Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/49611
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.advisorВишньовський, Василь Володимирович-
dc.contributor.advisorVyshniovskyi, Vasyl-
dc.contributor.authorБоднар, Вікторія Володимирівна-
dc.contributor.authorBodnar, Viktoriia-
dc.date.accessioned2025-07-07T10:42:05Z-
dc.date.available2025-07-07T10:42:05Z-
dc.date.issued2025-06-25-
dc.date.submitted2025-06-25-
dc.identifier.citationБоднар В.В. Асертивна поведінка як засіб уникнення міжособистісних конфліктів у студентському середовищі : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра : спец. 053- психологія / наук. кер. В.В. Вишньовський Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2025. 79 с.uk_UA
dc.identifier.citationBodnar V.V. Assertive behavior as a means of avoiding interpersonal conflicts in the student environment: work for obtaining a bachelor's degree: speciality 053- psychology / scientific supervisor V.V. Vyshniovsky Ternopil: Ivan Pulyuy Ternopil National Technical University, 2025. 78 p.uk_UA
dc.identifier.urihttp://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/49611-
dc.descriptionУ сучасних умовах, коли міжособистісна взаємодія набуває все більшої інтенсивності та різноманітності, здатність до ефективного управління конфліктними ситуаціями стає особливо актуальною. Конфлікти є природним компонентом як професійної, так і особистої сфери життя, а спосіб їх вирішення безпосередньо впливає на соціальну успішність та психологічний комфорт особистості. Важливим чинником, що визначає стратегії поведінки в конфліктах, є рівень розвитку асертивності. Асертивність, яка розуміється як здатність до відвертого та водночас тактовного вираження власних думок, почуттів і потреб із дотриманням прав оточуючих, виступає ключовим елементом ефективної комунікації. Ця психологічна характеристика сприяє формуванню зрілих міжособистісних відносин, дозволяючи уникати як пасивної поведінки (пов’язаної із пригніченням власних інтересів), так і агресивних проявів (які провокують загострення конфліктів). У рамках дослідження було проаналізовано сутність понять «асертивність» та «конфлікт», розглянуто модель стратегій поведінки Томаса- Кілмена, досліджено взаємозв’язок між рівнем асертивності та вибором способів реагування на конфліктні ситуації. Окрему увагу приділено аналізу гендерних відмінностей у виборі стратегій конфліктної взаємодії. Результати дослідження підтвердили висунуті гіпотези: 1. Встановлено прямий зв’язок між агресивністю та вибором стратегії суперництва, а також обернену кореляцію з тактиками уникання та пристосування 2. Виявлено пряму залежність пасивної поведінки від стратегій уникання та обернений зв’язок із суперництвом 3. Підтверджено, що асертивні особистості віддають перевагу стратегії співробітництва, тоді як компроміс виявився характернішим для пасивних респондентів 74 4. Встановлено гендерні відмінності: чоловіки демонструють більшу схильність до стратегії суперництва, що корелює з вищими показниками агресивності 5. Статистично значущих гендерних відмінностей у виборі інших стратегій не виявлено, хоча спостерігалася тенденція до більшого поширення тактики пристосування серед жінок (p<0,063) Отримані дані свідчать, що асертивна поведінка сприяє вибору оптимальних стратегій вирішення конфліктів, які дозволяють зберігати гарні стосунки, не жертвуючи при цьому власними інтересами. Формування асертивних навичок є важливим чинником підвищення якості міжособистісної взаємодії, особистісного розвитку та загального психологічного благополуччя. Оволодіння асертивною поведінкою дозволяє не лише мінімізувати негативні наслідки конфліктів, а й використовувати їх як ресурс для особистісного зростання та покращення взаємин.uk_UA
