Please use this identifier to cite or link to this item: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/48356
Title: Інноваційні підходи до інклюзивного навчання під час війни: цифрові технології та дистанційна освіта
Other Titles: Innovative approaches to inclusive education during war: digital technologies and distance learning
Authors: Владимир, Ольга
Малюта, Людмила
Рудан, Віталій
Bibliographic description (Ukraine): Малюта Л., Владимир О., Рудан В. Інноваційні підходи до інклюзивного навчання під час війни: цифрові технології та дистанційна освіта // Věda a perspektivy. Praha, České republika: Mezinárodní Ekonomický Institut s.r.o., 2025. С.17-36.
Bibliographic reference (2015): Малюта Л., Владимир О., Рудан В. Інноваційні підходи до інклюзивного навчання під час війни: цифрові технології та дистанційна освіта. Věda a perspektivy. Praha, České republika: Mezinárodní Ekonomický Institut s.r.o., 2025. С.17-36.
Journal/Collection: Věda a perspektivy
Issue Date: 2025
Date of entry: 10-Apr-2025
Publisher: Mezinárodní Ekonomický Institut s.r.o. , Česká republika
Country (code): CZ
Place of the edition/event: Прага
Keywords: інклюзивне навчання, цифрові технології, дистанційна освіта, штучний інтелект, соціальна адаптація, воєнний стан, інноваційні освітні стратегії.
inclusive education, digital technologies, distance learning, artificial intelligence, social adaptation, wartime conditions, innovative educational strategies.
Page range: 17-36
Abstract: У статті досліджено інноваційні підходи до інклюзивного навчання в умовах воєнного стану, зокрема роль цифрових технологій і дистанційної освіти у забезпеченні рівного доступу до якісної освіти. Проаналізовано сучасні виклики, пов’язані з нерівністю освітніх можливостей, впливом цифровізації на навчальний процес, зростаючою роллю штучного інтелекту та зміною когнітивних звичок студентів. Визначено, що традиційний підхід до інклюзивної освіти, зосереджений переважно на навчанні осіб з особливими потребами, потребує розширення для врахування потреб внутрішньо переміщених осіб, ветеранів, громадян, які втратили роботу, та інших соціально вразливих категорій. Здійснено аналіз існуючих нормативних документів і наукових джерел щодо інклюзивного навчання, що дозволило виявити основні концептуальні розбіжності між національними та міжнародними підходами. Обґрунтовано необхідність впровадження сучасних цифрових рішень, таких як адаптивні освітні платформи, технології розпізнавання мовлення, автоматичне субтитрування та мікронавчання, що підвищує ефективність дистанційного навчання. Визначено ризики, пов’язані з неконтрольованим використанням штучного інтелекту, розвитком гаджет-залежності та зниженням рівня мотивації до самостійного здобуття знань. На основі проведеного опитування оцінено стан інклюзивної освіти в Україні, зокрема рівень методичного забезпечення, адаптацію навчального середовища, залученість бізнесу до програм дуальної освіти та рівень цифрової грамотності учасників освітнього процесу. Виявлено низьку участь підприємств у підтримці інклюзивного навчання, що свідчить про необхід ність розробки механізмів стимулювання співпраці між освітніми установами та бізнесом. Запропоновано три стратегічні вектори розвитку інклюзивної освіти: 1) грантове фінансування освітніх закладів для впровадження цифрових технологій; 2) інноваційні методики дистанційного навчання, що включають адаптацію контенту до сучасних когнітивних особливостей студентів; 3) концепція "освіта крізь життя" з акцентом на інтеграцію бізнесу в систему навчання та професійної перепідготовки. Результати дослідження можуть бути використані для розробки державної політики у сфері інклюзивної освіти, вдосконалення цифрових навчальних платформ, підвищення ефективності дистанційного навчання та формування партнерських моделей співпраці між освітніми закладами, бізнесом та державою.
The article explores innovative approaches to inclusive education in wartime conditions, particularly the role of digital technologies and distance learning in ensuring equal access to quality education. The study analyzes contemporary challenges related to educational inequalities, the impact of digitalization on the learning process, the growing role of artificial intelligence, and shifts in students’ cognitive habits. It is determined that the traditional approach to inclusive education, primarily focused on individuals with special needs, requires expansion to address the needs of internally displaced persons, veterans, unemployed citizens, and other socially vulnerable groups. An analysis of existing regulatory documents and academic sources on inclusive education has been conducted, revealing key conceptual differences between national and international approaches. The study substantiates the need for implementing modern digital solutions such as adaptive educational platforms, speech recognition technologies, automatic subtitling, and microlearning, which enhance the effectiveness of distance education. The risks associated with the uncontrolled use of artificial intelligence, the development of gadget dependency, and the decline in students’ motivation for independent learning have been identified. Based on a conducted survey, the state of inclusive education in Ukraine has been assessed, including the level of methodological support, adaptation of the learning environment, business involvement in dual education programs, and digital literacy levels among participants in the educational process. The findings indicate low business participation in supporting inclusive education, highlighting the need to develop mechanisms for fostering cooperation between educational institutions and enterprises. Three strategic vectors for the development of inclusive education are proposed: (1) grant funding for educational institutions to implement digital technologies; (2) innovative distance learning methods that adapt content to students’ modern cognitive characteristics; (3) the concept of "lifelong learning" with a focus on business integration into training and professional retraining systems. The research findings can be utilized in developing public policy in the field of inclusive education, improving digital learning platforms, enhancing the effectiveness of distance learning, and establishing partnership models between educational institutions, businesses, and the state.
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/48356
ISBN: 2695-1592
ISSN: 2695-1584
Copyright owner: © Владимир Ольга Михайлівна, Малюта Людмила Ярославівна, Рудан Віталій Ярославович, 2025
URL for reference material: https://scholar.google.com.ua/citations?view_op=view_citation&hl=uk&user=TmDBwFIAAAAJ&sortby=pubdate&citation_for_view=TmDBwFIAAAAJ:XDrR66g3YHsC
References (Ukraine): Миськів Л. До проблеми визначення поняття «інклюзивна освіта». Підприємництво, господарство і право. 2020. № 2. С. 220–224.
Листопад О.В. Інклюзивна освіта в контексті інноваційного розвитку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2011, № 2 (12). С. 174–184.
Про схвалення Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації на 2024–2026 роки: розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2024 р. № 173-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/173-2024-%D1%80#Text (дата звернення: 20.03.2025).
The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. UNESCO, Salamanca, Spain, 1994. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427 (дата звернення: 20.03.2025)
Індекс інклюзії: розвиток навчання та участі у школах / Т. Бут, М. Ейнскоу ; пер. з англ. Київ : Видавництво «Літопис», 2015. 112 с.
AI in Schools: Pros and Cons. Education Illinois, 2024. URL: https://education.illinois. edu/about/news-events/news/article/2024/10/24/ai-in-schools--pros-and-cons#:~:text=Reduced% 20Human%20Interaction (дата звернення: 20.03.2025).
Sana F., Weston T., Cepeda N. J. Laptop multitasking hinders classroom learning for both users and nearby peers. Computers & Education. 2013. Vol. 62. P. 24–31. URL: https://doi.org/ 10.1016/j.compedu.2012.10.003 (дата звернення: 20.03.2025).
TikTok Brain: Can We Save Children’s Attention Spans? Richmond Journal of Law and Technology, 2024. URL: https://jolt.richmond.edu/2024/03/06/tiktok-brain-can-we-save-childrens attention-spans/#:~:text=Many%20experts%20believe%20TikTok%20and,only%20begin%20to %20imagine%20many (дата звернення: 20.03.2025).
New TikTok research: Short video use linked to lower academic performance in children. PsyPost, 2024. URL: https://www.psypost.org/new-tiktok-research-short-video-use-linked-to lower-academic-performance-in-children/#:~:text=New%20TikTok%20research%3A%20Short %20video,mediated%20by%20reduced%20attention%20spans (дата звернення: 20.03.2025).
8 Ways To Retain Learners' Attention During Online Training. eLearning Industry, 2024. URL: https://elearningindustry.com/retain-learners-attention-online-training-8-ways (дата звернення: 20.03.2025).
Google Speech-to-Text API: Accessibility Features. URL: https://cloud.google.com/ speech-to-text
Knewton Adaptive Learning Platform. URL: https://www.knewton.com/
Coursera: The Impact of Subtitles on Learning and Accessibility. URL: https://www. coursera.org/articles/subtitles-improve-learning
Optimal Video Length for Student Engagement. Thompson Rivers University, eddl.tru.ca, 2024. URL: https://eddl.tru.ca/optimal-video-length (дата звернення: 20.03.2025).
Dual Vocational Education and Training (VET) in Germany. GOVET – German Office for International Cooperation in Vocational Education and Training, 2024. URL: https://www.govet. international/dokumente/pdf/GOVET_Dual_VET_UKR_2024.pdf (дата звернення: 20.03.2025).
Bundesinstitut für Berufsbildung – BIBB. URL: https://www.bibb.de/en/
References (International): 1. Myskyv, L. (2020). Do problemy vyznachennia poniattia «inkliuzyvna osvita» [On the problem of defining the concept of "inclusive education"]. Pidpryiemnytstvo, hospodarstvo i pravo – Entrepreneurship, Economy and Law, (2), 220–224. [in Ukrainian]. 2. Lystopad, O.V. (2011). Inkliuzyvna osvita v konteksti innovatsiinoho rozvytku [Inclusive education in the context of innovative development]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii – Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies, (2(12)), 174–184. [in Ukrainian]. 3. Cabinet of Ministers of Ukraine. (2024, February 23). Pro skhvalennia Natsionalnoi stratehii rozvytku inkliuzyvnoho navchannia na period do 2029 roku ta zatverdzhennia operatsiinoho planu zakhodiv z yii realizatsii na 2024–2026 roky [On the approval of the National Strategy for the Development of Inclusive Education until 2029 and the adoption of an operational plan for its implementation for 2024–2026]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/173-2024- %D1%80#Text [in Ukrainian]. 4. UNESCO. (1994). The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. Salamanca, Spain. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427. 5. Booth, T., & Ainscow, M. (2015). Indeks inkliuzii: rozvytok navchannia ta uchasti u shkolakh [Index for Inclusion: Developing Learning and Participation in Schools] (Trans.). Kyiv: Lytopys. [in Ukrainian]. 6. Education Illinois. (2024). AI in Schools: Pros and Cons. Retrieved from https://education. illinois.edu/about/news-events/news/article/2024/10/24/ai-in-schools--pros-and-cons#:~:text=Reduced %20Human%20Interaction. 7. Sana, F., Weston, T., & Cepeda, N. J. (2013). Laptop multitasking hinders classroom learning for both users and nearby peers. Computers & Education, 62, 24–31. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.10.003. 8. Richmond Journal of Law and Technology. (2024). TikTok Brain: Can We Save Children’s Attention Spans? Retrieved from https://jolt.richmond.edu/2024/03/06/tiktok-brain-can-we-save childrens-attention-spans/#:~:text=Many%20experts%20believe%20TikTok%20and,only%20begin %20to%20imagine%20many. 9. PsyPost. (2024). New TikTok research: Short video use linked to lower academic performance in children. Retrieved from https://www.psypost.org/new-tiktok-research-short-video use-linked-to-lower-academic-performance-in-children/#:~:text=New%20TikTok%20research%3A %20Short%20video,mediated%20by%20reduced%20attention%20spans.
10. eLearning Industry. (2024). 8 Ways To Retain Learners' Attention During Online Training. Retrieved from https://elearningindustry.com/retain-learners-attention-online-training-8-ways. 11. Google. Google Speech-to-Text API: Accessibility Features. Retrieved from https://cloud. google.com/speech-to-text. 12. Knewton. Knewton Adaptive Learning Platform. Retrieved from https://www.knewton.com/. 13. Coursera. The Impact of Subtitles on Learning and Accessibility. Retrieved from https:// www.coursera.org/articles/subtitles-improve-learning. 14. Thompson Rivers University. (2024). Optimal Video Length for Student Engagement. Retrieved from https://eddl.tru.ca/optimal-video-length. 15. GOVET – German Office for International Cooperation in Vocational Education and Training. (2024). Dual Vocational Education and Training (VET) in Germany. Retrieved from https://www.govet.international/dokumente/pdf/GOVET_Dual_VET_UKR_2024.pdf. 16. Bundesinstitut für Berufsbildung – BIBB. BIBB Official Website. Retrieved from https://www.bibb.de/en/.
Content type: Article
Appears in Collections:Наукові публікації працівників кафедри управління інноваційною діяльністю та сферою послуг

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Стаття_Рудан_Владимир_Малюта.pdf2,6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools