霂瑞霂��撘����迨��辣: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/47607
Title: Інтернет мережа як інститут соціалізації в сучасних умовах: соціально-психологічний аналіз
Other Titles: The Internet as an institution of socialization in modern conditions: a socio-psychological analysis
Authors: Стояновська, Мар’яна Михайлівна
Stoyanovska, Mariana
Bibliographic description (Ukraine): Стояновська М. М. Інтернет мережа як інститут соціалізації в сучасних умовах : соціально-психологічний аналіз : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра : спец. 053 – психологія / наук. кер. В. В. Вишньовський. Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2024. 84 с.
Bibliographic description (International): Stoyanovska M.M. The Internet as an institution of socialization in modern conditions: socio-psychological analysis: work for obtaining a master's degree: spec. 053 – psychology / sciences. driver V.V. Vyshnovsky Ternopil: Ternopil National Technical University named after Ivan Pulyu, 2024. 84 p.
Issue Date: 27-十二月-2024
Submitted date: 27-十二月-2024
Date of entry: 22-一月-2025
Publisher: ТНТУ
Country (code): UA
Place of the edition/event: Тернопільський націоналний технічний університет імені Івана Пулюя
Supervisor: Вишньовський, Василь Володимирович
Vyshnovskyi, Vasyl
UDC: 159.9
Keywords: Інтернет мережа
Internet network
соціалізація
socialization
ресоціалізація
resocialization
механізми психологічного впливу
mechanisms of psychological influence
особливості користувачів Інтернету
characteristics of Internet users
воєнний стан
martial law
Page range: 84
Abstract: Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня «Магістр» за спеціальністю 053 – «Психологія» – Тернопільський національний технічний університет ім. І. Пулюя. – Тернопіль, 2024. В кваліфікаційній роботі проведено ґрунтовний аналіз поняття соціалізація особистості, охарактеризовано Інтернет-середовище як чинник соціалізації особистості, виокремлено механізми психологічного впливу Інтернет-мережі на особистість, визначено особливості спілкування в Інтернет-мережі, експериментально доведено, що соціально-психологічна специфіка спілкування в Інтернет-мережі обумовлює специфіку розвитку особистісних якостей та впливає на показники соціалізованості особистості в сучасному інформаційному суспільстві. Підібрано та розроблено психологічний діагностичний інструментарій для дослідження закономірностей впливу Інтернет-мережі на інтеграцію особистості в суспільне життя. Актуальність теми кваліфікаційної роботи магістра зумовлена необхідністю глибшого розуміння впливу Інтернету на процеси соціалізації в сучасному світі. В умовах, коли традиційні інститути соціалізації, до яких відносимо сім’ю, школу та громаду, зазнають змін під впливом нових технологій, важливо дослідити, яким чином Інтернет може виступати як альтернативний або доповнюючий інститут соціалізації. Соціально-психологічний аналіз цього процесу дозволить виявити механізми, через які Інтернет формує соціальні зв’язки, впливає на ідентичність та самосвідомість особистості. Важливим аспектом дослідження є вивчення негативних наслідків, які можуть виникати внаслідок соціалізації в Інтернеті, зокрема ризиків десоціалізації, кібербулінгу та інших форм онлайн-агресії. Розуміння цих явищ є необхідним для розробки ефективних стратегій підтримки молоді в умовах цифрового середовища.
The qualification work has conducted a thorough analysis of the concept of personality socialization, characterized the Internet environment as a factor in personality socialization, identified the mechanisms of the psychological influence of the Internet on the personality, determined the features of communication on the Internet, experimentally proved that the socio-psychological specificity of communication on the Internet determines the specifics of the development of personal qualities and affects the indicators of the socialization of the individual in the modern information society. A psychological diagnostic tool has been selected and developed to study the patterns of the influence of the Internet on the integration of the individual into social life. The relevance of the topic of the master's qualification work is due to the need for a deeper understanding of the influence of the Internet on the processes of socialization in the modern world. In a context where traditional institutions of socialization, including family, school, and community, are undergoing changes under the influence of new technologies, it is important to explore how the Internet can act as an alternative or complementary institution of socialization. A socio-psychological analysis of this process will reveal the mechanisms through which the Internet forms social ties and influences the identity and self-awareness of an individual. An important aspect of the research is the study of the negative consequences that may arise as a result of socialization on the Internet, in particular the risks of desocialization, cyberbullying, and other forms of online aggression. Understanding these phenomena is necessary for the development of effective strategies to support young people in the digital environment.
Description: Вплив масової комунікації, яка є складним та багатогранним процесом, на духовний і культурний клімат нашого часу є значним. Швидкі зміни в усіх аспектах життя призводять до численних трансформацій у суспільстві. Формування інформаційного суспільства змінює світогляд, інформаційну культуру та ідентичність особи XXI століття. У цей період особливо важливими стають питання масової соціалізації. Згідно з підходами, викладеними в цій роботі, терміни «засоби масової комунікації», а також «засоби масової інформації» вони не є синонімами, хоча їх заміна не є суттєвою помилкою. Варто зазначити, що вплив на аудиторію здійснює не лише інформація, а й комунікація як соціальний процес, що використовує інформацію для реалізації цієї функції. Тому правильніше використовувати термін «засоби масової комунікації» щодо радіо, преси, телебачення та Інтернету. У цій роботі розглядається роль Інтернету як засобу соціалізації та його вплив у формуванні нової інформаційної особистості. Інтернет, завдяки своїм можливостям у зборі, обробці та розширеній оперативної масової інформації, має всі повні характеристики, щоб вважатися фактором, який сприяє покращенню соціалізації індивіда. А досить високий рівень його поширення свідчить, що вплив Інтернету є досить значним. Таким чином, ми можемо впевнено стверджувати, що Інтернет позитивно впливає на розвиток суспільства. Водночас є і негативні аспекти, пов’язані з поширенням антигромадських матеріалів через Інтернет (насильство, жорстокість, тероризм, порнографія тощо). Ці явища також притаманні іншим засобам масової комунікації. Контроль та обмеження розповсюдження таких матеріалів є основними завданнями, які потребують дуже особливої уваги з боку власне держави та суспільства. У цьому дослідженні основний акцент зроблено на вплив Інтернету як іншої масової комунікації на суспільство загалом, без детального аналізу змісту окремих ресурсів. Позитивний вплив власне Інтернету на розвиток нашого суспільства проявляється в таких аспектах: формування саме нової інформаційної культури, яка сприяє становленню інформаційного суспільства; підтримка розвитку відкритого суспільства; створення умов для інтеграції в глобальний інформаційний простір; формування нового середовища для реалізації демократичних принципів; забезпечення нового простору для соціалізації особистості. Розвиток і поширення Інтернету зумовлені, з одного боку, об’єктивними потребами суспільства та законами ринкової економіки. З іншого боку, на шляху його прогресу існує низка перешкод, зокрема: нерівномірний соціально-економічний розвиток регіонів, низький рівень доходів населення, недостатня розвиненість телекомунікаційної інфраструктури тощо. Основним завданням саме держави та й суспільства є подолання цих бар’єрів і вирішення проблем, які перешкоджають розвитку Інтернету. Узагальнимо результати нашого дослідження: • Аналіз даних показує, що обидві групи мають низький рівень реактивної тривожності, але представники факультету економіки та менеджменту демонструють високу особистісну тривожність, з різницею в 0,85% між чоловіками та жінками. Чоловіки з факультету комп’ютерно-інформаційних технологій мають помірний рівень особистісної тривожності. • За результатами методики діагностики потреби у нових враженнях М. Цукермана, чоловіки набрали 11,6 та 11,8 балів, що свідчить про їхню потребу в нових враженнях та авантюрах. Жінки в цій групі отримали нижчий бал – 10,9, що не перевищує межі середнього і високого рівнів, вказуючи на вміння контролювати свої бажання, залишаючись відкритими до нового досвіду. Однак цей показник є близьким до межі, що потребує уваги психолога. • У всіх обстежуваних спостерігається низький рівень суб’єктивного відчуття самотності, без високих чи середніх показників самотності, що є позитивним аспектом впливу Інтернету та реального спілкування. Рівень соціалізації та інтеграції в суспільство оцінюється на середньому рівні. • Результати дослідження суб’єктивного контролю свідчать, що локус контролю є універсальною характеристикою особистості, яка проявляється стабільно в різних ситуаціях. Рівень суб’єктивного контролю служить узагальненою характеристикою особистості. • За даними методики дослідження стресостійкості та соціальної адаптації, жінки з факультету економіки та менеджменту не є соціально адаптованими та стресостійкими, на відміну від студентів тієї ж групи, які набрали 260 балів, що відповідає пороговому