Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43464
Назва: Психологічні особливості професійного самовизначення старшокласників
Інші назви: Psychological features of high school students‘ professional self-determination
Автори: Чернишова, Софія Сергіїївна
Chernyshova, Sofiia
Приналежність: ТНТУ
Бібліографічний опис: Чернишова С. С. Психологічні особливості професійного самовизначення старшокласників : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „053 — психологія" / С.С. Чернишова. - Тернопіль : ТНТУ, 2023. - 101 с.
Bibliographic description: Chernyshova S. S. Psychological features of professional self-determination high school students: qualifying work for obtaining a master's degree in the specialty "053 — psychology". Ternopil: TNTU, 2023. 101 p.
Дата публікації: гру-2023
Дата подання: гру-2023
Дата внесення: 10-січ-2024
Видавництво: ТНТУ ім. І.Пулюя
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: ТНТУ ім. І. Пулюя
Науковий керівник: Чорна, Ірина Михайлівна
Chorna, Iryna
УДК: 159.9
Теми: професійне самовизначення
professional self-determination
інтереси
interests
мотиви
motives
нахили
inclinations
здібності
professional
профвідповідність
relevance
підліток
adolescent
Діапазон сторінок: 101
Короткий огляд (реферат): У кваліфікаційній роботі здійснено ґрунтовний теоретичний аналіз сучасних наукових підходів до проблеми професійного самовизначення старшокласників. Проаналізовано основні історичні етапи дослідження проблеми професійного самовизначення вітчизняними науковцями. Розкрито психологічне поняття професійного самовизначення, його структуру у відповідності до різних наукових теорій. Описано рівні професійного самовизначення. Здійснено теоретичний аналіз типів мотивів і їх впливу на професійне самовизначення. Проаналізовано основні чинники, які впливають на професійний вибір. Розкрито систему зовнішніх і внутрішніх факторів, які мотивують до професійного вибору та впливають на нього. Структуровано основні аспекти, досягнення яких передбачає професійне самовизначення. Проаналізовано наукову теорію щодо класифікації чинників, які впливають на рівень сформованості психологічної готовності до професійного самовизначення, їх макро- та мікро рівні. Описано психологічну характеристику та особливості дітей підліткового віку. Здійснено емпіричне дослідження особливостей професійного самовизначення старшокласників. Розроблено та обґрунтовано психодіагностичний комплекс для дослідження особливостей професійного самовизначення старшокласників. Обґрунтовано вибір діагностичних методик. Здійснено кількісний та якісний аналіз результатів емпіричного дослідження. Охарактеризовано основі особливості професійного самовизначення учнів старших класів. Проаналізовано причини виявленого рівня професійного самовизначення старшокласників сучасної школи. Сформульовано методичні рекомендації щодо формування професійного самовизначення старшокласників. Запропоновано психологічний тренінг для формування професійного самовизначення старшокласників. Розроблено методичні рекомендації для педагогів щодо сприяння формуванню професійного самовизначення старшокласників. Розкрито основні аспекти охорони праці та безпека в надзвичайних ситуаціях у відповідності до специфіки роботи психолога в умовах загальноосвітньої школи.
The qualification work provides a thorough theoretical analysis of modern scientific approaches to the problem of professional self-determination of high school students. The main historical stages of the study of the problem of professional self-determination by domestic scientists are analyzed. The psychological concept of professional self-determination and its structure in accordance with various scientific theories are revealed. The levels of professional self-determination are described. A theoretical analysis of the types of motives and their influence on professional self-determination is carried out. The main factors that influence professional choice are analyzed. The system of external and internal factors that motivate and influence professional choice is revealed. The main aspects of professional self-determination are structured. The scientific theory on the classification of factors influencing the level of psychological readiness for professional self-determination, their macro and micro levels is analyzed. The psychological characteristics and peculiarities of adolescent children are described. An empirical study of the peculiarities of professional self-determination of high school students is carried out. The psychodiagnostic complex for studying the peculiarities of professional self-determination of high school students is developed and substantiated. The choice of diagnostic methods is substantiated. A quantitative and qualitative analysis of the results of the empirical study is carried out. The main features of professional self-determination of senior pupils are characterized. The reasons for the revealed level of professional self-determination of high school students in modern schools are analyzed. Methodical recommendations for the formation of professional self-determination of high school students are formulated. The psychological training for the formation of professional self-determination of high school students is proposed. Methodical recommendations for teachers to promote the formation of professional self-determination of high school students are developed. The main aspects of occupational health and safety in emergency situations in accordance with the specifics of the work of a psychologist in a secondary school are revealed.
Опис: 1.Проаналізувавши вітчизняну та зарубіжні наукові теорії та практики особистісного самовизначення, можна сказати, що особистісне самовизначення є складним процесом, який триває все життя і включає формування внутрішньої позиції дорослої людини, усвідомлення себе як члена суспільства, потребу вирішувати проблеми майбутнього, усвідомлення своїх фізичних, розумових і інших якостей. У межах підліткового та раннього юнацького віку виникає явище професійного самовизначення. Одним із завдань шкільного психолога НУШ є здійснення системи заходів з профорієнтації для активізації процесу професійного самовизначення. Зважаючи на запровадження профільних класів, учні до дев’ятого класу мають визначитись із вибором профілю навчання в старших класах, який відповідає майбутній професійній освіті та обраній професії. Вибір майбутньої професії школярем має бути свідомим та науково обґрунтованим 3 4 2. Впорядк овано психодіагностичний комплекс для дослідження особливостей професійного самовизначення старшокласників: К. За мфіра (в модифікації А. Реан) для вивчення мотивації професійної діяльності, диференційно діагностичний опитувальник (ДДО) Є. Клі мова, опитувальник професійної спрямованості (ОПС) Д. Голанда (модифікація стимульного мат еріалу В.В Синявського, О. О. Ящ ишина), орієнтаційно діагностична анкета спрямованості інтересів 2 (ОДАСІ 2) Б.О. Федориши на А нкета професійної спрямованості інтересів та потреб . В. Левченко. 3. Емпірично дослідивши психологічні особливості професійного самовизначення старшокласникі в, можемо сказати що більшість старшокласників не визначились з майбутньою професією, тобто професійно не самовизначені. Однак, ті, котрі вже визначились виявили такі особливості: сформований тип особистості, тип професій, визначений рівень мотивації та відповідність інтересів до обраної професії. 59 4. Надано методичні рекомендаціїметодичні рекомендації для педагогівдля педагогів щодо сприяння щодо сприяння професійному самовизначенню старшокласників.професійному самовизначенню старшокласників. ТакТак, , педагоги відіграють педагоги відіграють важливу роль, надихаючи учнів та розвиваючи їхні унікальні здібності. важливу роль, надихаючи учнів та розвиваючи їхні унікальні здібності. Створення відкритого простору для Створення відкритого простору для обговорення професійних тем, довіра та обговорення професійних тем, довіра та підтримка від вчителів, активне вивчення інтересів через різноманітні підтримка від вчителів, активне вивчення інтересів через різноманітні можливості, сприяння розвитку критичного мислення та самоаналізу можливості, сприяння розвитку критичного мислення та самоаналізу –– це це основні компоненти успішного формування професійного самовизначення. основні компоненти успішного формування професійного самовизначення. Заохочення творчого підходу до вибору кар'єри, розвиток навичок планування Заохочення творчого підходу до вибору кар'єри, розвиток навичок планування та самоуправління, врахування індивідуальних особливостей та взаємодія з та самоуправління, врахування індивідуальних особливостей та взаємодія з батьками батьками –– також важливі елементи цього процесу.також важливі елементи цього процесу. Мети дослідження досягнуто, завдання виконано повністю. Мети дослідження досягнуто, завдання виконано повністю. Перспективи подальших досліджень Перспективи подальших досліджень вбачаємо у розробці заходів для вбачаємо у розробці заходів для сприяння професійному самовизначенню учнів школи. сприяння професійному самовизначенню учнів школи.
Зміст: ВСТУП.РОЗДІЛ I . ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ.1.1. Поняття професійного самовизначення. 1.2 Психологічна характеристика підліткового віку. Висновок до розділу I.РОЗДІЛ II . ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕН НЯ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ. 2.1.Психодіагностичний комплекс для дослідження особливостей професійного самовизначення старшокласників. 2.2. Аналіз результатів емпіричного дослідження. Висновок до розділу ІI.РОЗДІЛ III МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ.3.1 Психологічний тренінг для формування професійного самовизначення старшокласників .3.2. Рекомендації для педагогів щодо сприяння формуванню професійного самовизначення старшокласників. Висновок до розділу III.РОЗДІЛ IV . ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ.4.1. Охорона праці в процесі діяльності психолога.4.2.Створення безпечних і нешкідливих умов праці.Висновок до розділу IV. ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ. СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ. ДОДАТКИ
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43464
Власник авторського права: © Чернишова С. С., 2023
Перелік літератури: 1. .Гриценок Л. І. До питання забезпечення професійного самовизначення учнівської молоді в умовах освітнього округу Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал. Іван о Франківськ : HAIP, 2014. Вип. 4. С. 342 345.
2. Барабаш Ю. Г. Позінкевич Ю. Г. Психолого педагогічні основи вибору професії : навч. посіб. Луцьк : РВВ «Вежа» 2003. 201 с.
3. Беганська І. Ю. Формування професійного самовизначення особистості. Комунальне господарство міст. Науково технічний збірник. 2012. №104. С. 302 309.
4. Бех І. Д. Вихо вання особистості : підручник Київ : Либідь, 2008 848 с.
5. Бех І. Д. Вихов ний процес в осягнутих глибинах. Шкільний світ. 2014. № 5 (685). 42 с
6. Болкун Т. А. Чинники, що впливають на професійне самовизначення особистості . Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2010. Вип. 16. С. 257 260.
7. Варнавських К. Проблеми професійного самовизначення молоді на сучасному етапі ринкових перетворень. Педагогіка і психологія. 2002. № 4. С. 109 115.
8. Васильков В. М. Соціально психологічні питання професійного самовизначення старшокласників у сучасних умовах. Педагогіка і психологія. 2000. № 3. С. 59 66. 2
9. Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ; Ірпінь: Перун, 2005. 1728 с.
10. Вітковська О. І. Психологічні умови професійного самовизначення випускників середніх шкіл у процесі профконсультації: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Оксана Ігорівна Вітковська. Київ , 2002. 28с.
11. Вітковська О.І. Професійне самовизначення як життєва проблема особистості. 2010. № 3. С.171 179
12. Гордійчук К. Психологічні особливості професійного самовизначення старшокласників. Психологія: реальність і перспективи. Збірник наукових праць РДГУ. Вип. 13. Рівне, 2019 201 с.
13. Закатнов Д. О. Технології підготовки учнівської молоді до професійног о самовизначення: монографія. Київ : Педагогічна думка, 2012. 160 с
14. Кавецький В. Є. Підготовка учнів загальноосвітніх шкі л до професійного самовизначення в сучасних умовах : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00. 07 / Кавецький Віктор Євгенович; Тернопільський державний педагогічний ун т ім. Володимира Гнатяка. Тернопіль , 2000. 20
15. Кісіль З. Р., Угрин О. Г. Психологія управління: навчально методичний посібник. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2018. 508 с.
16. Кокун О. М. Психологія професійного становлення сучасного фахівця: монографія. Київ: Інформ. аналіт. агенство, 2012. 200 с.
17. Костюк Г. С. Роль професійного самовизначення в формуванні особистості. Питання професійної орієнтації у чнів / упор. З. С. Нечипорук. Київ, 1971. С. 3 14.
18. Крягжде С. П. Психология формирования профессиональных интересов Вильнюс : Мокслас, 1981. 195 с
19. Лупійко Л. В., Бунчук А. О. Психологічні особливості професійного самовизначення старшокласників. Актуальні проблеми теоретичної та консультативної психології : матеріали V Міжнародної науково практичної інтернетконференції. Вип. 2. Київ : Вид во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. С. 59 62.
20. Мельник О.В. Ефект самодостатності: від професійних домагань до власного успіху. Теоретико методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. пр. Кіровоград : ЗВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2012. Вип. 16, кн. 1. С. 190.
21. Морін О.Л. Аспекти забезпечення професійного самовизначення учнівської молоді в умовах освітнього округу. Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал : матеріали звіт. наук. практ. конф. Ін ту проблем виховання НАПН України за 2013 рік. [за ред. О.В. Сухомлинської, І.Д. Беха, Г.П. Пустовіта, О.В. Мельника; літ. ред. І.П. Білоцерківець]. Івано Фра нківськ : HAIP, 2014. Вип. 4. С. 379 382.
22. Оліховська Л.П. Теоретичні основи професійного самовизначення: психологічний аспект. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2016. Випуск 2 (39). С. 161 164.
23. Професійне самовизначення учнівської молоді в умовах освітнього округу : монографія /Л. А. Гуцан, О. Л. Морін, З. В. Охріменко, О. М. Пархоменко, Л. І. Гриценок ; І. І. Ткачук , за ред. О. Л. Моріна. Харків: «Друкарня Мадрид», 220 с.
24. Психологічний словник /Авт. уклад. В. В. Синявський, О. П. Сергєєнкова За ред. Н. А. Побірченко. Київ : Науковий світ, 2007. 27 с
25. Психологічні особливості професійного самовизначення правоохоронців : монографія / Л. М. Балабанова, І. В. Жданова, А. В. Нежута. Харків : Федорко, 2014. 151
26. Сівак С. Скринінг шкільного життя. Тернопіль: Підручники і посібники, 2002. 68 с.
27. Ткаченко М. В. Чинники професійного самовизначення учнів як фактор самореалізації особистості. Освіта та розвиток обдарованої дитини. Київ, 2013. № 19. С. 70 78.
28. Ткачук І. І. Психолого педагогічний супровід особистісного і професійного самовизначення старшокласників, що опинилися у складних життєвих обставинах внаслідок військових конфліктів: методичні рекомендації. Київ, 2018. 78 с.
29. Токар А. В. Психологічні особливості професійного самовизначення старшокласників із різним рівнем емоційного інтелекту, 2022. 109с.
30. Траверсе Т. М. Психологія праці : навчально методичний посібник. Київ : Інститут післядипломної освіти Київського національного університету імені Тараса Шевченка, 2004. 116 с.
31. Федоренко Л. Специфіка професійного самовизначення випускників сільських шкіл (за результатами констатувального експеримента). Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Психологічні науки. 2022. Випуск 17 (62). Серія 12. С.109 120.
32. Формування професійно ціннісних орієнтацій учнів до трудової діяльності в умовах сучасного освітнього середовища: монографія / З. В. Охріменко, О. Л. Морін, А. М. Шевенко, Д. О. Закатнов, М. І. Підд ячий; за ред. З. В. Охріменко. К ропивницький: Імекс ЛТД, 2022. 152 с.
33. Чорна І. М. Психологічні особливості професійного самовизначення школярів. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. Випуск 12. Львів: Видавничий дім «Гельветика», 2022. С.157 163. DOI https://doi.org/10.30970/PS.2022.12.18
34. Чорна І. М., Чернишова С. С. Професійне самовизначення старшокласників у призмі діяльності шкільного психолога. «Світ наукових досліджень» : збірник матеріалів Міжнародної мультидисциплінарної наук. конф. м. Ополе, Польща (Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu), 21-22 листопада 2023. Випуск 24, С.210-212. ISSN 2786-6823. URL: http://www.economy-confer.com.ua/full-article/5032/
35. Чорна І.М. Психологічні особливості організації профорієнтаційної роботи в школі: метод. посібник. Тернопіль: ТДПІ, 1995. с.61 62.
36. Чорна І. М. Акмеологічні підходи до розробки та впровадження структури державної системи профорієнтації в Україні: монографія. Сучасні акмеологічні дослідження: теоретико методологічні та прикладні аспекти монографія / редкол.: В. О. Огнев’юк, С. О. Сисоєва, Я. С.Фруктова. Київ. ун т ім. Б. Грінченка, 2016. С.181 200.
37. Щербакова І. М., Стаднік Г. А. Психодіагностика професійного самовизначення особистості. Навчально методичний посібник. Суми: Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2012. 324 с.
38. Яновська Т. А Психологічні особливості професійного самовизначення у підлітковому та юнацькому віці. Молодий вчений. 2017. № 4 (44). С. 270 274.
References: 39. Holland J.L. Making Vocational Choice: A theory of careers. N.Y., 1973.
40. Super D.E. The Psychology of Careers. N.Y., 1957]
Тип вмісту: Master Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — психологія



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора