Please use this identifier to cite or link to this item: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46181
Title: Психологічні особливості агресивності у дітей старшого підліткового віку
Other Titles: Psychological features of aggressiveness in older adolescents
Authors: Кулик, Христина Ярославівна
Kulyk, Khrystyna
Bibliographic description (Ukraine): Кулик Ї.Я. Психологічні особливості агресивності у дітей старшого підліткового віку: робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра: спец. 053 - психологія:т/наук. кер. І.М. Чорна:Тернопіль: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя. 2024. 105 с.
Bibliographic description (International): Kulyk Y.Ya. Psychological features of aggressiveness in older adolescent children: work on obtaining a bachelor's degree: spec. 053 - psychology:t/science. driver I.M. Black: Ternopil: Ternopil National Technical University named after Ivan Pulyu. 2024. 105 p.
Issue Date: 11-Jun-2024
Submitted date: 11-Jun-2024
Date of entry: 31-Jul-2024
Publisher: ТНТУ
Country (code): UA
Place of the edition/event: ТНТУ
Supervisor: Чорна, Ірина Михайлівна
Chorna, Iryna
UDC: 159.9
Keywords: агресія
aggression
агресивність
aggressiveness
прояви агресивності
manifestations of aggressiveness
подолання проявів агресивності
overcoming manifestations of aggressiveness
діти старшого підліткового віку
older adolescent children
психологічна діагностика
psychological diagnosis,
тренінгова програма
training program
Page range: 1-105
Abstract: Кулик Х. Я. Психологічні особливості агресивності у дітей старшого підліткового віку. Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня «бакалавр». ТНТУ імені Івана Пулюя імені, факультет економіки та менеджменту, кафедра психології; науковий керівник: кандидат психологічних наук, доцент Чорна І. І. Тернопіль, 2024. 102 с. У кваліфікаційній роботі теоретично обґрунтовано та емпірично досліджено психологічні особливості агресивності у дітей старшого підліткового віку. Розкрито сутність понять «агресія», «агресивність», «агресивність дітей старшого підліткового віку». Визначено вікові та індивідуально-психологічні передумови агресивності у дітей старшого підліткового віку. Охарактеризовано соціально-психологічні чинники агресивності у дітей старшого підліткового віку. Емпірично досліджено психологічні особливості агресивності у дітей старшого підліткового віку. Розроблено систему роботи з подолання проявів агресивності у дітей старшого підліткового віку.
Kulyk H.Y. Psychological features of aggressiveness in children of older adolescence. Qualification work for obtaining the bachelor's degree. Ivan Pulyu State Technical University, Faculty of Economics and Management, Department of Psychology; supervisor: candidate of psychological sciences, associate professor Chorna I. I. Ternopil, 2024. 102 p. In the qualification work, the psychological features of aggressiveness in older teenage children are theoretically substantiated and empirically investigated. The essence of the concepts «aggression», «aggressiveness», «aggressiveness of older teenage children» is revealed. The age and individual psychological prerequisites of aggressiveness in older teenage children are determined. The socio-psychological factors of aggressiveness in older adolescent children are characterized. The psychological features of aggressiveness in older adolescent children were empirically investigated. A work system has been developed to overcome manifestations of aggressiveness in older teenage children.
Description: Теоретичне обґрунтування та емпіричне дослідження психологічних особливостей агресивності у дітей старшого підліткового віку дало змогу сформулювати такі висновки. 1. Здійснено аналіз теоретичних підходів до вивчення агресивності особистості у зарубіжній та вітчизняній науково-психологічній літературі. Агресивність розглянуто, як інтегральну властивість особистості, яка виступає як стійка основа її поведінки й мотивації. Агресивність визначено як системну соціально-психологічна властивість, яка формується в процесі соціалізації особистості і набуває конструктивного або деструктивного характеру залежно від впливу біологічних, психологічних і соціальних чинників. Відзначено необхідність вивчення ролі агресії в структурі психологічної індивідуальності суб’єкта як цілісного феномена; залежно від її місця в структурі діяльності і особливостей механізму саморегуляції, виокремлено індивідний, особистісний, індивідуальний рівні агресивної поведінки. Показано, що агресивна поведінка являється наслідком порушень системи ставлень, у якій знаходиться особистість, та є викривленим видом взаємодії з оточуючими людьми. Агресія також може виступати засобом психологічного захисту особистості від уже існуючих негативних стосунків, є неконструктивним способом самоствердження. 2. Визначено соціально-психологічні чинники та умови прояву агресивності у старшому підлітковому віці. Аналіз психологічної літератури показав, що відхилення в поведінці підлітків, а тому числі й агресивні форми та кризи психічного розвитку залежать від стосунків підлітків з іншими людьми. Міра психологічного благополуччя дитини й гострота явищ підліткової кризи залежать від особливостей взаємостосунків з іншими людьми, насамперед, із дорослими, від того, наскільки у спілкуванні з ними задовольняються їх потреби зайняти нову, «дорослу» життєву позицію та подолати зовнішні й внутрішні перепони, що заважають підліткові досягти бажаного й, насамперед, ним самим обраного зразка. Думка про несправедливість оточуючих викликає в підлітка почуття образи і він починає вважати себе незаслужено постраждалим та виявляти агресивність щодо тих, хто низько оцінює його діяльність. Причиною агресивної поведінки може бути і незадоволеність різних потреб підлітка. Очевидно те, що агресивні прояви не сприятимуть формуванню позитивних стосунків між підлітками й оточуючими. Це визначило підходи до подальшого вивчення стосунків підлітка з його однолітками та виокремлення умов корекції порушених стосунків підлітків з агресивною поведінкою. 3. Емпірично досліджено психологічні особливості агресивності у дітей старшого підліткового віку. Використано надійні, валідні й адаптовані для дослідження агресивної поведінки дітей старшого підліткового віку методики – опитувальник Басса-Дарки, «Неіснуюча тварина», «Кактус». На основі проведених методик було визначено переважання високого і середнього рівнів агресивної поведінки дітей старшого підліткового віку. Результати тестування дозволили описати такі категорії дітей старшого підліткового віку: підлітків з проявами фізичної агресії; підлітків з проявами вербальної агресії; підлітків з проявами непрямої агресії; підлітків з проявами негативізму. 4. Розроблено рекомендації з подолання проявів агресивності у дітей старшого підліткового віку. В основі системи роботи з подолання проявів агресивності у дітей старшого підліткового віку покладено положення, що головною умовою корекції несприятливих варіантів розвитку особистості і умовою, що дозволяє підлітку стати суб’єктом саморозвитку, є досягнення певного рівня самосвідомості. Підлітки з агресивною поведінкою відрізняються такими рисами: неадекватна самооцінка; зовнішній локус контролю і відмова від відповідальності за свою поведінку; слабка соціальна перцепція; низький рівень соціальної адаптації; невміння усвідомлювати і контролювати свої емоційні стани; нерозвиненість здатності до цілепокладання. Організаційним засобом розвитку навичок конструктивного управління агресією виступає психологічний тренінг, метою якого є розвиток умінь, які допомагають усвідомлювати наявність проблемних особистісних ситуацій, розвиток здатності аналізувати цю ситуацію і свою поведінку в ній; розвиток таких особистісних властивостей і якостей старших підлітків, які дозволяють справлятися з конфліктними і емоційно напруженими ситуаціями, не використовуючи безпосередньо агресивні дії. У процесі тренінгу можливі зміни стереотипів, які є в учасників групи і заважають їм справлятися з реальними життєвими обставинами. Розроблено програму подолання агресивності у дітей старшого підліткового віку, яка складається із 10 тренінгових занять «Долаємо агресію». Розроблено психологічні рекомендації батькам і вчителям із налагодження взаємодії із агресивним старшим підлітком. Перспективами подальшого дослідження може бути практична апробація запропонованої й розробленої тренінгової програми подолання проявів агресивності у дітей старшого підліткового віку.
Content: ВСТУП 3 РОЗДІЛ I. ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ АГРЕСИВНОСТІ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ 7 1.1. Аналіз основних теоретичних підходів до вивчення агресивності особистості у зарубіжній та вітчизняній науково-психологічній літературі 7 1.2. Вікові та психологічні передумови становлення агресивності у дітей старшого підліткового віку 18 1.3. Соціально-психологічні чинники та умови прояву агресивності у старшому підлітковому віці 26 Висновок до розділу І 36 РОЗДІЛ II. ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ АГРЕСИВНОСТІ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ 38 2.1. Обґрунтування процедури та діагностичних методик, спрямованих на вивчення психологічних особливостей агресивності у дітей старшого підліткового віку 38 2.2. Аналіз результатів емпіричного дослідження психологічних особливостей агресивності у дітей старшого підліткового віку 48 Висновок до розділу ІІ 56 РОЗДІЛ III. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА З ПОДОЛАННЯ ПРОЯВІВ АГРЕСИВНОСТІ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ 58 3.1. Система роботи з подолання проявів агресивності у дітей старшого підліткового віку 58 3.2. Рекомендації щодо організації системи подолання проявів агресивності у дітей старшого підліткового віку 67 Висновок до розділу ІІІ 71 РОЗДІЛ IV. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТА ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ 73 4.1. Безпека життєдіяльності під час взаємодії з агресивними підлітками 73 Висновок до розділу IV 78 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 79 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 82 ДОДАТКИ 88
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46181
Copyright owner: Кулик Х.Я.
References (Ukraine): 1. Альтов Л.Д. Організація корекційної роботи з агресивними дітьми. Рідна школа. 2017. № 7. С. 25-32
2. Антропов Ю.Ф., Шевченко Ю.С. Психосоматичні розлади і патологічні звичні дії у дітей та підлітків. Київ : Клас, 2009. 304 с.
3. Ар’єв Р.О. Причини агресивної поведінки дітей і підлітків. Педагогіка і психологія. 2010. №1. С. 94-100.
4. Безпека життєдіяльності і основи охорони праці : навчально-методичний комплекс / за ред. Сакуна М.М. Одеса : Апостроф, 2017. 400 с.
5. Безпека життєдіяльності та основи охорони праці : курс лекцій : навчальний посібник / за ред. А.І. Ткачука, О.В. Пуляк та ін. Кропивницький : Авангард, 2017. 184 с.
6. Белей М. Д., Тодорів Л. Д. Основи діагностичної психології. ІваноФранківськ : Тіповіт, 2008. 296 с.
7. Берон Р., Річардсон Д. Агресія. Львів : Світ, 2007. 316 с.
8. Бех І.Д. Виховання особистості : навчально-методичний посібник. Київ : Либідь, 2003. 848 с.
9. Білоус О. В. Вікова психологія : навчальний посібник. Чернігів : Чернігівський національний педагогічний університет імені Т. Шевченка, 2015. 308 с.
10. Бовть О. Б. Агресивні реакції та їх корекція у школярів : посібник. Київ : Главник, 2011. 82 с.
11. Богучарова О. І. Здоров’я особистості у психологічній перспективі : монографія. Луганськ : РВВ ЛДУВС ім. О. Дідоренка, 2012. 488 с.
12. Бондарчук О.І. Психологія девіантної поведінки : курс лекцій. Київ : МАУП, 2016. 88 с.
13. Булах І.С. До проблеми провідного психологічного новоутворення особистості підліткового віку. Вісник ХДПУ ім. Г.С. Сковороди. Психологія. 2011. Вип. 6. С. 22-36.
14. Булах І.С. Психологія особистісного зростання підлітка : монографія. Київ : НПУ ім. М. Драгоманова, 2003. 340 с.
15. Буряк Р.Л. Дослідження психологічного симптомокомплексу агресивних реакцій і шляхів їх корекції у школярів. Вісник ХДУ. 2009. Ч. 1. С. 160164.
16. Бютнер К. Жити з агресивними дітьми. Харків : Гуманітарний центр, 2009. 136 с.
17. Варій M. Й. Психологія особистості. Київ : Центр учбової літератури, 2008. 592 с.
18. Вікова та педагогічна психологія : навч. посіб. / О.В. Скрипченко, Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчук та ін. Київ : Просвіта, 2001. 416 с.
19. Вусковатова Т.П. Агресивні риси особистості неповнолітнього як передумови делінквентної поведінки. Вісник Одеського університету внутрішніх справ. 2019. № 2. С. 170-175.
20. Гейко Є. Психологія цілісності особистості: монографія. Кропивницький : Укр. вид-во, 2016. 384 с.
21. Гуменюк О.Є. Психологія Я-концепції : монографія. Тернопіль : Економічна думка, 2002. 186 с.
22. Двіжона О. В. Вплив соціальних чинників на порушення психічного здоров'я дітей і підлітків. Психологічні перспективи. Вип. 13. Луцьк : Вежа, 2009. С. 107-114.
23. Дем’янів І. І. Дослідження психологічних особливостей агресивної поведінки дітей і підлітків в навчальних закладах нового типу. Нові педагогічні технології навчання і виховання : матер. міжвуз. наук. конф. Слов’янськ : СДПІ, 2013. С. 105-107.
24. Дем’янів І. І. Проблеми агресивних дітей. Цінності освіти і виховання : науково-методичний збірник. Київ : АПН, 2007. С. 141-143.
25. Довбенко Л. Ю. Проблеми психологічної діагностики агресивної поведінки дітей та підлітків. Педагогіка і психологія. 2009. № 3. С. 22-28.
26. Домова П.Г. Психокорекційна робота з попередження агресивності дітей і підлітків. Практична психологія та соціальна робота. 2008. № 3. С. 3-8.
27. Дроздов О.Ю. Соціально-психологічні фактори динаміки агресивної поведінки молоді : дис. ... канд. психол. наук. Чернігів, 2013. 225 с.
28. Емоційний розвиток дитини : посібник / упоряд. С. Максименко, К. Максименко, О. Главник. Київ : Главник, 2003. 112 с.
29. Жовта В. І. Психокорекційна робота з попередження агресивності дітей підліткового віку. Практична психологія та соціальна робота. 2012. №1. С. 18-20.
30. Замашкіна О. Проблема агресивності підлітків як соціально-психологічне явище сучасності. Теоретичні та методичні аспекти соціальної діяльності : монографія / відп. ред. Л. Данільчук, Л. Романовська. Хмельницький : Цюпак А., 2020. Т. 4. Розд. 2. С. 45-88.
31. Запухляк О. Вплив акцентуацій характеру на агресивність у підлітковому віці : автореф. дис. … канд. психол. наук. Хмельницький, 2006. 20 с.
32. Зеркалов Д.В. Безпека життєдіяльності : навч. посіб. Київ : Основа, 2016. 267 с.
33. Іванова В. В. Причини та форми агресивної поведінки у школярів. Практична психологія і соціальна робота. 2010. №5. С. 14-16.
34. Ісаєнко О. С. Принципи корекції агресивної поведінки у школярів. Вісник Харківського національного ун-ту ім. В.Н. Каразіна : Серія «Психологія». 2015. №653. С. 74-79.
35. Карабін Т. Психологічна природа агресії та її зв’язок з самореалізацією особистості. Обрії. 2009. № 1. С. 32-38.
36. Кириленко Т. С. Психологія : емоційна сфера особистості : навч. посіб. Київ : Либідь, 2007. 256 с.
37. Кравчук С.Л. Особливості психологічних детермінант агресивних проявів особистості : автореф. дис... канд. психол. наук. Київ, 2012. 22 с.
38. Крайнюк В.М. Психологічні особливості проявів тривожності і агресивності у юнаків призовного віку : автореф. дис… канд. психол. наук. Київ, 2009. 22 с.
39. Кузікова С. Б. Теорія і практика вікової психокорекції : навч. посіб. Суми : Університеська книга, 2008. 384 с.
40. Кутієнко В.П. Вікова та педагогічна психологія : навч. посіб. Київ : Центр навч. л-ри, 2005. 128 с.
41. Кутішенко В.П. Вікова та педагогічна психологія (курс лекцій) : навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2005. 328 с.
42. Лящ О. Психологічна профілактика агресивних проявів в учнів професійно-технічних навчальних закладів : автореф. дис. … канд. псих. наук. Київ, 2006. 25 с
43. Максименко С.Д. Загальна психологія : підручник. Вінниця : Нова книга, 2004. 704 с.
44. Максимова Н.Ю. Психологія адиктивної поведінки : навч. посіб. Київ : Київський університет, 2002. 308 с.
45. Марінушкіна О. Порадник практичного психолога. Харків : Основа, 2007. 240 с.
46. Мелоян А.Е. Глибинно-психологічні витоки агресивності особистості (на матеріалах активного соціально-психологічного навчання): автореф. дис… канд психол. наук. Київ, 2014. 21 с.
47. Мізерна О.О. Корекційна тренінгова програма «Самовдосконалення» для подолання агресивних проявів серед підлітків. Практична психологія та соціальна робота. 2016. №4. С. 37-43.
48. Мізерна О.О. Психологічні особливості прояву агресивності у дітей молодшого шкільного віку : автореф. дис… канд. психол. наук. Київ, 2015. 24 с.
49. Ніколаєва І.С. Діагностика конструктивної та деструктивної агресивності в підлітковому віці. Вісн. Харк. ун-ту. Сер. Психологія. 2002. № 550, ч. 1. С. 174-176.
50. Омеляненко Л. Д. Психокорекційна робота з подолання агресивності дітей підліткового віку. Практична психологія та соціальна робота. 2013. № 3. С. 3-8.
51. Павелків Р. В. Вікова психологія : підручник. Київ : Кондор, 2015. 469 с.
52. Панова Н.Я. До питання про моделі агресивної поведінки. Людина і космос : збірник. Дніпропетровськ : НЦАОМУ, 2010. С. 361-363.
53. Паренс Г. Агресія наших дітей. Харків : Гуманітарний центр, 2001. 152 с.
54. Подмазін С.І., Сибіль Є.І. Як допомогти підлітку з «важким» характером. Київ : Перспектива, 2006. 155 с.
55. Полтавець В.І., Первий В.С., Жабокрицький С.В. Агресивна поведінка при розладах особистості : монографія. Дніпропетровськ : Арт-Пресс, 1998. 80 с.
56. Пономаренко Л.П. Особливості агресивності осіб, схильних до невротичних розладів (на прикладі підлітків) : автореф. дис. … канд. психол. наук. Київ, 2007. 20 с.
57. Психологічна енциклопедія / авт.-упоряд. О. М. Степанов. Київ : Академвидав, 2006. 424 с.
58. Савчин М.В., Василенко Л.П. Вікова психологія. Київ : Академвидав, 2005. 360 с.
59. Світлична С. П. Особливості розвитку особистості та образу «Я» у підлітковому віці. Педагогіка та психологія. 2019. №2. С. 127-134.
60. Семенюк Л. М. Психологічні особливості агресивної поведінки у дитячому віці. Київ : Главник, 2009. 96 с.
61. Сергеєва К. Профілактика агресивної поведінки підлітків у центрах соціально-психологічної реабілітації : автореф. дис. … канд. псих. наук. Київ, 2016. 24 с.
62. Сергєєнкова О. П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Вікова психологія : навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 376 с.
63. Снайдер Д. Практична психологія для підлітків, або як знайти своє місце в житті. Харків : Гуманітарний центр, 2017. 288 с.
64. Соломатіна П.Б. Проблеми психологічної діагностики агресивної поведінки підлітків. Педагогіка і психологія. 2017. № 3. С. 22-28.
65. Сопрун І. Прояв агресивності в дітей підліткового віку, що виховуються в різних соціальних умовах. Наука і освіта. 2016. №5/6. С. 51-53.
66. Сопрун І.П. До питання особливостей емоційного розвитку дітей підліткового віку. Наука і освіта. 2017. №3. С.60-62.
67. Томчик М.Б. Як стиль спілкування педагога впливає на рівень агресивності учнів. Рідна школа. 2010. №12. С. 53-55.
68. Томчук С.М. Негативні психічні стани школярів та їх корекція : навч.метод. посіб. Вінниця : ВСЕІ Ун-ту «Україна», 2005. 95 с.
69. Феодорова Т. О. Проблема профілактики агресивної поведінки школярів. Рідна школа. 2016. № 5. С. 40-43.
70. Філіпов М. М. Психологія функціональних станів : навч. посіб. Київ : МАУП, 2016. 240 с.
71. Формування мотивації та установок на самозбереження психічного та психологічного здоров’я сільської молоді : кол. монографія / Н. І. Зорій та ін. Чернівці: Книга – ХХІ, 2015. 228 с.
72. Фройд З. Психологія несвідомого. Київ : Слово, 2012. 398 с.
73. Хомік В. С. Агресія у різних юнацьких і дитячих когортах : дослідження в українській психології. Практична психологія та соціальна робота. 2007. №7. С. 1–5.
74. Цап Н. М. Агресивність дитини : за і проти. Практична психологія і соціальна робота. 2009. №6. С. 12–13.
75. Чала Ю. М., Шахрайчук А. М. Психодіагностика : навч. посіб. Харків : НТУ «ХПІ», 2018. 246 с.
76. Чопик П.Д. Специфіка емоційної сфери підлітків. Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. праць Інституту психології ім. Г. Костюка. Київ, 2005. Т. V. Ч. 1. С. 25-27.
77. Шебанова С.Г. Профілактика та корекція агресивної поведінки засобами тренінгу спілкування : дис… канд. психол. наук. Київ, 2019. 212 с.
78. Яртись О. Б. Як запобігти закріпленню агресивних форм поведінки школярів. Рідна школа. 2011. № 11. С. 61-62.
79. Яценко Т. Теорія і практика групової психокорекції : активне соціальнопсихологічне навчання : навч. посіб. Київ : Вища школа, 2004. 679 с.
Content type: Bachelor Thesis
Appears in Collections:053 — Психологія (бакалаври)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Avtorsyka_dovidka_Kulyk[1].doc44,5 kBMicrosoft WordView/Open
Кулик Х..pdf1,21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools