Link lub cytat. http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/50060
Tytuł: ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО НАВЧАННЯ ТА УДОСКОНАЛЕННЯ ЦИФРОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПРАЦІВНИКІВ СФЕРИ ПОСЛУГ
Inne tytuły: INNOVATIVE APPROACHES TO TRAINING AND IMPROVING DIGITAL COMPETENCES OF SERVICE WORKERS
Authors: Летун, Олександр Олександрович
Шерстюк, Роман Петрович
Letun, Oleksandr
Sherstiuk, Roman
Affiliation: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя вул. Руська, 56, м. Тернопіль, 46001, Україна
Ternopil Ivan Pul’uj National Technical University, Ternopil, Ukraine
Bibliographic description (Ukraine): Летун О. ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО НАВЧАННЯ ТА УДОСКОНАЛЕННЯ ЦИФРОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПРАЦІВНИКІВ СФЕРИ ПОСЛУГ [Електронний ресурс] / Олександр Летун, Роман Шерстюк // Успіхи і досягнення у науці. – 2025. – № 8(18). – Режим доступу: https://doi.org/10.52058/3041-1254-2025-8(18)-506-525
Bibliographic reference (2015): Летун О., Шерстюк Р. ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО НАВЧАННЯ ТА УДОСКОНАЛЕННЯ ЦИФРОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПРАЦІВНИКІВ СФЕРИ ПОСЛУГ. Успіхи і досягнення у науці. 2025. № 8(18). URL: https://doi.org/10.52058/3041-1254-2025-8(18)-506-525
Bibliographic citation (APA): Летун, О., & Шерстюк, Р. (2025). ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО НАВЧАННЯ ТА УДОСКОНАЛЕННЯ ЦИФРОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПРАЦІВНИКІВ СФЕРИ ПОСЛУГ. Успіхи і досягнення у науці, (8(18)). https://doi.org/10.52058/3041-1254-2025-8(18)-506-525
Bibliographic citation (CHICAGO): Летун, Олександр, та Роман Шерстюк. "ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО НАВЧАННЯ ТА УДОСКОНАЛЕННЯ ЦИФРОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПРАЦІВНИКІВ СФЕРИ ПОСЛУГ". Успіхи і досягнення у науці, № 8(18) (1 вересня 2025). https://doi.org/10.52058/3041-1254-2025-8(18)-506-525
Konferencja/wydarzenie: 8(18) 2025
Release/№ : Успіхи і досягнення у науці
Data wydania: sie-2025
Date of entry: 14-wrz-2025
Wydawca: ФОП Жукова Ірина Віталіївна
Kraj (kod): UA
Place edycja: Всеукраїнська Асамблея докторів наук з державного управління
ORCID ID: https://orcid.org/0009-0002-7958-678X
https://orcid.org/0000-0001-6253-9421
DOI: https://doi.org/10.52058/3041-1254-2025-8(18)-506-525
UDC: 004.7:658.011.3
Słowa kluczowe: цифровізація
компетентності
цифрова грамотність
автоматизація
готельно-ресторанна сфера
корпоративне навчання
HR-цифровізація
digitalization
competencies
digital literacy
automation
hotel and restaurant industry
HR digitalization
corporate training
Strony: 20
Zakres stron: 506-525
Główna strona: 506
Strona końcowa: 525
Abstract: У статті розглянуто комплексний вплив цифровізації на трансформацію трудових процесів у сфері послуг, зокрема в аспекті формування, розвитку та оцінювання професійних компетентностей персоналу, зумовлюючи необхідність інтеграції сучасних цифрових технологій у всі бізнес-процеси та підвищення рівня цифрової грамотності працівників. Автором проаналізовано наукові підходи до HR-цифровізації, зокрема використання штучного інтелекту, хмарних сервісів, чат-ботів, технологій віртуальної та доповненої реальності, що в сукупності сприяють оптимізації управлінських процесів і формуванню конкурентних переваг підприємств. Особливу увагу приділено значенню аналітичного мислення, інформа-ційної грамотності та вміння працювати з великими масивами даних, оскільки ці компетенції стають визначальними у процесі прийняття обґрунтованих рішень в умовах цифрової економіки. Визначено, що розвиток гнучкості, здатності до безперервного навчання та швидкої адаптації до змін цифрового середовища є ключовими характеристи-ками сучасного фахівця сфери послуг. Показано, що автоматизація рутинних операцій змінює традиційні функціональні обов’язки працівників, збільшуючи попит на фахівців, здатних контролювати цифрове обладнання та ефективно працювати із сучасними програмними комплексами. Представлено результати емпіричного дослідження у готельно-ресторанній сфері, які виявили проблеми фрагментарності розвитку цифрових компетенцій, низької мотивації персоналу, дефіциту ресурсів і відсутності уніфікованих стандартів оцінки цифрової готовності. Запропоновано універсальну модель удосконалення цифрових навичок працівників, яка передбачає формування базових, поглиблених та спеціалізо-ваних компетенцій, включаючи роботу з CRM-, ERP-, POS-системами, платформами онлайн-бронювання та автоматизації обліку. Окреслено сучасні методи навчання, серед яких домінують тренінги, кейс-методи, мозкові штурми, гейміфікація, менторство та e-learning, а також сучасні технології, такі як віртуальні тренажери, кіберсимуляції, освітні онлайн-платформи та корпоративні симуляційні системи. Доведено, що ефективне поєднання інтерактивних методів та техноло-гічних інструментів створює комплексний підхід до розвитку цифрових компетенцій, орієнтований на практичне засвоєння цифрових інструментів у реальному бізнес-середовищі. Підкреслено значення корпоративного навчання, побудованого на адаптивних моделях, здатних швидко реагувати на зміни цифрової інфраструктури підприємств. Встановлено, що системна цифрова підготовка персоналу сприяє не лише підвищенню ефективності діяльності окремих працівників, але й зростанню конкурентоспроможності підприємств у цілому. Автор робить висновок про необхідність стратегічного підходу до формування цифрових компетентностей, що має ґрунтуватися на поєднанні технічних знань із комунікативними та аналітичними навичками. Зазначено, що цифрова трансформація потребує постійного оновлення освітніх програм відповідно до технологічних трендів, аби забезпечити високий рівень адаптивності персоналу. Таким чином, дослідження обґрунтовує важливість системного розвитку цифрової грамотності у сфері послуг як базової умови ефективного функціону-вання підприємств у сучасних ринкових умовах.
The article examines the complex impact of digitalization on the transformation of labor processes in the service sector, in particular in terms of the formation, development and assessment of professional competencies of personnel, making it necessary to integrate modern digital technologies into all business processes and increase the level of digital literacy of employees. The author analyzes scientific approaches to HR digitalization, in particular the use of artificial intelligence, cloud services, chatbots, virtual and augmented reality technologies, which together contribute to the optimization of management processes and the formation of competitive advantages of enterprises. Particular attention is paid to the importance of analytical thinking, information literacy and the ability to work with large data sets, since these competencies become decisive in the process of making informed decisions in the digital economy. It is determined that the development of flexibility, the ability to continuous learning and rapid adaptation to changes in the digital environment are key characteristics of a modern service sector specialist. It is shown that the automation of routine operations changes the traditional functional responsibilities of employees, increasing the demand for specialists who can control digital equipment and work effectively with modern software complexes. The results of an empirical study in the hotel and restaurant sector are presented, which revealed the problems of fragmentation of the development of digital competencies, low staff motivation, resource shortages and the lack of unified standards for assessing digital readiness. A universal model for improving employees' digital skills is proposed, which involves the formation of basic, advanced and specialized competencies, including work with CRM, ERP, POS systems, online booking platforms and accounting automation. Modern training methods are outlined, among which trainings, case methods, brainstorming, gamification, mentoring and e-learning dominate, as well as modern technologies such as virtual simulators, cybersimulations, online educational platforms and corporate simulation systems. It is proven that an effective combination of interactive methods and technological tools creates a comprehensive approach to the development of digital competencies, focused on the practical mastery of digital tools in a real business environment. The importance of corporate training built on adaptive models capable of quickly responding to changes in the digital infrastructure of enterprises is emphasized. It is established that systematic digital training of personnel contributes not only to increasing the efficiency of individual employees, but also to increasing the competitiveness of enterprises as a whole. The author concludes that a strategic approach to the formation of digital competencies is necessary, which should be based on a combination of technical knowledge with communicative and analytical skills. It is noted that digital transformation requires constant updating of educational programs in accordance with technological trends in order to ensure a high level of adaptability of personnel. Thus, the study substantiates the importance of the systematic development of digital literacy in the service sector as a basic condition for the effective functioning of enterprises in modern market conditions.
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/50060
ISSN: 3041-1254
Właściciel praw autorskich: © Шерстюк Р.П., Летун О.О., 2025
Związane URL literatura: https://doi.org/10.52058/3041-1254-2025-8(18)-506-525
Wykaz piśmiennictwa: 1. Балановська Т.І., Гавриш О.М., Виржиковська Б. Формування та розвиток цифрової компетентності працівників як складова антикризового управління організацією. Економіка, менеджмент, бізнес. 2020. №1(31). С. 97-106.
2. Куйбіда В., Петроє О., Федулова Л., Андрощук Г. Цифрові компетенції як умова формування якості людського капіталу. Збірник наукових праць НАДУ. 2019. Випуск 1. С.118-132.
3. Руденко В. О., Другова О. С., Бріль М. С. Діджитал-компетентність персоналу як фактор цифрової ефективності підприємства. Трансформаційна економіка. 2025. №2 (11). С.100-106.
4. Спірін О. М., Іванова С. М., Франчук Н. П. та Кільченко А. В. Основні складники цифрової компетентності наукових і науково-педагогічних працівників. Вісник Кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття». 2024. Т. 2. № 10. URL: https://eprints.zu.edu.ua/41646/ (дата звернення до ресурсу 9.08.2025)
5. Дітковська Л.А. Формування цифрової компетентності майбутніх соціальних праців-ників. Наукові записки. Серія: педагогічні науки. 2021. Вип.199. С. 109-114.
6. Алексєєва С. Цифрова компетентність: змістові домінанти та тенденції. Перспективи та інновації науки. 2023. №9(27). С. 70-78.
7. Мельник Ю.М., Шалагіна Д.С. Цифровізація менеджменту персоналу: сучасні тренди, вектори розвитку. Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Економічні науки. 2024. Вип. 3 (75). С.77-83.
8. Василик А.В., Кушнір А.І. Компетенції HR-фахівця в епоху цифрових технологій. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2018. Вип.28. ч.2. С. 119-122.
9. Олешко А.А., Усатенко А.О. Формування та розвиток цифрової компетенції персоналу. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 23. С.16-19.
10. Лопушняк Г. С., Миляник Р. В. Вплив цифрових технологій на формування компетенцій управлінського персоналу. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 24. С. 10-16.
11. Мазур Ю.М., Кісь С.Я. Залучення та мотивація персоналу до участі в цифрових трансформаціях. Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні проблеми менеджменту в умовах сучасних викликів» (Івано-Франківськ, 3-4 квітня 2024 року), Івано-Франківськ: ІФНТУНГ, 2024. С.60-62.
12. Чалюк Ю.О. Сучасні тенденції розвитку ринку праці в умовах цифровізації національної економіки. Підприємництво та інновації. 2023. Вип.26. С. 70-79.
13. Хромушина Л.А., Могильна Л.М. Формування цифрових компетентностей персоналу. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2025. Випуск 1 (46). С.80-85.
14. Варіс І., Кравчук О., Паращук Є. Цифровізація бізнес-процесів менеджменту персоналу: можливості HRM-систем. Галицький економічний вісник. 2022. №1 (74). С. 90-102.
15. Руденко М., Лакутін Д. Інноваційні підходи до управління персоналом в умовах діджиталізації підприємств. Вісник Хмельницького національного університету. 2022. № 6. Том 1. С. 152-159.
16. Лизунова О.М., Іщенко Я.Г., Кондрашова Г.В. Використання інноваційних методів управління персоналом підприємства. Економіка і суспільство. 2018. Вип.14. С.448-456.
References: 1. Balanovska, T. I., Havrysh, O. M., Vyryzhykovska, B. (2020). Formuvannia ta rozvytok tsyfrovoyi kompetentnosti pratsivnykiv yak skladova antykryzovoho upravlinnia orhanizatsiyeyu [Formation and development of digital competence of employees as a component of crisis management of an organization]. Ekonomika, menedzhment, biznes – Economics, Management, Business, (1(31)), 97–106. (in Ukrainian)
2. Kuibida, V., Petroie, O., Fedulova, L., Androshchuk, H. (2019). Tsyfrovi kompetentsii yak umova formuvannia yakosti liudskoho kapitalu [Digital competences as a condition for quality formation of human capital]. Zbirnyk naukovykh prats NADU – Collection of Scientific Works of NADU, (1), 118–132. (in Ukrainian)
3. Rudenko, V. O., Druhova, O. S., Bril, M. S. (2025). Didzhytal-kompetentnist personalu yak faktor tsyfrovoyi efektyvnosti pidpryiemstva [Digital competence of personnel as a factor of digital efficiency of the enterprise]. Transformatsiina ekonomika – Transformational Economy, (2(11)), 100–106. (in Ukrainian)
4. Spirin, O. M., Ivanova, S. M., Franchuk, N. P., Kilchenko, A. V. (2024). Osnovni skladnyky tsyfrovoyi kompetentnosti naukovykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv [Main components of digital competence of scientific and scientific-pedagogical workers]. Visnyk Kafedry UNESCO «Neperevna profesiina osvita XXI stolittia» – Bulletin of the UNESCO Department «Continuous Professional Education of the 21st Century», 2(10). URL: https://eprints.zu.edu.ua/ 41646/ (accessed 9 Aug 2025). (in Ukrainian)
5. Ditkovska, L. A. (2021). Formuvannia tsyfrovoyi kompetentnosti maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv [Formation of digital competence of future social workers]. Naukovi zapysky. Seriia: pedahohichni nauky – Scientific Notes. Series: Pedagogical Sciences, (199), 109–114. (in Ukrainian)
6. Alekseeva, S. (2023). Tsyfrova kompetentnist: zmistovi dominanty ta tendentsii [Digital competence: content dominants and trends]. Perspektivy ta innovatsii nauky – Perspectives and Innovations in Science, (9(27)), 70–78. (in Ukrainian)
7. Melnyk, Yu. M., Shalagina, D. S. (2024). Tsyfrovizatsiia menedzhmentu personalu: suchasni trendy, vektory rozvytku [Digitalization of personnel management: modern trends, vectors of development]. Naukovi pratsi Mizhrehionalnoi akademii upravlinnia personalom. Ekonomichni nauky – Scientific Works of the Interregional Academy of Personnel Management. Economic Sciences, (3(75)), 77–83. (in Ukrainian)
8. Vasylik, A. V., Kushnir, A. I. (2018). Kompetentsii HR-fakhivtsia v epokhu tsyfrovykh tekhnolohii [Competencies of HR specialist in the era of digital technologies]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu – Scientific Bulletin of Kherson State University, (28), ch. 2, 119–122. (in Ukrainian)
9. Oleshko, A. A., Usatenko, A. O. (2019). Formuvannia ta rozvytok tsyfrovoyi kompetentnosti personalu [Formation and development of digital competence of personnel]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: Practice and Experience, (23), 16–19. (in Ukrainian)
10. Lopushniak, H. S., Mylianyk, R. V. (2019). Vplyv tsyfrovykh tekhnolohii na formuvannia kompetentsii upravlinskoho personalu [Impact of digital technologies on formation of managerial personnel competencies]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: Practice and Experience, (24), 10–16. (in Ukrainian)
11. Mazur, Yu. M., Kis, S. Ya. (2024). Zaluchennia ta motyvatsiia personalu do uchasti v tsyfrovykh transformatsiiakh [Engagement and motivation of personnel to participate in digital transformations]. Materialy II Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Aktualni problemy menedzhmentu v umovakh suchasnykh vyklykiv» – Proceedings of the II International Scientific and Practical Conference «Topical Problems of Management under Modern Challenges» (Ivano-Frankivsk, 3-4 April 2024), 60–62. (in Ukrainian)
12. Chaliuk, Yu. O. (2023). Suchasni tendentsii rozvytku rynku pratsi v umovakh tsyfrovizatsii natsionalnoi ekonomiky [Modern trends of labor market development under digitalization of national economy]. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii – Entrepreneurship and Innovations, (26), 70–79. (in Ukrainian)
13. Khromushyna, L. A., Mohylna, L. M. (2025). Formuvannia tsyfrovykh kompetentnostei personalu [Formation of digital competences of personnel]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia – Eastern Europe: Economy, Business and Management, (1(46)), 80–85. (in Ukrainian)
14. Varis, I., Kravchuk, O., Parashchuk, Ye. (2022). Tsyfrovizatsiia biznes-protsesiv menedzhmentu personalu: mozhlyvosti HRM-system [Digitalization of business processes of personnel management: possibilities of HRM systems]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk – Halych Economic Bulletin, (1(74)), 90–102. (in Ukrainian)
15. Rudenko, M., Lakutin, D. (2022). Innovatsiini pidkhody do upravlinnia personalom v umovakh didzhytalizatsii pidpryiemstv [Innovative approaches to personnel management in the conditions of digitalization of enterprises]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu – Bulletin of Khmelnytskyi National University, (6), tom 1, 152–159. (in Ukrainian)
16. Lyzunova, O. M., Ishchenko, Ya. H., Kondrashova, H. V. (2018). Vykorystannia innovatsiinykh metodiv upravlinnia personalom pidpryiemstva [Use of innovative methods of enterprise personnel management]. Ekonomika i suspilstvo – Economy and Society, (14), 448–456. (in Ukrainian)
Typ zawartości: Article
Występuje w kolekcjach:Наукові публікації працівників кафедри управління інноваційною діяльністю та сферою послуг

Pliki tej pozycji:
Plik Opis WielkośćFormat 
Летун Шерстюк Успіхи 8(18).pdfІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО НАВЧАННЯ ТА УДОСКОНАЛЕННЯ ЦИФРОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПРАЦІВНИКІВ СФЕРИ ПОСЛУГ3,57 MBAdobe PDFPrzeglądanie/Otwarcie


Pozycje DSpace są chronione prawami autorskimi

Narzędzia administratora