Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40156
Назва: Психолого-педагогічні засади розвитку творчих здібностей молодших школярів
Інші назви: Psychological and pedagogical principles of the development of creative abilities of younger schoolchildren
Автори: Бартошук, Христина Ігорівна
Bartoshuk, Khrystyna
Бібліографічний опис: Бартошук Х. І. Психолого-педагогічні засади розвитку творчих здібностей молодших школярів : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „053 — психологія“ / Х. І. Бартошук. — Тернопіль: ТНТУ, 2022. — 62 с.
Дата публікації: гру-2022
Дата подання: гру-2022
Дата внесення: 10-січ-2023
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Науковий керівник: Періг, Ірина Мирославівна
Теми: 053
психологія
творчість
здібності
творчі здібності
креативність
обдарованість
Кількість сторінок: 62
Короткий огляд (реферат): У кваліфікаційній роботі описується, що одним із показників удосконалення системи освіти є якраз застосування психолого-педагогічних технологій дослідження, виявлення та розвитку творчих здібностей. Встановлено, що ключем до розвитку обдарованості, як сукупності здібностей, є застосування сенситивних періодів розвитку особистості. Чим раніше починається їх розвиток, тим більше шансів на їх розкриття. Хоча здібності формуються протягом усього життя людини, проте в генезисі їх становлення існують оптимальні сприятливі вікові періоди розвитку. Саме молодший шкільний вік є одним із найсприятливіших вікових етапів розвитку творчих здібностей. В цей період активно розвиваються уява, дар фантазувати, творчо мислити, помітно проявляється допитливість, формується вміння спостерігати, порівнювати, критично оцінювати діяльність. Розвиток творчих здібностей – це результат наполегливої і систематичної праці впродовж тривалого терміну, зокрема в умовах шкільного навчання. Досліджено, що основними показниками творчих здібностей дітей молодшого шкільного віку є швидкість та гнучкість думки, оригінальність, допитливість, точність та сміливість. Крім того, творчість вимагає роботи таких складових творчих здібностей, як сприймання, мислення, уява, мовлення. Визначено, що здібності – індивідуально-психологічні особливості суб’єкта життєдіяльності, які виражають його готовність до оволодіння конкретними видами діяльності та є основою їх успішного виконання, не зводяться до знань, умінь та навичок, забезпечують легкість і швидкість виконання певної цілеспрямованої активності. Емірично було виявлено, що кожному школяреві притаманний свій вид здібностей, у дітей школи-ліцей переважають неабиякі, художні і літературні здібності, а у дітей школи-інтернат – артистичні і спортивні здібності. З результатів нашого дослідження видно, що немає дітей, ні до чого не здатних, зовсім нездібних. Запропонована психолого-педагогічна модель розвитку творчих здібностей дітей дошкільного і молодшого шкільного віку.
The qualification work describes that one of the indicators of the improvement of the education system is precisely the application of psychological and pedagogical technologies of research, identification and development of creative abilities. It has been established that the key to the development of giftedness, as a set of abilities, is the use of sensitive periods of personality development. The earlier their development begins, the greater the chances of their disclosure. Although abilities are formed throughout a person's life, in the genesis of their formation there are optimal favorable age periods of development. The younger school age is one of the most favorable age stages for the development of creative abilities. During this period, imagination, the gift of fantasizing, creative thinking are actively developed, curiosity is clearly manifested, the ability to observe, compare, and critically evaluate activities is formed. The development of creative abilities is the result of persistent and systematic work over a long period of time, in particular in the conditions of schooling. It has been studied that the main indicators of creative abilities of children of primary school age are speed and flexibility of thought, originality, inquisitiveness, accuracy and courage. In addition, creativity requires the work of such component creative abilities as perception, thinking, imagination, speech. It was determined that abilities are individual and psychological features of the subject of life, which express his readiness to master specific types of activities and are the basis of their successful performance, are not reduced to knowledge, abilities and skills, ensure the ease and speed of performance of a certain purposeful activity. Empirically, it was found that every student has his own kind of abilities, the children of the lyceum school have considerable artistic and literary abilities, and the children of the boarding school have artistic and sports abilities. From the results of our research, it is clear that there are no children who are incapable of anything, completely incapable.
Опис: Одним із показників удосконалення системи освіти є якраз застосування психолого-педагогічних технологій дослідження, виявлення та розвитку творчих здібностей. Ключем до розвитку обдарованості, як сукупності здібностей, є застосування сенситивних періодів розвитку особистості. Чим ранішепочинається їх розвиток, тим більше шансів на їх розкриття. Хоча здібності формуються протягом усього життя людини, проте в генезисі їх становлення існують оптимальні сприятливі вікові періоди розвитку. Саме молодший шкільний вік є одним із найсприятливіших вікових етапів розвитку творчих здібностей. В цей період активно розвиваються уява, дар фантазувати, творчомислити, помітно проявляється допитливість, формується вміння спостерігати, порівнювати, критично оцінювати діяльність. Розвиток творчих здібностей – це результат наполегливої і систематичної праці впродовж тривалого терміну, зокрема в умовах шкільного навчання. Основними показниками творчих здібностей дітей молодшого шкільного віку є швидкість та гнучкість думки, оригінальність, допитливість, точність та сміливість. Крім того, творчість вимагаєроботи таких складових творчих здібностей, як сприймання, мислення, уява, мовлення. Для здібних дітей характерний випереджальний пізнавальний розвиток: відрізняючись широтою сприйняття, вони гостро відчувають усе, що відбувається в навколишньому світі; вони мають здатність сприймати зв'язки між явищами і предметами і робити відповідні висновки; їм подобається у своїй уяві створювати альтернативні системи; відмінна пам'ять у поєднанні з раннім мовним розвитком і здатністю до класифікації і категоризації допомагають такій дитині накопичувати великий обсяг інформації й інтенсивно використовувати її. Часто обдаровані діти володіють великим словниковим запасом, що дозволяє їм вільно і чітко викладати свою думку (В.О. Моляко, 2006). Визначено, що здібності – індивідуально-психологічні особливості суб’єкта життєдіяльності, які виражають його готовність до оволодіння конкретними видами діяльності та є основою їх успішного виконання, не зводяться до знань, умінь та навичок, забезпечують легкість і швидкість виконання певної цілеспрямованої активності. Науковці визначають, що до творчих якостей належать: гнучкість мислення, генерація ідей, почуття гумору, швидкість мислення, нестандартність, легкість в створенні нових образів, оригінальність мислительного процесу, розвинута уява, фантазія, спонтанність і безпосередність поведінки, розвиток інтуїції. Підбиваючи підсумки дослідження за усіма методиками було виявлено, що кожному школяреві притаманний свій вид здібностей, у дітей школи-ліцей переважають неабиякі, художні і літературні здібності, а у дітей школи-інтернат – артистичні і спортивні здібності. З результатів нашого дослідження видно, що немає дітей, ні до чого не здатних, зовсім нездібних. Адже це суперечить самій сутності людини. Проте не завжди складаються сприятливі умови для розвитку здібностей. Тоді й виникає проблема невиявлених можливостей, невикористаних резервів, проблема «важких» дітей, середяких чимало обдарованих. Так, здібності треба виявляти і розвивати, бо всі діти здібні, хоч і по-різному, а серед них є чимало справді обдарованих.
Зміст: РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ РОЗРОБКИ ПРОБЛЕМИ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ 1.1. Наукові підходи до розуміння здібностей: аналіз і узагальнення психологічних досліджень 1.2. Види та структура здібностей 1.3. Молодший шкільний вік – сенситивний період розвитку творчих здібностей 1.4. Характеристика здібних дітейВисновки до розділу І РОЗДІЛ ІІ. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ВИВЧЕННЯ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ 2.1. Організація та проведення дослідження учнів початкової школи 2.2. Аналіз результатів дослідження Висновки до розділу ІІ РОЗДІЛ ІІІ. ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ 3.1. Умови розвитку творчих здібностей 3.2. Роль батьків у розвитку дітей 3.3. Вплив шкільного простору на розвиток творчих здібностей Висновки до розділу ІІІ РОЗДІЛ ІV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ 4.1. Охорона праці на заняттях трудового навчання старшокласників з охорони праці у навчальних майстернях 4.2. Вплив метеорологічних умов, фізіологічних умов організму та раціональної організації робочого місця на реалізацію творчого потенціалу особистості ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40156
Власник авторського права: © Бартошук Христина Ігорівна, 2022
Перелік літератури: 1. Антощак О. Розуміння – розум – творчість. К. : Вид. дім «Шкіл. світ». 2006. 112 с. 2. Баришполь С.В. Посібник практичного психолога: психодіагностика, тестування, розробки уроків психічного розвитку. 2-ге вид. Х.: Вид. група «Основа». 2009. 267 с. 3. Барко В.І. Як визначити творчі здібності дитини? К.: Вид-во «Україна», 1991. 79 с. 4. Варій М.Й. Загальна психологія: Підручник / Для студ. психол. і педагог. спеціальностей. 2-ге видання, випр. і доп. К.: «Центр учбової літератури». 2007. 968 с. 5. Видинеев Н.В. Природа интеллектуальных способностей человека. М.: Мысль, 1989. 174 с. 6. Вікова психологія за редакцією Г.С.Костюка. Київ: Видавництво «Радянська школа», 1976. 272 с. 7. Власова О. Основні лінії розвитку соціальних здібностей в онтогенезі // Соціальна психологія. 2005. №4 (12). С. 44-54. 8. Власова О.І. Педагогічна психологія: Навчальний посібник. К.: Либідь, 2005. 400 с. 9. Возрастная и педагогическая психология / Под ред. А.В.Петровского. – М., 1979. 400 с. 10. Волощук І. Психолого - педагогічні засади індивідуального навчання молодших школярів // Рідна школа. 2003. № 12. С. 21-23. 11. Вопросы психологии способностей. Под ред. В.А. Крутецкого. М., «Педагогика», 1973. 216 с. 12. Гільбух Ю.З. Розумово обдарована дитина: психологія, діагностика, педагогіка : Пер. з рос. - К.: Віпол, 1993. 75 с. 13. Гладунський В.Н. Тести для вивчення спеціальних розумових здібностей дітей 3 (4) – 6 класів. Львів : Каменяр, 1994. 32 с. 14. Гнатюк О.В. Теоретичний аналіз проявів обдарованості молодших школярів у навчанні // Практична психологія та соціальна робота. 2004. №10. С. 71-73. 15. Дивергентне мислення як умова розвитку творчості дітей молодшого шкільного віку // Обдарована дитина. 1999. №1. С. 2-6. 16. Діагностування особистісного розвитку учнів початкової школи // Психолог. 2008. № 46-47. С. 4-8. 17. Дружинин В. Н. Психология общих способностей. СПб.: Издательство «Питер», 2000. 368 с. 18. Заброцький М.М. Основи вікової психології. Навчальний посібник. – Тернопіль : Навчальна книга «Богдан», 2006. 112 с. 19. Загребельна О.О. Дослідження проявів інтелектуальної та творчої обдарованості: теоретичний аналіз // Обдарована дитина. 2008. №8. С. 63-67. 20. Зак А.З. Развитие интеллектуальных способностей у младшего школьного возраста. М.: Новая школа, 1996. 260 с. 21. Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень / За ред. В.О.Моляко, О.Я. Музики. Житомир : Видавництво «Рута», 2006. 320 с. 22. Знаходимо обдарованих серед дошкільнят // Обдарована дитина. 1999. №3. С. 8-13. 23. Каратаєва М.І. Розвиток творчої особистості дошкільника / За ред. Грицюк Л.А. Камянець-Подільський : ПП «Медобори – 2006», 2008. 352 с. 24. Козловський О.В. Відкрий у собі генія. Донецьк : ТОВ ВКФ «БАО», 2007. 720 с. 25. Комплексна психодіагностика якостей визначення творчої індивідуальності дітей і шляхів її розвитку // Обдарована дитина. 1999. 32. С. 32-36. 26. Костюк Г.С. Здібності та їх розвиток у дітей. Товариство «Знання» Української РСР Київ. 1963. 80 с. 27. Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психологічний розвиток особистості / Під ред. Л.М.Проколіенко, упор. В.В. Андрієвська, Г.О.Балл, О.Г.Губко, О.В.Проскура, К. : Рад.школа. 1989. 608 с. 28. Корольчук М.С., Осьодло В.І. Психодіагностика : Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. К. : Ельга, Ніка – центр, 2004. 400 с. 29. Лейтес Н.С. Способности и одаренность в детские годы. М. : Знание, 1984. 80 с. 30. Максименко С. Навчання, що виховує і розвиває // Психолог. 2004. № 21-22 (117-118) . С. 3-12. 31. Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія : Навчальний посібник. К.: МАУП. 2000. 256 с. 32. Марченко О.Г. Формування критичного мислення школярів. Х. : Вид. група «Основа» : «Тріада+», 2007. 160 с. 33. Моляко В.А. Творческая одарённость и воспитание творческой личности. К. : Знание, 1991. 260 с. 34. М’ясоїд П.А. Загальна психологія : Навчальний посібник. К. : Вища школа. 2000. 479 с. 35. Общая психодиагностика. СПб. : Изд-во «РЕЧЬ», 2000. 440 с. 36. Пашнєв Б.К. Психодіагностика обдарованості. Вид. група «Основа»: «Тріада+», 2007. 128 с. 37. Платонов К.Н. Проблемы способностей. М.: Издательство «Наука». 1972. 312 с. 38. Проблемы способностей под ред. В.Н. Мясищева. М.: Издательство «Академии педагогических наук РСФСР». 1962. 308 с. 39. Психологическая диагностика / Под редакцией М.К.Акимовой. Москва. 1995. 182 с. 40. Психологічне дослідження творчого потенціалу особистості : Монографія / авт. кол., наук. керівник В.О.Моляко. К. : Педагогічна думка, 2008. 208 с. 41. Психолого дидактичні умови формування творчого мислення молодшого школяра // Практична психологія та соціальна робота. – 1999. - №1. – С. 43-44. 42. Психолого-педагогічні засоби оптимізації навчальної діяльності школярів // Психолог. 2004. № 21-22 (117-118). С. 39-60. 43. Развитие и диагностика способностей / Под ред. В.Н. Дружинина, В.Д.Шадрикова. М.: Педагогика. 1991. 160 с. 44. Савчин М.В., Василенко Л.П. Вікова психологія: навчальний посібник. К.: Академвидав, 2005. 360 с. 45. Сігітов А.І. Навчання і виховання обдарованих дітей // Початкова школа. 1993. №10. С. 31-32. 46. Семенова Р.О. Психологічні принципи розвитку креативності обдарованої особистості // Обдарована дитина. 2008. №10. С. 2-10. 47. Сарапулова Є. Виховання обдарованої дитини // Початкова школа. 2000. - №2. С. 3-4. 48. Тітов І.Г. Творча уява молодшого школяра: її критерії та функції у навчальній діяльності //Обдарована дитина. 2008. №10. С. 56-61. 49. Творчий учитель спонукає до творчості учнів // Початкова школа. 2003. №5-6. С. 51-52. 50. Фіцула М.М. Педагогіка: Навчальний посібник для студентів вищих педагогічних закладів освіти. Тернопіль: Навчальна книга «Богдан». 2008. 232 с. 51. Федик О. Здібності як об’єкт психологічного аналізу // Психологія і суспільство. 2002. №1. С. 28-34. 52. Харцій О.М. Формування творчого компоненту особистості у школярів // Обдарована дитина. 2008. №8. С. 41-45. 53. Холодная М.А. Психология интеллекта: парадоксы исследования. Томск: Изд-во Томского ун-та. 1883. 226с. 54. Цимбалюк І.М., Яницька О.Ю. Загальна психологія. Модульно-рейтинговий курс для студентів вищих навчальних закладів. К.: ВД «Професіонал». 20004. 304с. 55. Шадриков В.Д. Психология деятельности и способности человека / Издание второе, переработанное и дополненное. Издательская корпорация «Логос». Москва. 1996. 210с. 56.Шапар В.Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Х.: Прапор. 2005. 640с. 57.Шопіна М.О. Підвищення ефективності творчого потенціалу молодшого школяра. Як підвищити навчальну успішність кожної дитини. Луганськ: СПД Рєзніков, 2008. 64с.
Тип вмісту: Master Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — психологія



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора