このアイテムの引用には次の識別子を使用してください:
http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/49956
タイトル: | Зростання вартості перевезень морським транспортом як драйвер глобальних інфляційних процесів |
その他のタイトル: | The rising cost of maritime transport as a driver of global inflationary processes |
著者: | Алексеєвська, Галина Якубовський, Сергій Пічугіна, Юлія Alekseievska, Halyna Yakubovskiy, Sergey Pichuhina, Yuliia |
Affiliation: | Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Одеса, Україна ДУ «Інститут ринку і економіко-екологічних досліджень НАН України», Одеса, Україна Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Одеса, Україна Odesa I. I. Mechnikov National University, Odesa, Ukraine State Institution «Institute of 1Market and Economic-Ecological Research of the National Academy of Sciences of Ukraine», Odesa, Ukraine Odessa I.I. Mechnikov National University, Odesa, Ukraine |
Bibliographic description (Ukraine): | Алексеєвська Г. Зростання вартості перевезень морським транспортом як драйвер глобальних інфляційних процесів / Галина Алексеєвська, Сергій Якубовський, Юлія Пічугіна // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2025. — Том 94. — № 3. — С. 16–28. — (Економіка). |
Bibliographic reference (2015): | Алексеєвська Г., Пічугіна Ю. Зростання вартості перевезень морським транспортом як драйвер глобальних інфляційних процесів // Галицький економічний вісник, Тернопіль. 2025. Том 94. № 3. С. 16–28. |
Bibliographic citation (APA): | Alekseievska, H., Yakubovskiy, S., & Pichuhina, Y. (2025). Zrostannia vartosti perevezen morskym transportom yak draiver hlobalnykh infliatsiinykh protsesiv [The rising cost of maritime transport as a driver of global inflationary processes]. Galician economic journal, 94(3), 16-28. TNTU. [in Ukrainian]. |
Bibliographic citation (CHICAGO): | Alekseievska H., Yakubovskiy S., Pichuhina Y. (2025) Zrostannia vartosti perevezen morskym transportom yak draiver hlobalnykh infliatsiinykh protsesiv [The rising cost of maritime transport as a driver of global inflationary processes]. Galician economic journal (Tern.), vol. 94, no 3, pp. 16-28 [in Ukrainian]. |
Is part of: | Галицький економічний вісник, 3 (94), 2025 Galician economic journal, 3 (94), 2025 |
Journal/Collection: | Галицький економічний вісник |
Issue: | 3 |
Volume: | 94 |
発行日: | 19-6月-2025 |
Submitted date: | 2-5月-2025 |
Date of entry: | 18-8月-2025 |
出版者: | ТНТУ TNTU |
Place of the edition/event: | Тернопіль Ternopil |
DOI: | https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2025.03.016 |
UDC: | 656.61 338.23 339.564 |
キーワード: | морський транспорт фрахтові ставки інфляція контейнерні перевезення суховантажна торгівля танкерні перевезення транспортно-логістичні системи міжнародна торгівля геополітичні ризики фінансова стабільність Maritime transport freight rates inflation container transportation dry bulk trade tanker shipping transport and logistics systems international trade geopolitical risks financial stability |
Number of pages: | 13 |
Page range: | 16-28 |
Start page: | 16 |
End page: | 28 |
抄録: | Здійснено комплексний аналіз взаємозв’язку між вартістю морських перевезень,
динамікою фрахтових ставок та глобальними інфляційними процесами. Особливу увагу приділено
виявленню механізмів передавання змін у транспортно-логістичних витратах на загальний рівень цін
у світовій економіці. На основі порівняльного аналізу індексів SCFI, CCFI (контейнерні перевезення),
BDI (суховантажні перевезення), BDTI та BCTI (танкерні перевезення) простежено кореляцію між
фрахтовими ставками і цінами на імпортовані товари в різних макрорегіонах. Дослідження показує,
що підвищення фрахтових ставок швидко передається на ціни імпортованих товарів, формуючи
інфляційний тиск, який особливо відчутний у країнах, залежних від морської торгівлі. Найбільш
чутливими до змін у фрахтових ставках є країни, економіки яких критично залежать від морського
імпорту: це малі острівні держави, найменш розвинені країни, а також ті, що не мають доступу до
альтернативних транспортних коридорів. У цих країнах транспортні витрати можуть
перевищувати 10% вартості імпорту. Досліджено вплив глобальних кризових подій – пандемії
COVID-19, повномасштабної війни в Україні, збройних нападів у Червоному морі, збоїв у
функціонуванні Панамського каналу – на стан морської логістики, довжину маршрутів, витрати на
паливо та страхування. Це, у свою чергу, призвело до різкого зростання індексів SCFI і CCFI, які
досягали історичних максимумів у 2021–2022 роках. За оцінками Міжнародного валютного фонду,
подвоєння вартості морських перевезень спричиняє підвищення глобального індексу споживчих цін
(CPI) на 0,7 в. п., що є зіставним із впливом зростання світових цін на нафту або продовольство.
Водночас інфляційний ефект від зміни фрахтових ставок є триваливішим і стійкішим. Пік
фрахтових тарифів у 2021 році додав приблизно 2% до глобальної інфляції 2022 року. У дослідженні
наголошено, що геоекономічна нестабільність призводить не лише до подорожчання перевезень, а й
до перебудови торговельних маршрутів, що вимагає від урядів і бізнесу адаптивності та гнучкості у
плануванні логістики. Крім того, наголошено на важливості міжнародної співпраці у сфері
регулювання транспортно-логістичних потоків, що дозволить пом’якшити інфляційні коливання та
забезпечити стабільність світової торгівлі. У висновках статті наголошено на необхідності
розроблення інтегрованої політики у сфері морських перевезень, яка враховуватиме як економічні,
так і екологічні виклики, а також підвищення ролі морської інфраструктури як критичного елемента
глобальної економічної безпеки The article comprehensively analyzes the interrelationship between maritime transport costs, the dynamics of freight rates, and global inflationary processes. Special attention is given to identifying the transmission mechanisms through which transportation and logistics expenses changes affect the overall price level in the global economy. Based on a comparative analysis of key indices – SCFI and CCFI (container shipping), BDI (dry bulk), and BDTI and BCTI (tanker shipping) – the study traces correlations between freight rate fluctuations and import prices across different macro-regions. The findings demonstrate that rising freight rates rapidly transmit to import prices, generating inflationary pressure, particularly in countries dependent on seaborne trade. The most sensitive to these changes are small island developing states, least developed countries, and those lacking access to alternative transport corridors, where transport costs may exceed 10% of total import value. The study also investigates the impact of recent global crises – COVID-19, the full-scale war in Ukraine, armed attacks in the Red Sea, and disruptions in the Panama Canal –on maritime logistics, route distances, fuel expenses, and insurance rates. These factors led to a sharp surge in SCFI and CCFI indices, reaching historic highs in 2021–2022. According to the International Monetary Fund, a doubling of maritime transport costs results in a 0.7 percentage point increase in the global consumer price index (CPI), comparable to the impact of rising oil or food prices. However, the inflationary effect of freight rate fluctuations tends to be more persistent and prolonged. For instance, the peak in freight tariffs in 2021 added approximately 2% to global inflation in 2022. The research emphasizes that geo-economic instability drives transportation costs and forces a reconfiguration of trade routes, requiring governments and businesses to adopt flexible and adaptive logistics strategies. Moreover, the study highlights the importance of international cooperation in regulating transport and logistics flows to mitigate inflation volatility and ensure global trade stability. The conclusions underscore the need to develop an integrated maritime transport policy that addresses both economic and environmental challenges while strengthening maritime infrastructure as a critical component of global economic security |
URI: | http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/49956 |
ISSN: | 2409-8892 |
Copyright owner: | © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2025 |
URL for reference material: | https://www.imf.org/en/Blogs/Articles/2022/03/28/how-soaring-shipping-costs-raise-prices-around-the-world https://unctad.org/rmt2022 https://unctad.org/system/files/official-document/rmt2024ch3_en.pdf https://doi.org/10.1016/j.jimonfin.2022.102771 https://doi.org/10.1016/j.trip.2023.100985 https://doi.org/10.2139/ssrn.4012154 https://doi.org/10.32782/business-navigator.77-34 http://www.business-navigator.ks.ua/journals/2024/77_2024/36.pdf https://doi.org/10.56197/2786-5827/2024-3-2-2 https://ssrn.com/abstract=5075380 https://unctad.org/system/files/official-document/rmt2024_en.pdf https://en.macromicro.me/charts/947/commodity-ccfi-scfi https://www.ronsped.it/the-impact-of-transport-costs-on-prices-and-inflation http://sisi.gstta.org/index.php?c=article&id=23933 https://tradingeconomics.com/ https://doi.org/10.12988/imf.2014.4473 https://en.macromicro.me/charts/946/world-baltic-dirty-clean-tanker-index https://www.statista.com/statistics/256598/global-inflation-rate-compared-to-previous-year/ https://cepr.org/voxeu/columns/shipping-costs-are-important-and-understudied-driver-global-inflation https://tradingeconomics.com/commodity/baltic |
References (Ukraine): | 1. International Monetary Fund (IMF). How Soaring Shipping Costs Raise Prices Around the World. Веб сторінка. URL: https://www.imf.org/en/Blogs/Articles/2022/03/28/how-soaring-shipping-costs-raise-prices-around-the-world (дата звернення: 30.04.2025). 2. UNCTAD. Review of Maritime Transport 2022. Веб сторінка. URL: https://unctad.org/rmt2022 (дата звернення: 30.04.2025). 3. UNCTAD. Review of Maritime Transport 2024: Chapter 3. URL: https://unctad.org/system/files/official-document/rmt2024ch3_en.pdf (дата звернення: 30.04.2025). 4. Сarrière-Swallow Y., Deb P., Furceri D., Jiménez D., Ostry J. D. Shipping Costs and Inflation. Journal of International Money and Finance. 2023. Vol. 130. 102771. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jimonfin.2022.102771 5. Ferrari E., Christidis P., Bolsi P. The Impact of Rising Maritime Transport Costs on International Trade: Estimation Using a Multi-Region General Equilibrium Model. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives. 2023. Vol. 22. 100985. DOI: https://doi.org/10.1016/j.trip.2023.100985 6. Michail N., Melas K., Cleanthous L. The Relationship Between Shipping Freight Rates and Inflation in the Euro Area. International Economics. 2022. Vol. 172 (14). DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4012154 7. Пічугіна Ю. В., Алексеєвська Г. С., Кочарян В. Г. Глобальні тенденції розвитку морського транспорту. Бізнес-навігатор. 2024. № 77. С. 34. Doi: https://doi.org/10.32782/business-navigator.77-34. URL: http://www.business-navigator.ks.ua/journals/2024/77_2024/36.pdf (дата звернення: 30.04.2025). 8. Лайко О. І., Алексеєвська Г. С., Михайленко В. І. Методика оцінки потужностей портової інфраструктури водного транспорту України у сучасному бізнес-середовищі. Науковий вісник Міжнародної асоціації науковців. Серія: економіка, управління, безпека, технології. 2024. Т. 3. № 2. С. 1–15. Doi: https://doi.org/10.56197/2786-5827/2024-3-2-2. 9. Konstantinos M., Nektarios M. CO2 Emission Prices, Freight Costs, and Inflation: Some Early Evidence. 2024. SSRN. URL: https://ssrn.com/abstract=5075380 (дата звернення: 30.04.2025). 10. UNCTAD. Review of Maritime Transport 2024. URL: https://unctad.org/system/files/official-document/rmt2024_en.pdf (дата звернення: 30.04.2025). 11. MacroMicro. China Containerized Freight Index (CCFI) & Shanghai Containerized Freight Index (SCFI). Веб сторінка. URL: https://en.macromicro.me/charts/947/commodity-ccfi-scfi (дата звернення: 30.04.2025). 12. Ronsped. The Impact of Transport Costs on Prices and Inflation. Веб сторінка. URL: https://www.ronsped.it/the-impact-of-transport-costs-on-prices-and-inflation (дата звернення: 30.04.2025). 13. SISI. Analysis: Shipping Costs and Their Influence on Global Inflation. Веб сторінка. URL: http://sisi.gstta.org/index.php?c=article&id=23933 (дата звернення: 30.04.2025). 14. Trading Economics. Baltic Exchange Dry Index. Веб сторінка. URL: https://tradingeconomics.com/ commodity/baltic (дата звернення: 30.04.2025). 15. Lin Y.-J., Wang C.-C. The Dynamic Analysis of Baltic Exchange Dry Index. International Mathematical Forum. 2014. Vol. 9. No. 17. P. 803–823. DOI: https://doi.org/10.12988/imf.2014.4473 16. MacroMicro. World Baltic Dirty & Clean Tanker Index. Веб сторінка. URL: https://en.macromicro.me/charts/946/world-baltic-dirty-clean-tanker-index (дата звернення: 30.04.2025). 17. Statista. Global Inflation Rate Compared to Previous Year. Веб сторінка. URL: https://www.statista.com/statistics/256598/global-inflation-rate-compared-to-previous-year/ (дата звернення: 30.04.2025). 18. CEPR. Shipping Costs Are an Important and Understudied Driver of Global Inflation. VoxEU Column. URL: https://cepr.org/voxeu/columns/shipping-costs-are-important-and-understudied-driver-global-inflation (дата звернення: 30.04.2025). |
References (International): | 1. International Monetary Fund (IMF). How Soaring Shipping Costs Raise Prices Around the World. Web page. Available at: https://www.imf.org/en/Blogs/Articles/2022/03/28/how-soaring-shipping-costs-raise-prices-around-the-world (accessed: 30 April 2025). 2. UNCTAD. Review of Maritime Transport 2022. Web page. Available at: https://unctad.org/rmt2022 (accessed: 30 April 2025). 3. UNCTAD. Review of Maritime Transport 2024: Chapter 3. Available at: https://unctad.org/system/files/official-document/rmt2024ch3_en.pdf (accessed: 30 April 2025). 4. Carrière-Swallow Y., Deb P., Furceri D., Jiménez D., Ostry J. D. (2023) Shipping Costs and Inflation. Journal of International Money and Finance, 130, 102771. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jimonfin.2022.102771 5. Ferrari E., Christidis P., Bolsi P. (2023) The Impact of Rising Maritime Transport Costs on International Trade: Estimation Using a Multi-Region General Equilibrium Model. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 22, 100985. DOI: https://doi.org/10.1016/j.trip.2023.100985 6. Michail N., Melas K., Cleanthous L. (2022) The Relationship Between Shipping Freight Rates and Inflation in the Euro Area. International Economics, 172 (14). DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4012154 7. Pichuhina Y. V., Alekseevska H. S., Kocharian V. H. (2024) Globalni tendentsii rozvytku morskoho transportu [Global trends in the development of maritime transport]. Biznes-navigator, no. 77, pp. 34. Doi: https://doi.org/10.32782/business-navigator.77-34. 8. Laiko O. I., Alekseevska H. S., Mykhailenko V. I. (2024) Metodyka otsinky potuzhnostei portovoi infrastruktury vodnoho transportu Ukrainy [Methodology for assessing the capacity of Ukraine’s water transport port infrastructure]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoi asotsiatsii naukovtsiv, no. 3 (2), pp. 1–15. Doi: https://doi.org/10.56197/2786-5827/2024-3-2-2. 9. Konstantinos M., Nektarios M. (2024) CO2 Emission Prices, Freight Costs, and Inflation: Some Early Evidence. SSRN. Doi: https://ssrn.com/abstract=5075380 10. UNCTAD. Review of Maritime Transport 2024. Available at: https://unctad.org/system/files/official-document/rmt2024_en.pdf (accessed: 30 April 2025). 11. MacroMicro. China Containerized Freight Index (CCFI) & Shanghai Containerized Freight Index (SCFI). Web page. Available at: https://en.macromicro.me/charts/947/commodity-ccfi-scfi (accessed: 30 April 2025). 12. Ronsped. The Impact of Transport Costs on Prices and Inflation. Web page. Available at: https://www.ronsped.it/the-impact-of-transport-costs-on-prices-and-inflation (accessed: 30 April 2025). 13. SISI. Analysis: Shipping Costs and Their Influence on Global Inflation. Web page. Available at: http://sisi.gstta.org/index.php?c=article&id=23933 (accessed: 30 April 2025). 14. Trading Economics. Baltic Exchange Dry Index. Web page. Available at: https://tradingeconomics.com/commodity/baltic (accessed: 30 April 2025). 15. Lin Y.-J., Wang C.-C. (2014) The Dynamic Analysis of Baltic Exchange Dry Index. International Mathematical Forum, vol. 9, no. 17. pp. 803–823. DOI: https://doi.org/10.12988/imf.2014.4473 16. MacroMicro. World Baltic Dirty & Clean Tanker Index. Web page. Available at: https://en.macromicro.me/charts/946/world-baltic-dirty-clean-tanker-index (accessed: 30 April 2025). 17. Statista. Global Inflation Rate Compared to Previous Year. Web page. Available at: https://www.statista.com/statistics/256598/global-inflation-rate-compared-to-previous-year/ (accessed: 30 April 2025). 18. CEPR. Shipping Costs Are an Important and Understudied Driver of Global Inflation. VoxEU Column. Available at: https://cepr.org/voxeu/columns/shipping-costs-are-important-and-understudied-driver-global-inflation (accessed: 30 April 2025). |
Content type: | Article |
出現コレクション: | Галицький економічний вісник, 2025, № 3 (94) |
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
GEJ_2025v94n3_Alekseievska_H-The_rising_cost_of_maritime_16-28.pdf | 4,48 MB | Adobe PDF | 見る/開く | |
GEJ_2025v94n3_Alekseievska_H-The_rising_cost_of_maritime_16-28__COVER.png | 1,21 MB | image/png | 見る/開く |
このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。