Please use this identifier to cite or link to this item: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/48353
Title: Використання компетентнісного підходу в процесі реалізації структурно-функціональної моделі проектної діяльності майбутніх фахівців
Other Titles: Use of the competent approach in the process of implementation of the structural-functional model of project activity of future properties
Authors: Шостаківська, Надія Михайлівна
Shostakivska, Nadiya Mykhailivna
Bibliographic description (Ukraine): Шостаківська Н .М. Використання компетентнісного підходу в процесі реалізації структурно-функціональної моделі проектної діяльності майбутніх фахівців / Надія Михайлівна Шостаківська // Київ: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова , Випуск 67 , 2019 . Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, с. 297-302
Issue Date: 2019
Submitted date: 2019
Date of entry: 9-Apr-2025
Country (code): UA
Place of the edition/event: Київ
UDC: 37
091.12
Keywords: компетентність
компетенції
конкурентоспроможність
модель
проект
проектна діяльність
професійне навчання
competence
jurisdictions
competitiveness
model
project
project activity
professional studies
Page range: 297-302
Abstract: У статті запропоновано шляхи та методи вирішення проблем, які відбулися в процесі застосування проектних технологій майбутніми ІТ-фахівцями; розглянуто передумови використання методу проектів у процесі підготовки майбутніх фахівців за допомогою використання компетентнісного підходу, проведено аналіз навчальних програм, було виокремлено протиріччя між рівнем підготовки висококваліфікованих фахівців у вищій освіті і запитами постінду-стріального суспільства. Як ефективна технологія формування конкурентоспроможного фахівця нами запропонований метод проектів, який забезпечує самостійну пізнавальну діяльність майбутніх фахівців, спрямовану на вирішення професійних завдань за допомогою використання компетентнісного підходу, що вимагають залучення знань із різних дисциплін, яка передбачає розвиток особистісних і професійних якостей, умінь і навичок, необхідних для конкурентоспроможних фахівців, щоб бути актуальним на сучасному ринку праці.
In the article ways are offered decisions of problems, which was folded in the process of application of project technologies; pre-conditions of the use of method of projects are considered in the process of preparation of future specialists, the analysis of the educational programs is conducted, contradiction was selected between potential of education and queries of postindustri-al'nogo society. In quality effective technology of forming of competitive specialist the offered method of projects, which provides independent cognitive activity of future specialists, directed on the decision of professional tasks which require bringing in of knowledges from different disciplines, which foresees development of personality and professional qualities, abilities and skills, necessary for a competitive future specialist, to be actual at the modern market of labour. In quality effective technology of forming of competitive specialist by us the offered method of projects, which provides independent cognitive activity of future specialists, directed on the decision of professional tasks by the use of kompetentnisnogo approach, that require bringing in of knowledges from different disciplines, which foresees development of personality and professional qualities, abilities and skills, necessary for competitive specialists, to be actual at the modern market of labour.
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/48353
References (Ukraine): 1. Забелина Н. А. Применение метода проектов для формирования профессионально значимых качеств студентов информа- тиков. URL: http://ito.su/main.php?pid=26&fid=3670 (дата обращения: 27.03.2019).
2. Василевська Л. С. Проектна діяльність методиста як засіб удосконалення професійної майстерності педагогів. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. Сер.: Психолого-педагогічні науки. 2012. № 6.т. URL: http://nbuv.gov.ua/j–pdf/ Nzspp _2012_ 6_32.pdf.
3. Джонс Дж. Методы прогнозирования. Москва : Мир, 1986. 524 с.
4. Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремінь. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
4. Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремінь. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
5. Запесоцкий А. С. Образование: философия, культурология, политика. Москва : Наука, 2002. 225 с.
6. Исаев И. Ф. Развитие профессионально-педагогической культуры преподавателя в условиях модернизации педагогичес- кого образования. Педагогіка та психологія : збірник наук. праць. Харків, 2006. Вип. 29. С. 63−72.
7. Коберник О. М. Проективна педагогіка і національна. Шлях освіти. 2000. № 1. С. 7−9
8. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. Москва : Политиздат, 1977. С. 304.
9. Матяш Н. В. Генезис и сущность понятия “Проектная деятельность школьников”. Совершенствование технологического образования учащайся молодёжи : сб. материалов междун. научно-практич. конференции “Технологическое образова- ние сельских школьников в современных условиях”, 19–21 сентября 2000 г. / Под ред. Р. А. Галустова. Армавир, АГПИ, 2000. С. 146−154.
10. Международная конференция-выставки “Информационные технологии в образовании 2004”.
11. Психологический словарь / Под ред. В. П. Зинченко, Б. Г. Мещерякова. Москва : Педагогика-Пресс,1996. С. 95.
12. Цимбалару А. Д. Семантика понятійного апарату проблеми педагогічного проектування. Нова педагогічна думка. 2009. № 3. С. 30−35.
13. Шадриков В. Д. Проблемы системогенеза профессиональной деятельности. Москва : Наука, 1982. С. 185.
14. Phillip С. Slechty “Schools for the 21st Century”. San Francisco, 1990.
1. Zabelina N. A. Primeneniye metoda proyektov dlya formirovaniya professional'no znachimykh kachestv studentov informatikov. URL: http://ito.su/main.php?pid=26&fid=3670 (referral date: 27.03.2019).
2. Vasilevska L. S. Project activity of the methodologist as a means of improving the professional skills of the teachers. Scientific notes of the Nizhyn State University named after. Nikolai Gogol Sir: Psychological and pedagogical sciences. 2012. № 6.t. URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/ Nzspp_2012_ 6_32.pdf.
3. Jones J. Forecasting Methods. Moskva : Mir, 1986. S. 524.
4. Encyclopedia of Education / Ch. edit V. G. Kremin. Kyiv : Yurincom Inter, 2008. P. 1040
5. Zapesotsky A. С. Education: Philosophy, Culturology, Politics. Moskva : Nauka, 2002. 225 p.
6. Isaev I. F. Development of the teacher’s professional and pedagogical culture in the conditions of modernization of pedagogical education. Pedagogy and Psychology : Sb. sciences works. Kharkiv, 2006. Vp. 29. P. 63−72.
7. Kobernik O. M. Projective pedagogy and national. The path of education. 2000. No. 1. S. 7−9.
8. Leontiev A. N. Activity. Consciousness Personality. Moskva : Politizdat, 1977. S. 304.
9. Matiash N. V. Genesis and the essence of the concept “Project activity of schoolchildren”. Improve the technological education of young people. Sat materials internationally : scientific-practical. Confucius “Technological education of rural schoolchildren in modern conditions”. September 19−21, 2000, ed. R. A. Galustova. Armavir : AGPI, 2000. Pp. 146−154.
10. International conference-exhibition “Information Technologies in Education 2004”.
11. Psychological dictionary. Ed. V.P. Zinchenko, B.G. Meshcheryakova. Moskva : Pedagogika-Press, 1996. P. 95.
12. Tsimbalaru A. D. Semantics of the conceptual apparatus of the problem of pedagogical design. New pedagogical thought. 2009. No. 3. S. 30−35.
13. Shadrikov V. D. Problems of systematization of professional activity. Moskva : Nauka, 1982. P. 185.
14. Phillip S. Slechty “Schools for the 21st Century”. San Francisco, 1990.
Content type: Article
Appears in Collections:Навчальні матеріали кафедри інформаційної діяльності та соціальних наук

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vykorystannya kompetentnisnoho pidkhodu.pdf466,31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.