Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46472

Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorОвсянников, Денис Павлович
dc.contributor.authorШандар, Анна Михайлівна
dc.contributor.authorOvsiannykov, Denys
dc.contributor.authorShandar, Anna
dc.date.accessioned2024-11-12T18:38:50Z-
dc.date.available2024-11-12T18:38:50Z-
dc.date.created2024-09-04
dc.date.issued2024-09-04
dc.date.submitted2024-03-26
dc.identifier.citationОвсянников Д. П. Вплив демографічних змін на управління освітою: виклики та пошук шляхів вирішення неузгоджень / Овсянников Денис Павлович, Шандар Анна Михайлівна // ГЕВ. — Т. : ТНТУ, 2024. — Том 89. — № 4. — С. 7–18. — (Економіка).
dc.identifier.issn2409-8892
dc.identifier.urihttp://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46472-
dc.description.abstractРозглянуто важливий виклик для вищої освіти в Україні – зменшення чисельності молоді та здобувачів вищої освіти. Відбувається процес старіння не тільки населення загалом, але й зростає середній вік здобувачів освіти та з’являються вимоги щодо постійного навчання. У контексті динаміки демографічних процесів акцентовано увагу на важливості стратегічного планування для забезпечення якісної та доступної вищої освіти в Україні. Це включає в себе не лише адаптацію до нових умов, але і розроблення інноваційних підходів, спрямованих на забезпечення ефективності та відповідності потребам сучасного суспільства. Відзначено важливість персоналізації навчального процесу та гнучкості в програмах, а також акцентовано увагу на потребі закладів вищої освіти у співпраці з роботодавцями та розвитку професійних мереж для забезпечення взаємодії здобувачів вищої освіти із сферою бізнесу. Аналіз показує, що демографічні тренди мають суттєвий вплив на попит на освітні послуги. Диференційований підхід дозволяє забезпечити доступність вищої освіти та розвиток унікальних програм для різних категорій здобувачів вищої освіти. Демографічні трансформації, такі, як зміни у розмірі та структурі населення, впливають на попит на освітні послуги та вимагають гнучкості в управлінні освітніми інститутами для ефективного реагування на динамічні зміни в суспільстві. Врахування демографічних факторів дозволяє краще спрямовувати ресурси та розробляти програми, що відповідають реальним потребам здобувачів вищої освіти та ринку праці. Особливу увагу приділено гендерному аспекту, зокрема створенню належних умов для різних груп. Зазначено, що ефективне стратегічне планування вищої освіти вимагає глибокого розуміння демографічних та соціокультурних реалій. Запропоновано напрями стратегічного планування, які одночасно враховують як освітній аспект, так і можливості працевлаштування та допомогу у соціально-психологічному розвитку молоді. Загальний висновок полягає в тому, що стратегічне планування вищої освіти повинно бути гнучким, глибоко інформованим демографічними реаліями та спрямованим на створення конкурентоспроможного та соціально відповідального освітнього середовища.
dc.description.abstractThe article examines an important challenge for higher education in Ukraine – the decrease in the number of young people and students of higher education. Not only the population in general is aging, but the average age of those seeking education is also rising and requirements for continuous education are emerging. In the context of demographic dynamics, the article emphasizes the importance of strategic planning to ensure quality and affordable higher education in Ukraine. This includes not only adaptation to new conditions, but also the development of innovative approaches aimed at ensuring efficiency and compliance with the needs of modern society. The article notes the importance of personalization of the educational process and flexibility in programs and also emphasizes the need for universities to cooperate with employers and develop professional networks to ensure the interaction of students with the business sphere. The analysis shows that demographic trends have a significant impact on the demand for educational services and the structure of the student environment. An important aspect is the need to understand the diversity of the student body and adapt strategies for different populations. A differentiated approach allows for the availability of higher education and the development of unique programs for different categories of students. Demographic transformations, such as changes in the size and structure of the population, affect the demand for educational services and require flexibility in the management of educational institutions to effectively respond to dynamic changes in society. Demographic factors allow better targeting of resources and the development of programs that meet the real needs of students. Strategic planning of higher education must take these changes to effectively adapt programs and resources to new conditions. Special attention is paid to the differentiation of the student body and the creation of conditions for the success of different population groups. It is noted that effective strategic planning of higher education requires a deep understanding of demographic and sociocultural realities. The crucial role of higher education in the demographic policy of the state is emphasized. The general conclusion is that the strategic planning of higher education should be flexible, deeply informed by demographic realities and aimed at creating a competitive and socially responsible educational environment.
dc.format.extent7-18
dc.language.isouk
dc.publisherТНТУ
dc.publisherTNTU
dc.relation.ispartofГалицький економічний вісник, 4 (89), 2024
dc.relation.ispartofGalician Economic Journal, 4 (89), 2024
dc.relation.urihttp://surl.li/rpizw
dc.relation.urihttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1414-20#Text
dc.relation.urihttps://www.ukrstat.gov.ua/
dc.relation.urihttps://dismp.gov.ua/stat/younght-count-ua/?gen=all,men,women&age=14-34
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1093/humrep/dev148
dc.relation.urihttp://surl.li/ezxbm
dc.relation.urihttp://surl.li/mphq
dc.relation.urihttp://surl.li/rphic
dc.relation.urihttp://surl.li/axzdd
dc.relation.urihttps://kyivcity.gov.ua/img/item/general/7048.pdf
dc.relation.urihttps://kie.dcz.gov.ua/
dc.subjectстратегічне управління вищою освітою
dc.subjectринок праці
dc.subjectмолодь
dc.subjectміграційні процеси
dc.subjectсоціальна політика
dc.subjectменеджмент у закладі вищої освіти
dc.subjectякість освітніх послуг
dc.subjectdemographic changes
dc.subjectstrategic management of higher education
dc.subjectlabour market
dc.subjecthigher education
dc.subjectmanagement in higher education institutions
dc.subjectquality of educational services
dc.titleВплив демографічних змін на управління освітою: виклики та пошук шляхів вирішення неузгоджень
dc.title.alternativeThe impact of demographic change on education governance: challenges and finding ways to address disagreements
dc.typeArticle
dc.rights.holder© Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2024
dc.coverage.placenameТернопіль
dc.coverage.placenameTernopil
dc.format.pages12
dc.subject.udc314
dc.subject.udc37.7
dc.subject.udc005
dc.relation.references1. Гладун О. М., Аксьонова С. Ю., Курило І. О. та ін. Населення України: демографічний вимір якості життя / за ред. О. М. Гладуна; НАН України, Ін-т демографії та соц. дослідж. ім. М. В. Птухи. Київ, 2019. 389 с.
dc.relation.references2. Грищенко І. М. Фактори підвищення ефективності освітньої діяльності вищих навчальних закладів України. Актуальні проблеми економіки. 2016. № 3. С. 134–141.
dc.relation.references3. Красножон С. В., Піддубний В. А. Інновації в освіті. Формування ринкових відносин в Україні. 2016. № 6. С. 19–22.
dc.relation.references4. Лопушняк Г. С. Соціально-економічні аспекти розвитку вищої освіти України. Формування ринкових відносин в Україні. 2015. № 3. С. 184–189. URL: http://surl.li/rpizw (дата звернення: 15.03.2024).
dc.relation.references5. Тарасенко І. О. Напрями інноваційного розвитку ВНЗ України в контексті підвищення конкурентоспроможності. Вища освіта України. 2013. № 2. С. 362–369.
dc.relation.references6. Карпіщенко О. І., Ілляшенко К. В., Карпіщенко О. О. Стратегічне планування: навч. посіб. Суми : Сумський державний університет, 2013. 446 с.
dc.relation.references7. Про основні засади молодіжної політики: Закон України від 27.04.2021 № 1414-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1414-20#Text (дата звернення: 11.02.2024).
dc.relation.references8. Державна служба статистики України : веб-сайт. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 08.01.2024).
dc.relation.references9. Науково-дослідний центр «Інститут сімейної та молодіжної політики імені Олександра Яременка»: вебсайт. URL: https://dismp.gov.ua/stat/younght-count-ua/?gen=all,men,women&age=14-34 (дата звернення: 25.03.2024).
dc.relation.references10. Шлюб в Україні у демографічному вимірі: історія і сучасність / НАН України, Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М. В. Птухи. Київ, 2021. 180 с.
dc.relation.references11. Habbema J. D., Eijkemans M. J., Leridon H. Realizing a desired family size: when should couples start? Human Reproduction. 2015. № 30 (9). P. 2215–2221. DOI: https://doi.org/10.1093/humrep/dev148
dc.relation.references12. Аналітичний звіт з проведення репрезентативного соціологічного дослідження становища молоді в Україні (2019 рік). URL: http://surl.li/ezxbm (дата звернення: 25.03.2024).
dc.relation.references13. Комар Т. В. Соціальна зрілість особистості як чинник становлення професійної зрілості психолога. Проблеми сучасної психології. 2016. Вип. 34. С. 200–210.
dc.relation.references14. Радул В. В. Становлення соціальної зрілості молодого вчителя (теорія і практика) : автореф. дис. … д-ра пед. наук. К., 1998. 36 с.
dc.relation.references15. Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021–2031 роки. Київ, 2020. URL: http://surl.li/mphq (дата звернення: 17.02.2024).
dc.relation.references16. Реформа освіти. Час. Підсумки дня – 25.07.2017. URL: http://surl.li/rphic (дата звернення: 20.01.2024).
dc.relation.references17. Дослідження сфери освіти в Україні. URL: http://surl.li/axzdd (дата звернення: 07.02.2024).
dc.relation.references18. Гендерний паспорт міста Києва. URL: https://kyivcity.gov.ua/img/item/general/7048.pdf (дата звернення: 10.03.2024).
dc.relation.references19. Київський міський центр зайнятості. URL: https://kie.dcz.gov.ua/ (дата звернення: 02.03.2024).
dc.relation.referencesen1. Hladun O. M., Aksonova S. Yu., Kurylo I. O. et al. (2019). Naselennia Ukrainy : demohrafichnyi vymir yakosti zhyttia [Population of Ukraine: demographic dimension of quality of life]. NAN Ukrainy, In-t demohrafii ta sots. doslidzh. im. M. V. Ptukhy. Kyiv. [In Ukrainian].
dc.relation.referencesen2. Hryshchenko I. M. (2016) Faktory pidvyshchennia efektyvnosti osvitnoi diialnosti vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrainy. [Factors for increasing the effectiveness of educational activities of higher educational institutions of Ukraine]. Actual Problems of Economics, no. 3, pp. 134–141.
dc.relation.referencesen3. Krasnozhon S. V., (2016) Piddubnyi V. A. Innovatsii v osviti. [Innovations in education]. Formation of market relations in Ukraine, no. 6, pp. 19–22.
dc.relation.referencesen4. Lopushniak H. S. (2015) Sotsialno-ekonomichni aspekty rozvytku vyshchoi osvity Ukrainy. [Socio- economic aspects of the development of higher education in Ukraine]. Formation of market relations in Ukraine, no. 3, pp. 184–189. Available at: http://surl.li/rpizw (accessed 15 March 2024).
dc.relation.referencesen5. Tarasenko I. O. (2013) Napriamy innovatsiinoho rozvytku VNZ Ukrainy v konteksti pidvyshchennia konkurentospromozhnosti. [Directions of innovative development of universities of Ukraine in the context of increasing competitiveness ]. Higher education in Ukraine, no. 2, pp. 362–369.
dc.relation.referencesen6. Karpishchenko O. I., Illiashenko K. V., Karpishchenko O. O. Stratehichne planuvannia [Strategic planning]: navch. posib. Sumy : Sumskyi derzhavnyi universytet, 2013. 446 р. [In Ukrainian].
dc.relation.referencesen7. Pro osnovni zasady molodizhnoi polityky: Zakon Ukrainy vid 27.04.2021 № 1414-IX. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1414-20#Text (accessed 11 February 2024).
dc.relation.referencesen8. State Statistics Service of Ukraine. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/ (accessed 05 January 2024).
dc.relation.referencesen9. Research Center «Institute of Family and Youth Policy named after Oleksandr Yaremenko». Available at: https://dismp.gov.ua/stat/younght-count-ua/?gen=all,men,women&age=14-34 (accessed 25 March 2024).
dc.relation.referencesen10. Shliub v Ukraini u demohrafichnomu vymiri: istoriia i suchasnist / NAS of Ukraine, Institute of Demography and Social Research named after M.V. Ptukhy. Kyiv, 2021. 180 p. [In Ukrainian].
dc.relation.referencesen11. Habbema J. D., Eijkemans M. J., Leridon H. (2015) Realizing a desired family size: when should couples start? Human Reproduction, no. 30 (9), pp. 2215–2221. DOI: https://doi.org/10.1093/humrep/dev148
dc.relation.referencesen12. Analitychnyi zvit z provedennia reprezentatyvnoho sotsiolohichnoho doslidzhennia stanovyshcha molodi v Ukraini (2019 rik). [Analytical report on a representative sociological study of the situation of youth in Ukraine (2019)]. Available at: http://surl.li/ezxbm (accessed 25 March 2024).
dc.relation.referencesen13. Komar T. V. (2016) Sotsialna zrilist osobystosti yak chynnyk stanovlennia profesiinoi zrilosti psykholoha. [Social maturity of the individual as a factor in the professional maturity of a psychologist]. Problems of modern psychology, no. 34, pp. 200–210.
dc.relation.referencesen14. Radul V. V. (1998). Stanovlennia sotsialnoi zrilosti molodoho vchytelia (teoriia i praktyka). PhD diss. K. [In Ukrainian].
dc.relation.referencesen15. Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2021–2031 roky. [Strategy for the development of higher education in Ukraine for 2021–2031]. Kyiv, 2020. Available at: http://surl.li/mphq (accessed 17 February 2024).
dc.relation.referencesen16. Reforma osvity. Chas. Pidsumky dnia. 25.07.2017. Available at: http://surl.li/rphic (accessed: 20 January 2024).
dc.relation.referencesen17. Doslidzhennia sfery osvity v Ukraini [Research in the field of education in Ukraine]. Available at: http://surl.li/axzdd (accessed 07 Febryary 2024).
dc.relation.referencesen18. Hendernyi pasport mista Kyieva. [Gender passport of Kyiv city]. Avaialble at: https://kyivcity.gov.ua/img/item/general/7048.pdf (accessed 10 March 2024).
dc.relation.referencesen19. Kyiv city employment center. Available at: https://kie.dcz.gov.ua/ (accessed 02 March 2024).
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2024.04.007
dc.contributor.affiliationКиївський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, Київ, Україна
dc.contributor.affiliationKyiv National Economic University named after Vadym Hetman, Kyiv, Ukraine
dc.citation.journalTitleГалицький економічний вісник
dc.citation.volume89
dc.citation.issue4
dc.citation.spage7
dc.citation.epage18
dc.identifier.citation2015Овсянников Д. П., Шандар А. М. Вплив демографічних змін на управління освітою: виклики та пошук шляхів вирішення неузгоджень // ГЕВ. Тернопіль: ТНТУ, 2024. Том 89. № 4. С. 7–18.
dc.identifier.citationenAPAOvsiannykov, D., & Shandar, A. (2024). Vplyv demohrafichnykh zmin na upravlinnia osvitoiu: vyklyky ta poshuk shliakhiv vyrishennia neuzghodzhen [The impact of demographic change on education governance: challenges and finding ways to address disagreements]. Galician Economic Journal, 89(4), 7-18. TNTU. [in Ukrainian].
dc.identifier.citationenCHICAGOOvsiannykov D., Shandar A. (2024) Vplyv demohrafichnykh zmin na upravlinnia osvitoiu: vyklyky ta poshuk shliakhiv vyrishennia neuzghodzhen [The impact of demographic change on education governance: challenges and finding ways to address disagreements]. Galician Economic Journal (Tern.), vol. 89, no 4, pp. 7-18 [in Ukrainian].
Розташовується у зібраннях:Галицький економічний вісник, 2024, № 4 (89)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.