Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/33866
Назва: Творчі здібності випускників шкіл як передумова успішної адаптації до навчання у ВЗО
Інші назви: Творческие способности выпускников школ как предпосылка успешной адаптации к обучению в ВУЗах
Creative abilities of school graduates as a preconditions for successful adaptation to study in higher education institutions
Автори: Грицюк, Ірина Сергіївна
Hrytsiuk, Iryna
Приналежність: ТНТУ ім. І.Пулюя, ФЕМ, Тернопіль, Україна
Бібліографічний опис: Грицюк І. С. Творчі здібності випускників шкіл як передумова успішної адаптації до навчання у ВЗО : кваліфікаційна робота магістра за спеціальністю „053 — психологія“ / І. С. Грицюк. — Тернопіль : ТНТУ, 2020. — 81 с.
Дата публікації: 23-гру-2020
Дата подання: 23-гру-2020
Дата внесення: 29-гру-2020
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, кафедра психології, Тернопіль, Україна
Науковий керівник: Періг, Ірина Мирославівна
Члени комітету: Кирич, Наталія Богданівна
УДК: 159.9
Теми: 053
психологія
творчі здібності
соціально-психологічна адаптація
creative abilities
social and psychological adaptation
дезадаптація
maladaptation
Короткий огляд (реферат): У кваліфікаційній роботі описано вплив творчих здібностей випускників шкіл на адаптаційний процес до умов навчання у вищій школі. З’ясовано, що важливими вимогами для успішної адаптації є гнучкість мислення, прояв оригінальності, нестандартності, генерування ідей, багатовекторність, здатність шукати нові шляхи, тобто володіння творчими здібностями. Аналіз наукових підходів, дозволив визначити, творчі здібності – це індивідуально-психологічні властивості особистості, в основі яких є дивергентний тип мислення, який пов’язаний з породженням, продукуванням багатьох рішень проблемної ситуації на основі однозначних вихідних даних. Емпірично з’ясовано, що у досліджуваних як в учнів (71%), так і студентів (63%) переважає адаптивність, тобто такі молоді люди уміють гнучко видозмінювати свою поведінку в залежності від обставин, не страждають у новій незвичній ситуації, витрачають небагато ресурсу для зміни своєї активності. Узагальнюючи результати методик соціально-психологічної адаптованості та творчих здібностей, простежено зв’язок між здатністю до успішного пристосування і креативності особистості. Вдалу адаптацію особистості досліджуваних забезпечують допитливість, інтуїція, та уява. Аналізуючи отримані результати досліджень, слід відзначити необхідність розвитку особистісних чинників творчості, а саме: самоприйняття, інтернальності, домінування, розвитку самовладання та рефлексії. У магістерській роботі запропоновано психолого-педагогічну програму розвитку творчих здібностей та адаптаційного потенціалу особистості з метою успішного входження у навчально-виховний процес вищого закладу освіти.
The thesis describes the influence of creative abilities of school graduates on the adaptation process to the conditions of higher education institutions. It was found out that the important requirements for successful adaptation are flexibility of thinking, manifestation of originality, non-standard, generation of ideas, multivectority and the ability to find new ways, in essence, the possession of creative abilities. The analysis of scientific approaches has allowed us to determine that creative abilities are individual psychological properties of a person, which are based on a divergent type of thinking, which is associated with the generation and production of many solutions to a problem situation based on unambiguous initial data. Empirically, it was found in the research that both pupils (71%) and students (63%) are dominated by adaptability, i.e. such young people are able to flexibly change their behaviour depending on the circumstances, do not suffer in a new unusual situation and spend little resources to change their activity. Summarizing the results of methods of socio-psychological adaptation and creative abilities, the connection between the ability to successfully adapt and creativity of the individual is traced. Successful adaptation of the subject's personality is provided by curiosity, intuition and imagination. Analysing the results of research the need to develop personal factors of creativity, namely self-acceptance, internality, dominance, development of self-control and reflection should be noted. The master's thesis offers a psychological and pedagogical program for the development of creative abilities and adaptive potential of the individual in order to successfully enter the educational process of higher institutions.
Зміст: ВСТУП...3 РОЗДІЛ I. ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ...7 1.1. Огляд психологічних концепцій у розумінні здібностей як психічних властивостей особистості...7 1.2. Означення творчих здібностей...12 1.3. Роль творчих здібностей старшокласників в процесі адаптації ...18 Висновки до розділу І...27 РОЗДІЛ II. ЕМПІРИЧНЕ ВИВЧЕННЯ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ВИПУСКНИКІВ ШКІЛ ЯК АДАПТАЦІЙНОГО РЕСУРСУ...29 2.1. Організація проведення психодіагностичного експерименту ...29 2.2. Результати дослідження творчих здібностей та адаптаційних здатностей старшокласників...35 Висновки до розділу ІІ...45 РОЗДІЛ III. РОЗВИВАЛЬНА ПРОГРАМА АКТИВІЗАЦІЇ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ СТАРШОКЛАСНИКІВ...46 3.1. Методичні засади програми розвитку творчих здібностей...46 3.2. Тренінг як метод розвитку творчих здібностей...53 Висновки до розділу ІІІ...64 РОЗДІЛ IV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ...66 4.1. Охорона праці на заняттях трудового навчання старшокласників ...66 4.2. Вплив метеорологічних умов, фізіологічних умов організму та раціональної організації робочого місця на реалізацію творчого потенціалу особистості..68 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ...72 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ...75 ДОДАТКИ...81
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/33866
Власник авторського права: © Грицюк Ірина Сергіївна, 2020
Перелік літератури: СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 1. Амбрумова А.Г. Социально-психологическая дезадаптация личности и профилактика суицида / А.Г. Амбрумова, В.А. Тихоненко, Л.Л. Бергельсон // Вопросы психологии, №4. – 1981. – С. 91-102. 2. Анцыферова Л.И. Личность в трудных жизненных условиях: переосмысливание, преобразование ситуаций и психологическая защита / Л.И. Анцыферова // Психологический журнал. – №1. – Т. 15. – 1994. – С. 3-17. 3. Асмолов А.Г. Психология личности / А.Г. Асмолов: Учебник. – М.: Изд-во МГУ, 1990. – 367 с. 4. Балл Г.А. Понятие адаптации и его значение для психологии личности / Г.А. Балл // Вопросы психологии. – №1. –1989. – С. 92-100. 5. Барко В.І. Психологічна діагностика здібностей особистості до навчання у вузі / В.І. Барко, О.В. Шаповалов, В.Г. Панок // Практична психологія та соціальна робота. – №9. – 1998. – С. 27-30. 6. Березин Ф.Б. Психическая и психофизиологическая адаптация человека / Ф.Б. Березин. – Л.: Наука, 1988. – 267 с. 7. Богоявленская Д.Б. Психология творческих спосібностей / Д.Б. Богоявленская: Учеб. пособие для студентов вузов, обуч. по направлению и специальности психологии. – М.: Академия, 2002. – 320 с. 8. Борисенко О.І. Психологічна адаптація слухачів-іноземців підготовчого факультету вищого медичного закладу освіти / О.І. Борисенко // Автореф. дис...канд.психол.наук:19.00.02 / Ін-т психології ім.Г.С.Костюка АПН України. – К., 2000. – 19с. 9. Бурлачук Л.Ю. Индивидуально-психологические особенности больных сердечно-сосудистыми заболеваниями в процессе их социальной адаптации / Бурлачук Л.Ю., Коржова Е.Ю // Психологический журнал, №3. – Т.13. – 992. – С.112-120. 10. Варбан М.Ю. Диагностика профессиональных ожиданий в юношеском возрасте / Варбан М.Ю. // Практична психологія та соціальна робота, №3. – 1999. – С.32-36. 11. Варбан М.Ю. Рефлексія професійного становлення в студентські роки / М.Ю. Варбан // Автореф.дис...канд.психол.наук:19.00.01/Ін-т психології ім.Г.С.Костюка АПН України.-К., 1999.-18с. 12. Василюк Ф.Е. Типология переживания различных критических ситуаций / Ф.Е. Василюк // Психологический журнал. – №5. – Т.16. – С.104-114. 13. Венгер А.Л. Групповая робота со старшеклассниками, направленная на их адаптацию к новым социальным условиям / А.Л. Венгер, Ю.М. Десятникова // Вопросы психологии, №1. – 1995. – С. 25-33. 14. Вишнякова Н.Ф. Тест «Креативність» / Н.Ф. Вишнякова, Р.В. Ткач // Обдарована дитина. – 1998. – №5-6. - С. 44-49. 15. Власенко Л.В. Концепція соціально-психологічного супроводу студентів вищих навчальних закладів / Л.В. Власенко // Проблеми загальної та педагогічної психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім.Г.С.Костюка АПН України / За ред. Максименка С.Д. К.: 2001, Т.ІV. Ч.2. – С. 54-61. 16. Гапонова С.А. Особенности адаптации студентов вузов в процессе обучения / С.А. Гапонова // Психологический журнал, №3. – Т.15. – 1994. –С. 131-135. 17. Гинзбург М.Р. Психологическое содержание личностного самоопределения / М.Р. Гинзбург // Вопросы психологии, № 3. – 1994. – С. 43-52. 18. Гнатко М. Феномен креативності як психологічна проблема / М. Гнатко // Психологічні перспективи. – Випуск 1. – 2001. 19. Григорчук Л.І. Формування готовності слухачів факультету довузівської підготовки до навчання у вищому технічному закладі освіти / Л.І. Григорчук: Автореферат дис.на...канд.пед.наук. – Чернівці, 2000. – 19с. 20. Губенко О.В. Формування у старшокласників готовності до вибору професій у сфері творчої технічної діяльності (психологічний аспект / О.В. Губенко // Автореф.дис...канд.психол.наук:19.00.07/Ін-т психології ім. Г.С.Костюка АПН України. – К., 1998. – 24 с. 21. Гусейнова Л.А. Ценностные ориентации: гендерный аспект / Л.А. Гусейнова // Соц.ис., №5. – 1999. – С. 130-133. 22. Дружинин В.Н. Психология общих способностей / В.Н. Дружинин. – СПб.: Питер, 1999. – 356 с. 23. Дубчак Г.М. Внутрішньоособистісні конфлікти студентів у період навчання у вузі / Г.М. Дубчак // Автореф.дис...канд.психол.наук:19.00.01/ Ін-т психології ім.Г.С.Костюка АПН України. – К., 2000. – 19 с. 24. Ершова Н.Г. Педагогические условия активизации процесса адаптации студентов-первокурсников к учебной деятельности в ИФК / Н.Г. Ершова // Автореф.дис...канд.пед.наук: 19.00.13 / Санкт-Петербург.гос.акад.физической культури им. П.Ф.Лесгавта. – СПб.,1998. – 22 с. 25. Забродський М.М. Основи вікової психології. Навчальний посібник.-Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001.-112с. 26. Іванова О.В. Соціально-психологічна адаптація курсантів у вищому закладі МВС як етап професійного становлення майбутнії співробітників пенітенціарної системи / О.В. Іванова // Автореф.канд.психол.наук:19.00.06 / Нац.акад.внутр. справ України. – Київ, 1999. – 16 с. 27. Іванцев Н.І. Динаміка ціннісних орієнтацій студентської молоді протягом професійної підготовки / Н.І. Іванцев: Автореф.дис...канд.психол.наук:19.00.07 / Ін-т психології ім.Г.С.Костюка АПН України. – К., 2000. – 19 с. 28. Кипнис М. Тренинг креативности / М. Кипнис. – М.: Ось-89, 2004. – 128 с. 29. Кон И.С. Психология юношеского возраста: (Проблемы формирования личности). Учеб.пособие для студентов пед.ин-тов.-М.:Просвещение, 1979.-175с. 30. Кульчицкая Е.И. Одаренность как психологическая проблема (начало) / Е.И. Кульчицька // Практична психологія та соціальна робота, №7. – 2001. – С. 28-30. 31. Лапкин М.М. Мотивация учебной деятельности и успешность обучения студентов вузов / М.М. Лапкин, Н.В. Яковлева // Психологический журнал, №4. – т.17. – С.134-140. 32. Лейтес Н.С. Умственные способности и возраст / Н.С. Лейтес. – М.: «Педагогика», 1971. – 280 с. 33. Маклаков А.Г. Личностный адаптационный потенциал: его мобилизация и прогнозирование в экстримальных условиях / А.Г. Маклаков // Психологический журнал,№1. – т. 22. – С.16-24. 34. Матюшкин А.М. Концепция творческой одаренности А.М. Матюшкин // Вопр. психол. – 1989. - №6. – С. 29-33. 35. Моляко В.А. Проблемы психологии творчества и разработка подхода к изучению одаренности / В.А. Моляко // Обдарована дитина. – 2002. – №4. – С. 19-26. 36. Налчаджян А.А. Социально-психологическая адаптация личности (формы, механизмы и стратегии) / А.А. Налчаджян. – Ереван, 1988. – 364с. 37. Научитель Е.Д. Адаптация студента в вузе / Е.Д. Научитель // Практична психологія та соціальна робота. – №7. – 2001. – С. 21-23. 38. Научитель О.Д. Ціннісні орієнтації студентів: психологічні фактори формування, розвитку, трансформації / О.Д. Научитель: // Автореф.дис...канд.психол.наук:19.00.07 / Ін-т психології ім. Г.С. Костюка АПН України. – К., 1999. – 17с. 39. Немов Р.С. Психология: Учеб.для студ. Высш.пед.учеб.заведений: В 3кн.-3-е изд.-М.:Гуманит.изд.центр ВЛАДОС, 2000.-Кн.3:Психодиагностика. Введение в научное психологическое исследование с элементами математической статистики.-640с. 40. Нікітіна І. В. Психологічні особливості суб'єктного самовизначення особистості в період повноліття / І.В. Нікітіна // Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.01 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. – К., 2000. – 18с. 41. Основи практичної психології / В.Панок, Т.Титаренко, Н.Чепелєва та ін.: Підручник. – К.:Либідь, 1999. – 536с. 42. Періг І.М. Результати психодіагностичного вивчення адаптації студентів до умов ВНЗ методом анкетування // Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України» за ред. С.Д. Максименка, Т. 24, Вип 7, К.: 2013. – С. 136-145. 43. Періг І.М. Програма розвитку творчих здібностей студентів вищої технічної школи // І.М. Періг // Вісник Національного технічного університету України „Київський політехнічний інститут”.Філософія. Психологія. Педагогіка: Зб. наук. праць. – Київ: ІВЦ „Політехніка”, 2006. - №11(16). – С. 80-84. 44. Періг І.М. Діагностика креативності студентів / І.М. Періг // Вісник Національного технічного університету України „Київський політехнічний інститут”. Філософія. Психологія. Педагогіка: Зб. наук. праць. – Київ: ІВЦ „Політехніка”, 2007. - №3. – С. 94-99. 45. Періг І.М. Психологічні умови розвитку творчої обдарованості студентів вищого технічного навчального закладу: Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / І.М. Періг ; Ін-т педагогіки і психології проф. освіти АПН України. – К., 2006. – 23 с. 46. Пономарев Я.А. Психология творчества и педагогика / Я.А. Пономарев. – М.: «Педагогика», 1976. – 280 с. 47. Равасевич І. Психологічні концепції адаптації особистості у системному теоретичному обґрунтуванні / І.Равасевич // Психологія і суспільство. – №4. – 2001.-С.16-40. 48. Ракитянська С.С. Дослідження стресостійкості та рівня невротизації у студентів першого курсу вищого навчального закладу / С.С. Ракитянська // Проблеми загальної та педагогічної психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім.Г.С.Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. – К.: 2001,т. ІV, ч.2. – С.208-213. 49. Рєзнік Т.І. Психологічний зміст труднощів у навчанні студентів-першокурсників / Т.І. Рєзнік // Практична психологія та соціальна робота. – 2002. – д №1. – С. 1-3. 50. Рибалка В.В. Психологія розвитку творчої особистості / В.В. Рибалка: Навч. посібник. – К., ІЗМН, 1996. – 236 с. 51. Ротенберг В.С. Поисковая активность и адаптація / В.С. Ротенберг, В.В. Аршавський. – М.: Наука, 1984. – 192с. 52. Сабанадзе І.О. Соціально-психологічні фактори дезадаптивності та її корекція у підлітків / І.О. Сабанадзе / Автореф. Дис...канд.психол.наук: 19.00.07 / Нац.пед.ун-т ім.М.П.Драгоманова. – К., 2000. – 18с. 53. Соколова И.М. Методы исследования адаптации студентов / И.М. Соколова. – Харьковский государственный медицинский университет. Харьков. – 2001. – 276с. 54. Теплов Б.М. Избранные труды / Б.М. Теплов: В 2-х т. Т.І. – М.: Педагогика, 1985. – 328 с. 55. Федотова Т. Особливості ставлення творчо обдарованих осіб юнацького віку до оточуючих // Психологічні перспективи. – Випуск 2. – 2002. 56. Фонарев А.Р. Формы становления личности в процессе ее профессионализации // Вопросы психологии, №2. – 1997. – С.88-93. 57. Фурман А.В. Психодіагностика особистісної адаптованості: Наукове видання. – Тернопіль: ”Економічна думка”, 2000. – 197 с. 58. Хазратова Н.В. Включення студента до соціально-психологічного простору ВНЗ: типи особистісних проблем та консультативна робота з студентами / Н.В. Хазратова // Практична психологія та соціальна робота. – №2. – 2000. – С.5-8. 59. Хазратова Н.В. Тренінг адаптації першокурсників до умов навчання у вищому закладі освіти (включення до соціально-психологічного простору організації) / Н.В. Хазратова // Практична психологія та соціальна робота. – №5. – 2000. – С.27-31. 60. Холодная М.А. Основные направления изучения психологии способностей в институте психологии РАН // Психологический журнал. – 2002. – Т.23. – №3.
Тип вмісту: Master Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
avtorska_magistr_Hrytsiuk_I_2020.pdfавторська довідка237,95 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити
dyplom_Hrytsiuk_I_2020.pdfкваліфікаційна робота магістра1,35 MBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора