霂瑞霂��撘����迨��辣: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/47597
Title: Психологічні особливості розвитку професійно важливих якостей програмістів
Other Titles: Psychological features of the development of professionally important qualities of programmers
Authors: Мельнічук, Олег Вікторович
Melnichuk, Oleh
Bibliographic description (Ukraine): Мельнічук О.В. Психологічні особливості розвитку професійно важливих якостей програмістів : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра : спец. 053 – психологія / наук. кер. І. М. Чорна. Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2024. 98 с..
Bibliographic description (International): Melnichuk O.V. Psychological features of the development of professionally important qualities of programmers : work on obtaining a master's degree: spec. 053 – psychology / sciences. driver AND. M. black Ternopil: Ternopil National Technical University named after Ivan Pulyu, 2024. 98 p..
Issue Date: 23-一月-2024
Submitted date: 23-十二月-2024
Date of entry: 20-一月-2025
Publisher: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Country (code): UA
Place of the edition/event: ТНТУ
Supervisor: Чорна, Ірина Михайлівна
Chorna, Iryna
UDC: 159.9
Keywords: психологія
psychology
програмування
programming
розвиток
developentm
розробник
developer
адаптація
adaptation
стресостійкість
stress resistance
продуктивність
productivity
мислення
thinking
професія
profession
аналіз
analysis
Page range: 98
Abstract: у цій роботі представлено концепцію, що професійно важливі якості є складним, багатогранним і неоднозначним поняттям, яке має різні тлумачення в соціології, психології та педагогіці. Ці якості розглядаються як прояви психічних особливостей особистості, необхідних для засвоєння спеціальних знань, умінь і навичок, а також як умова та ресурс для формування професійної компетентності. Вони складають комплекс характеристик, які сучасне суспільство вимагає від фахівців певних професій, а їх розвиток сприяє досягненню високої ефективності в інноваційній професійній діяльності. Дослідження проводилося з використанням різних методик та спостережень. Аналіз результатів тестування рівня логічного мислення учасників за допомогою тесту Скотта показав, що 40% з них мають високий рівень логічного мислення, що свідчить про їх здатність до раціонального мислення, побудови причинно-наслідкових зв'язків і прогнозування, що є важливим для програмування. Результати тесту на здатність до аналізу та синтезу виявили, що 30% учасників мають високий рівень, з середнім балом 5.6, що свідчить про їх здатність вирішувати складні завдання та приймати логічні рішення. Аналіз професійно важливих якостей учасників показав, що більшість з них мають середні рівні розвитку таких характеристик, як логічне мислення, здатність до аналізу та синтезу, стресостійкість, адаптивність і увага до деталей. 40% учасників продемонстрували високий рівень логічного мислення, а 33% — здатність до аналізу та синтезу. Однак виявлено значну варіативність у рівні стресостійкості та адаптивності: лише 27% учасників мають високий рівень стресостійкості, а 40% високий рівень адаптивності. Щодо уваги до деталей, 33% учасників показали високий рівень, але 40% отримали низькі результати. Це свідчить про необхідність подальших тренінгів для розвитку стресостійкості, адаптивності та уваги до деталей. Розроблені тренінги для розвитку професійних якостей, таких як логічне мислення, здатність до аналізу та синтезу, стресостійкість, адаптивність і увага до деталей, є важливими інструментами для підвищення ефективності діяльності осіб, які прагнуть до професійного розвитку.
this work presents the concept that professionally important qualities are a complex, multifaceted, and ambiguous notion that has various interpretations in sociology, psychology, and pedagogy. These qualities are viewed as manifestations of the psychological characteristics of an individual necessary for acquiring specialized knowledge, skills, and abilities, as well as being a condition and resource for forming professional competence. They constitute a set of characteristics that modern society demands from specialists in certain professions, and their development contributes to achieving high effectiveness in innovative professional activities. The research was conducted using various methodologies and observations. The analysis of the results of logical thinking tests conducted on participants using Scott's test showed that 40% of them have a high level of logical thinking, indicating their ability for rational thought and forecasting. The results of the test for analysis and synthesis abilities revealed that 30% of participants have a high level, with an average score of 5.6.The analysis of the professionally important qualities of the participants showed that most of them have average levels of development in characteristics such as logical thinking, analysis and synthesis abilities, stress resistance, adaptability, and attention to detail. 40% of participants demonstrated a high level of logical thinking, while 33% showed the ability for analysis and synthesis. However, significant variability was found in the levels of stress resistance and adaptability: only 27% of participants have a high level of stress resistance, while 40% have a high level of adaptability. Regarding attention to detail. This indicates the need for further training to develop stress resistance, adaptability, and attention to detail. The developed training programs aimed at enhancing professional qualities are important tools for increasing the effectiveness of individuals striving for professional development.
