Bu öğeden alıntı yapmak, öğeye bağlanmak için bu tanımlayıcıyı kullanınız: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/50062
Tüm üstveri kaydı
Dublin Core AlanıDeğerDil
dc.contributor.advisorЧорна, Ірина Михайлівна-
dc.contributor.advisorChorna, Iryna-
dc.contributor.authorМотяшок, Вероніка Михайлівна-
dc.contributor.authorMotiashok, Veronika-
dc.date.accessioned2025-09-16T17:49:26Z-
dc.date.available2025-09-16T17:49:26Z-
dc.date.issued2025-07-03-
dc.date.submitted2025-06-
dc.identifier.citationМотяшок В.М. Вплив стилю сімейного виховання на розвиток тривожності у підлітків : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра : спец. 053- психологія / наук. кер. І. М. Чорна Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2025. 86 с.uk_UA
dc.identifier.urihttp://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/50062-
dc.descriptionУ процесі дослідження було проаналізовано теоретичні засади, емпіричні дані та розроблено методичні рекомендації щодо проблеми впливу стилю сімейного виховання на рівень тривожності у підлітків. У першому розділі проведено аналіз наукової літератури з теми дослідження. Було з’ясовано, що стиль сімейного виховання є одним з ключових чинників, що впливає на емоційний стан дитини, зокрема на рівень тривожності. Найбільш несприятливими у цьому контексті є авторитарний, гіперопікаючий. У другому розділі було здійснено емпіричне дослідження, метою якого стало вивчення зв’язку між стилями сімейного виховання та рівнем тривожності у підлітків. Застосовано валідні психодіагностичні методики для виявлення особливостей сімейного виховання та оцінки рівня тривожності. Результати дослідження підтвердили наявність чіткої залежності між стилем батьківського виховання та емоційним станом підлітків: діти з сімей із демократичним стилем виховання мають нижчий рівень тривожності, тоді як у дітей з авторитарних або надмірно контролюючих сімей тривожність виявляється значно вищою. У третьому розділі було запропоновано тренінг і конспект бесіди для батьків. Розроблений тренінг для підлітків спрямований на покращення емоційної регуляції, зниження психоемоційної напруги та формування адекватної самооцінки. Конспект профілактичної бесіди з батьками покликаний підвищити їхню обізнаність про вплив стилю виховання на психічне здоров’я дітей та стимулювати до створення більш приймаючої та підтримувальної атмосфери в родині. Отже, результати теоретичного аналізу, емпіричного дослідження та практичні рекомендації дозволяють зробити висновок про важливість батьківської поведінки в контексті профілактики й подолання тривожності у підлітковому віці. Застосування запропонованих заходів може стати ефективною основою для психологічної підтримки дітей і гармонізації родинних стосунків.uk_UA
dc.description.abstractКваліфікаційна робота присвячена дослідженню впливу стилю сімейного виховання на розвиток тривожності у підлітків. У теоретичній частині розкрито поняття та види тривожності, охарактеризовано вікові особливості підлітків, проаналізовано сучасні підходи до класифікації стилів виховання (авторитарний, демократичний, ліберальний, індиферентний) та їхній вплив на емоційний розвиток дитини. У другій частині представлено емпіричне дослідження, яке проводилось серед учнів 8–10 класів (30 підлітків віком 14–16 років). Застосовано валідні психодіагностичні методики: FES, PARI, шкалу тривожності Спілбергера–Ханіна. Статистичний аналіз результатів засвідчив, що найвищі показники тривожності характерні для підлітків з дисгармонійним та авторитарним стилем сімейного виховання. Найнижчі — у респондентів, які виховуються в гармонійному родинному середовищі. У роботі подано практичні рекомендації для батьків, педагогів і психологів щодо профілактики та зниження рівня тривожності у підлітків. Робота має прикладний характер і може бути використана у шкільній практиці, психологічному консультуванні та просвітницькій роботі з родинамиuk_UA
dc.description.abstractThe bachelor’s qualification paper investigates the influence of parenting style on the development of anxiety in adolescents. The theoretical part outlines the concept and types of anxiety, age-specific psychological features of adolescence, and presents modern classifications of parenting styles (authoritarian, democratic, permissive, indifferent), analyzing their impact on a child’s emotional development. The empirical section presents a study conducted among 30 adolescents aged 14 to 16, using validated psychodiagnostic tools: Family Environment Scale (FES), Parental Attitude Research Instrument (PARI), and the Spielberger–Khanin Anxiety Scale. Statistical analysis showed that adolescents raised in authoritarian and disharmonious families tend to have the highest levels of anxiety, while those in harmonious family environments demonstrate significantly lower anxiety levels. The paper provides practical recommendations for parents, educators, and psychologists aimed at preventing and reducing anxiety in adolescents. The results of this study have practical value and can be applied in educational institutions, psychological counseling, and psychoeducational programs for families. The findings contribute to a deeper understanding of the emotional needs of adolescents and the importance of a supportive parenting style in fostering psychological well-being.uk_UA
dc.description.tableofcontentsВСТУП 3 РОЗДІЛ І. АНАЛІЗ НАУКОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ ПО ПРЕДМЕТУ ДОСЛІДЖЕННЯ 6 1.1. Стилі сімейного виховання та їх вплив на тривожність у дітей 6 1.2. Вікові особливості прояву тривожності у дітей 9 1.3. Особливості тривожності у дітей підліткового віку 12 Висновки до розділу І 19 РОЗДІЛ ІІ. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ СТИЛЮ СІМЕЙНОГО ВИХОВАННЯ НА ТРИВОЖНІСТЬ У ПІДЛІТКІВ 21 2.1. Обгрунтування психодіагностичного комплексу 21 2.2. Аналіз результатів дослідження 24 Висновки до розділу 2 35 РОЗДІЛ ІІІ. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ЗНИЖЕННЯ РІВНЯ ТРИВОЖНОСТІ У ПІДЛІТКІВ 37 3.1. Тренінг для зниження рівня тривожності 37 3.2. Конспект профілактичної бесіди для батьків 44 Висновки до розділу ІІІ 53 РОЗДІЛ IV. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ, ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ 55 4.1. Психологічні застереження щодо безпеки дітей із підвищеним рівнем тривожності 55 ВИСНОВКИ 60 СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 62 ДОДАТКИ 67uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТНТУuk_UA
dc.subjectтривожністьuk_UA
dc.subjectanxietyuk_UA
dc.subjectпідлітковий вікuk_UA
dc.subjectadolescen,uk_UA
dc.subjectстиль сімейного вихованняuk_UA
dc.subjectparenting styleuk_UA
dc.subjectавторитарне вихованняuk_UA
dc.subjectauthoritarian parenting,uk_UA
dc.subjectдемократичне вихованняuk_UA
dc.subjectdemocratic parentinguk_UA
dc.subjectпсихоемоційний станuk_UA
dc.subjectpsycho-emotional stateuk_UA
dc.subjectемоційна чутливістьuk_UA
dc.subjectemotionacel sensitivityuk_UA
dc.subjectсімейна взаємодіяuk_UA
dc.subjectfamily interactionuk_UA
dc.subjectпсиходіагностикаuk_UA
dc.subjectpsychodiagnosticsuk_UA
dc.subjectпрофілактика тривожностіuk_UA
dc.subjectanxiety preventionuk_UA
dc.titleВплив стилю сімейного виховання на розвиток тривожності у підлітківuk_UA
dc.title.alternativeThe influence of family parenting style on the development of anxiety in adolescentsuk_UA
dc.typeBachelor Thesisuk_UA
dc.rights.holderМотяшок Вероніка Михайлівнаuk_UA
dc.coverage.placenameТернопільський націоналний технічний університет імені Івана Пулюяuk_UA
dc.subject.udc159.9uk_UA
dc.relation.references1. Берегова Н., Федорчук П. Вплив сімейного виховання на формування особистості дитини. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. Львів, 2020. Випуск 6. С. 10–15uk_UA
dc.relation.references2. Вовчик-Блакитна О.О. Особливості сімейного виховання та формування особистості підлітка. Київ: Університетське видавництво «Пульсари», 2019. 242 с.uk_UA
dc.relation.references3. Гончаренко Т.А. Психологічні чинники розвитку тривожності підлітків у сім'ях з різними стилями виховання. Вісник Національного університету "Київський політехнічний інститут". Серія: Філософія. Психологія. Педагогіка. Київ, 2021. № 2 (71). С. 68-75.uk_UA
dc.relation.references4. Карабаєва І.В., Терещенко Л.А. Вплив стилів сімейного виховання на психоемоційний розвиток підлітків. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. Херсон, 2020. Вип. 3. С. 126-134.uk_UA
dc.relation.references5. Кравчук С.Л. Психологічні особливості тривожності та її зв'язок зі стилями батьківського виховання у підлітковому віці. Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Серія: Психологія. 2021. Вип. 13. С. 54-61.uk_UA
dc.relation.references6. Кротенко В.І., Заставна І.С. Вплив стилю сімейного виховання на формування акцентуацій характеру у підлітків. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. Вип. 28. C. 290–293uk_UA
dc.relation.references7. Левкович В.Д. Тривожність підлітків: причини виникнення та шляхи подолання. Практична психологія та соціальна робота. 2021. № 3. С. 16-22.uk_UA
dc.relation.references8. Манніно Г., Каронія В. Час, добробут і щастя: попереднє дослідне дослідження. Світове майбутнє. 2017. 73. 318–333.uk_UA
dc.relation.references9. Мелоян А., Севян С., Боженко І. Психологічні особливості впливу захисних механізмів на невротичні потреби в дівчат студентського віку. Теорія і практика сучасної психології. 2019. No 4. Т. 2. С. 45–49. DOI : https:// doi.org/10.32840/2663-6026.2019.4-2.9uk_UA
dc.relation.references10. Михайлова Е.Соціодемографічні, психологічні, біологічні чинники предикції тривожних розладів у дітей. Медична психологія. 2018. No 2. Т. 13. С. 7-14. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mpsl_2018_13_2_4uk_UA
dc.relation.references11. Неведомська Є. Михайловська Т. Як подолати педагогу тривожність студентів? Освітологічний дискурс.2016. No 1. С. 131-144. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/osdys_2016_1_15uk_UA
dc.relation.references12. Павелків Р.В., Савчин М.В. Вікова психологія: підручник. Київ: Академвидав, 2019. 512 с.uk_UA
dc.relation.references13. Поліщук В.М. Вікові кризи у віковому розвитку особистості. Суми: Університетська книга, 2020. 320 с.uk_UA
dc.relation.references14. Субашкевич І.Р., Сеньків Х.Т. Вплив стилю сімейного виховання на формування ціннісних орієнтацій підлітків. Інноваційна педагогіка. 2020. Випуск 21. Т. 2. С. 196–200uk_UA
dc.relation.references15. Тищенко С.П., Максименко С.Д. Психологія підлітка. Практикум: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ: Видавничий Дім «Слово», 2020. 256 с.uk_UA
dc.relation.references16. Фройд З. Вступ до психоаналізу. Нові висновки. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2021. 550 с.uk_UA
dc.relation.references17. Харченко О. Тривога та тривожність як психологічні детермінанти самореалізації особистості. Київський науково-педагогічний вісник. 2018. No 15. С. 64-73uk_UA
dc.relation.references18. Цибух Л.М., Мельничук І.В., Лазоренко Т.М. Вплив стилю сімейного виховання на розвиток особистісних якостей підлітків. Габітус. 2020. Випуск 15. С. 202–207uk_UA
dc.relation.references19. Чепелєва Н.В., Смульсон М.Л. Сімейні наративи як чинник розвитку особистості підлітка. Психологічні науки: проблеми і здобутки: збірник наукових статей. Київ: КиМУ, 2019. Вип. 13. С. 210-230.uk_UA
dc.relation.references20. Щербан Т.Д., Брецко І.І. Психологічні особливості тривожності в підлітковому віці. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія: Педагогіка та психологія. 2018. Вип. 2 (8). С. 251-254.uk_UA
dc.relation.references21. Barber, B. K., Stolz, H. E., & Olsen, J. A. Parental support, psychological control, and behavioral control: Assessing relevance across time, culture, and method. Monographs of the Society for Research in Child Development. 2021. Vol. 70, No. 4. P. 1-147.uk_UA
dc.relation.references22. Baumrind, D., & Black, A. E. Socialization practices associated with dimensions of competence in preschool boys and girls. Child Development. 2018. Vol. 89, No. 2. P. 291-327.uk_UA
dc.relation.references23. Chorpita, B. F., & Barlow, D. H. The development of anxiety: The role of control in the early environment. Psychological Bulletin. 2022. Vol. 124, No. 1. P. 3-21.uk_UA
dc.relation.references24. Crocetti, E., Klimstra, T., Keijsers, L., Hale, W. W., & Meeus, W. Anxiety trajectories and identity development in adolescence: A five-wave longitudinal study. Journal of Youth and Adolescence. 2019. Vol. 38, No. 6. P. 839-849.uk_UA
dc.relation.references25. Desjardins, J., Zelenski, J. M., & Coplan, R. J. An investigation of maternal personality, parenting styles, and subjective well-being. Personality and Individual Differences. 2020. Vol. 44, No. 3. P. 587-597.uk_UA
dc.relation.references26. Flouri, E., & Mavroveli, S. Adverse life events and emotional and behavioural problems in adolescence: The role of coping and emotion regulation. Stress and Health. 2021. Vol. 29, No. 5. P. 360-368.uk_UA
dc.relation.references27. Ginsburg, G. S., Grover, R. L., & Ialongo, N. Parenting behaviors among anxious and non-anxious mothers: Relation with concurrent and long-term child outcomes. Child & Family Behavior Therapy. 2019. Vol. 26, No. 4. P. 23-41.uk_UA
dc.relation.references28. Horney K. The neurotic personality of our time / Revised ed. edition. New York : W. W. Norton & Company, 1994. 304 p.uk_UA
dc.relation.references29. Hudson, J. L., & Rapee, R. M. Parent-child interactions and anxiety disorders: An observational study. Behaviour Research and Therapy. 2021. Vol. 39, No. 12. P. 1411-1427.uk_UA
dc.relation.references30. Kertz, S. J., & Woodruff-Borden, J. The developmental psychopathology of worry. Clinical Child and Family Psychology Review. 2022. Vol. 14, No. 2. P. 174-197.uk_UA
dc.relation.references31. Lansford, J. E., Malone, P. S., Dodge, K. A., Chang, L., Chaudhary, N., Tapanya, S., & Deater-Deckard, K. Children's perceptions of maternal hostility as a mediator of the link between discipline and children's adjustment in four countries. International Journal of Behavioral Development. 2020. Vol. 34, No. 5. P. 452-461.uk_UA
dc.relation.references32. McLeod, B. D., Wood, J. J., & Weisz, J. R. Examining the association between parenting and childhood anxiety: A meta-analysis. Clinical Psychology Review. 2019. Vol. 27, No. 2. P. 155-172uk_UA
dc.relation.references33. Milevsky, A., Schlechter, M., Netter, S., & Keehn, D. Maternal and paternal parenting styles in adolescents: Associations with self-esteem, depression and life-satisfaction. Journal of Child and Family Studies. 2018. Vol. 16, No. 1. P. 39-47.uk_UA
dc.relation.references34. Muris, P., & Merckelbach, H. Perceived parental rearing behavior and anxiety disorders symptoms in normal children. Personality and Individual Differences. 2018. Vol. 25, No. 6. P. 1199-1206.uk_UA
dc.relation.references35. Ohannessian, C. M., Hesselbrook, V. M., Kramer, J., Kuperman, S., Bucholz, K. K., Schuckit, M. A., & Nurnberger, J. I. The relationship between parental psychopathology and adolescent psychopathology: An examination of gender patterns. Journal of Emotional and Behavioral Disorders. 2020. Vol. 13, No. 2. P. 67-76.uk_UA
dc.citation.conference86-
dc.coverage.countryUAuk_UA
Koleksiyonlarda Görünür:053 — Психологія (бакалаври)

Bu öğenin dosyaları:
Dosya Açıklama BoyutBiçim 
Бакалавр. робота Мотяшок.docx131,32 kBMicrosoft Word XMLGöster/Aç
Avtorsyka_dovidka Мотяшок.doc45 kBMicrosoft WordGöster/Aç


DSpace'deki bütün öğeler, aksi belirtilmedikçe, tüm hakları saklı tutulmak şartıyla telif hakkı ile korunmaktadır.

Yönetim Araçları