dc.description.abstractКваліфікаційна робота на здобуття освітнього рівня «бакалавр». ТНТУ імені Івана Пулюя, факультет економіки та менеджменту, кафедра психології, науковий керівник: кандидат психологічних наук, завідувач кафедри психології, доцент Вишньовський В.В., Тернопіль, 78 с. У кваліфікаційній роботі теоретично обґрунтовано та емпірично досліджено асертивну поведінку як засіб уникнення міжособистісних конфліктів у студентському середовищі. Розкрито сутність понять «асертивність», «міжособистісний конфлікт», «поведінкові стратегії», «самоповага», «соціальна компетентність». Проаналізовано типи конфліктів, їх причини та наслідки для психоемоційного стану студентів. Досліджено рівень асертивності та конфліктності особистості у студентської молоді. Встановлено взаємозв’язок між рівнем асертивної поведінки та схильністю до конструктивних або деструктивних стратегій поведінки у конфліктних ситуаціях. Розроблено практичні рекомендації та концептуальну модель розвитку асертивності як чинника профілактики конфліктів серед студентівuk_UA
dc.description.abstractThe qualification work theoretically substantiates and empirically researches assertive behavior as a means of avoiding interpersonal conflicts in the student environment. The essence of the concepts of "assertiveness", "interpersonal conflict", "behavioral strategies", "self-esteem", "social competence" is revealed. The types of conflicts, their causes and consequences for the psycho-emotional state of students are analyzed. The level of assertiveness and conflict of personality in student youth is studied. The relationship between the level of assertive behavior and the tendency to constructive or destructive behavioral strategies in conflict situations is established. Practical recommendations and a conceptual model for the development of assertiveness as a factor in preventing conflicts among students are developed.uk_UA
dc.description.tableofcontentsВСТУП 4 РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ АСЕРТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ ТА КОНФЛІКТІВ У СТУДЕНТСЬКОМУ СЕРЕДОВИЩІ 10 1.1. Концептуалізація асертивності у психологічній науці 10 1.2. Міжособистісні конфлікти: сутність, типологія та динаміка 16 1.3. Специфіка міжособистісних конфліктів у студентському середовищі 20 1.4. Роль асертивної поведінки у профілактиці та вирішенні міжособистісних конфліктів. 23 Висновок до розділу І 26 РОЗДІЛ ІІ. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВЗАЄМОЗВЯЗКУ АСЕРТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ ТАМІЖОСОБИСТІСНИХ КОНФЛІКТІВ У СТУДЕНТСЬКОМУ СЕРЕДОВИЩІ 29 2.1. Організація та методика дослідження 29 2.2. Аналіз та інтерпретація результатів емпіричного дослідження рівня асертивної поведінки у студентів 34 2.3. Аналіз особливостей прояву міжособистісних конфліктів у студентів 44 Висновок до розділу ІI 45 РОЗДІЛ ІІІ. ПСИХОЛОГІЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО РОЗВИТКУ АСЕРТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ ЯК ЗАСОБУ ПРОФІЛАКТИКИ КОНФЛІКТІВ У СТУДЕНТІВ 3.1. Принципи та напрями формування асертивної поведінки студентів 3.2. Практичні рекомендації та вправи для розвитку асертивної поведінки 50 3.3. Концептуальна модель формування асертивності 55 Висновок до розділу ІІІ 64 РОЗДІЛ ІV. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ, ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ 66 4.1. Надзвичайні ситуації соціального характеру 66 4.2. Соціально-економічне значення охорони праці 68 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ . 73 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 75 ДОДАТКИ 79uk_UA
dc.format.extent78-
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюяuk_UA
dc.subjectасертивна поведінкаuk_UA
dc.subjectassertive behavioruk_UA
dc.subjectміжособистісні конфліктиuk_UA
dc.subjectinterpersonal conflictsuk_UA
dc.subjectстудентське середовищеuk_UA
dc.subjectstudent environmentuk_UA
dc.subjectпрофілактикаuk_UA
dc.subjectprofileuk_UA
dc.subjectконфліктністьuk_UA
dc.subjectемоційний інтелектuk_UA
dc.subjectемоційний інтелектuk_UA
dc.subjectemotional intelligenceuk_UA
dc.subjectнапруга напруга, соціалізація напруга, соціалізаціяuk_UA
dc.subjecttensionuk_UA
dc.subjectсоціалізаціяuk_UA
dc.subjectsocializationuk_UA
dc.titleАсертивна поведінка як засіб уникнення міжособистісних конфліктів у студентському середовищіuk_UA
dc.title.alternativeAssertive behavior as a means of avoiding interpersonal conflicts in the student environmentuk_UA
