Bu öğeden alıntı yapmak, öğeye bağlanmak için bu tanımlayıcıyı kullanınız: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/48676
Başlık: Розробка та оптимізація мобільного ігрового додатку із використанням ШІ та алгоритмів прийняття рішень (комплексна робота)
Diğer Başlıklar: Development and optimization of a mobile game application using AI and decision-making algorithms (complex topic)
Yazarlar: Філіпович, Тетяна Іванівна
Filipovych, Tetiana Ivanivna
Швець, Олександр Ярославович
Shvets, Oleksandr Yaroslavovych
Affiliation: ТНТУ ім. І. Пулюя, Факультет комп’ютерно-інформаційних систем і програмної інженерії, Кафедра комп’ютерних наук, м. Тернопіль, Україна
Bibliographic description (Ukraine): Філіпович Т. І., Швець О. Я. Розробка та оптимізація мобільного ігрового додатку із використанням ШІ та алгоритмів прийняття рішень (комплексна робота) : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра : спец. 122 – інформаційні системи та технології / наук. кер. Р. М. Небесний. – Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2025. – 142 с.
Bibliographic reference (2015): Філіпович Т. І., Швець О. Я. Розробка та оптимізація мобільного ігрового додатку із використанням ШІ та алгоритмів прийняття рішень (комплексна робота) : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра : спец. 122 – інформаційні системи та технології / наук. кер. Р. М. Небесний. – Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2025. – 142 с.
Yayın Tarihi: 29-May-2025
Submitted date: 15-May-2025
Date of entry: 1-Haz-2025
Yayıncı: ТНТУ ім. І.Пулюя, ФІС, м. Тернопіль, Україна
Country (code): UA
Place of the edition/event: Тернопіль
Supervisor: Небесний, Руслан Михайлович
Nebesnyi, Ruslan
Committee members: Микитишин, Андрій Григорович
Mykytyshyn, Andrii
UDC: 004.09
Anahtar kelimeler: 122
комп’ютерні науки
мобільний застосунок
генеративний ШІ
мовна модель
оптимізація продуктивності
архітектура EDA
mobile application
generative AI
dynamic narrative
language model
performance optimization
EDA architecture
GPT
NPC
Page range: 142
Özet: Кваліфікаційна робота присвячена дослідженню, проектуванню та реалізації мобільного ігрового застосунку з підтримкою генеративного штучного інтелекту, що забезпечує динамічну побудову сюжетів та діалогів у режимі реального часу. Проєкт розроблено як MVP стратегічної інтерактивної новели, у якій ігровий світ реагує на дії користувача, враховуючи обрану модель поведінки героя, внутрішній стан NPC та поточну ситуацію у грі. У першому розділі здійснено аналіз історичного розвитку мобільних ігор, розкрито роль ШІ в сучасній гейм-індустрії, а також представлено результати економічного дослідження впливу AI-рішень на ефективність розробки, структуру витрат та зайнятість у сфері геймдеву. У другому розділі проаналізовано сучасні наукові підходи до інтеграції LLM у діалогові системи, методи процедурної генерації ігрового контенту, адаптивної поведінки NPC та сценарного контролю через FSM, behavior trees, multi-agent models. Також розглянуто технічні та методологічні виклики впровадження ШІ у мобільні платформи. У третьому розділі описано архітектуру та реалізацію прототипу гри на базі Unity з інтеграцією GPT API, включно з генерацією реплік, оновленням стану персонажів, обробкою контексту та адаптивною логікою побудови діалогів. Проведено оптимізацію системи під обмеження мобільних пристроїв і тестування продуктивності. Об’єктом дослідження є мобільна інтерактивна ігрова система з генеративною побудовою контенту. Предметом дослідження виступають методи інтеграції генеративного ШІ у мобільні додатки з нелінійною сюжетною структурою.