рівню стресостійкості. Загалом, обидві групи мають схожі показники, з різницею в 47 балів, при цьому жодна з контрольних груп не досягла високого рівня. • Всі досліджувані виявилися реалістами, адекватно оцінюючи свої можливості та задовольняючись наявним. Вони стійкі до психологічного стресу, що підтверджується методиками стресостійкості та соціальної адаптації. Реалісти схильні до виконання завдань, що вимагають координації, спритності та практичних навичок, більше діючи, ніж говорючи, і віддають перевагу чітким інструкціям. Отже, наша гіпотеза про те, що соціально-психологічні особливості спілкування в Інтернеті визначають розвиток особистісних якостей та впливають на соціалізацію в сучасному інформаційному суспільстві, знайшла підтвердження. Поєднання реального та віртуального життя індивіда формує третинну соціалізацію – процес інтеріоризації норм і цінностей певної мережевої спільноти або загальноприйнятих у соціальному кіберпросторі. У випадку інтеріоризації цінностей деяких спільнот, третинна соціалізація може призвести до перекинутої соціалізації, що включає норми і цінності, які не відповідають історичному минулому чи цілям суспільства, що пов’язано з архаїзацією культури та руйнуванням панівних культурних норм. Це може сприяти архаїзації культури, руйнуванню суспільних норм і примітивізації поведінкових установок, незважаючи на технічний прогрес. Для запобігання негативним проявам у віртуальному просторі важливо забезпечити баланс між технічним розвитком, культурною стійкістю та критичним підходом до засвоєння мережевих цінностей. Нові інформаційні технології відкривають можливості для спілкування між людьми без фізичної присутності. Хоча подібні контакти були можливі раніше через пошту, телефон, телеграф та інші технічні засоби комунікації, сучасні технології забезпечують новий рівень цього спілкування. Простір, створений завдяки цифровим технологіям, швидко інтегрується не лише в життя сучасного суспільства, а й у структуру особистісного життєвого простору.
Content: ВСТУП 4 РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ 9 1.1. Вивчення проблеми соціалізації особистості зарубіжними та вітчизняними науковцями 9 1.2. Опис Інтернет-середовища як фактора, що сприяє в умовах інформаційного суспільства розвиватися особистості 14 1.3. Механізми психологічного впливу Інтернет-мережі на особистість 18 Висновок до розділу І 24 РОЗДІЛ ІІ. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ВИВЧЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ІНТЕРНЕТ-СПІЛКУВАННЯ ТА СОЦІАЛІЗАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ 25 2.1. Організація дослідження та обґрунтування вибірки 25 2.2. Характеристика методів емпіричного дослідження 27 2.3. Дослідження видів інтернет-активності респондентів 34 Висновок до розділу ІI 40 РОЗДІЛ ІІІ. СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ ОБРАЗ КОРИСТУВАЧІВ ІНТЕРНЕТУ 42 3.1. Психологічні особливості користувачів Інтернету 42 3.2. Перспективи Інтернету як засобу соціалізації особистості 57 Висновок до розділу ІІІ 60 РОЗДІЛ ІV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ 61 4.1. Фактори ризику і можливі порушення здоров’я користувачів комп’ютером 61 4.2. Психологічні аспекти підвищення рівня безпеки праці 69 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 76 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 80 ДОДАТКИ…85
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/47607
Copyright owner: © Стояновська М.М., 2024
References (Ukraine): 1. Агулова О.О. Психологічні особливості адиктивної особистості. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Психологія. 2023. Вип. 46 (2). С. 14–21.
2. Асєєва Ю.О. Кіберкомунікативна залежність від соціальної мережі Instagram як проблема сучасної молоді. Габітус. 2020. № 14. С. 152–157. URL: https://repo.odmu.edu.ua:443/xmlui/handle/123456789/8327 (дата звернення: 20.09.2024).
3. Барчи Б. Іnternet addiction study of youngsters. Вісник Національного університету оборони України. 2021. Т. 1. (59). С. 22–27.
4. Березовська Л. Вплив соціальних мереж на психологічне благополуччя особистості. Вісник Національного університету оборони України. 2020. № 55(2). С. 28–36. DOI: 10.33099/2617-6858-2020-55-2-28-36.
5. Білоущенко В.В., Чарнецька Р.Т. Психологічні особливості інтернет-залежності в підлітковому віці. Науковий вісник Херсонського державного університету. Психологічні науки. 2023. Вип. 1. С. 33–36.
6. Вавринів О.С. Організація та проведення психологічних і соціально-психологічних досліджень : практичний посібник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2023. 116 с.
7. Варіативність соціалізації особистості в умовах сучасного інформаційного суспільства: монографія авт. колектив: Н.М. Токарева, А.В. Шамне, О.О. Халік; ред. Н.М. Токаревої. К.: ТОВ НВП «Інтерсервіс», 2017. 220 с.
8. Вишньовський В.В., Ісмаілова А.М. «Інформаційна війна та масова культура» / Збірник тез доповідей Ⅹ Міжнародної науково-практичної конференції молодих учених та студентів „Актуальні задачі сучасних технологій“, 24-25 листопада 2021 року. Тернопіль. : ФОП Паляниця В.А., 2021. Том Ⅱ. С. 83–84.
9. Вишньовський В.В., Ошкало О.В. Вплив ігор на рівень агресивності підлітків. Тези доповіді на ІІІ Міжнародній науково-практичній конференції «Зимові наукові читання» 3 частина. Київ, Центр наукових публікацій, 2018. С. 54-64
10. Вікторова Л.В., Тверезовська Н.Т. Основи соціалізації особистості [текст] : навч. посіб для студентів К. : «ЦП «КОМПРИНТ», 2017. 475 с.
11. Гіденко Є.С. Кібербулінг: насильство в соціальній мережі. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер. : Юриспруденція. 2021. № 50. С. 26–29. DOI: 10.32841/2307-1745.2021.50.6.
12. Горяна Л.Г. Духовно-ціннісні аспекти профілактики адиктивної поведінки як здоров’я збережувальна технологія. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Психологія і педагогіка. 2023. Вип. 23. С. 29–36.
13. Гречановська О.В., Мегем О.М., Потапюк Л.М. Вплив соціальних мереж на психологічний стан та самооцінку української молоді. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія : Психологія : наук. журн. 2023. Т. 34 (73), № 4. С. 60-66.
14. Данько Ю.А. Соціальні мережі як форма сучасної комунікації : плюси і мінуси. Сучасне суспільство. 2022. Вип. 2. С. 179–184.
15. Деркаченко Я.А. Соціальні мережі як середовище для технологій маніпулятивного впливу. Сучасний захист інформації. №1. 2016. С. 51-59.
16. Діагностичні методики : збірник / уклад. М.В. Лемак, В.Ю. Петрище. Ужгород : Видавництво О. Гаркуші, 2012. 616 с.
17. Зозуляк-Случик Р.В. Основи соціалізації особистості : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів (освітньо-професійна програма «Соціальна педагогіка»). 2-евид., переробл. та доповн. Івано-Франківськ : HAІР, 2021. 212 с.
18. Зозуляк-Случик Р.В. Соціально-педагогічний аналіз дитячої субкультури як фактора соціалізації молодшого школяра. Теоретичні, методичні та практичні проблеми соціальної роботи : тези доповідей V Всеукраїнської з міжнародною участю науково-практичної конференції, 24 квітня 2020 р. Івано-Франківськ : HAІР, 2020. С. 40–43.
19. Коваленко В. Є. Соціалізація особистості в умовах сучасних викликів. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка, 2020. №7 (338). С. 5 – 15.
20. Коломієць О.Г. Медіасоціалізація молоді в сучасному медіа просторі. Information technologies in education. 2018. №4 (37). С. 64-67.
21. Кулешова О.В., Міхеєва Л.В. Інтернет-залежність осіб юнацького віку: аналіз, шляхи подолання. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. 2022. Вип. 4. С. 95–100.
22. Литвинюк І. Ю. Психологічні особливості студентської молоді. 2023. URL: http://rep.knlu.edu.ua/xmlui/handle/787878787/4211 (дата звернення: 20.09.2024).
23. Олійник Г. Особливості соціалізації дітей з особливими потребами у сучасному українському суспільстві. Social Work and Education. Vol. 7, No. 2. Тернопіль : Aberdeen, 2020. С. 178-185.
24. Охорона праці та цивільний захист. Конспект лекцій : навчальний посібник для здобувачів ступеня бакалавра. / КПІ ім. Ігоря Сікорського ; уклад.: Ю.О. Полукаров, Н.А. Праховнік, О.В. Землянська. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023. 306 с.
25. Пістун І.П., Кочубей В.І. Безпека життєдіяльності : підручник. Суми : Університетська книга, 2023. 560 с.
26. Полякова Н.О. Безпека життєдіяльності: конспект лекцій. Київ, 2023. 64 с.
27. Прохоренко Т.Г. Соціалізація молоді в інформаційному суспільстві: особливості та ризики. Вісник національного університету «Юридична академія України ім. Ярослава Мудрого». Серія: Політологія. Харків: Право. 2016. Т. 2 (29). С. 128–134.
28. Рижанова А.О., Потьомкіна Н.З. Зарубіжний досвід профілактики інтернет-залежності молоді. Наукові записки Серія: Педагогічні науки. 2021. Вип. 194. С. 51–56.
29. Розвиток особистості в різних умовах соціалізації : колективна монографія / за редакцією Л.О. Калмикової та Г.О. Хомич. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2016. 472 с.
30. Скоробагатська О. Проблема інтернет-залежності підлітків у сучасних психолого-педагогічних дослідженнях. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. Т. 10 (94). С. 186–200.
31. Соціалізація особистості : нав. посібник / В.В. Радул, Я.В. Галета. Рек. МОН. Кіровоград : ФОП Александрова М.В., 2016. 236 с.
32. Соціалізація особистості: теорія та практика : матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, 05 листопада 2020 р. Дніпро : КЗВО «ДАНО» ДОР», 2020. 191 с.
33. Статистика використання соціальних мереж у 2023 році URL: https://www.bloggersideas.com/uk/social-network-usage-stats/ (дата звернення: 20.10.2024).
34. Столярик О., Семигіна Т. Адаптивна соціалізація сімей, які виховують дітей з аутизмом. Tendenze attuali della moderna ricerca scientifica. 2020. URL: https://doi.org/10.36074/05.06.2020.v2.57 (дата звернення: 17.10.2024).
35. Субашкевич І.Р., Гринаш М.І. Вікові особливості інтернетзалежності. Габітус. 2021. Вип. 22. С. 179–183.
36. Телешун К. Інтернет-залежність дорослих користувачів та можливості її профілактики. Вчені записки Університету «КРОК». 2022. Т. 4(68). С. 91–99.
37. Ткачук Н.С. Вплив сім’ї на соціалізацію дитини молодшого шкільного віку Міжвузівська (заочна) науково-практична конференція «Актуальні проблеми соціальної роботи: виклики сучасності» (Хмельницький, 15 травня 2020 року). С. 81-86.
38. Уваров В.А. Профілактична та просвітницька робота з молоддю в контексті запобігання залежності від активності в соціальних мережах. Кривий Ріг : КДПУ, 2023. 48 с.
39. Федоренко С.В. Корекційна тренінгова програма для сприяння зниженню комп’ютерної залежності та для самопізнання студентів. Практична психологія та соціальна робота. 2023. Т. 1. С. 28–39.
40. Ховрич М., Мекшун А. Дослідження та аналіз результатів інтернет–залежності студентів закладів вищої освіти. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. 2021. Вип. 1415 C. 44–49.
41. Хомич В., Хомич Г. Психологічний імунітет та його збереження умовах інформаційних загроз та викликів. Вісник Національного університету оборони України. 2022. Т. 67(3). С. 126–135.
42. Шпортун О. Психологічні особливості «медіазалежності» як деструктивного чинника розвитку психічного здоров’я молоді. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Педагогіка. Психологія». 2022. Вип. 2. С. 42–55.
References (International): 43. Berger, P.L., Luckmann, T. The Social Construction of Reality. Penguin Books. URL: https://web.archive.org/web/20191009202613id_/http://perfl ensburg.se/Berger%20social-construction-of-reality.pdf (дата звернення: 19.09.2024).
44. Boiko A.E. Developing students’ soft skills: Integrating Ukraine’s non-formal education into the European educational space. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: зб. наук. праць. Київ: Інститут проблем виховання НАПН України. Вип. 26. Кн. 1. 2022. С. 55–64. DOI: 10.32405/2308-3778-2022-26-1-55-64
Content type: Master Thesis
�蝷箔����:053 — психологія

��辣銝剔�﹝獢�:
獢�獢� ��膩 憭批���撘� 
Магістерська Стояновська М.doc1,01 MBMicrosoft Word璉�閫�/撘��


�DSpace銝剜�������★��������雿��.

蝞∠�極