Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46246

Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorКучабський, Назарій Олегович
dc.contributor.authorKuchabskyi, Nazariy
dc.date.accessioned2024-08-28T09:19:08Z-
dc.date.available2024-08-28T09:19:08Z-
dc.date.created2024-06-18
dc.date.issued2024-06-18
dc.date.submitted2024-04-22
dc.identifier.citationКучабський Н. О. Заробітна плата в системі економічних відносин сталого розвитку: окремі питання / Кучабський Назарій Олегович // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2024. — Том 88. — № 3. — С. 50–57. — (Економіка).
dc.identifier.issn2409-8892
dc.identifier.urihttp://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46246-
dc.description.abstractПроаналізовано окремі питання заробітної плати в Україні в умовах сталого розвитку та війни. Низький рівень заробітної плати не сприяє розвитку та суспільним трансформаціям. Середній рівень зарплати в країні є значно нижчим порівняно з європейськими країнами. Це знижує купівельну спроможність населення та загальний рівень життя окремих громадян. У той же час, значна частка економіки функціонує в тіні, тобто без офіційного обліку. Працівники, які отримують зарплату «в конверті», не мають соціальних гарантій і захисту, таких, як пенсійне забезпечення та оплачувані відпустки. Існують значні диспропорції в рівні заробітної плати між різними регіонами та галузями, зарплати у великих містах значно вищі, ніж у сільській місцевості, IT-спеціалістів – ніж у інших працівників. Часто роботодавці заробітні плати не індексують відповідно до рівня інфляції, що призводить до зниження реальної купівельної спроможності працівників. Податкове навантаження на заробітну плату є дуже високим, що знижує чистий дохід працівників і може стимулювати тіньові виплати. Низька продуктивність праці часто є причиною низьких зарплат. Бізнес не може виплачувати високі зарплати через відсутність інновацій та низьку ефективність виробництва. Високий рівень трудової міграції під час воєнного стану, особливо молоді, робітничих професій та кваліфікованих працівників до інших країн, де зарплати вищі, створює дефіцит робочої сили в Україні і впливає на ринок праці. Корупційні практики в системі розподілу фінансів та неефективна система управління можуть призводити до нерівного розподілу бюджетних ресурсів, а відтак і можливостей для працівників отримати гідну заробітну плату. Ці проблеми вимагають комплексного підходу до вирішення, включаючи економічні реформи та зміну нормативно-правового поля, оплати праці окремих працівників та мотивацій до цього бізнесу. На основі огляду літератури та нормативно-правового поля регулювання кращих практик оплати праці в Україні визначено, що зменшення податкового навантаження на заробітну плату сприяє її легалізації, а відтак – наповнення місцевого та державного бюджету. Досліджено переваги оплати праці в спеціальному правовому режимі Дія.Сіті, що розроблений для підтримання, стимулювання та практичного розвитку й удосконалення ІТ-індустрії в Україні. Він надає значні податкові, певні трудові та інші преференції й пільги. Вони стимулюють зростання технологічного IT-середовища, приваблення інвестицій та збільшення інновацій.
dc.description.abstractThe article analyzes individual issues of wages in Ukraine in conditions of sustainable development and war. The low level of wages does not contribute to development and social transformations. The average salary level in the country is much lower compared to European countries. This reduces the purchasing power of the population and the general standard of living of individual citizens. At the same time, a significant part of the economy functions in the shadow, that is, without official accounting. Workers who receive an «envelope» salary do not have social guarantees and protections, such as pensions and paid holidays. There are significant disparities in the level of wages between different regions and industries, salaries in large cities are significantly higher than in rural areas and IT specialists – than other workers. Employers often do not index wages in accordance with the level of inflation, which leads to a decrease in the real purchasing power of employees. The tax burden on wages is very high, which reduces the net income of workers and can encourage shadow payments. Low productivity is often the reason for low wages. Business cannot pay high wages due to lack of innovation and low production efficiency. The high level of labor migration during martial law, especially of youth, blue-collar workers and skilled workers, to other countries where wages are higher creates a labor shortage in Ukraine and affects the labor market. Corrupt practices in the system of financial distribution and an ineffective management system can lead to an unequal distribution of budget resources, and therefore opportunities for workers to receive decent wages. These problems require a comprehensive approach to the solution, including economic reforms and changes in the legal framework for the remuneration of individual employees and motivations for this business. Based on the review of the literature and the regulatory field of regulation of the best practices of payment of labor in Ukraine, it was determined that the reduction of the tax burden on wages contributes to its legalization, and therefore to the filling of local and state budgets. The advantages of remuneration in the special legal regime of Diya.City, which was designed to support, stimulate and practical development and improvement of the IT industry in Ukraine, were studied. It provides significant tax, certain labor and other preferences and benefits. They stimulate the growth of the technological IT environment, attracting investments and increasing innovation.
dc.format.extent50-57
dc.language.isouk
dc.publisherТНТУ
dc.publisherTNTU
dc.relation.ispartofГалицький економічний вісник, 3 (88), 2024
dc.relation.ispartofGalician economic journal, 3 (88), 2024
dc.relation.urihttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1667-20#Text
dc.relation.urihttps://expert.in.ua/world/07042024-skladeno-rejtyng-krayin-iz-najvyshhymy-zarplatamy/
dc.relation.urihttps://index.minfin.com.ua/ua/labour/salary/index/2020/
dc.relation.urihttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D1%8F_%D0%B7%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B1%D1%96%D1%82%D0%BD%D0%B0_%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D1%82%D0%B0_%D0%B2_%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%96
dc.relation.urihttps://www.kmu.gov.ua/news/2-roky-prostoru-diiasity-topovi-kompanii-sered-rezydentiv-miliardy-splachenykh-podatkiv-ta-vysoka-otsinka-biznesu
dc.relation.urihttp://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/993_149
dc.relation.urihttp://www.viche.info/journal/2197/
dc.relation.urihttps://rv.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/609180.html
dc.subjectзаробітна плата
dc.subjectоплата праці працівників
dc.subjectсередня заробітна плата
dc.subjectДія.Cіті
dc.subjectwages
dc.subjectwages of employees
dc.subjectaverage wages
dc.subjectDiya.City
dc.titleЗаробітна плата в системі економічних відносин сталого розвитку: окремі питання
dc.title.alternativeWages in the system of economic relations of sustainable development: separate issues
dc.typeArticle
dc.rights.holder© Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2024
dc.coverage.placenameТернопіль
dc.coverage.placenameTernopil
dc.format.pages8
dc.subject.udc331.2
dc.subject.udc331.4
dc.relation.references1. Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні: Закон України від 15.07.2021 № 1667-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1667-20#Text (дата звернення: 20.11.2023).
dc.relation.references2. Складено рейтинг країн із найвищими зарплатами. URL: https://expert.in.ua/world/07042024-skladeno-rejtyng-krayin-iz-najvyshhymy-zarplatamy/ (дата звернення: 20.11.2023).
dc.relation.references3. Індекс реальної заробітної плати. URL: https://index.minfin.com.ua/ua/labour/salary/index/2020/ (дата звернення: 20.11.2023).
dc.relation.references4. Середня заробітна плата в Україні. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D1%8F_%D0%B7%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B1%D1%96%D1%82%D0%BD%D0%B0_%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D1%82%D0%B0_%D0%B2_%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%96 (дата звернення: 20.11.2023).
dc.relation.references5. 2 роки простору Дія.Сity: топові компанії серед резидентів, мільярди сплачених податків та висока оцінка бізнесу. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/2-roky-prostoru-diiasity-topovi-kompanii-sered-rezydentiv-miliardy-splachenykh-podatkiv-ta-vysoka-otsinka-biznesu (дата звернення: 20.11.2023).
dc.relation.references6. Галайда Т. О., Рябуха А. І. Європейський досвід застосування ефективних систем оплати праці та мотивації працівників підприємства. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Економічні науки. 2016. Вип. 16 (1). С. 65–68.
dc.relation.references7. Дослідження проблем оплати праці : порівняльний аналіз (Україна та країни ЄС) : монографія. А. М. Колот, Г. Т. Куліков, О. М. Поплавська [та ін.]. Київ: КНЕУ, 2008. 274 с.
dc.relation.references8. Думанська В. Оплата праці: українські проблеми на тлі світових тенденцій. Україна: аспекти праці. 2015. № 2. С. 35–40.
dc.relation.references9. Іванечко П. М., Іванечко Ю. М. Адаптація європейської практики оподаткування: погляд на фонд оплати праці та спецрежими оподаткування. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Економіка. 2015. Вип. 1 (2). С. 91–94.
dc.relation.references10. Конвенція про встановлення мінімальної заробітної плати з особливим урахуванням країн, що розвиваються № 131, від 3 червня 1970 р. Міжнародна організація праці. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/993_149. (дата звернення: 19.04.2024).
dc.relation.references11. Машевська А. А. Правове регулювання обліку оплати праці на підприємствах сільського господарства. Економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2017. № 2. С. 93–103.
dc.relation.references12. Соціальний діалог з позицій країн ЄС. URL: http://www.viche.info/journal/2197/ (дата звернення: 19.04.2024).
dc.relation.references13. Тибінка Г., Сікора О., Мартинюк Н. Іноземний досвід застосування різних систем оплати праці та можливості їх використання в Україні. Аграрна економіка. 2017. Т. 10, № 3–4. С. 120–126.
dc.relation.references14. Стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні: що відомо про Дія Сіті. URL: https://rv.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/609180.html (дата звернення: 19.04.2024).
dc.relation.referencesen1. Pro stymuliuvannia rozvytku tsyfrovoi ekonomiky v Ukraini: Zakon Ukrayiny vid 15.07.2021 № 1667-IX. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1667-20#Text (accessed 20 November 2023).
dc.relation.referencesen2. Skladeno reitynh krain iz naivyshchymy zarplatamy. Available at: https://expert.in.ua/world/07042024-skladeno-rejtyng-krayin-iz-najvyshhymy-zarplatamy/ (accessed 20 November 2023).
dc.relation.referencesen3. Indeks realnoi zarobitnoi platy. Available at: https://index.minfin.com.ua/ua/labour/salary/index/2020/ (accessed 20 November 2023).
dc.relation.referencesen4. Serednia zarobitna plata v Ukraini. Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D1%8F_%D0%B7%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B1%D1%96%D1%82%D0%BD%D0%B0_%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D1%82%D0%B0_%D0%B2_%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%96 (accessed 20 November 2023).
dc.relation.referencesen5. 2 roky prostoru Diia.Sity: topovi kompanii sered rezydentiv, miliardy splachenykh podatkiv ta vysoka otsinka biznesu. Available at: https://www.kmu.gov.ua/news/2-roky-prostoru-diiasity-topovi-kompanii-sered-rezydentiv-miliardy-splachenykh-podatkiv-ta-vysoka-otsinka-biznesu (accessed 20 November 2023).
dc.relation.referencesen6. Halaida T. O., Riabukha A. I. (2016). Yevropeiskyi dosvid zastosuvannia efektyvnykh system oplaty pratsi ta motyvatsii pratsivnykiv pidpryiemstva [European experience in the application of effective systems of remuneration and motivation of the companyʼs employees]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Ser.Ekonomichni nauky, vol. 16 (1), pp. 65–68.
dc.relation.referencesen7. A. M. Kolot, H. T. Kulikov, O. M. Poplavska ta in. (2008). Doslidzhennia problem oplaty pratsi : porivnialnyi analiz (Ukraina ta krainy YeS) [Study of labor problems: comparative analysis (Ukraine and EU countries)]: monohrafiia. Kyiv: KNEU.
dc.relation.referencesen8. Dumanska V. (2015). Oplata pratsi: ukrainski problemy na tli svitovykh tendentsii [Wages: Ukrainian problems against the background of world trends]. Ukraina: aspekty pratsi, no. 2, pp. 35–40.
dc.relation.referencesen9. Ivanechko P. M., Ivanechko Yu. M. (2015). Adaptatsiia yevropeiskoi praktyky opodatkuvannia: pohliad na fond oplaty pratsi ta spetsrezhymy opodatkuvannia [Adaptation of the European practice of taxation: a view on the wage fund and special taxation regimes]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: Ekonomika, vol. 1 (2), pp. 91–94.
dc.relation.referencesen10. Konventsiia pro vstanovlennia minimalnoi zarobitnoi platy z osoblyvym urakhuvanniam krain, shcho rozvyvaiutsia № 131, vid 3 chervnia 1970 r. Mizhnarodna orhanizatsiia pratsi. Available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/993_149 (accessed 19 April 2024).
dc.relation.referencesen11. Mashevska A. A. (2017). Pravove rehuliuvannia obliku oplaty pratsi na pidpryiemstvakh silskohohospodarstva [Legal regulation of payroll accounting at agricultural enterprises]. Ekonomika. Finansy. Menedzhment: aktualni pytannia nauky i praktyky, no. 2, pp. 93–103.
dc.relation.referencesen12. Sotsialnyi dialoh z pozytsii krain YeS. Available at: http://www.viche.info/journal/2197/ (accessed 19 April 2024).
dc.relation.referencesen13. Tybinka H., Sikora O., Martyniuk N. (2017). Inozemnyi dosvid zastosuvannia riznykh system oplaty pratsi ta mozhlyvosti yikh vykorystannia v Ukraini [Foreign experience in the application of various labor payment systems and the possibility of their use in Ukraine]. Ahrarna ekonomika, vol. 10, no. 3–4, pp. 120–126.
dc.relation.referencesen14. Stymuliuvannia rozvytku tsyfrovoi ekonomiky v Ukraini: shcho vidomo pro Diia Siti. Available at: https://rv.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/609180.html (accessed 19 April 2024).
dc.identifier.citationenKuchabskyi N. (2024) Zarobitna plata v systemi ekonomichnykh vidnosyn staloho rozvytku: okremi pytannia [Wages in the system of economic relations of sustainable development: separate issues]. Galician economic journal (Tern.), vol. 88, no 3, pp. 50-57 [in Ukrainian].
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2024.03.050
dc.contributor.affiliationЗахідноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна
dc.contributor.affiliationWest Ukrainian National University, Ternopil, Ukraine
dc.citation.journalTitleГалицький економічний вісник
dc.citation.volume88
dc.citation.issue3
dc.citation.spage50
dc.citation.epage57
Розташовується у зібраннях:Галицький економічний вісник, 2024, № 3 (88)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.