Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/49427
Titolo: Вплив акцентуацій характеру на конфліктну поведінку студентів
Titoli alternativi: The influence of character accentuations on students' conflict behavior
Autori: Мисанюк, Юлія Володимирівна
Mysaniuk, Yulia
Affiliation: ТНТУ
Bibliographic description (Ukraine): Мисанюк Ю. В. Вплив акцентуацій характеру на конфліктну поведінку студентів : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра : спец. 053- психологія / наук. кер. І. М. Періг. Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2024. 85 с.
Bibliographic reference (2015): Mysanyuk Yu. V. The influence of character accentuations on students' conflict behavior: work for obtaining a bachelor's degree: speciality 053- psychology / scientific supervisor I. M. Perih. Ternopil: Ivan Pulyuy Ternopil National Technical University, 2024. 85 p.
Data: 25-giu-2025
Submitted date: 25-giu-2025
Date of entry: 2-lug-2025
Editore: ТНТУ
Country (code): UA
Place of the edition/event: Тернопільський націоналний технічний університет імені Івана Пулюя
Supervisor: Періг, Ірина Мирославівна
Perig, Iryna
UDC: 159.9
Parole chiave: акцентуація характеру
character accentuation
конфліктна поведінка
conflict behavior
студенти
students
стратегія конфліктної поведінки
conflict behavior strategy
strategy
psychocorrection
Page range: 85
Abstract: Мисанюк Ю.В. Вплив акцентуацій характеру на конфліктну поведінку студентів. Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня «бакалавр». ТНТУ імені Івана Пулюя, факультет економіки та менеджменту, кафедра психології; науковий керівник: кандидат психологічних наук, доцент Періг І. М. Тернопіль, 2025. 85 с. Мета дослідження – з’ясувати взаємозв’язок між типами акцентуацій характеру та схильністю до певних стратегій поведінки у конфліктних ситуаціях. Об’єктом дослідження є властивості і акцентуації характеру у студентів. Предметом дослідження є психологічні особливості конфліктної поведінки студентів з різними типами акцентуацій характеру. Робота складається із вступу, 4 основних розділів, висновків та переліку використаних джерел, які розміщені на 85 сторінках. В ній налічується 3 рисунки, 6 таблиць, перелік використаної літератури містить 35 найменувань. Кваліфікаційна робота присвячена дослідженню впливу акцентуацій характеру на конфліктну поведінку студентів. У теоретичному розділі розглянуто основні наукові підходи до розуміння акцентуацій (за К. Леонгардом, А. Личком) та типологій конфліктної поведінки (за К. Томасом і Т. Лірі). Проведено аналіз індивідуально-психологічних чинників, що зумовлюють вибір певної стратегії реагування у конфліктних ситуаціях. Емпіричне дослідження проводилося серед 35 студентів Тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя із використанням методик Леонгарда-Шмішека, Т. Лірі та Томаса-Кілманна. Результати засвідчили наявність статистично значущого зв’язку між типами акцентуацій та домінуючими стилями поведінки в конфлікті. На основі результатів розроблено психокорекційну програму, спрямовану на профілактику деструктивної конфліктної поведінки та розвиток конструктивного стилю взаємодії. Практична значущість дослідження полягає у можливості застосування отриманих даних у роботі психологів, викладачів і кураторів для покращення соціально-психологічного клімату в студентських колективах. У четвертому розділі висвітлені питання безпеки життєдіяльності та охорони праці, зокрема і у роботі психолога.
Mysaniuk Y.V. Influence of character accentuations on students' conflict behavior. Qualification work for the degree of bachelor. Ternopil Ivan Puluj National Technical University, Faculty of Economics and Management, Department of Psychology; supervisor: Candidate of Psychological Sciences, Associate Professor I. M. Perig Ternopil, 2025. 85 с. The purpose of the study is to find out the relationship between types of character accentuations and the tendency to certain behavioral strategies in conflict situations. The object of the study is the properties and accentuations of character in students. The subject of the study is the psychological features of conflict behavior of students with different types of character accentuations. The work consists of an introduction, 4 main chapters, conclusions and a list of references, which are placed on 85 pages. There are 3 figures, 6 tables, and the list of references includes 35 titles. The qualification work is devoted to the study of the influence of character accentuations on students' conflict behavior. The theoretical section considers the main scientific approaches to understanding accentuations (according to K. Leonhard, A. Lychko) and typologies of conflict behavior (according to K. Thomas and T. Leary). The author analyzes the individual psychological factors that determine the choice of a particular response strategy in conflict situations. The empirical study was conducted among 35 students of Ternopil National Technical University named after Ivan Puluj using the methods of Leonhard-Schmiszek, T. Leary and Thomas-Kilmann. The results showed a statistically significant relationship between the types of accentuations and the dominant styles of behavior in conflict. Based on the results, a psycho-correctional program aimed at preventing destructive conflict behavior and developing a constructive style of interaction has been developed. The practical significance of the study lies in the possibility of applying the data obtained in the work of psychologists, teachers and curators to improve the socio-psychological climate in student groups. The fourth chapter highlights the issues of life safety and labor protection, including in the work of a psychologist.
Descrizione: У процесі проведення дослідження було досягнуто головної мети – всебічно вивчено вплив акцентуацій характеру на конфліктну поведінку студентської молоді, виявлено характер зв’язку між типами акцентуацій і стилями поведінки у конфліктах, а також запропоновано практичні рекомендації щодо корекції та профілактики конфліктної поведінки. Робота має комплексний характер і включає теоретичний аналіз наукових джерел, емпіричне обстеження студентів, інтерпретацію результатів дослідження та розробку психокорекційної програми, що є практично значущою у сфері психологічного супроводу молоді в закладах вищої освіти. У теоретичній частині роботи з’ясовано, що акцентуації характеру, незважаючи на те, що залишаються у межах психологічної норми, є вагомим чинником, який зумовлює особливості поведінки в напружених соціальних ситуаціях, зокрема в конфліктах. Характерологічні риси, які у повсякденному житті не завжди мають виражений характер, під впливом стресогенних чинників або емоційного тиску можуть проявлятися з високою інтенсивністю і слугувати джерелом конфліктогенності. Вивчені типології акцентуацій, особливо в рамках концепцій К. Леонгарда, А. Личка та сучасних українських дослідників, дозволили встановити, що кожна акцентуація має свій емоційний і поведінковий «вектор», що впливає на способи реагування у міжособистісних суперечностях. Так, гіпертимні, демонстративні та збудливі особи схильні до експресивних реакцій і відкритої конфронтації, тоді як сенситивні, тривожні та циклотимні — до уникання конфліктів або пасивної форми їхнього переживання, що в майбутньому може накопичувати напругу та призводити до афективних зривів. Емпірична частина дослідження, проведена серед студентів Тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя, дозволила не лише підтвердити зазначені в теорії положення, а й виявити конкретні закономірності. За допомогою методик Леонгарда-Шмішека, Т. Лірі та Томаса-Кілманна було отримано дані, які засвідчили існування чітких кореляцій 78 між типом акцентуації та стратегією поведінки у конфлікті. Наприклад, студенти з гіпертимним типом переважно обирали стиль конкуренції, прагнули до домінування у групі, активно нав’язували свою думку, що часто провокувало суперечки. Збудливий тип, відзначаючись ригідністю і прагненням до контролю, також демонстрував жорсткий стиль реагування, не залишаючи простору для компромісу. Натомість тривожні або дистимні студенти частіше уникали конфліктних ситуацій, не висловлювали власну позицію відкрито, що створювало ілюзію згоди, але при цьому провокувало внутрішню напругу. Особливої уваги заслуговує демонстративний тип: такі особи прагнули уваги і схвалення, виявляли схильність до перебільшень, театральності у поведінці, маніпуляцій, що створювало додаткові труднощі у міжособистісному спілкуванні. Ці спостереження мають велике практичне значення, оскільки дають змогу прогнозувати стиль конфліктної поведінки на основі знання характерологічного профілю студента. Важливим підсумком стало усвідомлення того, що сама по собі акцентуація не є патологією — вона лише підвищує ймовірність певних моделей реагування в ситуаціях соціального напруження. Значно більш визначальними є рівень емоційної регуляції, здатність до рефлексії, розвиток комунікативних навичок та вміння контролювати емоції. Саме ці характеристики можуть нейтралізувати потенційно конфліктогенний вплив акцентуацій і сприяти конструктивному вирішенню суперечностей. На основі виявлених емпіричних зв’язків була розроблена психокорекційна програма для студентів із високим рівнем конфліктності, яка включає вправи на розвиток самосвідомості, емоційного інтелекту, навичок конструктивної комунікації. Особливо ефективними виявилися методи групової роботи: рольові ігри, дискусії, тренінги з асертивності, а також вправа «Влада», яка допомогла учасникам усвідомити, що істинна сила у конфлікті полягає не в тиску чи агресії, а в здатності чути, домовлятися і знаходити рішення, що влаштовують обидві сторони. Програма спрямована не на зміну характеру, а на розвиток вміння регулювати прояви акцентуйованих рис та конструктивно 79 виражати емоції. Таким чином, проведене дослідження підтвердило, що акцентуації характеру відіграють важливу роль у формуванні індивідуального стилю конфліктної поведінки студентів. Результати дозволяють зробити висновок, що ефективна профілактика конфліктності повинна враховувати не лише ситуативні фактори, а й глибинні особистісні характеристики. Психологічний супровід студентської молоді має бути комплексним і охоплювати як діагностичний, так і корекційний компонент. Важливим завданням практичної психології у цьому контексті є не лише зниження конфліктності, а й розвиток емоційної компетентності, соціальної чутливості та здатності до саморефлексії. Все це сприяє формуванню сприятливого психологічного клімату в освітньому середовищі, зниженню соціальної напруги, зростанню рівня комунікативної культури та психологічного благополуччя студентів.
Content: ВСТУП 4 РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ВПЛИВУ АКЦЕНТУАЦІЙ ХАРАКТЕРУ НА КОНФЛІКТНУ ПОВЕДІНКУ СТУДЕНТІВ 8 1.1. Теоретичні підходи до вивчення акцентуацій характеру в психології 8 1.2. Конфліктна поведінка як психологічне явище 11 1.3. Зв’язок між акцентуаціями характеру та конфліктною поведінкою в освітньому просторі студентства 18 Висновок до розділу І 23 РОЗДІЛ ІІ. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ АКЦЕНТУАЦІЙ ХАРАКТЕРУ НА КОНФЛІКТНУ ПОВЕДІНКУ СТУДЕНТІВ 25 2.1. Етапи проведення та характеристика основних методик дослідження 25 2.3. Аналіз отриманих емпіричних результатів 32 Висновок до розділу ІІ 47 РОЗДІЛ ІІІ. ПСИХОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ПРОФІЛАКТИКИ ТА КОРЕКЦІЇ КОНФЛІКТНОЇ ПОВЕДІНКИ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ.51 3.1. Методичні основи корекційної програми 51 3.2. Зміст корекційної програми 54 Висновок до розділу ІІІ 70 РОЗДІЛ ІV. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ, ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ 72 4.1. Психологічні аспекти безпеки життєдіяльності 72 4.2. Основи охорони праці психолога 74 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 77 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 80 ДОДАТКИ 84
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/49427
Copyright owner: Мисанюк Юлія Володимирівна
References (Ukraine): 1. Бех І. Д. Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади. Київ : Слово, 2019. 312 с.
2. Бондар Т. Соціальна адаптація студентської молоді: психологічний аспект. Психологія і суспільство, 2020. № 2.С. 56–61.
3. Бохонкова Ю.О.,Буровіна О.В. Взаємозв'язок акцентуацій характеру підлітків та їх поведінки в конфліктній ситуації: соціально психологічний аналіз. The 2nd International scientific and practical conference “Scientific achievements of modern society” (October 9-11, 2019) Cognum Publishing House, Liverpool, United Kingdom. 2019. с.27-31
4. Власова О. І., Марушкевич А. А. Основи психології та педагогіки : підручник. 2-ге вид., перероб. Київ : Знання, 2011. 333 с.
5. Гриськова Н. М. Асертивна поведінка особистості: теоретико- методологічний аналіз .Психологічні науки: проблеми і здобутки, 2020. № 3(28). С. 45–51.
6. Журавльова П.Л., Лучків В.З. Дослідження асертивних стратегій поведінки в умовах рекреації. Київ: Наука і освіта. 2016. № 9. С. 59-63.
7. Захарченко Т. А. Особливості прояву конфліктної поведінки у студентів із різними типами характеру: психологічний журнал, 2021.№ 4. С. 23– 29.
8. Клочко В., Федоренко О. Основи сучасної соціальної психології. Київ : Центр навчальної літератури, 2020. 236 с.
9. Корольчук М.С., Осьодло В.І. Психодіагностика: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. К.: Ельга, Ніка-Центр, 2015. 400 с.
10. Кравченко Н. Конфліктність студентів як прояв характерологічної нестабільності. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. Серія: Психологія, 2021. № 3. С. 28–33.
11. Кравченко Н. Психологічні особливості міжособистісної взаємодії в 81 студентському середовищі . Молодь і ринок, 2020. № 6. С. 90–94.
12. Левус Н.І., Ткачук Е.В. Схильність осіб з різними акцентуаціями характеру до певного стилю поведінки у конфлікті. Психологічні науки «Молодий вчений». Випуск № 8 (96), 2021. с. 25-29.
13. Леонгард К. Акцентуйовані особистості. Київ, 1981. 79 с.
14. Лисенко Л. М. Вікова психологія : метод. рек. з навч. дисципліни для здобувачів вищ. освіти першого (бакалавр.) рівня зі спец. 053 Психологія / Л. М. Лисенко ; Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків : ХНПУ, 2020. 112 с.
15. Лисенкова І.П., Бурячок А.В. Вплив aкцeтуацiй xapaктepу пiдлiткiв нa пoвeдiнку в кoнфлiктниx cитуaцiяx. Науковий журнал «Габітус», Випуск 42. Видавничий дім «Гельветика», 2022. с.64-68.
16. Лозовий В.С. Основи безпеки життєдіяльності та охорони праці. Харків:ХНУРЕ, 2020. 241 с.
17. Маслій М. М. Вплив акцентуації характеру на міжособистісне спілкування дітей підліткового віку. Актуальні питання сучасної психології: матеріали І Всеукраїнської науковопрактичної конференції студентів, аспірантів і молодих вчених (Суми, 15 травня 2014 р.) / [заV Всеукраїнська науково- практична конференція (з міжнародною участю) 52 ред: Кузікової С. Б., Щербакової І. М., Пасько К. М. та ін.]. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014.с. 273-276.
18. Мелен К. Особливості акцентуацій характеру сучасних українських підлітків. Актуальні проблеми психології в закладах освіти, 2019. 116 с.
19. Мельник Л. Психологія спілкування у професійній діяльності : навч. посіб. Тернопіль : ТНПУ, 2021.158 с.
20. Мислик Н. Психологічні основи ефективного спілкування в юнацькому віці. Педагогічний альманах, 2020. Вип. 45.С. 78–83.
21. Моргун В. Ф., Тітов І. Г. Основи психологічної діагностики. Київ : Видавничий дім «Слово», 2012. 464 с. 28. Соціальна адаптація особистості в сучасному суспільстві, ортобіоз та паліативна допомога із циклу: Психологічні складові сталого розвитку суспільства: пошук психологічного обґрунтування на 82 виклики сучасності : матеріали ІХ Наук.-практ. інтернет-конф. (з міжнар.участ.) (28 листопада - 02 грудня. 2022 р.) = Materials of ІХ-th Scientific and Practical Internet Conference (with international participation) (Nov 28 – Dec 02, 2022) / за заг. ред. Т. І. Дучимінської, Я. О. Гошовського, Ж. П. Вірної, Д. Т. Гошовської, О. Є. Іванашко. Луцьк : ПП Іванюк В. П, 2022. 212 с.
22. Maslow A. H. Toward a Psychology of Being. 3rd ed. New York : Wiley, 2019. 320 p.
23. Олійник О. Ю. Акцентуації характеру. Актуальні питання сучасної психології: матеріали І Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів, аспірантів і молодих вчених (Суми, 15 травня 2014 р.) / [за ред: Кузікової С. Б., Щербакової І. М., Пасько К. М. та ін.]. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. с.73-75.
24. Періг І.М., Дроздюк В.Д. Емоційна саморегуляція у підлітковому віці. Актуальні задачі сучасних технологій: мате ріали VІ Міжнародної науково- технічної конференції молодих учених та студентів. Тернопіль. С. 212–213.
25. Прибутько П. С. Конфліктологія: навч. посіб. для студентів вищих навчальних закладів. Київ : КНТ, 2010. 131 c.
26. Психологія особистості: тексти і методики: навчальний посібник / уклад. Л. К. Велитченко, О. М. Цільмак. Одеса: Букаєв Вадим Вікторович, 2008. 212 с.
27. Ромашко Н.М. Вплив акцентуацій характеру на конфліктнц поведінку підлітків. Наукові пошуки: зб.наук. пр. молодих учених. Вип.6 / за ред. .А.Сбруєвої. Суми: Видавництво СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2012.с. 172-176.
28. Савчин М. В. Основи психології спілкування. Ужгород : ФОП Сабов А. М., 2020.172 с.
29. Смолінська О., Коваль І., Павлюк М. Дослідження асертивності в контексті часової перспективи особистості студентів // Insight. 2024. № 11. С. 54–61.
30. Хмель Н.Д. Психогігієна праці психолога: навч.посіб.Тернопіль: ТНПУ, 2019.
31. Чайка Г. Л. Конфлікти і шляхи розв’язання їх / Г. Л. Чайка // Банківська справа, 2000. № 3. С. 57–61.
32. Чайковська О.М. Психологія підліткової конфліктності: навч. посібник. Кам’янець-Подільський: ПП «Медобори – 2016», 2016. 126 с.
33. Чорна І. М., Чорний М. М. Методи соціальної роботи з девіантними підлітками по формуванню позитивного досвіду поведінкових норм. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 2017. Серія 12: 159 Психологічні науки. Випуск 6(51). URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/18675/Chorna%20I_Chornyi %20M.pdf?sequence =1&isAllowed=y
34. Чуйко Г. І. Психодіагностика: теорія і практика. Київ: Академвидав, 2020. 312 с.
35. Штих І.І., Попович Б.В. Психологічні чинники акцентуації характеру у підлітків. Науковий вісник Мукачівського державного університету Гуманітарні і суспільні науки, 2015. 67 с.
References (International): 3. Бохонкова Ю.О.,Буровіна О.В. Взаємозв'язок акцентуацій характеру підлітків та їх поведінки в конфліктній ситуації: соціально психологічний аналіз. The 2nd International scientific and practical conference “Scientific achievements of modern society” (October 9-11, 2019) Cognum Publishing House, Liverpool, United Kingdom. 2019. с.27-31
Content type: Bachelor Thesis
È visualizzato nelle collezioni:053 — Психологія (бакалаври)



Tutti i documenti archiviati in DSpace sono protetti da copyright. Tutti i diritti riservati.

Strumenti di amministrazione