霂瑞霂��撘����迨��辣: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/49615
Title: ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД КОМП’ЮТЕРНИХ ІГОР
Other Titles: Psychological aspects of computer game addiction
Authors: Бажанова, Катерина Олексіївна
Bazhanova, Kateryna
Bibliographic description (Ukraine): Бажанова К. О. ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД КОМП’ЮТЕРНИХ ІГОР : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра : спец. 053- психологія / наук. кер. І. М. Чорна Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2025. 83 с.
Bazhanova K. O. PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF THE FORMATION OF ADDICTION TO COMPUTER GAMES: work for obtaining a bachelor's degree: speciality 053- psychology / scientific supervisor I. M. Chorna Ternopil: Ivan Pulyuy Ternopil National Technical University, 2025. 83 p.
Issue Date: 18-六月-2025
Submitted date: 18-六月-2025
Date of entry: 7-七月-2025
Publisher: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Country (code): UA
Place of the edition/event: ТНТУ
Supervisor: Чорна, Ірина Михайлівна
Chorna, Iryna
UDC: 159.9
Keywords: залежність
addiction
комп’ютерні ігри
computer games
адиктивна поведінка
addictive behavior
підлітки
adolescents
психологічні чинники,
psychological factors
соціальна дезодаптація
social maladjustment
профілактика
prevention
ціннісні ориєнтації
value orientations
самооцінка
self-esteem
психодіагностика
psychodiagnostics
Page range: 83
Abstract: У кваліфікаційній роботі розглядається проблема залежності від комп’ютерних ігор як сучасного прояву адиктивної поведінки серед підлітків. З огляду на стрімкий розвиток цифрових технологій, комп’ютерні ігри стали невід’ємною частиною дозвілля молоді, що, своєю чергою, викликає зростання психологічних та соціальних ризиків. У роботі акцентовано увагу на психологічних чинниках, які сприяють формуванню залежності: знижена самооцінка, емоційна нестійкість, порушення механізмів саморегуляції, особливості мотивації та ціннісних орієнтацій. Метою дослідження є виявлення ключових психологічних чинників, що впливають на схильність підлітків до ігрової залежності. У теоретичній частині роботи проаналізовано сучасні наукові підходи до вивчення феномену ігрової адикції, її негативні наслідки, такі як соціальна дезадаптація, зниження академічної успішності, проблеми у спілкуванні та емоційному розвитку. Емпірична частина містить результати дослідження, в якому взяли участь 30 підлітків віком 13–15 років. Застосовано такі методики: авторський опитувальник І.М. Чорної та М.М. Чорного, методика О.М. Орла для виявлення схильності до девіантної поведінки, а також тест «Ціннісні орієнтації» М. Рокіча. Дані оброблено з використанням методів математичної статистики.Практичне значення роботи полягає у розробці профілактичних рекомендацій для батьків, педагогів, соціальних працівників і психологів, які працюють із підлітками. Результати дослідження можуть бути використані для створення корекційно-розвивальних програм, профілактичних занять і тренінгів, спрямованих на зниження ризику формування комп’ютерної залежності.
The qualification paper examines the problem of computer game addiction as a modern manifestation of addictive behavior among adolescents. Given the rapid development of digital technologies, computer games have become an integral part of youth leisure, which, in turn, causes an increase in psychological and social risks. The paper focuses on the psychological factors that contribute to the formation of addiction: low self-esteem, emotional instability, impaired self-regulation mechanisms, peculiarities of motivation and value orientations. The purpose of the study is to identify the key psychological factors that influence adolescents' tendency to become addicted to gambling. The theoretical part of the paper analyzes modern scientific approaches to the study of the phenomenon of gambling addiction, its negative consequences, such as social maladjustment, decreased academic performance, problems in communication and emotional development. The empirical part contains the results of a study involving 30 adolescents aged 13-15. The following methods were used: the author's questionnaire by I.M. Chorna and M.M. Chorny, the method of O.M. Orl to identify a tendency to deviant behavior, and the test “Value Orientations” by M. Rokic. The data were processed using the methods of mathematical statistics.The practical significance of the work is to develop preventive recommendations for parents, teachers, social workers and psychologists working with adolescents. The results of the study can be used to create correctional and developmental programs, preventive classes and trainings aimed at reducing the risk of computer addiction.
Description: У процесі проведеного дослідження були успішно досягнуті основні цілі, поставлені на початку роботи, що дозволило не лише глибше зануритись у психологічні аспекти формування залежності від комп’ютерних ігор, а й розробити практичні рекомендації для ефективної профілактики цієї проблеми. Перше завдання, яке полягало в аналізі наукової літератури, дало можливість відкрити складний механізм розвитку комп’ютерної залежності, розкрити її вплив на психічне та фізичне здоров’я, а також визначити критичні фактори ризику, що можуть стати каталізаторами її формування. Це дослідження стало своєрідним ключем до розуміння того, як і чому ці ігри можуть перетворитись на небезпечну звичку, і які саме аспекти потрібно враховувати при розробці стратегій для її попередження. Другим завданням дослідження було проведення емпіричного аналізу психологічних чинників, які впливають на формування залежності від комп’ютерних ігор. Використовуючи діагностичні методики, було визначено рівень ігрової залученості серед підлітків та встановлено, що високий рівень ігрової активності має виразну кореляцію з проявами поведінкових та емоційних проблем. Зокрема, виявлено такі ключові психологічні аспекти формування залежності: 1. Емоційна лабільність – підвищена схильність до емоційних перепадів, зниження здатності регулювати настрій у стресових ситуаціях. 2. Низька самооцінка – схильність до самоприниження, що призводить до пошуку альтернативного середовища для самоствердження. 3. Дефіцит навичок саморегуляції – труднощі з контролем часу, проведеного за грою, та нездатність обмежити ігрову активність. 4. Проблеми у міжособистісному спілкуванні – труднощі в побудові та підтримці соціальних зв’язків у реальному житті. 5. Потреба в досягненні – бажання отримати визнання через успіхи в ігровій діяльності, яке не знаходить реалізації в інших сферах. 6. Уникнення реальності – використання ігор як засобу уникнення проблем або вирішення внутрішніх конфліктів. 7. Висока толерантність до ризику – схильність до прийняття ризикованих рішень у грі, що може проектуватися на реальне життя. 8. Залежність від зовнішнього стимулювання – сильний вплив ігрових механік на внутрішню мотивацію та поведінку. 9. Відчуття ейфорії – сильна емоційна залежність від позитивних переживань під час ігрового процесу. 10. Схильність до циклічної поведінки – повторювані дії в ігровому контексті, що формують ригідні шаблони поведінки. Отримані результати дозволяють створити чіткий профіль підлітків, схильних до ігрової залежності, та визначити ключові напрямки для профілактичних і корекційних заходів. Третє завдання передбачало розробку та обґрунтування авторської профілактичної бесіди щодо запобігання залежності від комп’ютерних ігор. Профілактична бесіда включає інтерактивні методи, спрямовані на розвиток саморегуляції, саморефлексії та обговорення важливості реальних життєвих цілей, що дозволяє підліткам краще усвідомити вплив комп’ютерних ігор на їхнє життя. На основі проведеного дослідження сформульовано рекомендації для профілактики та корекції комп’ютерної залежності у підлітків, зокрема для батьків, що стикаються з цією проблемою. Основні аспекти, які слід враховувати: 1. Чітке регулювання цифрового часу. Встановлення правил користування гаджетами допомагає формувати у дітей відповідальність і усвідомленість у використанні технологій. Важливо, щоб такі обмеження сприймалися не як покарання, а як турбота про їхній фізичний і психічний стан. 2. Розвиток альтернативних форм дозвілля. Замість ігрової активності варто залучати дітей до різноманітних соціально значущих або розвивальних видів діяльності: спорту, творчих гуртків, волонтерства тощо. 3. Приклад відповідального використання гаджетів. Поведінка батьків має демонструвати помірність у використанні цифрових пристроїв, що стане для дітей еталоном гармонійного ставлення до технологій. 4. Формування позитивної самооцінки. Заохочення успіхів дитини у реальному житті знижує її потребу в пошуку визнання у віртуальному середовищі та підвищує впевненість у власних силах. 5. Конструктивне спілкування. Відкрите обговорення захоплень і проблем дитини сприяє побудові довіри, що є основою для попередження конфліктів, пов’язаних із надмірною ігровою активністю. 6. Емоційна підтримка. Батьки мають створювати умови, де дитина відчуває себе прийнятою і зрозумілою, що допоможе уникнути використання ігор як способу уникнення реальності чи компенсації дефіциту уваги. Ці рекомендації можуть стати основою для розробки профілактичних програм, спрямованих на гармонізацію взаємин дітей із цифровим середовищем та зниження ризиків формування залежності від комп’ютерних ігор. Запропоновано План-конспект профілактичної бесіди «Віртуальний світ і реальне життя: де межа?» розроблений нами в межах кваліфікаційної роботи. Основні принципи цих рекомендацій акцентують увагу на створенні підтримуючого та відкритого сімейного середовища, де кожен член родини відчуває себе зрозумілим і підтриманим. Важливим є встановлення чітких і здорових обмежень, що сприяють розвитку дисципліни, а також налагодження конструктивного діалогу між батьками та дітьми. Ці принципи допомагають не лише контролювати час, витрачений на ігри, а й створюють умови для розвитку взаєморозуміння та довіри, що є ключовими для ефективної підтримки дітей в боротьбі з залежністю. Загалом результати дослідження підтверджують необхідність комплексного підходу до профілактики залежності від комп’ютерних ігор. Такий підхід передбачає поєднання профілактичних бесід та тренінгів із активною участю батьків у формуванні здорових звичок і належних пріоритетів у житті дітей. Пропоновані методи мають значну практичну цінність, оскільки вони можуть бути безпосередньо застосовані в реальних умовах для ефективного зменшення ризиків розвитку комп’ютерної залежності серед підлітків і молоді.
Content: ВСТУП 3 РОЗДІЛ І. АНАЛІЗ НАУКОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ ПО ПРЕДМЕТУ ДОСЛІДЖЕННЯ.. 7 1.1. Залежність від комп'ютерних ігор як психологічний феномен 7 1.2. Аналіз негативних наслідків залежності від комп’ютерних ігор 16 Висновок до розділу І 20 РОЗДІЛ ІІ. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНУ ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД КОМП'ЮТЕРНИХ ІГОР 22 2.1. Теоретичне обґрунтування психодіагностичного комплексу 22 2.2. Аналіз результатів дослідження феномену залежності від комп'ютерних ігор 24 Висновок до розділу ІІ 33 РОЗДІЛ ІІІ. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ПРОФІЛАКТИКИ ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД КОМП'ЮТЕРНИХ ІГОР 37 3.1. Зміст профілактичної бесіди запобігання залежності від комп’ютерних ігор 37 3.2. Рекомендації батькам дитини із залежністю від комп’ютерних ігор 40 Висновок до розділу ІІІ 43 РОЗДІЛ IV. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТА ОХОРОНА ПРАЦІ 45 4.1. Безпека використання комп’ютерних ігор у контексті психічного та фізичного здоров’я 45 Висновок до розділу IV 52 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 53 СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 56 ДОДАТКИ 62
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/49615
Copyright owner: Бажанова Катерина Олексіївна
References (Ukraine): 1. Абсалямова Л. М., Пелехата С. В. Психологічні особливості кіберзалежних підлітків. Харківський осінній марафон психотехнологій: збірник наукових праць за матеріалами VII Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю. Харків, 2023. С. 109–112.
2. Алієва О., Жукова М. Віртуальні ігри як феномен сучасної культури. Філософські науки. СХІД No5 (145). 2016, с. 64-67.
3. Асєєва Ю. О. Психологічні засади кіберадикцій в підлітковому та юнацькому віці : кваліфікаційна наукова робота на правах рукопису. Дис. ... д-ра психол. наук : 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія / Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського». Одеса, 2021. 458 с.
4. Асєєва Ю. Проблемні питання класифікації кібер-адикцій. Психологія і особистість . 2020. № 2. С. 23–40.
5. Бажанова К.О. Психологічні аспекти формування залежності від комп'ютерних ігор. Збірник матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практично конференції «Трансформація освіти в контексті процесів глобалізації». Дніпро,11.05.2025 С.123. URL: https://researcheurope.org/book-80/
6. Березовська Л., Сахон В., Павлик У. Соціально-психологічні чинники схильності особистості до утворення співзалежних стосунків. Вісник Національного університету оборони України. 2021. Т. 59, № 1. С. 28–35
7. Березяк К., Дрогобицька І. Адикція як психологічне явище сучасного суспільства та фактори її поширення. Гуманітарні аспекти формування особистості : матеріали VII Всеукр. наук. Інтернет-конф. Львів, 2019. С. 26–43.
8. Гаврилюк Н., Кульчицька А. Феноменологія соціальної дезадаптації: теоретичний аспект. Особистість і суспільство: методологія та практика сучасної психології : матеріали VІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції. Луцьк: ПП Іванюк В. П., 2019. С. 13–15.
9. Ганган Ю. С., Асєєва Ю. О. Емпірична модель розвитку фабінгу в підлітковому віці. Габітус. 2024. Вип. 62. С. 96–100.
10. Гаркавенко Н.В., Собкова С.І. Соціальна психологія адиктивної поведінки : Практичні завдання до курсу : навч.-метод. посібник / Чернівці : Чернівецький Нац. у-т, 2019. 181 с.
11. Гринько В. В., Клевака Л. П. Психологічний аналіз адиктивної поведінки. Соціальна робота в сучасному суспільстві: тенденції, виклики, перспективи : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. Полтава, 2017. С. 34–39.
12. Домальчук О. В. Теоретичний аналіз проблеми дитячо-батьківських стосунків. Актуальні проблеми особистісного зростання : зб. наук. пр. за матеріалами Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2021. С. 15–17.
13. Завацька Л.М. Технології професійної діяльності соціального педагога. Навчальний посібник для ВНЗ. К. : Слово, 2008. 240 с.
14. Кедровська Г. О., Лєскова Л. Ф. Теоретичні засади психології адиктивної поведінки. Юність науки – 2020: соціально-економічні та гуманітарні аспекти розвитку суспільства: збірник тез доповідей Х Міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів і молодих вчених. Національний університет «Чернігівська політехніка». Чернігів: ЧНТУ, 2020. С. 398-400.
15. Кирницький О. В. Віртуальний вимір соціального конструювання : кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.03 «Соціальна філософія та філософія історії». Донецький національний університет імені Василя Стуса. Запорізький національний університет. Запоріжжя, 2017. 217 с.
16. Корсун Л. С. Характеристика адиктивних залежностей підлітка та їх подолання. Соціальна педагогіка: виклики ХХІ століття : матеріали Всеукр. студ. наук.-практ. конф. Луганськ : ЛНУ імені Тараса Шевченка, 2014. Ч. 2. С. 122–130.
17. Крикун Р. Ігроманія як соціальна проблема. Суспільно-політичні трансформації у ХХІ столітті: локальні, національні та глобальні контексти : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції. К. : МДУ, 2024. С. 37–40.
18. Кротенко В. І., Міщенко О. Е. Трансформація поняття інтернет-залежності як форми адиктивної поведінки в контексті діджиталізації сучасного суспільства. Науковий часопис. Спеціальна психологія. 2022. №43. С. 105–114.
19. Левченко Н., Коляда Н., Кравченко О. Адиктивна поведінка: теоретичний аспект. Ввічливість. Humanitas. 2023. № 2. С. 88–92.
20. Литвиненко О. О., Крапива М. С. Зв’язок долаючої поведінки із залежністю як неконструктивною формою реакції на стрес. Слобожанський науковий вісник. 2024. № 1. С. 85–90.
21. Малюк Є. О. Відеогра як феномен сучасної медіакультури : дис. ... канд. філ. наук : 26.00.01 / Київський національний університет культури і мистецтв. Київ, 2021. с. 212.
22. Мельничук І.Я. Теоретико-методологічні основи розвитку та корекції резильєнтності. Наукові записки. Серія: Психологія. 2024. № 2. С. 82–87.
23. Михайлишин У. Б. Теоретико-методологічне дослідження детермінант виникнення адиктивної поведінки у студентів. Проблеми сучасної психології : зб. наук. пр. 2018. № 41. С. 176–187.
24. Михайлишин У. Б., Шмідзен І. Ю. Теоретичний аналіз проблеми впливу конформізму на виникнення адиктивної поведінки студентів. Теоретичні і прикладні проблеми психології. №1(48). Сєвєродонецьк, 2019. С. 143–149.
25. Мудрик А. Б. Психологія залежної поведінки : навчальний посібник. Луцьк: ПП Іванюк В.П., 2022. 236 с.
26. Мюллер М. Якщо ви пережили психотравмуючу подію. Львів: Видавництво Українського католицького університету: Свічадо, 2014. 120 c.
27. Петрунько О., Телешун К. Інтернет-залежність дорослих користувачів та її можливості профілактики. Вчені записки Університету «КРОК». 2022. № 4 (68). С. 91–99.
28. Подоліна В. Підліткова наркоманія в сім'ї: причини виникнення та профілактика. Актуальні проблеми сучасної медицини. 2021. № 7. URL: https://doi.org/10.26565/2617-409X-2021-7-11 (дата звернення: 09.03.2025).
29. Помиткіна Л. В. Психологія прийняття особистістю стратегічних життєвих рішень: монографія. К.: Кафедра, 2013. 381 с.
30. Потьомкіна Н.З. Інтернет-залежність у юнацтва як об’єкт соціально-педагогічної профілактики. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. 2019. №1 (324) Ч. 1. С.64-74.
31. Психіатрія та наркологія: навчально-методичний посібник / А.М. Скрипніков, Л.В. Животовська, Л.А. Боднар, Г.Т. Сонник. Тернопіль, 2007. 360 с.
32. Психологія людини: Л. С. Виготський та сучасна наука : Збірник статей за редакцією М. В. Папучі. Випуск 2–3. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2020. 419 с.
33. Русакова Т. М. Комп’ютерні ігри як соціально-педагогічний феномен, що впливає на процес розвитку мислення підлітків. 2008. № 9. С. 106-109.
34. Солод Є.Є.Прояви девіантної поведінки в міжособистісних відносинах в онлайн-середовищі підлітків. Актуальні проблеми практичної психології : збірн. наук. праць Міжнародн. наук.-практич. інтернет конф. (17 трав. 2024 р., м. Одеса). - Одеса, 2024. - С.317-320
35. Стефанюк А. О. Особливості дослідження психологічних чинників залежної поведінки в юнацькому віці. Методи і технології загальної і соціальної психології та психотерапії в умовах сучасного суспільства : матеріали IV наук.-практ. конф. з міжнар. участю. Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2020. С. 211–213.
36. Титаренко Т. М. Психологічне здоров’я особистості: засоби самодопомоги в умовах тривалої травматизації : монографія. Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2018. 160 c.
37. Уркаєв В. С. Психокорекція ігрової адиктивної поведінки в осіб раннього юнацького віку : кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. − Дис. ... канд. психол. наук : 19.00.04 «Медична психологія» / Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Київ, 2021. 229 с.
38. Фімілова Т. В. Дитяча гра в наукових розробках педагогів і психологів кінця ХІХ - початку XX ст. Педагогіка і психологія. 2001. No1. С. 139-146.
39. Ціннісні орієнтації (М. Рокич). вебсайт. URL: https://kipt.sumdu.edu.ua/uk/studentam/sotsialno-psykholohichna-sluzhba/item/2478-tsinnisni-oriientatsii-m-rokych (дата звернення: 27.03.2025).
40. Чепа М.-Л. А., Маценко В. Ф., Маценко Ж. М., Бугайова Н. М. та ін. Парадигмальні зміни основ загальної психології у синергетичному контексті : колективна монографія / за ред. М.-Л. А. Чепи. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. 220 с.
41. Чорна І.М., Чорний М.М. Дослідження психологічної залежності від комп’ютерних ігор дітей підліткового віку. Збірник матеріалів ІV Міжнародної науково-практичної конференції «Акмеологія наука XXI століття» . Київ: Ун-т ім. Б. Грінченка, 2014. С.169-179.
42. Чулков О. М., Григорян А. З., Сінча К. А. Типові види залежної поведінки. Клініка, діагностика, лікування : навч.-метод. посіб. до курсу за вибором «Основи адиктології» для студентів I та II мед. фак-тів, спец. «Лікувальна справа», «Педіатрія». Запоріжжя : [ЗДМУ], 2017. 131 с.
43. Шинкаренко І. О. Адиктивна (залежна) поведінка як форма девіантної поведінки. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2021. № 2. С. 560-566.
44. Яременко О.О. Тютюн, алкоголь, наркотики в молодіжному середовищі: вживання, залежність, ефективна профілактика. К. : Державний інститут проблем сім’ї та молоді, Український ін-т соціальних досліджень, 2005. 196 с.
References (International): 45. Aziz N. Digital addiction: systematic review of computer game addiction impact on adolescent physical health. Electronics. 2021. № 9. РР. 996-1003.
46. Erickson C.K. The Science of Addiction: From Neurobiology to Treatment. WW Norton & Company, 2018. URL: https://tinyurl.com/25qhtdke (дата звернення: 09.03.2025).
47. Gross K. The Play of Man [Electronic resource]. translated by E. L. Baldwin. URL: https://www.gutenberg.org/files/58411/58411-h/58411-h.htm (дата звернення: 07.06. 2025).
48. Hall G.S. Youth: Its Education, Regiment, and Hygiene. New York, Appleton. 1906. 400 р.
49. Miller W. R., Rollnick S. Motivational Interviewing: Preparing People to Change Addictive Behavior [Text]. New York: Guilford Press, 1991. 348 p.
50. Wang X., Abdelhamid M., Sanders G.L. Exploring the effects of psychological ownership, gaming motivations, and primary/secondary control on online game addiction. Decision Support Systems. 2021. РР. 144-186.
Content type: Bachelor Thesis
�蝷箔����:053 — Психологія (бакалаври)

��辣銝剔�﹝獢�:
獢�獢� ��膩 憭批���撘� 
Avtorsyka_dovidka_kvalifikaciyna_bakalavr (3).docx19,12 kBMicrosoft Word XML璉�閫�/撘��
bazhanova_.docx1,08 MBMicrosoft Word XML璉�閫�/撘��


�DSpace銝剜�������★��������雿��.

蝞∠�極