Denne identifikatoren kan du bruke til å sitere eller lenke til denne innførselen:
http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/49534
Título: | Психологічні засоби формування професійного самовизначення школярів |
Outros títulos: | Psychological means of forming professional self-determination of schoolchildren |
Authors: | Лопушняк, Анастасії Василівни Lopushnyak, Anastasia |
Bibliographic description (Ukraine): | Лопушняк А.В.. Психологічні засоби формування професійного самовизначення школярів : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра : спец. 053- психологія / наук. кер. І. М. Чорна Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2025. 89 с. Lopushnyak A.V. Psychological means of forming professional self-determination of schoolchildren: work for obtaining a bachelor's degree: speciality 053- psychology / scientific director I. M. Chorna Ternopil: Ivan Pulyuy Ternopil National Technical University, 2025. 89 p. |
Data de edición: | 25-Jun-2025 |
Submitted date: | 25-Jun-2025 |
Date of entry: | 3-Jul-2025 |
Editor: | ТНТУ |
Country (code): | UA |
Place of the edition/event: | Тернопільський націоналний технічний університет імені Івана Пулюя |
Supervisor: | Чорна, Ірина Михайлівна Chorna, Iryna |
UDC: | 159.9 |
Palabras chave: | професійне самовизначення Professional self-determination школярі, schoolchildren, психологічні механізми psychological mechanisms вибір професії career choice старшокласники high school students мотиваційні чинники motivational factors мотиваційніпрофдіагностичне дослідження, career diagnostic research психологічні засоби psychological tools профорієнтаційна робота career guidance work готовність до вибору readiness for choice |
Page range: | 89 |
Resumo: | Кваліфікаційна робота присвячена актуальній проблемі професійного самовизначення школярів та розробці психологічних засобів його формування. У сучасному освітньому просторі питання свідомого та обґрунтованого вибору майбутньої професії набуває особливого значення, оскільки від нього залежить успішна соціалізація особистості та її самореалізація. У першому розділі роботи, "Теоретичні засади дослідження проблеми професійного самовизначення школярів", розкрито ключові поняття та сутність професійного самовизначення, проаналізовано психологічні механізми його формування. Окрему увагу приділено проблемі усвідомленого вибору професії, особливостям готовності старшокласників до професійного вибору та мотиваційним чинникам, що впливають на цей процес. Висновки до розділу підкреслюють багатогранність феномену професійного самовизначення та необхідність комплексного підходу до його дослідження. Другий розділ, "Емпіричне дослідження особливостей професійного самовизначення школярів", описує організацію профдіагностичного дослідження. Представлено аналіз результатів, отриманих під час вивчення особливостей професійного самовизначення школярів, що дозволило виявити актуальні тенденції та проблеми у цій сфері. Отримані дані стали основою для подальшої розробки практичних рекомендацій. У третьому розділі, "Психологічні засоби формування професійного самовизначення школярів", запропоновано та обґрунтовано систему психологічних засобів, спрямованих на сприяння ефективному професійному самовизначенню учнів. Детально описано зміст та очікувані результати занять, спрямованих на розвиток уявлень про майбутнє, подолання труднощів, цілепокладання, визначення професійних схильностей та усвідомлення власної унікальності. Підкреслюється важливість розвитку умінь знаходити ресурси для досягнення цілей. Результати дослідження підтверджують ефективність запропонованих психологічних засобів у формуванні професійного самовизначення школярів. Робота має практичну цінність для психологів, педагогів та батьків, які працюють з підлітками, що стоять перед вибором майбутньої професії. : This qualification paper is dedicated to the pressing issue of professional self-determination among schoolchildren and the development of psychological means for its formation. In the modern educational landscape, the conscious and informed choice of a future profession gains particular significance, as it determines an individual's successful socialization and self-realization. The first chapter of the paper, "Theoretical Foundations of the Study of Professional Self-Determination among Schoolchildren," reveals the key concepts and essence of professional self-determination, and analyzes the psychological mechanisms of its formation. Special attention is paid to the problem of conscious career choice, the specific readiness of high school students for professional choice, and the motivational factors influencing this process. The conclusions of the chapter emphasize the multifaceted nature of the phenomenon of professional self-determination and the necessity of a comprehensive approach to its study. The second chapter, "Empirical Study of the Peculiarities of Professional Self-Determination among Schoolchildren," describes the organization of a professional diagnostic study. An analysis of the results obtained during the investigation of the peculiarities of professional self-determination among schoolchildren is presented, which allowed for the identification of current trends and problems in this area. The data obtained formed the basis for the further development of practical recommendations. In the third chapter, "Psychological Means of Forming Professional Self-Determination among Schoolchildren," a system of psychological tools aimed at promoting effective professional self-determination among students is proposed and substantiated. The content and expected results of activities aimed at developing future perceptions, overcoming difficulties, goal-setting, identifying professional aptitudes, and realizing one's unique identity are described in detail. The importance of developing skills to find resources for achieving goals is emphasized. The research results confirm the effectiveness of the proposed psychological means in forming the professional self-determination of schoolchildren. The work has practical value for psychologists, educators, and parents who work with adolescents facing the choice of a future profession |
Descrición: | У процесі дослідження професійного самовизначення школярів старших класів було здійснено комплексне теоретико-емпіричне вивчення даного феномену з урахуванням його мотиваційних, ціннісних і психологічних аспектів. Теоретичний аналіз довів, що професійне самовизначення є складним багаторівневим процесом, у якому поєднуються як внутрішні особистісні фактори — інтереси, цінності, здібності, рефлексивність, рівень усвідомлення власного «Я» — так і зовнішні чинники: вимоги ринку праці, соціальне середовище, система освіти, родинне оточення. Було встановлено, що професійне самовизначення не зводиться лише до вибору спеціальності, а охоплює формування професійної ідентичності, життєвих орієнтирів і відповідальності за власну майбутню траєкторію. Особливого значення цей процес набуває у шкільному середовищі, яке виступає не лише простором соціалізації, а й каталізатором розвитку внутрішньої позиції старшокласників як майбутніх фахівців. Емпірична частина роботи, що базувалася на дослідженні професійної спрямованості (за методикою Б. Басса), мотиваційної структури (методика Елерса) та професійних інтересів (опитувальник на основі типології Дж. Голланда), дала змогу виявити низку важливих закономірностей. Зокрема, серед школярів спостерігається домінування соціального типу професійної орієнтації, що підтверджується як високою спрямованістю на спілкування (56,5%), так і поширеністю соціального типу за тестом Голланда (30%). Це свідчить про готовність значної частини старшокласників до міжособистісної взаємодії, допомоги іншим і вибору професій, пов’язаних з людьми (освіта, медицина, соціальна робота). Водночас спостерігається зацікавлення інтелектуальною (23,5%) та реалістичною (20%) діяльністю, що відображає когнітивну активність та практичну орієнтацію на результат. Мотиваційна структура професійного вибору виявилася неоднорідною: домінуючим мотивом є отримання диплому (62%), що засвідчує прагнення до 69 формального завершення освітнього етапу та здобуття соціального статусу, а не обов’язково — до глибокого засвоєння змісту професійної діяльності. Разом з тим у 40% респондентів простежується інтерес до оволодіння професією, а ще у 40% — до здобуття знань як самостійної цінності, що свідчить про наявність внутрішньо мотивованої частини учнів. Таким чином, у вибірці виокремлюється два полюси — зовнішня, інструментальна орієнтація (отримання результату) і внутрішня, смислотворча орієнтація (усвідомлення цінності діяльності та саморозвитку). Узагальнюючи результати, можна стверджувати, що професійне самовизначення старшокласників є багатовимірним процесом, у якому перехрещуються особистісні прагнення, соціальні очікування та освітні впливи. Здобуті дані підтверджують необхідність створення умов для розвитку в учнів внутрішньої мотивації, критичного мислення, навичок самопізнання та проектування власного майбутнього. Це, у свою чергу, вимагає реформування профорієнтаційної роботи в напрямку її більшої індивідуалізації, інтеграції з реаліями ринку праці та залучення сучасних методів тренінгової, консалтингової і психодіагностичної підтримки. Таким чином, дослідження засвідчило важливість формування професійного самовизначення школярів. Отримані результати не лише підтвердили актуальність порушеної проблеми, а й окреслили перспективи подальших наукових розвідок, спрямованих на вдосконалення механізмів підтримки особистості на етапі вибору професійного шляху та формування зрілої професійної ідентичності. |
Content: | ВСТУП 4 РОЗДІЛ I. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ ШКОЛЯРІВ 8 1.1. Поняття та сутність професійного самовизначення школярів 8 1.2. Психологічні механізми формування професійного самовизначення школярів 18 1.3. Проблема усвідомленого вибору професії 23 1.4.Особливості готовності старшокласників до професійного вибору 27 1.5. Мотиваційні чинники професійного самовизначення 30 Висновки до розділу I 32 РОЗДІЛ II. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ ШКОЛЯРІВ 34 2.1. Організація профдіагностичного дослідження особливостей професійного самовизначення школярів 34 2.2. Аналіз результатів дослідження особливостей професійного самовизначення школярі 41 Висновки до розділу II 50 РОЗДІЛ III. ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСОБИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ ШКОЛЯРІВ 52 3.1. Психолого-педагогічні методи формування професійного самовизначення школярів 52 3.2. Програма для формування професійного самовизначення школярів 56 3.3. Взаємодія школи, родини та профорієнтаційних центрів у процесі формування професійного самовизначення школярів 61 Висновки до розділу III 63 РОЗДІЛ IV. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ, ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ 65 4.1.Психологічні застереження щодо забезпечення безпеки школярів підчас професіографічних екскурсій 65 Висновки до розділу 4 66 ВИСНОВКИ .68 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 70 ДОДАТКИ 77 |
URI: | http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/49534 |
Copyright owner: | Лопушняк Анастасії Василівни |
References (Ukraine): | . 1. Беганська І.Ю. Формування професійного самовизначення особистості. Комунальне господарство міст. Науково-технічний збірник, 2012. №104. С. 302-309. 2. Безробітний сьогодні – хто він і яку роботу шукає?: Державний центр зайнятості. URL: https://www.dcz.gov.ua/novyna/bezrobitnyy-sogodnihto-vin-i- yaku-robotu-shukaye 3. Бордюк А. О. Особливості мотивації професійного самовизначення сучасних підлітків. Психологія. URL: https://journal.kdpu.edu.ua/psychology/article/download/3711/3390. 4. Боришевський М. Самосвідомість як фактор психічного розвитку особистості . Психологія і суспільство: український теоретико-методологічний соціогуманітарний часопис. Тернопільський національний економічний університет. Тернопіль, 2016. № 4 (38). С. 119-126. 5. Булах І. С. Психологія особистісного зростання підлітків: реалії та перспективи: монографія. Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД», 2016. 340 c. 6. Васильєва О. А. Фактори професійного самовизначення особистості в сучасних умовах. Наука і освіта, 2011. № 1. С. 20–24. URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2011/1_2011/4.pdf. 7. Взаємодія сім’ї і школи у формуванні екологічної компетентності школярів: Метод. посібн. для вчителя. Автор упорядник Л. Д. Руденко. Київ: Педагогічна думка, 2008. 32 с. 8. Вітковська О. І. Психологічні умови професійного самовизначення випускників середніх шкіл у процесі профконсультації: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07. Київ, 2015. 221 с. 9. Горенко М. В. Зміст та структура тренінгової програми «Розвиток психологічної готовності майбутніх психологів до здійснення професійної кар’єри». Габітус. 2022. №37. С. 80–84 10. Гриценок, Л. І. Педагогічні засоби забезпечення професійного самовизначення в процесі допрофільної підготовки та профільного навчання : монографія. Київ. 2016. С. 2-16 11. Гуревич Р. С. Теорія і практика навчання в професійно-технічних закладах : монографія. Вінниця : ДОВ «Вінниця», 2008. 410 с. 12. Дембицька Н. М. Соціально- психологічні закономірності економічного самовизначення молоді в умовах суспільних змін: монографія. Київ Львів: Видавець Вікторія Кундельська, 2021. 212 с. 13. Демографічна та соціальна статистика. Ринок праці. Зайнятість та безробіття: Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/ menu/menu_u/rp.htm 14. Дюжикова Т. М. Сутність, структура і зміст соціально-професійного самовизначення старшокласників. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. пр. / редкол.: Т. І. Сущенко (гол. ред.) та ін. Запоріжжя: Класич. приват. ун-т, 2010. Вип. 11(64). С. 146–153. URL: http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2010/11/26.pdf 15. Єлова Т. Основні чинники професійного самовизначення старшокласників. Педагогічний часопис Волині. 2016. №2 (3). С. 76-82. 16. Железнякова Ю.В. Духовний розвиток підлітка як фактор запобігання формування адиктивної поведінки. International research and practice conference. Lublin, Republic of Poland. October 20-21, 2017. С. 186-188. 17. Закатнов Д. О. Взаємозв’язок професійного самовизначення та професійної кар’єри. Матеріали методологічного семінару Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Київ, 2018. С. 1–7. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/712447/1/Zakatnov%20stattay%202018%20metodolo g%20seminar.pdf 18. Ігнатович О. М., Татаурова-Осика Г. П., Шевенко А. М. Психологія професійної діагностики та професійного консультування: практичний посібник / за ред. О. М. Ігнатович. Кропивницький: Імекс-ЛТД, 2021. 225 с. 19. Калюжна І. П. Психологічні чинники професійного самовизначення старшокласників: автореф…. канд. психол. наук:19.00.07. Київ, 2019. 20с. 20. Кокун О.М. Особливості професійного самовизначення юнаків на етапі оптації. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна». Київ. 2009. № 6 (8). 263 с. 21. Кокун О.М., Пішко І.О., Лозінська Н.С., Копаниця О.В., Герасименко М.В., Ткаченко В.В. Збірник методик діагностики лідерських якостей курсантського, сержантського та офіцерського складу: методичний посібник. Київ: НДЦ ГП ЗСУ, 2012. 433 с. 22. Колешова В., Разумовська Н. Спрямованість як інтегрований показник цінності професійно-педагогічної орієнтації особистості. Social Work and Education, 2020. Vol. 7, No. 4. P. 524-536 23. Коляда Н. М., Поліщук О.Р. Формування соціальнопсихологічної готовності старшокласників до вступу до закладів вищої освіти. Nauka i edukacja w warunkach zmian cywilizacyjnych: Mater. I Międz. 70 Konf. Nauk.-Prakt.(30 pazdziernika 2019 roku). Warszawa: Nowa nauka, 2019. S. 62–63. URL: http://surl.li/fndbj 24. Кондаков І.М. Діагностика професійних установок підлітків. Питання психології. №2. 1997. С.122-130. 25. Кочубей Т. Д., Міщенко М. С. Психологічні особливості вибору професії старшокласниками з особливими освітніми потребами. Психологічний журнал. Вип. 7. 2021. С. 46 50. DOI: https://doi.org/10.31499/2617- 2100.7.2021.237170 26. Кравченко О. О., Коляда Н. М., Поліщук О. Р. Від різноманітності – до рівності : довідник професій крізь призму профорієнтації та професійної реабілітації людей з інвалідністю. МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. Умань : Візаві, 2020. 278 с. 27. Локатир О. М. Програма профорієнтаційного тренінгу «Обираємо своє майбутнє». Київ : Інститут модернізації змісту освіти, 2020. URL: https://imzo.gov.ua/osvitnij-prostir/psyhologichna-sluzhba/prohramy/prohrama- proforiyentatsiynoho-treninha-obyrayemo-svoe-maybutnye 28. Лопушняк А. В. Професійне самовизначення у школярів. Трансформація освіти в контексті процесів глобалізації : матеріали III Міжнародної науково-практичної конференції. Міжнародний гуманітарний дослідницький центр: Дніпро, 11 травня 2025 р. С. 78-82 29. Мединська Ю. Теоретичні підходи та практичні аспекти діагностики компетентності особистості у сфері емоцій. Практична психологія та соціальна робота, 2013. № 10. С. 11-15. 30. Мельник М. Ю. Особливості взаємодії навчального закладу та сім’ї при формуванні готовності до професійного самовизначення обдарованих старшокласників. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2014. № 8 (27). С. 26–30. 31. Мотрук Р.В. Етнокультурні чинники професійного самовизначення особистості: дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07. - педагогічна та вікова психологія. Івано-Франківськ, 2013. 232 с 32. Мяленко В. В. Психологія професійної самореалізації молоді: монографія. Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Київ : Міленіум, 2016. 104 c 33. Оліховська Л.П. Теоретичні основи професійного самовизначення: психологічний аспект. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2016. Випуск 2 (39). С. 161-164 34. Ортікова Н. В. Особливості готовності старшокласників до професійного самовизначення. Освітньо-науковий простір. 2022. Вип. 3(2). С. 81–90. DOI: 10.31392/ONP.2786-6890.3(2).2022.09. 35. Поліщук О. Р. Інформація і знання – найважливіший ресурс інформаційного суспільства. Актуальні соціально-філософські проблеми сучасності: матеріали ХІІІ Всеукраїнської студентської наукової конференції. (м. Умань, 26 листопада 2020 р.). Умань, 2021. С. 108–111. 36. Поліщук О. Р. Підготовка старшокласників до вступу до закладів вищої освіти: соціальнопсихологічний вимір : монографія. МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. Умань : Візаві, 2022. 215 с. 37. Пiнська О.Л. Психологiчнi аспекти професiйного самовизначення в ранньому юнацькому вiцi. Актуальнi проблеми психологiї в закладах освiти. 2022. Випуск 12. С. 39-50 38. Професійна орієнтація в сучасній школі: кращі методичні розробки практичних психологів і соціальних педагогів малокомплектних загальноосвітніх навчальних закладів, навчально-виховних об’єднань, навчально-виховних комплексів : методичні рекомендації. авт. кол./ за наук. ред. І. І. Ткачук. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. 115 с. 39. Середа О.Ю. Особливості впливу соціально-психологічних чинників на професійне самовизначення старшокласників. Психологічний часопис, 2019. Т. 5. № 11. С. 268–282 40. Середа О.Ю. Соціально-психологічні чинники професійного самовизначення старшокласників: дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.05. – соціальна психологія; психологія соціальної роботи. Київ, 2021. 201 с. 41. Теорія і практика професійної орієнтації: навчальний посібник / Укладачі: Н.Г. Швець, Т.Д. Третьякова. Київ, 2010. 272 с 42. Ткачук І. І. Психолого-педагогічний супровід особистісного і професійного самовизначення старшокласників, що опинилися у складних життєвих обставинах внаслідок військових конфліктів : методичні рекомендації / наук. ред. В. Г. Панок. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2018. 78 с 43. Туляєв В.В. Організаційно-педагогічні умови підготовки старшокласників до професійного самовизначення у спеціалізованих загальноосвітніх навчальних закладах художнього профілю : автореф. дис. на здобуття наук, ступеня канд. пед. наук : 13.00.07. Київ , 2018. 18 с. 44. Український педагогічний словник [гол. ред. С. Головко]. Київ: Либідь, 1997. 373с. 45. Федоренко Л.П. Психологічні особливості професійного самовизначення випускників сільських шкіл: дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Київ, 2020. 311 c. 46. Федоренко Л. П. Психологічний супровід підвищення ефективності професійного самовизначення випускників сільських шкіл. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Том. VI: Психологія обдарованості. Київ-Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, Випуск 16, 2019. С. 369-379 47. Федоренко Л. Специфіка професійного самовизначення випускників сільських шкіл (за результатами констатувального експеримента). Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Психологічні науки. 2022. Випуск 17 (62). Серія 12. С.109-120 48. Чорна І.М. Психологічні особливості професійного самовизначення школярів. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. Випуск 12. Львів: Видавничий дім «Гельветика», 2022. С.157-163. DOI https://doi.org/10.30970/PS.2022.12.18 49. Яновська Т.А Психологічні особливості професійного самовизначення у підлітковому та юнацькому віці. Молодий вчений. 2017. № 4 (44). С. 270-274. |
References (International): | 50. Yung K. G. Chelovek i ego simvolyi / K. G. Yung, M. L. fon Frants, Dzh. L. Henderson. – M. : Serebryanyie niti, 1997. 368 s 51. Kravchenko O., Shelenkova N., Mishchenko M. Development of psychological readiness of the high school students to enter higher educational institutions AHFE 2020: Advances in Human Factors, Business Management and 76 Leadership: International Conference on Applied Human Factors and 76 Ergonomics, 2020. Pp. 407–413. URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030- 50791-6_52 52. Kravchenko O., Shelenkova N., Mishchenko M., Boichevska I. Computer- Based Testing Complex «Profvybir»: Occupational Guidance Diagnostics. Journal of Physics: Conference Series. Vol. 1828. 2021. doi:10.1088/1742-6596/1828/1/012125. URL: https://iopscience.iop.org /article/10.1088/1742-6596/1828/1/012125/met |
Content type: | Bachelor Thesis |
出現コレクション: | 053 — Психологія (бакалаври) |
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
АВТОРСЬКА ДОВІДКА ЛОПУШНЯК.doc | 54 kB | Microsoft Word | Ver/abrir | |
Кваліф.робота Лопушняк.pdf | 1,46 MB | Adobe PDF | Ver/abrir |
Todos os documentos en Dspace estan protexidos por copyright, con todos os dereitos reservados
Administrasjonsverktøy