Description: Враховуючи вищенаведене можна сформулювати наступні висновки: Встановлено, що професійно важливі якості є складним, багатоаспектним і неоднозначним поняттям, яке знайшло відображення у різних тлумаченнях цього феномену у галузі соціології, психології та педагогіки, і розглядається як прояв психічних особливостей особистості, необхідних для засвоєння спеціальних знань, умінь та навичок, будучи необхідною умовою та ресурсом формування професійної компетентності, а також як комплекс якостей, які вимагаються сучасним суспільством від фахівців певної професії, розвиток яких забезпечує досягнення високої ефективності їх інноваційної професійної діяльності. Перелік професійно важливих якостей ІТ- фахівців детермінується особливостями їх разнопланової діяльності, яка відноситься до типології «людина – техніка», «людина – знакова система» та «людина – людина» і передбачає, що майбутній фахівець має володіти не тільки глибокими базовими знаннями, аналітичним мисленням та здатністю до гнучкого реагування в ситуаціях вирішення фахових задач, але й знаннями сучасних напрямів, методів, методологій і технологій розробки програмного забезпечення, практичними навичками роботи з проєктами, вміннями ефективно взаємодіяти і комунікувати з колегами та клієнтами, користуючись сучасними стратегіями та інструментами колективної розробки інноваційного продукту в умовах необхідності відповідати реальним потребам динамічних змін і розвитку ІТгалузі. Спираючись на теоретичний огляд предмету нашого дослідження та специфіку майбутньої діяльності програмістів , які здійснюють підготовку у закладах вищої технічної освіти, у їх структурі професійно важливих якостей нами виокремлено п'ять компонентів: мотиваційний, когнітивний, операційний, комунікативний та рефлексивний. Аналіз результатів тестування рівня логічного мислення учасників дослідження за допомогою тесту Скотта показав, що 40% учасників мають високий рівень логічного мислення, що вказує на їх здатність до раціонального 90 мислення, побудови причинно-наслідкових зв'язків та прогнозування, що є важливим для програмування. Ще 40% учасників мають середній рівень, що свідчить про достатньо розвинені навички логічного мислення, але з деякими труднощами при вирішенні складних задач. 20% учасників продемонстрували низький рівень, що вказує на труднощі у побудові логічних зв'язків у складних ситуаціях. Середній бал за тестом склав 6.4, що відповідає середньому рівню логічного мислення серед учасників. Це свідчить, що більшість учасників мають достатньо розвинене логічне мислення для вирішення основних завдань програмування, хоча для більш складних задач може знадобитися додаткова підтримка. Результати тесту на здатність до аналізу та синтезу показали, що 30% учасників мають високий рівень з середнім балом 5.6, що свідчить про здатність вирішувати складні завдання та приймати логічні рішення. 50% учасників продемонстрували середній рівень з середнім балом 6.17, що вказує на хороший потенціал, але потребу в додатковому розвитку. 20% учасників мають низький рівень з середнім балом 4.4, що вказує на слабші когнітивні навички. Загальний середній бал за тестом становить 5.6, що свідчить про різноманітність рівнів здібностей серед учасників. У результатах дослідження рівня стресу та стресостійкості серед учасників виявлено, що середній рівень стресу становить 50 балів, що вказує на нормальну адаптацію до стресових ситуацій. Щодо стресостійкості, 27% учасників мають високий рівень, 53% — середній, і 20% — низький рівень. Це свідчить, що більшість учасників володіють середнім рівнем стресостійкості, але 20% потребують додаткової підтримки. Високий рівень стресостійкості у 27% учасників свідчить про їх здатність ефективно справлятися зі стресом. Середній бал за тестом Ходжієва становить 66, що підтверджує середній рівень адаптивності в вибірці, що може бути важливим для професійної діяльності програмістів. Результати оцінки уваги до деталей показують, що 30% учасників мають високий рівень уваги, що свідчить про їх здатність до високої точності та 91 концентрації при виконанні завдань. Проте, 30% учасників показали низький рівень, що потребує удосконалення. У вибірці спостерігається варіативність за рівнями розвитку професійно важливих якостей, зокрема, логічного мислення, здатності до аналізу та синтезу, стресостійкості, адаптивності та уваги до деталей. Для більшості учасників (40-50%) ці якості мають середній рівень сформованості, що може вказувати на потребу в додаткових тренінгах та розвитку навичок для підвищення їх ефективності у професійній діяльності. У дослідженні рівня адаптивності серед учасників 30% (9 осіб) продемонстрували високий рівень, вказуючи на їх здатність швидко адаптуватися до змін. Середній бал цієї групи становить 67.4, що підтверджує високу здатність до адаптації. 40% учасників показали середній рівень адаптивності, потребуючи більше часу або підтримки для кращого пристосування. 30% мають низький рівень адаптивності, що свідчить про труднощі з реагуванням на зміни та потребує додаткових тренувань. Загальний середній бал 67.4 вказує на середній рівень адаптивності серед учасників, з потенціалом для покращення у групі з низьким рівнем. Аналіз професійно важливих якостей учасників дослідження показав, що більшість мають середні рівні розвитку таких якостей, як логічне мислення, здатність до аналізу та синтезу, стресостійкість, адаптивність та увага до деталей. 40% учасників продемонстрували високий рівень логічного мислення, а 33% — здатність до аналізу та синтезу. Проте виявлено значну варіативність у рівні стресостійкості та адаптивності: лише 27% учасників мають високий рівень стресостійкості, а 40% — високий рівень адаптивності. Щодо уваги до деталей, 33% учасників мають високий рівень, але 40% показали низькі результати. Це вказує на необхідність подальших тренінгів для розвитку стресостійкості, адаптивності та уваги до деталей. Розроблені тренінги для розвитку професійних якостей, таких як логічне мислення, здатність до аналізу та синтезу, стресостійкість, адаптивність, увага до деталей, є важливими інструментами для підвищення ефективності 92 діяльності осіб, що прагнуть до професійного розвитку. Кожен з цих тренінгів орієнтований на конкретні аспекти особистісного і професійного зростання, що дозволяє учасникам не тільки вдосконалювати свої навички, але й розвивати нові стратегії для досягнення кращих результатів у роботі. Тренінг з розвитку логічного мислення допомагає учасникам покращити здатність до структурованого мислення, що є основою для прийняття ефективних рішень. Вправи та техніки, які використовуються під час занять, дозволяють учасникам навчитися швидко аналізувати інформацію, що в свою чергу підвищує їхню здатність до вирішення складних завдань. Важливість цього тренінгу полягає у його здатності формувати у людей здатність до швидкого та точного аналізу ситуацій, що є надзвичайно цінним в умовах постійно змінюваного робочого середовища. Тренінг для розвитку здатності до аналізу та синтезу сприяє вдосконаленню уміння працювати з різноманітною інформацією, аналізувати її та створювати нові знання на основі зібраних даних. Це особливо важливо для тих, хто працює в наукових, аналітичних чи дослідницьких сферах, де точність і систематизація інформації є основою для прийняття правильних рішень. Розвиваючи ці навички, учасники можуть значно підвищити свою продуктивність, точність в роботі та здатність до творчого підходу в вирішенні складних проблем. Розвиток стресостійкості є необхідним для збереження продуктивності та психічного здоров'я в умовах високих вимог і постійного стресу. Тренінг спрямований на вивчення ефективних методів управління стресом, розвитку емоційної стабільності та зміцнення психологічної стійкості. Це дає змогу учасникам зберігати продуктивність навіть у складних ситуаціях. Також важливо згадати поточну ситуацію з війною в Україні та включати організацію тренінгів, майстер-класів, семінарів, терапевтичних груп, заходів культурно-інтеграційного характеру сприяє соціальній адаптації переміщених осіб у нових місцях проживання, і оцінюється як дуже ефективна робота як 93 соціальних служб так і самих пільговиків (Карітас України, 14.07.2017). На важливості програм розвитку наголошують представники неурядових організацій, котрі координують реалізацію проектів. На думку експертів, зараз найголовніший виклик, який стоїть перед Україною, є досягнення згоди між соціальними групами, які сприймають по-різному конфлікт на сході країни. Ефективність процесу соціальної інтеграції між особами внутрішньо переміщених осіб та місцевих громад значною мірою залежить від розвитку спільного рівня спілкування. Для ефективного вирішення антагонізмів необхідний діалог між цими групами та формулювання цілісного бачення розвитку країни, спрямованого на консолідацію регіонів України та недопущення розпаду у майбутньому [41] та ІТ індустрії зокрема. Таким чином, можемо стверджувати, що адаптація вимушено переселених осіб носить комплексний характер, який об’єднує однозначно декілька сфер, що досліджуються багатьма науками, починаючи від психології, медицини, антропології, соціології, економіки тощо. Виділяють два теоретико-методологічні підходи, щодо визначення адаптації ВПО: соціокультурний (психологічний) та ресурсний (економічний) [42]. Загалом, кожен з цих тренінгів допомагає учасникам зосередитися на важливих аспектах професійної діяльності, сприяючи розвитку необхідних навичок, які дозволяють не тільки підвищити ефективність і якість виконуваних завдань, але й досягати більш високих результатів у кар'єрі. Розвиток цих професійних якостей має значення не лише для індивідуального прогресу, але й для успішності організацій в цілому, що підвищує конкурентоспроможність та здатність до адаптації в швидко змінюваному середовищі.
Content: КВАЛІФІКАЦІЙНА РОБОТА... 1 ВСТУП...4 РОЗДІЛ 1. АНАЛІЗ НАУКОВИХ ПІДХОДІВ ДО ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНО ВАЖЛИВИХ ЯКОСТЕЙ ПРОГРАМІСТІВ...6 1.1. Наукові підходи до проблеми розвитку професійно важливих якостей... 6 1.2. Професіограма професії програміст...13 1.3.Теоретичні підходи до визначення професійно важливих якостейпрограмістів... 17 Висновки до першого розділу...28 РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНО ВАЖЛИВИХ ЯКОСТЕЙ ПРОГРАМІСТІВ...30 2.1. Обгрунтування діагностичного комплексу для дослідження рівня розвитку професійно важливих якостей програмістів...30 2.2. Аналіз результатів дослідження рівня розвитку професійно важливих якостей програмістів... 36 Висновки до другого розділу...55 РОЗДІЛ 3. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНО ВАЖЛИВИХ ЯКОСТЕЙ ПРОГРАМІСТІВ...58 3.1. Тренінг для розвитку логічного мислення... 58 3.2.Тренінг для розвитку здатності до аналізу та синтезу...61 3.3. Тренінг для розвитку стресостійкості... 65 3.4. Тренінг для розвитку адаптивності...69 3.5 Тренінг для розвитку уваги до деталей.... 72 Висновки до третього розділу.... 76 РОЗДІЛ IV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ... 78 4.1. Охорона праці... 78 4.2. Безпека в надзвичайних ситуаціях...79 Висновки до четвертого розділу... 88 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 89 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ...94
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/47597
Copyright owner: © Мельнічук О.В., 2024
References (Ukraine): 1. Асоціація «IT Ukraine»: Офіційний веб-сайт. URL: https://itukraine.org.ua
2. Баранова С. В. Відповідальність особистості як складова особистісної зрілості. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2011. Вип. 26(29).С. 126–133.
3. Бех І. Д. Виховання сучасної вузівської молоді. Філософія освіти ХХІ століття: проблеми і перспективи : зб. наук. пр. Київ : Знання, 2000. Вип. 3. 520 с.
4. Богдан Ж. Б., Солодовник Т. О., Северина Н. Ю.Визначення професійних і особистісних якостей майбутніхфахівців технічного профілю. Вісник Національного університету оборони України. 2013. Вип. 6 (37). С. 189–195.
5. Борисенко Л., Корват Л. Розвиток професійно важливих якостей особистостей як умова професійного станов- лення майбутніх психологів. Перспективи та інновації науки. Сер.: Педагогіка. Психологія. Медицина. 2022. No 6 (11). С. 378.
6. Власюк А. П., Грицюк П. М. Підготовка фахівців з інформаційних технологій у контексті сучасних вимог. Нова педагогічна думка. 2013. No 1.1. С. 109. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2013_1_28
7. Вощевська О. В. Професійна підготовка інженерів-аграрників в системі вищої освіти США: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2008. 259 с.
8. Гончаренко К., Волошина Т. Хто такий T-shape, L-shape, M-shape спеціалісти та як їх розвивати й утримувати? Budni. URL: https://budni.robota.ua/hr/hto-taki-t-shape-l-shape-mshape-spetsialisti-ta-yak-yih-rozvivati-y-utrimuvati
9. Гурська О. О. Професійно-особистісне становлення майбутніх ІТфахівців в освітньому процесі технічного закладу вищої освіти. Актуальні проблеми вищої професійної освіти України:матеріали VІІ міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 22 березня 2019 р. Київ, 2019. С. 40–42.
10. Гурська О. О. Соціально-психологічний аналіз професійно-важливих характеристик фахівців в галузі інформаційних технологій. Актуальні проблеми вищої професійної освіти України: матеріали V міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 23 березня 2017 р. Київ, 2017. С. 148
11. Гурська О. О. Формування професійно важливих якостей майбутніх фахівців з інформаційних технологій в освітньому середовищі технічного університету : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика проф. освіти / Нац. авіац. ун-т. Київ, 2020. 320 с.
12. Діденко М. С. Психологічні особливості розвитку професійно значущих якостей майбутніх менеджерів організацій: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07. Київ, 2019. 284 с.
13. Доброскок А. С. Писхологічні чинники формування професіоналізму майбутніх менеджерів: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07. Київ, 2013. 217 с
14. ДСТУ ISO 9241-5:2016. URL:https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=74946
15. Зінченко А.Г., Саприкіна М.А. Навички для України 2030: погляд бізнесу. Київ, 2016. 36 с.
16. Інноваційні педагогічні технології навчання професії: монографія / за заг. ред. А. С. Нікуліної. Донецьк: Донецький інститут післядипломної освіти інженерно-педагогічних працівників, 2005. 385 с.
17. Коваль К.О. Розвиток «soft skills» у студентів – один з важливих чинників працевлаштування. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2015. No 2. С. 162-167
18. Компанія «EPAM Ukraine»: Офіційний веб-сайт. URL: https://careers.epam.ua/
19. Компетентнісний підхід в педагогічній освіті: монографія / за заг. ред. В. А. Козирєва, Η. Ф. Радіонової, А. П. Тряпнциной, 2005. 414 с.
20. Корольчук М. Психофізіологія діяльності: підручник для студ. вищ. навч.закладів. Київ: Ельга, Ніка-Центр, 2009. 400 с.
21. Ложкін Г. В., Волянюк Н. Ю., Солтик О. О. Психологія праці: навч. посіб. Хмельницький: ХНУ, 2013. 191 с.
22. Лубянова, О. В. Професіограма фахівця з інформаційних технологій. Наукові записки Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. Серія : Педагогічні та історичні науки, 2014. 116, 148-154.
23. Міхненко Г. Е. Формування інтелектуальної мобільності майбутніх інженерів в умовах освітнього середовища технічного університету: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2016. 245 с
24. Овчарук О. В. Компетентності як ключ до оновлення змісту освіти. Стратегія реформування освіти України: Рекомендації з освітньої політики. Київ: «К.І.С.», 2003. С. 13-41.
25. Портал професійного консультування. URL: http://profi.org.ua/profes/profes.shtml
26. Про затвердження Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та Переліку робіт з підвищеною небезпекою% від 26.01.2005 № 15. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0231-05#Text
27. Чепелєва Н. В., Пoв’якель Н. I. Теоретичне обґрунтування моделі ocoбиcтocтi практичного пcихoлoг. Пcихoлoгiя : зб. наук. пр. Київ : НПУ iм. Драгоманова, 1998. Вип. 3. C. 35–41.
28. Щедролосьєв Д.Є. Компетентнісний підхід до підготовки інженерівпрограмістів: Інформаційні технології і засоби навчання. 2011. No 4(24). URL: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/e-journals/ITZN/2011_4/11schdey.pdf .
40. Чорна І. М. Формування у майбутніх маркетологів англомовної лексичної компетентності в письмі засобом кейс-техногогії., ТНПУ Тернопіль 2017. 3 с.
41. Періг І. М. , Арт-терапевтичні методи зняття психоемоційної напруги в умовах переживання воєнних дій., Тернопіль: ТНТУ, 2022 URL: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/37863/2/MCTD_2022_Perig_I-Art_therapeutic _methods_of_22-24.pdf
42. Вишньовський В.В. , Психологічна адаптація вимушено переміщених осіб, жертв воєнних конфліктів. , Тернопіль: ТНТУ, 2022 URL: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/37882/2/MCTD_2022_Vyshnevsky_V-Psychol ogical_adaptation_3-5.pdf
43. Стручок В.С. “Безпека в надзвичайних ситуаціях” Методичний посібник для здобувачів освітнього ступеня “магістр” всіх спеціальностей денної та заочної (дистанційної) форм навчання. Тернопіль: ТНТУ, 2022. С. 31-35.
44. Стручок В.С. “Техноекологія та цивільна безпека. Частина «Цивільна безпека»” Навчальний посібник. Тернопіль: ТНТУ, 2022. С. 99-100.
References (International): 29. American Psychological Association (APA). Crisis Support in the Workplace: Best Practices for IT Professionals. 2023.
30. BianchiG,SustainabilityCompetences:aSystematicLiteratureReview.Luxe mbourg:Publications Office of the European Union, 2020. URL: https://data.europa.eu/doi/10.2760/200956
31. Carpio D., Ximena, Kupets O., Muller N., Olefir A. Skills for a Modern Ukraine. Overview booklet. World Bank, Washington, DC. License: Creative Commons Attribution CC B Y 3.0 IGO, 2017. 369 p.
32. Cisco. Corporate Communication Strategies in Emergency Situations. 2023.
33. Forum-SOIS, 2024: Розбудова єдиного відкритого інформаційного простору освіти впродовж життя : збірник матеріалів (наукових праць, тез доповідей) 6-го Міжнародного науково-практичного WEBфоруму / за наук. ред.: М. Л. Ростоки, Т. С. Бондаренко, Г. С. Черевичного; упоряд. М. Л. Ростока; літ. ред. Ю. А. Кравченко, Н. М. Василенко, бібліогр. ред. О. В. Углова] ; НАПН України, ДНПБ України, УІПА, КНУ ім. Тараса Шевченка. Вінниця : Нілан-ЛТД, 2024. Вип. 5. 389 с. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.740977
34. Future of Work 2030: як підготуватися до змін в Україні? CSR Ukraine. URL: https://csrukraine.org/research/future-of-work-2030-yak-pidgotuvatisya-do-zmin-v-ukraini-2/
35. Gartner. Disaster Recovery and Business Continuity: Trends and Best Practices. 2023.
36. Hurska O.O., Denysenko N. G. Analysis of aviation IT specialists' competency in airline industry safety. Aviation in the XXI-st century - Safety in Aviation and Space Technologies: materials of the eighth world congress, Kyiv, Ukraine, October 10-12, 2018. Kyiv, 2018. P. 13.3.81-13.3.85. URL: https://www.jstor.org/stable/44428289
37. ISO 22301:2019. Security and resilience – Business continuity management systems – Requirements.URL:https://www.iso.org/ru/standard/75106.html
38. OECD Future of Education and Skills 2030 project. Better Politics for Better Life. OECD. URL: https://www.oecd.org/education/2030-project/about/
39. Symantec. Cybersecurity for Remote Workers: Challenges and Solutions. 2023.
Content type: Master Thesis
�蝷箔����:053 — психологія

��辣銝剔�﹝獢�:
獢�獢� ��膩 憭批���撘� 
Магістерська робтоа_Мельнічук.pdf1,39 MBAdobe PDF璉�閫�/撘��


�DSpace銝剜�������★��������雿��.

蝞∠�極