Använd denna länk för att citera eller länka till detta dokument: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/49589
Titel: Механізм впровадження інноваційного продукту в операційній діяльності підприємства
Övriga titlar: The mechanism of an innovative product implementation in the operational activities of the enterprise
Författare: Мариненко, Наталія
Синоверський, Назар
Яворський, Андрій
Marynenko, Nataliia
Synoverskyi, Nazar
Yavorskyi, Andrii
Affiliation: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя вул. Руська, 56, м. Тернопіль, 46001, Україна
Ternopil Ivan Puluj National Technical University Ruska St., 56, Ternopil 46001 Ukraine
Bibliographic description (Ukraine): Мариненко Н., Синоверський Н., Яворський А. Механізм впровадження інноваційного продукту в операційній діяльності підприємства. Соціально-економічні проблеми і держава. 2025. Вип. 1 (32). С. 80-91. URL: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2025/25mnyote.pdf
Bibliographic reference (2015): Marynenko, N., Synoverskyi, N. & Yavorskyi, A. The mechanism of an innovative product implementation in the operational activities of the enterprise. Socio-Economic Problems and the State (electronic journal), Vol. 32, no. 1, pp. 80-91. URL: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2025/25mnyote.pdf
Journal/Collection: Електронне наукове фахове видання "Соціально-економічні проблеми і держава"
Issue: 1(32)
Utgivningsdatum: jun-2025
Submitted date: apr-2025
Date of entry: 30-jun-2025
Utgivare: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя та Академія соціального управління (Україна)
Country (code): UA
Place of the edition/event: Тернопіль
ORCID Id: https://orcid.org/0000-0002-6645-8167
https://orcid.org/0009-0005-1848-6584
https://orcid.org/0009-0007-5237-197x
DOI: https://doi.org/10.33108/sepd2025.01.080
UDC: 658.8
JEL: M11
М31
Nyckelord: інноваційний продукт
операційна діяльність
потреби споживача
масштабування інновацій
innovative product
operational activities
consumer needs
scaling of innovations
Number of pages: 12
Page range: 80-91
Start page: 80
End page: 91
Sammanfattning: У статті досліджено сутність, мету та ключові завдання впровадження інновацій в операційні процеси підприємства, підкреслено їх важливість для задоволення основних вимог і потреб кінцевих споживачів. Розглянуто основні підходи щодо етапності впровадження інновацій в операційну діяльність підприємства, відзначено їх різноманітність та важливість у контексті формування системності впровадження інноваційних ідей. Запропоновано механізм впровадження інноваційного продукту в операційній діяльності підприємства, який реалізується через наступні етапи: формулювання ідеї інноваційного продукту; розробка концепції інноваційного продукту; науково-дослідні та дослідно-конструкторські роботи; підготовка до виробництва; випуск і реалізація інноваційного продукту; оцінка результатів впровадження та коригування. Вказана послідовність дає можливість чітко й ефективно забезпечити впровадження інноваційних ідей, реалізувати інноваційний цикл і стимулювати розробку інноваційної продукції в операційній діяльності підприємства. Визначено специфіку кожного із етапів, основні завдання, які ставляться перед персоналом підприємства для їх успішного проходження, вказано відповідальних осіб, які задіяні на кожному з них. Ідентифіковано ключові бар’єри, які перешкоджають успішному впровадженню інноваційного продукту в операційні процеси підприємства, а також запропоновано заходи для нівелювання їх негативного впливу: створення сприятливих умов для розвитку кадрового потенціалу, формування якісної системи мотивації працівників, впровадження системності у планування інноваційних змін, залучення інвесторів, грантів, державних програм підтримки тощо. Наголошено на необхідності вироблення системності у підходах до вирішення ключових проблем впровадження інноваційних продуктів в операційні процеси підприємства.
The essence, purpose and key tasks of introducing innovations into the operational processes of an enterprise are studied in the article, emphasizing their importance for meeting the basic requirements and needs of end consumers. The main approaches to the phases of introducing innovations into the operational activities of the enterprise are considered, their diversity and importance in the context of forming a systematic implementation of innovative ideas are noted. A mechanism for introducing an innovative product into the operational activities of the enterprise is proposed. It is implemented through the following phases: formulation of the innovative product idea; development of the innovative product concept; research and development; preparation for production; launch of an innovative product; assessment of the launching results and adjustment. The specified sequence makes it possible to clearly and effectively ensure the implementation of innovative ideas, realization of the innovation cycle and stimulate the development of innovative products in the operational activities of the enterprise. The features of each of the phases are determined, the main tasks that are set for the enterprise personnel for their successful completion, and the responsible persons involved in each of them are indicated. Key barriers that prevent the successful implementation of an innovative product into the operational processes of the enterprise are identified, and measures are proposed to eliminate their negative impact: creating favorable conditions for the development of human resources, forming a high-quality system of employee motivation, introducing systematicity into the planning of innovative changes, attracting investors, grants, state support programs, etc. The need to develop systematicity in approaches to solving key problems of implementing innovative products into the operational processes of the enterprise is emphasized.
Sponsorship: The authors received no direct funding for this research.
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/49589
ISSN: 2223-3822
Copyright owner: Електронне наукове фахове видання «Соціально-економічні проблеми і держава»
URL for reference material: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2025/25mnyote.pdf
https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-2-81-87
https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/128e04b5-6539-471f-80a3-9c66e36fdd0d
file:///C:/Users/Наталі%20ПК/Downloads/72854-Текст%20статті-152538-1-10-20160703%20(2).pdf
https://modecon.mnau.edu.ua/issue/23-2020/merkulov.pdf https://doi.org/10.31521/modecon.V23(2020)-21
References (Ukraine): 1. Оберемчук В. Ф., Саміло Т. О. Особливості планування виведення на ринок нового продукту. Бізнес Інформ. 2020. №2. С. 81–87. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-2-81-87
2. Боровенська М. В., Кубишина Н. С. Розроблення нового товару на промисловому ринку України. Актуальні проблеми економіки та управління: збірник наукових праць молодих вчених. 2012. Вип. 6. URL: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/128e04b5-6539-471f-80a3-9c66e36fdd0d/content (дата звернення: 28.02.2025).
3. Гук О. В., Цвіркун А. С. Особливості впровадження у виробництво інноваційного продукту. Збірник наукових праць “Сучасні підходи до управління підприємством”. 2016. URL: file:///C:/Users/Наталі%20ПК/Downloads/72854-Текст%20статті-152538-1-10-20160703%20(2).pdf (дата звернення: 01.03.2025).
4. Меркулов І. В., Гук О. В. Управління впровадженням інновацій на підприємстві. Електронне наукове фахове видання з економічних наук «Modern Economics». 2020. №23. С.130–135. URL: https://modecon.mnau.edu.ua/issue/23-2020/merkulov.pdf https://doi.org/10.31521/modecon.V23(2020)-21 (дата звернення: 02.03.2024).
5. Ратушняк О. Г., Лялюк О. Г. Основні проблеми та механізми впровадження інноваційних проектів на підприємстві. Економічний простір. 2018. №129. С. 200–207.
6. Маркетинговий менеджмент: Підручник / Ф. Котлер, К. Л. Келлер, А. Ф. Павленко та ін. К.: Видавництво «Хімджест», 2008. 720 с.
7. Третьяк О. П. Маркетингові аспекти просування продукції на ринок. Бізнес Інформ. 2015. №1. С. 393–399.
References (International): 1. Oberemchuk, V. F., Samilo, T. O. (2020) Osoblyvosti planuvannia vyvedennia na rynok novoho produktu [Features of Planning the Introduction of a New Product to Market]. Biznes Inform [Business Inform]. No. 2. Pp. 81–87. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-2-81-87
2. Borovenska, M. V., Kubyshyna N. S. (2012) Rozroblennia novoho tovaru na promyslovomu rynku Ukrainy [Development of new products for ukrainian industrial market]. Aktualni problemy ekonomiky ta upravlinnia: zbirnyk naukovykh prats molodykh vchenykh [Actual problems of economics and management: collection of scientific works of young scientists]. Vol. 6. URL: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/128e04b5-6539-471f-80a3-9c66e36fdd0d/content (accessed 28 February 2025).
3. Guk, O. V., Tsvirkun, A. S. (2016) Osoblyvosti vprovadzhennia u vyrobnytstvo innovatsiinoho produktu [Features of introducing an innovative product into production]. Zbirnyk naukovykh prats “Suchasni pidkhody do upravlinnya pidpryyemstvom” [Collection of scientific papers “Modern approaches to enterprise management”]. URL: file:///C:/Users/Наталі%20ПК/Downloads/72854-Текст%20статті-152538-1-10-20160703%20(2).pdf (accessed 01 March 2025).
4. Merkulov, I. V., Guk, O. V. (2020) Upravlinnia vprovadzhenniam innovatsii na pidpryiemstvi [Management of Innovation Implementation at the Enterprise]. Elektronne naukove fakhove vydannia z ekonomichnykh nauk «Modern Economics» [The Electronic Scientific Edition on Economics «Modern Economics»]. No. 23. Pp. 130–135. URL: https://modecon.mnau.edu.ua/issue/23-2020/merkulov.pdf https://doi.org/10.31521/modecon.V23(2020)-21 (accessed 02 March 2025).
5. Ratushnyak, O. H., Lyalyuk, O. H. (2018) Osnovni problemy ta mekhanizmy vprovadzhennia innovatsiinykh proektiv na pidpryiemstvi [Main problems and implementation mechanism of innovative projects at the enterprise]. Ekonomichnyi prostir [Economic Space]. No.129. Pp. 200–207.
6. Marketynhovyy menedzhment [Marketing Management]: Pidruchnyk / P. Kotler, K. L. Keller, A. F. Pavlenko ta in. K.: Vydavnytstvo «Khimdzhest», 2008. 720 p.
7. Tretiak, O. P. (2015) Marketynhovi aspekty prosuvannia produktsii na rynok [Marketing Aspects of Market Promotion of Innovative Products]. Biznes inform [Business Inform]. No.1. Pp. 393–399.
Content type: Article
Samling:Журнал „Соціально-економічні проблеми і держава“, 2025, Випуск 1(32)

Fulltext och övriga filer i denna post:
Fil Beskrivning StorlekFormat 
25mnyote.pdfМЕХАНІЗМ ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНОГО ПРОДУКТУ В ОПЕРАЦІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА499,86 kBAdobe PDFVisa/Öppna


Materialet i DSpace är upphovsrättsligt skyddat och får ej användas i kommersiellt syfte!