Моля, използвайте този идентификатор за цитиране или линк към този публикация: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/33398

Заглавие: Особливості цифрової стратегії підприємства залежно від розміру бізнесу
Други Заглавия: Peculiarities of the company's digital strategy depending on the business size
Автори: Кіржецька, Марія
Кіржецький, Юрій
Kirzhetska, Mariya
Kirzhetskyy, Yuriy
Affiliation: Національний університет «Львівська політехніка», Львів, Україна
Львівський державний університет внутрішніх справ, Львів, Україна
Lviv Polytechnic National University, Lviv, Ukraine
Lviv State University of Internal Affairs, Lviv, Ukraine
Bibliographic description (Ukraine): Кіржецька М. Особливості цифрової стратегії підприємства залежно від розміру бізнесу / Марія Кіржецька, Юрій Кіржецький // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2020. — Том 66. — № 5. — С. 7–15. — (Економіка).
Bibliographic description (International): Kirzhetska M., Kirzhetskyy Y. (2020) Osoblyvosti tsyfrovoi stratehii pidpryiemstva zalezhno vid rozmiru biznesu [Peculiarities of the company's digital strategy depending on the business size]. Galician economic bulletin (Tern.), vol. 66, no 5, pp. 7-15 [in Ukrainian].
Is part of: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету, 5 (66), 2020
Galician economic bulletin of the Ternopil National Technical University, 5 (66), 2020
Journal/Collection: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету
Issue: 5
Volume: 66
Дата на Публикуване: 18-Сеп-2020
Submitted date: 16-Авг-2020
Date of entry: 23-Дек-2020
Издател: ТНТУ
TNTU
Place of the edition/event: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.05.007
UDC: 339.138
Ключови Думи: стратегії
цифрова стратегія
малий бізнес
інформаційно-комунікаційні технології
strategies
digital strategy
small business
information and communication technologies
Number of pages: 9
Page range: 7-15
Start page: 7
End page: 15
Резюме: Дослідження полягає в ініціюванні обговорення цифрової стратегії та її відмінностей для підприємств залежно від розміру бізнесу. Метою дослідження було визначення сутності та особливості цифрової стратегії підприємств залежно від розміру бізнесу підприємства. Для досягнення поставленої мети визначено такі наукові завдання: розкрити сутність поняття цифрова стратегія підприємства; визначити складові цифрової стратегії підприємства залежно від розміру бізнесу. Проведено аналіз показників використання інформаційно-комунікаційних технологій на підприємствах України (в т. ч. й малого бізнесу) та у країнах ЄС у 2019 р. Аналіз статистичної інформації дав змогу зробити висновок, що впровадження цифрових стратегій або їх елементів на підприємствах України стало можливим завдяки щорічному зростанню частки цифрових даних, що створюються, зберігаються та опрацьовуються. Здійснено узагальнення результатів наукових напрацювань щодо сутності поняття «цифрова стратегія» підприємства. Комплексний підхід до визначення місця та ролі цифрової стратегії визначає, що цифрова стратегія підприємства підпорядковується корпоративній стратегії, а її застосування передбачає впровадження стратегічних завдань підприємства через використання можливостей цифрової економіки за рахунок використання цифрових ресурсів. У великому та середньому бізнесі експлуатація та інтеграція цифрових технологій часто стосується значної частини компанії й може виходити за їх межі, впливаючи на продукти, бізнес-процеси, канали збуту і ланцюги постачання. Потенційні переваги інтеграції цифрових технологій впливають на збільшення продажів чи зростання продуктивності, створення нової вартості чи нових форм взаємодій із контрагентами. Щодо цифрової стратегії малого бізнесу, то вона є бізнес-стратегію підприємства, яка формується інтуїтивно, виходячи з потреб ринку, та базується на можливостях цифрової економіки за рахунок використання цифрових ресурсів у різних бізнес-функціях. Основні складові цифрової стратегії малого бізнесу є більш гнучкими та базуються на персоналізованих способах залучення клієнтів і формують нову ціннісну пропозицію підприємства через інтеграцію ІКТ у продукти та послуги. Зокрема, цілі цифрової стратегії підприємства малого бізнесу досягатимуться через такі інструменти: цифрового маркетингу; діджиталізації бізнес-процесів; присутності в Інтернеті; e-commerce; управління бізнес-гнучкістю.
The purpose of this investigation is to initiate the discussion of the digital strategy and its differences for the enterprises depending on the business size. The objective of this investigation is to define the essence of digital strategy for enterprises depending on the enterprise business size. In order to achieve this goal the following scientific tasks are defined: to reveal the essence of the concept of the enterprise digital strategy; to determine the components of the enterprise digital strategy depending on the s business. In order to achieve these objectives, analysis of indicators of information and communication technologies application at the enterprises of Ukraine (including small businesses) and EU countries in 2019 is carried out. Analysis of statistical information makes it possible to conclude that implementation of digital strategies or their elements at Ukraine enterprises is due to the annual growth of the digital data share which is created, stored and processed. The authors summarized the results of scientific developments concerning the essence of the enterprise «digital strategy» concept. An integrated approach for the determination of the digital strategy place and role defines that the enterprise digital strategy is subordinate to the enterprise corporate strategy, and its application provides the implementation of enterprise strategic objectives due to the digital resources use. In large and medium-sized businesses, the operation and integration of digital technology deals with a large part of the company and can go beyond its limits affecting products, business-processes, sales channels and supply chains. The potential benefits of digitalization have the impact on sales or productivity growth, creation of new value or new forms of interaction with contractors. As for small business digital strategy, it is the basis for the enterprise business strategy formed intuitively taking into account the market needs and it is based on the capabilities of the digital economy due to the application of digital resources in various business functions. The main components of the small business digital strategy are more flexible and are based on personalized ways of attracting customers and form a new value proposition of the enterprise by integration of information and communication technologies in products and services. Particularly, the objectives of small business digital strategy will be achieved by means of the following tools: digital marketing; business process digitization; Internet presence; e-commerce; business flexibility management.
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/33398
ISSN: 2409-8892
Copyright owner: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2020
URL for reference material: https://www.intracen.org/uploadedFiles/intracenorg/Content/Publications/ITCSMECO2020.pdf
https://www.mckinsey.com/business-functions/mckinsey-digital/our-insights/digital-strategy-in-a-time-of-crisis
https://doi.org/10.1108/01443579810231660
https://doi.org/10.1108/09576069810210330
https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2006.07.011
https://doi.org/10.1108/EUM0000000005587
https://doi.org/10.1177/0266242697152004
https://doi.org/10.1016/0883-9026(95)00107-7
https://doi.org/10.1287/mnsc.32.5.590
https://doi.org/10.1016/0166-4972(96)00056-9
http://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2020/zb/07/zb_Ukraine%20in%20figures_u.pdf
https://ec.europa.eu/eurostat/cache/metadata/en/isoc_e_esms.htm
https://doi.org/10.25300/MISQ/2013/37:2.3
https://doi.org/10.1007/s12599-015-0401-5
https://www.hci.iao.fraunhofer.de/de/leistungsangebot/Digitalisierung/Digitalisierungsberatung/Digital_Roadmapping.html
https://cambridgeservicealliance.eng.cam.ac.uk/resources/Downloads/Monthly%20Papers/2017NovPaper_Mariam.pdf
https://www.intracen.org/uploadedFiles/intracenorg/Content/Publications/ITCSMECO
http://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2020/zb/07/zb_Ukraine
https://www.hci.iao.fraunhofer.de/de/leistungsangebot/
References (Ukraine): 1. SME Competitiveness Outlook 2020 – COVID-19: the Great Lockdown and its Effects of Small Business. URL: https://www.intracen.org/uploadedFiles/intracenorg/Content/Publications/ITCSMECO2020.pdf.
2. Digital strategy in a time of crisis. URL: https://www.mckinsey.com/business-functions/mckinsey-digital/our-insights/digital-strategy-in-a-time-of-crisis.
3. Mills J., Neely A., Platts K., & Gregory M. Manufacturing strategy: a pictorial representation. International Journal of Operations & Production Management.1998. № 18 (11). P. 1067. https://doi.org/10.1108/01443579810231660
4. Mills J., Neely A., Platts K., Richards H., & Gregory M. The manufacturing strategy process: incorporating a learning perspective. Integrated Manufacturing Systems.1998. № 9 (3). P. 148–152. https://doi.org/10.1108/09576069810210330
5. Hudson-Smith M., & Smith D. Implementing strategically aligned performance measurement in small firms. International Journal of Production Economics. 2007. № 106 (2). P. 393–408. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2006.07.011
6. Hudson M., Smart A., & Bourne M. Theory and practice in SME performance measurement systems. International Journal of Operation and Production Management. 2001. № 21 (8). P. 1096–1115. https://doi.org/10.1108/EUM0000000005587
7. Jennings P., & Beaver G. The performance and competitive advantage of small firms: A management perspective. International Small Business Journal. 1997. № 15 (2). P. 63–75. https://doi.org/10.1177/0266242697152004
8. Koberg C. S., Uhlenbruck N. and Sarason Y. Facilitators of organizational innovation: the role of life-cycle stage. Journal of Business Venturing. 1996. № 11. P. 133–149. https://doi.org/10.1016/0883-9026(95)00107-7
9. Van de Ven A. Central problems of the management of innovation. Management Science. 1986. № 32. P. 590–607. https://doi.org/10.1287/mnsc.32.5.590
10. Berry M. M. J. Technical entrepreneurship, strategic awareness and corporate transformation in small high-tech firms. Technovation. 1996. № 16 (9). P. 487. https://doi.org/10.1016/0166-4972(96)00056-9
11. Державна служба статистики України. URL: http://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2020/zb/07/zb_Ukraine%20in%20figures_u.pdf.
12. Eurostat. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/cache/metadata/en/isoc_e_esms.htm.
13. Bharadwaj A. et al. Digital Business Strategy: Toward a next generation of insights. 2013. № 37 (2) P. 471–482. https://doi.org/10.25300/MISQ/2013/37:2.3
14. Matt C., Hess T. & Benlian A. Digital Transformation Strategies. Business & Information Systems Engineering. 2014. № 57 (5). P. 339–343. https://doi.org/10.1007/s12599-015-0401-5
15. Hess T. et al., Options for Formulating a Digital Transformation Strategy. MIS Quarterly Executive. 2016. № 15 (2). P. 123–139.
16. Kaufman I., Horton C. Digital Transformation: Leveraging Digital Technology with Core Values to Achieve Sustainable Business Goals. The European Financial Review (December–January). 2015. Р. 63–67.
17. Fraunhofer IAO. Digital Roadmapping: Entwicklung einer Digitalen Unternehmensvision und einer Digitalstrategie. Fraunhofer IAO. 2018. URL: https://www.hci.iao.fraunhofer.de/de/leistungsangebot/Digitalisierung/Digitalisierungsberatung/Digital_Roadmapping.html.
18. Sebastian I. M. et al. How Big Old Companies Navigate Digital Transformation. MIS Quarterly Executive. 2017. № 16 (3). P. 197–213.
19. Downes L., Nunes P. F. Big-Bang Disruption. Harvard Bus Rev. 2013. № 91 (3). Р. 44-56
20. Mariam H. Ismail, Mohamed Khater, Mohamed Zaki,.Digital Business Transformation and Strategy: What Do We Know So Far? 2017. URL: https://cambridgeservicealliance.eng.cam.ac.uk/resources/Downloads/Monthly%20Papers/2017NovPaper_Mariam.pdf.
21. Sandu P. Management pentru intreprinzatori, Bucuresti: Editura Economica. 1997. Р. 208.
References (International): 1. SME Competitiveness Outlook 2020 – COVID-19: the Great Lockdown and its Effects of Small Business. URL: https://www.intracen.org/uploadedFiles/intracenorg/Content/Publications/ITCSMECO 2020.pdf.
2. Digital strategy in a time of crisis. URL: https://www.mckinsey.com/business-functions/mckinsey-digital/our-insights/digital-strategy-in-a-time-of-crisis.
3. Mills, J., Neely, A., Platts, K., & Gregory, M. (1998) Manufacturing strategy: a pictorial representation. International Journal of Operations & Production Management. No. 18 (11). P. 1067. https://doi.org/10.1108/01443579810231660
4. Mills, J., Neely, A., Platts, K., Richards, H., & Gregory, M. (1998) The manufacturing strategy process: incorporating a learning perspective. Integrated Manufacturing Systems. No. 9 (3). P. 148–152. https://doi.org/10.1108/09576069810210330
5. Hudson-Smith, M., & Smith, D. (2007) Implementing strategically aligned performance measurement in small firms. International Journal of Production Economics. No. 106 (2). P. 393–408. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2006.07.011
6. Hudson, M., Smart, A., & Bourne, M. (2001) Theory and practice in SME performance measurement systems. International Journal of Operation and Production Management. No. 21 (8). P. 1096–1115. https://doi.org/10.1108/EUM0000000005587
7. Jennings, P., & Beaver, G. (1997) The performance and competitive advantage of small firms: A management perspective. International Small Business Journal. No. 15 (2). P. 63–75. https://doi.org/10.1177/0266242697152004
8. Koberg, C. S., Uhlenbruck, N. and Sarason, Y. (1996) Facilitators of organizational innovation: the role of life-cycle stage. Journal of Business Venturing. No. 11. P. 133–149. https://doi.org/10.1016/0883-9026(95)00107-7
9. Van de Ven, A. (1986) Central problems of the management of innovation. Management Science. No. 32. P. 590–607. https://doi.org/10.1287/mnsc.32.5.590
10. Berry, M. M. J. (1996) Technical entrepreneurship, strategic awareness and corporate transformation in small high-tech firms. Technovation. No. 16 (9). P. 487. https://doi.org/10.1016/0166-4972(96)00056-9
11. State Statistics Service of Ukraine. URL: http://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2020/zb/07/zb_Ukraine %20in%20figures_u.pdf.
12. Eurostat. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/cache/metadata/en/isoc_e_esms.htm.
13. Bharadwaj, A. et al., (2013) Digital Business Strategy: Toward a next generation of insights. No. 37 (2). P. 471–482. https://doi.org/10.25300/MISQ/2013/37:2.3
14. Matt, C., Hess, T. & Benlian, A. (2014) Digital Transformation Strategies. Business & Information Systems Engineering. No. 57 (5). P. 339–343. https://doi.org/10.1007/s12599-015-0401-5
15. Hess, T. et al., (2016) Options for Formulating a Digital Transformation Strategy. MIS Quarterly Executive. No. 15 (2). P. 123–139.
16. Kaufman, I. Horton, C. (2015) Digital Transformation: Leveraging Digital Technology with Core Values to Achieve Sustainable Business Goals. The European Financial Review (December–January). Р. 63–67.
17. Fraunhofer IAO. Digital Roadmapping: Entwicklung einer Digitalen Unternehmensvision und einer Digitalstrategie. Fraunhofer IAO. (2018). URL: https://www.hci.iao.fraunhofer.de/de/leistungsangebot/ Digitalisierung/Digitalisierungsberatung/Digital_Roadmapping.html.
18. Sebastian, I. M. et al. (2017) How Big Old Companies Navigate Digital Transformation. MIS Quarterly Executive. No. 16 (3). P. 197–213.
19. Downes L., Nunes P. F. (2013) Big-Bang Disruption. Harvard Bus Rev. No. 91 (3). Р. 44–56.
20. Mariam H. Ismail, Mohamed Khater, Mohamed Zaki. (2017) Digital Business Transformation and Strategy: What Do We Know So Far? URL: https://cambridgeservicealliance.eng.cam.ac.uk/resources/Downloads/Monthly%20Papers/2017NovPaper_Mariam.pdf.
21. Sandu, P. (1997) Management pentru intreprinzatori. Bucuresti: Editura Economica. P. 208.
Content type: Article
Показва се в Колекции:Галицький економічний вісник, 2020, № 5 (66)



Публикацияте в DSpace са защитени с авторско право, с всички права запазени, освен ако не е указно друго.