Bu öğeden alıntı yapmak, öğeye bağlanmak için bu tanımlayıcıyı kullanınız:
http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46473
Başlık: | Просторове планування як інструмент формування інтегрованого економічного простору України в умовах повоєнної відбудови |
Diğer Başlıklar: | Spatial planning as a tool for the formation of the integrated economic space of Ukraine in the conditions of post-war reconstruction |
Yazarlar: | Мельник, Мар’яна Іванівна Лещух, Ірина Володимирівна Тимків, Дем’ян Орестович Melnyk, Marianna Leshchukh, Iryna Tymkiv, Demian |
Affiliation: | ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України», Львів, Україна Dolishniy Institute of Regional Research of NAS of Ukraine, Lviv, Ukraine |
Bibliographic description (Ukraine): | Мельник М. І. Просторове планування як інструмент формування інтегрованого економічного простору України в умовах повоєнної відбудови / Мельник Мар’яна Іванівна, Лещух Ірина Володимирівна, Тимків Дем’ян Орестович // ГЕВ. — Т. : ТНТУ, 2024. — Том 89. — № 4. — С. 19–27. — (Економіка). |
Bibliographic reference (2015): | Мельник М. І., Тимків Д. О. Просторове планування як інструмент формування інтегрованого економічного простору України в умовах повоєнної відбудови // ГЕВ. Тернопіль: ТНТУ, 2024. Том 89. № 4. С. 19–27. |
Bibliographic citation (APA): | Melnyk, M., Leshchukh, I., & Tymkiv, D. (2024). Prostorove planuvannia yak instrument formuvannia intehrovanoho ekonomichnoho prostoru Ukrainy v umovakh povoiennoi vidbudovy [Spatial planning as a tool for the formation of the integrated economic space of Ukraine in the conditions of post-war reconstruction]. Galician Economic Journal, 89(4), 19-27. TNTU. [in Ukrainian]. |
Bibliographic citation (CHICAGO): | Melnyk M., Leshchukh I., Tymkiv D. (2024) Prostorove planuvannia yak instrument formuvannia intehrovanoho ekonomichnoho prostoru Ukrainy v umovakh povoiennoi vidbudovy [Spatial planning as a tool for the formation of the integrated economic space of Ukraine in the conditions of post-war reconstruction]. Galician Economic Journal (Tern.), vol. 89, no 4, pp. 19-27 [in Ukrainian]. |
Is part of: | Галицький економічний вісник, 4 (89), 2024 Galician Economic Journal, 4 (89), 2024 |
Journal/Collection: | Галицький економічний вісник |
Issue: | 4 |
Volume: | 89 |
Yayın Tarihi: | 4-Eyl-2024 |
Submitted date: | 9-Nis-2024 |
Date of entry: | 12-Kas-2024 |
Yayıncı: | ТНТУ TNTU |
Place of the edition/event: | Тернопіль Ternopil |
DOI: | https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2024.04.019 |
UDC: | 332.14 330.837 352/354 |
Anahtar kelimeler: | просторове планування комплексний план просторового розвитку інтегрований економічний простір територіальна громада spatial planning comprehensive spatial development plan integrated economic space territorial community |
Number of pages: | 9 |
Page range: | 19-27 |
Start page: | 19 |
End page: | 27 |
Özet: | Досліджено тезаурус категорії «просторове планування». Визначено переваги наявності
комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади для органу місцевого
самоврядування та інших стейкхолдерів громади. Проаналізовано спроможність територіальних громад
здійснювати просторове планування в контексті забезпеченості фінансовими ресурсними та кваліфікованими
кадрами. Оцінено фінансову підтримку державою процесу розроблення комплексних планів просторового
розвитку у громадах, на основі чого зроблено висновок щодо доцільності відновлення субвенцій з державного
бюджету місцевим бюджетам на розроблення комплексних планів просторового розвитку територій
територіальних громад. Ідентифіковано та описано основні стримуючі чинники в контексті розроблення
комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, як-ось, недостатня
експертна спроможність громад щодо розроблення комплексних планів, нестача у громадах кваліфікованих
фахівців для виконання завдань, пов’язаних із просторовим плануванням; застаріла картографічна основа;
відсутність достатніх фінансових ресурсів у громад на розроблення комплексного плану. На основі цього
аргументовано, що драйверами активізації просторового планування як важливого інструмента формування
інтегрованого економічного простору України сьогодні є тріада основних чинників: кваліфіковані кадри,
фінансове забезпечення, актуальна та об’єктивна інформація. Акцентовано на доцільності залучення
органами влади різного рівня допомоги міжнародних донорів у контексті фінансової підтримки процесу
розроблення комплексних планів просторового, оскільки це сприятиме охопленню більшої кількості територій
країни просторовим плануванням за менший проміжок часу. Аргументовано, що для досягнення ефективності
просторового планування в контексті формування інтегрованого економічного простору України органам
місцевого самоврядування доцільно: гармонізувати процеси просторового та стратегічного планування, а
також взаємоузгодити усі планувальні документи; актуалізувати генеральні плани населених пунктів;
сприяти максимальному залученню стейкхолдерів та врахуванню громадської думки під час виконання робіт
з просторового планування. The article examines the thesaurus of the «spatial planning» category. The advantages of having a comprehensive spatial development plan for the territory of the territorial community for the local self-government body and other stakeholders of the community have been identified. The ability of territorial communities to carry out spatial planning in the context of the provision of financial resources and qualified personnel is analyzed. The stateʼs financial support for the process of developing comprehensive plans for spatial development in communities was assessed, based on which a conclusion was drawn regarding the feasibility of restoring subventions from the state budget to local budgets for the development of comprehensive plans for spatial development of the territories of territorial communities. The main restraining factors in the context of the development of a comprehensive plan for the spatial development of the territory of the territorial community have been identified and described, such as the insufficient expert capacity of communities to develop comprehensive plans, the lack of qualified specialists in communities to perform tasks related to spatial planning; outdated cartographic basis; lack of sufficient financial resources in communities to develop a comprehensive plan. Based on this, it is argued that the drivers of the activation of spatial planning as an important tool for the formation of the integrated economic space of Ukraine today are the triad of main factors: qualified personnel, financial support, up-to-date and objective information. Emphasis is placed on the expediency of attracting by the authorityʼs various levels of assistance from international donors in the context of financial support for the process of developing comprehensive spatial plans, as this will contribute to the coverage of more territories of the country with spatial planning in a shorter period. It is argued that in order to achieve the effectiveness of spatial planning in the context of the formation of an integrated economic space of Ukraine, local self-government bodies should: harmonize the processes of spatial and strategic planning, as well as mutually agree on all planning documents; update general plans of settlements; promote the maximum involvement of stakeholders and the consideration of public opinion during the execution of spatial planning works. |
URI: | http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46473 |
ISSN: | 2409-8892 |
Copyright owner: | © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2024 |
URL for reference material: | https://doi.org/10.36818/1562-0905-2023-1-3 https://doi.org/10.15407/economyukr.2022.12.034 http://ird.gov.ua/irdp/p20220007.pdf https://rm.coe.int/168070018e https://doi.org/10.1080/02697459.2012.661181 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/711-20#Text https://decentralization.ua/news/17872?fbclid=IwAR3tu2PmW1w6RrRsanKPY2A2qy7o2XrK30pXNW-3S_jDciUKdsUtnxH9G98_aem_AV6FSWxfGTKhiwBUbI5Qq3al3-ASkW3HGC7zlqE9hdaOUnus9J2YHQxVvTarFplAbco https://decentralization.ua/news/16389 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/853-2021-%D0%BF#Text https://openbudget.gov.ua/ https://doi.org/10.5281/zenodo.10977761 |
References (Ukraine): | 1. Мельник М. І., Лещух І. В. Когерентний підхід до формування сучасної моделі просторового розвитку економіки України. Регіональна економіка. 2023. № 1 (107). С. 23–33. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2023-1-3 2. Сторонянська І. З., Залуцький І. Р. Інституційно-правові засади регулювання просторового розвитку в Україні. Економіка України. 2022. № 12. С. 34–50. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2022.12.034. 3. Щеглюк С. Інституційне забезпечення просторового планування об’єднаних територіальних громад. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2019. Вип. 3. С. 10–21. 4. Функціональні типи територій як об’єкт державної регіональної політики: методологія ідентифікації та інструментарій стимулювання розвитку / наук. ред. І. З. Сторонянська. Львів : ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України», 2022. 494 с. URL: http://ird.gov.ua/irdp/p20220007.pdf (дата звернення: 01.04.2024). 5. Третяк А. М., Третяк В. М., Прядка Т. М., Третяк Н. А. Територіально-просторове планування: базові засади теорії, методології, практики: монографія / за заг. ред. А. М. Третяка. Біла Церква : ТОВ «Бiлоцеркiвдрук», 2021. 142 с. 6. Основоположні принципи сталого просторового розвитку Європейського континенту. К., 2007. 41 с. URL: https://rm.coe.int/168070018e (дата звернення: 01.04.2024). 7. Janin Rivolin U. Planning systems as institutional technologies: a proposed conceptualization and the implications for comparison. Planning Practice and Research. 2012. Nо. 27 (1). Р. 63–85. DOI: https://doi.org/10.1080/02697459.2012.661181 8. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель: Закон України від 17.06.2020 р. № 711-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/711-20#Text (дата звернення: 01.04.2024). 9. Простір мого майбутнього: що дає Комплексний план просторового розвитку для жителів громади. Децентралізація. URL: https://decentralization.ua/news/17872?fbclid=IwAR3tu2PmW1w6RrRsanKPY2A2qy7o2XrK30pXNW-3S_jDciUKdsUtnxH9G98_aem_AV6FSWxfGTKhiwBUbI5Qq3al3-ASkW3HGC7zlqE9hdaOUnus9J2YHQxVvTarFplAbco (дата звернення: 01.04.2024). 10. Розвиток просторового планування в громадах – результати опитування. Децентралізація. URL: https://decentralization.ua/news/16389 (дата звернення: 01.04.2024). 11. Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на розроблення комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад: постанова Кабінету Міністрів України від 28.07.2021 № 853. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/853-2021-%D0%BF#Text (дата звернення: 01.04.2024). 12. Open Budget: Державний веб-портал бюджету для громадян. URL: https://openbudget.gov.ua/ (дата звернення: 01.04.2024). 13. Мельник М., Лещух І., Чайковський В. Проблеми та інструменти формування інтегрованого економічного простору України в умовах війни та повоєнної відбудови. Академічні візії. 2024. Вип. 30. URL: https://doi.org/10.5281/zenodo.10977761 (дата звернення: 01.04.2024). |
