このアイテムの引用には次の識別子を使用してください: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/49625
タイトル: Дослідження вербальної і фізичної агресії в підлітковому та ранньому юнацькому віці
その他のタイトル: Research on verbal and physical aggression in adolescence and early adulthood
著者: Стеців, Ярослав Романович
Stetsiv, Yaroslav
Bibliographic description (Ukraine): Стеців Я. Р. Дослідження вербальної і фізичної агресії в підлітковому та ранньому юнацькому віці : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра : спец. 053- психологія / наук. кер. І. М. Періг. Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2025. 76 с
Stetsiv Ya. R. Research of verbal and physical aggression in adolescence and early youth: work for obtaining a bachelor's degree: speciality 053- psychology / scientific director I. M. Perih. Ternopil: Ivan Pulyuy Ternopil National Technical University, 2025. 76 p.
Conference/Event: 76
発行日: 25-6月-2025
Submitted date: 25-6月-2025
Date of entry: 8-7月-2025
出版者: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Country (code): UA
Place of the edition/event: ТНТУ
Supervisor: Періг, Ірина Мирославівна
Perig, Iryna
UDC: 159.9
キーワード: вербальна агресія
verbal aggression
фізична агресія
physical aggression
підлітки
adolescents
тривожність
anxiety
самореалізація
self-realization
抄録: Стеців Я. Дослідження вербальної і фізичної агресії в підлітковому та ранньому юнацькому віці. Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня «бакалавр». ТНТУ, факультет економіки та менеджменту, кафедра психології; науковий керівник: кандидат психологічних наук, доцент Періг І. М. Тернопіль, 2025. 76 с. Робота складається зі вступу, чотирьох розділів, висновків, списку використаних джерел (44 найменувань), 3 додатків. Робота викладена на 76 сторінках друкованого тексту, вміщує 3 таблиці та 9 рисунків. У кваліфікаційній роботі описується проблема агресивної поведінки сучасних підлітків як форма самовираження, бажання бути дорослим та потреба у привертанні уваги. Визначено, що вербальна агресія – це форма агресивної поведінки, що проявляється через слова, мову або тон спілкування. Вона не має фізичного впливу, але може завдавати психологічної шкоди. Прикладами вербальної агресії є: образи, лайка, приниження, погрози, сарказм, цинізм, наказовий стиль розмови, перебивання, зневажливі коментарі. Стосовно фізичної агресії, то це форма агресивної поведінки, яка проявляється у використанні фізичної сили з метою завдати шкоди іншій людині, тварині або об'єкту. Вона може бути прямою (удари, штовхання, нанесення тілесних ушкоджень) або непрямою (пошкодження речей, належних іншій людині). Узагальнюючи результати аналізу чим викликані проблеми сучасних підлітків та юнаків, можемо зробити висновок, що це – нерозуміння себе, труднощі у комунікації з батьками та вчителями, неадекватна самооцінка (завищена та занижена), Інтернет-залежність, протест проти правил та форма самозахисту. Найважливішим джерелом підтримки для підлітків та юнаків є наявність друзів — це зазначили 81,3% опитаних, що підкреслює значення дружби та прийняття у цьому віці, оскільки це період інтимно-особистісного спілкування з ровесниками. Статистично доведено, що чим вищий рівень агресивності у підлітків та юнаків, тим нижчою є його здатність адаптуватися в сім’ї та вищим – рівень ворожості. І навпаки — зниження агресивності супроводжується кращою сімейною адаптацією та меншою ворожістю. Результати свідчать про те, що агресивні підлітки менш адаптовані до сімейного середовища, частіше сприймають стосунки з близькими як неблагополучні. Менш агресивні, натомість, демонструють вищий рівень пристосованості та краще сприймають родинну атмосферу. Розроблена психологічна програма зниження агресивності у підлітковому та юнацькому віці ґрунтується на системному та цілісному підході до формування емоційного інтелекту, розвитку соціальних навичок і покращення саморегуляції поведінки.
Stetsiv Y. Research on verbal and physical aggression in adolescence and early adulthood . Qualification work for obtaining the bachelor's degree. Ivan Pulyu State Technical University, Faculty of Economics and Management, Department of Psychology; supervisor: candidate of psychological sciences, associate professor Perig I. M. Ternopil, 2025. 76 p. The work consists of an introduction, four chapters, conclusions, a list of sources used (44 names), 3 appendices. The work is presented on 65 pages of printed text, contains 6 tables and 6 figures. The qualification work describes the problem of aggressive behavior of modern adolescents as a form of self-expression, the desire to be an adult and the need to attract attention. It is determined that verbal aggression is a form of aggressive behavior that manifests itself through words, language or tone of communication. Regarding physical aggression, it is a form of aggressive behavior that manifests itself in the use of physical force with the aim of harming another person, animal or object. It can be direct (hitting, pushing, causing bodily harm) or indirect (damaging things belonging to another person). Summarizing the results of the analysis of what causes the problems of modern teenagers and young men, we can conclude that these are: a lack of understanding of oneself, difficulties in communicating with parents and teachers, inadequate self-esteem (overestimated and underestimated), Internet addiction, protest against rules, and a form of self-defense. The most important source of support for adolescents and young men is having friends — this was noted by 81.3% of respondents, which emphasizes the importance of friendship and acceptance at this age, as this is a period of intimate and personal communication with peers. It has been statistically proven that the higher the level of aggression in adolescents and young men, the lower their ability to adapt in the family and the higher the level of hostility. And vice versa, a decrease in aggressiveness is accompanied by better family adaptation and less hostility.
記述: Аналіз проблеми агресивність сучасної молоді засвідчив, що вона може бути пов’язана не лише з потребою вивільнити негативні емоції, заподіяти шкоди іншому, але і заявити про себе, самовиразитися, звернути увагу на свої потреби, бажання захищати свої кордони, сигналізувати про зміни ставлення та настрою, бути дорослим, гостро реагувати на обставини, продемонструвати протест тощо. Узагальнено, що агресія – це феномен, який має подвійне забарвлення. З одного боку, пов’язаний з негативним ставлення до інших людей або об’єктів з метою завдати їм шкоду, а з іншого боку, як форма реагування в загрозливих обставинах, провокована інстинктом виживання та самозбереження та спосіб заявити про себе та форма інформування про свої потреби. Передумови агресивної поведінки можна виокремити в особливостях зростання, виховання та соціального впливу, відповідях на питання чи діти піддаються домашньому насильству. Часто агресивність є наслідком неуважного ставлення до дитини, нехтування її базовими потребами, ігнорування нею у комунікації, близькості, уваги, визнання, тобто причиною агресивності можуть бути різноманітні психологічні травми, які пов’язані із холодністю батьків, залякуванням, погрозами, образами. Особливо агресивні прояви є помітні у підлітковому та молодшому юнацькому віці, який є періодом активного становлення особистості, бажання заявити про себе, відстояти свої кордони, проявити індивідуальність, захистити своє прагнення до несхожості, бути почутим та прийнятим. Вербальна агресія – це форма агресивної поведінки, що проявляється через слова, мову або тон спілкування. Вона не має фізичного впливу, але може завдавати психологічної шкоди. Прикладами вербальної агресії є: образи, лайка, приниження, погрози, сарказм, цинізм, наказовий стиль розмови, перебивання, зневажливі коментарі. Фізична агресія – це форма агресивної поведінки, яка проявляється у використанні фізичної сили з метою завдати шкоди іншій людині, тварині або 1 об'єкту. Вона може бути прямою (удари, штовхання, нанесення тілесних ушкоджень) або непрямою (пошкодження речей, належних іншій людині). Проведення діагностичного експерименту стало можливим завдяки апробації трьох методів дослідження: авторського анкетування, методики «Діагностика показників та форм агресії», яка адаптована вченими А. Басса та А. Дарки, методики дослідження соціально-психологічної адаптації Р. Даймонда і К. Роджерса. За результатами анкетування, більшість підлітків та юнаків оцінюють свій емоційний стан на оцінку «задовільно», що свідчить про потребу його покращити та надати підтримку у пошуку психоемоційних ресурсів. Причиною такого стану є високий показник роздратованості, протесу, негативізму, складних стосунків з ровесниками, педагогами та батьками, складними процесами особистісного розвитку. Юнаки більш спокійно реагують на зауваження дорослих, що свідчить про більше врівноважені процеси гальмування та збудження, про їхній більш злагоджений анатомо-фізіологічний розвиток. З метою самоствердження, як юнаки, так і підлітки використовують лайливі слова, близько 20% респондентів. Підвищення голосу як показник вербальної агресії, орієнтовно використовують18% молодих людей. Орієнтовно 16% підлітків застосовують фізичну агресію та мають потребу контролювати свої агресивні поведінкові прояви. Це тривожний сигнал, що може свідчити про наявність агресивних моделей поведінки в окремих молодіжних колах. Стосовно юнаків, то 11,7% дали ствердну відповідь на запитання. Це може свідчити про більш стриману та виважену поведінку та кращий рівень самоконтролю. Причиною негативізму є нерозуміння у спілкуванні з батьками — це може бути наслідком різних поглядів або труднощів у встановленні емоційного контакту. Більшість опитаних молоді зазначили, що мають багато друзів і легко знаходять спільну мову з однолітками, що свідчить про високий рівень соціальної адаптації та комунікативних навичок. З відповідей зрозуміло, що соціально- 1 психологічна адаптованість залежить від прийняття себе та прийняття інших, рівня ворожості, негативізму. Важливою темою особистісного розвитку в період дорослішання є емоційний самоконтроль та необхідність розвитку навичок управління емоціями. Найбільше юнаків трактують ненормативну лексику як: самовираження, тобто спосіб проявити себе, бути почутим, виділитись; агресивну реакцію — це свідчить про можливі труднощі з конструктивним вираженням емоцій; інструмент групової належності - прагнення бути «своїм» у певному колі. Узагальнюючи результати аналізу чим викликані проблеми сучасних підлітків та юнаків, можемо зробити висновок, що це – нерозуміння себе, труднощі у комунікації з батьками та вчителями, неадекватна самооцінка (завищена та занижена), Інтернет-залежність, протест проти правил та форма самозахисту. Найважливішим джерелом підтримки для підлітків та юнаків є наявність друзів — це зазначили 81,3% опитаних, що підкреслює значення дружби та прийняття у цьому віці, оскільки це період інтимно-особистісного спілкування з ровесниками. Статистично доведено, що чим вищий рівень агресивності у підлітків та юнаків, тим нижчою є його здатність адаптуватися в сім’ї та вищим – рівень ворожості. І навпаки — зниження агресивності супроводжується кращою сімейною адаптацією та меншою ворожістю. Отже, результати свідчать про те, що агресивні підлітки менш адаптовані до сімейного середовища, частіше сприймають стосунки з близькими як неблагополучні. Менш агресивні, натомість, демонструють вищий рівень пристосованості та краще сприймають родинну атмосферу. Розроблена психологічна програма зниження агресивності у підлітковому та юнацькому віці ґрунтується на системному та цілісному підході до формування емоційного інтелекту, розвитку соціальних навичок і покращення саморегуляції поведінки. Її реалізація спрямована не лише на подолання зовнішніх проявів агресії, а й на трансформацію внутрішніх установок та формування конструктивних стратегій реагування у фруструючих ситуаціях. Програма 1 базується на принципах індивідуалізації, науковості, гнучкості та взаємодії з соціальним оточенням підлітка, а її структура охоплює ключові напрями превенції, корекції та розвитку. Застосування соціально-психологічного тренінгу в межах програми дає можливість формувати у підлітків емпатію, асертивність, навички подолання конфліктів та самоконтролю. Таким чином, реалізація програми не лише сприяє зниженню рівня агресивної поведінки, але й підвищує рівень соціальної адаптації, покращує емоційне самопочуття, зміцнює міжособистісні зв’язки, сприяє самопізнанню й особистісному зростанню молодої людини.
Content: ВСТУП 4 РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНЕ ВИВЧЕННЯ ПРОБЛЕМИ АГРЕСИВНОСТІ У ПІДЛІТКОВОМУ ТА РАННЬОМУ ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ 8 1.1. Поняття «агресії» та «агресивності» у працях вітчизняних та зарубіжних вчених 8 1.2. Соціальні фактори виникнення агресивної поведінки 17 1.3. Психологічні детермінанти агресивних проявів у період дорослішання 19 1.4. Прояви вербальної та фізичної агресії у підлітковому та юнацькому віці 22 Висновок до розділу І 23 РОЗДІЛ ІІ. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ АГРЕСИВНОСТІ ПІДЛІТКІВ ТА ЮНАКІВ 25 2.1. Організація емпіричного дослідження 25 2.2. Діагностичний етап вивчення агресивності та інтерпретація результатів дослідження 27 Висновок до розділу ІІ 45 РОЗДІЛ ІІІ. ПСИХОЛОГІЧНА ПРОГРАМА ЗНИЖЕННЯ АГРЕСИВНОСТІ У ПІДЛІТКОВОМУ ТА ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ 48 3.1. Методологічні аспекти розробки психологічної програми подолання агресивності 48 3.2. Соціально-психологічний тренінг як психокорекційний метод подолання агресивності особистості 51 Висновок до розділу ІІІ 57 РОЗДІЛ IV. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ, ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ 58 4.1. Соціальні небезпеки у життєдіяльності сучасних підлітків: куріння, алкоголізм, наркоманія 58 4.2. Попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення 63 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 70 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 73 ДОДАТКИ 77
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/49625
Copyright owner: Стеців Ярослав Романович
References (Ukraine): 1. Авадані, В. А. Стратегії поведінки дітей щодо проявів жорстокості. Право і сусп-во. 2014. № 6-1. C. 164-169.
2. Аверин В.А. Психологія дітей та підлітків: навчальний посібник. Харків: 2008. 379 с. 3. Агресія дітей та підлітків: Навчальний посібник. Укл. Платонова Н.М. Київ: Академвидав, 2004. 336 с.
3. Агресія дитини як наслідок травматичної події // Практ. психолог : Дитячий садок. 2015. № 4. С. 53-54.
4. Амплєєва О.М., Божко О.О. Особливості прояву вербальної агресії сучасною молоддю. Габітус. Випуск 32. 2021. С. 61-65.
5. Андрєєва, О. Підлітки, схильні до девіантної поведінки : програма соціально-психологічного супроводу. Психолог. 2014. № 1 (529). С. 4-28.
6. Андрєєнкова В. Л., Мельничук В. О., Калашник О. А. Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід: методичний посібник. Київ, 2019. 132 с.
7. Антонян Ю.М. Жорстокість у нашому житті. Київ: ІНФРА, 1995. 318с.
8. Байда С. П. Фактори агресивності у ранній юності – теоретичний аналіз. «Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія». Київ : «Гельветика». 2022. Том 33 (72) № 2. С. 128-132.
9. Барановська М.В., Гуріна З.В. Психологічні чинники впливу агресії у підлітків. Перспективи розвитку сучасної психології: збірник наукових праць, 2021. С. 13–18.
10. Бичковська Г. Агресивна дитина : запобігання та обмеження проявів. Психолог. Шк. світ. 2018. № 5-6 (629-630). С. 32-35.
11. Брецко, І.І., Буртин, М.І., Бучмей, І.І. Вплив стосунків у сім’ї на агресивність у дітей. Збірник тез доповідей за матеріалами Міжнародної науково-практичної конференції. Становлення особистості професіонала у постковідному просторі (12-13 травня 2022 р., м. Мукачево). Мукачево : Видавничий дім МСУ. 2022. С. 26-28.
12. Варій М.Й. Загальна психологія: підручник для студ. психол. і педагог. Спеціальностей. [2-ге видан., випр.і доп.]. К.: Центр учбової літератури, 2007. 968 с.
13. Василенко І. А., Тарарака І. С. Агресивність та особливості статусного положення підлітків. Традиції та новації сучасної освіти в Україні. Наука і освіта. №3. 2013 С.44-46. УДК: 159.922. URL http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/12158/1/Vasylenko.pdf.
14. Володарська, Н.Д., & Когут, О.О. (2017). Прояви агресії як психологічний захист особистості в кризових ситуаціях. Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools, 1(19), 9–20.
15. Гребінь Н.В. Федчун М.Ю. Особливості агресивної поведінки підліткив із підвищеним рівнем переживання страхів. Психологія особистості. 2020. С. 119-124. URL : http://habitus.od.ua/journals/2020/15-2020/21.pdf
16. Дубровська Є. Ясеновська М., Алєксєєнко М. Насильство в школі: аналіз проблеми та допомога, якої потребують діти та вчителі у її розв’язанні. Київ, 2009. 34 с.
17. Журавель Т.В. Попередження агресивної поведінки підлітків як наслідку насильства і сім’ї. Запоріжжя: НЗУ, 2014. С.26-28.
18. Журат Ю.В. Особливості дитячо-батьківських взаємин, що впливають на формування агресивної поведінки у дошкільному віці. Матеріали науково-практичної конференції «Особистість у просторі проблем ХХІ століття» (м. Київ, 5 лютого 2020 р.). (с. 46-48). Київ : Національний університет «Києво-Могилянська академія». 2020.
19. Карпінська Т. Основні методи та прийоми попередження і контролю агресивної поведінки. Психологія і суспільство. 2010. №4. С. 104-110.
20. Качанова Ю.В. Агресивність та агресія як соціологічні категорії. Наукові праці. Соціологія. Випуск 133. Том 146. С.50-54
21. Мізерна О. О. Психологічні особливості прояву агресії у дітей підліткового віку. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата 1 психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 педагогічна та вікова психологія. Київ. 2005. 24 с.
22. Павелків В. Р. Агресія як феномен сучасності в системах молодіжних субкультур. Проблеми сучасної психології. 2016. Вип. 31. С. 293-303. URL. : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pspl_2016_31_26.
23. Павелків В.Р. Специфіка прояву агресії та деструктивної поведінки в підлітковому віці. Проблеми сучасної психології. 2015. Вип. 30. С. 483-494.
24. Павелків Р.В. Вікова психологія: підручник для студентів вищих навчальних закладів, К.: Кондор, 2011. С. 468.
25. Поліщук В.М. Вікова та педагогічна психологія [Текст]: Навчально-методичний посібник. Суми: ВТД «Університетська книга», 2007. 330 с.
26. Попелюшко Р., Бабич А. Теоретичний аналіз впливу життєвих обставин на прояви агресивної поведінки. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки. Випуск 21 (66). 2023. С. 61-69.
27. Превенція агресивності та насилля в освітньому середовищі : [методичні рекомендації] / [Дроздов О. Ю., Живолуп Л. В., Ніжинська О. В., Сухенко Я. В.,] ; за ред. Я. В. Сухенко. Полтава : ПОІППО, 2011. 80 с.
28. Психопрофілактика агресивної поведінки здобувачів освіти в умовах сьогодення: збірник тез доповідей за матеріалами Всеукраїнського наукового полілогу (м. Черкаси, 24 жовтня 2023 р). / за ред. П.В. Теслюка. Черкаси: КНЗ «ЧОІПОПП ЧОР», 2023. 88 с. (Електронна книга).
29. Слюсар В.М. Поняття «агресія» у предметному полі соціальної філософії в контексті дослідження проблем насилля. Наукові записки Київського університету туризму, економіки і права. Серія: філософські науки / Гол. ред. В.С. Пазенок. К.: КУТЕП, 2014. Випуск 18. С. 68-79.
30. Сподобаєва, А. Д. Агресивність у підлітковому віці: причини, профілактика А.Д. Сподобаєва. Інсайт : психологічні виміри суспільства : матер. міжнар. конф./ ред. кол. : І. С. Попович, С. І. Бабатіна, І. Р. Крупник та ін. Херсон : ВД «Гельветика», 2019. Вип. 1(16). С. 264-266
31. Томчук С.М., Томчук М.І. Психологія тривоги, страху та агресії особистості в освітньому процесі: [монографія]. Вінниця: КВНЗ «ВАНО», 2018. 200 с.
32. Руденко Л.М. Процесуальні характеристики агресивної поведінки. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія, 2012. 21, 418-424.
33. Шевченко С.В. Психологічні особливості виникнення агресії особистості. Теорія і практика сучасної психології. 2018. № 5. С. 180-183.
34. Чолаку А. І. Соціально-педагогічна робота з профілактики агресивності учнів 111 молодшого підліткового віку : автореф. дип. роботи на здобуття освітнього ступеня «магістр»: спец. 231 «Соціальна робота». ЧНУ ім. Петра Могили. Миколаїв. 2020. 17 с.
35. Щербан Т.Д. Агресія як психологічний феномен у сучасному студентському середовищі. Міжнародний науковий журнал «Освіта і наука», 2022. 1(32), 113–119.
References (International): 36. Auslander, W., Sterzing, P., Threlfall, J., Gerke, D., & Edmond, T. (2016). Childhood Abuse and Aggression in Adolescent Girls Involved in Child Welfare: The Role of Depression and Posttraumatic Stress. J Child Adolesc Trauma, 9,1–10. doi: 10.1007/s40653-016-0090-3.
37. Berkowitz L. Weapons as Aggression Existing Stimulus, Journal of Personality and Social Psychology. 1997. № 7 Р. 133 – 138/
Content type: Bachelor Thesis
出現コレクション:053 — Психологія (бакалаври)

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
Авторська довідка Стеців Я..doc51,5 kBMicrosoft Word見る/開く
Бакалаврська Стеців.pdf1,35 MBAdobe PDF見る/開く


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。

管理ツール