Bu öğeden alıntı yapmak, öğeye bağlanmak için bu tanımlayıcıyı kullanınız: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/48269

Başlık: Формування стратегії інтернет-маркетингу із застосуванням ші для аналізу поведінкових моделей споживачів в умовах війни
Diğer Başlıklar: Formulation of an internet marketing strategy using ai for analyzing consumer behavior patterns in wartime conditions
Yazarlar: Грижак, Володимир
Борисова, Тетяна Михайлівна
Дудар, Володимир
Hryzhak, Volodymyr
Borysova, Tetiana
Dudar, Volodymyr
Affiliation: Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна
West Ukrainian National University, Ternopil, Ukraine
Bibliographic description (Ukraine): Грижак В. Формування стратегії інтернет-маркетингу із застосуванням ші для аналізу поведінкових моделей споживачів в умовах війни / Володимир Грижак, Тетяна Михайлівна Борисова, Володимир Дудар // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2024. — Том 91. — № 6. — С. 156–162. — (Маркетинг).
Bibliographic reference (2015): Грижак В., Дудар В. Формування стратегії інтернет-маркетингу із застосуванням ші для аналізу поведінкових моделей споживачів в умовах війни // Галицький економічний вісник, Тернопіль. 2024. Том 91. № 6. С. 156–162.
Bibliographic citation (APA): Hryzhak, V., Borysova, T., & Dudar, V. (2024). Formuvannia stratehii internet-marketynhu iz zastosuvanniam shi dlia analizu povedinkovykh modelei spozhyvachiv v umovakh viiny [Formulation of an internet marketing strategy using ai for analyzing consumer behavior patterns in wartime conditions]. Galician Economic Journal, 91(6), 156-162. TNTU. [in Ukrainian].
Bibliographic citation (CHICAGO): Hryzhak V., Borysova T., Dudar V. (2024) Formuvannia stratehii internet-marketynhu iz zastosuvanniam shi dlia analizu povedinkovykh modelei spozhyvachiv v umovakh viiny [Formulation of an internet marketing strategy using ai for analyzing consumer behavior patterns in wartime conditions]. Galician Economic Journal (Tern.), vol. 91, no 6, pp. 156-162 [in Ukrainian].
Is part of: Галицький економічний вісник, 6 (91), 2024
Galician Economic Journal, 6 (91), 2024
Journal/Collection: Галицький економічний вісник
Issue: 6
Volume: 91
Yayın Tarihi: 21-Kas-2024
Submitted date: 1-Kas-2024
Date of entry: 3-Mar-2025
Yayıncı: ТНТУ
TNTU
Place of the edition/event: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2024.06.156
UDC: 339.138
Anahtar kelimeler: Інтернет-маркетинг
війна
поведінка споживача
штучний інтелект
Internet marketing
war
consumer behavior
AI
Number of pages: 7
Page range: 156-162
Start page: 156
End page: 162
Özet: Представлено результати дослідження шляхів адаптації стратегії маркетингу онлайн до змін поведінкових моделей внаслідок війни за допомогою штучного інтелекту. Аналіз наукових праць виявив брак досліджень щодо теоретично-методичних підходів до стратегічного планування маркетингової діяльності в Інтернет в умовах війни. Мета статті – дослідити особливості формування стратегії Інтернет-маркетингу з урахуванням поведінкових моделей споживачів в умовах війни за допомогою штучного інтелекту. У ході дослідження використані такі методи: айтрекінг, EEG, метод компаративного аналізу; синтез; узагальнення; графічний. Розглядаючи однією із цілей маркетингового стратегічного планування онлайн орієнтування на споживача та зважаючи на специфіку предмета дослідження, розглянуто можливі варіанти формування стратегії Інтернет-маркетингу з урахуванням поведінкових моделей споживачів в умовах війни та з використанням штучного інтелекту. Виявлено, що ефективна Інтернет-маркетингова стратегія в умовах війни повинна бути гнучкою, емпатичною й орієнтованою на задоволення актуальних потреб споживачів. Важливо постійно аналізувати змінювану ситуацію й оперативно реагувати на виклики, щоб підтримувати довіру та лояльність клієнтів. Виявлено, що великі міжнародні бренди на українському ринку адаптують свою комунікацію, щоб відповідати новим реаліям та потребам українських споживачів під час війни, зберігаючи фокус на емпатії, соціальній відповідальності, прозорості та активній підтримці ЗСУ і ВПО, що допомагає їм зберігати довіру та лояльність аудиторії. Доведено, що ШІ як сучасна технологія демонструє великий потенціал для використання в маркетингу та цифровій рекламі, що підтверджують міжнародні дослідження та зростання обсягів інвестицій. Інтеграція ШІ в Інтернет-маркетинг дозволяє не лише відповідати на поточні потреби аудиторії, але й оперативно реагувати на зміни в поведінці споживачів, зумовлені умовами війни та іншими зовнішніми факторами. Очікуємо більше використання ШІ у вітчизняній маркетинговій практиці для автоматизації кол-центрів, залучення клієнтів, генерування відео- та фотоконтенту, SEO. За результатами нейродослідження запропоновано низку рекомендацій щодо розроблення стратегії комунікації онлайн. Подальші наукові розвідки будуть спрямовані на розроблення методичного підходу до оцінювання рівня уваги при перегляді контенту на комерційних сторінках фірми онлайн та сайті
The study presents the results of research on ways to adapt online marketing strategies to changes in consumer behavior models caused by war, using artificial intelligence. An analysis of academic literature revealed a lack of research on theoretical and methodological approaches to strategic planning of marketing activities on the Internet in wartime. The purpose of this article was to explore the specifics of forming an internet marketing strategy that takes into account consumer behavior models during the war with the help of artificial intelligence. The following methods were used in the study: eyetracking, EEG, comparative analysis, synthesis, generalization, and graphical representation. Given that consumer orientation is one of the key objectives in strategic online marketing planning, and considering the specifics of the research subject, the article examines possible approaches to developing an internet marketing strategy based on consumer behavior models during the war and the use of artificial intelligence. It was found that an effective internet marketing strategy in wartime should be flexible, empathetic, and focused on meeting current consumer needs. Continuous analysis of the changing situation and prompt responses to challenges are essential to maintaining customer trust and loyalty. The study reveals that large international brands in the Ukrainian market are adjusting their communication strategies to align with the new realities and consumer needs during the war. They maintain a focus on empathy, social responsibility, transparency, and active support for the Armed Forces of Ukraine and internally displaced persons, which helps preserve audience trust and loyalty. It was also proven that AI, as a modern technology, shows significant potential for use in marketing and digital advertising, as evidenced by international research and increasing investment volumes. The integration of AI into internet marketing not only meets current audience needs but also allows for prompt responses to changes in consumer behavior driven by wartime conditions and other external factors. We anticipate the increased use of AI in domestic marketing practices for automating call centers, engaging customers, generating video and photo content, and SEO. Based on the results of the neuroresearch, a series of recommendations has been proposed for developing an online communication strategy. Future research will focus on developing a methodological approach for evaluating attention levels when viewing content on a companyʼs commercial pages and website
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/48269
ISSN: 2409-8892
Copyright owner: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2024
URL for reference material: https://artificialintelligenceact.eu/
https://doi.org/10.54648/GPLR2024004
https://aiindex.stanford.edu/report/
https://www.sequoiacap.com/article/generative-ais-act-o1/
https://www.kantar.com/ua/inspiration/retail/retail-report\
https://doi.org/10.1108/13555850210764945
https://doi.org/10.32782/
https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-42
https://doi.org/10.1155/2022/1298378
https://doi.org/10.54097/ehss.v13i.7897
https://doi.org/10.20491/isarder.2024.1785
References (Ukraine): 1. The EU Artificial Intelligence Act. URL: https://artificialintelligenceact.eu/ (дата звернення: 31.10.2024). DOI: https://doi.org/10.54648/GPLR2024004
2. Artificial Intelligence Index Report 2024. 2024. 502 р. URL: https://aiindex.stanford.edu/report/ (дата звернення: 31.10.2024).
3. Generative AI’s Act o1. 2024. URL: https://www.sequoiacap.com/article/generative-ais-act-o1/ (дата звернення: 31.10.2024).
4. Дослідження позицій брендів в категорії супермаркетів. URL: https://www.kantar.com/ua/inspiration/retail/retail-report\ (дата звернення: 31.10.2024).
5. Wu S. Internet marketing involvement and consumer behavior. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics. 2002. Т. 14. С. 36–53. DOI: https://doi.org/10.1108/13555850210764945
6. Степаненко Н., Волкова І. Моделювання споживацької поведінки в контексті формування лояльності цільової аудиторії. Економіка та суспільство. 2020. № 22. URL: https://doi.org/10.32782/ 2524-0072/2020-22-42 (дата звернення: 31.10.2024). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-42
7. Fuciu M., Dumitrescu L., Orzan G. Understanding The Online Consumer Behaviour And The Usage Of The Internet As A Business Environment – A Marketing Research. Revista Economica. 2015. Т. 67. С. 63–79.
8. Борисова Т. М. Комплексний Інтернет-маркетинг : навч. посіб. Тернопіль : ЗУНУ, 2022. 272 с.
9. Ayalew M., Zewdie S. What Factors Determine the Online Consumer Behavior in This Digitalized World? A Systematic Literature. Human Behavior and Emerging Technologies. 2022. Т. 1. С. 1–18. DOI: https://doi.org/10.1155/2022/1298378
10. Pan M. Discussion of Online Reviews’ Impacts on Consumers’ Behaviors. Journal of Education, Humanities and Social Sciences, 2023. Т. 13. C. 219–225. DOI: https://doi.org/10.54097/ehss.v13i.7897
11. Murshed N., Ugurlu E. Adaptation and Validation of Online Consumer Behavior, Acceptance and use of Tech, and Social Media Engagement Scales to Arabic: The case of Yemen. Journal of Business Research – Turk. 2024. Т. 16. C. 187–205. DOI: https://doi.org/10.20491/isarder.2024.1785
References (International): 1. The EU Artificial Intelligence Act. Available at: https://artificialintelligenceact.eu/ (accessed: 31 October 2024). DOI: https://doi.org/10.54648/GPLR2024004
2. Artificial Intelligence Index Report 2024 (2024). 502 р. Available at: https://aiindex.stanford.edu/report/ (accessed: 31 October 2024).
3. Generative AI’s Act o1. 2024. Available at: https://www.sequoiacap.com/article/generative-ais-act-o1/ (accessed: 31 October 2024).
4. Doslidzhennia pozytsii brendiv v kategorii supermarketiv. [Research on the positioning of brands in the supermarket category]. Available at: https://www.kantar.com/ua/inspiration/retail/retail-report\ (accessed: 31 October 2024). (In Ukrainian).
5. Wu S. (2002) Internet marketing involvement and consumer behavior. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, no.14, pp. 36–53. DOI: https://doi.org/10.1108/13555850210764945
6. Stepanenko N., Volkova I. (2020) Modeliuvannia spozhyvatskoi povedinky v konteksti formuvannia loial'nosti tsil'ovoi audytorii [Modeling consumer behavior in the context of building target audience loyalty]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 22. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-42 (accessed: 31 October 2024). (In Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-42
7. Fuciu M., Dumitrescu L., Orzan G. (2015) Understanding The Online Consumer Behaviour And The Usage Of The Internet As A Business Environment-A Marketing Research. Revista Economica, no. 67, pp. 63–79.
8. Borysova T. M. (2022). Kompleksnyi Internet-marketynh. Navch. posib. [Comprehensive Internet Marketing. Textbook]. Ternopil: ZUNU. 272 p. (In Ukrainian).
9. Ayalew M., Zewdie S. (2022) What Factors Determine the Online Consumer Behavior in This Digitalized World? A Systematic Literature. Human Behavior and Emerging Technologies. no. 1, pp. 1–18. DOI: https://doi.org/10.1155/2022/1298378
10. Pan M. (2023) Discussion of Online Reviews’ Impacts on Consumers’ Behaviors. Journal of Education, Humanities and Social Sciences, no. 13, pp. 219–225. DOI: https://doi.org/10.54097/ehss.v13i.7897
11. Murshed N., Ugurlu E. (2024) Adaptation and Validation of Online Consumer Behavior, Acceptance and use of Tech, and Social Media Engagement Scales to Arabic: The case of Yemen. Journal of Business Research – Turk, no. 16, pp. 187–205. DOI: https://doi.org/10.20491/isarder.2024.1785
Content type: Article
Koleksiyonlarda Görünür:Галицький економічний вісник, 2024, № 6 (91)



DSpace'deki bütün öğeler, aksi belirtilmedikçe, tüm hakları saklı tutulmak şartıyla telif hakkı ile korunmaktadır.