Bitte benutzen Sie diese Kennung, um auf die Ressource zu verweisen:
http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43450
Titel: | Психологічні засоби подолання тривожності у дітей молодшого шкільного віку |
Sonstige Titel: | Psychological means of overcoming anxiety in primary school children |
Autor(en): | Захарчук, Світлана-Марія Русланівна Zakharchuk, Svitlana - Mariia |
Affiliation: | ТНТУ |
Bibliographic description (Ukraine): | Захарчук С.-М. Р. Психологічні засоби подолання тривожності у дітей молодшого шкільного віку : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „053 — психологія" / С- М. Р. Захарчук. — Тернопіль : ТНТУ, 2023. — 76 с. |
Bibliographic description (International): | Zakharchuk S-M. R. Psychological means of overcoming anxiety in children of primary school age: qualifying work for obtaining a master's degree in the specialty "053 — psychology". Ternopil: TNTU, 2023. — 76 p. |
Erscheinungsdatum: | Dez-2023 |
Submitted date: | Dez-2023 |
Date of entry: | 9-Jan-2024 |
Herausgeber: | ТНТУ ім. І.Пулюя |
Country (code): | UA |
Place of the edition/event: | ТНТУ ім. І. Пулюя |
Supervisor: | Ятищук, Анастасія Анатоліївна Yatyshchuk, Anastasiia |
UDC: | 159.9 |
Stichwörter: | психологічних засобів психологіяpsychological means тривожності anxiety дітей молодшого шкільного віку children of primary school age |
Page range: | 76 |
Zusammenfassung: | Період навчання в школі є важливою частиною життя дітей, адже в них починається утворення глибинних характеристик та розкриття їхніх здібностей. Вразливість до зовнішніх впливів, залежність від думок оточуючих, тяжка адаптація до нового місця, обмежені здібності до свідомого контролю над своїми розумовими та емоційними процесами, все це психологічні особливості, які характерні дітям молодшого шкільного віку та впливають на рівень їхньої тривожності.
Своєчасна діагностична робота та підбір дієвих психологічних засобів для подолання тривожності допоможуть позитивно вплинути на психологічний стан дітей.
Мета дослідження полягає у аналізі та оцінці ефективності різних психологічних засобів, які можуть бути використані для подолання тривожності у дітей молодшого шкільного віку та розробка рекомендацій для психологів і педагогів з метою підвищення психологічного благополуччя дітей.
Для досягнення мети дослідження поставлено виконання наступних завдань: дослідити тривожність та причини виникнення її у дітей молодшого шкільного віку здійснити діагностику рівня тривожності у дітей апробувати психологічні засоби для зменшення тривожності молодших школярів провести оцінку ефективності впливу застосованих психологічних засобів та розробити практичні рекомендації для вчителів та батьків щодо подолання тривожності.
Для підбору психологічних засобів подолання тривожності у молодших школярів, було використано такі психодіагностичні методики, як «Шкала тривожності » Спілбергера - Ханіна; «Обери потрібне обличчя» Р.Тэммл, М.Дорки, В.Амен; «Паровозик» А. Прохоров, С. Велієва. The period of studying at school is an important part of children's lives, as they begin to form deep characteristics and reveal their abilities. Vulnerability to external influences, dependence on the opinions of others, difficult adaptation to a new place, limited ability to consciously control their mental and emotional processes - all these are psychological features that are typical for primary school children and affect their anxiety level. Timely diagnostic work and the selection of effective psychological means to overcome anxiety will help to positively influence the psychological state of children. The purpose of the study is to analyze and evaluate the effectiveness of various psychological tools that can be used to overcome anxiety in primary school children and to develop recommendations for psychologists and teachers to improve the psychological well-being of children. To achieve the aim of the study, the following tasks were set: to study anxiety and its causes in primary school children віку to diagnose the level of anxiety in дітей to test psychological means to reduce anxiety in younger школярів to evaluate the effectiveness of the impact of the applied psychological means and to develop practical recommendations for teachers and parents to overcome anxiety. For the selection of psychological means of overcoming anxiety in junior schoolchildren, such psychodiagnostic methods were used as the Spielberger-Khanin Anxiety Scale; Choose the Right Face by R. Tamml, M. Dorky, W. Amen; and Steam Engine by A. Prokhorov and S. Velieva |
Beschreibung: | Дослідження питання психологічних засобів подолання тривожності у дітей молодшого шкільного віку дало нам змогу стверджувати наступні положення. Діти з тривожним типом характеру мають негативне ставлення до спілкування, вони замкнуті, сором’язливі, невпевнені у своїх силах, що переходить потім у занижену самооцінку. Необхідність виконати прохання чи завдання, особливо у новому оточенні, викликає у них реакції невротичного характеру. Спілкування носить виключно вибірковий характер. Психічний стан у цих дітей, як правило, пригнічений. Оточуючі люди нерідко своїм ставленням сприяють зростанню депресії, стану тривоги. Результати такого ставлення відбиваються погіршенням мовлення та душевного стану дитини. Підводячи підсумки можна побачити, що стійка тривожність негативно впливає на розвиток особистості. Якщо за допомогою психологічних засобів вдасться запобігти чи здолати тривожний стан, то це не тільки сприятливо вплине на діяльність дітей, на їх подальшу адаптацію до нових умов, але й зробить їх більш вільними, розкутими, творчими. Головним завданням психологічних засобів є виявлення та подолання тривожності у дітей молодшого шкільного віку. Методика вивчення рівня тривожності у дітей включає: тести, спостереження, бесіди, вивчення психічного стану, вивчення ситуативного та особистісного рівня тривожності молодших школярів і їх взаємовідносини з дорослими. З метою подолання тривожності у дітей молодшого шкільного віку, було розроблено та впроваджено психологічні засоби, які включають в себе індивідуальні та групові консультації з психологом, програми релаксації, педагогічні методики та інші інструменти. Ці засоби спрямовані на зниження рівня тривожності у дітей та підвищення їхнього психологічного благополуччя. В результаті дослідження та впровадження цих психологічних засобів було виявлено позитивні зміни в психологічному стані дітей молодшого 65 шкільного віку, що свідчить про їх ефективність. Засоби подолання тривожності у дітей молодшого шкільного віку відкривають нові можливості для психологів, педагогів та батьків у підтримці емоційного розвитку дітей та створюють основу для подальших досліджень у цій області. Крім того, важливо наголосити на важливості спільної роботи психологів, педагогів та батьків у процесі подолання тривожності у дітей. Ця співпраця може сприяти ранньому виявленню та вирішенню проблем, а також підтримувати дітей на шляху до емоційного розвитку та самопізнання. Уся система використання психологічних засобі подолання тривожності у дітей молодшого шкільного віку повинна базуватись на комплексному та індивідуальному підході. Створення сприятливих умов передбачає утворення такого зовнішнього середовища, способу життя, які сприяли б можливості більш швидкої нормалізації функції організму, а саме вищої нервової діяльності. Психологічне вивчення тривожності і подолання її різноманітними психологічними засобами у дітей молодшого шкільного віку позитивно впливають на подальший особистісний розвиток дітей і їх адаптацію в новому середовищі. |
Content: | ВСТУП.РОЗДІЛ I. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ТРИВОЖНОСТІ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ.1.1. Поняття «тривожність» та характеристика психічного стану дітей, яким вона властива.1.2. Причини тривожності у дітей молодшого шкільного віку.Висновок до розділу І . РОЗДІЛ ІІ. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ РІВНЯ ТРИВОЖНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ. 2.1. Методики встановлення рівня прояву тривожності у дітей молодшого шкільного віку.2.2. Результати прояву рівня тривожності у молодших школярів.Висновок до розділу ІІ.РОЗДІЛ ІІІ. ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ЗАСОБІВ З ДІТЬМИ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПІДВИЩЕНИМ РІВНЕМ ТРИВОЖНОСТІ.3.1. Основні психологічні засоби для подолання тривожності молодших школярів.3.2. Практичний приклад роботи з використанням психологічних засобів з тривожними дітьми в психологічних консультаціях.3.3. Рекомендації для батьків і вчителів щодо підтримки дітей, що страждають від тривожності.Висновок до розділу ІІІ.РОЗДІЛ VI. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ.4.4.1. Охорона праці в роботі практичного психолога. 4.2. Безпека життєдіяльності молодших школярів в надзвичайних ситуаціях.ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ. СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ. ДОДАТКИ |
URI: | http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43450 |
Copyright owner: | © Захарчук С.-. Р., 2023 |
References (Ukraine): | 1. Алєксєєва Ю.А., Артемчук О. Г., Шишова О. М. Психодіагностика дітей та підлітків (Для психодіагностичної практики студентів) : навчально – метод. посіб. К : НПУ ім. М. П. Драгоман., 2011. 108 с. 2. Бабаян Ю., Коновалюк О. Взаємозв’язок тривожності та навчальної успішності молодших школярів. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. 2014. № 2 (12). С. 18–21. 3. Види і техніки арт-терапії. URL: https://koleso-gizni.com.ua/uk-ua/tvorchestvo/vidy-i-tehniki-art-terapii (дата звернення: 11.12.2023). 4. Вільховченко Т. І. Розвиток танцювально-рухової терапії в Україні. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка: Педагогічні науки. 2017. № 2. С. 25–31. 5. Вправи, що допоможуть швидко знизити рівень тривоги. URL: https://elle.ua/otnosheniya/psihologija/4-vpravi-shcho-dopomozhut-shvidko-zniziti-riven-trivogi/ (дата звернення: 11.12.2023). 6. Гринченко А. Аналіз гендерних аспектів тривожності в підлітковому середовищі. Актуальні проблеми психології. 2009. Т. 7, № 20. С. 99–104. 7. Гуцал Л., Миронова С. Корекція заїкання у молодших школярів : навч.-метод. посіб. К : Шкіл. світ, 2010. — 120 с. 8. Дідик Н. Психологічні засоби розвитку професійно значущих характеристик особистісної зрілості майбутніх психологів. ОСВІТА РЕГІОНУ. 2011. № 2. С. 434–439. 9. Захаров А. І. Походження дитячих неврозів і психотерапія. Д : Сх. вид. дім, 2000.— 448 с. 10. Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії : навч.-метод. посіб. Л : ЛьвДУВС,, 2020. — 232 с. 11. Карапузова Н., Починок Є. Педагогічна ергономіка в початковій школі : навч.-метод. посіб. для студентів психолого-пед. ф-ту. П : ПНПУ, 2018.— 76 с. 12. Карпова Л. "Дерево-чоловічки" : історія однієї проективної методики. Психолог. 2013. № 7. С. 35–37. 13. Кодекс цивільного захисту України : Кодекс України від 02.10.2012 р. № 5403-VI : станом на 27 листоп. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5403-17#Text (дата звернення: 11.12.2023). 14. Колтунович Т. А. Етичний кодекс психолога : навч.-метод. посіб. Ч : Рута, 2007. — 232 с. 15. Кротенко В. І., Бабенко Н. М. Прояви невротичних станів у дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку. Науковий часопис. Спеціальна психологія. 2014. № 28. С. 285–289. 16. Куцин Е. Психофізіологічний механізм музикотерапії та її вплив на школяра. Науковий часопис національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова : збірник наукових праць. 2019. Т. 1, № 72. С. 266–270. 17. Ладур Н.В. Психологічний стан осіб, постраждалих у наслідок Чорнобильської катастрофи . Актуальні проблеми юриспруденції та психології: матеріали Всеукраїнської наук.-практ. конф. Дніпро: ВНПЗ "ДГУ", 2020. - С. 165-168. 18. Магур Л. Танцювально - психологічний тренінг : бібліографія. К : Марич, 2009.— 48 с. 19. Методичні вказівки до проведення лабораторних робіт з дисципліни «Арт-терапія». Х : Фабула, 2016. — 37 с. 20. Михайлишин У. Б., Шмідзен І. Ю. Методи психічної саморегуляції особистості. The ХХIII International Scientific and Practical Conference «Theoretical and science bases of actual tasks». 2022. С. 548–550. 21. Моляко В. Психологічні наслідки чорнобильської катастрофи. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України «Актуальні проблеми психології». 2010. Т. 12, № 12. С. 8–21. 22. Мороз О. Методика дослідження стану та проявів мовленнєвої тривожності у молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення. Логопедія. 2015. № 7. С. 55–61. 23. Мушкевич М. І., Чагарна С. Є. Основи психотерапії : навч. посіб. 3-тє вид. Л : Вежа-Друк, 2017. — 420 с. 24. Наказ Міністерства освіти і науки України від 23.03.2018 №283 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації освітнього простору Нової української школи». 25. Неведомська Є., Михайловська Т. Як подолати педагогу тривожність студентів?. Освітологічний дискурс. 2016. № 1(13). С. 131–144. 26. Нерубасська А., Шепелєва В. Вплив музикотерапії на психологічний стан людини. Габітус. 2023. № 47. С. 200–203. 27. Никончук Н. О. Вплив соціального оточення на розвиток здібностей молодших школярів. Наука і освіта. 2014. № 5. С. 254–260. 28. Особливості пісочної терапії з дітьми. URL: https://stud.com.ua/43141/psihologiya/osoblivosti_pisochnoyi_terapiyi_ditmi (дата звернення: 11.12.2023). 29. Про охорону праці : Закон України від 14.10.1992 р. № 2694-XII : станом на 1 жовт. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2694-12#Text (дата звернення: 11.12.2023). 30. Психодіагностична практика в дошкільних навчально-виховних закладах : навч.-метод. посіб. / упоряд.: Н.М. Заболотна, С.І. Ісаєвич, У.Б. Михайлишин, В.І. Омелянська. Ужгород, 2022. — 96 с. 31. Сорока О., Банкул Л. Музикотерапія як інноваційна здоров’язбережувальна технологія для роботи з молодшими школярами. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2013. № 27. С. 192–195. 32. Танцювальна терапія як засіб корекції тривожності у дітей. URL: https://ua.waykun.com/articles/stattja-z-psihologii-po-temi-tancjuvalna-terapija.php (дата звернення: 11.12.2023). 33. Томчук С., Томчук М. Психологія тривоги, страху та агресії особистості в освітньому процесі : монографія. В : КВНЗ «ВАНО», 2018. 200 с. 34. Тривожні діти: методичні та практичні рекомендації : методично- практ. посіб. / упоряд. А. Шаш. Чернігів, 2013. — 46 с. 35. Туриніна О. Л. Методологія та методи психологічного дослідження: : навч.-метод. посіб. К : ДП “Вид. дім “Персонал”, 2018. — 206 с. 36. Тягур Л. Сендплей - метод позитивного впливу на психічний розвиток дитини. Актуальні проблеми психології. 2015. Т. 11, № 13. С. 315–324. 37. Шевченко В., Мольченко Д. Психологічні особливості впливу ситуативної тривожності на ефективність публічного виступу. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Психологічні науки. 2016. № 1(16). С. 229–235. 38. Шеремет М., Базима Н. В., Мороз О. В. Мовленнєва тривожність дітей із тяжкими порушеннями мовлення як провбема теорії і практики корекційної освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. Серія Психологічні науки. 2015. № 29. С. 151–160. 39. Ятищук А. Проблеми психології виховання у творчій спадщині. С. Балея : дис. … канд. психол. наук : 19.00.01. К, 2018. — 249 с. 40. Ятищук А., Поджинська О. Психологічна адаптація вимушених переселенців за кордоном. Габітус 2023. № 53. С. 192–196. |
Content type: | Master Thesis |
Enthalten in den Sammlungen: | 053 — психологія |
Dateien zu dieser Ressource:
Datei | Beschreibung | Größe | Format | |
---|---|---|---|---|
Захарчук С-М. Р..-2.pdf | 1,95 MB | Adobe PDF | Öffnen/Anzeigen | |
Авторська довідка Захарчук С-М. Р.(1).doc | 51,5 kB | Microsoft Word | Öffnen/Anzeigen |
Alle Ressourcen in diesem Repository sind urheberrechtlich geschützt, soweit nicht anderweitig angezeigt.
Administrationswerkzeuge