Моля, използвайте този идентификатор за цитиране или линк към този публикация: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/47588
Заглавие: Засоби налагодження сприятливого психологічного клімату в колективі
Други Заглавия: Means of establishing a favorable psychological climate in the team
Автори: Гавришко, Наталія Федоівна
Нavryshko, Natalia
Bibliographic description (Ukraine): Гавришко Н.Ф. Засоби налагодження сприятливого психологічного клімату в колективі : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра : спец. 053 – психологія / наук. кер. І. М. Чорна. Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2024. 76 с.
Bibliographic description (International): Havryshko N.F. Means of establishing a favorable psychological climate in the team : work on obtaining a master's degree : spec. 053 – psychology / sciences. driver AND. M. black Ternopil : Ternopil National Technical University named after Ivan Pulyu, 2024. 76 p.
Дата на Публикуване: 27-Дек-2024
Submitted date: 27-Дек-2024
Date of entry: 16-Яну-2025
Издател: ТНТУ
Country (code): UA
Place of the edition/event: Тернопільський націоналний технічний університет імені Івана Пулюя
Supervisor: Чорна, Ірина Михайлівна
Chorna, Iryna
UDC: 159.9
Ключови Думи: соціально-психологічний клімат
social and psychological climate
методи
methods
групи
groups
психологічний настрій
psychological mood
діагностика
diagnostics
згуртованість
cohesion
управління
management
соціометрія
sociometry
індекс
index
вправа
exercise
тест
test
Page range: 76
Резюме: Психологічний клімат у колективі є комплексною емоційно-психологічною характеристикою, що відображає загальний настрій та рівень задоволеності працівників різними аспектами життя колективу. Метою даного дослідження є вивчення психологічного клімату в колективі та розробка рекомендацій для його поліпшення. У рамках роботи було проведено огляд досліджень, присвячених соціально-психологічному клімату у колективі, на базі ТОВ "Терно-граф". Для аналізу клімату були застосовані різні методики, що дозволило отримати повну картину поточного стану колективу. Зокрема, дослідження виявило декілька ключових чинників, що впливають на психологічний клімат. До них належать внутрішньогрупова комунікація, рівень підтримки з боку керівництва, ступінь згуртованості колективу та індивідуальні психологічні особливості працівників. За результатами проведеного аналізу були розроблені практичні рекомендації, спрямовані на покращення психологічного клімату в колективі. Зокрема, було запропоновано впровадити регулярні навчальні програми, рольові ігри та тренінги для працівників. Також було рекомендовано створити культуру відкритості та довіри, що сприятиме більш ефективній комунікації між працівниками та керівництвом. Крім того, було запропоновано впровадити програми для згуртованості колективу, програми та рекомендації для розпізнання психологічних проблем у працівників, розроблені рекомендаціїдля надання першої психологічної допомоги. Проведення цих заходів дозволить не лише покращити психологічний клімат у колективі, але й створити сильну корпоративну культуру, яка зробить рутинні обов'язки та професійні взаємини більш приємними та гармонійними.
The psychological climate in a team is a complex emotional and psychological characteristic that reflects the general mood and level of satisfaction of employees with various aspects of team life. The purpose of this study is to study the psychological climate in the team and develop recommendations for its improvement. As part of the work, a review of studies on the socio-psychological climate in the team was conducted on the basis of Terno-Graph LLC. Various methods were used to analyze the climate, which allowed us to get a complete picture of the current state of the team. In particular, the study identified several key factors that affect the psychological climate. These include intra-group communication, the level of support from management, the degree of team cohesion, and individual psychological characteristics of employees. Based on the results of the analysis, practical recommendations aimed at improving the psychological climate in the team were developed. In particular, it was proposed to introduce regular training programs, role-playing games and workshops for employees. It was also recommended to create a culture of openness and trust, which would facilitate more effective communication between employees and management. In addition, it was proposed to implement programs for team cohesion, programs and guidelines for recognizing psychological problems among employees, and developed guidelines for providing first aid. These measures will not only improve the psychological climate in the team, but also create a strong corporate culture that will make routine duties and professional relationships more enjoyable and harmonious.
Описание: На основі проведених досліджень зроблені наступні висновки: 1. Науковці по різному трактують поняття соціально-психологічного клімату організації. На основі проведеного теоретичного аналізу можна стверджувати, що клімат колективу становить якісну сторону міжособистісних відносин, який проявляється у вигляді сукупності психологічних умов, що сприяють або перешкоджають продуктивній спільній діяльності і всебічному розвитку особистості. 2. Встановлено, що на соціально-психологічний клімат колективу здійснює вплив значна кількість факторів, серед яких: фактори макро- і мікросередовища, чинники сумісності та особливості взаємовідносин членів колективу, задоволеності роботою, умовами праці, стиль керівництва, професійно-кваліфікаційні фактори, особистісний розвиток. 3. Проаналізовано, що показниками сприятливого морально-психологічного клімату є: почуття захищеності, безпеки і комфорту; взаємна підтримка, увага у відносинах; міжособистісні симпатії; довіра та доброзичливість; високий ступінь емоційного включення та взаємодопомоги; відсутність тиску керівника на підлеглих; задоволеність приналежністю до колективу, взаємоспівчуття і взаємодопомога членів колективу в критичних ситуаціях. 4. В роботі для діагностики стану психологічного клімату працівників ТОВ «Терно-граф» було проведено експрес діагностику О. С. Михалюк, А. Ю. Шалито, що охарактеризувало його стан як задовільний. За підсумками опитування зроблено висновок, що налагодження комунікативних зав’язків та усунення негативних чинників для вирішення конфліктних ситуацій сприятиме покращенню психологічного клімату в колективі. 5. Розрахований індекс групової згуртованості за методикою К. Е. Сішора знаходиться в межах середнього, що свідчить про стабільний, але не оптимальний рівень згуртованості в колективі. 6. Опитування працівників за методикою А. Фідлера діагностують клімат колективу ТОВ «Терно-граф» як нейтральний, що свідчить про наявність дестабілізуючих факторів та передбачуваність ситуації. Серед працівників існує невелика ступінь напруження, особисті проблеми та образи, нерозуміння та низький рівень емпатії один до одного. 7. Результат проведених дослідження свідчать про невирішені конфлікти, недостатню взаємодію, низький рівень мотивації, соціальну ізоляцію. 8. В роботі проведено анкетування працівників ТОВ «Терно-граф» за методикою В. П. Захарова на предмет визначення стилю керівництва. Результати проведеного анкетування засвідчили, що директор сповідує авторитарнодемократичний стиль керівництва, якому притаманні: виражена орієнтація на співпрацю, одноосібне прийняття важливих рішень, стимулювання активності та ініціативи; надання маловажливого значення психологічному та емоційному контакту з кожним працівником та колективом загалом. 9. За допомогою соціометричного дослідження проведено аналіз співробітництва директора з адміністративними працівниками. Як виявлено керівник є основним комунікативним центром прийняття рішень. Індекси рівня згуртованості та взаємодії у малій групі вказують на недостатню єдність та співпрацю всередині малої групи. Для налагодження зв’язку з членами команди директору було запропоновано провести тренінг «мозковий шторм», що є потужним інструментом для генерації ідей, стимуляції креативного мислення та покращення співпраці у команді. Він допомагає знаходити нові рішення та розкривати потенціал учасників, що сприяє досягненню кращих результатів у будьякій сфері діяльності. 10. Результати проведеного дослідження показали, що формування сприятливого морально-психологічного клімату в ТОВ «Терно-граф» відбувається за допомогою наступних інструментів: мотиваційно-цільових, комунікаційних, організаційно-управлінських інструментів, інструментів по соціальній взаємодії, а також психоконсультаційних та психокорекційних інструментів. 11. Для налагодження сприятливого морально-психологічного клімату в досліджуваному колективі запропоновано провести ряд заходів, зокрема: забезпечити умови для організації продуктивної спільної діяльності працівників, систематично заохочувати активність працівників, стимулювати їх проявляти ініціативу та креативність; постійно знаходити та розвивати спільні інтереси, які сприяли б об’єднанню всіх членів трудового колективу; формувати та підтримувати традиції в трудовому колективі; заохочувати працівників проводити вільний час разом; вживати заходів щодо інтеграції у життя трудового колективу кожного працівника; підтримувати та примножувати загальнолюдські цінності в житті трудового колективу; прислухатися до інтересів кожного члена трудового колективу, приймати спільні, компромісні управлінські рішенні; збереження позитивних та доброзичливих відносин між всіма членам трудового колективу; формувати, розвивати та підтримувати комунікативну культуру та навички спілкування; систематично організовувати проведення морально-психологічних тренінгів для підвищення згуртованості трудового колективу, дбати про психічне та фізичне здоров’я членів організації. 12. В роботі запропоновано для зняття рівня стресу, попередження та розв’язання конфліктів в колективі ТОВ «Терно-граф» використовувати тренінгові заняття, психокорекційні програми, які спрямовані на попередження конфліктних ситуацій в разі їх наявності, розв’язання та не допущення конфліктів у майбутньому. 13. Для розпізнання психологічних проблем у працівників, зняття рівня тривожності рекомендовано навчання працівників навичок надання першої психологічної допомоги. Метою програми навчання є підвищення обізнаності та розвитку навичок працівників у наданні першої психологічної допомоги. Це допоможе працівникам ефективно реагувати на стресові ситуації, забезпечувати психологічну підтримку колегам та створювати більш здорове робоче середовище. Перспективи подальших досліджень вбачаємо у необхідності розробки тренінгів із врахуванням специфіки колективів.
Content: ВСТУП…3 РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ НАУКОВИХ ПІДХОДІВ ДО ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО КЛІМАТУ У ТРУДОВОМУ КОЛЕКТИВІ…6 1.1. Значення соціально-психологічного клімату в трудовому колективі ...6 1.2 Формування оптимального соціально-психологічного клімату...12 1.3. Засоби формування соціально-психологічного клімату у трудовому колективі...20 Висновок до розділу І…22 РОЗДІЛ ІІ. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО КЛІМАТУ ТРУДОВОГО КОЛЕКТИВУ…23 2.1. Методологічні основи емпіричного дослідження соціальнопсихологічного клімату…23 2.2. Характеристика методів емпіричного дослідження соціально- психологічного клімату…26 2.3. Результати емпіричного дослідження соціально-психологічного клімату в трудовому колективі на базі ТОВ “Терно-граф”...30 Висновок до розділу ІІ…45 РОЗДІЛ ІІІ. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО НАЛАГОДЖЕННЯ СПРИЯТЛИВОГО ПСИХОЛОГІЧНОГО КЛІМАТУ В КОЛЕКТИВІ. 3.1.Рекомендації щодо психокорекції психологічного клімату в колективі…48 3.2. Оцінка ефективності впливу психологічних засобів налагодження в трудовому колективі…55 Висновок до розділу ІІІ…59 РОЗДІЛ IV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКИ В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ…60 4.1. Соціально-психологічний клімат як умова ефективності спільної діяльності у трудових колективах…60 4.2. Фактори впливу на умови безпеки працівників організації…64 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ...66 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…70 ДОДАТКИ…76
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/47588
Copyright owner: © Гавришко Н.Ф., 2024
References (Ukraine): 1. Ануфрієва Н. М., Зелинська Т. М., Туриніна О. Л. Соціальна психологія: навч. метод. комплекс. Київ: МАУП, 2006. 200 с.
2. Балабанова Л.В., Савельєва К. В. Конфліктологія: підручник. Донецьк: ДонНУЕТ, 2009. 468 с.
3. Балашова С.П., Васильєв С.П., Дубровинський Г.Р., Кирик В.Л. Практикум із військової психології: Навчальний посібник. Київ: ВПЦ ”Київський університет”, 2015. 271 с.
4. Бикова І. Соціально-психологічний клімат в колективі бізнес-організації: теоретичні аспекти. Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПНУ. Київ, 2017. т.IX (вип.10). С. 241-251.
5. Важливість психосоціальної підтримки на робочому місці. Східне міжрегіональне управління – Державної служби України з питань праці. URL: https://smu.dsp.gov.ua/news/vazhlyvist-psykhosotsialnoi-pidtrymky-na-robochomumistsi/ (дата звернення: 30.10.2024).
6. Горбань Г. Особливості застосування різних форм психологічної практики в управлінні Вісник Харківського національного педагогічного інституту ім. Г. С. Сковороди. Психологія. Харків, 2012. Вип. 44, ч. 1. С. 38-49.
7. Горностай П. П., Вознесенська О. В., Гребенко І. В. та ін. Динамічні процеси в малій групі: соціально-психологічний вимір освітнього середовища: монографія /за наук. ред. П.П. Горностая . Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013.190с.
8. Грубі Т.В. Практикум з соціальної психології: навч. посіб. Кам’янецьПодільський: ТОВ «Друк-Сервіс», 2011. 170 с.
9. Гуцало Е. Від теорії – до практики: дослідження малої соціальної групи (класу) студентами-практикантами педагогічного університету: навч.-метод. посіб. Кіровоград: РВВ КДПУ імені Володимира Винниченка, 2012. С.47-49.
10. Данюк В.М. Менеджмент персоналу : навч. посіб. Київ: КНЕУ, 2004. 398 с.
11. Дворецька Г. В. Соціологія праці : навч. посіб. Київ : КНЕУ, 2001. 244 с.
12. Діагностична практика. StudFiles. URL: https://studfile.net/preview/6327408/ (дата звернення: 12.11.2024).
13. Грішнова О. А. Економіка праці та соціально-трудові відносини: підручник. 3-тє вид. Київ: Знання, 2017. 559 с.
14. Екстремальна психологія: підручник / за заг. ред. проф. О.В.Тімченка. Київ: ТОВ «Август Трейд», 2007. 502 с
15. Євдокімова О. О. Історія психології : навч. посіб. 2-ге вид. допов. Харків: Національний університет внутрішніх справ, 2020. 320 с.
16. Загірняк М. В. Психологія управління: навч. пос. Харків: Вид-во «Точка», 2011. 194 с.
17. Зудова А.Ю. , Котелевська А.В. Формування сприятливого соціальнопсихологічного клімату трудового колективу підприємства. Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. №20. С. 341–344.
18. Іушина В.Д. Підходи до сутності та структури психологічного клімату на підприємстві. Управління розвитком. 2013. № 12. С. 116– 119.
19. Карамушка Л.М. Психологія освітнього менеджменту : навч. посіб. Київ: Либідь, 2004. 424 с .
20. Карамушка Л.М. Технології роботи організаційних психологів: навч.посіб. Київ: Інкос, 2005. 366 с. (с.257-269)
21. Карамушка Л. М Взаємозв’язок між негативними психічними станами працівників освіти та типи та рівні культури організації. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Організаційна психологія. Економічна психологія. Київ, 2017. № 4 (11). С. 43-53.
22. Карамушка Л. М Соціальна напруженість в організації: сутність, підходи до вивчення, основні види. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Київ, 2016. Вип. 45. С. 3-11.
23. Карамушка Л. М. Основні методи для дослідження соціальної напруженості в організації. Організаційна психологія. Економічна психологія. Науковий журнал. Київ : Логос, 2016. № 4 (7). C.14-22.
24. Карамушка Л. М. Психологія професійного вигорання підприємців : монографія. Київ : Логос, 2018. 198 с.
25. Карамушка Л. М. Психологія управління: навч. посіб. Київ: Міленіум, 2003. 344 с.
26. Климчук В.О. Математичні методи у психології. Навчальний посібник для студентів психологічних спеціальностей. Київ: Освіта України. 2009. 288 с.
27. Коваленко А. Б. Психологія міжособистісного взаєморозуміння Київ: КНУ імені Т. Шевченка, 2010. 208 с.
28. Копитко М. І, Томаневич Л.М. Тренінги з менеджменту: навч.-метод. посіб. Львів: ЛьвДУВС, 2017. 128 c.
29. Куріс, Ю. В. Соціально-психологічні засади виробничої діяльності Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. Запоріжжя, 2017. Вип. 68 C. 116 – 124.
30. Курова А. Психологія спілкування. Одеса: Фенікс. 2020. 79 с.
31. Лозниця В. Психологія менеджменту : теорія і практика : навч. посіб. Київ : ЕксОб, 2001. 512 с.
32. Луцик Т. Оцінка впливу соціально-психологічного клімату колективу на кадровий потенціал організації. Ефективна економіка. 2012. №10. С. 48-55.
33. Максименко С. Д. Психологія в соціальній та педагогічній практиці : Методологія, методи, програми, процедури: навч. посіб. для вищої шк. Київ : Наукова думка, 1998. 224 с.
34. Мельник Л. П. Психологія управління : курс лекцій. Київ : МАУП, 1999. 176 с.
35. Методика визначення індексу групової згуртованості Сішора : Сайт Яблуницького НВК - Наші новини. URL: https://jablunyckynvk.at.ua/Psiholog/metodika_sishora.doc (дата звернення: 12.10.2024).
36. Методичні рекомендації щодо запровадження психосоціальної підтримки на робочому місці (для роботодавців). Державна служба України з питань праці. URL: https://www.pratsia.in.ua/ilo/psykhosotsialna-pidtrymka-na-roboti.html (дата звернення: 07.11.2024).
37. Падафет Ю. Формування соціально-психологічного клімату в колективі. Держслужбовець. МІСТО? 2016. травень (№ 5). С.54-62.
38. Ресурсоорієнтована модель стресодолання BASIC Ph - Ресурсна психологія та психотерапія. Ресурсна психологія та психотерапія. 2022. URL: https://arpp.com.ua/articles/resursooriyentovana-model-stresodolannya-basic-ph/ (дата звернення: 03.11.2024).
39. Романов А.Д. Дослідження факторів впливу на соціально-психологічну домінанту системи управління персоналом. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Економіка. Ужгород, 2015. №2. С. 229-233.
40. Сотська Г, Тітаренко І. Посібник-практикум з формування конфліктологічної компетентності майбутніх фахівців з реклами і зв'язків з громадськістю. Київ: ТОВ «ДКС Центр», 2018. 48 с.
41. Тахтамірова М. Аналіз чинників, що впливають на формування соціальнопсихологічного клімату у колективі. Інтернет конференції. 2020. URL: http://www.spilnota.net.ua/ua/article/id-3612/ (дата звернення: 23.10.2024).
42. Тренінг "Профілактика професійного вигорання". Освітній проект «На Урок» для вчителів. URL: https://naurok.com.ua/trening-profilaktika-profesiynogovigorannya-163394.html (дата звернення: 03.10.2024).
43. Тренінг із формування комунікативних умінь і навичок. Видавнича група «Основа», 2021. URL: https://osnova.com.ua/trening-iz-formuvannya-komunikativnihumin-i-navichok-zanyattya-iz-vpravami-ta- tehnikami/?srsltid=AfmBOoq0F42TRpOauuOrS0v6aA8T7pzP6hrGdqlWFL3llMfz_uW Nn8VC (дата звернення: 03.10.2024).
44. Трофімов Ю.Л., Рибалка В., Ганчарук П. Психологія. Київ: Либідь, 2008, 560 с.
45. Угрин О. Г. Психологія управління: практичний посібник. Львів: ЛьвДУВС, 2017. 164 с.
46. Управління персоналом : підручник / О. М. Шубалий та ін . за заг. ред. О. М. Шубалого. – Луцьк : ІВВ Луцького НТУ, 2018. 404 с.
47. Психологічний клімат: як створити здорову атмосферу в трудовому колективі? Школа бiзнесу. URL: https://online.novaposhta.education/blog/psihologichnij-klimat-yak-stvoriti-zdorovuatmosferu-v-trudovomu-kolektivi (дата звернення: 13.10.2024).
48. Теорія та практика формування особистості як суб‘єкта самотворення і самозбереження. монографія / за ред. О.М. Гомонюк. Хмельницький: ФОП Цюпак А.А., 2021. 460 с.
49. Філіпчук Н.В., Сибірка Л.А., Тодорюк С.І. Соціометрія: мет одичні вказівки до виконання ІНДЗ. Чернівці: Чернівецький національний університет, 2019. 30 с.
50. Хмелевська А. Ю. Методичні положення щодо діагностування та корекції психологічного клімату на підприємстві Вісник соціально-економічних досліджень: збірник наукових праць. Одеса, 2015. № 56. С. 107–113.
51. Ходаківський Є. І. Психологія управління: підручник. Київ: Центр учбової літератури, 2011. 664 с.
52. Чепелєва Н. В. Особистісна підготовка практикуючого психолога : підручник. Основи практичної психології Київ: Либідь, 1999. 536 с.
53. Що таке перша психологічна допомога. Східне міжрегіональне управління – Державної служби України з питань праці. URL: https://smu.dsp.gov.ua/news/shchotake-persha-psykholohichna-dopomoha/ (дата звернення: 13.10.2024).
54. Як заспокоїтись і контролювати стрес? 6 методик. Українська правда. Життя. URL: https://life.pravda.com.ua/health/2022/02/27/247580/ (дата звернення: 13.10.2024).
55. Як керівнику створити сприятливий клімат у колективі: блог. DevEducation. URL: https://deveducation.com/uk/blog/yak-kerivniku-stvoriti-spriyatliviy-klimat-ukolektivi/ (дата звернення: 13.10.2024).
56. Як подолати депресію: 20 способів, які варто спробувати. Інформаційний портал MozOk.ua. URL: https://mozok.ua/depressiya/article/3493-yak-podolatidepresyu-20-sposobv-yak-varto-sprobuvati (дата звернення: 03.10.2024)
57. Яцура В. В. Цінності управління як рушійна сила розвитку економіки України. Вісник НУ «Львівська політехніка». 2012. № 727. С. 172–180.
58. Діагностична практика. StudFiles. URL: https://studfile.net/preview/6327408/ (дата звернення: 12.11.2024).
59. Чорна І. М. Гавришко Н.Ф. Соціально-психологічний клімат в колективі як фактор психічного здоров’я працівників. І Міжнародна науково-практична конференція невидима травма: антропологія проблеми, діагностика та відновлення 12-13 грудня. Львів, 2024. с.
60. 7 способів підвищити продуктивність на роботі: блог Yaware. URL: https://yaware.com.ua/uk/blog/7-sposobiv-vidnoviti-produktivnist-na-robochomumisczi/ (дата звернення: 03.11.2024).
Content type: Master Thesis
Показва се в Колекции:053 — психологія

Файлове в Този Публикация:
Файл Описание РазмерФормат 
Магістерська робота_Гавришко.pdf2,5 MBAdobe PDFИзглед/Отваряне


Публикацияте в DSpace са защитени с авторско право, с всички права запазени, освен ако не е указно друго.

Админ Инструменти