Please use this identifier to cite or link to this item: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/48386

Title: Оптимізація прибутку автопідприємств, що здійснюють міжнародні перевезення вантажів в умовах блокади кордонів
Other Titles: Optimisation of profits of trucking companies engaged in international transportation of goods in conditions of border blockade
Authors: Дмитрів, Дмитро Володимирович
Дмитрів, Олена Романівна
Репак, Олександр Михайлович
Михайлишин, Богдан Михайлович
Dmytriv, Dmytro
Dmytriv, Olena
Repak, Oleksandr
Michailyshyn, Bogdan
Affiliation: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Тернопіль, Україна
Ternopil Ivan Pul’uj National Technical University, Ternopil, Ukraine
Bibliographic description (Ukraine): Оптимізація прибутку автопідприємств, що здійснюють міжнародні перевезення вантажів в умовах блокади кордонів / Дмитрів Дмитро Володимирович, Дмитрів Олена Романівна, Репак Олександр Михайлович, Михайлишин Богдан Михайлович // ГЕВ. — Т. : ТНТУ, 2025. — Том 92. — № 1. — С. 54–60. — (Економіка).
Bibliographic reference (2015): Оптимізація прибутку автопідприємств, що здійснюють міжнародні перевезення вантажів в умовах блокади кордонів / Дмитрів Д. В. та ін. // ГЕВ, Тернопіль. 2025. Том 92. № 1. С. 54–60.
Bibliographic citation (APA): Dmytriv, D., Dmytriv, O., Repak, O., & Michailyshyn, B. (2025). Optymizatsiia prybutku avtopidpryiemstv, shcho zdiisniuiut mizhnarodni perevezennia vantazhiv v umovakh blokady kordoniv [Optimisation of profits of trucking companies engaged in international transportation of goods in conditions of border blockade]. Galician economic journal, 92(1), 54-60. TNTU. [in Ukrainian].
Bibliographic citation (CHICAGO): Dmytriv D., Dmytriv O., Repak O., Michailyshyn B. (2025) Optymizatsiia prybutku avtopidpryiemstv, shcho zdiisniuiut mizhnarodni perevezennia vantazhiv v umovakh blokady kordoniv [Optimisation of profits of trucking companies engaged in international transportation of goods in conditions of border blockade]. Galician economic journal (Tern.), vol. 92, no 1, pp. 54-60 [in Ukrainian].
Is part of: Галицький економічний вісник, 1 (92), 2025
Galician economic journal, 1 (92), 2025
Journal/Collection: Галицький економічний вісник
Issue: 1
Volume: 92
Issue Date: 28-Jan-2025
Submitted date: 20-Jan-2025
Date of entry: 19-Apr-2025
Publisher: ТНТУ
TNTU
Place of the edition/event: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2025.01.054
UDC: 330.4
338.4
656.1
Keywords: автотранспортні підприємства
міжнародні перевезення
воєнний стан
оптимізація
максимізація прибутку
road transport companies
international freight transport
martial law
optimization
profit maximization
Number of pages: 7
Page range: 54-60
Start page: 54
End page: 60
Abstract: Проведено пошук шляхів стабілізації економічної ситуації та максимізації прибутку вітчизняних автотранспортних підприємств (АТП), задіяних у перевезенні вантажів у міжнародному сполученні, шляхом побудови відповідної оптимізаційної моделі. Подано перелік головних проблем сьогодення транспортної галузі України. Виявлено та детально проаналізовано негативні чинники, які найбільше впливають на ефективність діяльності вітчизняних автоперевізників, що здійснюють міжнародні перевезення, зокрема наслідки триваючої повномасштабної війни з р.ф., перекриття автомобільних прикордонних пунктів пропуску (АППП) іноземними перевізниками та фермерами на західному кордоні України, а також порушення норм рівної конкуренції у відношенні до українських перевізників. Відзначено, що в недостатній мірі керівництво АТП під час прийняття управлінських рішень застосовує економічно обґрунтовані підходи, які базуються на моделюванні та прогнозуванні перевізного процесу. З метою мінімізації негативного впливу виявлених чинників на прибутковість українських автоперевізників, на прикладі рейсу з доставки вантажів за маршрутом Тернопіль (Україна) – Гданськ (Польща), з допомогою побудови оптимізаційної моделі максимізації прибутку обґрунтовано найприбутковіший маршрут з трьох можливих варіантів. Відповідні обчислення побудованої цільової функції максимізації прибутку АТП, задіяного у міжнародних перевезеннях, проведено з використанням табличного процесору Microsoft Excel. Використання пропонованої оптимізаційної моделі максимізації прибутку АТП, що здійснює міжнародні перевезення, дозволяє визначати оптимальну кількість транспортних засобів та оптимальну кількість рейсів для кожного маршруту, а також максимальний прибуток за рік. Оптимізаційна модель у разі її застосування під час прийняття управлінського рішення щодо вибору оптимального маршруту перевезення за орієнтацією на отримання максимально можливого прибутку дозволить мінімізувати ризики, пов’язані з простоями у чергах на АППП.
