Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο:
http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46651
Title: | Специфіка розуміння критичного мислення як інструмента інформаційної діяльності в середовищі здобувачів економічної освіти |
Other Titles: | Specificity of understanding critical thinking as a tool of information activity among applicants for economic education |
Authors: | Габрусєва, Наталія Валеріївна Алілуйко, Сергій Habrusieva, Nataliia Aliluiko, Sergii |
Affiliation: | Тернопільський національний технічний університет ім. Івана Пулюя, Україна Наукова установа «Тернопільський інститут наукових досліджень», Україна Ternopil Ivan Puluj National Technical University, Ukraine Scientific Institution «Ternopil Institute of Scientific Research», Ukraine |
Bibliographic description (Ukraine): | Габрусєва Н. В. Специфіка розуміння критичного мислення як інструмента інформаційної діяльності в середовищі здобувачів економічної освіти / Наталія Валеріївна Габрусєва, Сергій Алілуйко // Колективна монографія. — Т. : :ФОП Паляниця В.А, 2024. — С. 277–286. — (Розділ Ⅴ). |
Bibliographic reference (2015): | Габрусєва Н. В., Алілуйко С. Специфіка розуміння критичного мислення як інструмента інформаційної діяльності в середовищі здобувачів економічної освіти // Колективна монографія, Тернопіль. 2024. С. 277–286. |
Bibliographic citation (APA): | Habrusieva, N., & Aliluiko, S. (2024). Spetsyfika rozuminnia krytychnoho myslennia yak instrumenta informatsiinoi diialnosti v seredovyshchi zdobuvachiv ekonomichnoi osvity [Specificity of understanding critical thinking as a tool of information activity among applicants for economic education]. Transformatsiia biznesu dlia staloho maibutnoho: doslidzhennia, tsyfrovizatsiia ta innovatsii: monograph, 277-286. PE Palianytsia V.A.. [in Ukrainian]. |
Bibliographic citation (CHICAGO): | Habrusieva N., Aliluiko S. (2024) Spetsyfika rozuminnia krytychnoho myslennia yak instrumenta informatsiinoi diialnosti v seredovyshchi zdobuvachiv ekonomichnoi osvity [Specificity of understanding critical thinking as a tool of information activity among applicants for economic education]. Transformatsiia biznesu dlia staloho maibutnoho: doslidzhennia, tsyfrovizatsiia ta innovatsii: monograph (Tern.), pp. 277-286 [in Ukrainian]. |
Is part of: | Трансформація бізнесу для сталого майбутнього: дослідження, цифровізація та інновації: монографія, 2024 |
Journal/Collection: | Трансформація бізнесу для сталого майбутнього: дослідження, цифровізація та інновації: монографія |
Issue Date: | 21-Νοε-2024 |
Date of entry: | 18-Δεκ-2024 |
Publisher: | :ФОП Паляниця В.А PE Palianytsia V.A. |
Place of the edition/event: | Тернопіль Ternopil |
Number of pages: | 10 |
Page range: | 277-286 |
Start page: | 277 |
End page: | 286 |
Abstract: | Інформаційна діяльність є важливою в економічній
сфері. Сучасні бізнес-процеси базуються на аналітиці, обробці великих
обсягів даних та прогнозуванні. Це допомагає приймати стратегічні
рішення, планувати ресурси та оптимізувати діяльність підприємств.
Завдяки ефективному управлінню інформацією компанії можуть
швидко реагувати на зміни ринку, споживацькі потреби та дії
конкурентів. Однією з ключових складових інформаційної діяльності є
критичне мислення, яке виступає необхідним інструментом
оцінювання, аналізу та прийняття рішень. Міжнародні організації
визначають його як фундаментальний навик для ефективної
діяльності в умовах невизначеності. У контексті підприємницької
діяльності, критичне мислення дозволяє розпізнавати та оцінювати
можливості, відокремлюючи факти від суб’єктивних припущень.
Дослідження, проведене на базі Тернопільського національного
технічного університету ім. Івана Пулюя (Україна), показало, що
більшість опитаних студентів асоціюють критичне мислення з
раціональністю. Інші важливі аспекти визначення респондентами
поняття «критичне мислення» включають перевірку достовірності
інформації, швидкість прийняття рішень у стресових ситуаціях та
здатність піддавати сумніву неперевірені дані. Встановлено, що в
умовах інформаційної війни критичне мислення є особливо важливим
для фільтрації інформації. Результати опитування також вказують
на різні акценти в розумінні критичного мислення залежно від
спеціальності студентів. Зокрема, зафіксовано, що, на відміну від
респондентів, які отримують спеціальність у галузі ІТ-технологій та
інженерії, результати майбутніх фахівців-економістів вищі за
показниками «об’єктивність», «усвідомленість» та «протидія
маніпуляціям», що свідчить про прагнення уникати суб’єктивних
оцінок. Виявлені відмінності можуть слугувати основою для розробки
компонентів освітніх програм, спрямованих на розвиток критичного
мислення студентів, з урахуванням специфіки кожної спеціальності Information activity is important in the economic sphere. Modern business processes are based on analytics, large-scale data processing, and forecasting. This helps in making strategic decisions, planning resources, and optimizing enterprise operations. Through effective information management, companies can quickly respond to market changes, consumer needs, and competitor actions. A key component of information activity is critical thinking, which serves as an essential tool for evaluation, analysis, and decision-making. International organizations define it as a fundamental skill for effective functioning in uncertain conditions. In the context of entrepreneurial activity, critical thinking enables the recognition and assessment of opportunities, distinguishing facts from subjective assumptions. A study conducted at Ternopil Ivan Puluj National Technical University (Ukraine) showed that most surveyed students associate critical thinking with rationality. Other important aspects identified by respondents regarding the concept of "critical thinking" include verifying information credibility, decision-making speed in stressful situations, and the ability to question unverified data. It has been established that in conditions of information warfare, critical thinking is especially important for information filtering. The survey results also indicate different emphases in the understanding of critical thinking depending on studentsʼ specialties. Specifically, it has been noted that, unlike respondents specializing in IT and engineering, future economists score higher in “objectivity,” “awareness,” and “resistance to manipulation,” reflecting a tendency to avoid subjective judgments. These identified differences can serve as a basis for developing components of educational programs aimed at fostering studentsʼ critical thinking, taking into account the specifics of each specialty |
URI: | http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46651 |
ISBN: | 978-617-7875-86-3 |
Copyright owner: | © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2024 |
URL for reference material: | https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12#Text https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2024.102802 https://doi.org/10.1016/S0883-9026(97)00031-1 https://doi.org/10.1016/j.tsc.2024.101474 https://mon.gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukraini/zatverdzheni-standarti-vishchoi-osviti https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e16934 https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-3(31)-925-936 https://doi.org/10.5281/zenodo.10692422 https://doi.org/10.31110/fmo2024.v39i2-02 https://www.jecs.pl/index.php/jecs/issue/view/51 |
References (Ukraine): | 1. Дорогих С. Сутність та визначення понять “інформаційна діяльність” та “інформаційна діяльність органів влади”. Інформація і право. 2013. № 3(9). С. 74-82. 2. Бєляков К. Інформаційна діяльність: зміст та підходи до класифікації. Інформація і право. 2012. № 1(4).С. 63-69. 3. Про інформацію: Закон України від 2.10.1992 № 2657-XII. Верховна Рада України. Офіційний вебсайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12#Text (дата звернення: 29.10.2024). 4. Баранецька А. Інформаційна діяльність: інтерпретація явища в контексті бізнесу. Вісник Книжкової палати. 2022. № 2. С. 42-47. 5. Kusa R., Suder M., Duda J. Role of entrepreneurial orientation, information management, and knowledge management in improving firm performance. International Journal of Information Management. 2024. Vol. 78. Р. 102802. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2024.102802. 6. Baron R.A. Cognitive mechanisms in entrepreneurship: Why and when enterpreneurs think differently than other people. Journal of Business Venturing. 1998. Vol. 13. Iss. 4. P. 275-294. DOI: https://doi.org/10.1016/S0883-9026(97)00031-1. 7. Marcos-Vílchez J. M., Sánchez-Martín M., Muñiz-Velázquez J. A. Effectiveness of training actions aimed at improving critical thinking in the face of disinformation: A systematic review protocol. Thinking Skills and Creativity.2024. Р. 101474. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tsc.2024.101474. 8. Затверджені Стандарти вищої освіти. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukraini/zatverdzheni-standarti-vishchoi-osviti (дата звернення: 29.10.2024). 9. Dong M., Li F., Chang H. Trends and hotspots in critical thinking research over the past two decades: Insights from a bibliometric analysis. Heliyon. 2023. Vol. 9. Iss. 6. P. 16934. DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e16934. 10. Габрусєва Н.В., Криськов А.А., Гумен Ю.Є. Формування критичного мислення як складової інформаційної діяльності здобувачів освіти. Наукові інновації та передові технології. Серія: Педагогіка. 2024. № 3(31). С. 925-936. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-3(31)-925-936. 11. Габрусєва Н.В., Потіха О. Б., Герман О. М., Юрик Н. Є. Ґендерні особливості усвідомлення здобувачами вищої освіти власних когнітивних спотворень. Академічні візії. 2024 (28). DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.10692422. 12. Габрусєва Н., Шостаківська Н. Дослідження уявлень здобувачів вищої освіти про феномен критичного мислення. Фізико-математична освіта. 2024. Том 39. № 2. С. 14-19. DOI: https://doi.org/10.31110/fmo2024.v39i2-02. 13. Ignatenko N., Savenco V., Kryskov A., Habrusieva N., Remekh T. Formation of Cognitive-Technological Competence as a Mechanism of Realisation of Rational Component in Training Undergraduate Students. Journal of Education Culture and Society. 2024. Vol. 15, No. 1, Р. 247-263. URL: https://www.jecs.pl/index.php/jecs/issue/view/51. |
References (International): | 1. Dorohykh S. Sutnist ta vyznachennia poniat "informatsiina diialnist" ta "informatsiina diialnist orhaniv vlady". Informatsiia i pravo. 2013. No 3(9). P. 74-82. 2. Bieliakov K. Informatsiina diialnist: zmist ta pidkhody do klasyfikatsii. Informatsiia i pravo. 2012. No 1(4).P. 63-69. 3. Pro informatsiiu: Zakon Ukrainy vid 2.10.1992 No 2657-XII. Verkhovna Rada Ukrainy. Ofitsiinyi vebsait. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12#Text (Date of appeal: 29.10.2024). 4. Baranetska A. Informatsiina diialnist: interpretatsiia yavyshcha v konteksti biznesu. Visnyk Knyzhkovoi palaty. 2022. No 2. P. 42-47. 5. Kusa R., Suder M., Duda J. Role of entrepreneurial orientation, information management, and knowledge management in improving firm performance. International Journal of Information Management. 2024. Vol. 78. R. 102802. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2024.102802. 6. Baron R.A. Cognitive mechanisms in entrepreneurship: Why and when enterpreneurs think differently than other people. Journal of Business Venturing. 1998. Vol. 13. Iss. 4. P. 275-294. DOI: https://doi.org/10.1016/S0883-9026(97)00031-1. 7. Marcos-Vílchez J. M., Sánchez-Martín M., Muñiz-Velázquez J. A. Effectiveness of training actions aimed at improving critical thinking in the face of disinformation: A systematic review protocol. Thinking Skills and Creativity.2024. R. 101474. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tsc.2024.101474. 8. Zatverdzheni Standarty vyshchoi osvity. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukraini/zatverdzheni-standarti-vishchoi-osviti (Date of appeal: 29.10.2024). 9. Dong M., Li F., Chang H. Trends and hotspots in critical thinking research over the past two decades: Insights from a bibliometric analysis. Heliyon. 2023. Vol. 9. Iss. 6. P. 16934. DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e16934. 10. Habrusieva N.V., Kryskov A.A., Humen Yu.Ye. Formuvannia krytychnoho myslennia yak skladovoi informatsiinoi diialnosti zdobuvachiv osvity. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii. Serie: Pedahohika. 2024. No 3(31). P. 925-936. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-3(31)-925-936. 11. Habrusieva N.V., Potikha O. B., Herman O. M., Yuryk N. Ye. Genderni osoblyvosti usvidomlennia zdobuvachamy vyshchoi osvity vlasnykh kohnityvnykh spotvoren. Akademichni vizii. 2024 (28). DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.10692422. 12. Habrusieva N., Shostakivska N. Doslidzhennia uiavlen zdobuvachiv vyshchoi osvity pro fenomen krytychnoho myslennia. Fizyko-matematychna osvita. 2024. V. 39. No 2. P. 14-19. DOI: https://doi.org/10.31110/fmo2024.v39i2-02. 13. Ignatenko N., Savenco V., Kryskov A., Habrusieva N., Remekh T. Formation of Cognitive-Technological Competence as a Mechanism of Realisation of Rational Component in Training Undergraduate Students. Journal of Education Culture and Society. 2024. Vol. 15, No. 1, R. 247-263. URL: https://www.jecs.pl/index.php/jecs/issue/view/51. |
Content type: | Book Chapter |
Εμφανίζεται στις συλλογές: | Трансформація бізнесу для сталого майбутнього: дослідження, цифровізація та інновації: монографія |
Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο:
Αρχείο | Περιγραφή | Μέγεθος | Μορφότυπος | |
---|---|---|---|---|
ColMon_2024_Habrusieva_N-Specificity_of_understanding_277-286.pdf | 1,92 MB | Adobe PDF | Δείτε/ Ανοίξτε | |
ColMon_2024_Habrusieva_N-Specificity_of_understanding_277-286.djvu | 291,08 kB | DjVu | Δείτε/ Ανοίξτε | |
ColMon_2024_Habrusieva_N-Specificity_of_understanding_277-286__COVER.png | 406,48 kB | image/png | Δείτε/ Ανοίξτε |
Όλα τα τεκμήρια του δικτυακού τόπου προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα