このアイテムの引用には次の識別子を使用してください: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/2282

タイトル: Використання матричних методів в стратегічному аналізі диверсифікованих компаній
その他のタイトル: The use of matrix methods in the strategic analysis of diversified companies
著者: Фроленко, Роман Володимирович
Жукевич, Світлана
Frolenko, Roman
Zhukevych, Svitlana
Bibliographic description (Ukraine): Р.Фроленко. Використання матричних методів у стра-тегічному аналізі диверсифікованих компаній / Р.Фроленко, C.Жукевич // Галицький економічний вісник. — 2012. — №6(39). — с.124-132 - (фінансово-обліково-аналітичні аспекти)
発行日: 2012
Date of entry: 28-5月-2013
出版者: Тернопільський національний технічний університет ім. Івана Пулюя
Place of the edition/event: Тернопіль, Україна
UDC: 65.012. 123
キーワード: стратегічний аналіз
стратегії
портфельний аналіз
матриця портфеля стратегій
strategic analysis
strategies
portfolio analysis
portfolio strategy matrix
抄録: Розглянуто суть, завдання та роль матричних методів «портфельного аналізу». Дано характеристику методичному забезпеченню досліджуваного виду аналізу. Обґрунтовано необхідність застосування досліджуваних методів у здійсненні стратегічного аналізу та у процесі прийняття управлінських рішень щодо набору стратегій у диверсифікованих організаціях. Розглянуто такі методи, як портфельна матриця БКГ (матриця „зростання – частка ринку”), матриця „McKincey” – „General Electric” („привабливість – конкурентоспроможність”), матриця фірми Arthur D.little (ADL/LC). Поряд з перевагами вказано й недоліки, які є у досліджуваних методах. Зроблено висновок про необхідність їх адаптації до вітчизняних умов господарювання й використання в аналітичній діяльності та управлінській практиці.
The article deals with the essence, objectives and role of matrix methods of the "portfolio analysis". The importance of the studied type of the analysis due to the fact that it reveals the interdependence of individual business activities and indicates that the portfolio as a whole is significantly different from the simple sum of its parts is proved. The methodological support of the researched type of analysis is characterized. The necessity of the researched methods use in the implementation of strategic analysis and in decision-making concerning the selection of strategies in diversified organizations is justified. The most widely used methods of analyzing the position of company’s strategic business units (SBUs) in Western countries are models represented as matrices where each SBU is graphically positioned in the cells of two- or three-dimensional analytical matrix. The most famous of them (the Boston Consulting Group Matrix (BCG portfolio matrix – the Growth-Share Matrix); the "McKincey – General Electric" Matrix ("attractiveness-competitiveness" matrix); the ADL/LC matrix by Arthur D. Little which helps managers discern their SBUs strategic position depending upon two dimensions – SBU’s life cycle and competitive position) are discussed in the article. The use of the portfolio analysis is a necessary and important factor in the implementation of strategic analysis which allows to: get a generalized picture of the economic portfolio, define the functions, markets, position and contribution of each SBU in the company’s portfolio, consider and develop optimal strategies for each activity. Along with the advantages of the researched methods their disadvantages are listed. The conclusion about the necessity of their adaption to local conditions and use in the analytical and management practices is made.
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/2282
Copyright owner: © „Галицький економічний вісник“
Publications status : Опубліковано раніше
Content type: Article
出現コレクション:Галицький економічний вісник, 2012, № 6 (39)



このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。