This master’s thesis explores the development and implementation of a mobile game application featuring generative artificial intelligence for real-time narrative and dialogue generation. The project presents an MVP of a strategic interactive novel, in which the game world evolves based on the user's actions, selected character behavior model, NPC attitudes, and the dynamic state of the game environment. The first chapter analyzes the historical evolution of mobile gaming and highlights the growing role of AI technologies in the modern game industry. It also presents an economic study on the impact of AI integration on development efficiency, cost structures, and employment trends within game development. The second chapter reviews current scientific approaches to integrating large language models (LLMs) in dialogue systems, procedural generation techniques for narrative content, and adaptive NPC behavior modeling using FSMs, behavior trees, and multi-agent systems. The technical and methodological challenges of applying AI in mobile platforms are also addressed. The third chapter describes the architecture and implementation of the game prototype developed in Unity with GPT API integration. It includes dialogue generation, context processing, dynamic character state updates, and scenario control logic. System optimization for mobile resource constraints and performance testing are also covered. The object of research is a mobile interactive game system with generative content architecture. The subject of research is the methodology of integrating generative AI into mobile applications with nonlinear story progression.
Açıklama: Роботу виконано на кафедрі комп'ютерних наук Тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя. Захист відбудеться 29.05.2025 р. о 14 год. 00 хв. на засіданні екзаменаційної комісії №33 у Тернопільському національному технічному університеті імені Івана Пулюя
Content: ВСТУП 12 1 ДОСЛІДЖЕННЯ ПЕРЕДУМОВ ЗАСТОСУВАННЯ ГЕНЕРАТИВНОГО ШІ ТА АЛГОРИТМІВ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ У МОБІЛЬНИХ ІГРАХ 15 1.1 Історичний контекст та еволюція ігрових застосунків на мобільних пристроях 15 1.2 Роль штучного інтелекту та його вплив на розвиток ігрової індустрії 17 1.3 Економічний вплив використання ШІ 20 1.4 Еволюція алгоритмів прийняття рішень у відеоіграх 26 1.5 Висновок до першого розділу 28 2. АНАЛІЗ ЗАСОБІВ ТА МЕТОДІВ ІНТЕГРУВАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ІГРОВІ ЗАСТОСУНКИ 29 2.1 Аналіз існуючих наукових досліджень та підходів інтеграції ШІ в ігрові застосунки 29 2.2 Виклики та обмеження сучасних систем та мобільних пристроїв 32 2.3 Методи та рівні інтеграції ШІ в ігрову індустрію 35 2.4 Вплив ШІ на гравця 41 2.5 Методи контролю NPC і діалогів 46 2.6 Висновок до другого розділу 53 3. РОЗРОБКА МОБІЛЬОГО ЗАСТОСУНКУ З ІНТЕРГРАЦІЄЮ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ТА АНАЛІЗУ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ 54 3.1 Аналіз і мета інтеграції штучного інтелекту у мобільний застосунок 54 3.2 Послідовність розробки і структура проєкту 58 3.3 Оптимізація та тестування застосунку з інтеграцією мовної моделі 76 3.4 Висновок до третього розділу 80 4. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ 81 4.1 Вплив електромагнітного випромінювання від мобільних телефонів 81 4.2 Заходи безпечної роботи з сенсорними пристроями 81 4.3 Безпечне використання пристроїв виведення інформації 88 4.4 Електробезпека комп’ютерного обладнання 90 4.5 Підвищення стійкості роботи об’єктів приладобудівної галузі у воєнний час 93 4.6 Оцінка стійкості роботи об’єкта господарювання до впливу уражаючих факторів ядерної зброї 96 4.7 Висновок до четвертого розділу 99 5 ВИСНОВКИ 100 6 ПЕРЕЛІК ДЖЕРЕЛ 102 ДОДАТКИ 113 ДОДАТОК А 114 ДОДАТОК Б 137
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/48676
Copyright owner: © Філіпович Тетяна Іванівна, 2025
@ Швець Олександр Ярославович, 2025
References (Ukraine): 1 Швець, О. Я., і Т. І. Філіпович. Наук. керівник: Р. М. Небесний. “Інтеграція штучного інтелекту для повного керування діалогами у сюжетно-орієнтованих іграх.” Наукова конференція SoftTech-2025. Тернопіль, 2025. https://drive.google.com/file/d/1D-SaUBAhXKY40sNy-Gaye4ng5iaLFULp/view.
2 Швець, О. Я., і Т. І. Філіпович. Наук. керівник: Р. М. Небесний. “Архітектурні рішення інтеграції штучного інтелекту для повного керування діалогами та сюжетом у мобільних іграх.” Наукова конференція SoftTech-2025. Тернопіль, 2025. https://drive.google.com/file/d/1D-SaUBAhXKY40sNy-Gaye4ng5iaLFULp/view.
3 Швець, О. Я., і Т. І. Філіпович. Наук. керівник: Р. М. Небесний. “Технології оптимізації ШІ-модулів діалогової взаємодії в мобільних програмних продуктах.” Наукова конференція SoftTech-2025. Тернопіль, 2025. https://drive.google.com/file/d/1D-SaUBAhXKY40sNy-Gaye4ng5iaLFULp/view.
4 Швець, О. Я., і Т. І. Філіпович. Наук. керівник: Р. М. Небесний. “Навчання та інтеграція діалогової моделі ШІ для повнофункціонального керування наративом у мобільних іграх.” Наукова конференція SoftTech-2025. Тернопіль, 2025. https://drive.google.com/file/d/1D-SaUBAhXKY40sNy-Gaye4ng5iaLFULp/view.
5 Скалецький, П. О., Н. А. Гарматюк, і В. О. Дуда. “Перенесення даних установ та організацій з локальних систем до хмарних обчислювальних платформ.” Актуальні задачі сучасних технологій: зб. тез доп. ХІ міжнар. наук.-практ. конф. молодих учених та студентів, Тернопіль, 7–8 груд. 2022, Тернопіль: ФОП Паляниця В. А., 2022, с. 169–170. https://tntu.edu.ua/storage/pages/00000923/СIIMT-2022.pdf.
6 Лісовий, Н. В., А. Р. Ставицька, і А. В. Гіжовський. “Хмарні інформаційно-технологічні платформи аналітичного опрацювання даних.” Актуальні задачі сучасних технологій: зб. тез доп. ХІ міжнар. наук.-практ. конф. молодих учених та студентів, Тернопіль, 7–8 груд. 2022, Тернопіль: ФОП Паляниця В. А., 2022, с. 168. https://tntu.edu.ua/storage/pages/00000923/СIIMT-2022.pdf.
7 Скалецький, П., Н. Лісовий, і А. Гіжовський. “Мобільні застосунки та розвиток «розумних» міст.” Матеріали VI Міжнародної студентської науково-технічної конференції, Тернопіль: ТНТУ ім. І. Пулюя, 27–28 квіт. 2023, с. 175. https://tntu.edu.ua/storage/pages/00000941/Zbirnyk_2023.pdf.
8 Ловчук, О., Р. Катрич, і В. Дуда. “Актуальність хмарного масштабування та Kubernetes.” Матеріали XII наук.-техн. конф. «Інформаційні моделі, системи та технології», Тернопіль: ТНТУ ім. І. Пулюя, 18–19 груд. 2024, с. 52. https://tntu.edu.ua/storage/pages/00001071/TNTU-IMST_Zbirnyk_tez-2024.pdf.
9 Unity Technologies. Unity Manual: Practical Guide to Optimization for Mobiles. Unity, 2020, docs.unity3d.com/2020.1/Documentation/Manual/MobileOptimizationPracticalGuide.html.
10 Unity Technologies. Unity Manual: Mobile Developer Checklist. Unity, 2021, docs.unity3d.com/2020.1/Documentation/Manual/MobileDeveloperChecklist.html.
11 Unity Technologies. Unity Manual: Optimize Performance for iOS. Unity, 2025, docs.unity3d.com/6000.1/Documentation/Manual/iphone-performance.html.
12 Unity Technologies. “Optimize your mobile game performance: Expert tips on graphics and assets.” Unity Blog, 2025, unity.com/blog/games/optimize-your-mobile-game-performance-expert-tips-on-graphics-and-assets.
13 Unity Technologies. “Best Practices for Profiling Game Performance.” Unity Blog, 2023, unity.com/how-to/best-practices-for-profiling-game-performance.
14 Ferrone, Harrison. Learning C# by Developing Games with Unity 2020. 5th ed., Addison-Wesley Professional, 2019.
15 Hocking, Joe. Unity in Action: Multiplatform Game Development in C# with Unity. 2nd ed., Manning Publications, 2018.
16 Troelsen, Andrew, and Philip Japikse. Pro C# 8.0 and the .NET Core 3. Apress, 2019.
17 Albahari, Joseph, and Ben Albahari. C# 8.0 in a Nutshell: The Definitive Reference. 8th ed., O’Reilly Media, 2020.
18 Yannakakis, Georgios N., and Julian Togelius. Artificial Intelligence and Games. Springer, 2018.
19 Millington, Iain, and John Funge. AI for Games. 3rd ed., CRC Press, 2020.
20 Sekhavat, Yoones A., and Ehud Sharlin, editors. Behavior Trees for Computer Games. World Scientific, 2017.
21 Brown, Tom B., et al. “Language Models are Few-Shot Learners.” Advances in Neural Information Processing Systems, vol. 33, 2020, pp. 1877–1901.
22 Radford, Alec, et al. Language Models are Unsupervised Multitask Learners. OpenAI, 2019, openai.com/blog/better-language-models.
23 OpenAI. GPT-4 Technical Report. OpenAI, Mar. 2023, cdn.openai.com/papers/gpt-4.pdf.
24 OpenAI. “Introducing ChatGPT.” OpenAI Blog, 30 Nov. 2022, openai.com/blog/chatgpt.
25 OpenAI. “Hello GPT-4o.” OpenAI Blog, 13 May 2024, openai.com/blog/gpt-4o.
26 OpenAI. “GPT-4o mini: advancing cost-efficient intelligence.” OpenAI Blog, 18 July 2024, openai.com/blog/gpt-4o-mini.
27 Devlin, Jacob, et al. “BERT: Pre-training of Deep Bidirectional Transformers for Language Understanding.” Proceedings of NAACL-HLT 2019, 2019, pp. 4171–4186.
28 Vaswani, Ashish, et al. “Attention Is All You Need.” Advances in Neural Information Processing Systems, vol. 30, 2017, pp. 5998–6008.
29 Goodfellow, Ian, et al. “Generative Adversarial Nets.” Advances in Neural Information Processing Systems, vol. 27, 2014, pp. 2672–2680.
30 Sutskever, Ilya, et al. “Sequence to Sequence Learning with Neural Networks.” Advances in Neural Information Processing Systems, vol. 27, 2014, pp. 3104–3112.
31 Vinyals, Oriol, and Quoc V. Le. “A Neural Conversational Model.” Proceedings of the ICML Deep Learning Workshop, 2015.
32 Serban, Iulian V., et al. “A Hierarchical Latent Variable Encoder-Decoder Model for Generating Dialogues.” Proceedings of the Thirty-First AAAI Conference on Artificial Intelligence, 2017.
33 Jurafsky, Daniel, and James H. Martin. Speech and Language Processing. 3rd ed. (draft), 2023.
34 Park, Joon Sung, et al. “Generative Agents: Interactive Simulacra of Human Behavior.” Proceedings of the ACM UIST Conference, 2023.
35 Yang, Daijin, et al. “GPT for Games: An Updated Scoping Review (2020-2024).” ArXiv, 2024, arxiv.org/abs/2405.12824.
36 Duncan, Ransom. “Using Reinforcement Learning to Train In-game Non-Player Characters (NPCs).” M.S. thesis, Montana Tech, 2024.
37 Liu, Bowen, et al. “Survey of Generative Models in Dialogue Systems.” IEEE Transactions on Affective Computing, vol. 15, no. 3, 2023, pp. 546–563.
38 Zhang, Saizheng, et al. “Personalizing Dialogue Agents: I have a dog, do you have pets?” Proceedings of ACL, 2018, pp. 2204–2213.
39 Zhao, Tiancheng, et al. “Learning Discourse-level Diversity for Neural Dialog Models using Conditional Variational Autoencoders.” Proceedings of AAAI, 2017.
40 Li, Jiwei, et al. “Deep Reinforcement Learning for Dialogue Generation.” Proceedings of the 2016 Conference on Empirical Methods in Natural Language Processing, 2016, pp. 1192–1202.
41 Wei, Jason, et al. “Chain of Thought Prompting Elicits Reasoning in Large Language Models.” Advances in Neural Information Processing Systems, vol. 35, 2022, pp. 24824–24837.
42 Lucas, Matthew A., et al. Principles of AI in Game Programming. Mercury Learning and Information, 2022.
43 Brock, John, et al. AI for Game Developers: Use of Artificial Intelligence in Games. 2nd ed., O’Reilly Media, 2013.
44 Silver, David, et al. “Mastering the Game of Go with Deep Neural Networks and Tree Search.” Nature, vol. 529, 2016, pp. 484–489.
45 Silver, David, et al. “Mastering Chess and Shogi by Self-Play with a General Reinforcement Learning Algorithm.” Science, vol. 362, no. 6419, 2018, pp. 1140–1144.
46 Vinyals, Oriol, et al. “Grandmaster Level in StarCraft II Using Multi-agent Reinforcement Learning.” Nature, vol. 575, 2019, pp. 350–354.
47 Berner, Christina, et al. “Dota 2 with Large Scale Deep Reinforcement Learning.” ArXiv, 2019, arxiv.org/abs/1912.06680.
48 Mnih, Volodymyr, et al. “Human-Level Control through Deep Reinforcement Learning.” Nature, vol. 518, 2015, pp. 529–533.
49 Agarwal, Rohan, et al. “Generative Agents: Interactive Simulacra of Human Behavior.” SIGGRAPH, 2023. (See Park et al. for context)
50 Li, Jialu, et al. “Unbounded: A Generative Infinite Game of Character Life Simulation.” ArXiv, Oct. 2024, arxiv.org/abs/2410.18975.
51 Bruce, Matthew, et al. “Genie: Generative Interactive Environments.” Proceedings of ICML, 2024.
52 Valevski, Alain, et al. “GameNGen: Neural Generation of Complete Game Worlds.” (Unpublished manuscript, 2024) – see Li et al. for context.
53 Filatova, Elena, et al. “Evaluation of Dialogue Systems with Next-Turn Correctness.” Proceedings of EACL, 2003.
54 Dey, Arijit, and Biplab Banerjee. “Hybrid Chatbot for Mobile Application.” Procedia Computer Science, vol. 85, 2016, pp. 248–253.
55 Lewis, Mike, et al. “Retrieval-Augmented Generation for Knowledge-Intensive NLP Tasks.” Advances in Neural Information Processing Systems, vol. 33, 2020, pp. 9459–9474.
56 Gao, Tianhong, et al. “DialogIC: A General Framework for Dialog-based Interactive Characters.” CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2022.
57 Hu, Li, et al. “Neural Audio-Visual Speech Recognition.” IEEE Transactions on Multimedia, vol. 23, 2021, pp. 1313–1324. (Related to NPC speech integration)
58 Gade, Philipp, et al. “AI-Driven Narrative Generation in Games: A Survey.” IEEE Transactions on Games, vol. 14, no. 2, 2022, pp. 157–174.
59 Brinkman, Brent, et al. “Dialog Racing: Backstory Text Generation for Open-World Race Games.” IEEE Transactions on Games, vol. 11, no. 1, 2019, pp. 20–30.
60 Snodgrass, Sam, and Pieter Jonker. “Player-Adaptive Pathfinding in Games.” 2019 IEEE Conference on Games (CoG), 2019, pp. 1–8. (AI/NPC pathfinding)
61 Chalup, Stephan, and Jeremy Liang. Neural-Networking for Game AI: A Building-Block Approach. Wiley-IEEE Press, 2016.
62 Fernández, Fernando, and Jan Bender. “Adaptive AI in Games and Interactive Systems.” Handbook of Digital Games and Entertainment Technologies, 2018, Springer, pp. 705–734.
63 Đorđević, Dragomir, et al. “Unity Game Development: Cross-Platform and Performance.” Journal of Computer Science and Software Engineering, vol. 10, no. 2, 2022, pp. 45–60.
64 Nikitina, Natalia V., et al. “Optimizing Mobile Unity Games on Android.” Proceedings of the Ninth International Conference on Mobile Web and Information Systems (MobiWIS), 2015, pp. 225–234.
65 Wong, Alex S. “Improving Unity Game Frame Rates on Mobile Devices.” Game Developers Conference (GDC) Presentation, 2023.
66 Google Developers. “Best Practices for App Optimization.” Android Developers, 2024, developer.android.com/topic/performance/appstartup/best-practices.
67 HiddenBricks Solutions. “Android App Performance Optimization: Comprehensive Guide.” HiddenBricks Blog, 2022, hiddenbrains.com/blog/android-app-performance-optimization. (General guidance)
68 UXCam. “Practical Guide to Improve Mobile App Performance.” UXCam, 2025, uxcam.com/blog/improve-mobile-app-performance.
69 Apple Inc. Apple Developer – Human Interface Guidelines: Graphics and Animation. Apple, 2023, developer.apple.com/design/human-interface-guidelines/graphics.
70 Bovik, Alan C. Handbook of Image and Video Processing. 3rd ed., Elsevier, 2019. (For mobile graphics optimization)
71 Sweeney, Alastair, et al. “Energy-Aware Gameplay: Optimizing Battery Life of Mobile Games.” Proceedings of Pervasive and Embedded Computing and Communication Systems, 2018, pp. 147–152.
72 Green, Andrew, and Matthias Hemmert. “GPU vs CPU Optimization in Mobile Unity Games.” IEEE Transactions on Computational Intelligence and AI in Games, vol. 12, no. 4, 2020, pp. 389–398.
73 Uniguide. “Unity Asset Optimization: Compressing Textures and Audio for Mobile.” Unity Forum Thread, 2023. (Community resource)
74 Chen, Min, and Xuefeng Liu. “Techniques for Reducing Mobile Game Package Size.” ACM Computing Surveys, vol. 54, no. 6, 2022, Article 131.
75 GlobalGameJam Conference Proceedings 2023. Proceedings of the Annual Ukrainian GameDev Conference, 2023, (Contains sections on Unity and VR development).
76 Kovalenko, Oleksandr O., and Yevhen A. Palamarchuk. Моделі гейміфікації в системах управління навчанням. Vinnytsia National Technical University, 2023.
77 Vlasiy, Oleksii O., and Mykhailo D. Vynnychuk. Розробка мобільних додатків засобами блочного програмування: Навчально-методичний посібник. Ivano-Frankivsk: Prykarpattia National University, 2021.
78 Romanuk, Oleksii N., et al. “Аналіз методів суперсемплінгу з використанням нейронних мереж.” Стан, досягнення та перспективи ІСТ, Odesa, 2021, pp. 125–126.
79 Horbenko, Yevhen. “Вплив гейміфікації на мотивацію студентів.” Youth Informatics Journal, no. 3, 2023, pp. 45–52.
80 Sagan, Olha V. “Gamification as a Modern Educational Trend.” Scientific Bulletin of Municipal Academy, no. 4, 2022, pp. 73–80.
81 Andrushko, Tetiana O. “Використання гейміфікації при розробці освітніх додатків.” International Conference “Digital Education-2022”, Kyiv, 2022, pp. 122–130.
82 Bilous, Pavlo, et al. “Design of a Video Game Using Visual Novel Technology.” IT Perspectives, vol. 19, 2022, pp. 88–95.
83 Dmytruk, Ivan, et al. “ОС Android як платформа для мобільних ігор.” Journal of Problems and Perspectives in Management, vol. 17, no. 2, 2019, pp. 220–229.
84 Koval, Yurii, and Anna Bondarenko. “Етичні питання застосування ШІ в іграх.” Proceedings of the All-Ukrainian Conference “GameDev-2024”, Lviv, 2024, pp. 214–220.
85 UkrNII Standards (Institute). ДСТУ 2293:2014. Охорона праці. Терміни та визначення основних понять. Kyiv: Ministry of Economy of Ukraine, 2015.
86 UkrNII Standards. ДСТУ ISO 45001:2019. Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування. Kyiv: DP “UkrNDNC”, 2019.
87 UkrNII Standards. ДСТУ OHSAS 18002:2015. Системи управління гігієною та безпекою праці. Основні принципи виконання вимог OHSAS 18001:2007. Kyiv: DP “UkrNDNC”, 2015.
88 UkrNII Standards. ДСТУ ISO/IEC 27001:2015. Інформаційні технології. Методи захисту. Системи управління інформаційною безпекою. Вимоги. Kyiv: DP “UkrNDNC”, 2015.
89 UkrNII Standards. ДСТУ ISO/IEC 27002:2015. Інформаційні технології. Методи захисту. Звід практик щодо заходів інформаційної безпеки. Kyiv: DP “UkrNDNC”, 2015.
90 UkrNII Standards. ДСТУ ISO/IEC 27032:2016. Інформаційні технології. Методи захисту. Настанови щодо кібербезпеки. Kyiv: DP “UkrNDNC”, 2016.
91 UkrNII Standards. ДСТУ ISO/IEC 27035-1:2018. Інформаційні технології. Методи захисту. Керування інцидентами інформаційної безпеки. Частина 1: Принципи керування інцидентами. Kyiv: DP “UkrNDNC”, 2018.
92 UkrNII Standards. ДСТУ ISO 50001:2020. Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання. Kyiv: DP “UkrNDNC”, 2020.
93 UkrNII Standards. ДСТУ EN ISO 52000-1:2023. Енергоефективність будівель. Комплексне оцінювання енергоефективності будівель. Частина 1: Загальна структура та методики. Kyiv: DP “UkrNDNC”, 2023.
94 UkrNII Standards. ДСТУ 7237:2011. Система стандартів безпеки праці. Електробезпека. Загальні вимоги та номенклатура видів захисту. Kyiv: Derzhspozhyvstandart Ukrainy, 2011.
95 Ukrainian Labour Safety Committee. ДСТУ 3110:2003. Охорона праці. Соціально-правові основи. Kyiv: Cabinet of Ministers of Ukraine, 2003.
96 Ministry of Energy of Ukraine. State Energy Conservation Program. 2022, memo, mep.gov.ua. (Example of Ukrainian energy-saving legislation)
97 Ministry of Internal Affairs (Ukraine). Rules of Electrical Safety. 2010, legislation in Ukraine. (Standard for safe electrical work)
98 National Standard of Ukraine (NASU). “Instruction on fire safety in computer labs.” (DSTU-based guideline, 2019).
99 Conference "Безпека життєдіяльності 2023", Lviv. Proceedings, 2023. (Contains multiple papers on occupational safety standards)
100 Verkhovna Rada of Ukraine. Law on Energy Efficiency. (Legislative act, 2019)
101 National Committee on Civil Engineering. ДСТУ Б В.2.2-38:2004. Водопостачання. Основні терміни. Kyiv: DP “UkrNDNC”, 2004. (Example of safety/health related DSTU)
102 ILO (International Labour Organization). “OSH Convention No. 187 – Promotional Framework for Occupational Safety and Health, 2006.” ILO, 2006, ilo.org. (International standard incorporated in Ukrainian practice)
103 Alperin, Juan P. “Watermarking and the Future of Digital Copyright.” Noerr Institute for Global Law, 2019. (Relevance to information security)
104 Rubinstein, Yotam. “Data Breaches and User Privacy in Modern Apps.” ACM Proceedings on Information Security, vol. 12, 2020, pp. 55–68.
105 Petrova, Olena, and Serhii Kozlov. “Ergonomics and Safety in Information Technology Work.” Safety in Information Age, 2021, pp. 15–23.
106 Lysenko, Dmytro, et al. “Cybersecurity Requirements for Mobile Financial Applications.” Ukrainian Journal of Cybersecurity, vol. 5, no. 1, 2022, pp. 101–110.
107 Sirotenko, Valentyn. “Standards of Cybersecurity in Banking Sector (DSTU ISO 27001).” Economic Standards and Practices, vol. 3, 2020, pp. 34–42.
108 Kovalchuk, Ihor. “Application of ISO 50001 in Ukrainian Enterprises.” Energy Efficiency Journal, no. 6, 2021, pp. 9–15.