dc.typeBachelor Thesisuk_UA
dc.rights.holderБоднар Вікторія Володимирівнаuk_UA
dc.coverage.placenameТНТУuk_UA
dc.subject.udc159.9uk_UA
dc.relation.references1. Альошкіна О.В. Асертивність як основа ефективної комунікації. Київ: Видавничий дім «Освіта». 2018. 240 с.uk_UA
dc.relation.references2. Андрієнко В.В. «Асертивна поведінка в умовах конфлікту: теоретичний аналіз». Електронний науковий журнал «Психологія: реальність і перспективи», №1. 2022. URL: [посилання] (дата звернення: 10.04.2025).uk_UA
dc.relation.references3. Білан О.І. «Асертивність як чинник попередження конфліктів у студентських групах». Психологія і суспільство, №3, 2022. С. 45-52.uk_UA
dc.relation.references4. Бойко В.В. Психологія конфлікту: теорія і практика. Харків: Фоліо. 2019. 320 с.uk_UA
dc.relation.references5. Бондар Н.М. «Соціально-психологічні аспекти асертивності». Наукова бібліотека КНУ. 2021. URL: [посилання] (дата звернення: 12.04.2025).uk_UA
dc.relation.references6. Вавринів О.С. Організація та проведення психологічних і соціально- психологічних досліджень : практичний посібник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2023. 116 с.uk_UA
dc.relation.references7. Василь Вишньовський. Розвиток комунікативних здібностей керівників.Збірник тез доповідей І Міжнародної науково-практичної конференції „Трансформація бізнесу для сталого майбутнього: дослідження, діджиталізація та інновації “.Тернопіль.ФОП Паляниця В.А. С. 122-123.uk_UA
dc.relation.references8. Васильчук М.В. «Вплив асертивної поведінки на соціальну адаптацію студентів». Науковий вісник ЛНУ, №12, 2021. С. 78-85.uk_UA
dc.relation.references9. Вишньовський В.В., Періг І.М. Психологічний аналіз управлінських обмежень особистості керівника. «Трансформація бізнесу для сталого майбутнього: дослідження, цифровізація та інновації»: монографія / За ред. д.е.н., проф. О.А. Сороківської. Тернопіль: ФОП Паляниця В.А., 2024. С. 515- 529.uk_UA
dc.relation.references10. Власюк О.В. «Конфлікти у студентському середовищі: превентивні методи». Цифрова бібліотека «Наука UA». 2020. URL: [посилання] (дата звернення: 15.04.2025).uk_UA
dc.relation.references11. Глушко М.І. «Методики вимірювання асертивності». Науковий портал «PsyJournals». 2023. URL: [посилання] (дата звернення: 18.04.2025).uk_UA
dc.relation.references12. Гончаренко Т.О. «Стратегії вирішення конфліктів у молодіжному середовищі». Соціальна психологія, №4, 2020. С. 33-41.uk_UA
dc.relation.references13. Гречановська О.В. Асертивність як складова конфліктологічної культури майбутніх фахівців технічних спеціальностей. Педагогіка безпеки. 2019. No 1. С. 66-69.uk_UA
dc.relation.references14. Деревянко С.П. Конфлікти у студентському середовищі: причини та способи вирішення. Львів: ЛНУ ім. І. Франка. 2021. 156 с.uk_UA
dc.relation.references15. Дяченко В.А, Мунасипова-Мотяш І.А, Дубініна Д.Е. Наукова стаття : Задоволеність життям та рівень психологічного благополуччя сучасної молоді, 2019. С. 120-129.uk_UA
dc.relation.references16. Захарова І.В. «Кореляція між асертивністю та рівнем конфліктності у студентів». Вісник ХНУ, №7, 2019. С. 112-120.uk_UA
dc.relation.references17. Іваненко С.В. Психологічні умови формування асертивної поведінки у студентів (Дис. канд. психол. наук). Київ: КНУ ім. Т. Шевченка. 2021. 210 с.uk_UA
dc.relation.references18. Коваленко А.С. «Аналіз методів навчання асертивності у вищих навчальних закладах». Педагогіка і психологія, №1, 2023. С. 64-72.uk_UA
dc.relation.references19. Ковальчук М.А. Психологічні техніки асертивної поведінки. Київ: Наукова думка. 2017. 210 с.uk_UA
dc.relation.references20. Косигіна О.В. Розвиток асертивності особистості в умовах Педагогіки партнерства. Педагогіка партнерства як основа розвитку суб’єктів освітньої діяльності в умовах НУШ : матеріали наук.-практ. конф., 23 квітн. 2019 р. URL: https://conf.zippo.net.ua/?p=282 (дата звернення: 12.04.2025).uk_UA
dc.relation.references21. Кравченко Т.В. «Психологічні тренінги для студентів: розвиток асертивності». Журнал «Психологія сьогодні». 2022. URL: [посилання] (дата звернення: 20.04.2025).uk_UA
dc.relation.references22. Кучерук Н.М. Створення сприятливих умов для забезпечення прав та можливостей осіб з особливими освітніми потребами в особистісно орієнтованому освітньому середовищі. Педагогіка партнерства як основа 77 розвитку суб’єктів освітньої діяльності в умовах НУШ : матеріали наук.-практ. конф., 23 квітн. 2019 р. URL: https://conf.zippo.net.ua/?p=170 (дата звернення: 12.04.2025).uk_UA
dc.relation.references23. Лучків В.З. Емпатія як чинник асертивних поведінкових стратегій Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, IV(43), Issue: 88, 2016. С.72 – 76.uk_UA
dc.relation.references24. Мельник О.П. «Психологічні особливості асертивної поведінки в юнацькому віці». Молодь і ринок, №5, 2021. С. 90-97.uk_UA
dc.relation.references25. Міністерство освіти і науки України. Методичні рекомендації щодо профілактики конфліктів у ЗВО. Київ: МОН. 2021. 48 с.uk_UA
dc.relation.references26. Мойсеєнко В.В. Аналіз наукових підходів до дослідження поняття «асертивність». Науковий вісник Херсонського державного університету. Сер. Психологічні науки. 2017. Вип. 5. Т. 1. С. 170–174.uk_UA
dc.relation.references27. Мухіна Л.М. Психологічні особливості розвитку конфліктологічної компетентності майбутніх учителів : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 Миколаїв, 2019. 259 с.uk_UA
dc.relation.references28. Нагаєвська І.О. Псхологічні умови розвитку асертивної поведінки в учнів професійно-технічних навчальних закладів : автореф. дис. … канд. псих. Наук. Київ, 2017. 20 с.uk_UA
dc.relation.references29. Ніколаєв Л.О. Асертивність як риса особистості сучасного підлітка. Особистість у різних умовах соціалізації : колективна монографія / за ред. Л.О. Калмикової, Г.О. Хомич. Київ : Слово, 2016. С. 77–99.uk_UA
dc.relation.references30. Ніколаєв Л.О.. Розвиток асертивності підлітків у різних умовах соціалізації : дис. ... канд. психол. наук ; Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка. Київ, 2016. 264 с.uk_UA
dc.relation.references31. Охорона праці та цивільний захист. Конспект лекцій : навчальний посібник для здобувачів ступеня бакалавра. / КПІ ім. Ігоря Сікорського ; уклад.: Ю.О. Полукаров, Н.А. Праховнік, О.В. Землянська. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023. 306 с.uk_UA
dc.relation.references32. Петровська Л.А. Компетентність у спілкуванні. Київ: Вища школа. 2018. 275 с.uk_UA
dc.relation.references33. Пилипенко О.М. Конфліктна компетентність студентів: теоретико- емпіричний аналіз (Дис. канд. пед. наук). Харків: ХНПУ. 2020. 185 с.uk_UA
dc.relation.references34. Пістун І.П., Кочубей В.І. Безпека життєдіяльності : підручник. Суми : Університетська книга, 2023. 560 с.uk_UA
dc.relation.references35. Полякова Н.О. Безпека життєдіяльності: конспект лекцій. Київ, 2023. 64 с.uk_UA
dc.relation.references36. Сатир В. Як будувати себе та свої стосунки. Київ: Книжковий клуб. 2020. 290 с.uk_UA
dc.relation.references37. Семенчук В.І. «Асертивність як засіб профілактики булінгу у студентів». Психологічні перспективи, №9, 2022. С. 55-63.uk_UA
dc.relation.references38. Сидоренко А.В. Розвиток асертивності як засіб профілактики деструктивних конфліктів у молоді (Автореф. дис. канд. психол. наук). Одеса: ОНУ. 2022. 24 с.uk_UA
dc.relation.references39. Ткачук Л.М. «Діагностика рівня асертивності у студентської молоді». Науковий часопис НПУ, №6, 2020. С. 102-110.uk_UA
dc.relation.references40. Ульянова Т.Ю. Асертивні тенденції конфліктності. Наука і освіта. № 10. 2015. С. 200-206.uk_UA
dc.relation.references41. Федоренко Р.В. «Взаємозв’язок асертивності та емоційного інтелекту у студентів». Психологічні студії, №2, 2021. С. 88-95.uk_UA
dc.relation.references42. Центр психології університету «Львівська політехніка». Тренінг асертивної поведінки для студентів: програма та практики. Львів: Видавництво ЛП. 2023. 72 с.uk_UA
dc.relation.references43. Шевченко К.О. «Тренінги асертивної поведінки для студентів: ефективність та перспективи». Сучасна освіта, №4, 2023. С. 134-142.uk_UA
dc.coverage.countryUAuk_UA
Розташовується у зібраннях:053 — Психологія (бакалаври)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора