Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43385
Назва: Вплив булінгу на розвиток Я-концепції сучасних підлітків
Інші назви: The influence of bullying on the formation of the self-concept of modern teenagers
Автори: Гудзь Т, Тетяна Ігорівна
Hudz, Tetiana
Бібліографічний опис: Гудзь Т. І. Вплив булінгу на розвиток Я-концепції сучасних підлітків : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „053 — психологія“ / Т. І. Гудзь. - Тернопіль : ТНТУ, 2023. - 76 с.
Bibliographic description: Gudz T. I.The impact of bullying on the development of the self-concept of modern teenagers. qualifying paper for obtaining a master's degree in the specialty "053 — psychology" Ternopil: TNTU, 2023.76 p.
Дата публікації: гру-2023
Дата подання: гру-2023
Дата внесення: 5-січ-2024
Видавництво: ТНТУ
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: ТНТУ
УДК: 159.9
Теми: булінг
bullying
я-концепція
self-concept
самооцінка
self-esteem
цькування
bullying
підлітковий вік
adolescence
акт булінгу
act of bullying
агресивна поведінка
aggressive behavior
Короткий огляд (реферат): У магістерській роботі проведений аналіз впливу булінгу на розвиток Я-концепції у підлітків, виявленні психологічних наслідків цього явища та розробці стратегій для психологічної підтримки та запобігання булінгу серед підлітків.. Загальна структура роботи дозволяє зрозуміти ключові аспекти впливу булінгу та виявити його значущість у розвитку Я-концепції підлітків. У дослідженні розглянуто взаємовплив самооцінки, Я-концепції та явища булінгу. Результати емпіричного дослідження вказують на тісний зв'язок між рівнем самооцінки та проявом агресії (булінгу) і потраплянням під цей вплив. Виявлено, що особистості з вищою самооцінкою краще пристосовуються до викликів підліткового середовища та сприймають стресові ситуації не так критично, швидше долають труднощі. Досліджено вплив булінгу на розвиток Я-концепції у підлітковому віці є негативним. Запропоновано та проаналізовано результати опитувань, в основі якого покладено визначення рівня самооцінки підлітків. Надано рекомендації щодо розвитку позитивної Я-концепції, профілактики булінгу. Розроблено рекомендації для шкіл, психологів та батьків щодо формування позитивної Я-концепції у підлітків
In the master's thesis, an analysis of the impact of bullying on the development of the self-concept in adolescents, the identification of the psychological consequences of this phenomenon and the development of strategies for psychological support and prevention of bullying among adolescents. concept of teenagers. The study examines the interaction of self-esteem, self-concept and the phenomenon of bullying. The results of the empirical study indicate a close connection between the level of self-esteem and the manifestation of aggression (bullying) and falling under this influence. It was found that individuals with higher self-esteem better adapt to the challenges of the adolescent environment and perceive stressful situations less critically, overcoming difficulties faster. It has been studied that the impact of bullying on the development of self-concept in adolescence is negative. The results of surveys, which are based on determining the level of self-esteem of teenagers, are proposed and analyzed. Recommendations on the development of a positive self-concept, prevention of bullying are given. Recommendations for schools, psychologists and parents on the formation of a positive self-concept in adolescents have been developed.
Зміст: ВСТУП.РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ВПЛИВУ БУЛІНГУ НА РОЗВИТОК Я-КОНЦЕПЦІЇ ПІДЛІТКІВ.1.1. Поняття булінгу у психологічній науці.1.2. Трактування Я-концепції у психології.1.3. Вплив булінгу на розвиток Я- концепції підлітків.Висновок до розділу І.РОЗДІЛ ІІ. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ВПЛИВУ БУЛІНГУ НА РОЗВИТОК Я-КОНЦЕПЦІЇ ПІДЛІТКІВ.2.1. Методика дослідження. 2.2. Аналіз результатів дослідження.Висновок до розділу ІІ. РОЗДІЛ ІІІ. ПРОГРАМА ПРОФІЛАКТИКИ БУЛІНГУ ТА РОЗВИТОК ПОЗИТИВНОЇ Я-КОНЦЕПЦІЇ ПІДЛІТКІВ. 3.1. Зміст програми профілактики булінгу. 3.2. Рекомендації щодо підвищення самооцінки та формування позитивної Я – концепції в підлітковому віці.Висновок до розділу ІІІ. РОЗДІЛ IV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ.4.1. Дотримання правил безпеки підлітками під час занять з трудового навчання.4.2. Небезпека паління електронних цигарок та вейпів у підлітковому віці.ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ .СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ. ДОДАТКИ.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43385
Власник авторського права: © Гудзь Т. І., 2023
Перелік літератури: 1. Бамбурак, Н. Позитивне збагачення Я-концепції особистості у контексті інноваційного освітнього довкілля / Н. Бамбурак Психологія і суспільство. 2007. № 2. С. 16-24.
2. Барліт О.О. Соціально-педагогічна та психологічна проблема булінгу в освітньому середовищі. Запоріжжя : Олекс, 2011. 52 с.
3. Барліт О.О. Форми і методи подолання (мінімізації) соціальнопедагогічної та психологічної проблеми булінгу в освітньому середовищі. Горизонти освіти :Науково-методичний журнал. 2012. Вип. № 2 (35). С. 44– 47.
4. Басюк, О. Б. Залежність "образу я" від значущих інших як складова невротичності в юнацькому віці / О. Б. Басюк Практична психологія та соціальна робота. 2008. № 11. С. 12-16.
5. Батищева, Г. О. Стежина до свого "Я" : програма формування психологічного здоров'я учнів / Г. О. Батищева Психологічна газета. 2006. № 4. С. 3-22.
6. Вакула, Ю. М. Позитивна Я-концепція "Учитель - учень" з професійної точки зору / Ю. М. Вакула Географія. 2009. № 21. С. 6-7.
7. Газнюк, Л. "Філософія наративу" в персональному бутті людини / Л. Газнюк Філософська думка. 2004. № 4. С. 3-15.
8. Гірняк А. Н. Глибинно-психологічне підґрунтя суїциду / А. Н. Гірняк Психологія і суспільство. 2010. №1. С. 151-158.
9. Годунова, Т. Психологічні особливості спілкування у підлітковому віці / Т. Годунова Студентський науковий вісник Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2006. Вип. 12.
10. Грень, Л. Я-концепція - методологічна основа саморозвитку і самовдосконалення студентів у навчально-виховному процесі / Л. Грень Педагогіка і психологія професійної освіти. 2008. № 3. С. 191-199.
11. Гуменюк, О. Авторська програма курсу "Психологія Я-концепції" / О. Гуменюк Психологія і суспільство. 2004. № 1. С. 119-125.
12. Гуменюк, О. Я-концепція у плині соціального довкілля / О. Гуменюк Психологія і суспільство. 2004. № 2. С. 125-144.
13. Гуменюк, О. Соціальний формат розвитку Я-концепції / О. Гуменюк Психологія і суспільство. 2004. № 3. С. 82-91.
14. Гуменюк, О. Особливості ситуативного та вікового розвитку Я-концепції / О. Гуменюк Психологія і суспільство. 2005. № 1. С. 46-63.
15. Гуменюк О. Психологія Я- концепції. Т. Економічна думка, 2002. 186 с.
16. Гуменюк, О. Вітакультурний парадигмальний контекст проблематики психологічного впливу / О. Гуменюк Інститут експериментальних систем освіти (науково-дослідний). Тернопіль, 2004. Вип. 4. С. 12-14.
17. Гуменюк, О. Є. Психологічний зміст інноваційної освіти: теоретикометодологічний аспект : автореф. дис. …док. психол. наук : 19.00.07 - педагогічна та вікова психологія / Оксана Євгеніївна Гуменюк ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України. К., 2007. 34 с.
18. Гура, Т. Є. Психологічні умови подолання професійного егоцентризму вчителя : автореф. дис. ... канд. психолог. наук : 19.00.07 - педагогічна та вікова психологія / Тетяна Євгеніївна Гура ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. К., 2004. 20 с.
19. Дмитрова Т. В. Образ "Я" як регулятор міжособистісних стосунків у ранній юності: дис. кандидата психологічних наук.: 19.00.01. К., 1993. 187с.
20. Дорошенко, М. М. Актуальний та ідеальний образ "Я" в осіб з виразковою хворобою дванадцятипалої кишки / М. М. Дорошенко Вісник Київського міжнародного університету. Сер. Психологічні науки / гол. ред. Т. О.
21. Єфімова, С. Самоконцепція та самооцінка особистості / С. Єфімова Відкритий урок: розробки, технології, досвід. 2009. № 6. С. 86-87.
22. Калаш, О. В. Самосвідомість і образ "Я" / О. В. Калаш Виховна робота в школі. 2009. № 6. С. 50-51.
23. Кириленко, С. Виховна система "Я - особистість" / С. Кириленко, Т. Горлач Початкова школа. 2006. № 4. С. 47-50.
24. Кисляк, О. П. Діагностика Я-концепції: адаптація тесту "Тенессійська шкала Я-концепції" / О. П. Кисляк, І. І. Нагорна Практична психологія та соціальна робота. 2006. № 1. С. 11-14.
25. Кірейчева, Євгенія Володимирівна. Соціально-психологічні умови розвитку Я-концепції майбутніх учителів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : 19.00.07 - педагогічна та вікова психологія / Євгенія Володимирівна Кірейчева ; ДВНЗ "Ун-т менеджменту освіти". К., 2010. 19 с.
26. Кірєєва, У. Психологічний аналіз Я-концепції у контексті самосвідомості / У. Кірєєва Психологія і суспільство. 2010. № 1. С. 120-130.
27. Король А. Причини та наслідки явища булінгу. Відновне правосуддя в Україні. 2009. № 1–2. С. 190.
28. Корчевська, Т. Формування позитивної Я-концепції в ранній юності / Т. Корчевська Студентський науковий вісник Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2006. Вип. 12. С. 192-195.
29. Костюченко, О. В. Формування позитивного " Я-образу" учнів / О. В. Костюченко Обдарована дитина. 2005. № 6. С. 35-46.
30. Лушпай Л. І. Шкільний буллінг як різновид суспільної агресії. Наук. зап. Нац. ун-ту «Острозька академія». Сер. : Філологічна. 2013.
31. Меднікова Г. І. Самооцінка та рівень домагань особистості, як динамічна система: дис. кандидата психологічних наук.: 19.00.01. / Харківський державний педагогічний університет ім.. Г. С. Сковороди. Х., 2002. 194 арк.
32. Мельник, М. Особливості прояву національно-етнічної "Я-концепції" особистості у середовищі студентської молоді / М. Мельник Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2008. – № 1. – С. 195-202.
33. Мельниченко, Я. Становлення у вихованців Я-концепції. 2006. № 45. С. 6-9.
34. Мельниченко А. А., Тілікіна Н. В. Передумови та причини виникнення цькування : матер. курсу «Протидія та попередження булінгу (цькування) в закладах освіти».
35. Москаль, Ю. Вітакультурне обгрунтування сучасної цивілізаційної самоідентичності / Ю. Москаль Інститут експериментальних систем освіти (науково-дослідний). Тернопіль, 2004. Вип. 4. С. 27-28.
36. Мухамедьяров, Н. Н. Образ фізичного Я-особистості як складова її Яконцепції / Н. Н. Мухамедьяров Педагогіка і психологія Вісник АПН України . 2006. № 1. С. 84-90.
37. Нагорна, І. І. Діагностика Я-концепції: адаптація тесту "Тенессійська Шкала Я-концепції" / І. І. Нагорна, О. П. Кисляк Практична психологія та соціальна робота. 2005. № 12. С. 55-58.
38. Назаренко, Г. Пізнання дитиною власного "Я". 2004. № 43. С. 16-18.
39. Ожийова О. М. Шкільне насильство: сутність, види, профілактика : дис. …канд. соціол. наук : 20.00.04 / Ожийова Олена Миколаївна; Харків, нац. ун-т внутр. справ. Харків, 2012. 228 с.
40. Про затвердження Положення про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0100-18#Text (15.11.2023).
41. Ревасевич, І. С. Психологічна структура і динаміка особистісної адаптованості учнів загальноосвітніх шкіл : автореф. дис. ... канд. псих. наук : 19.00.07 - педагогічна та вікова психологія; Прикарпатський національний ун-т ім. В. Стефаника. – Івано-Франківськ, 2007. 20 с.
42. Стельмах С. Булінг у школі та його наслідки. Гуманізація навчальновиховного процесу: збірник наукових праць / за заг. ред. проф. В. І. Сипченка. Слов’янськ: СДПУ, 2011. Вип LVІ. С. 431–440.
43. Стремецька В. О., Алєксєнко Г. О. Булінг у підліткових шкільних колективах. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород: Говерла, 2014. Вип. 31. С. 177– 179.
44. Ткачук С. Психологічний аналіз самотворення позитивної Я-концепції /Психологія і суспільство. 2003. №3. С. 45–54.
45. Токарева Н.М. Основи вікової психології: [навчально-методичний посібник] / Н.М. Токарева, А.В. Шамне – Кривий Ріг, ТОВ «НВП «Інтерсервіс», 2013. – 203 с.
46. Федорінов, Д. Формування Я-концепції в юнацькому віці / Д. Федорінов Психолог. Шкільний світ. 2006. № 10. С. 5-8.
47. Фурман, А. В. Проблематика "Я" у психоаналітичній теорії / А. В. Фурман, О. Є. Гуменюк Психологія Я-концепції : навч. посіб. Львів, 2006. С. 10-33.
48. Фурман, А. В. Структурно-функціональна модель глобальної Я-концепції / А. В. Фурман, О. Є. Гуменюк Психологія Я-концепції : навч. посіб. Львів, 2006. С. 34-63.
49. Фурман, А. В. Концепція самості у феноменологічній теорії / А. В. Фурман, О. Є. Гуменюк Психологія Я-концепції : навч. посіб. Львів, 2006. С. 64-85.
50. Фурман, А. В. Его-концепція в теорії особистості / А. В. Фурман, О. Є. Гуменюк Психологія Я-концепції : навч. посіб. Львів, 2006. С. 86-107.
51. Фурман, А. В. Особливості ситуативного та вікового розвитку Яконцепції людини / А. В. Фурман, О. Є. Гуменюк Психологія Я-концепції : навч. посіб. Львів, 2006. С. 108-131.
52. Фурман, А. В. Я-концепція у контексті соціального довкілля / А. В. Фурман, О. Є. Гуменюк Психологія Я-концепції : навч. посіб. Львів, 2006. С. 132-160.
53. Фурман, А. В. Соціальний і суб'єктивний контексти розвитку Я-концепції / А. В. Фурман, О. Є. Гуменюк Психологія Я-концепції : навч. посіб. Львів, 2006. С. 161-181.
54. Фурман, А. В. Становлення позитивно-гармонійної Я-концепції за модульно-розвивальної системи / А. В. Фурман, О. Є. Гуменюк Психологія Я-концепції : навч. посіб. Львів, 2006. С. 182-215.
55. Фурман, А. В. Спонтанно-духовна організація Я-концепції універсума / А. В. Фурман, О. Є. Гуменюк Психологія Я-концепції : навч. посіб. Львів, 2006. С. 216-252.
56. Череднік, Г. Становлення позитивної Я-концепції в умовах школи здоров’я. Експеримент. 2004. № 36. С. 8-10.
57. Шитова І. Розвиток позитивної «Я-концепції» учнів Психолог. 2003. С. 3– 4.
58. Ямницький, В. М. Кожне життя - як творчість (теоретичні аспекти технології розвитку життєтворчої активності особистості). 2005. № 2. С. 116-128.
References: 59. Dan Olweus Bullying at School: What We Know and What We Can Do. Malden, MA: Blackwell Publishing. 1993. 140 p.
60. David A. Lane, Andrew Miller, Andy Miller. Child and Adolescent Therapy: a handbook. England: Open University Press, 1992. 260 p.
61. Harter, S. The construction of the self: A developmental perspective. Guilford Press. 1999. 413 p.
62. Jane Kroger Identity in Adolescence: The Balance Between Self and Other. London, 2004. 288 p.
63. Peter K. Smith Violence in Schools: The Response in Europe. Routledge. London, 2002. 384 p.
64. Randall P. Bullying in Adulthood: Assessing the Bullies and Their Victims. Florence, KY, USA: Brunner-Routledge, 2001. 224 p.
65. Shane R. Jimerson, Susan M. Swearer, and Dorothy L. Espelage: Handbook of Bullying in Schools: An International Perspective. Routledge, Taylor and Francis. New York, 2010. 624 p.
66. Ziegler H. Psychology of Self-Concept. London, Imprint Psychology Press, 2013. 200 p.
Тип вмісту: Thesis Abstract
Розташовується у зібраннях:053 — психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
ГУДЗЬ Т. .pdf758,82 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити
Avtorsyka_dovidka_ГУДЗЬ Т._1.doc42 kBMicrosoft WordПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора