Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40013
Назва: Вплив стилю батьківського виховання на формування "Я-концепція» дітей молодшого шкільного віку
Інші назви: Influence of parent education style on formation " I-concepts" children of younger school age
Автори: Грунтковська, Ольга Мар’янівна
Hruntkovska, Olha
Бібліографічний опис: Грунтковська О. М. Вплив стилю батьківського виховання на формування "Я-концепція» дітей молодшого шкільного віку : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „053 — психологія“ / О. М. Грунтковська. — Тернопіль: ТНТУ, 2022. — 69 с.
Дата публікації: гру-2022
Дата подання: гру-2022
Дата внесення: 2-січ-2023
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Науковий керівник: Періг, Ірина Мирославівна
Теми: 053
психологія
cтиль
батьківське виховання
«Я-концепції»
молодший шкільний вік
діти
style
parenting
"I-concepts"
children
younger school age
Кількість сторінок: 69
Короткий огляд (реферат): Сім’я є найважливішим соціальним інститутом, місцем духовного розвитку, первинної соціалізації, становлення нової цілісної особистості. Основним завданням сім'ї щодо соціалізації дітей молодшого шкільного віку є виховання. Особистісний розвиток відбувається під впливом Я-концепції, для дослідження якого можна використовувати наступні критерії: об’єктивність, відмінність Я-реального від Я-ідеалу, самооцінка, рівень суб’єктивного контролю, незалежність, афіліація, потреба в успіху. У молодшому шкільному віці триває формування самосвідомості та Я-концепції, зміни, що відбуваються, зумовлені розвитком рефлексивної позиції дитини як новоутворення цього віку, це перехід до іншого виду діяльності, на цьому етапі основним є навчання та соціальне середовище. Д. Ельконін, зазначав, що новоутвореннями цього віку є довільність пізнавальних психічних процесів, здатність до внутрішнього планування дій, розвиток рефлексії та самоконтролю. Я-концепція дітей молодшого шкільного віку визначається усвідомленням і переживанням себе як суб'єкта навчальної діяльності. Тому важливими елементами розвитку Яконцепції у дітей молодшого шкільного віку є соціальний компонент: характер стосунків і оцінка спочатку батьками, потім учителями. Психолог І. Бех зазначає, що у дітей молодшого шкільного віку «помітно підвищена загальна психологічна сприйнятливість до виховних впливів, що сприяє розширенню зони найближчого морального розвитку підвищується її усвідомленість та ефективність регулятивної функції. Тому відповідальні наміри набувають усе більшої питомої ваги в поведінці та діяльності школярів». Відповідно, цей період життя дитини є сприятливим для виховання. Тому для позитивного ставлення до себе та формування Я-концепції молодшого школяра важливо звернути увагу на стиль виховання. Стиль виховання – багатоаспектна категорія, що має мінливо-умовний характер. Саме в сім'ї відбувається початкове формування Я-концепції дитини, і його слід розглядати як результат засвоєння дитиною певних відносин з батьками. Найважливішим засобом розвитку свого «Я» є батьківська турбота і любов.
The family is the most important social institution, a place of spiritual development, primary socialization, and the formation of a new, integral personality. The main task of the family regarding the socialization of children of primary school age is upbringing. Personal development takes place under the influence of self-concept, for the study of which the following criteria can be used: objectivity, the difference between the real self and the ideal self, self-esteem, the level of subjective control, independence, affiliation, and the need for success. In primary school age, the formation of self-awareness and self-concept continues, the changes taking place are caused by the development of the child's reflexive position as a neoplasm of this age, this is a transition to another type of activity, at this stage the main thing is learning and the social environment. D. Elkonin noted that the neoplasms of this age are the arbitrariness of cognitive mental processes, the ability to internally plan actions, the development of reflection and self-control. The self-concept of children of primary school age is determined by the awareness and experience of oneself as a subject of educational activity. Therefore, important elements of the development of self- concept in children of primary school age are the social component: the nature of relationships and assessment first by parents, then by teachers. Psychologist I. Beh notes that in children of primary school age "general psychological susceptibility to educational influences is markedly increased, which contributes to the expansion of the zone of immediate moral development, increases its awareness and effectiveness of the regulatory function. Therefore, responsible intentions are gaining more and more specific weight in the behavior and activities of schoolchildren." Accordingly, this period of a child's life is favorable for upbringing. Therefore, for a positive attitude towards oneself and the formation of the self-concept of a junior high school student, it is important to pay attention to the style of education. Parenting style is a multifaceted category that has a changeable and conditional character. It is in the family that the initial formation of the child's self-concept takes place, and it should be considered as the result of the child's assimilation of certain relationships with parents. The most important means of developing one's "I" is parental care and love.
Зміст: РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ВИВЧЕННЯ ВПЛИВУ СТИЛЮ БАТЬКІВСЬКОГО ВИХОВАННЯ НА ФОРМУВАННЯ «Я-КОНЦЕПЦІЯ» ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ 1.1.Сімейні взаємостосунки як основний виховний потенціал у розвитку ідентичності дитини 9 1.2.Стилі батьківського виховання та їх вплив на особистість дитини 12 1.3.Психологічні особливості молодшого шкільного віку 17 1.4. Особливості формування «Я-концепція» дітей молодшого шкільного віку. 21 Висновки до першого розділу 25 РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ СТИЛЮ БАТЬКІВСЬКОГО ВИХОВАННЯ НА ФОРМУВАННЯ ЯКОНЦЕПЦІЇ 2.1. Організація та проведення емпіричного дослідження 26 2.2.Результати за психодіагностичними методиками їх аналіз та інтерпретація 30 Висновки до другого розділу 40 РОЗДІЛ 3. КОРЕКЦІЙНА ПРОГРАМА СТИЛІВ БАТЬКІВСЬКОГО ВИХОВАННІ ТА ЇХ ВПЛИВ НА ФОРМУВАННЯ Я-КОНЦЕПЦІЯ В ДІТЕЙ МОЛОДШОГО 4 ШКІЛЬНОГО ВІКУ 3.1. Психологічний тренінг «Стилі батьківського виховання та їх вплив на формування я концепції молодшого школяра» 42 3.2. Аналіз ефективності тренінгу 45 3.3. Практичнірекомендації школярам щодосаморозвитку 48 Висновкидо третього розділу 50 РОЗДІЛ IV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ 4.1. Охорона праці 51 4.2. Безпека в надзвичайних ситуаціях 54 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 60 СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 64
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40013
Власник авторського права: © Грунтковська Ольга Мар’янівна, 2022
Перелік літератури: Алєксєєнко Т. Ф. Тенденції розвитку і класифікація батьківськодитячихстосунківвумовахсучасноїсім’ї.//ЗбірникнауковихпрацьУкраїнс ької Академії державного Управління при Президентові України / Зазаг.ред.В.М.Князєва,М.І.Пірен.–К.:Вид-воУАДУ,2001.Вип.1”А”.– 192с. 2. АндрееваТ.В.Семейнаяпсихология:учеб.пособ./Т.В.Андреева.— СПб.:Речь,2004. —244с. 3. Апетян, М. К. Психологічні та вікові особливості молодшого школяра / М. К. Апетян. – Текст: безпосередній / / Молодий учений. – 2014. – № 14 (73). – С. 243-244. – URL: https://moluch.ru/archive/73/12457/ (дата 66 звернення:10.12.2022).Джерело: https://agrolait.com.ua/archives/35293 4. Берг-Кросс Л. Терапиясупружеских пар / Л. Берг-Кросс / пер. сангл. И.Рассказовой,А.Багрянцевой. –М.:Изд-воин-тапсихотерапии,2004.– 528с. 5. БондарчукО.І.Психологіясім’ї:Курслекцій.–К:МАУП,2001.–96с. 6. ВаргаА.Я.Рольродительскогоотношениявстабилизациидетскойневротич ескойреакции / А. Я. Варга // Вести. МГУ.– Сер. 14.Психология.–1985.– №4.– С.32-38. 7. ВащенкоГ.Г.Вихованняволітахарактеру.К.: Вищашкола,2019.385с. 8. ВишневськийО.І.Теоретичніосновисучасноїукраїнськоїпедагогіки: навч. посібник. 3-тє вид., доопрац., доп. К. : Знання, 2008. 566 с.Бібліогр.:с.560566. 9. ВовчикБлакитнаО.О.Співтворчістьпедагогівтабатьківякумоварозвиткуособисті сногопотенціалудитини.Актуальніпроблемипсихології: Психологопедагогічні основи розвитку особистісного потенціалудитини в сучасному суспільстві; [збірник наукових статей],. К. : 2006. Том 4.С.2741. 10. Воронкина М.А. Специфіка дезадаптації в молодшому шкільномувіці.ВісникінститутуіменіА.П.Чехова.2016.№1.С.176-180. 11. ГалееваЄ.В.,БартошМ.М.Педагогічніумовирозвиткудіалогічногомовлен няудітеймолодшого шкільного віку.Гуманітарнийжурнал. 2016.Т.5.№2(15).С.131. 12. ГозманЛ.Я.Процессымежличностноговосприятиявсемье/Подред.Г.М.Ан дреевой,А.И.Донцова//Межличностноевосприятиевгруппе.–М.:ИздвоМГУ,1981. 13. Грюнвальд Б.Б., Макабі Г.В. Консультування сім'ї / Пер. з англ. - М.:Форум,2004.-258с. 14. Гуменюк О.Є. Психологія Я-концепції: Навчальний 67 посібник.Тернопіль:Економічнадумка,2004. 15. Долинська З.В.,Скрипченко,Л.В.ОгороднійчукО.В.Вікова та педагогічна психологія: Навч.посіб. /–К.:Просвіта,2001.– 416с. 16. ДружинінВ.М.Експериментальнапсихологія.-СПб.:Питер,2001.-320с. 17. ДжиоєваА.Р.,ДжиоєваГ.Х.Прореалізаціюпроблемногонавчання в початковій школі. Світ науки, культури, освіти. 2017. Т.64. №3.С.183. 18. Ейдеміллер Є. Г. Дитина в ситуації розлучення батьків: поглядпсихотерапевта і просто людини / Психологічна газета.- 2001.- № 3.- с.21. 19. ЗахаровА.И.Психологическиеособенностидиагностикииоптимизациивза имоотношений в конфликтнойсемье // Вопр. психологии. –1981.-№ 3.– С.58-68. 20. ЗайцеваО.Ю.УмовирозвиткуобразуЯдітеймолодшого шкільного віку.Гуманітарнийжурнал.2017.Т.6.№3(20).С. 182. 21. Зінов'єваМ.В.Взаємозв'язокдитячо-батьківськихвідносиніненормативної поведінки дітей дошкільного віку / / Психологічна наука іосвіта.-2000.- № 3.-с.35. 22. КаганВ.Є.Психогенніформишкільноїдезадаптації.Питанняпсихології.20 14.№4.С.89-95. 23. Казаннікова О.В. Особливості проявів тривожності в молодшихшколярів / О.В. Казаннікова // Науковий вісник Херсонського державногоуніверситету.Серія: Психологічнінауки.–2014.–Вип.1(1).– С.176-180. 24. Кацеро А.О. Особливості образу Я у бездоглядних підлітків :автореф. дис. канд. психол. наук : 19.00.01 «Загальна психологія, історіяпсихології»/ А.О.Кацеро.– К.,2005.–19 25. КісарчукЗ.Г.Психологічнадопомогасімї:Посіб./К.:Вид-воІнтусоціологіїНАНУкраїни,1988. 26. Ковалев С.В. Психологиясемейныхотношений / С.В. Ковалев. – 68 М.:Педагогика,1987.– 160с. 27. Ковалев С.В. Подготовкастаршеклассников к семейнойжизни.- М.:Просвещение,1991. -143с. 28. Короленка А. В., Гордієвська А. Н. Людський потенціал дитячогонаселення:розумінняіоцінка.Соціальний простір.2018.№5 (17).URL:http://socialarea-journal.ru/article/28003 29. КошкароваТ.А.Психологічнийаналізпроблемдитячо-батьківських відносин//Школаздоров'я.-2004.-№2.-с.5-14. 30. Кравченко Т. В. Соціалізація дітей шкільного віку у взаємодіїсім’ї ішколи: монографія/ Т.В.Кравченко.—К.:Фенікс,2009. —416 с. 31. КроникА.А.,КроникЕ.А.Психологиячеловеческихотношений.– Дубна:Когито-Центр, 1998. 32. Куликова Т. А. Семейнаяпедагогика и домашнеевоспитание:Учебник длястуд. сред. ивысш. пед. учеб.заведений/Т. А.Куликова.–М.: «Академия»,1999. –232 с. 33. ЛозоваяВ.И.Целостныйподходкформированиюпознават.актив. школьников.Автореф.дисс.канд.пед.наук.-Тбилиси,1990,ст.242. 34. МаксименкоС.Д.Проблемирозвиваючогонавчання/С.Д.Максименко.– Київ,1997. 35. МарковськаІ.М.Опитувальникдлявивченнявзаємодіїбатьківздітьми// Журналпрактичногопсихолога.-1998.-№3.- с.51-52 36. МонаховаА.Ю.Психологісім'я:активніметодивзаємодії.- Ярославль,2002.– 512с. 37. ОвчароваР.В.Психологічнийсупровідбатьківства.-М.:Издвоінститутупсихотерапії,2003.-240с. 38. ОрловаА.В.Впливстилюсімейноговихованнянарозвитокособистості дітей шкільного віку. Міжнародний науково-дослідний журнал.2017.№8-2.С.111-114. 39. Парцхаладзе Л.Н.Вивчення впливу стилю сімейного 69 вихованнянасамооцінкумолодшогошколяра.Науковометодичнийелектроннийжурнал«Концепт».2015.№2.С. 283. 40. ПезешкианН.Позитивнаясемейнаяпсихотерапия:семьякактерапевт.– М.:Семья, 1993. 41. ПетровськийВ.А.,ПольоваМ.В.Відчуженняякфеномендитячобатьківських відносин/ /Питання психології.-2001.-№1.-с.19-26. 42. ПрохоровО.О.,ВелієваС.В.Психічністанидітейдошкільноговіку/ /Питанняпсихології.-2003.-№5.-с.56-66. 43. ПрийменкоВ. Вплив сім‘ї на успішне навчання дитини.Початковашкола.2006.№3.С.52–55. 44. ПуховаТ.І.Розвитокуявленьпросімейністосункиудітей//Питанняпсихоло гії.-1996.-№2.-с.14-18. 45. РазумоваА.В.Стилісімейноговихованнятасприйняттябатькамисвоїхдітей //ВісникМосковськогоуніверситету.-2000.-№1.-с.101. 46. Савіна М.М. Шкільна дезадаптація: природа, структура, причини.Державний університет телекомунікацій та інформатики. 2010. № 3. С.118-121. 47. СавіноїЕ.А.Смирнової Є.О.Батькиідіти:психологіявзаємин.М.: «КогітоЦентр»,2003.-230с. 48. СатирВ.Виівашасім'я.Керівництвозособистісногозростання.-М.,2000. 49. Сатир В. Вы и ваша семья. Руководство по личностному росту:Пер.с англ– М.: Эксмо-Пресс,2000. 50. СатирВирджиния.Психотерапиясемьи.–«Ювента»,СПб.,1999,284с. 51. Сіляевой Є.Г.Психологія сімейних відносин з основами сімейногоконсультування/ Подред..-М.:, 2002.-322с. 52. СеліверстоваН.Я.Психодіагностикадитини:заіпроти//Питанняпсихології .-2000.-№3.-с.14-18. 53. СемиченкоВ.А.Мистецтвовзаєморозуміння.Психологіятапедагогіка 70 сімейного спілкування: Навч. посібник для студентів вищ. навч.Закладів/В.А.Семиченко,В.С.Заслуженюк. – К .:Веселка,1998. – 214с. 54. Сергеев К.К. Психологиярациональноговоспитания.- Херсон,1989-88с. 55. СергієнкоE.A.MодельпсихічногоітеоріяЖ.Піаже.Психологічнідосліджен ня:електрон.науч.журн.2009.№1(3).URL:http://psystudy.ru/num/2009n1- 3/48-sergienko3.html 56. СлобідськаТ.П.Темпераментуранньомувіці:батьківськіоцінкиповедінки дітей //Питання психології.-1994.-№6.-с.5-12. 57. СмирноваЕ.О.,СоколоваМ.В.Динамікабатьківськогоставленнявонтогене зідитини / /Психолог вдитячомусаду.-2003.-№ 4.-с.102-108с. 58. СтолинВ.В.,ШмелёвА.Г.Семейныетрудности:какиеипочему?Заданиедля самоанализа//Семьяишкола.–1985.-№3.–С.18-21. 59. СтолінВ.В.,СоколоваЕ.Т.,ВаргаА.Я.Психологіярозвиткудитиниівзаємин батьківідітейяктеоретичнаосноваконсультаційноїпрактики//Сім'явпсихо логічнійконсультації:Досвідіпроблемипсихологічного консультування / Под ред. А.А. Бодалева, В.В. Столина. -1989.-№3.-с.16-37. 60. СухомлинскийВ.А.Избранныепроизведения:в5- тит./Ред.кол.:ДзеверинА.Г.(пред.)и др.– К.:Рад.школа,1979. – Т.2.– С.566. 61. Тичина К.О.Особливості міжособистісних стосунківу сім’ях,що виховують дітей молодшого шкільного віку із тяжкими порушеннямимовлення.Проблемисучасноїпсихології:зб.наук.праць.Кам’ янець-Подільський:Аксіома.2018.№ 41.С.360–370. 62. ФедоришинГ.М.Психологіястановленняособистостіубатьківськійсім'ї.Ів ано–Франківськ,2006.174с. 63. Флейк - Хобсон К., Робінсон Б.Є., Скін П. Розвиток дитини та їївідносинизоточуючими.-М.:, 1998. 64. ФрідманЛ.М.Психологіядітейіпідлітків:довідникдлявчителіві 71 вихователів.-М.:Изд-во ІнститутуПсихотерапії,2003.-480с. 65. Чернобровкіна В.А. Психологія особистісної свободи : монографія /В.А.Чернобровкіна;Держ.закл."Луган.нац.ун-тім.Т.Шевченка".- Луганськ: ДЗ "ЛНУім.ТарасаШевченка", 2012. –487с. 66. ЭйдемиллерЭ.Г.,ЮстицкисВ.Семейнаяпсихотерапия.Л.,1990. 67. Якубової Ю.М..Батьківнеобирають..:Проблемивідповідальногобатьківствавсучас нійУкраїні/ За ред.таін.—К.: АЛД,1997.– 185 с. 68. AdlerY.G.A«Mischlingattemptstofightforhisrights.InA.Bammer(Ed.),Displac ement:Culturalidentitiesinquestion(pp.205- 215).Bloominston,IN:IndianaUniversityPress.– 1994. 69. Gurin G., Veroff J., Feld S. AmericansíViewofTheirMentalHealth.N.Y.,1960
Тип вмісту: Master Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Avtorsyka_Грунтковська.pdf282,42 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити
Магістерська Грунтковська.pdf777,68 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора