Link lub cytat.
http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/47606
Tytuł: | Синдром емоційного вигорання особистості студента-психолога в умовах воєнного стану |
Inne tytuły: | Syndrome of emotional burnout of the personality of a psychology student in the conditions of martial law |
Authors: | Бех, Наталія Петрівна Beh, Natalia |
Bibliographic description (Ukraine): | Бех Н. П. Синдром емоційного вигорання особистості студента-психолога в умовах воєнного стану : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра : спец. 053 – психологія / наук. кер. В. В. Вишньовський. Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2024. 86 с. |
Bibliographic description (International): | Beh N.P. The syndrome of emotional burnout of the personality of a psychology student in the conditions of martial law: work on obtaining a master's degree: spec. 053 – psychology / sciences. driver VV Vyshniovskyi. Ternopil: Ternopil National Technical University named after Ivan Pulyu, 2024. 86 p. |
Data wydania: | 27-gru-2024 |
Data archiwizacji: | 27-gru-2024 |
Date of entry: | 22-sty-2025 |
Wydawca: | ТНТУ |
Kraj (kod): | UA |
Place edycja: | Тернопільський націоналний технічний університет імені Івана Пулюя |
Promotor: | Вишньовський, Василь Володимирович Vyshnovskyi, Vasyl |
UDC: | 159.9 |
Słowa kluczowe: | емоційне вигорання emotional burnout синдром емоційного вигорання emotional burnout syndrome психологічні особливості студентського віку psychological features of student age воєнний стан martial law |
Zakres stron: | 86 |
Abstract: | Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня «Магістр» за спеціальністю 053 – «Психологія» – Тернопільський національний технічний університет ім. І. Пулюя. – Тернопіль, 2024.
В кваліфікаційній роботі проаналізовано тлумачення поняття емоційне та професійне вигорання, виділено чинники виникнення емоційного вигорання, експериментально доведено наявність кореляційного зв’язку між різними фазами розвитку емоційного вигорання, доведено існування взаємозв’язку між рівнем емоційного вигорання саме у студентів-психологів та такими особистісними характеристиками, як рівень тривожності, локус контролю, розвиненість емпатійних здібностей та особливості функціонування саме механізмів психологічного захисту. На основі отриманих результатів нашого емпіричного дослідження розроблено та запропоновано психологічні рекомендації щодо профілактики виникнення емоційного вигорання.
У контексті психічного здоров’я фахівців психологічної служби дуже особливу увагу слід приділяти симптомам професійного виснаження, або вигорання. Існують різні визначення цього явища, але загалом воно розглядається як тривала стресова реакція, що виникає внаслідок саме тривалих професійних стресів власне середньої інтенсивності. Деякі автори ототожнюють емоційне та професійне вигорання, розглядаючи його як форму професійної деформації під впливом професійних стресорів.
Процес професійної підготовки вимагає від студентів значної напруги, творчої роботи над собою, подолання внутрішніх бар’єрів та вибору пріоритетів. Майбутні фахівці повинні прагнути до розвитку «мистецтва жити» – вміння творчо будувати своє життя на основі глибокого самопізнання та оволодіння різними методами та технологіями особистісного розвитку. Цей процес, безумовно, впливає на спосіб життя студентів, вимагаючи від них значної концентрації та зусиль, що може призвести до виснаження особистісних ресурсів та проявитися у вигляді емоційного вигорання. The qualification work analyzed the interpretation of the concepts of emotional and professional burnout, identified the factors of emotional burnout, experimentally proved the existence of a correlation between different phases of emotional burnout development, proved the existence of a relationship between the level of emotional burnout in psychology students and such personal characteristics as the level of anxiety, locus of control, development of empathic abilities and the peculiarities of the functioning of psychological defense mechanisms. Based on the results of our empirical study, psychological recommendations were developed and proposed for the prevention of emotional burnout. In the context of the mental health of psychological service specialists, very special attention should be paid to the symptoms of professional exhaustion, or burnout. There are different definitions of this phenomenon, but in general it is considered as a prolonged stress reaction that occurs as a result of prolonged professional stresses of medium intensity. Some authors identify emotional and professional burnout, considering it as a form of professional deformation under the influence of professional stressors. The process of professional training requires students to exert considerable effort, creative work on themselves, overcome internal barriers and choose priorities. Future specialists should strive to develop the “art of living” - the ability to creatively build their lives on the basis of deep self-knowledge and mastery of various methods and technologies of personal development. This process, of course, affects the lifestyle of students, requiring them to exert considerable concentration and effort, which can lead to the depletion of personal resources and manifest itself in the form of emotional burnout. |
Opis: | Професія психолога характеризується високим рівнем стресогенності. Постійна взаємодія з клієнтами, значні психологічні та фізичні навантаження негативно впливають на психофізіологічний стан фахівця, призводячи до виснаження фізичних та моральних сил. Це, безумовно, позначається на ефективності професійної діяльності, та й психологічному самопочутті та міжособистісних стосунках, зокрема в сім’ї. Серед найпоширеніших стресових факторів у роботі психолога можна виділити фрустрованість, підвищену тривожність, роздратованість та загальну виснаженість. Враховуючи специфіку професійної діяльності психологів-практиків, було проведено дослідження явища емоційного вигорання серед студентів-психологів. Важливість дослідження цього феномену саме в період навчання зумовлена тим, що цей етап є ключовим у професійній підготовці майбутніх фахівців, і своєчасне виявлення та попередження емоційного вигорання є вкрай важливим. Аналіз літератури показав наявність численних термінів, що описують професійну деформацію. Розглядаючи природу стресу в професійній діяльності, виділяють різні його види, залежно від джерела: робочий стрес, зумовлений умовами та організацією праці; професійний стрес, пов’язаний зі специфікою професії; та організаційний стрес, спричинений особливостями функціонування організації. Хоча ці поняття близькі за змістом, вони не є тотожними, і їх використання залежить від контексту. Проте, в літературі вони часто вживаються як синоніми. Поняття «емоційне вигорання» («burnout») тісно пов’язане з професійним стресом. Деякі дослідники, спираючись на концепцію стресу Г. Сельє, розглядають емоційне вигорання як третю стадію стресу, що характеризується стійким станом збудження. Існують різні варіанти перекладу терміну «burnout» українською мовою, такі як «емоційне згорання», «емоційне вигорання», «емоційне перегоряння», «психічне вигорання» та й саме «професійне вигорання». Однак, незалежно від перекладу, всі ці терміни описують власне одне й те ж явище, мають спільні причини, фактори виникнення та особливості розвитку. Вигорання не обмежується професійною сферою, а проявляється в різних життєвих ситуаціях. Воно є результатом взаємодії факторів оточення, освіти, організації та особистості. Синдром виникає внаслідок тривалих саме професійних стресів середньої інтенсивності та є наслідком тривалого робочого стресу і професійної кризи. У більшості досліджуваних переважає друга фаза вигорання (сформована у 43,3% та формується у 34,4%), що характеризується емоційним виснаженням, захисними реакціями, емоційною закритістю, байдужістю, впливом настрою на стосунки, байдужістю до навчання, емоційною замкненістю та редукцією обов’язків. Дослідження показало наявність другої фази емоційного вигорання у всіх трьох групах студентів-психологів. У першокурсників це пов’язано з адаптацією до нових умов, у третьокурсників – з адаптацією до практики та перенасиченням матеріалом, у п’ятикурсників – з переходом до практики та написанням дипломних робіт. Метою дослідження було виявлення взаємозв’язку між фазами вигорання та й власне особистісними характеристиками (тривожність, локус контролю, емпатія, захисні механізми). Результати підтвердили кореляцію між фазами вигорання, що свідчить про їх послідовний розвиток. Результати дослідження виявили взаємозв’язки між фазами емоційного та професійного вигорання, що підтверджує їхню близькість та подібність у протіканні та проявах. Однак, на основі аналізу теоретичних джерел, ми власне дійшли висновку, що поняття «емоційне вигорання» є ширшим за «професійне вигорання». Професійне вигорання фокусується на факторах, пов’язаних з професійною діяльністю, тоді як емоційне вигорання охоплює ширший спектр соціальних сфер, таких як сім’я, побут, коло близького спілкування та інші аспекти життя, які можуть сприяти його розвитку. Також було виявлено кореляційні зв’язки між фазами емоційного вигорання та реактивною й особистісною тривожністю, локусом контролю та деякими механізмами психологічного захисту. Отже, мету дослідження досягнуто, власне поставлені завдання виконано, а висунуті гіпотези підтверджено. У подальшому планується продовження дослідження цієї проблематики. |
Content: | ВСТУП 4 РОЗДІЛ І. АНАЛІЗ ТЕОРЕТИЧНИХ ПІДХОДІВ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ТА РОЗУМІННЯ ПРОФЕСІЙНОГО СТРЕСУ ТА СИНДРОМУ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ 8 1.1. Розгляд концепції професійного стресу та основних методологічних підходів до його дослідження 8 1.2. Визначення та аналіз особливостей розвитку професійного стресу та синдрому «емоційного вигорання» 10 1.3. Поняття та зміст синдрому емоційного вигорання 12 Висновок до розділу І 14 РОЗДІЛ ІІ. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ СЕРЕД СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ 15 2.1. Емпіричне дослідження емоційного вигорання серед студентів-психологів 15 2.2. Аналіз основних методик дослідження 17 2.3. Аналіз отриманих результатів 36 Висновок до розділу ІI 67 РОЗДІЛ ІІІ. ПСИХОЛОГІЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОФІЛАКТИКИ СИНДРОМУ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ 69 3.1. Загальні рекомендації попередження виникнення синдрому емоційного вигорання 69 Висновок до розділу ІІІ 71 РОЗДІЛ ІV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ 72 4.1. Основні поняття в галузі охорони праці 72 4.2. Безпека життєдіяльності – важливий чинник сталого людського розвитку. Безпека в системі «людина» – техніка – середовище» 77 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 81 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 83 ДОДАТКИ…87 |
URI: | http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/47606 |
Właściciel praw autorskich: | © Бех Н.П., 2024 |
Wykaz piśmiennictwa: | 1. Вавринів О.С. Організація та проведення психологічних і соціально-психологічних досліджень : практичний посібник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2023. 116 с. 2. Вейнінгер О. Стать і характер. Принципове дослідження. Харків: Фоліо, 2016. С. 3-13. 480 с. 3. Діагностичні методики : збірник / уклад. М.В. Лемак, В.Ю. Петрище. Ужгород : Видавництво О. Гаркуші, 2012. 616 с. 4. Дяченко В.А., Мунасипова-Мотяш І.А, Дубініна Д.Е. Наукова стаття : Задоволеність життям та рівень психологічного благополуччя сучасної молоді, 2019. С. 120-129. 5. Охорона праці та цивільний захист. Конспект лекцій : навчальний посібник для здобувачів ступеня бакалавра. / КПІ ім. Ігоря Сікорського ; уклад.: Ю.О. Полукаров, Н.А. Праховнік, О.В. Землянська. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023. 306 с. 6. Пістун І.П., Кочубей В.І. Безпека життєдіяльності : підручник. Суми : Університетська книга, 2023. 560 с. 7. Полякова Н.О. Безпека життєдіяльності: конспект лекцій. Київ, 2023. 64 с. 8. Фройд З. Вступ до психоаналізу. Харків : КСД, 2015. 480 с. 9. Костюк Г. Соціальна психологія. Київ: Видавництво «Наукова думка». 2018. С. 45-67. 10. Сидоренко О. Адаптація особистості в умовах змін. Львів: Видавництво «Літера». 2020. С. 78-90. 11. Ткаченко І. Психологія команди: теорія та практика. Харків: Видавництво «Фоліо».2021. С. 102-115. 12. Шевченко М. Соціально-психологічні аспекти управління персоналом. Одеса: Видавництво «Астролябія». 2019. С. 33-50. 13. Литвиненко В. Психологічні стратегії подолання стресу в умовах війни. Київ: Видавництво «Нова книга». 2022. С. 21-34. 14. Громова Т. Емоційне вигорання у студентів: причини та наслідки. Житомир: Видавництво «Полісся». 2023. С. 88-99. 15. Петрова С. Психологічна підтримка студентів у кризових ситуаціях. Чернівці: Видавництво «Букрек». 2023. С. 56-72. 16. Савченко О. Психологія стресу. Харків: Видавництво «Фоліо». 2020. С. 130-145. 17. Бондаренко А. Емоційне вигорання: теорія та практика. Київ: Видавництво «Торсінг». 2021. С. 45-60. 18. Коваленко І. Психологічні аспекти вигорання у студентів. Львів: Видавництво «Літера». 2022. С. 23-39. 19. Дорошенко Н. Соціально-психологічні фактори адаптації. Київ: Видавництво «Наукова думка». 2021. С. 12-27. 20. Романенко Т. Психологічна допомога під час війни. Одеса: Видавництво «Астролябія». 2023. С. 66-80. 21. Кравченко Ю. Психологія емоційного вигорання. Харків: Видавництво «Фоліо». 2020. С. 100-115. 22. Яременко Л. Кризова психологія. Київ: Видавництво «Нова книга». 2022. С. 45-60. 23. Левченко М. Психологічні методи подолання вигорання. Львів: Видавництво «Літера». 2023. С. 30-50. 24. Федорова А. Психологічний супровід студентів. Чернівці: Видавництво «Букрек». 2021. С. 75-90. 25. Гончаренко В. Соціальна підтримка в умовах війни. Одеса: Видавництво «Астролябія». 2022. С. 11-25. 26. Тищенко Р. Емоційний інтелект та вигорання. Київ: Видавництво «Торсінг». 2023. С. 22-37. 27. Білокінь О. Психологічні наслідки війни. Харків: Видавництво «Фоліо». 2020. С. 88-102. 28. Кузьменко Н. Психологічні аспекти стресу у студентів. Львів: Видавництво «Літера». 2021. С. 45-60. 29. Соловйова І. Вплив війни на психіку молоді. Київ: Видавництво «Нова книга». 2023. С. 90-105. 30. Костенко А. Адаптація студентів до нових умов. Одеса: Видавництво «Астролябія». 2022. С. 15-30. 31. Лук’яненко В. Емоційне вигорання: механізми та подолання. Чернівці: Видавництво «Букрек». 2021. С. 60-75. 32. Нестеренко Т. Психологічна підтримка в кризових ситуаціях. Харків: Видавництво «Фоліо». 2020. С. 20-35. 33. Шевчук О. Соціально-психологічні аспекти вигорання. Львів: Видавництво «Літера». 2022. С. 44-58. 34. Ященко А. Кризова психологія: теорія та практика. Київ: Видавництво «Наукова думка». 2021. С. 30-46. 35. Олійник І. Психологічні стратегії в умовах війни. Одеса: Видавництво «Астролябія». 2023. С. 25-40. 36. Середа В. Емоційне вигорання: дослідження та практики. Чернівці: Видавництво «Букрек». 2020. С. 70-85. 37. Буряк Н. Вплив стресу на психологічний стан студентів. Київ: Видавництво «Торсінг». 2021. С. 55-70. 38. Пономаренко Т. Психологічні аспекти адаптації до війни. Харків: Видавництво «Фоліо». 2022. С. 80-95. 39. Грищенко С. Емоційна підтримка студентів під час війни. Львів: Видавництво «Літера». 2023. С. 10-25. 40. Кривенко О. Психологічні методи підтримки. Одеса: Видавництво «Астролябія». 2021. С. 30-45. 41. Федченко А. Соціально-психологічні аспекти стресу. Київ: Видавництво «Нова книга». 2020. С. 65-80. 42. Цимбалюк Л. Кризові ситуації та їх подолання. Чернівці: Видавництво «Букрек». 2022. С. 50-65. 43. Лисенко І. Психологічні аспекти вигорання у студентів-психологів. Київ: Видавництво «Наукова думка». 2021. С. 20-35. 44. Сухомлин В. Адаптація студентів до умов війни. Харків: Видавництво «Фоліо». 2023. С. 15-30. 45. Коваленко Т. Емоційне вигорання: причини та наслідки. Львів: Видавництво «Літера». 2020. С. 90-105. 46. Кучеренко А. Психологічна підтримка в умовах стресу. Одеса: Видавництво «Астролябія». 2021. С. 40-55. 47. Шаповал Н. Кризова психологія та її аспекти. Київ: Видавництво «Торсінг». 2022. С. 25-40. 48. Мельник І. Психологічні стратегії в умовах війни. Чернівці: Видавництво «Букрек». 2023. С. 20-35. 49. Гребенюк О. Емоційне вигорання у студентів: дослідження. Київ: Видавництво «Нова книга». 2021. С. 50-65. 50. Степаненко Т. Психологічні наслідки війни для молоді. Харків: Видавництво «Фоліо». 2020. С. 80-95. 51. Петрів С. Соціально-психологічні аспекти адаптації. Львів: Видавництво «Літера». 2022. С. 30-45. 52. Лобанов В. Психологічна допомога студентам у кризових ситуаціях. Одеса: Видавництво «Астролябія». 2023. С. 55-70. 53. Костина А. Емоційне вигорання: теорія та практика. Київ: Видавництво «Наукова думка». 2021. С. 15-30. |
Typ zawartości: | Master Thesis |
Występuje w kolekcjach: | 053 — психологія |
Pliki tej pozycji:
Plik | Opis | Wielkość | Format | |
---|---|---|---|---|
Магістерська Бех Н.docx | 986,79 kB | Microsoft Word XML | Przeglądanie/Otwarcie |
Pozycje DSpace są chronione prawami autorskimi
Narzędzia administratora