Använd denna länk för att citera eller länka till detta dokument: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46232

Titel: Розвиток екомаркетингу в умовах сталого інноваційного розвитку органічних агровиробництв України під впливом концепції пермакультури
Övriga titlar: Development of eco-marketing in the conditions of sustainable innovative development of organic agricultural production in Ukraine under the influence of the permaculture concept
Författare: Корчак, Олена Сергіївна
Шпилик, Світлана Василівна
Korchak, Olena
Shpylyk, Svitlana
Affiliation: Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна», Київ, Україна
Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Тернопіль, Україна
Open International University of Human Development «Ukraine», Kyiv, Ukraine
Ternopil Ivan Puluj National Technical University, Ternopil, Ukraine
Bibliographic description (Ukraine): Корчак О. С. Розвиток екомаркетингу в умовах сталого інноваційного розвитку органічних агровиробництв України під впливом концепції пермакультури / Корчак Олена Сергіївна, Шпилик Світлана Василівна // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2024. — Том 88. — № 3. — С. 136–148. — (Маркетинг).
Bibliographic description (International): Korchak O., Shpylyk S. (2024) Rozvytok ekomarketynhu v umovakh staloho innovatsiinoho rozvytku orhanichnykh ahrovyrobnytstv Ukrainy pid vplyvom kontseptsii permakultury [Development of eco-marketing in the conditions of sustainable innovative development of organic agricultural production in Ukraine under the influence of the permaculture concept]. Galician economic journal (Tern.), vol. 88, no 3, pp. 136-148 [in Ukrainian].
Is part of: Галицький економічний вісник, 3 (88), 2024
Galician economic journal, 3 (88), 2024
Journal/Collection: Галицький економічний вісник
Issue: 3
Volume: 88
Utgivningsdatum: 18-jun-2024
Submitted date: 11-mar-2024
Date of entry: 28-aug-2024
Utgivare: ТНТУ
TNTU
Place of the edition/event: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2024.03.136
UDC: 339.138
Nyckelord: екомаркетинг
органічне агровиробництво
пермакультура
органічна сертифікація
сталий розвиток
eco-marketing
organic agri-food production
permaculture
organic certification
sustainable development
Number of pages: 13
Page range: 136-148
Start page: 136
End page: 148
Sammanfattning: Встановлено, що пермакультура, охоплюючи цілісний підхід до сільського господарства й землекористування та впливаючи на практики екологічного маркетингу, дає повніше та взаємопов’язане розуміння сталого розвитку. Зазначено, що екологічні практики, які покладені в основу виробництва органічних продуктів харчування, створюють привабливий для інвестування клімат, зважаючи на щорічне зростання світового попиту на органічну продукцію. Визначено шляхи розвитку екомаркетингу в умовах сталого інноваційного розвитку органічних агровиробництв України, які вважаються пріоритетом подальшого розвитку агропромислового комплексу під впливом концепції пермакультури для просування продукції органічного виробництва, створеній дружніми до навколишнього середовища засобами й технологіями на всіх стадіях життєвого циклу. Проаналізовано інноваційні підходи для сталого розвитку сучасних органічних агровиробництв з можливістю використання пермакультурного дизайну. Також для підтримання сталого розвитку органічного експортно-орієнтованого виробництва в Україні, виробники активно впроваджують в свою діяльність провідні українські стартапи. Зазначено, що органічна сертифікація повинна сприяти розвитку внутрішнього і зовнішнього органічних ринків, враховуючи найкращі практики міжнародного досвіду. Досліджено, яким чином візія сучасного екомаркетингу впливає на просування продуктів органічних виробництв, що мають органічну сертифікацію в Україні. Показано, як рейтинг органічних брендів формується експертами-маркетологами у кілька етапів і компанії оцінюються за обсягами виробництва та продажів на внутрішньому ринку, а також відповідно до присутності брендів у торгових мережах. Описано ТОП-10 органічних брендів України 2023 року. Проведено SWOT-аналіз та аналіз рушійних сил щодо розвитку екомаркетингу в умовах сталого інноваційного розвитку органічних агровиробництв під впливом концепції пермакультури. Визначено основні напрями розвитку екомаркетингу в умовах сталого інноваційного розвитку органічних агровиробництв України. Дослідження узгоджено з глобальними цілями сталого розвитку та сприяє досягненню зокрема тих, що стосуються відповідального споживання та виробництва, кліматичних заходів і глобального партнерства, наголошуючи на взаємозв’язку екологічних і соціальних аспектів органічного агровиробництва.
By embracing a holistic approach to agriculture and land use and influencing environmental marketing practices, permaculture has been found to provide a more comprehensive and interconnected understanding of sustainable development. It is noted that ecological practices, which are the basis of organic food production, create an attractive climate for investment, taking into account the annual growth of global demand for organic products. The ways of eco-marketing development in the conditions of sustainable innovative development of organic agricultural production of Ukraine, which are considered a priority for the further development of the agro-industrial complex, under the influence of the concept of permaculture for the promotion of organic production products created by environmentally friendly means and technologies at all stages of the life cycle, have been determined. Innovative approaches for the sustainable development of modern organic agricultural production with the possibility of using permaculture design are analyzed. Also, to support the sustainable development of organic export-oriented production in Ukraine, manufacturers are actively introducing leading Ukrainian startups into their activities. It is noted that organic certification should contribute to the development of internal and external organic markets, taking into account the best practices of international experience. It has been studied how the vision of modern eco-marketing affects the promotion of products of organic productions that have organic certification in Ukraine. It is shown how the ranking of organic brands is formed by marketing experts in several stages and companies are evaluated according to the volume of production and sales in the domestic market, as well as according to the presence of brands in retail chains. A description of t he TOP-10 organic brands of Ukraine in 2023 is given. A SWOT analysis and an analysis of driving forces for the development of eco-marketing in the conditions of sustainable innovative development of organic agricultural production under the influence of the concept of permaculture were carried out. The main directions of the development of eco-marketing in the conditions of sustainable innovative development of organic agricultural production of Ukraine are determined. The research is aligned with and cont ributes to global sustainable development goals, including those related to responsible consumption and production, climate action and global partnerships, emphasizing the interconnectedness of environmental and social aspects of organic agriculture.
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46232
ISSN: 2409-8892
Copyright owner: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2024
URL for reference material: https://agriculture.ec.europa.eu/international/agricultural-trade/agricultural-markets-and-prices_en
https://agriculture.ec.europa.eu/farming/organic-farming_en
https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/note/join/2014/528799/IPOL-JOIN_NT(2014)528799_EN.pdf
https://organicinfo.ua/wp-content/uploads/2022/11/Ukrainian-Organic-Sector-Analysis_Oct2022_UA.pdf
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2496-19
https://doi.org/10.1016/j.agsy.2021.103204
https://doi.org/10.1016/j.agee.2017.11.018
https://doi.org/10.1017/S1751731114001189
https://agriculture.ec.europa.eu/system/files/2022-09/agri-market-brief-19-organic-imports_en.pdf
https://issuu.com/aviabrand/docs/oubh_digest_biofach
https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.05.132
https://ukrpatent.org/uk/articles/national-strategy-2020-25
https://organicstandard.ua/services/handbooks-and-catalogs
https://agroelita.info/organic-23-top-10-nayvpiznavanishykh-orhanichnykh-brendiv-ukrainy/
https://doi.org/10.1051/shsconf/202111004001
https://agriculture.ec.europa.eu/international/agricultural-trade/agricultural-markets-and-prices
https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/note/join/2014/528799/IPOL-JOINNT(2014)528799_EN.pdf
References (Ukraine): 1. Facts and figures on organic agriculture in the European Union. European Commission. 2013. P. 44. URL: https://agriculture.ec.europa.eu/international/agricultural-trade/agricultural-markets-and-prices_en (дата звернення: 28.12.2023).
2. The World of Organic Agriculture. Statistics and Emerging Trends. FiBL&IFOAM. 2014. p. 304.
3. Organic farming, EU Rural Reviews, No 18 – European Network for Rural Development. 2014. P. 40. URL: https://agriculture.ec.europa.eu/farming/organic-farming_en (дата звернення: 28.12.2023).
4. Organic production and labelling of organic products – Initial Appraisal of a European Commission Impact Assessment, Briefing of the European Parliamentary Research Service (EPRS), EP 528.799. 2014. URL: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/note/join/2014/528799/IPOL-JOIN_NT(2014)528799_EN.pdf (дата звернення: 28.12.2023).
5. Звіт Державної установи «Офіс з розвитку підприємництва та експорту» та національного проєкту Дія. Бізнес «Аналіз українського органічного сектору : станом на жовтень 2022 року, через вісім місяців після вторгнення». URL: https://organicinfo.ua/wp-content/uploads/2022/11/Ukrainian-Organic-Sector-Analysis_Oct2022_UA.pdf (дата звернення 25.08.2023).
6. Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції: Закон України від 10.07.2018 р. № 2496-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2496-19 (дата звернення: 25.08.2023).
7. Organic production and the European Union. European Parliamentary Research Service. 2015. 36 p. Doi: 10.2861/488634.
8. Laíse da Silveira Pontes and others. Long-term profitability of crop-livestock systems, with and without trees. Agricultural Systems. 2021. Vol. 192. P. 1–13. DOI: https://doi.org/10.1016/j.agsy.2021.103204
9. Manbir K. Rakkar, Humberto Blanco-Canqui. Grazing of crop residues: Impacts on soils and crop production. Agriculture, Ecosystems and Environment. 2018. Vol. 258. P. 71–90. DOI: https://doi.org/10.1016/j.agee.2017.11.018
10. Moraine M. and others. Farming system design for innovative crop-livestock integration in Europe. Animal. 2014. Vol. 8. P. 1204–1217. DOI: https://doi.org/10.1017/S1751731114001189
11. Perman, P. and other. Natural Resource and Environmental Economics. Addison Wesley, 2011. 203 p.
12. Organic farming. Basic principles and good practices. FiBL (Research Institute of Organic Agriculture), 2021. No. 1141. 47 p.
13. Report of the European Commission «EU imports of organic agri-food products: Key developments in 2021 (dated September 2022)». URL: https://agriculture.ec.europa.eu/system/files/2022-09/agri-market-brief-19-organic-imports_en.pdf / (дата звернення 25.08.2023).
14. AgroPort. Organic Ukraine Business Guide. 2019. No. 1 (16). 54 p. URL: https://issuu.com/aviabrand/docs/oubh_digest_biofach (дата звернення: 27.12.2023).
15. Корчак О., Шпилик С. Дослідження впливу стратегії сучасного екомаркетингу на розвиток органічного виробництва в Україні. Галицький економічний вісник. 2023. Том 84. № 5. С. 132–141. DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.05.132
16. Корчак О. С. Вплив концепції пермакультури на візію сучасного екомаркетингу та сталий розвиток інноваційних виробництв. Сучасний маркетинг: візія, технології, інновації: монографія. Тернопіль: «Бескиди», 2023. С. 183–202.
17. Національна стратегія розвитку сфери інтелектуальної власності. Проєкт. URL: https://ukrpatent.org/uk/articles/national-strategy-2020-25 (дата звернення: 12.10.2023).
18. Обстеження інноваційної діяльності в економіці України (за міжнародною методологією): стат. зб. Наукова та інноваційна діяльність України. Київ: Держстат України, 2017. С. 179–226.
19. Довідник консультантів з органічного виробництва та ринку органічних продуктів – 2022. Органік Стандарт. 2022. 36 с. URL: https://organicstandard.ua/services/handbooks-and-catalogs (дата звернення: 29.12.2023).
20. Практичний довідник органічного експортера до ЄС. Органік Стандарт. 2018. 56 с. URL: https://organicstandard.ua/services/handbooks-and-catalogs (дата звернення: 29.12.2023).
21. Catаlogue of Ukrainian organic exporters. Органік Стандарт. 2023. 142 с. URL: https://organicstandard.ua/services/handbooks-and-catalogs (дата звернення: 29.12.2023).
22. Перелік допоміжних продуктів та методів дозволених для використання в органічному виробництві з врахуванням вимог органічних стандартів Європейського Союзу. Органік Стандарт. 2023. 183 с. URL: https://organicstandard.ua/services/handbooks-and-catalogs (дата звернення: 29.12.2023).
23. ORGANIC’23: ТОП-10 найвпізнаваніших органічних брендів України. АгроЕліта. Всеукраїнський аграрний журнал. 2023. № 11. URL: https://agroelita.info/organic-23-top-10-nayvpiznavanishykh-orhanichnykh-brendiv-ukrainy/ (дата звернення: 29.12.2023).
24. Mandrazhi Z. SWOT-analysis as the Main Tool of Strategic Management of Agricultural Enterprise. International Conference on Economics, Management and Technologies 2021 (ICEMT 2021). 2021. Vol. 110. 5 p. DOI: https://doi.org/10.1051/shsconf/202111004001
25. Ommani A. R. SWOT analysis for farming system businesses management: Case of wheat farmers. 2011. Vol. 5. No. 22. P. 9448–9454.
References (International): 1. Facts and figures on organic agriculture in the European Union. European Commission (2013). P. 44. Available at: https://agriculture.ec.europa.eu/international/agricultural-trade/agricultural-markets-and-prices _en (accessed: 28 December 2023).
2. The World of Organic Agriculture. Statistics and Emerging Trends. FiBL&IFOAM (2014). P. 304.
3. Organic farming, EU Rural Reviews, No 18 – European Network for Rural Development (2014) p. 40. Available at: https://agriculture.ec.europa.eu/farming/organic-farming_en (accessed: 28 December 2023).
4. Organic production and labelling of organic products – Initial Appraisal of a European Commission Impact Assessment, Briefing of the European Parliamentary Research Service (EPRS), EP 528.799. (2014). Available at: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/note/join/2014/528799/IPOL-JOINNT(2014)528799_EN.pdf (accessed: 28 December 2023).
5. Zvit Derzhavnoyi ustanovy “Ofis z rozvytku pidpryyemnytstva ta eksportu” ta natsionalʹnoho proyektu Diya. Biznes “Analiz ukrayinsʹkoho orhanichnoho sektoru: stanom na zhovtenʹ 2022 roku, cherez visim misyatsiv pislya vtorhnennya” [Report of the State Institution “Office for the Development of Entrepreneurship and Export” and the national project Diya. Business “Analysis of the Ukrainian organic sector: as of October 2022, eight months after the invasion”]. Available at: https://organicinfo.ua/wp-content/uploads/2022/11/Ukrainian-Organic-Sector-Analysis_Oct2022_UA.pdf (accessed: 25 August 2023).
6. Pro osnovni pryntsypy ta vymohy do orhanichnoho vyrobnytstva, obihu ta markuvannya orhanichnoyi produktsiyi: Zakon Ukrayiny vid 10.07.2018 r. № 2496-VIII. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2496-19 (accessed: 25 August 2023).
7. Organic production and the European Union. European Parliamentary Research Service (2015). Doi: 10.2861/488634.
8. Laíse da Silveira Pontes and others (2021). Long-term profitability of crop-livestock systems, with and without trees. Agricultural Systems. Vol. 192. P. 1–13. DOI: https://doi.org/10.1016/j.agsy.2021.103204
9. Manbir K. Rakkar, Humberto Blanco-Canqui (2018) Grazing of crop residues: Impacts on soils and crop production. Agriculture, Ecosystems and Environment. Vol. 258. P. 71–90. DOI: https://doi.org/10.1016/j.agee.2017.11.018
10. Moraine M. and others. (2014). Farming system design for innovative crop-livestock integration in Europe. Animal. Vol. 8. P. 1204–1217. DOI: https://doi.org/10.1017/S1751731114001189
11. Perman P. and other. (2011). Natural Resource and Environmental Economics. Addison Wesley.
12. Organic farming. Basic principles and good practices. FiBL (Research Institute of Organic Agriculture) (2021). No. 1141.
13. Report of the European Commission “EU imports of organic agri-food products: Key developments in 2021 (dated September 2022)”. Available at: https://agriculture.ec.europa.eu/system/files/2022-09/agri-market-brief-19-organic-imports_en.pdf / (accessed: 25 August 2023).
14. AgroPort. Organic Ukraine Business Guide (2019). No. 1(16). Available at: https://issuu.com/aviabrand/docs/oubh_digest_biofach (accessed: 27 December 2023).
15. Korchak O., Shpylyk S. (2023). Investigation of the impact of modern eco-marketing strategy on the development of organic agri-food production in Ukraine. Galician economic journal, vol. 84, no. 5, pp. 132–141. DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.05.132
16. Korchak O. S. (2023). Vplyv kontseptsiyi permakulʹtury na viziyu suchasnoho ekomarketynha ta stalyy rozvytok innovatsiynykh vyrobnytstv. Suchasnyy marketynh: viziya, tekhnolohiyi, innovatsiyi: monohrafiya [The influence of the concept of permaculture on the vision of modern eco-marketing and the sustainable development of innovative industries. Modern marketing: vision, technologies, innovations: monograph]. Ternopil: “Beskydy”. P. 183–202. [In Ukrainian].
17. Natsionalʹna stratehiya rozvytku sfery intelektualʹnoyi vlasnosti. Proyekt. Available at: https://ukrpatent.org/uk/articles/national-strategy-2020-25 (accessed: 12 October 2023).
18. Obstezhennya innovatsiynoyi diyalʹnosti v ekonomitsi Ukrayiny (za mizhnarodnoyu metodolohiyeyu): stat. zb. Naukova ta innovatsiyna diyalʹnistʹ Ukrayiny. Kyiv: Derzhstat Ukrayiny, 2017. P. 179–226.
19. Dovidnyk konsulʹtantiv z orhanichnoho vyrobnytstva ta rynku orhanichnykh produktiv – 2022. Orhanik Standart (2022). Available at: https://organicstandard.ua/services/handbooks-and-catalogs (accessed: 29 December 2023).
20. Praktychnyy dovidnyk orhanichnoho eksportera do YES. Orhanik Standart (2018). Available at: https://organicstandard.ua/services/handbooks-and-catalogs (accessed: 29 December 2023).
21. Catаlogue of Ukrainian organic exporters. Orhanik Standart (2023). Available at: https://organicstandard.ua/services/handbooks-and-catalogs (accessed: 29 December 2023).
22. Perelik dopomizhnykh produktiv ta metodiv dozvolenykh dlya vykorystannya v orhanichnomu vyrobnytstvi z vrakhuvannyam vymoh orhanichnykh standartiv Yevropeysʹkoho Soyuzu. Orhanik Standart (2023). Available at: https://organicstandard.ua/services/handbooks-and-catalogs (accessed: 29 December 2023).
23. ORGANIC23: TOP-10 naivpiznavanishykh orhanichnykh brendiv Ukrainy. AhroElita. Vseukrainskyi ahrarnyi zhurnal. 2023, no. 11. Available at: https://agroelita.info/organic-23-top-10-nayvpiznavanishykh-orhanichnykh-brendiv-ukrainy/ (accesse: 29 December 2023).
24. Mandrazhi Z. (2021). SWOT-analysis as the Main Tool of Strategic Management of Agricultural Enterprise. International Conference on Economics, Management and Technologies 2021 (ICEMT 2021), vol. 110. DOI: https://doi.org/10.1051/shsconf/202111004001
25. Ommani A. R. (2011). SWOT analysis for farming system businesses management: Case of wheat farmers, vol. 5, no. 22, p. 9448–9454.
Content type: Article
Samling:Галицький економічний вісник, 2024, № 3 (88)



Materialet i DSpace är upphovsrättsligt skyddat och får ej användas i kommersiellt syfte!