Please use this identifier to cite or link to this item: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/3070
Title: Механізми впливу переконуючої реклами на суспільний добробут
Other Titles: The mechanisms of persuasive advertising influence on the public welfare
Authors: Герасименко, Анжеліка
Gerasymenko, Anzhelika
Bibliographic description (Ukraine): А.Герасименко. Механізми впливу переконуючої реклами на суспільний добробут / А.Герасименко // Галицький економічний вісник. — 2013. — №2(41). — с.147-153 - (маркетингові технології підприємств у сучасному науково-технічному середовищі)
Issue Date: 2013
Date of entry: 29-May-2014
Publisher: Тернопільський національний технічний університет ім. Івана Пулюя
Place of the edition/event: Тернопіль, Україна
UDC: 659.1
364.14
Keywords: переконуюча реклама
суспільний добробут
ринкова влада
корисність
теорема Дорфмана-Стейнера
persuasive advertising
public welfare
market power
utility
Dorfman -Steiner theorem
Abstract: Досліджено вплив переконуючої реклами, яка переважає в Україні, на суспільний добробут. З’ясовано, що існує два механізми такого впливу й обидва вони передбачають зниження суспільного добробуту в результаті активного застосування переконуючої реклами. Перший механізм полягає у формуванні прихильності споживачів до торговельної марки, що, в свою чергу, стимулює зростання ринкової влади фірми як передумови монополізації. Другий – в суспільно неефективному використанні ресурсів на проведення рекламної кампанії, покликаному деформувати ринковий попит з метою максимізації економічної ренти рекламодавця. Породжена таким чином алокативна неефективність скорочує суспільний добробут.
Basing on the results of the empirical study, undertaken by the author in the January and February of 2013, the paper grounds the predominance of persuasive advertising in Ukrainian economy and explains the mechanisms of its influence on the public welfare. Industrial economics researches concentrate their studies on the ability of persuasive advertising to build a brand loyalty, to make the goods different from others, to create the market power zone for its producer/seller. Every market power zone has a triple effect on the market: it pushes up the price, reduces the output and creates the deadweight loss. This paper presents and grounds the hypothesis of that approach narrowness, adding one more mechanism of persuasive advertising influence on the public welfare. It distorts the functions of consumers’ individual utility, changing the market demand function and creating the gap between marginal private and marginal social benefits of consuming the goods hence. The latter means an inefficient allocation of economic recourses among industries and markets in the economy that is followed by the creation of another kind of deadweight loss, than monopolistic one. It makes impossible the recovering of monopolistic deadweight loss by the increase of output as considered by A. Dixit and V. Norman. It preserves such a loss or even makes it bigger by bringing customers to defray the costs of socially wasteful advertising campaign and the value of the advertiser’s economic rent.
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/3070
Copyright owner: © „Галицький економічний вісник“
Publications status : Опубліковано раніше
Content type: Article
Appears in Collections:Галицький економічний вісник, 2013, № 2 (41)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.