Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/39546
Titolo: Соціальна відповідальність бізнесу в Україні у воєнний і післявоєнний період
Titoli alternativi: Corporate social responsibility in Ukraine during the war and post-war periods
Autori: Стойко, Ігор
Шерстюк, Роман
Долубовська, Ольга
Stoyko, Igor
Sherstyuk, Roman
Dolubovska, Olha
Affiliation: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя вул. Руська, 56, м. Тернопіль, 46001, Україна
Bibliographic description (Ukraine): Стойко І. Соціальна відповідальність бізнесу в Україні у воєнний і післявоєнний період [Електронний ресурс] / Ігор Стойко, Роман Шерстюк, Ольга Долубовська // Соціально- економічні проблеми і держава. — 2022. — Вип. 2 (27). — С. 93-106. — Режим доступу: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2022/22siiipp.pdf
Bibliographic description (International): Stoyko, I., Sherstiuk, R. & Dolubovska, O. (2022) Corporate social responsibility in Ukraine during the war and post-war periods. Socio-Economic Problems and the State (electronic journal), Vol. 27, no. 2, pp. 93-106. URL: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2022/22siiipp.pdf
Journal/Collection: Електронне наукове фахове видання "Соціально-економічні проблеми і держава"
Issue: 2(27)
Data: dic-2022
Submitted date: nov-2022
Date of entry: 25-dic-2022
Editore: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя та Академія соціального управління (Україна)
Country (code): UA
Place of the edition/event: Тернопіль
ORCID Id: https://orcid.org/0000-0002-3013-0346
https://orcid.org/0000-0001-6253-9421
DOI: https://doi.org/10.33108/sepd2022.nom2.093
UDC: 330.8:379.8
JEL: L20
E710
Parole chiave: бізнес
управління
соціальна відповідальність
корпоративна соціальна відповідальність
національне відродження
business
management
social responsibility
corporate social responsibility
national revival
Number of pages: 14
Page range: 93-106
Start page: 93
End page: 106
Abstract: У статті обґрунтовано необхідність соціальної відповідальності бізнесу, його активізацію у воєнний і післявоєнний час, необхідність бізнесу підтримувати баланс між досягненням економічної ефективності та дотриманням соціальних і екологічних проблем, що є критично важливим фактором ефективної та результативної діяльності. Світовою спільнотою обґрунтовано принципи соціальної відповідальності у Глобальному договорі ООН і Міжнародних стандартах SA 8000 і ISO 26000. Розглянуто Десять принципів соціальної відповідальності Глобального договору, які встановлюють принципи прав людини, принципи праці, екологічні принципи і антикорупційні принципи; вимоги до соціального захисту: дитячої праці; примусової праці; охорони праці; свободи об’єднань і права на укладання колективного договору; дискримінації; дисциплінарних заходів; робочого часу; заробітної плати; системи управління Міжнародного стандарту SA 8000 «Соціальна відповідальність»; єдине розуміння соціальної відповідальності і детальну інструкцію для всіх організацій Міжнародного стандарту ISO 26000:2010 «Настанова по соціальній відповідальності». Розглянуто ключові способи, за допомогою яких компанія приймає соціальну відповідальність, і які включають чотири типи соціальної відповідальності: філантропію, сприяння волонтерству, етичні практики праці та зміни навколишнього середовища. Відзначено, що на початок 2022 року звіти про соціальну відповідальність за стандартами GRI опублікували більше 15 тис. компаній. В Україні вже порівняно давно використовують нефінансову звітність соціальної відповідальності компанії Нібулон, Lifecell, Ашан Рітейл Україна, Метінвест, Оболонь, ДП «Антонов» та інші. В результаті коронавірусної епідемії, яка захопила весь, а особливо агресія росії зумовили складний період стагнації економіки України. Водночас, курс на євроінтеграцію лишається незмінним. Це актуалізує питання наближення практики діяльності українських підприємств до європейських норм і правил, а також посилює необхідність їх звітування перед суспільством за виконання виробничих програм, розвитку різних сфер і видів діяльності, а також вирішення соціально-етичних проблем національного відродження.
The necessity for corporate social responsibility, its activation in war and post-war times, for business to maintain a balance between achieving economic efficiency and complying with social and environmental problems, which is a critically important factor of effective and efficient activity are substantiated in the article. The global community identified the principles of social responsibility in the UN Global Compact and International Standards SA 8000 and ISO 26000. The Ten Principles of Social Responsibility of the Global Compact, which establish the principles of human rights, labor principles, environmental principles and anti-corruption principles, were considered; requirements for social protection: child labor; forced labor; labor protection; freedom of association and the right to conclude a collective agreement; discrimination; disciplinary measures; working hours; salary; management systems of the International Standard SA 8000 “Social Responsibility”; a unified understanding of social responsibility and detailed instructions for all organizations of the International Standard ISO 26000:2010 “Guidelines for Social Responsibility”. It examines the key ways in which a company embraces social responsibility, which includes four types of social responsibility: philanthropy, promoting volunteerism, ethical labor practices, and environmental change. It was noted that by the beginning of 2022, more than 15,000 companies had published reports on social responsibility according to GRI standards. In Ukraine, non-financial social responsibility reporting has been used by Nibulon, Lifecell, Auchan Retail Ukraine, Metinvest, Obolon, SE “Antonov” and others for a relatively long time. As a result of the coronavirus epidemic, which took over the entire country, and especially the aggression of Russia, a difficult period of economic stagnation of Ukraine was caused. At the same time, the course towards European integration remains unchanged. This actualizes the issue of bringing the practices of Ukrainian enterprises closer to European norms and rules, as well as strengthens the need for them to report to society for the implementation of production programs, the development of various spheres and types of activity, as well as the solution of social and ethical problems of national revival.
Sponsorship: The authors received no direct funding for this research.
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/39546
ISSN: 2223-3822
Copyright owner: Електронне наукове фахове видання «Соціально-економічні проблеми і держава»
URL for reference material: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2022/22siiipp.pdf
https://www.researchgate.net/publication/300332802_Corporate_Social_Responsibility_in_Tourism
https://www.investopedia.com/terms/s/socialresponsibility.asp
https://research-information.bris.ac.uk/en/publications/developing-stakeholder-theory
http://bas.sagepub.com/cgi/content/refs/38/3/268
https://online.hbs.edu/blog/post/types-of-corporate-social-responsibility
https://ktpu.kpi.ua/wp-content/uploads/2016/02/Sotsialna-vidpovidalnist.pdf
https://uk.upwiki.one/wiki/Global_Reporting_Initiative
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0015697-07#Text
http://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page?id_doc=87921
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/66-2020-р#Text
https://www.corporateregister.com
References (Ukraine): 1. Dagmar Lund-Durlacher. Corporate Social Responsibility in Tourism. Education for Sustainability in Tourism. 2015. pp. 59-73. URL: https://www.researchgate.net/publication/300332802_Corporate_Social_Responsibility_in_Tourism (дата звернення: 13.10.2022).
2. Akhilesh Ganti, Somer Anderson. Social Responsibility in Business: Meaning, Types, Examples, and Criticism. 2022. URL: https://www.investopedia.com/terms/s/socialresponsibility.asp (дата звернення: 23.10.2022).
3. Friedman M. The Social Responsibility of Business Is to Increase Profits. The New York Times Magazine. 1970, September. P. 32–33.
4. Freeman R. E. Stakeholder Management: A Stakeholder Approach. Marshfield, MA: Pitman Publishing, 1984. URL: https://research-information.bris.ac.uk/en/publications/developing-stakeholder-theory (дата звернення: 15.10.2022).
5. Carroll Archie B. The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders. Business Horizons, 2001. URL: http://bas.sagepub.com/cgi/content/refs/38/3/268 (дата звернення: 23.10.2022).
6. Tim Stobierski. Types of corporate social responsibility to be aware of. 2021. URL: https://online.hbs.edu/blog/post/types-of-corporate-social-responsibility (дата звернення: 01.11.2022).
7. Іваницька О. М. Соціальна відповідальність корпорацій і нефінансова звітність: врахування стандартів GRI в Україні. 2016 URL: https://ktpu.kpi.ua/wp-content/uploads/2016/02/Sotsialna-vidpovidalnist.pdf.
8. Вікіпедія. Глобальна ініціатива звітності. URL: https://uk.upwiki.one/wiki/Global_Reporting_Initiative.
9. Міжнародний стандарт SA 8000. Соціальна відповідальність. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0015697-07#Text
10. Міжнародний стандарт ISO 26000. Настанова по соціальній відповідальності. URL: http://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page?id_doc=87921
11. Концепція реалізації державної політики у сфері сприяння розвитку соціально відповідального бізнесу в Україні на період до 2030 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/66-2020-р#Text
12. Ляшок Я. О. Проблеми розвитку соціальної відповідальності бізнесу в Україні. Розвиток продуктивних сил і регіональна економіка. Випуск 10. 2016. С. 271-274
13. Міжнародна організація Corporate Register. Офіційний сайт. URL: https://www.corporateregister.com
References (International): 1. Dagmar Lund-Durlacher (2015) Corporate Social Responsibility in Tourism. Education for Sustainability in Tourism. URL: https://www.researchgate.net/publication/300332802_Corporate_Social_Responsibility_in_Tourism (accessed 13.10.2022).
2. Akhilesh Ganti, Somer Anderson (2022) Social Responsibility in Business: Meaning, Types, Examples, and Criticism. URL: https://www.investopedia.com/terms/s/socialresponsibility.asp (accessed 23.10.2022).
3. Friedman M. (1970) The Social Responsibility of Business Is to Increase Profits. The New York Times Magazine. Pp. 32–33.
4. Freeman R. E. (1984) Stakeholder Management: A Stakeholder Approach. Marshfield, MA: Pitman Publishing. URL: https://research-information.bris.ac.uk/en/publications/developing-stakeholder-theory (accessed 15.10.2022).
5. Carroll Archie B. The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders. Business Horizons, 2001. URL: http://bas.sagepub.com/cgi/content/refs/38/3/268 (accessed 23.10.2022).
6. Tim Stobierski (2021). Types of corporate social responsibility to be aware of. URL: https://online.hbs.edu/blog/post/types-of-corporate-social-responsibility (accessed 01.11.2022).
7. Ivanytska O. M. (2016) Sotsialna vidpovidalnist korporatsii i nefinansova zvitnist: vrakhuvannia standartiv GRI v Ukraini. [Corporate social responsibility and non-financial reporting: consideration of GRI standards in Ukraine] URL: https://ktpu.kpi.ua/wp-content/uploads/2016/02/Sotsialna-vidpovidalnist.pdf.
8. Vikipediia. Hlobalna initsiatyva zvitnosti [Wikipedia. Global Reporting Initiative] URL: https://uk.upwiki.one/wiki/Global_Reporting_Initiative.
9. Mizhnarodnyi standart SA 8000. Sotsialna vidpovidalnist. [International standard SA 8000. Social responsibility] URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0015697-07#Text
10. Mizhnarodnyi standart ISO 26000. Nastanova po sotsialnii vidpovidalnosti. [International standard ISO 26000. Guidance on social responsibility] URL: http://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page?id_doc=87921
11. Kontseptsiia realizatsii derzhavnoi polityky u sferi spryiannia rozvytku sotsialno vidpovidalnoho biznesu v Ukraini na period do 2030 roku. [The concept of implementation of state policy in the sphere of promoting the development of socially responsible business in Ukraine for the period up to 2030] URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/66-2020-р#Text
12. Liashok Ya. O. (2016) Problemy rozvytku sotsialnoi vidpovidalnosti biznesu v Ukraini. Rozvytok produktyvnykh syl i rehionalna ekonomika. [Problems of development of social responsibility of business in Ukraine]. Vol. 10. 271-274 pp.
13. Mizhnarodna orhanizatsiia Corporate Register. Ofitsiinyi sait. [International organization Corporate Register. Official site]. URL: https://www.corporateregister.com
Content type: Article
È visualizzato nelle collezioni:Журнал „Соціально-економічні проблеми і держава“, 2022, Випуск 2(27)

File in questo documento:
File Descrizione DimensioniFormato 
22siiipp.pdfСОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ БІЗНЕСУ В УКРАЇНІ У ВОЄННИЙ І ПІСЛЯВОЄННИЙ ПЕРІОД892,72 kBAdobe PDFVisualizza/apri


Tutti i documenti archiviati in DSpace sono protetti da copyright. Tutti i diritti riservati.