Defnyddiwch y dynodwr hwn i ddyfynnu neu i gysylltu â'r eitem hon: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/42644

Teitl: Концепція «New Public Management»: основні елементи
Teitlau Eraill: The concept of «New Public Management» the main elements
Awduron: Дзюба, Григорій Миколайович
Dziuba, Hryhorii
Affiliation: Державний університет «Житомирська політехніка», Житомир, Україна
Zhytomyr Polytechnic State University, Zhytomyr, Ukraine
Bibliographic description (Ukraine): Дзюба Г. М. Концепція «New Public Management»: основні елементи / Григорій Миколайович Дзюба // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2023. — Том 83. — № 4. — С. 141–151. — (Публічне управління та адміністрування).
Bibliographic description (International): Dziuba H. (2023) Kontseptsiia "New Public Management": osnovni elementy [The concept of «New Public Management» the main elements]. Galician economic journal (Tern.), vol. 83, no 4, pp. 141-151 [in Ukrainian].
Is part of: Галицький економічний вісник, 4 (83), 2023
Galician economic journal, 4 (83), 2023
Journal/Collection: Галицький економічний вісник
Issue: 4
Volume: 83
Dyddiad Cyhoeddi: 5-Sep-2023
Submitted date: 15-Jun-2023
Date of entry: 14-Oct-2023
Cyhoeddwr: ТНТУ
TNTU
Place of the edition/event: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.04.141
UDC: 351
Allweddeiriau: Нове Публічне Управління
публічний сектор
контрактне управління
децентралізація
New Public Management
public sector
contract management
decentralization
Number of pages: 11
Page range: 141-151
Start page: 141
End page: 151
Crynodeb: Проаналізовано зміст концепції New Public Management (Нове Публічне Управління), скорочено NPM, яка була розроблена в 1980-х та 1990-х роках у відповідь на необхідність підвищення ефективності управління державними структурами, зокрема у провідних державах – США, Великобританії, Австралії, Нової Зеландії, Канаді, Нідерландах. Особлива увага приділялася основним принципам та механізмам концепції New Public Management. Розкрито сутність таких принципів: орієнтованість на клієнта, результативність та ефективність, керованість. Концепція NPM виходить з ідеї, що державні організації повинні функціонувати на основі бізнес-підходуз використанням стратегій та інструментів, які успішно застосовуються у приватному секторі. Крім орієнтації на клієнта, концепція NPM включає принцип результативності та ефективності. Згідно з цим принципом державні організації мають бути спрямовані на досягнення вимірюваних результатів, а також використовувати ресурси ефективно. Для досягнення цих цілей упроваджуються механізми, такі як децентралізація, контрактне управління, управління якістю та бюджет участі. Децентралізація є одним із ключових механізмів концепції NPM, який складається з деконцентрації, деволюції та делегування. Проаналізовано всі три види з різними підходами щодо перерозподілу повноважень та відповідальності як між центральним та нижчими рівнями публічного управління, так і в межах однієї горизонталі. Проаналізований у статті спосіб передавання повноважень сприяє більшій гнучкості та швидкості реагування на потреби клієнтів і забезпечує більшу відповідальність місцевих органів управління. Наступним важливим механізмом концепції “New Public Management”, є контрактне управління, що передбачає укладання контрактів між державними організаціями та їхніми клієнтами. Визначено, що контрактне управління сприяє забезпеченню якості наданих послуг та стимулює ефективне використання бюджетних ресурсів. Ще один важливий механізм, який має вагоме значення у приватному секторі, та буде впроваджено в публічний сектор, є механізм управління якістю. Механізм управління якістю передбачає застосування системи управління якістю, яка дозволяє контролювати та покращувати якість наданих послуг. Введення показників KPI надасть можливість ефективніше задовольняти потреб споживачів публічних послуг та підвищувати довіру до державних організацій. Бюджет участі (партисипаторний бюджет) є механізмом, який залучає широкий загал громадськості як на державному, так і місцевому рівнях до процесу прийняття рішень та розподілу бюджетних ресурсів. Такий механізм визначення та розподілу бюджетних коштів сприятиме більшій прозорості та відкритості публічного менеджменту, а також надаєсть змогу забезпечити можливість громадськості впливати на прийняття рішень, які дійсно стосуються їхніх потреб та інтересів. Останнім механізмом, який був досліджений у рамках концепції NPM, є е-урядування. Такий механізм дозволяє використання інформаційно-комунікаційних технологій для поліпшення процесів управління та надання послуг громадянам. Е-урядування сприяє зручності та швидкості взаємодії між державними органами й громадянами, а також підвищує рівень доступності та якості державних послуг. У висновку вказано, які механізми потребують удосконалення та\або упровадження в публічній сфері України.
This article analyzes the content of the concept of New Public Management, abbreviated NPM, which was developed in the 1980s and 1990s in response to the need to improve the efficiency of the management of State structures, in particular in leading countries – the USA, Great Britain, Australia, New Zealand, Canada, the Netherlands. Special attention was paid to the core principles and mechanisms of the New Public Management concept. The essence of the following principles is revealed: customer orientation, effectiveness and efficiency, manageability. The concept of NPM comes from the idea that public organizations should operate on the basis of a business approach, using strategies and tools that are successfully applied in the private sector. In addition to customer orientation, the concept of NPM includes the principle of effectiveness and efficiency. According to this principle, public organizations should be aimed at achieving measurable results, as well as using resources efficiently. Mechanisms such as decentralization, contract management, quality management and participatory budgeting are implemented to achieve these goals. Decentralization is one of the key mechanisms of the NPM concept, which consists of deconcentration, devolution and delegation. The article analyzes all three types with different approaches to the redistribution of powers and responsibilities, both between the central and lower levels of public administration, and within the same horizon. The method of transfer of powers analyzed in the article promotes greater flexibility and speed of response to customer needs and ensures greater responsibility of local authorities. The next important mechanism of the «New Public Management» concept, which is analyzed in the article, is contract management, which involves concluding contracts between state organizations and their clients. It was determined that contract management contributes to ensuring the quality of the provided services and stimulates the effective use of budget resources. Another important mechanism that is important in the private sector and should be implemented in the public sector is the quality management mechanism. The quality management mechanism involves the application of a quality management system that allows monitoring and improving the quality of the services provided. The introduction of KPI indicators will provide an opportunity to more efficiently meet the needs of consumers of public services and increase trust in public organizations. Participatory budgeting is a mechanism that involves the general public, both at the state and local levels, in the decision-making process and the allocation of budgetary resources. Such a mechanism for determining and distributing budget funds will contribute to greater transparency and openness of public management, as well as provide an opportunity for the public to influence decision-making that really concerns their needs and interests. The last mechanism that has been explored within the NPM concept is e-government. This mechanism allows the use of information and communication technologies to improve management processes and provide services to citizens. E-government facilitates the convenience and speed of interaction between state bodies and citizens, and also increases the level of accessibility and quality of public services. In the conclusion, the author indicated which mechanisms need improvement and/or implementation in the public sector of Ukraine.
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/42644
ISSN: 2409-8892
Copyright owner: © Ternopil Ivan Puluj National Technical University, 2023
URL for reference material: https://www.theglobaleconomy.com/rankings/wb_government_effectiveness/
https://www.transparency.org/en/cpi/2022
https://www.fraserinstitute.org/sites/default/files/economic-freedom-of-the-world-2022.pdf
https://doi.org/10.1080/14616670010009414
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text
https://publicadministration.un.org/egovkb/en-us/Reports/UN-E-Government-Survey-2022/
https://doi.org/10.13111/2066-8201.2022.14.4.20
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80#Text
https://lacity.gov/
References (Ukraine): 1. Government effectiveness – Country rankings. The Global Economy: веб-сайт. URL: https://www.theglobaleconomy.com/rankings/wb_government_effectiveness/ (дата звернення: 14.06.2023).
2. Corruprion Perception Index 2022. Transperancy International: веб-сайт. URL: https://www.transparency.org/en/cpi/2022 (дата звернення: 14.06.2023).
3. Gwartney J., Lawson R., Hall J., Murphy R. Economic Freedom of the World. Fraser Institute. 2022. URL:https://www.fraserinstitute.org/sites/default/files/economic-freedom-of-the-world-2022.pdf (дата звернення: 14.06.2023).
4. Eleanor D. Glor: Has Canada adopted New Public Management? Public Management Review. 2001. Vol. 3 (1). P. 121–130. DOI: https://doi.org/10.1080/14616670010009414
5. Береза А. В. Реформа публічного управління: сучасні тенденції та перспективи для України. Актуальні проблеми політики: зб. наук. пр. 2012. Вип. 46. С. 287–295.
6. David T. Osborne Reinventing Government. Leadership Abstracts. 1993. Volume 6. Nо. 1. P. 1–3.
7. Бюджетний кодекс України: Закон України від 08.07.2010 № 2456-VI. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text (дата звернення: 06.05.2023).
8. UN E-Government Survey 2022. UN E-Government Knowledgebase: веб-сайт. URL: https://publicadministration.un.org/egovkb/en-us/Reports/UN-E-Government-Survey-2022/ (дата звернення: 14.06.2023).
9. Elizabeth Linda Yuliani Decentralization, deconcentration and devolution: what do they mean? CIFOR-ICRAF publications, April 2004.
10. Manuela Rusu, Ilinca Marin, Valentin Soare,Sergiu Tonoio, Ovidiu Blajina Contractual Requirements Review and Management. INCAS BULLETIN. 2022. Volume 14. Issue 4. P. 231–238. DOI: https://doi.org/10.13111/2066-8201.2022.14.4.20
11. Krzysztof Mączka Models of Participatory Budgeting. Analysis of Participatory Budgeting Procedures in Poland. Polish Sociological Review. 2021. No. 216 (4). P. 473–492.
12. Про місцеве самоврядування України: Закон України від 21.05.1997 № 280/97-ВР. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 31.03.2023).
13. Офіційна веб-сторінка міста Лос-Анджелес: веб-сайт. URL: https://lacity.gov/ (дата звернення: 14.06.2023).
References (International): 1. Government effectiveness – Country rankings. The Global Economy: website. URL: https://www.theglobaleconomy.com/rankings/wb_government_effectiveness/ (accessed: 14 June 2023).
2. Corruption Perception Index 2022. Transperancy International. URL: https://www.transparency.org/en/cpi/2022 (accessed: 14 June 2023).
3. Gwartney J., Lawson R., Hall J., Murphy R. Economic Freedom of the World. Fraser Institute. 2022. URL: https://www.fraserinstitute.org/sites/default/files/economic-freedom-of-the-world-2022.pdf (accessed: 14 June 2023).
4. Eleanor D. (2001) Glor: Has Canada adopted New Public Management? Published in Public Management Review. Vol. 3 (1). P. 121–130. DOI: https://doi.org/10.1080/14616670010009414
5. Bereza A. V. Reforma publichnogho upravlinnja: suchasni tendenciji ta perspektyvy dlja Ukrajiny [Public administration reform: modern trends and prospects for Ukraine]. Proceedings of the Aktualjni problemy polityky (Odesa, Ukraine, 2012) (eds. S. V. Kivalov), Nacionaljnyj universytet “Odesjka jurydychna akademija”: Pivdennoukrajinsjkyj centr ghendernykh problem, 2012. Vol. 46. P. 287–295.
6. David T. (1993). Osborne Reinventing Government. Leadership Abstracts. Vol. 6. Nо. 1. P. 1–3.
7. Budget Code of Ukraine: Law of Ukraine dated 08.07.2010 No. 2456-VI URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text (accessed: 06 May 2023).
8. UN E-Government Survey 2022. UN E-Government Knowledgebase: website. URL: https://publicadministration.un.org/egovkb/en-us/Reports/UN-E-Government-Survey-2022/ (accessed: 14 June 2023).
9. Elizabeth Linda Yuliani (2004. Decentralization, deconcentration and devolution: what do they mean? CIFOR-ICRAF publications, April.
10. Manuela Rusu, Ilinca Marin, Valentin Soare,Sergiu Tonoio, Ovidiu Blajina (2022) Contractual Requirements Review and Management. INCAS BULLETIN. Volume 14. Issue 4. P. 231–238. DOI: https://doi.org/10.13111/2066-8201.2022.14.4.20
11. Krzysztof Mączka (2021). Models of Participatory Budgeting. Analysis of Participatory Budgeting Procedures in Poland. Polish Sociological Review. No. 216 (4). P. 473–492.
12. Law of Ukraine on Local Self-Government: Law of Ukraine dated 21.05.1997 No. 280/97-VR. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80#Text (accessed: 31 March 2023).
13. Official website of the City of Los Angeles: website. URL: https://lacity.gov/ (accessed: 14 June 2023).
Content type: Article
Ymddengys yng Nghasgliadau:Галицький економічний вісник, 2023, № 4 (83)



Diogelir eitemau yn DSpace gan hawlfraint, a chedwir pob hawl, onibai y nodir fel arall.