The article searches for ways to stabilize the economic situation and maximize profits of domestic motor transport enterprises (MTEs) involved in international freight transport by building an appropriate optimization model. A list of the main problems of the current transport industry of Ukraine is presented. The author identifies and analyses in detail the negative factors that have the greatest impact on the efficiency of domestic road carriers engaged in international cargo transportation, in particular, the consequences of the ongoing full-scale war with russian federation, the blocking of road border checkpoints by foreign carriers and farmers on the western border of Ukraine, and violation of the rules of equal competition in relation to Ukrainian carriers. It is noted that the management of the motor transport enterprises, when making management decisions, insufficiently applies economically sound approaches based on modeling and forecasting of the transportation process. In order to minimize the negative impact of the identified factors on the profitability of Ukrainian road carriers, on the example of a cargo delivery flight on the route city Ternopil (Ukraine) – city Gdansk (Poland), the most profitable route out of three possible options is substantiated by building an optimization model for maximizing profits. The corresponding calculations of the constructed objective function for maximizing the profit of a motor transport enterprise engaged in international transportation were carried out using the Microsoft Excel spreadsheet processor. The use of the proposed optimization model for maximizing the profit of a motor carrier engaged in international freight transport allows determining: the optimal number of vehicles and the optimal number of flights for each route, as well as the maximum profit for the year. The optimization mathematical model, if used in making a managerial decision on choosing the optimal route of transportation with a focus on obtaining the maximum possible profit, will minimize the risks associated with queuing at road border crossing points.
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/48386
ISSN: 2409-8892
Copyright owner: © Ternopil Ivan Puluj National Technical University, ……. 2025
URL for reference material: http://www.asmap.org.ua
http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4427
https://doi.org/10.26906/SUNZ.2018.4.050
https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.06.031
https://doi.org/10.33108/sepd2023.02.048
https://della.ua/
https://doi.org/10.32838/2663-5941/2020.5/36
http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6222
References (Ukraine): 1. Асоціація міжнародних автомобільних перевізників України: веб-сайт. URL: http://www.asmap.org.ua (дата звернення: 15.01.2025).
2. Бабина О. Є. Ефективність формування та реалізації потенціалу транспортних підприємств. Ефективна економіка. 2015. № 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4427 (дата звернення: 10.01.2025).
3. Горбачов П. Ф., Макарічев О. В., Немна Т. В., Свічинський С. В. Експериментальне дослідження прибутковості міжнародних автомобільних перевезень вантажів за разовими заявками. Системи управління, навігації та зв’язку. 2018. Вип. 4. С. 50–56. DOI: https://doi.org/10.26906/SUNZ.2018.4.050
4. Горбоконь В. Ю. Оптимізація використання ресурсного потенціалу автотранспортних підприємств: дис. ... к.е.н.: спец. 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)». Мукачеве, 2018. 304 с.
5. Дмитрів Д., Дмитрів О., Юрик Н., Репак О. Вплив роботи пунктів пропуску в умовах воєнного стану на економічну ефективність АТП, задіяних у міжнародних вантажних перевезеннях. Галицький економічний вісник. 2023. Том 85. № 6. С. 31–42. DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.06.031
6. Дмитрів Д., Дмитрів О., Репак О. Аналіз ринку міжнародних вантажних автоперевезень в Україні в умовах воєнного стану. Соціально-економічні проблеми і держава. 2023. Вип. 2 (29). С. 48–60. DOI: https://doi.org/10.33108/sepd2023.02.048
7. Офіційна сторінка платформи «DELLA Вантажні перевезення». URL: https://della.ua/ (дата звернення: 25.10.2024).
8. Прокудін Г. С., Ремех І. О., Майданик К. О., Редіч Ю. А. Оптимізація роботи вантажного митного комплексу за допомогою застосування багатоетапної транспортної задачі. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія «Технічні науки». 2018. Т. 29 (68). № 4. Частина 2. С. 142–146.
9. Рой М. П. Метод оптимізації інтегрованого транспортного процесу вантажних автомобільних перевезень. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія «Технічні науки». 2020. Т. 31 (70). № 5. С. 220–227. Doi: https://doi.org/10.32838/2663-5941/2020.5/36
10. Якименко-Терещенко Н. В., Клімович І. М. Моделювання оптимізації прибутку підприємства. Ефективна економіка. 2018. № 4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6222 (дата звернення: 20.01.2025).
References (International): 1. Asociacija mizhnarodnykh avtomobiljnykh pereviznykiv Ukrajiny: veb-sajt. Available at: asmap.org.ua (accessed: 15 January 2025).
2. Babyna O. Je. (2015) Efektyvnistj formuvannja ta realizaciji potencialu transportnykh pidpryjemstv. [The efficiency of formation and implementation of the transport enterprise potential]. Efektyvna ekonomika (electronic journal), vol. 10. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4427 (accessed: 10 January 2025).
3. Ghorbachov P. F., Makarichev O. V., Nemna T. V., Svichynsjkyj S. V. (2018) Eksperymentaljne doslidzhennja prybutkovosti mizhnarodnykh avtomobiljnykh perevezenj vantazhiv za razovymy zajavkamy [Experimental research of the profitability of international automobile freight transportation on one-time requests]. Systemy upravlinnja, navighaciji ta zvʼjazku, vol. 4 (50). pp. 50–56. DOI: https://doi.org/10.26906/SUNZ.2018.4.050
4. Ghorbokonj V. Ju. (2018). Optymizacija vykorystannja resursnogho potencialu avtotransportnykh pidpryjemstv [Optimization of the use of the resource potential of the automobile transport companies]: dys. ... k.e.n.: spec. 08.00.04 “Ekonomika ta upravlinnja pidpryjemstvamy (za vydamy ekonomichnoji dijaljnosti)” (PhD Tmanuscript). Mukachevo: Mukachevo State University of the Ministry of Education and Science of Ukrainе. 304 p.
5. Dmytriv D., Dmytriv O., Juryk N., Repak O. (2023) Vplyv roboty punktiv propusku v umovakh vojennogho stanu na ekonomichnu efektyvnistj ATP, zadijanykh u mizhnarodnykh vantazhnykh perevezennjakh [Impact of the operation of check points in the conditions of martial law on the economic efficiency of rtes in international freight transportation]. Ghalycjkyj ekonomichnyj visnyk, no. 6 (85), pp. 31–42. DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.06.031
6. Dmytriv D., Dmytriv O., Repak O. (2023) Analiz rynku mizhnarodnykh vantazhnykh avtoperevezenj v Ukrajini v umovakh vojennogho stanu. [Analysis of the international road freight transport market in Ukraine under martial law]. Socialjno-ekonomichni problemy i derzhava (electronic journal), vol. 29, no. 2, pp. 48–60. DOI: https://doi.org/10.33108/sepd2023.02.048
7. Oficijna storinka platformy “DELLA Vantazhni perevezennja” [DELLA™ Trucking]. Available at: https://della.ua/ (accessed: 25 October 2024).
8. Prokudin Gh. S., Remekh I. O., Majdanyk K. O., Redich Ju. A. (2018) Optymizacija roboty vantazhnogho mytnogho kompleksu za dopomoghoju zastosuvannja baghatoetapnoji transportnoji zadachi [Optimization of the operation of the cargo customs complex by using a multi-stage transport problem]. Vcheni zapysky Tavrijsjkogho nacionaljnogho universytetu imeni V. I. Vernadsjkogho. Serija “Tekhnichni nauky”, vol. 29(68), no. 4. pp. 142–146.
9. Roj M. P. (2020) Metod optymizaciji integhrovanogho transportnogho procesu vantazhnykh avtomobiljnykh perevezenj [Method of optimization of the integrated transport process of cargo road transportation]. Vcheni zapysky Tavrijsjkogho nacionaljnogho universytetu imeni V.I. Vernadsjkogho. Serija Tekhnichni nauky, vol. 31(70), no. 5, pp. 220–227. Doi: https://doi.org/10.32838/2663-5941/2020.5/36
10. Jakymenko-Tereshhenko N. V., Klimovych I. M. (2018) Modeljuvannja optymizaciji prybutku pidpryjemstva [Modeling of optimization of the enterprise profit]. Efektyvna ekonomika (electronic journal), vol. 4. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6222 (accessed: 20 January 2025).
Content type: Article
Appears in Collections:Галицький економічний вісник, 2025, № 1 (92)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.