Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/47510
Назва: Сучасний стан профорієнтаційної роботи в школі
Інші назви: current state of career guidance work in school
Автори: Ковальчук - Олійник, Сніжана Петрівна
Kovalchuk - Oliinyk, Snizhana
Бібліографічний опис: Ковальчук - Олійник С. П. Сучасний стан профорієнтаційної роботи в школі : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра : спец. 053 – психологія / наук. кер. І. М. Чорна. Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2024. 81 с.
Bibliographic description: Kovalchuk Oliynyk S.P. The current state of vocational guidance work at the school: work for obtaining a master's degree: spec. 053 – psychology / sciences. driver AND. M. black Ternopil: Ternopil National Technical University named after Ivan Pulyu, 2024. 81 p.
Дата публікації: 27-гру-2024
Дата подання: 27-гру-2024
Дата внесення: 13-січ-2025
Видавництво: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: ТНТУ
Науковий керівник: Чорна, Ірина Михайлівна
Chorna, Iryna
УДК: 159.9
Теми: професійна орієнтація
professional orientation
професійна робота
career guidance work
профорієнтаційна робота в школі
career guidance work at school
учні старшого шкільного віку
high school students
психологічна діагностика
psychological diagnostics
Діапазон сторінок: 81
Короткий огляд (реферат): У кваліфікаційній роботі теоретично обгрунтовано та емпірично досліджено особливості сучасного стані профорієнтаційної роботи в школі. Розкрито сутність понять «професійна орієнтація», «профорієнтаційна робота в школі». Визначено нормативно-правові основи організації профорієнтаційної роботи в школі. Охарактеризовано психологічні аспекти організації профорієнтаційної роботи в школі. Емпірично досліджено особливості сучасного стану профорієнтаційної роботи в школі. Розроблено систему роботи з підвищення ефективності профорієнтаційної роботи в школі
The gualification work theoretically substantiates and empirically researches the features of the current state of career guidance work in school. The essence of the concepts «professional orientation», « career guidance work», «career guidance work at school» is revealed. The regulatory and legal foundations of the organization of career guidance work in school are determined. The psychological aspects of the organization of career guidance work in school are characterized. The features of the current state of career guidance work in school are empirically researched. A system of work to increase the effectiveness of career guidance work in school is developed
Опис: Проведене у кваліфікаційній роботі теоретичне обґрунтування й емпіричне дослідження сучасного стану організації профорієнтаційної роботи в школі дало змогу розробити систему заходів з підвищення ефективності організації профорієнтаційної роботи у закладах освіти й зробити такі висновки. 1. Здійснено аналіз теоретичних підходів до вивчення проблеми профорієнтаційної роботи у закладах загальної середньої освіти у зарубіжній та вітчизняній науково-психологічній літературі. Показано, що професійна орієнтація є багатогранним явищем, яке інтегрує економічні, соціальні, освітні та психологічні аспекти. Вона поєднує виховні й навчальні впливи, спрямовані на формування усвідомленого професійного вибору, опанування професії та успішну реалізацію професійної діяльності, яка відповідає потребам суспільства та дозволяє максимально реалізувати свій потенціал. Загальна мета профорієнтації полягає у створенні умов для усвідомленого вибору чи зміни професії, а також у забезпеченні розвитку соціально-психологічних навичок учнів для професійної самореалізації. Вона охоплює також завдання підвищення конкурентоспроможності працівників на ринку праці, а в разі потреби – здійснення переорієнтації особистості на інші професії з урахуванням попереднього досвіду і психологічних особливостей. 2. Виявлено нормативно-правові засади організації профорієнтаційної роботи у закладах загальної середньої освіти. Встановлені закони, постанови та методичні рекомендації забезпечують правову основу для впровадження профорієнтаційних заходів у школах, сприяють розвитку особистості учня, формуванню його професійних навичок і компетентностей, що відповідають вимогам сучасного ринку праці. Профорієнтаційна робота, яка регламентується відповідними нормативно-правовими актами, надає учням можливість усвідомити свої здібності, інтереси та потенціал, а також зробити свідомий вибір професії, який відповідатиме їхнім індивідуальним характеристикам. Загалом, нормативно-правова база є основою для розвитку профорієнтації в Україні, сприяючи її інтеграції в систему загальної середньої освіти. Вона забезпечує 108 створення стабільної організаційної структури для реалізації профорієнтаційних заходів, а також визначає роль педагогів, батьків, а також соціальних партнерів у цьому процесі. В умовах сучасних змін на ринку праці та потреби в адаптації молоді до нових викликів, важливість чіткої і скоординованої профорієнтаційної роботи в школах набуває все більшого значення для розвитку країни в цілому. 3. Визначено психологічні аспекти організації профорієнтаційної роботи у закладах загальної середньої освіти. Показано, що в основі профорієнтаційної роботи у закладах загальної середньої освіти постає професійне самовизначення, яке у ранньому юнацькому віці характеризується як тривалий, динамічний, багатогранний процес самореалізації в професії, що визначається різними соціально-економічними, соціально-психологічними, суб’єктно-особистісними, індивідуально-особистісними, індивідуально-демографічними чинниками. Серед соціально-психологічних чинників, що впливають на професійне самовизначення в цей період, виділяють соціальний статус, позитивні успіхи, вік, рівень домагань, потреби, інтереси, особливості ціннісно-мотиваційної сфери, власну активність, самопізнання, знання про світ професій та ринок праці, наявність умов для перевірки можливостей самореалізації в різних видах професійної діяльності, розвиток професійно важливих якостей особистості. 4. Емпірично досліджено сучасний стан організації профорієнтаційної роботи у закладах загальної середньої освіти. Результати анкетування учнів за анкетою «Мої життєві та професійні плани», разом з інформацією, здобутою за допомогою опитувальника професійної готовності Л. Кабардової і опитувальника професійних схильностей Л. Йовайши, дозволили визначити рівні професійного самовизначення учнів старших класів: високий (24%), середній (48%) та низький (28Батьки надають дітям деякі загальні відомості про професії, навчальні заклади та шляхи здобуття освіти, зазвичай розповідають про свою професію, трудові традиції сім’ї, власний життєвий досвід, чого недостатньо для ефективної профорієнтації. Більшість вчителів усвідомлюють важливість цієї проблеми, але бракує як необхідних знань, так і активного використання спеціалізованих методів та ресурсів для ефективної допомоги учням у виборі майбутньої 109 професії. Результати проведеної діагностики свідчать, що підготовка учнів старших класів до професійного самовизначення потребує значних покращень. На основі результатів опитування батьків, вчителів і учнів виділено три можливі рівні здійснення профорієнтаційної роботи в школі – інформаційнопросвітницький, практично-освітній, індивідуально-зорієнтований. Ці рівні відображають різні аспекти діяльності, яку школа повинна здійснювати для підтримки учнів у їхньому професійному самовизначенні. Виявлено, що профорієнтаційна робота в школі розпочата на двох рівнях, проте цього недостатньо для досягнення ефективного результату. Необхідно вдосконалити існуючі підходи, впроваджуючи індивідуальний підхід до кожного учня через діагностичні обстеження, консультації з психологом, а також організовувати більше практичних заходів, орієнтованих на реальні потреби учнів. Тільки так можна забезпечити ефективну допомогу учням у виборі майбутньої професії і сприяти їхньому успішному соціально-професійному становленню. 5. Розроблено систему заходів з підвищення ефективності організації профорієнтаційної роботи у закладах загальної середньої освіти. З метою удосконалення системи професійної орієнтації у школі розроблено програму професійного самовизначення у ранньому юнацькому віці, мета якої полягає в наданні підтримки та допомоги у подоланні проблем професійного й професійного самовизначення, а також у спонукання до усвідомлення власної відповідальності за своє професійне та життєве майбутнє. Розроблена програма має на меті вирішення декількох завдань: підвищення рівня усвідомленості учнями власної ціннісної сфери, збільшення суб’єктності, формування почуття відповідальності за своє життя, оптимізація процесу постановки життєвих цілей і пошуку шляхів їх досягнення, підвищення рівня мотивації, розвиток моральної свідомості та духовності шляхом оволодіння відповідними поняттями, а також підвищення здатності до рефлексії. Комплексна програма здійснення професійної орієнтації у школі включає рекомендації для адміністрації, класних керівників, вчителів, батьків, соціального педагога та психолога і містить завдання та заходи для кожної групи учасників профорієнтаційного процесу. 110 6. Обґрунтовано специфіку безпеки життєдіяльності та особливості охорони праці у процесі профорієнтаційної роботи в школі. Показано, що врахування аспектів безпеки на всіх етапах цієї роботи дозволяє не тільки уникнути потенційних загроз для фізичного і психологічного здоров’я учнів, але й створити сприятливі умови для їхнього самовизначення. Забезпечення безпеки життєдіяльності під час профорієнтаційної роботи в школі включає як фізичну безпеку учнів через дотримання правил і стандартів охорони праці, так і психологічну підтримку для зниження емоційного навантаження і створення комфортної атмосфери для розвитку їхніх професійних навичок. Адміністрація закладу освіти, вчителі, соціальні педагоги та психологи повинні працювати у співпраці, щоб створити безпечні умови для проведення профорієнтаційних заходів. Охорона праці дозволяє створити ефективне і безпечне навчальне середовище для підготовки учнів до майбутньої професійної діяльності. Перспективами подальшого дослідження може бути теоретичне й емпіричне дослідження сучасного стану організації профорієнтаційної роботи в школі на прикладі учнів підліткового віку, в порівняльному аспекті.
Зміст: ВСТУП 4 РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ОРІЄНТАЦІЇ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ 10 1.1. Аналіз основних підходів до вивчення проблеми професійної орієнтації учнів в школі у вітчизняній та зарубіжній науці й практиці 10 1.2. Нормативно-правові засади здійснення профорієнтації учнів у закладах загальної середньої освіти 20 1.3. Психологічні аспекти профорієнтаційної роботи у закладах загальної середньої освіти 30 Висновки до розділу 1 40 РОЗДІЛ 2. ДОСЛІДЖЕННЯ СУЧАСНОГО СТАНУ ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ РОБОТИ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ 42 2.1. Діагностичний інструментарій для вивчення сучасного стану здійснення профорієнтаційної роботи в школі 42 2.2. Аналіз результатів дослідження сучасного стану профорієнтаційної роботи в школі 51 Висновки до розділу 2 70 РОЗДІЛ 3. ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ РОБОТИ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ 72 3.1. Обґрунтування тренінгової програми професійного самовизначення старшокласників …………………………………………………………………...72 3.2. Психологічні рекомендації щодо здійснення ефективної профорієнтаційної роботи в школі 78 Висновки до розділу 3 95 РОЗДІЛ 4. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТА ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ 97 4.1. Безпека життєдіяльності під час профорієнтаційної роботи в школі 97 4.2. Особливості охорони праці у процесі профорієнтаційної роботи в школі 101 Висновки до розділу 4 106 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 107 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 111 ДОДАТКИ 120
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/47510
Власник авторського права: © Ковальчук- Олійник С.П., 2024
Перелік літератури: 1. Близнюк Н. Профорієнтаційна робота у школі. Завуч («Шкільний світ»). 2012. №15. С. 34-46.
2. Болтівець С. І. Професійна орієнтація чи окцидентація? (Психологічна дихотомія орієнту й окциденту). Ринок праці та зайнятість населення. 2008. № 3. С. 28-30.
3. Бондарчук К. П. Механізм формування системи професійної орієнтації населення в Україні : автореф. дис. … канд. екон. Київ, 2046. 20 с.
4. Бурлаченко О. Формування мотивації вибору майбутньої професії засобами профорієнтації. Соціальний педагог («Шкільний світ»). 2021. №12. С. 44-45.
5. Василик А.В., Вандоляк О.В. Передумови та проблеми професійного самовизначення і планування кар’єри молоддю в Україні. Соціальнотрудові відносини: теорія та практика. 2018. №3. С. 344-354
6. Васильєв В. В., Щербак В. М. Професійна орієнтація в системі професійної підготовки молоді. Вісник. Черкас. нац. ун-т ім. Б. Хмельницького. Сер.: Пед. науки. Черкаси, 2015. Вип. 73. С. 15-20.
7. Вибір успішної професії на ринку праці : науково-методичний посібник / Н. А. Побірченко, А. М. Гончар, О. П. Сергєєнкова та ін. Київ : Наук. світ, 2009. 77 с.
8. Вітковська О. І. Психологічні умови професійного самовизначення випускників середніх шкіл у процесі профконсультації : дис... канд. психол. наук. Київ, 2012. 223 с.
9. Волобуєва Т. Підготовка педагога до профорієнтаційної роботи як підсистема неперервної педагогічної освіти. Освіта України. 2011. №1/2. С. 7-8.
10.Герасімюк Т.В., Лунченко Н.В., Ткачук І.І. Професійна орієнтація в сучасній школі: кращі методичні розробки практичних психологів і соціальних педагогів малокомплектних загальноосвітніх навчальних 112 закладів, навчально-виховних об’єднань, навчально-виховних комплексів. Київ : КТР, 2017. 118 с.
11.Гомонюк О., Мазур А. Особливості професійного самовизначення старшокласників у процесі профорієнтації. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2017. Вип. 4. С. 26-29.
12.Гончарова Н. О. Основи професійної орієнтації : навчальний посібник. Київ : Слово, 2021. 168 с.
13.Горішня К.І. Вторинне професійне самовизначення : індивідуальна траєкторія розвитку. Габітус. 2020. Вип. 18, т. 1. С. 81-85.
14.Державний стандарт профільної середньої освіти. URL : https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/851-2024-%D0%BF#Text.
15.Дмитренко А.К. Мотиваційні та світоглядні аспекти вибору професії. Практична психологія та соціальна робота. 2012. № 4. С. 31-34.
16.Єгорова Є.В. Психологія профорієнтації у системі педагогічної освіти: монографія. Кіровоград: Імекс ЛТД, 2014. 247 с.
17.Закатнов Д. О. Професійне самовизначення старшокласників: метод. посіб. Київ : КНЕУ, 2013. 141 с.
18.Зарицька В.В. Формування здатності до самореалізації : програма для старшокласника. Запоріжжя : Час, 2004. 94 с.
19.Закон України «Про зайнятість населення» (2013). URL : http://zakon2.rada. gov.ua/laws/show/5067-17.
20.Закон України «Про освіту» (2017). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19#Text.
21.Закон України «Про повну загальну середню освіту» (2020). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text.
22.Зарицька В.В. Формування здатності до самореалізації : програма для старшокласника. Запоріжжя : Час, 2004. 94 с.
23.Зміст профорієнтаційної роботи зі старшокласниками : метод. реком. / Федоришин Б. О., Мельник О. В., Закатнов Д. О., Бех М. І. Київ : Ін-т проблем виховання АПН України, 2013. 80 с.
24.Зотова О. Професійна орієнтація учнів у навчально-виховній діяльності сільських закладів освіти. Рідна школа. 2021. №12. С. 54-59.
25.Калюжна І. П. Тренінг професійного самовизначення : навчальнометодичний посібник. Київ : Альфа Реклама, 2019. 80 с.
26.Камінський Я. І. Професійна орієнтація як складова ринкової економіки. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2018. №5. С. 95-103.
27.Капченко Л.М., Савченко Н.В., Літвінчук Л.Й., Грамма О.В. Професії майбутнього для України. Київ : Логос, 2017. 47 с
28.Кидисюк Н. П., Хомуленко Т. В. Ким стати? : дидактичні матеріали з профорієнтаційної роботи в 9-11 класах. Харків : Основа, 2011. 143 с.
29.Кириченко В.В. Психологічні основи професійної адаптації та вибору професії. Житомир, 2015. 109 с.
30.Кокун О.М. Психологія професійного становлення сучасного фахівця : монографія. Київ : Логос, 2012. 200 с.
31.Конвенція Міжнародної організації праці про професійну орієнтацію та професійну підготовку в галузі розвитку людських ресурсів №142. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/993_057#Text.
32.Конституція України (1996). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text.
33.Концепція державної системи професійної орієнтації населення : затверджена Постановою КМУ від 17 вересня 2008 р. №842. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/842-2008-%D0%BF.
34.Концепція профільного навчання у старшій школі: затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 21 жовтня 2013 року № 1456. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1456729-13
35.Коропецька О. М. Психологічні основи професійної орієнтації та самореалізації особистості. Київ: КНТ, 2016. 438 с.
36.Кравченко Т. Педагогічна підготовка батьків до професійного самовизначення старшокласників. Рідна школа. 2011. №7. С. 3-6.
37.Кузьміна Т. Усвідомлений вибір професії як запорука життєвого успіху. Психолог. 2009. № 2. С. 14-17.
38.Кучеренко Є. В. Розвиток професійного самовизначення майбутніх психологів : дис. … канд. психол. наук. Київ, 2011. 254 с
39.Лазарук А. Феноменологія самовизначення особи : базові теоретичні підходи у психології. Психологія і суспільство. 2024. № 1. С. 131-148
40.Лапій В. Готуємо школярів до свідомого вибору професії. Педагогічна думка. 2022. №4. С. 35-37.
41.Липова Л. Вибір профілю навчання – важливий крок до професійного самовизначення. Практика управління закладом освіти. 2011. №4. С. 36- 46.
42.Лунченко Н. Вивчення професійної спрямованості старшокласників. Заступник директора школи. 2012. №12. С. 43-54.
43.Ляховченко Н. В., Петрук В. А. Аналіз факторів, що впливають на вибір майбутньої професії старшокласниками. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2014. №4. С. 125-128.
44.Ляшенко Р.О. Взаємозв’язок професійного самовизначення та самоактуалізації особистості. Професійна освіта: проблеми та перспективи. 2017. Вип.12. С. 83-88.
45.М’якота І. Обери професію до душі. Психолог. 2010. № 44. С. 15-18.
46.Мерзлякова О.Л., Євдокимова Г.О. Методики професійного визначення. Київ : Шкільний світ, 2021. 120 с.
47.Методичні рекомендації щодо проведення профорієнтаційної роботи в закладах загальної середньої освіти : лист Інституту модернізації змісту освіти від 4 грудня 2020 року № 22.1/10-2496. URL : https://imzo.gov.ua/ 2020/12/07/lyst-imzo-vid-04-12-2020-22-1-10-2496-pro-metodychni-rekomen datsii-shchodo-provedennia-proforiientatsiynoi-roboty-v-zakladakh-zahal-noiseredn-oi-osvity.
48.Миколаєнко А. Професійна орієнтація та професійне самовизначення учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Рідна школа. 2012. №11. С. 66- 70
49.Мілютіна К. Л. Траєкторії життєвого шляху особистості в динамічному середовищі : монографія. Ніжин : Аспект-Поліграф, 2012. 298 с.
50.Моргун В. Ф. Основи психологічної діагностики: навч. посіб. Київ : Слово, 2009. 464 с.
51.Мотрук Р.В. Етнокультурні чинники професійного самовизначення особистості : дис. … канд. психол. наук. Івано-Франківськ, 2013. 232 с.
52.Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України: наказ Міністерства освіти і науки України № 509 від 22.05. 2018 р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0885-18Text.
53.Нікітіна І. В. Суб’єктне самовизначення молодої людини в період повноліття : монографія. Київ, 2007. 227 с.
54.Пасічняк Р.Ф. Психологічне забезпечення процесу особистісного самовизначення старшокласників. Збірник наукових праць : філософія, соціологія, психологія. Івано-Франківськ : Плай, 2010. Вип. 4. С. 60-67.
55.Підготовка учнів до професійного навчання і праці (психолого-педагогічні основи) : навч.-метод. посіб. / за ред. Г.О. Балла, П.С. Перепелиці, В.В. Рибалки. Київ : Наукова думка, 2020. 188 с
56.Піддячий М. І. Підготовка старшокласників до професійної діяльності в умовах профільного навчання: монографія. Київ : Педагогічна думка, 2008. 288 с.
57.Пінська О.Л. Психологічні аспекти професійного самовизначення в ранньому юнацькому віці. Актуальні проблеми психології в закладах освіти. 2022. Вип. 12. С. 39-50.
58.Побірченко Н. А., Філанчук С. В. Людина і світ професій : науковометодичний посібник. Київ : Наук. світ, 2009. 146 с.
59.Побірченко Н. А., Шайкова А. Л. Профорієнтація учнівської молоді : посібник. Київ : Наук. світ, 2009. 226 с.
60.Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти (2006). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0659- 00#Text.
61.Положення про організацію професійної орієнтації населення: затверджене наказом Міністерства праці та соціальної політики України 116 від 27 вересня 2010 року № 356. URL : https://ips.ligazakon.net/document/ REG726.
62.Пономарьова Н. О. Підготовка майбутніх учителів інформатики до профорієнтаційної роботи у загальноосвітніх навчальних закладах : монографія. Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2018. 325 с.
63.Потапчук Л.В. Особистісне самовизначення старшокласників. Психологія. 2018. Вип. 1 (8). С. 126-130.
64.Професійна орієнтація : підручник / за ред. О. М. Ігнатович. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. 240 с.
65.Професійна орієнтація в сучасній школі: кращі методичні розробки практичних психологів і соціальних педагогів малокомплектних загальноосвітніх навчальних закладів, навчально-виховних об'єднань, навчально-виховних комплексів : метод. реком. / за ред. І. І. Ткачук. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. 115 с
66.Професійна орієнтація у Новій українській школі. Київ : Редакція інформаційного бюлетеня «Офіційний вісник. Президента України», 2018. 72 с. URL : https://uied.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/konczepcziya-pro fori%D1%94ntaczii%88-dlya-gromadskogo-obgovorennya-16_12_20-.pdf.
67.Професійне самовизначення старшокласників в умовах освітнього округу: навчальний посібник / Л.А. Гуцан, О.Л. Морін, З.В. Охріменко та ін. Харків : Ранок, 2016. 220 с.
68.Психодіагностика в службі зайнятості : метод посіб. / за ред. Синявського В.В., Ящишин О.О. Київ : ІПППО АПН України, 2008. 132 с
69.Психологічний словник / за ред. Н. А. Побірченко. Кив : Наук. світ, 2007. 521 с
70.Психологічні основи профорієнтації і професійного самовизначення / за ред. І.М. Старікова. Київ : Професіонал, 2009. 208 с.
71.Психологічні технології самодетермінації розвитку особистості : монографія / Л.З. Сердюк, І.В. Данилюк, В.В. Турбан та ін. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2018. 192 с.
72.Психологія особистісно орієнтованої професійної підготовки учнівської молоді : науково-метод. посіб. / за ред. В.В. Рибалки. Київ, Тернопіль: Підручники і посібники, 2012. 388 с.
73.Психологія професійного самовизначення особистості : монографія / М.С. Корольчук, Ю.В. Дроздова, В.М. Корольчук та ін. Київ : КНТЕУ, 2018. 280 с.
74.Рибалка В. В. Психологія професійного самовизначення для здорових старшокласників : методичні рекомендації. Київ : ІПППО АПН України, 2014. 24 с.
75.Савчин М.В., Василенко П.П. Вікова психологія : підручник. Київ : Академвидав, 2005. 360 с.
76.Сердюк Н., Кейдун Ю. Психологічні чинники професійного самовизначення старшокласників. Збірник тез наукових доповідей студентів. Філологічні науки. 2019. Том 2. С. 185-186.
77.Середа О. Соціально-психологічні чинники професійного самовизначення старшокласників: дис. … канд. психол. наук. Київ, 2021. 201 с.
78.Середа О.Ю. Досвід спілкування старшокласників і вибір ними майбутньої професії. Соціальна психологія. 2020. №6 (26). С. 155-162.
79.Синявський В. В. Професійна орієнтація в системі державної служби зайнятості : методичний посібник. Київ : ІПК ДСЗУ, 2019. 178 с
80.Синявський В. В. Психологічні основи профорієнтаційної професіографії: навчально-методичний посібник. Київ : ІПК ДСЗУ, 2010. 96 с.
81.Соціально-психологічні чинники мотивації професійного вдосконалення особистості : наук.-метод. посіб. / Боришевський М.Й., Семиченко В.А., Бондарчук О.І. та ін. Київ : Логос, 2005. 28 с.
82.Становських З. Рефлексивні компоненти професійного самовизначення старшокласників : автореф. дис. … канд. психол. наук. Київ, 2005. 22 с.
83.Стратегія розвитку освіти і науки до 2030 року. URL : https://ukrinform. ua/rubric-society/3770487-strategia-rozvitku-osviti-i-nauki-do-2030-roku-kolii-cogo-ocikuvati.html.
84.Теорія і практика професійної орієнтації: навч. посіб. / уклад. : Н. Г. Швець, 118 Т. Д. Третьякова. Київ : Персонал, 2010. 272 с
85.Теслюк В.М. Основи профорієнтаційної роботи. Київ: Логос, 2021. 304 с.
86.Технології професійної орієнтації населення в умовах ринку праці : кол. монографія / Н. А. Побірченко, Н. І. Литвинова, В. В. Синявський та ін. Київ : Педагогічна думка, 2011. 256 с.
87.Ткачук І.І. Психолого-педагогічний супровід особистісного і професійного самовизначення старшокласників, що опинилися у складних життєвих обставинах внаслідок військових конфліктів : методичні рекомендації. Київ, 2018. 78 с.
88.Токарева Н.М., Шамне А.В. Вікова та педагогічна психологія. Київ: 2017. 548 с.
89.Тренінг самопізнання : методичний посібник / Бреус Ю. В., Лебідь Н. К., Якименко А. С. та ін. Київ : Альфа Реклама, 2015. 82 с.
90.Турчина Л. О. Педагогічні умови підготовки старшокласників до вибору професії в умовах профільного навчання. Луганськ: ЛугНУ, 2011. 20 с.
91.Федоренко Л.П. Психологічні особливості професійного самовизначення випускників сільських шкіл : дис. … канд. психол. наук. Київ, 2020. 188 с.
92.Федоришин Б.О. Психолого-педагогічні основи професійної орієнтації : автореф. дис. … докт. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2006. 49 с.
93.Хмелєва-Токарєва О. Сучасна шкільна профорієнтація. Психолог («Шкільний світ»). 2012. №2. С. 12-13.
94.Шевенко А. М. Професійне самовизначення старшокласників як чинник особистісного зростання : дис. ... канд. психол. наук. Київ, 2021. 224 с.
95.Щербакова І.М. Психодіагностика професійного самовизначення особистості : навчально-методичний посібник. Суми: СумДУ, 2012. 324 с.
96.Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023 навчальному році : лист Міністерства освіти і науки України від 10 серпня 2022 року №1/9105-22. URL : https://mon.gov.ua/npa/shodo-organizaciyivihovnogo-procesu-v-zakladah-osviti-u-20222023-n-r
97.Яланська С. Система профорієнтаційної роботи у навчальному закладі. Психолог. 2023. № 11/12. С. 80-83.
Тип вмісту: Master Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Магістерська Ковальчук-Олійник.pdf1,35 MBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора