Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/49611
Titolo: Асертивна поведінка як засіб уникнення міжособистісних конфліктів у студентському середовищі
Titoli alternativi: Assertive behavior as a means of avoiding interpersonal conflicts in the student environment
Autori: Боднар, Вікторія Володимирівна
Bodnar, Viktoriia
Bibliographic description (Ukraine): Боднар В.В. Асертивна поведінка як засіб уникнення міжособистісних конфліктів у студентському середовищі : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра : спец. 053- психологія / наук. кер. В.В. Вишньовський Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2025. 79 с.
Bodnar V.V. Assertive behavior as a means of avoiding interpersonal conflicts in the student environment: work for obtaining a bachelor's degree: speciality 053- psychology / scientific supervisor V.V. Vyshniovsky Ternopil: Ivan Pulyuy Ternopil National Technical University, 2025. 78 p.
Data: 25-giu-2025
Submitted date: 25-giu-2025
Date of entry: 7-lug-2025
Editore: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Country (code): UA
Place of the edition/event: ТНТУ
Supervisor: Вишньовський, Василь Володимирович
Vyshniovskyi, Vasyl
UDC: 159.9
Parole chiave: асертивна поведінка
assertive behavior
міжособистісні конфлікти
interpersonal conflicts
студентське середовище
student environment
профілактика
profile
конфліктність
емоційний інтелект
емоційний інтелект
emotional intelligence
напруга напруга, соціалізація напруга, соціалізація
tension
соціалізація
socialization
Page range: 78
Abstract: Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього рівня «бакалавр». ТНТУ імені Івана Пулюя, факультет економіки та менеджменту, кафедра психології, науковий керівник: кандидат психологічних наук, завідувач кафедри психології, доцент Вишньовський В.В., Тернопіль, 78 с. У кваліфікаційній роботі теоретично обґрунтовано та емпірично досліджено асертивну поведінку як засіб уникнення міжособистісних конфліктів у студентському середовищі. Розкрито сутність понять «асертивність», «міжособистісний конфлікт», «поведінкові стратегії», «самоповага», «соціальна компетентність». Проаналізовано типи конфліктів, їх причини та наслідки для психоемоційного стану студентів. Досліджено рівень асертивності та конфліктності особистості у студентської молоді. Встановлено взаємозв’язок між рівнем асертивної поведінки та схильністю до конструктивних або деструктивних стратегій поведінки у конфліктних ситуаціях. Розроблено практичні рекомендації та концептуальну модель розвитку асертивності як чинника профілактики конфліктів серед студентів
The qualification work theoretically substantiates and empirically researches assertive behavior as a means of avoiding interpersonal conflicts in the student environment. The essence of the concepts of "assertiveness", "interpersonal conflict", "behavioral strategies", "self-esteem", "social competence" is revealed. The types of conflicts, their causes and consequences for the psycho-emotional state of students are analyzed. The level of assertiveness and conflict of personality in student youth is studied. The relationship between the level of assertive behavior and the tendency to constructive or destructive behavioral strategies in conflict situations is established. Practical recommendations and a conceptual model for the development of assertiveness as a factor in preventing conflicts among students are developed.
Descrizione: У сучасних умовах, коли міжособистісна взаємодія набуває все більшої інтенсивності та різноманітності, здатність до ефективного управління конфліктними ситуаціями стає особливо актуальною. Конфлікти є природним компонентом як професійної, так і особистої сфери життя, а спосіб їх вирішення безпосередньо впливає на соціальну успішність та психологічний комфорт особистості. Важливим чинником, що визначає стратегії поведінки в конфліктах, є рівень розвитку асертивності. Асертивність, яка розуміється як здатність до відвертого та водночас тактовного вираження власних думок, почуттів і потреб із дотриманням прав оточуючих, виступає ключовим елементом ефективної комунікації. Ця психологічна характеристика сприяє формуванню зрілих міжособистісних відносин, дозволяючи уникати як пасивної поведінки (пов’язаної із пригніченням власних інтересів), так і агресивних проявів (які провокують загострення конфліктів). У рамках дослідження було проаналізовано сутність понять «асертивність» та «конфлікт», розглянуто модель стратегій поведінки Томаса- Кілмена, досліджено взаємозв’язок між рівнем асертивності та вибором способів реагування на конфліктні ситуації. Окрему увагу приділено аналізу гендерних відмінностей у виборі стратегій конфліктної взаємодії. Результати дослідження підтвердили висунуті гіпотези: 1. Встановлено прямий зв’язок між агресивністю та вибором стратегії суперництва, а також обернену кореляцію з тактиками уникання та пристосування 2. Виявлено пряму залежність пасивної поведінки від стратегій уникання та обернений зв’язок із суперництвом 3. Підтверджено, що асертивні особистості віддають перевагу стратегії співробітництва, тоді як компроміс виявився характернішим для пасивних респондентів 74 4. Встановлено гендерні відмінності: чоловіки демонструють більшу схильність до стратегії суперництва, що корелює з вищими показниками агресивності 5. Статистично значущих гендерних відмінностей у виборі інших стратегій не виявлено, хоча спостерігалася тенденція до більшого поширення тактики пристосування серед жінок (p<0,063) Отримані дані свідчать, що асертивна поведінка сприяє вибору оптимальних стратегій вирішення конфліктів, які дозволяють зберігати гарні стосунки, не жертвуючи при цьому власними інтересами. Формування асертивних навичок є важливим чинником підвищення якості міжособистісної взаємодії, особистісного розвитку та загального психологічного благополуччя. Оволодіння асертивною поведінкою дозволяє не лише мінімізувати негативні наслідки конфліктів, а й використовувати їх як ресурс для особистісного зростання та покращення взаємин.
Content: ВСТУП 4 РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ АСЕРТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ ТА КОНФЛІКТІВ У СТУДЕНТСЬКОМУ СЕРЕДОВИЩІ 10 1.1. Концептуалізація асертивності у психологічній науці 10 1.2. Міжособистісні конфлікти: сутність, типологія та динаміка 16 1.3. Специфіка міжособистісних конфліктів у студентському середовищі 20 1.4. Роль асертивної поведінки у профілактиці та вирішенні міжособистісних конфліктів. 23 Висновок до розділу І 26 РОЗДІЛ ІІ. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВЗАЄМОЗВЯЗКУ АСЕРТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ ТАМІЖОСОБИСТІСНИХ КОНФЛІКТІВ У СТУДЕНТСЬКОМУ СЕРЕДОВИЩІ 29 2.1. Організація та методика дослідження 29 2.2. Аналіз та інтерпретація результатів емпіричного дослідження рівня асертивної поведінки у студентів 34 2.3. Аналіз особливостей прояву міжособистісних конфліктів у студентів 44 Висновок до розділу ІI 45 РОЗДІЛ ІІІ. ПСИХОЛОГІЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО РОЗВИТКУ АСЕРТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ ЯК ЗАСОБУ ПРОФІЛАКТИКИ КОНФЛІКТІВ У СТУДЕНТІВ 3.1. Принципи та напрями формування асертивної поведінки студентів 3.2. Практичні рекомендації та вправи для розвитку асертивної поведінки 50 3.3. Концептуальна модель формування асертивності 55 Висновок до розділу ІІІ 64 РОЗДІЛ ІV. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ, ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ 66 4.1. Надзвичайні ситуації соціального характеру 66 4.2. Соціально-економічне значення охорони праці 68 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ . 73 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 75 ДОДАТКИ 79
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/49611
Copyright owner: Боднар Вікторія Володимирівна
References (Ukraine): 1. Альошкіна О.В. Асертивність як основа ефективної комунікації. Київ: Видавничий дім «Освіта». 2018. 240 с.
2. Андрієнко В.В. «Асертивна поведінка в умовах конфлікту: теоретичний аналіз». Електронний науковий журнал «Психологія: реальність і перспективи», №1. 2022. URL: [посилання] (дата звернення: 10.04.2025).
3. Білан О.І. «Асертивність як чинник попередження конфліктів у студентських групах». Психологія і суспільство, №3, 2022. С. 45-52.
4. Бойко В.В. Психологія конфлікту: теорія і практика. Харків: Фоліо. 2019. 320 с.
5. Бондар Н.М. «Соціально-психологічні аспекти асертивності». Наукова бібліотека КНУ. 2021. URL: [посилання] (дата звернення: 12.04.2025).
6. Вавринів О.С. Організація та проведення психологічних і соціально- психологічних досліджень : практичний посібник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2023. 116 с.
7. Василь Вишньовський. Розвиток комунікативних здібностей керівників.Збірник тез доповідей І Міжнародної науково-практичної конференції „Трансформація бізнесу для сталого майбутнього: дослідження, діджиталізація та інновації “.Тернопіль.ФОП Паляниця В.А. С. 122-123.
8. Васильчук М.В. «Вплив асертивної поведінки на соціальну адаптацію студентів». Науковий вісник ЛНУ, №12, 2021. С. 78-85.
9. Вишньовський В.В., Періг І.М. Психологічний аналіз управлінських обмежень особистості керівника. «Трансформація бізнесу для сталого майбутнього: дослідження, цифровізація та інновації»: монографія / За ред. д.е.н., проф. О.А. Сороківської. Тернопіль: ФОП Паляниця В.А., 2024. С. 515- 529.
10. Власюк О.В. «Конфлікти у студентському середовищі: превентивні методи». Цифрова бібліотека «Наука UA». 2020. URL: [посилання] (дата звернення: 15.04.2025).
11. Глушко М.І. «Методики вимірювання асертивності». Науковий портал «PsyJournals». 2023. URL: [посилання] (дата звернення: 18.04.2025).
12. Гончаренко Т.О. «Стратегії вирішення конфліктів у молодіжному середовищі». Соціальна психологія, №4, 2020. С. 33-41.
13. Гречановська О.В. Асертивність як складова конфліктологічної культури майбутніх фахівців технічних спеціальностей. Педагогіка безпеки. 2019. No 1. С. 66-69.
14. Деревянко С.П. Конфлікти у студентському середовищі: причини та способи вирішення. Львів: ЛНУ ім. І. Франка. 2021. 156 с.
15. Дяченко В.А, Мунасипова-Мотяш І.А, Дубініна Д.Е. Наукова стаття : Задоволеність життям та рівень психологічного благополуччя сучасної молоді, 2019. С. 120-129.
16. Захарова І.В. «Кореляція між асертивністю та рівнем конфліктності у студентів». Вісник ХНУ, №7, 2019. С. 112-120.
17. Іваненко С.В. Психологічні умови формування асертивної поведінки у студентів (Дис. канд. психол. наук). Київ: КНУ ім. Т. Шевченка. 2021. 210 с.
18. Коваленко А.С. «Аналіз методів навчання асертивності у вищих навчальних закладах». Педагогіка і психологія, №1, 2023. С. 64-72.
19. Ковальчук М.А. Психологічні техніки асертивної поведінки. Київ: Наукова думка. 2017. 210 с.
20. Косигіна О.В. Розвиток асертивності особистості в умовах Педагогіки партнерства. Педагогіка партнерства як основа розвитку суб’єктів освітньої діяльності в умовах НУШ : матеріали наук.-практ. конф., 23 квітн. 2019 р. URL: https://conf.zippo.net.ua/?p=282 (дата звернення: 12.04.2025).
21. Кравченко Т.В. «Психологічні тренінги для студентів: розвиток асертивності». Журнал «Психологія сьогодні». 2022. URL: [посилання] (дата звернення: 20.04.2025).
22. Кучерук Н.М. Створення сприятливих умов для забезпечення прав та можливостей осіб з особливими освітніми потребами в особистісно орієнтованому освітньому середовищі. Педагогіка партнерства як основа 77 розвитку суб’єктів освітньої діяльності в умовах НУШ : матеріали наук.-практ. конф., 23 квітн. 2019 р. URL: https://conf.zippo.net.ua/?p=170 (дата звернення: 12.04.2025).
23. Лучків В.З. Емпатія як чинник асертивних поведінкових стратегій Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, IV(43), Issue: 88, 2016. С.72 – 76.
24. Мельник О.П. «Психологічні особливості асертивної поведінки в юнацькому віці». Молодь і ринок, №5, 2021. С. 90-97.
25. Міністерство освіти і науки України. Методичні рекомендації щодо профілактики конфліктів у ЗВО. Київ: МОН. 2021. 48 с.
26. Мойсеєнко В.В. Аналіз наукових підходів до дослідження поняття «асертивність». Науковий вісник Херсонського державного університету. Сер. Психологічні науки. 2017. Вип. 5. Т. 1. С. 170–174.
27. Мухіна Л.М. Психологічні особливості розвитку конфліктологічної компетентності майбутніх учителів : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 Миколаїв, 2019. 259 с.
28. Нагаєвська І.О. Псхологічні умови розвитку асертивної поведінки в учнів професійно-технічних навчальних закладів : автореф. дис. … канд. псих. Наук. Київ, 2017. 20 с.
29. Ніколаєв Л.О. Асертивність як риса особистості сучасного підлітка. Особистість у різних умовах соціалізації : колективна монографія / за ред. Л.О. Калмикової, Г.О. Хомич. Київ : Слово, 2016. С. 77–99.
30. Ніколаєв Л.О.. Розвиток асертивності підлітків у різних умовах соціалізації : дис. ... канд. психол. наук ; Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка. Київ, 2016. 264 с.
31. Охорона праці та цивільний захист. Конспект лекцій : навчальний посібник для здобувачів ступеня бакалавра. / КПІ ім. Ігоря Сікорського ; уклад.: Ю.О. Полукаров, Н.А. Праховнік, О.В. Землянська. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023. 306 с.
32. Петровська Л.А. Компетентність у спілкуванні. Київ: Вища школа. 2018. 275 с.
33. Пилипенко О.М. Конфліктна компетентність студентів: теоретико- емпіричний аналіз (Дис. канд. пед. наук). Харків: ХНПУ. 2020. 185 с.
34. Пістун І.П., Кочубей В.І. Безпека життєдіяльності : підручник. Суми : Університетська книга, 2023. 560 с.
35. Полякова Н.О. Безпека життєдіяльності: конспект лекцій. Київ, 2023. 64 с.
36. Сатир В. Як будувати себе та свої стосунки. Київ: Книжковий клуб. 2020. 290 с.
37. Семенчук В.І. «Асертивність як засіб профілактики булінгу у студентів». Психологічні перспективи, №9, 2022. С. 55-63.
38. Сидоренко А.В. Розвиток асертивності як засіб профілактики деструктивних конфліктів у молоді (Автореф. дис. канд. психол. наук). Одеса: ОНУ. 2022. 24 с.
39. Ткачук Л.М. «Діагностика рівня асертивності у студентської молоді». Науковий часопис НПУ, №6, 2020. С. 102-110.
40. Ульянова Т.Ю. Асертивні тенденції конфліктності. Наука і освіта. № 10. 2015. С. 200-206.
41. Федоренко Р.В. «Взаємозв’язок асертивності та емоційного інтелекту у студентів». Психологічні студії, №2, 2021. С. 88-95.
42. Центр психології університету «Львівська політехніка». Тренінг асертивної поведінки для студентів: програма та практики. Львів: Видавництво ЛП. 2023. 72 с.
43. Шевченко К.О. «Тренінги асертивної поведінки для студентів: ефективність та перспективи». Сучасна освіта, №4, 2023. С. 134-142.
Content type: Bachelor Thesis
È visualizzato nelle collezioni:053 — Психологія (бакалаври)

File in questo documento:
File Descrizione DimensioniFormato 
Авторська довідка. Боднар В.doc50 kBMicrosoft WordVisualizza/apri
Бакалаврська робота Боднар В.pdf1,84 MBAdobe PDFVisualizza/apri


Tutti i documenti archiviati in DSpace sono protetti da copyright. Tutti i diritti riservati.

Strumenti di amministrazione