Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/47596
Título : Вплив дитячих емоційних травм на психосоціальний розвиток у дорослому віці
Otros títulos : The impact of childhood emotional trauma on psychosocial development in adulthood
Autor : Кухар, Олена Михайлівна
Kukhar, Olena
Bibliographic description (Ukraine): Кухар О. М. Вплив дитячих емоційних травм на психосоціальний розвиток у дорослому віці : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра : спец. 053 – психологія / наук. кер. І. М. Періг. Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2024. 87 с.
Bibliographic description (International): Kukhar O.M. The influence of childhood emotional traumas on psychosocial development in adulthood: master's degree work: specialty 053 - psychology / science. driver AND. M. Perig. Ternopil: Ternopil National Technical University named after Ivan Pulyu, 2024. 87 p.
Fecha de publicación : 23-dic-2024
Submitted date: 23-dic-2024
Date of entry: 20-ene-2025
Editorial : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Country (code): UA
Place of the edition/event: ТНТУ
Supervisor: Періг, Ірина Мирославівна
Perig, Iryna
UDC: 159.9
Palabras clave : емоційні травми
emotional trauma
психологічна травма
psychological trauma
дитяча травма
childhood trauma
травма
trauma
травматичний дитячий досвід
traumatic childhood experience
ПТСР
PTSD
Page range: 87
Resumen : У магістерській роботі проведений аналіз впливу дитячих емоційних травм на психосоціальний розвиток людей у дорослому віці, виявленні психологічних наслідків цього явища та розробці стратегій для психологічної підтримки та подолання наслідків дитчих травм. Загальна структура роботи дозволяє зрозуміти ключоі аспекти впливу травм на формування особистості та її психосоціальний розвиток. У дослідженні розглянуто взаємовплив дитячих емоційних травм та формування психосоціального розвитку. Результати емпіричного дослідження вказують на тісний зв'язок між дитячими травмами і та психосоціальним розвитком потраплянням під цей вплив. Виявлено, що досліджуванні з високим рівнем тривожності мали більш сильні травми у дитинстві ніж ті що мають низький рівень тривожності. Запропоновано та проаналізовано результати опитувань, в основі якого покладено визначення рівень психологічного благополуччя. Надано рекомендації щодо подолання наслідків дитячих травм та створено тренігову програму.
The master's thesis analyzes the impact of childhood emotional trauma on the psychosocial development of people in adulthood, identifies the psychological consequences of this phenomenon, and develops strategies for psychological support and overcoming the consequences of childhood trauma. The general structure of the work allows us to understand the key aspects of the impact of trauma on the formation of personality and its psychosocial development. The study examines the mutual influence of childhood emotional trauma and the formation of psychosocial development. The results of the empirical study indicate a close relationship between childhood trauma and psychosocial development under this influence. It was found that subjects with a high level of anxiety had more severe childhood trauma than those with a low level of anxiety. The results of the surveys are proposed and analyzed, which is based on the definition of the level of psychological well-being. Recommendations are given for overcoming the consequences of childhood trauma and a training program is created.
Descripción : Під час дослідження було зʼясовано, що емоційна травма є складним психологічним феноменом, що виникає унаслідок переживання надмірного стресу або травматичних подій, з якими особистість не здатна впоратися. Серед основних різновидів емоційних травм виділяють травми втрати, травми насильства (фізичного, емоційного або сексуального), а також травми, пов'язані з нехтуванням потреб дитини чи її відторгненням. Дані травматичні фактори, особливо якщо вони проявляються в дитинстві, мають суттєвий вплив на емоційний, когнітивний і соціальний розвиток особистості, формуючи передумови для виникнення проблем із самооцінкою, емоційною регуляцією, міжособистісними стосунками та підвищенням ризику психічних розладів. Дитяча емоційна травма — це психічне пошкодження, яке виникає внаслідок переживання дитиною надзвичайних стресових ситуацій, що впливають на її емоційний стан та розвиток. Це може бути результатом різноманітних подій, таких як фізичне, емоційне чи сексуальне насильство, занедбаність, втрати близьких, а також тривале перебування в умовах високого стресу або психоемоційного тиску. Травмуючі переживання у дитинстві можуть мати серйозні наслідки для психосоціального розвитку, оскільки в цей період активно формуються основи емоційної регуляції, когнітивного та соціального функціонування. Дитячі емоційні травми визначаються як порушення психічної цілісності внаслідок пережитих стресових подій, які не отримали адекватної обробки на емоційному та когнітивному рівнях. Вони можуть бути як однократними і гострими (наприклад, насильство або аварія), так і хронічними (повсякденний емоційний тиск, зневага або нехтування потребами дитини). Наслідки дитячої емоційної травми можуть бути різноманітними і проявлятися на різних етапах розвитку. У короткостроковій перспективі це можуть бути зміни в поведінці (агресія, замкнутість, соціальна ізоляція), емоційні порушення (тривога, страхи, почуття безпорадності) та когнітивні труднощі (проблеми з концентрацією, навчанням). У довгостроковій перспективі емоційна травма може призвести до розвитку психічних розладів, таких як депресія, тривожні розлади або посттравматичний стресовий розлад (ПТСР). Такі особи можуть мати труднощі у формуванні здорових міжособистісних стосунків, довіри до інших, а також у здатності ефективно управляти своїми емоціями та стресовими ситуаціями. Емоційні травми, пережиті в дитинстві, можуть мати важливі наслідки для формування самооцінки, впливати на вміння адекватно оцінювати свої емоції та поведінку в соціальних контекстах. Нерідко такі травми призводять до хронічної депресії, затримки в розвитку емоційної зрілості та виникнення проблем у дорослому житті, зокрема в міжособистісних відносинах, професійній діяльності та психічному здоров’ї. Теоретичний аналіз дозволив інтегрувати підходи різних психологічних шкіл, зокрема теорію прив’язаності Дж. Боулбі, біопсихосоціальну модель Дж. Енгеля та модель роботи з травмою П. Левіна. Це сприяло поглибленому розумінню механізмів впливу дитячих емоційних травм на становлення особистості та стало основою для розробки психологічної програми корекції наслідків таких травм. У ході проведення емпіричного дослідження було підтверджено гіпотезу щодо значного впливу негативного дитячого досвіду на психосоціальний розвиток дорослої особистості. Використання методик шкали тривожності Бека, ACE (дослідження негативного дитячого досвіду) та шкали психологічного благополуччя Ріффа дозволило отримати такі ключові результати: 38% респондентів мають високий рівень тривожності, ще 38% — середній рівень, що свідчить про поширеність емоційної нестабільності серед осіб із негативним дитячим досвідом. 46% респондентів демонструють легкий рівень негативного дитячого досвіду, тоді як 30% мають середній або високий рівень, що вказує на систематичний вплив травматичних подій на їхнє життя. Найпоширенішими формами травмуючого досвіду є фізичне насильство (32%), проживання у сім’ях із залежними від алкоголю чи наркотиків членами (42%) та сексуальні домагання (14%). 52% респондентів мають проблеми у сфері самоприйняття, що корелює з їхнім негативним дитячим досвідом і підтверджує вплив травматичних подій на їхню ідентичність. На основі аналізу отриманих даних було розроблено психологічну програму, спрямовану на корекцію наслідків дитячих емоційних травм. Програма включає п’ятиденний тренінговий курс, який базується на принципах групової психотерапії. Заняття спрямовані на створення безпечного простору для учасників, моделювання здорових міжособистісних стосунків, розвиток навичок емоційної регуляції та усвідомлення деструктивних патернів поведінки. Групова робота сприяє соціалізації, взаємній підтримці та формуванню нових стратегій вирішення внутрішньоособистісних конфліктів. Таким чином, результати дослідження підтверджують значний вплив дитячих емоційних травм на якість життя у дорослому віці. Ефективність запропонованої психологічної програми демонструє її потенціал у сфері психологічного консультування, дозволяючи зменшити наслідки травматичного досвіду та сприяти гармонізації міжособистісних стосунків. Використання програми може також стати основою для майбутніх інтервенцій, спрямованих на поліпшення емоційного стану осіб із травматичним досвідом та підвищення їхньої загальної життєвої задоволеності.
Content: ВСТУП…5 РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ВПЛИВУ ДИТЯЧИХ ЕМОЦІЙНИХ ТРАВМ НА ПСИХОСОЦІАЛЬНИЙ РОЗВИТОК…9 1.1. Теоретичний аналіз емоційної травми у наукових працях психологів…9 1.2. Види дитячих емоційних травм та їхні наслідки на психосоціальний розвиток…12 1.3. Моделі впливу дитячих емоційних травм на психосоціальний розвиток…21 Висновок до розділу І…26 РОЗДІЛ II. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ ДИТЯЧИХ ЕМОЦІЙНИХ ТРАВМ НА ПСИХОСОЦІАЛЬНИЙ РОЗВИТОК У ДОРОСЛОМУ ВІЦІ…28 2.1. Методологічні особливості та специфіка дослідження емоційних травм у дитячому віці …28 2.2. Опис методик дослідження впливу емоційних травм на психосоціальний розвиток …30 2.3. Аналіз отриманих результатів дослідження та їх інтерпретація…34 Висновок до розділу ІІ…51 РОЗДІЛ ІІІ. Методи корекції психосоціальних наслідків дитячих емоційних травм …54 3.1. Групова психотерапія як метод корекції наслідків емоційних травм у дорослих….54 3.2. Тренінгова робота з усвідомлення наслідків дитячих емоційних травм…60 3.3. Стратегії та рекомендації для психологічної підтримки дорослих з емоційними травмами…65 Висновок до розділу ІІІ …69 РОЗДІЛ IV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ…72 4.1. Охорона праці матерей одиначок та неповнолітніх…72 4.2. Правила поводження під час повітряної тривоги…75 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ…78 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…81 ДОДАТКИ…88
URI : http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/47596
Copyright owner: © Кухар О.М., 2024
References (Ukraine): 1. Венедиктов В. С. Конспект лекцій по трудовому праву України: навч. посіб. Харків: Консум, 1998. 140 с
2. Гоцуляк Н., Бабелюк О. Психологія травмуючих ситуацій: навч. посіб. Кам’янець-Подільський: ТОВ "Друк. "Рута", 2021. 110 с.
3. Збірник методик для діагностики негативних психічних станів військовослужбовців: метод. посіб. / Н. Агаєв та ін. Київ: НДЦ ГП ЗСУ, 2016. 234 с.
4. Карпенко Є. В. Методи сучасної психотерапії: навч. посіб. Дрогобич: Просвіта, 2018. 116 с.
5. Конвенція про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок / Український Центр прав людини. – Київ: Укр. Правн. Фундація, 1995. 24 с.
6. Конституція України. Київ: Преса України, 1997. 77 с.
7. Мушкевич М. І. Основи психотерапії: навч. посіб. 3-тє вид. Луцьк: Вежа-Друк, 2017. 420 с.
8. Мушкевич М. І. Психотерапія: навчально-методичні рекомендації. Луцьк: Вежа-Друк, 2022. 88 с.
9. Мушкевич М. І., Чагарна С. Є. Основи психотерапії: навч. посіб. Луцьк: Вежа-Друк, 2017. 420 с.
10. Наказова Д. Дж. Уламки дитячих травм. Чому ми хворіємо і як це припинити / пер. з англіс. В. Пушина. Київ: Форс Україна, 2023. 384 с.
11. Растроста Г. Психологічна допомога дитині у психотравмуючій ситуації.: навч. посіб. Cуми: НВВ КЗ СОІППО, 2019. 64 с.
12. Стручок В. Звичайний вигляд безпека в надзвичайних ситуаціях: метод. посіб. для здобувачів освітнього ступеня ”магістр„ всіх спец. денної та заочної (дистанційної) форм навч. Тернопіль: Тернопіль: ФОП Паляниця В.А., 2022. 156 с.
13. Тарасевич І. Групова психотерапія та психокорекція: глосарій основних термінів та методів групової роботи (психокорекційної, психотерапевтичної). Дніпро: ВНПЗ «Дніпр. гуманітар. ун-т», 2024. 57 с.
14. Туриніна О. Л. Психологія травмуючих ситуацій: навч. посіб. Київ: Вид. дім “Персонал", 2018. 160 с.
15. Bondarevska L., Stasko O., Kalashnyk I. Феноменологія переживань у контексті психічної травми. Zeszyty naukowe wyższej szkoły technicznej w katowicach, м. Катовіце, 15 жовт. 2022 р. С. 95–104.
16. Кухар О. Вплив дитячих емоційних травм на психосоціальний розвиток особистості. Актуальні задачі сучасних технологій: зб. тез доп. ХІIІ міжнар. наук.-практ. конф. молодих уч. та студентів м. Тернопіль, 11–12 груд. 2024 р. Тернопіль, 2024. С. 387–389. URL
17. Оксютович М., Сабадуха В. Психотравмуючий досвід дитини та особливості соціалізації при цьому. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія, 11 трав. 2023 р. Киів. С. 58–65.
18. Паливода Л.І. Проблема визначення понять «психологічна травма» у психологічних проєкціях. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2021. Том 32 (71) № 6. С 68-72.
19. Періг І.М. Особистісні трансформації як наслідок переживання життєвих криз. Матеріали ⅩⅧ наукової конференції Тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя. Тернопіль: ТНТУ, 2014. С. 291-292. https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/123456789/7558/2/ConfTNTU_2014_Perig_I-Personal_transformation_consequential_291-292.pdf (дата звернення 19.11.2024).
20. Періг І.М. Пошук ресурсів як умова підтримки ментального здоров’я особистості. Матеріали Ⅳ Міжнародної наукової конференції „Воєнні конфлікти та техногенні катастрофи: історичні та психологічні наслідки“. Тернопіль: ФОП Паляниця В.А., 2024. С. 32-33. URL:https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/44761/2/MCTD_2024_Perig_I-Search_of_resources_as_a_condition_32-33.pdf (дата звернення 19.11.2024).
21. Хачатурян Ю. P. Теоретичний аналіз проблеми психотравми в дітей. Ukrainian psychological journal. 2018. Т. 1, № 7. С. 171–186.
22. Шевчук В. В. Особливості переживання психологічної травми в дитячому віці. Abstracts of XVI international scientific and practical conference, м. Sofia, 22 квіт. 2024 р. С. 241–245.
23. Вплив психотравм дитинства на життя дорослої людини: Приватний Психологічний Центр «Тихорецкий, 33». ALEXUS - Чоловічий журнал: спорт, здоров'я.URL: https://alexus.com.ua/dityacha-psixologichna-travma-u-ditej-i-doroslix/ (дата звернення: 06.12.2024).
24. Модифікація, стандартизація та адаптація анкети негативного дитячого досвіду (ACE) / О. І. Власова та ін. Офтальмологічний журнал. 2022. Т. 1, № 504. С. 63–72.
28. Біопсихосоціальна модель допомоги - MH4U Шукаю допомогу - Психічне здоров'я. MH4U. URL: https://www.mh4u.in.ua/shukayu-dopomogu/ne-diagnozom-yedynym-abo-shho-oznachaye-biopsyhosoczialna-model-dopomogy-dlya-ukrayincziv/ (дата звернення: 06.12.2024).
29. Вправи на релаксацію | робота з клієнтами. посібник. Орієнтація на клієнта: практичний порадник для юриста системи надання БПД. Посібник | Робота з клієнтами. Посібник. URL: https://qala-project-2.gitbook.io/robota-z-kl-ntami-pos-bnik/dodatki/6.-vpravi-na-relaksaciyu (дата звернення: 20.12.2024).
30. Групова психотерапія. Екзистенційний психодинамічний підхід за Ірвіном Яломом. Київський психолог Костянтин Юр'єв. URL: https://www.iuriev.com/групова-психотерапія-екзистенційни/ (дата звернення: 20.12.2024).
31. Групова психотерапія. URL: https://stud.com.ua/112840/psihologiya/grupova_psihoterapiya(дата звернення: 18.12.2024).
32. Групова терапія: що це та чим відрізняється від індивідуальної терапії?. Mentoly – професійна психологічна терапія онлайн. URL: https://mentoly.com.ua/blog/grouptherapy (дата звернення: 20.12.2024).
33. Дитяча психологічна травма. Як виявити та допомогти? - Meclee. Психолог онлайн Україна | консультація психотерапевта Meclee - Meclee. URL: https://meclee.com/blog/detskaya-psihologiya/dityacha-psihologichna-travma-yak-viyaviti-ta-dopomogti (дата звернення: 06.12.2024).
34. Добірка вправ для релаксації. Освітній проект «На Урок» для вчителів. URL: https://naurok.com.ua/dobirka-vprav-dlya-relaksaci-118752.html (дата звернення: 20.12.2024).
35. Допомога при ПТСР (що варто і чого не варто робити). https://moz.gov.ua/uk/dopomoga-pri-ptsr-scho-varto-i-chogo-ne-varto-robiti. URL: https://moz.gov.ua/uk/dopomoga-pri-ptsr-scho-varto-i-chogo-ne-varto-robiti (дата звернення: 20.12.2024).
36. КОГНІТИВНО-ПОВЕДІНКОВА ТЕРАПІЯ (КПТ) | МІЖНАРОДНИЙ ІНСТИТУТ ПСИХОЛОГІЇ | Онлайн-навчання КПТ. Курси КПТ. Як стати КПТ терапевтом. Сертифікований курс КПТ. Де пройти навчання когнітивно-поведінкової терапії. Онлайн-курс когнітивно-поведінкової терапії для початківців. URL: https://www.psychologyed.org/behavioraltherapyua?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAyJS7BhBiEiwAyS9uNc14zmwRmbyJTdYv9oxNi2Y8SbBP6tJNPrMWvb_sWKGHlGttGpQpixoCOBEQAvD_BwE (дата звернення: 20.12.2024).
37. Компоненти – hygiene promotion in emergencies. Emergency Wash. URL: https://www.emergency-wash.org/hygiene/uk/komponenty/134-behaviour-change-models-and-theories-1 (дата звернення: 06.12.2024).
38. Кухар О. Вплив дитячих емоційних травм на психосоціальний розвиток особистості. Актуальні задачі сучасних технологій: зб. тез доп. ХІIІ міжнар. наук.-практ. конф. молодих уч. та студентів,, м. Тернопіль, 11–12 груд. 2024 р. Тернопіль, 2024. С. 387–389. URL: https://tntu.edu.ua/storage/pages/00001070/TNTU_Aktualni_zadachi_suchasnyh_tehnologiy_2024.pdf (дата звернення: 20.12.2024).
39. Нагадуємо про правила поведінки у випадку повітряної тривоги – Дрогобицька районна військова адміністрація. Дрогобицька РДА. URL: https://drohobych-rda.gov.ua/news/nahaduyemo-pro-pravyla-povedinky-u-vypadku-povitryanoyi-tryvohy.html (дата звернення: 20.12.2024).
40. Наслідки емоційних травм у дитинстві. Розвиток дитини. URL: https://childdevelop.com.ua/articles/psychology/4372/ (дата звернення: 27.11.2024).
41. Обробка та аналіз результатів. StudFiles. URL: https://studfile.net/preview/7213759/page:13/ (дата звернення: 14.12.2024).
42. Опанасенко О. Що робити під час повітряної тривоги? Алгоритм дій. ГЛАВКОМ. URL: https://glavcom.ua/country/society/shcho-robiti-pid-chas-povitrjanoji-trivohi-alhoritm-dij-931374.html (дата звернення: 20.12.2024).
43. Поняття охорони праці. Нормативно-правові акти з охорони праці. вебсайт. URL.: https://ukrreferat.com/chapters/trudove-pravo-ukraine/ponyattyaohoroni-pratsi-normativno-pravovi-akti-z-ohoroni-pratsi-referat.html (дата звернення: 18.12.2024)
44. Постанова Верховної Ради України «Про Рекомендації парламентських слухань «Забезпечення прав дітей в Україні. Охорона материнства і дитинства»» від 22 вересня 2005 року, № 2894. веб-сайт. URL.: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2894-IV#Text (дата звернення: 19. 12. 2024).
45. ПСИХОЕМОЦІЙНА ТРАВМА: особливості та наслідки. URL: https://www.olhamukha.com/psihoemociyna-travma-osoblivosti-ta-naslidki (дата звернення: 21.11.2024).
46. Психологічні травми дитинства, які ламають нам життя | galka.if.ua. Galka.if.ua. URL: https://galka.if.ua/4-psikhologichni-travmi-ditinstva-yaki-la/ (дата звернення: 06.12.2024).
47. Теоретичні моделі соціальної роботи з групою. Stud. URL: https://stud.com.ua/38473/sotsiologiya/teoretichni_modeli_sotsialnoyi_roboti_grupoyu (дата звернення: 06.12.2024).
48. Теорія прив'язаності джона Боулбі стаття від TAS life. TAS life. URL: https://taslife.com.ua/blog/attachment-theory (дата звернення: 06.12.2024).
49. Тест з визначення рівня тривожності по Беку (BAI) | Психосома. Психосома. URL: https://psyhosoma.com/uk/test-z-viznachennya-rivnya-trivozhnosti-po-beku-bai/ (дата звернення: 14.11.2024).
50. Шкала психологічного благополуччя Ріфф. EzTests.xyz. URL: https://www.eztests.xyz/tests/personality_ryff/ (дата звернення: 02.12.2024).
51. Що слід знати про групову психотерапію. https://medpark.com.ua/blog/psicologia-terapy-groupe. URL: https://medpark.com.ua/blog/psicologia-terapy-groupe (дата звернення: 20.12.2024).
References (International): 25. LibreTexts. 5.3: Несприятливий досвід дитинства. LibreTexts - Ukrayinska. URL: https://ukrayinska.libretexts. (дата звернення: 14.11.2024).
26. Lviv State University of Internal Affairs Institutional Repository (LvSUIAIR) URL: https://dspace.lvduvs.edu.ua/bitstream/1234567890/6806/1/Козира.pdf (дата звернення: 18.12.2024).
27. Анкета. Google URL: https://docs.google.com/forms/d/1_QKynNBzVKKKJ7v6Uwej3L9XLh5qPMDmajo_yw6l3dI/edit (дата звернення: 20.12.2024).
Content type: Master Thesis
Aparece en las colecciones: 053 — психологія

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción Tamaño Formato  
Магістерська Кухар О.docx1,7 MBMicrosoft Word XMLVisualizar/Abrir


Los ítems de DSpace están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.

Herramientas de Administrador