霂瑞霂��撘����迨��辣: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46179
摰����漯敶�
DC �������霂剛��
dc.contributor.advisorСтоцький, Ярослав Васильович-
dc.contributor.advisorStotskyi, Yaroslav-
dc.contributor.authorМайданюк, Наталія Михайлівна-
dc.contributor.authorMaidaniuk, Nataliia-
dc.date.accessioned2024-07-31T17:20:08Z-
dc.date.available2024-07-31T17:20:08Z-
dc.date.issued2024-06-11-
dc.date.submitted2024-06-11-
dc.identifier.citationМайданюк Н.М. Вплив емоційного інтелекту підлітків на міжособистісні стосунки : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра : спец. 053 - психологія / наук. кер. Я.В. Стоцький. Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2024. 59с.uk_UA
dc.identifier.urihttp://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46179-
dc.descriptionПроблема емоційного інтелекту на сучасному етапі розвитку українського суспільства стоїть дуже гостро. Емоційний інтелект дає змогу ідентифікувати власні емоції і переживання, виробити конструктивні форми поводження, навчитися регулювати своїм психоемоційним станом, розуміти поведінку інших людей, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між подіями і реакціями на них, будувати позитивні взаємини тощо. Міжособистісні стосунки виступають на перший план саме у підлітковому віці, оскільки в цей віковий період провідним видом діяльності у психічному розвитку є інтимно-особистісне спілкування. І саме розвиток емоційного інтелекту є важливим процесом у становленні особистості, який дасть змогу встановлювати позитивні соціальні зв’язки і проявити себе в повній мірі як індивідуальність у спілкуванні, переживаючи важливі емоції: визнання і прийняття референтною групою, належності та схвалення. Проблемою розвитку емоційною інтелекту займалися О.Власова, Д.Гоулман, Г.Березюк, М.Гарднер, Н.Коврига, Дж. Майєр, Е. Носенко, О.Чебикін, Н. Побірченко, П. Саловей, О.Самойлов, О. Саннікова, М.Шпак, О. Філатова та ін. Узагальнено, що емоційний інтелект є складним багаторівневим та багатофункціональним утворенням, яке виникає на підставі зв’язку інтелектуальних процесів та афективних проявів, і реалізовується як взаємодія пристосувальних, когнітивних, емоційних, соціальних здібностей індивідуальності. Аналіз вікових особливостей підлітків дозволив визначити, що в цей життєвий період відбуваються бурхливі фізіологічні, гормональні зміни, інтенсивний особистісний розвиток, тому емоційна сфера є нестійкою, що впливає на якість міжособистісної взаємодії, яка є надзвичайно значимою для становлення ідентичності, яка є центральним новоутворенням особистості. З-поміж труднощів спілкування підлітків є: психологічні (самооцінка, невпевненість, тривожність), соціальні (груповий тиск, неприйняття), освітні 54 (шкільний стрес, стосунки з однокласниками, вчителями), сімейні (конфлікти, відсутність підтримки) тощо. З’ясовано, що емоційний інтелект підлітків передбачає розуміння власних емоцій та переживань інших людей, здатність співпереживати, вміння виражати свої почуття, контролювати емоційні прояви, конструктивно будувати стосунки з іншими людьми, асертивно відстоюючи свої кордони та з повагою ставитися до оточення. Експериментальне дослідження дозволило констатувати, що у більшості підлітків (59%) середній рівень емоційного інтелекту, це свідчить про вміння ідентифікувати свої емоції, диференціювати емоційні прояви інших людей, розуміти причини виникнення емоційного відгуку, вміння контролювати свої емоції. Разом з тим, 24% учнів мають низький рівень емоційного інтелекту. Найбільш активно виражена самомотивація до знання та розуміння себе та оточуючих, що зумовлено періодом активного пошуку себе, здатності до саморозвитку. А найменш розвинений фактор «управління своїми емоціями», тобто для підлітків дуже важливо навчитися ними управляти. Стосовно типу поведінки, то переважає стиль компромісу у 34,6% учнів, що дозволяє встановлювати позитивні контакти. Зокрема зафіксовано поширеним стилем поведінки в конфлікті – це суперництво, що обумовлює відстоювання своїх прав, не завжди у конструктивній формі, бо діагностована вербальна агресія (провокація агресії, аутоагресія, ритуалізація агресії, задоволення від агресії, зараження негативними емоційними станами). Середній рівень емоційного інтелекту корелює із середнім рівнем емоційного інтелекту. Рівень товариськості у підлітків є середній, це свідчить про потребу у спілкуванні, у належності до значимої групи і разом з цим цей показник входить у суперечність із комунікативною агресією і конфліктністю, це свідчить про позитивні наміри у спілкуванні і не завжди конструктивні способи взаємодії через невироблені адекватні соціально-прийнятні форми комунікації. Отже, завдяки експериментальному дослідженню нам вдалося з’ясувати, що рівень емоційного інтелекту впливає на ефективність комунікативної 55 взаємодії. Психологічна програма розвитку емоційного інтелекту підлітків має ґрунтуватися на поетапному навчанні:1) оцінки та вираження емоцій; 2) регуляції емоцій; 3) використанні емоцій. Основними напрямами програми є: 1) ідентифікація емоцій, вміння їх назвати; 2) розвиток емоційної проникливості та чутливості; 2) формування толерантного ставлення до іншої людини; 3) розвиток навичок активного слухання; 4) розвиток проникливості у емоційні стани інших людей і здатності взаємодіяти з їхніми переживаннями; 5) освоєння соціальних моделей та комунікативних технік конструктивного спілкування; 6) розвиток комунікативних здібностей та самоаналізу власної поведінки. Вважаємо за доцільне проводити соціально-психологічний тренінг, який включає набір активних навчальних методів практичної психології і передбачає групову форму роботи. Програма, спрямована на розвиток емоційного інтелекту, включає тренінг з саморегуляції, емпатії та ефективної комунікації. Емоційна саморегуляція є важливою навичкою, яка допомагає керувати своїми емоціями, зберігати спокій і врівноваженість у складних ситуаціях. Рекомендованими вправами є: дихальні вправи, прогресивна м'язова релаксація, візуалізація, практика усвідомленості (майндфулнес), письмові практики (щоденник емоцій), когнітивні техніки, фізична активність, соціальна підтримка (спілкування з друзями та близькими). Рекомендації для подолання труднощів спілкування підлітків стосуються розвитку соціальних навичок, психологічної підтримки, підтримки батьків, зниження кібербулінгу тощо.uk_UA
dc.description.abstractУ бакалаврській роботі піднімається проблема емоційного інтелекту на сучасному етапі розвитку українського суспільства. Емоційний інтелект дає змогу ідентифікувати власні емоції і переживання, виробити конструктивні форми поводження, навчитися регулювати своїм психоемоційним станом, розуміти поведінку інших людей, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між подіями і реакціями на них, будувати позитивні взаємини тощо. Міжособистісні стосунки виступають на перший план саме у підлітковому віці, оскільки в цей віковий період провідним видом діяльності у психічному розвитку є інтимно-особистісне спілкування. Узагальнено, що емоційний інтелект є складним багаторівневим та багатофункціональним утворенням, яке виникає на підставі зв’язку інтелектуальних процесів та афективних проявів, і реалізовується як взаємодія пристосувальних, когнітивних, емоційних, соціальних здібностей індивідуальності. Експериментальне дослідження дозволило констатувати, що у більшості підлітків (59%) середній рівень емоційного інтелекту, це свідчить про вміння ідентифікувати свої емоції, диференціювати емоційні прояви інших людей, розуміти причини виникнення емоційного відгуку, вміння контролювати свої емоції. Разом з тим, 24% учнів мають низький рівень емоційного інтелекту. Найбільш активно виражена самомотивація до знання та розуміння себе та оточуючих, що зумовлено періодом активного пошуку себе, здатності до саморозвитку. А найменш розвинений фактор «управління своїми емоціями», тобто для підлітків дуже важливо навчитися ними управляти. Рівень товариськості у підлітків є середній, це свідчить про потребу у спілкуванні, у належності до значимої групи і разом з цим цей показник входить у суперечність із комунікативною агресією і конфліктністю, це свідчить про позитивні наміри у спілкуванні і не завжди конструктивні способи взаємодії через невироблені адекватні соціально-прийнятні форми комунікації. Запропонована психологічна програма розвитку емоційного інтелекту підлітків, яка ґрунтується на поетапному навчанні:1) оцінки та вираження емоцій; 2) регуляції емоцій; 3) використанні емоцій. Рекомендації для подолання труднощів спілкування підлітків стосуються розвитку соціальних навичок, психологічної підтримки, підтримки батьків, зниження кібербулінгу тощо.uk_UA
dc.description.abstractThe bachelor thesis raises the problem of emotional intelligence at the current stage of the development of Ukrainian society. Emotional intelligence makes it possible to identify one's own emotions and experiences, develop constructive forms of behavior, learn to regulate one's psycho-emotional state, understand the behavior of other people, establish cause-and-effect relationships between events and reactions to them, build positive relationships, etc. Interpersonal relationships come to the fore especially in adolescence, since in this age period the leading type of activity in mental development is intimate and personal communication. It is summarized that emotional intelligence is a complex multi-level and multifunctional formation that arises on the basis of the connection of intellectual processes and affective manifestations, and is realized as an interaction of adaptive, cognitive, emotional, social abilities of individuality. The experimental study made it possible to state that the majority of teenagers (59%) have an average level of emotional intelligence, which indicates the ability to identify their emotions, differentiate emotional manifestations of other people, understand the causes of emotional response, and the ability to control their emotions. However, 24% of students have a low level of emotional intelligence. The most actively expressed self-motivation to know and understand oneself and others, which is due to the period of active search for oneself, the ability to self-develop. And the least developed factor is "managing your emotions", that is, it is very important for teenagers to learn to manage them.uk_UA
dc.description.tableofcontentsВступ 3 Розділ I. Теоретичний аналіз емоційного інтелекту в працях науковців...7 1.1. Розуміння емоційного інтелекту в психологічних дослідженнях…7 1.2. Труднощі комунікації підлітків, їх причини та особливості ...15 1.3. Емоційний інтелект як фактор ефективного спілкування підлітків....18 Висновки до розділу І…19 Розділ II. Психодіагностика впливу емоційного інтелекту на міжособистісні стосунки підлітків …22 2.1. Структура і зміст констатувального експерименту …22 2.2. Кількісний та якісний аналіз результатів діагностичного дослідження емоційного інтелекту та якості спілкування у підлітковому віці...24 Висновки до розділу ІІ…36 Розділ III. Психологічна програма розвитку емоційного інтелекту у підлітковому віці …38 3.1. Структура психологічної програми розвитку емоційного інтелекту підлітків…38 3.2. Рекомендації розвитку емоційного інтелекту в підлітковому віці…43 Висновки до розділу ІІІ…46 Розділ IV. Безпека життєдіяльності, основи охорони праці …47 4.1. Охорона праці на заняттях трудового навчання старшокласників з охорони праці у навчальних майстернях…47 4.2. Вплив метеорологічних умов, фізіологічних умов організму та раціональної організації робочого місця на реалізацію творчого потенціалу особистості...49 Загальні висновки…53 Список використаних джерел...56 Додатки…60uk_UA
dc.format.extent1-56-
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТНТУuk_UA
dc.subjectемоційний інтелектuk_UA
dc.subjectemotional intelligenceuk_UA
dc.subjectміжособистісні стосункиuk_UA
dc.subjectinterpersonal relationshipsuk_UA
dc.subjectпідліткиuk_UA
dc.subjectteenagersuk_UA
dc.titleВплив емоційного інтелекту підлітків на міжособистісні стосункиuk_UA
dc.title.alternativeThe influence of emotional intelligence of adolescents on interpersonal relationshipsuk_UA
dc.typeBachelor Thesisuk_UA
dc.rights.holder© Майданюк Н.М., 2024uk_UA
dc.coverage.placenameТНТУuk_UA
dc.subject.udc159.9uk_UA
dc.relation.references1. Актуалізація емоційного інтелекту в емоціогенних умовах // Соціальна психологія. 2008. № 1 (27). С. 96–104.uk_UA
dc.relation.references2. Безпека життєдіяльності (забезпечення соціальної, техногенної та природної безпеки : навч. посібник / В. В. Бєгун, I. М. Науменко. К., 2004. 328 сuk_UA
dc.relation.references3. Безпека життєдіяльності : навчальний посібник / [С. М. Мохняк, О. С. Дацько, О. І. Козій та інші]. Львів. Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2009. 264 сuk_UA
dc.relation.references4. Березюк Г. Емоційний інтелект як детермінанта внутрішньої свободи особистості // Психологічні студії Львівського ун-ту. 2008. С.20-23uk_UA
dc.relation.references5. Бідюк І. А. Гендерна специфіка становлення професійного інтелекту у студентів вищого технічного навчального закладу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна психологія» / НАПН України, Ін-т психології ім. Г. С. Костюка. К., 2011. 20 с.uk_UA
dc.relation.references6. Білоус О.В. Вікова психологія: Навчальний посібник. Чернігів: Чернігівський національний педагогічний університет імені Т. Г. Шевченка, 2015. 108 сuk_UA
dc.relation.references7. Бондарчук О. І. Експериментальна психологія : курс лекцій / О. І. Бондарчук. К. : МАУП, 2003. 120 с.uk_UA
dc.relation.references8. Варій М.Й. Психологія : навч. посіб. Київ : Центр учб. літ., 2016. 287сuk_UA
dc.relation.references9. Вачков І.В. Основи технології групового тренінгу. М.: Видавництво «Ось- 89», 1999. 176 с.uk_UA
dc.relation.references10.Вікова та педагогічна психологія: навч.посіб. 6-те вид. / О.В. Скрипченко та ін. Київ: Каравела. 2019. 400 сuk_UA
dc.relation.references11.Головаха Є. І. Життєва перспектива й ціннісні орієнтації особистості // Психологія особистості в працях вітчизняних психологів. СПб., 2000. 156 с.uk_UA
dc.relation.references12.Гоулман Д. Емоційний інтелект. К.: Vivat. 2016. 267 cuk_UA
dc.relation.references13.Девід C. Емоційна спритність. Як почати радіти змінам і отримувати задоволення від роботи та життя. 2020.uk_UA
dc.relation.references14.Дерев’янко С. П. Емоційний інтелект як чинник соціально-психологічної адаптації особистості до студентського середовища : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.05 «Соціальна психологія». Ін-т соц. та політ. психології АПН України. К., 2009. 20 сuk_UA
dc.relation.references15.Дерев'янко С.П. Розуміння емоцій як раціональний компонент емоційного інтелекту // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Психологічні науки. Чернігів: ЧНПУ ім. Т.Г.Шевченка. 2011. Вип.94. Т.1. С.144-148.uk_UA
dc.relation.references16.Дуткевич Т. В. Загальна психологія. Теоретичний курс: навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури, 2016. 388 с.uk_UA
dc.relation.references17.Емоційний інтелект – ресурс та запорука продуктивності педагога. URL: https://vseosvita.ua/library/seminar-z-elementami-treningu-emocijnij-intelekt- resurs-ta-zaporuka-produktivnosti-pedagoga-498474.html (дата звернення 20.05.2024).uk_UA
dc.relation.references18.Зарицька В.В. Біологічні передумови розвитку емоційного інтелекту // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка. К. 2010. Т.ХІІ. Ч.7. С.185-197.uk_UA
dc.relation.references19.Зеркалов Д. В. Безпека життєдіяльності: навчальний посібник. К. : Основа, 2011. 508 с.uk_UA
dc.relation.references20.Калошин В. Ф. Емоційний інтелект – головний показник ефективності використання людських ресурсів // Практична психологія та соціальна робота. 2008. № 4. С. 54–63.uk_UA
dc.relation.references21.Коврига Н.В. Стресозахисна та адаптивна функції емоційного інтелекту: Автореф. дис. ... Канд.психол.наук: 19.00.01 / Дніпропетровський національний ун-т. Д., 2003. 20 с.uk_UA
dc.relation.references22.Корольчук М. С., Осьодло В.І. Психодіагностика : навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів [за заг. ред. М. С. Корольчука]. К.: Ельга, Ніка-Центр, 2004. 400 сuk_UA
dc.relation.references23. Корольчук М. С. Психологія: Схеми, опорні конспекти, методики : навч. посіб./ за заг. ред. М.С.Корольчука. Київ : Ельга; Ніка-Центр, 2009. 320сuk_UA
dc.relation.references24.Кошель В.І., Сав’юк Г.П., Дзундза Б.С. Основи охорони праці: навчально- методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів педагогічного напрямку. Івано-Франківськ: НАІР, 2020. 182 с.uk_UA
dc.relation.references25.Основи охорони праці: підручник / М.С. Одарченко, О.М.Одарченко, В.І.Степанов, Я.М.Черненко. Х. 2017. 334 сuk_UA
dc.relation.references26.Лящ О. Фактори розвитку емоційного інтелекту в сучасних підлітків // Психологічні перспективи. 2008. № 12. С. 49-59.uk_UA
dc.relation.references27.Манойлова М.А. Розвиток емоційного інтелекту майбутніх педагогів. Львів: ПДПІ, 2004. 60 сuk_UA
dc.relation.references28.Моргун В. Ф., Тітов І.Г. Основи психологічної діагностики : навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів. К. : Видавничий дім «Слово», 2009. 464 с.uk_UA
dc.relation.references29.Носенко Е.Л., Коврига Н.В. Емоційний інтелект: концептуалізація феномену, основні функції: монографія. К.: Вища школа. 2003. 126 с.uk_UA
dc.relation.references30.Ожубко Г. В. Психологічні засоби формування соціального інтелекту в майбутніх менеджерів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна психологія» / Харк. нац. ун-т ім. В. Н. Каразіна. Х., 2009. 19 сuk_UA
dc.relation.references31.Періг І.М. Арт-терапевтичні методи зняття психоемоційної напруги в умовах переживання воєнних дій // Збірник тез ІІ Міжнародної наукової конференції «Воєнні конфлікти та техногенні катастрофи: історичні та психологічні наслідки». Тернопіль. ФОП Паляниця В. А. 2022. С.22-24.uk_UA
dc.relation.references32.Періг І.М. Психологічне здоров’я здобувачів вищої освіти в умовах війни: напрями підтримки і збереження // Аксіопсихологічні вектори розвитку сучасної освіти: зб. матеріалів міжнародної науково-практичної 59 конференції, м. Тернопіль, 19 – 20 жовтня 2023 р. / за ред. Г.К.Радчук. Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2023. С.254uk_UA
dc.relation.references33.Періг І.М. Реалізація психоедукаційних заходів з питань ментального здоров’я учасників освітнього процесу ЗВО // Розвиток професійної майстерності педагога в умовах нової соціокультурної реальності: збірник матеріалів VІ міжнародної науковопрактичної конференції (м. Тернопіль, Україна, 05-06 жовтня 2023 року).ФОП Осадца Ю.В. С. 209-210uk_UA
dc.relation.references34.Приймаченко О. М. Образ стану емоційно-освіченої людини як умова розвитку емоційного інтелекту // Вісник Чернігівського державного педагогічного Університету. Чернігів : ЧДПУ, 2006. Вип. 41. Т. 2. С. 96–99uk_UA
dc.relation.references35.Робертс Р.Д. Емоційний інтелект: проблеми теорії, вимірювання і застосування на практиці // Психологія, Журнал Вищої школи економіки. - 2004. Т. 1. № 4. С. 3-26uk_UA
dc.relation.references36.Розвиток емоційного інтелекту в закладі загальної середньої освіти / автор- укладач Г. І. Савонова. Лисичанськ, 2021. 70 с. URL: file:///C:/Users/User/Downloads/643.pdf (дата звернення 30.05.2024)uk_UA
dc.relation.references37.Руденко С. В. Соціальний інтелект як чинник успішності педагогічної діяльності : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.01 «Загальна психологія, історія психології»; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України. К., 2008. 19 сuk_UA
dc.relation.references38.Смульсон М.Л. Психологія розвитку інтелекту: монографія. К., 2001. 276 сuk_UA
dc.relation.references39.Ушакова І. В. Психологічні особливості емоційної сфери інтелектуально обдарованої особистості : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : 19.00.01 «Загальна психологія, історія психології». Одес. нац. ун-т ім. І. І. Мечникова. Одеса, 2010. 19 с.uk_UA
dc.relation.references40.Шпак М.М. Психологія розвитку емоційного інтелекту молодших школярів: монографія. Тернопіль: ТНТУ ім. В. Гнатюка. 2016. 372 с.uk_UA
dc.identifier.citationenMaidanyuk N.M. The influence of the emotional intelligence of adolescents on interpersonal relationships: work on obtaining a bachelor's degree: special. 053 - psychology / science. driver Ya.V. Stotskyi: Ternopil: Ternopil National Technical University named after Ivan Pulyu. 2024. 59 p. Відкрити в Переuk_UA
dc.contributor.affiliationТНТУuk_UA
dc.coverage.countryUAuk_UA
�蝷箔����:053 — Психологія (бакалаври)

��辣銝剔�﹝獢�:
獢�獢� ��膩 憭批���撘� 
Avtorsyka_dovidka_Maidaniuk.doc52 kBMicrosoft Word璉�閫�/撘��
Бакалаврська Майданюк.pdf1,27 MBAdobe PDF璉�閫�/撘��


�DSpace銝剜�������★��������雿��.

蝞∠�極