Denne identifikatoren kan du bruke til å sitere eller lenke til denne innførselen: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46179
Tittel: Вплив емоційного інтелекту підлітків на міжособистісні стосунки
Alternative titler: The influence of emotional intelligence of adolescents on interpersonal relationships
Authors: Майданюк, Наталія Михайлівна
Maidaniuk, Nataliia
Affiliation: ТНТУ
Bibliographic description (Ukraine): Майданюк Н.М. Вплив емоційного інтелекту підлітків на міжособистісні стосунки : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра : спец. 053 - психологія / наук. кер. Я.В. Стоцький. Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2024. 59с.
Bibliographic description (International): Maidanyuk N.M. The influence of the emotional intelligence of adolescents on interpersonal relationships: work on obtaining a bachelor's degree: special. 053 - psychology / science. driver Ya.V. Stotskyi: Ternopil: Ternopil National Technical University named after Ivan Pulyu. 2024. 59 p. Відкрити в Пере
Utgivelsesdato: 11-jun-2024
Submitted date: 11-jun-2024
Date of entry: 31-jul-2024
Forlag: ТНТУ
Country (code): UA
Place of the edition/event: ТНТУ
Supervisor: Стоцький, Ярослав Васильович
Stotskyi, Yaroslav
UDC: 159.9
Emneord: емоційний інтелект
emotional intelligence
міжособистісні стосунки
interpersonal relationships
підлітки
teenagers
Page range: 1-56
Abstrakt: У бакалаврській роботі піднімається проблема емоційного інтелекту на сучасному етапі розвитку українського суспільства. Емоційний інтелект дає змогу ідентифікувати власні емоції і переживання, виробити конструктивні форми поводження, навчитися регулювати своїм психоемоційним станом, розуміти поведінку інших людей, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між подіями і реакціями на них, будувати позитивні взаємини тощо. Міжособистісні стосунки виступають на перший план саме у підлітковому віці, оскільки в цей віковий період провідним видом діяльності у психічному розвитку є інтимно-особистісне спілкування. Узагальнено, що емоційний інтелект є складним багаторівневим та багатофункціональним утворенням, яке виникає на підставі зв’язку інтелектуальних процесів та афективних проявів, і реалізовується як взаємодія пристосувальних, когнітивних, емоційних, соціальних здібностей індивідуальності. Експериментальне дослідження дозволило констатувати, що у більшості підлітків (59%) середній рівень емоційного інтелекту, це свідчить про вміння ідентифікувати свої емоції, диференціювати емоційні прояви інших людей, розуміти причини виникнення емоційного відгуку, вміння контролювати свої емоції. Разом з тим, 24% учнів мають низький рівень емоційного інтелекту. Найбільш активно виражена самомотивація до знання та розуміння себе та оточуючих, що зумовлено періодом активного пошуку себе, здатності до саморозвитку. А найменш розвинений фактор «управління своїми емоціями», тобто для підлітків дуже важливо навчитися ними управляти. Рівень товариськості у підлітків є середній, це свідчить про потребу у спілкуванні, у належності до значимої групи і разом з цим цей показник входить у суперечність із комунікативною агресією і конфліктністю, це свідчить про позитивні наміри у спілкуванні і не завжди конструктивні способи взаємодії через невироблені адекватні соціально-прийнятні форми комунікації. Запропонована психологічна програма розвитку емоційного інтелекту підлітків, яка ґрунтується на поетапному навчанні:1) оцінки та вираження емоцій; 2) регуляції емоцій; 3) використанні емоцій. Рекомендації для подолання труднощів спілкування підлітків стосуються розвитку соціальних навичок, психологічної підтримки, підтримки батьків, зниження кібербулінгу тощо.
The bachelor thesis raises the problem of emotional intelligence at the current stage of the development of Ukrainian society. Emotional intelligence makes it possible to identify one's own emotions and experiences, develop constructive forms of behavior, learn to regulate one's psycho-emotional state, understand the behavior of other people, establish cause-and-effect relationships between events and reactions to them, build positive relationships, etc. Interpersonal relationships come to the fore especially in adolescence, since in this age period the leading type of activity in mental development is intimate and personal communication. It is summarized that emotional intelligence is a complex multi-level and multifunctional formation that arises on the basis of the connection of intellectual processes and affective manifestations, and is realized as an interaction of adaptive, cognitive, emotional, social abilities of individuality. The experimental study made it possible to state that the majority of teenagers (59%) have an average level of emotional intelligence, which indicates the ability to identify their emotions, differentiate emotional manifestations of other people, understand the causes of emotional response, and the ability to control their emotions. However, 24% of students have a low level of emotional intelligence. The most actively expressed self-motivation to know and understand oneself and others, which is due to the period of active search for oneself, the ability to self-develop. And the least developed factor is "managing your emotions", that is, it is very important for teenagers to learn to manage them.
Beskrivelse: Проблема емоційного інтелекту на сучасному етапі розвитку українського суспільства стоїть дуже гостро. Емоційний інтелект дає змогу ідентифікувати власні емоції і переживання, виробити конструктивні форми поводження, навчитися регулювати своїм психоемоційним станом, розуміти поведінку інших людей, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між подіями і реакціями на них, будувати позитивні взаємини тощо. Міжособистісні стосунки виступають на перший план саме у підлітковому віці, оскільки в цей віковий період провідним видом діяльності у психічному розвитку є інтимно-особистісне спілкування. І саме розвиток емоційного інтелекту є важливим процесом у становленні особистості, який дасть змогу встановлювати позитивні соціальні зв’язки і проявити себе в повній мірі як індивідуальність у спілкуванні, переживаючи важливі емоції: визнання і прийняття референтною групою, належності та схвалення. Проблемою розвитку емоційною інтелекту займалися О.Власова, Д.Гоулман, Г.Березюк, М.Гарднер, Н.Коврига, Дж. Майєр, Е. Носенко, О.Чебикін, Н. Побірченко, П. Саловей, О.Самойлов, О. Саннікова, М.Шпак, О. Філатова та ін. Узагальнено, що емоційний інтелект є складним багаторівневим та багатофункціональним утворенням, яке виникає на підставі зв’язку інтелектуальних процесів та афективних проявів, і реалізовується як взаємодія пристосувальних, когнітивних, емоційних, соціальних здібностей індивідуальності. Аналіз вікових особливостей підлітків дозволив визначити, що в цей життєвий період відбуваються бурхливі фізіологічні, гормональні зміни, інтенсивний особистісний розвиток, тому емоційна сфера є нестійкою, що впливає на якість міжособистісної взаємодії, яка є надзвичайно значимою для становлення ідентичності, яка є центральним новоутворенням особистості. З-поміж труднощів спілкування підлітків є: психологічні (самооцінка, невпевненість, тривожність), соціальні (груповий тиск, неприйняття), освітні 54 (шкільний стрес, стосунки з однокласниками, вчителями), сімейні (конфлікти, відсутність підтримки) тощо. З’ясовано, що емоційний інтелект підлітків передбачає розуміння власних емоцій та переживань інших людей, здатність співпереживати, вміння виражати свої почуття, контролювати емоційні прояви, конструктивно будувати стосунки з іншими людьми, асертивно відстоюючи свої кордони та з повагою ставитися до оточення. Експериментальне дослідження дозволило констатувати, що у більшості підлітків (59%) середній рівень емоційного інтелекту, це свідчить про вміння ідентифікувати свої емоції, диференціювати емоційні прояви інших людей, розуміти причини виникнення емоційного відгуку, вміння контролювати свої емоції. Разом з тим, 24% учнів мають низький рівень емоційного інтелекту. Найбільш активно виражена самомотивація до знання та розуміння себе та оточуючих, що зумовлено періодом активного пошуку себе, здатності до саморозвитку. А найменш розвинений фактор «управління своїми емоціями», тобто для підлітків дуже важливо навчитися ними управляти. Стосовно типу поведінки, то переважає стиль компромісу у 34,6% учнів, що дозволяє встановлювати позитивні контакти. Зокрема зафіксовано поширеним стилем поведінки в конфлікті – це суперництво, що обумовлює відстоювання своїх прав, не завжди у конструктивній формі, бо діагностована вербальна агресія (провокація агресії, аутоагресія, ритуалізація агресії, задоволення від агресії, зараження негативними емоційними станами). Середній рівень емоційного інтелекту корелює із середнім рівнем емоційного інтелекту. Рівень товариськості у підлітків є середній, це свідчить про потребу у спілкуванні, у належності до значимої групи і разом з цим цей показник входить у суперечність із комунікативною агресією і конфліктністю, це свідчить про позитивні наміри у спілкуванні і не завжди конструктивні способи взаємодії через невироблені адекватні соціально-прийнятні форми комунікації. Отже, завдяки експериментальному дослідженню нам вдалося з’ясувати, що рівень емоційного інтелекту впливає на ефективність комунікативної 55 взаємодії. Психологічна програма розвитку емоційного інтелекту підлітків має ґрунтуватися на поетапному навчанні:1) оцінки та вираження емоцій; 2) регуляції емоцій; 3) використанні емоцій. Основними напрямами програми є: 1) ідентифікація емоцій, вміння їх назвати; 2) розвиток емоційної проникливості та чутливості; 2) формування толерантного ставлення до іншої людини; 3) розвиток навичок активного слухання; 4) розвиток проникливості у емоційні стани інших людей і здатності взаємодіяти з їхніми переживаннями; 5) освоєння соціальних моделей та комунікативних технік конструктивного спілкування; 6) розвиток комунікативних здібностей та самоаналізу власної поведінки. Вважаємо за доцільне проводити соціально-психологічний тренінг, який включає набір активних навчальних методів практичної психології і передбачає групову форму роботи. Програма, спрямована на розвиток емоційного інтелекту, включає тренінг з саморегуляції, емпатії та ефективної комунікації. Емоційна саморегуляція є важливою навичкою, яка допомагає керувати своїми емоціями, зберігати спокій і врівноваженість у складних ситуаціях. Рекомендованими вправами є: дихальні вправи, прогресивна м'язова релаксація, візуалізація, практика усвідомленості (майндфулнес), письмові практики (щоденник емоцій), когнітивні техніки, фізична активність, соціальна підтримка (спілкування з друзями та близькими). Рекомендації для подолання труднощів спілкування підлітків стосуються розвитку соціальних навичок, психологічної підтримки, підтримки батьків, зниження кібербулінгу тощо.
Content: Вступ 3 Розділ I. Теоретичний аналіз емоційного інтелекту в працях науковців...7 1.1. Розуміння емоційного інтелекту в психологічних дослідженнях…7 1.2. Труднощі комунікації підлітків, їх причини та особливості ...15 1.3. Емоційний інтелект як фактор ефективного спілкування підлітків....18 Висновки до розділу І…19 Розділ II. Психодіагностика впливу емоційного інтелекту на міжособистісні стосунки підлітків …22 2.1. Структура і зміст констатувального експерименту …22 2.2. Кількісний та якісний аналіз результатів діагностичного дослідження емоційного інтелекту та якості спілкування у підлітковому віці...24 Висновки до розділу ІІ…36 Розділ III. Психологічна програма розвитку емоційного інтелекту у підлітковому віці …38 3.1. Структура психологічної програми розвитку емоційного інтелекту підлітків…38 3.2. Рекомендації розвитку емоційного інтелекту в підлітковому віці…43 Висновки до розділу ІІІ…46 Розділ IV. Безпека життєдіяльності, основи охорони праці …47 4.1. Охорона праці на заняттях трудового навчання старшокласників з охорони праці у навчальних майстернях…47 4.2. Вплив метеорологічних умов, фізіологічних умов організму та раціональної організації робочого місця на реалізацію творчого потенціалу особистості...49 Загальні висновки…53 Список використаних джерел...56 Додатки…60
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46179
Copyright owner: © Майданюк Н.М., 2024
References (Ukraine): 1. Актуалізація емоційного інтелекту в емоціогенних умовах // Соціальна психологія. 2008. № 1 (27). С. 96–104.
2. Безпека життєдіяльності (забезпечення соціальної, техногенної та природної безпеки : навч. посібник / В. В. Бєгун, I. М. Науменко. К., 2004. 328 с
3. Безпека життєдіяльності : навчальний посібник / [С. М. Мохняк, О. С. Дацько, О. І. Козій та інші]. Львів. Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2009. 264 с
4. Березюк Г. Емоційний інтелект як детермінанта внутрішньої свободи особистості // Психологічні студії Львівського ун-ту. 2008. С.20-23
5. Бідюк І. А. Гендерна специфіка становлення професійного інтелекту у студентів вищого технічного навчального закладу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна психологія» / НАПН України, Ін-т психології ім. Г. С. Костюка. К., 2011. 20 с.
6. Білоус О.В. Вікова психологія: Навчальний посібник. Чернігів: Чернігівський національний педагогічний університет імені Т. Г. Шевченка, 2015. 108 с
7. Бондарчук О. І. Експериментальна психологія : курс лекцій / О. І. Бондарчук. К. : МАУП, 2003. 120 с.
8. Варій М.Й. Психологія : навч. посіб. Київ : Центр учб. літ., 2016. 287с
9. Вачков І.В. Основи технології групового тренінгу. М.: Видавництво «Ось- 89», 1999. 176 с.
10.Вікова та педагогічна психологія: навч.посіб. 6-те вид. / О.В. Скрипченко та ін. Київ: Каравела. 2019. 400 с
11.Головаха Є. І. Життєва перспектива й ціннісні орієнтації особистості // Психологія особистості в працях вітчизняних психологів. СПб., 2000. 156 с.
12.Гоулман Д. Емоційний інтелект. К.: Vivat. 2016. 267 c
13.Девід C. Емоційна спритність. Як почати радіти змінам і отримувати задоволення від роботи та життя. 2020.
14.Дерев’янко С. П. Емоційний інтелект як чинник соціально-психологічної адаптації особистості до студентського середовища : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.05 «Соціальна психологія». Ін-т соц. та політ. психології АПН України. К., 2009. 20 с
15.Дерев'янко С.П. Розуміння емоцій як раціональний компонент емоційного інтелекту // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Психологічні науки. Чернігів: ЧНПУ ім. Т.Г.Шевченка. 2011. Вип.94. Т.1. С.144-148.
16.Дуткевич Т. В. Загальна психологія. Теоретичний курс: навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури, 2016. 388 с.
17.Емоційний інтелект – ресурс та запорука продуктивності педагога. URL: https://vseosvita.ua/library/seminar-z-elementami-treningu-emocijnij-intelekt- resurs-ta-zaporuka-produktivnosti-pedagoga-498474.html (дата звернення 20.05.2024).
18.Зарицька В.В. Біологічні передумови розвитку емоційного інтелекту // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка. К. 2010. Т.ХІІ. Ч.7. С.185-197.
19.Зеркалов Д. В. Безпека життєдіяльності: навчальний посібник. К. : Основа, 2011. 508 с.
20.Калошин В. Ф. Емоційний інтелект – головний показник ефективності використання людських ресурсів // Практична психологія та соціальна робота. 2008. № 4. С. 54–63.
21.Коврига Н.В. Стресозахисна та адаптивна функції емоційного інтелекту: Автореф. дис. ... Канд.психол.наук: 19.00.01 / Дніпропетровський національний ун-т. Д., 2003. 20 с.
22.Корольчук М. С., Осьодло В.І. Психодіагностика : навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів [за заг. ред. М. С. Корольчука]. К.: Ельга, Ніка-Центр, 2004. 400 с
23. Корольчук М. С. Психологія: Схеми, опорні конспекти, методики : навч. посіб./ за заг. ред. М.С.Корольчука. Київ : Ельга; Ніка-Центр, 2009. 320с
24.Кошель В.І., Сав’юк Г.П., Дзундза Б.С. Основи охорони праці: навчально- методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів педагогічного напрямку. Івано-Франківськ: НАІР, 2020. 182 с.
25.Основи охорони праці: підручник / М.С. Одарченко, О.М.Одарченко, В.І.Степанов, Я.М.Черненко. Х. 2017. 334 с
26.Лящ О. Фактори розвитку емоційного інтелекту в сучасних підлітків // Психологічні перспективи. 2008. № 12. С. 49-59.
27.Манойлова М.А. Розвиток емоційного інтелекту майбутніх педагогів. Львів: ПДПІ, 2004. 60 с
28.Моргун В. Ф., Тітов І.Г. Основи психологічної діагностики : навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів. К. : Видавничий дім «Слово», 2009. 464 с.
29.Носенко Е.Л., Коврига Н.В. Емоційний інтелект: концептуалізація феномену, основні функції: монографія. К.: Вища школа. 2003. 126 с.
30.Ожубко Г. В. Психологічні засоби формування соціального інтелекту в майбутніх менеджерів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна психологія» / Харк. нац. ун-т ім. В. Н. Каразіна. Х., 2009. 19 с
31.Періг І.М. Арт-терапевтичні методи зняття психоемоційної напруги в умовах переживання воєнних дій // Збірник тез ІІ Міжнародної наукової конференції «Воєнні конфлікти та техногенні катастрофи: історичні та психологічні наслідки». Тернопіль. ФОП Паляниця В. А. 2022. С.22-24.
32.Періг І.М. Психологічне здоров’я здобувачів вищої освіти в умовах війни: напрями підтримки і збереження // Аксіопсихологічні вектори розвитку сучасної освіти: зб. матеріалів міжнародної науково-практичної 59 конференції, м. Тернопіль, 19 – 20 жовтня 2023 р. / за ред. Г.К.Радчук. Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2023. С.254
33.Періг І.М. Реалізація психоедукаційних заходів з питань ментального здоров’я учасників освітнього процесу ЗВО // Розвиток професійної майстерності педагога в умовах нової соціокультурної реальності: збірник матеріалів VІ міжнародної науковопрактичної конференції (м. Тернопіль, Україна, 05-06 жовтня 2023 року).ФОП Осадца Ю.В. С. 209-210
34.Приймаченко О. М. Образ стану емоційно-освіченої людини як умова розвитку емоційного інтелекту // Вісник Чернігівського державного педагогічного Університету. Чернігів : ЧДПУ, 2006. Вип. 41. Т. 2. С. 96–99
35.Робертс Р.Д. Емоційний інтелект: проблеми теорії, вимірювання і застосування на практиці // Психологія, Журнал Вищої школи економіки. - 2004. Т. 1. № 4. С. 3-26
36.Розвиток емоційного інтелекту в закладі загальної середньої освіти / автор- укладач Г. І. Савонова. Лисичанськ, 2021. 70 с. URL: file:///C:/Users/User/Downloads/643.pdf (дата звернення 30.05.2024)
37.Руденко С. В. Соціальний інтелект як чинник успішності педагогічної діяльності : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.01 «Загальна психологія, історія психології»; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України. К., 2008. 19 с
38.Смульсон М.Л. Психологія розвитку інтелекту: монографія. К., 2001. 276 с
39.Ушакова І. В. Психологічні особливості емоційної сфери інтелектуально обдарованої особистості : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : 19.00.01 «Загальна психологія, історія психології». Одес. нац. ун-т ім. І. І. Мечникова. Одеса, 2010. 19 с.
40.Шпак М.М. Психологія розвитку емоційного інтелекту молодших школярів: монографія. Тернопіль: ТНТУ ім. В. Гнатюка. 2016. 372 с.
Content type: Bachelor Thesis
Vises i samlingene:053 — Психологія (бакалаври)

Tilhørende filer:
Fil Beskrivelse StørrelseFormat 
Avtorsyka_dovidka_Maidaniuk.doc52 kBMicrosoft WordVis/Åpne
Бакалаврська Майданюк.pdf1,27 MBAdobe PDFVis/Åpne


Alle innførsler i DSpace er beskyttet av copyright

Administrasjonsverktøy