anxiety, age-specific psychological features of adolescence, and presents modern classifications of parenting styles (authoritarian, democratic, permissive, indifferent), analyzing their impact on a child’s emotional development. The empirical section presents a study conducted among 30 adolescents aged 14 to 16, using validated psychodiagnostic tools: Family Environment Scale (FES), Parental Attitude Research Instrument (PARI), and the Spielberger–Khanin Anxiety Scale. Statistical analysis showed that adolescents raised in authoritarian and disharmonious families tend to have the highest levels of anxiety, while those in harmonious family environments demonstrate significantly lower anxiety levels. The paper provides practical recommendations for parents, educators, and psychologists aimed at preventing and reducing anxiety in adolescents. The results of this study have practical value and can be applied in educational institutions, psychological counseling, and psychoeducational programs for families. The findings contribute to a deeper understanding of the emotional needs of adolescents and the importance of a supportive parenting style in fostering psychological well-being.
Beskrivning: У процесі дослідження було проаналізовано теоретичні засади, емпіричні дані та розроблено методичні рекомендації щодо проблеми впливу стилю сімейного виховання на рівень тривожності у підлітків. У першому розділі проведено аналіз наукової літератури з теми дослідження. Було з’ясовано, що стиль сімейного виховання є одним з ключових чинників, що впливає на емоційний стан дитини, зокрема на рівень тривожності. Найбільш несприятливими у цьому контексті є авторитарний, гіперопікаючий. У другому розділі було здійснено емпіричне дослідження, метою якого стало вивчення зв’язку між стилями сімейного виховання та рівнем тривожності у підлітків. Застосовано валідні психодіагностичні методики для виявлення особливостей сімейного виховання та оцінки рівня тривожності. Результати дослідження підтвердили наявність чіткої залежності між стилем батьківського виховання та емоційним станом підлітків: діти з сімей із демократичним стилем виховання мають нижчий рівень тривожності, тоді як у дітей з авторитарних або надмірно контролюючих сімей тривожність виявляється значно вищою. У третьому розділі було запропоновано тренінг і конспект бесіди для батьків. Розроблений тренінг для підлітків спрямований на покращення емоційної регуляції, зниження психоемоційної напруги та формування адекватної самооцінки. Конспект профілактичної бесіди з батьками покликаний підвищити їхню обізнаність про вплив стилю виховання на психічне здоров’я дітей та стимулювати до створення більш приймаючої та підтримувальної атмосфери в родині. Отже, результати теоретичного аналізу, емпіричного дослідження та практичні рекомендації дозволяють зробити висновок про важливість батьківської поведінки в контексті профілактики й подолання тривожності у підлітковому віці. Застосування запропонованих заходів може стати ефективною основою для психологічної підтримки дітей і гармонізації родинних стосунків.
Content: ВСТУП 3 РОЗДІЛ І. АНАЛІЗ НАУКОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ ПО ПРЕДМЕТУ ДОСЛІДЖЕННЯ 6 1.1. Стилі сімейного виховання та їх вплив на тривожність у дітей 6 1.2. Вікові особливості прояву тривожності у дітей 9 1.3. Особливості тривожності у дітей підліткового віку 12 Висновки до розділу І 19 РОЗДІЛ ІІ. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ СТИЛЮ СІМЕЙНОГО ВИХОВАННЯ НА ТРИВОЖНІСТЬ У ПІДЛІТКІВ 21 2.1. Обгрунтування психодіагностичного комплексу 21 2.2. Аналіз результатів дослідження 24 Висновки до розділу 2 35 РОЗДІЛ ІІІ. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ЗНИЖЕННЯ РІВНЯ ТРИВОЖНОСТІ У ПІДЛІТКІВ 37 3.1. Тренінг для зниження рівня тривожності 37 3.2. Конспект профілактичної бесіди для батьків 44 Висновки до розділу ІІІ 53 РОЗДІЛ IV. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ, ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ 55 4.1. Психологічні застереження щодо безпеки дітей із підвищеним рівнем тривожності 55 ВИСНОВКИ 60 СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 62 ДОДАТКИ 67
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/50062
Copyright owner: Мотяшок Вероніка Михайлівна
References (Ukraine): 1. Берегова Н., Федорчук П. Вплив сімейного виховання на формування особистості дитини. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. Львів, 2020. Випуск 6. С. 10–15
2. Вовчик-Блакитна О.О. Особливості сімейного виховання та формування особистості підлітка. Київ: Університетське видавництво «Пульсари», 2019. 242 с.
3. Гончаренко Т.А. Психологічні чинники розвитку тривожності підлітків у сім'ях з різними стилями виховання. Вісник Національного університету "Київський політехнічний інститут". Серія: Філософія. Психологія. Педагогіка. Київ, 2021. № 2 (71). С. 68-75.
4. Карабаєва І.В., Терещенко Л.А. Вплив стилів сімейного виховання на психоемоційний розвиток підлітків. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. Херсон, 2020. Вип. 3. С. 126-134.
5. Кравчук С.Л. Психологічні особливості тривожності та її зв'язок зі стилями батьківського виховання у підлітковому віці. Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Серія: Психологія. 2021. Вип. 13. С. 54-61.
6. Кротенко В.І., Заставна І.С. Вплив стилю сімейного виховання на формування акцентуацій характеру у підлітків. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. Вип. 28. C. 290–293
7. Левкович В.Д. Тривожність підлітків: причини виникнення та шляхи подолання. Практична психологія та соціальна робота. 2021. № 3. С. 16-22.
8. Манніно Г., Каронія В. Час, добробут і щастя: попереднє дослідне дослідження. Світове майбутнє. 2017. 73. 318–333.
9. Мелоян А., Севян С., Боженко І. Психологічні особливості впливу захисних механізмів на невротичні потреби в дівчат студентського віку. Теорія і практика сучасної психології. 2019. No 4. Т. 2. С. 45–49. DOI : https:// doi.org/10.32840/2663-6026.2019.4-2.9
10. Михайлова Е.Соціодемографічні, психологічні, біологічні чинники предикції тривожних розладів у дітей. Медична психологія. 2018. No 2. Т. 13. С. 7-14. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mpsl_2018_13_2_4
11. Неведомська Є. Михайловська Т. Як подолати педагогу тривожність студентів? Освітологічний дискурс.2016. No 1. С. 131-144. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/osdys_2016_1_15
12. Павелків Р.В., Савчин М.В. Вікова психологія: підручник. Київ: Академвидав, 2019. 512 с.
13. Поліщук В.М. Вікові кризи у віковому розвитку особистості. Суми: Університетська книга, 2020. 320 с.
14. Субашкевич І.Р., Сеньків Х.Т. Вплив стилю сімейного виховання на формування ціннісних орієнтацій підлітків. Інноваційна педагогіка. 2020. Випуск 21. Т. 2. С. 196–200
15. Тищенко С.П., Максименко С.Д. Психологія підлітка. Практикум: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ: Видавничий Дім «Слово», 2020. 256 с.
16. Фройд З. Вступ до психоаналізу. Нові висновки. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2021. 550 с.
17. Харченко О. Тривога та тривожність як психологічні детермінанти самореалізації особистості. Київський науково-педагогічний вісник. 2018. No 15. С. 64-73
18. Цибух Л.М., Мельничук І.В., Лазоренко Т.М. Вплив стилю сімейного виховання на розвиток особистісних якостей підлітків. Габітус. 2020. Випуск 15. С. 202–207
19. Чепелєва Н.В., Смульсон М.Л. Сімейні наративи як чинник розвитку особистості підлітка. Психологічні науки: проблеми і здобутки: збірник наукових статей. Київ: КиМУ, 2019. Вип. 13. С. 210-230.
20. Щербан Т.Д., Брецко І.І. Психологічні особливості тривожності в підлітковому віці. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія: Педагогіка та психологія. 2018. Вип. 2 (8). С. 251-254.
21. Barber, B. K., Stolz, H. E., & Olsen, J. A. Parental support, psychological control, and behavioral control: Assessing relevance across time, culture, and method. Monographs of the Society for Research in Child Development. 2021. Vol. 70, No. 4. P. 1-147.
22. Baumrind, D., & Black, A. E. Socialization practices associated with dimensions of competence in preschool boys and girls. Child Development. 2018. Vol. 89, No. 2. P. 291-327.
23. Chorpita, B. F., & Barlow, D. H. The development of anxiety: The role of control in the early environment. Psychological Bulletin. 2022. Vol. 124, No. 1. P. 3-21.
24. Crocetti, E., Klimstra, T., Keijsers, L., Hale, W. W., & Meeus, W. Anxiety trajectories and identity development in adolescence: A five-wave longitudinal study. Journal of Youth and Adolescence. 2019. Vol. 38, No. 6. P. 839-849.
25. Desjardins, J., Zelenski, J. M., & Coplan, R. J. An investigation of maternal personality, parenting styles, and subjective well-being. Personality and Individual Differences. 2020. Vol. 44, No. 3. P. 587-597.
26. Flouri, E., & Mavroveli, S. Adverse life events and emotional and behavioural problems in adolescence: The role of coping and emotion regulation. Stress and Health. 2021. Vol. 29, No. 5. P. 360-368.
27. Ginsburg, G. S., Grover, R. L., & Ialongo, N. Parenting behaviors among anxious and non-anxious mothers: Relation with concurrent and long-term child outcomes. Child & Family Behavior Therapy. 2019. Vol. 26, No. 4. P. 23-41.
28. Horney K. The neurotic personality of our time / Revised ed. edition. New York : W. W. Norton & Company, 1994. 304 p.
29. Hudson, J. L., & Rapee, R. M. Parent-child interactions and anxiety disorders: An observational study. Behaviour Research and Therapy. 2021. Vol. 39, No. 12. P. 1411-1427.
30. Kertz, S. J., & Woodruff-Borden, J. The developmental psychopathology of worry. Clinical Child and Family Psychology Review. 2022. Vol. 14, No. 2. P. 174-197.
31. Lansford, J. E., Malone, P. S., Dodge, K. A., Chang, L., Chaudhary, N., Tapanya, S., & Deater-Deckard, K. Children's perceptions of maternal hostility as a mediator of the link between discipline and children's adjustment in four countries. International Journal of Behavioral Development. 2020. Vol. 34, No. 5. P. 452-461.
32. McLeod, B. D., Wood, J. J., & Weisz, J. R. Examining the association between parenting and childhood anxiety: A meta-analysis. Clinical Psychology Review. 2019. Vol. 27, No. 2. P. 155-172
33. Milevsky, A., Schlechter, M., Netter, S., & Keehn, D. Maternal and paternal parenting styles in adolescents: Associations with self-esteem, depression and life-satisfaction. Journal of Child and Family Studies. 2018. Vol. 16, No. 1. P. 39-47.
34. Muris, P., & Merckelbach, H. Perceived parental rearing behavior and anxiety disorders symptoms in normal children. Personality and Individual Differences. 2018. Vol. 25, No. 6. P. 1199-1206.
35. Ohannessian, C. M., Hesselbrook, V. M., Kramer, J., Kuperman, S., Bucholz, K. K., Schuckit, M. A., & Nurnberger, J. I. The relationship between parental psychopathology and adolescent psychopathology: An examination of gender patterns. Journal of Emotional and Behavioral Disorders. 2020. Vol. 13, No. 2. P. 67-76.
Content type: Bachelor Thesis
Samling:053 — Психологія (бакалаври)

Fulltext och övriga filer i denna post:
Fil Beskrivning StorlekFormat 
Бакалавр. робота Мотяшок.docx131,32 kBMicrosoft Word XMLVisa/Öppna
Avtorsyka_dovidka Мотяшок.doc45 kBMicrosoft WordVisa/Öppna


Materialet i DSpace är upphovsrättsligt skyddat och får ej användas i kommersiellt syfte!

Administrativa verktyg