Använd denna länk för att citera eller länka till detta dokument: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/5160

Titel: Основні аспекти формування корпоративної соціальної відповідальності підприємств
Övriga titlar: Key aspects of corporate social responsibility enterprises
Författare: Bryndzya, Olena
Bibliographic description (Ukraine): Бриндзя О. З. Основні аспекти формування корпоративної соціальної відповідальності підприємств / Олена Бриндзя // Галицький економічний вісник — Тернопіль : ТНТУ, 2014. — Том 44. — № 1. — С. 77-81. — (Загальні проблеми економіки та суб’єктів господарювання).
Bryndzya O. Key aspects of corporate social responsibility enterprises / Olena Bryndzya // Galician economic bulletin — Ternopil : TNTU, 2014. — Volume 44. — No 1. — P. 77-81.
Utgivningsdatum: 20-mar-2014
Date of entry: 5-dec-2014
Utgivare: Тернопiльський національний технiчний унiверситет iменi Iвана Пулюя
Place of the edition/event: Тернопіль
UDC: 330.342
Nyckelord: корпоративна соціальна відповідальність
міжнародний стандарт ISO 26000
ризики
зовнішні та внутрішні сфери КСВ
corporate social responsibility
the international standard ISO 26000
risk
internal and external CSR areas
Sammanfattning: Досліджено особливості соціальної відповідальності підприємств України та основні можливі напрямки її розвитку. Окреслено роль корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) у формуванні нового підходу до оцінювання діяльності компаній в українському бізнес-середовищі. Детально розглянуто основні причини, що спонукають компанії приділяти особливу увагу питанням соціальної відповідальності. Висвітлено основні підходи щодо трактування корпоративної соціальної відповідальності. Також зроблено висновок, що проблематика соціальної відповідальності підприємства є надзвичайно актуальною у зв’язку з євроінтеграційними процесами, які відбуваються в Україні, збільшенням прозорості українських кордонів для іноземних капіталів та виходом українського виробника на зовнішні ринки. Обґрунтовано необхідність подальшого вивчення питань формування корпоративної соціальної відповідальності підприємств України.
Peculiarities of the social responsibility of enterprises of Ukraine and the main possible directions of its development are studied. This article highlights the role of corporate social responsibility (CSR) in the formation of a new approach to the evaluation of companies in the Ukrainian business environment. The main reasons that encourage companies to pay special attention to issues of social responsibility are discussed in details. The main approaches to the interpretation of corporate social responsibility are outlined. It is proved that an important strategic priority of implementing corporate social responsibility is the expansion of opportunities of employees’ attraction and motivation. This question is particularly relevant as to the continuous reduction tendency in the level of productivity and economic activity of Ukrainian population in general. It is proved that the economic effectiveness of the introduction of social responsibility elements in the system of management is to increase not only an indicator of social effect, but also the growth of benefits for the company – the impact on primary activity. In this case, speaking about the economic benefits of social responsibility of the enterprise, it should be noted that these benefits are the most evident in areas such as finance, marketing and sales, personnel management. The main incentives of implementing measures of social responsibility are: preferential taxation, reducing administrative pressure of local authorities and familiarization with positive examples of implementation of programs / activities on social responsibility in the world. Main obstacles to the implementation of social responsibility: lack of money, tax pressure and inadequate legal and regulatory framework are named. The author also pays attention to the international standard ISO 26000. This document does not only reveal the essence of social responsibility, but also helps businesses and organizations use the best practice in the given sphere. It is established that the organization and implementation of an effective strategy of social responsibility allows for a clear separation of external and internal spheres of CSR. It is also concluded that the problem of social responsibility of the enterprise is extremely actual in connection with European integration processes taking place in Ukraine, increase of transparency of Ukrainian borders for foreign capital and the release of a Ukrainian manufacturer in to foreign markets. The necessity of further study of the issues of the formation of the enterprises corporate social responsibility in Ukraine is justified.
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/5160
Copyright owner: © „Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету“
Content type: Article
Samling:Галицький економічний вісник, 2014, № 1 (44)



Materialet i DSpace är upphovsrättsligt skyddat och får ej användas i kommersiellt syfte!