109 Ministry of Digital Transformation of Ukraine. National Strategy for AI Development. 2023. (Government document outlining AI integration, including in game dev)
110 Rubin, Vadym. “Блокчейн-технології в геймінгу: перспективи та ризики.” Геймерський вісник, no. 2, 2023, pp. 12–18.
111 Khomyakov, Serhii, and Oksana Petrenko. “Using Gamedev in STEM Education.” Innovative Pedagogy Journal, vol. 2, 2024, pp. 60–72.
112 OpenAI. “GPT-3: Language Models are Few-Shot Learners (Media Overview).” OpenAI Blog, 2020, openai.com/blog/better-language-models (Supplementary to Brown et al.).
113 NVIDIA Corporation. NVIDIA Developer Blog: Optimizing Unity for Mobile Graphics. (Online article, 2022).
114 Google Cloud. “Tensor Processing Units (TPUs) for Accelerated AI on Mobile.” Google Cloud Blog, 2021, cloud.google.com/blog/products/ai-machine-learning (Background on mobile AI hardware).
115 Team Liquid (Esports). “AI NPC Bots in Competitive Gaming.” TeamLiquid Pro Gaming Forum, 2023. (Industry perspective on NPC AI)
116 OpenAI. OpenAI Cookbook: Using GPT in Unity. (GitHub repository, 2024).
117 Cheng, Ming-Yuan, et al. “Energy Management and Safety Protocols for Mobile Data Centers.” IEEE Transactions on Sustainable Computing, vol. 6, no. 1, 2021, pp. 32–45.
118 Yuliuk, Oleksandr, and Oleh Lejman. “Програмне забезпечення та безпека праці.” Вісник Безпеки Життєдіяльності, no. 4, 2022, pp. 89–97.
119 Bondarchuk, Kateryna. “Energy Efficiency Standards (DSTU 50001) for Ukrainian IT Companies.” Energy Policy of Ukraine, vol. 9, 2020, pp. 58–66.
120 Narkevych, Vitaliy. “Розробка стратегії енергозбереження в офісі.” Сучасні технології, vol. 12, no. 1, 2019, pp. 102–110.
121 Ukrainian Labour Safety Institute. Guidelines on Safe Use of Information Technology Equipment. 2021. (Based on DSTU and national laws)
122 Lukashenko, Oleksii. “Практичні аспекти безпеки персональних даних у мобільних додатках.” Ukrainian Journal of Information Security, vol. 3, no. 2, 2023, pp. 21–30.
123 Marushchak, Tetiana, et al. “Розробка мобільного програмного забезпечення з урахуванням ергономічних та енергозберігаючих норм.” Збірник наукових праць ХНУМГ, 2022, pp. 45–50.
124 Pryshliak, Oleksandr. Cybersecurity and Labor Safety: National Standards Overview. Kharkiv: KhNURE Publishing, 2020.
125 Fedoryshyn, Bohdan. “Безпека життєдіяльності та інформаційна безпека в розробці ПЗ.” Вісник науки і освіти, no. 6, 2019, pp. 110–118.
126 Liubarska, Natalya, and Serhii Sydorenko. “Сучасні підходи до управління інформаційною безпекою в Україні.” Ukrainian Journal of Cybersecurity, vol. 4, no. 1, 2024, pp. 25–34.
127 Kolodii, Roman. “Інтеграція GPT-4 у чат-бот для підтримки гравців.” AI Conference Proceedings, 2024, pp. 112–118.
128 Klymchuk, Viktor, et al. “Blockchain and Game Safety: Ensuring Fair Play.” Blockchain News Ukraine, no. 7, 2023, pp. 14–22.
Content type: Master Thesis
Koleksiyonlarda Görünür:122 — комп’ютерні науки

Bu öğenin dosyaları:
Dosya Açıklama BoyutBiçim 
2025_KRM_SNm-61_Filipovych_T_I_Shvets_O_Y.pdfДипломна робота5,81 MBAdobe PDFGöster/Aç


DSpace'deki bütün öğeler, aksi belirtilmedikçe, tüm hakları saklı tutulmak şartıyla telif hakkı ile korunmaktadır.

Yönetim Araçları