References (International): | 1. Melnyk M., Leshchukh I. (2023) oherentnyy pidkhid do formuvannya suchasnoyi modeli prostorovoho rozvytku ekonomiky Ukrayiny [Coherent approach to the formation of a modern model of the spatial development of the economy of Ukraine]. Rehionalʹna ekonomika, no. 1 (107), pp. 23–3. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2023-1-3 2. Storonyanska I., Zalutskyi I. (2022) Instytutsiyno-pravovi zasady rehulyuvannya prostorovoho rozvytku v Ukrayini [Institutional and legal principles of regulation of spatial development in Ukraine]. Ekonomika Ukrayiny, no. 12, pp. 34–50. Doi: https:// doi.org/10.15407/economyukr.2022.12.034. 3. Shcheglyuk S. Instytutsiyne zabezpechennya prostorovoho planuvannya obʺyednanykh terytorialʹnykh hromad [Institutional provision of spatial planning of united territorial communities]. Sotsialʹno- ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrayiny, no. 3, pp. 10–21. 4. I. Z. Storonyansʹka (nauk. red.) (2022) Funktsionalʹni typy terytoriy yak obʺyekt derzhavnoyi rehionalʹnoyi polityky: metodolohiya identyfikatsiyi ta instrumentariy stymulyuvannya rozvytku [Functional types of territories as an object of state regional policy: identification methodology and development stimulation toolkit]. Lviv: DU “Instytut rehionalʹnykh doslidzhenʹ imeni M. I. Dolishnʹoho NAN Ukrayiny”, 494 p. Available at: http://ird.gov.ua/irdp/p20220007.pdf (accessed 01 April 2024). 5. Tretyak A., Tretyak V., Pryadka T., Tretyak N., edited by A. Tretyaka (2021). Terytorialʹno-prostorove planuvannya: bazovi zasady teoriyi, metodolohiyi, praktyky: monohrafiya [Territorial and spatial planning: basic principles of theory, methodology, practice: monograph. 6. Osnovopolozhni pryntsypy staloho prostorovoho rozvytku Yevropeysʹkoho kontynentu [Basic principles of sustainable spatial development of the European continent]. Available at: https://rm.coe.int/168070018e (accessed 01 April 2024). 7. Janin Rivolin U. (2012) Planning systems as institutional technologies: a proposed conceptualization and the implications for comparison. Planning Practice and Research, no. 27 (1), pp. 63–85. DOI: https://doi.org/10.1080/02697459.2012.661181 8. Pro vnesennya zmin do deyakykh zakonodavchykh aktiv Ukrayiny shchodo planuvannya vykorystannya zemelʹ: Zakon Ukrayiny vid 17.06.2020 р. № 711-IX. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/711-20#Text (accessed 01 April 2024). 9. Prostir moho maybutnʹoho: shcho daye Kompleksnyy plan prostorovoho rozvytku dlya zhyteliv hromady. Detsentralizatsiya. Available at: https://decentralization.ua/news/17872?fbclid=IwAR3tu2PmW1w6RrRsanKPY2A2qy7o2XrK30pXNW-3S_jDciUKdsUtnxH9G98_aem_AV6FSWxfGTKhiwBUbI5Qq3al3-ASkW3HGC7zlqE9hdaOUnus9J2YHQxVvTarFplAbco (accessed 01 April 2024). 10. Rozvytok prostorovoho planuvannya v hromadakh – rezulʹtaty opytuvannya. Detsentralizatsiya. Available at: https://decentralization.ua/news/16389 (accessed: 01 April 2024). 11. Poryadok ta umovy nadannya subventsiyi z derzhavnoho byudzhetu mistsevym byudzhetam na rozroblennya kompleksnykh planiv prostorovoho rozvytku terytoriy terytorialʹnykh hromad: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 28.07.2021 № 853. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/853-2021-%D0%BF#Text (accessed 01 April 2024). 12. Open Budget: Derzhavnyy veb-portal byudzhetu dlya hromadyan. Available at: https://openbudget.gov.ua/ (accessed 01 April 2024). 13. Melnyk M., Leshchukh I., Tchaikovskyi V. (2024) Problemy ta instrumenty formuvannya intehrovanoho ekonomichnoho prostoru Ukrayiny v umovakh viyny ta povoyennoyi vidbudovy [Problems and tools of the formation of the integrated economic space of Ukraine in the conditions of war and post-war reconstruction]. Akademichni viziyi, no. 30. Available at: https://doi.org/10.5281/zenodo.10977761 (accessed 01 April 2024). |
Content type: | Article |
Koleksiyonlarda Görünür: | Галицький економічний вісник, 2024, № 4 (89) |
Bu öğenin dosyaları:
Dosya | Açıklama | Boyut | Biçim | |
---|---|---|---|---|
GEJ_2024v89n4_Melnyk_M-Spatial_planning_as_a_tool_19-27.pdf | 2,11 MB | Adobe PDF | Göster/Aç | |
GEJ_2024v89n4_Melnyk_M-Spatial_planning_as_a_tool_19-27.djvu | 315,15 kB | DjVu | Göster/Aç | |
GEJ_2024v89n4_Melnyk_M-Spatial_planning_as_a_tool_19-27__COVER.png | 1,26 MB | image/png | Göster/Aç |
DSpace'deki bütün öğeler, aksi belirtilmedikçe, tüm hakları saklı tutulmak şartıyla telif hakkı ile korunmaktadır.