Please use this identifier to cite or link to this item: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/47570

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМехмет, Емін Байназоглу
dc.contributor.authorШульгина, Людмила Михайлівна
dc.contributor.authorBaynazoglu, Mehmet Emin
dc.contributor.authorShulhina, Liudmyla
dc.date.accessioned2025-01-14T16:21:29Z-
dc.date.available2025-01-14T16:21:29Z-
dc.date.created2024-10-22
dc.date.issued2024-10-22
dc.date.submitted2024-08-14
dc.identifier.citationМехмет Е. Б. Потенціальні ефекти проектів ERASMUS+ B.I.P. на діяльність університетів та регіональний туризм / Мехмет Емін Байназоглу, Шульгина Людмила Михайлівна // ГЕВ. — Т. : ТНТУ, 2024. — Том 90. — № 5. — С. 45–55. — (Економіка).
dc.identifier.issn2409-8892
dc.identifier.urihttp://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/47570-
dc.description.abstractСтаття присвячена дослідженню ролі Програми Erasmus+ у сприянні інтенсифікації та поглиблення міжнародної співпраці університетів у рамках Європейського Союзу. Основною метою статті є висвітлення результатів дослідження потенційного впливу Програми Erasmus+ та одного із її проектів B.I.P. (Змішаної інтенсивної програми) на розширення освітніх можливостей університетів на основі цієї програми. Доведено, що програма Erasmus+ B.I.P. стала важливим інструментом інноваційної діяльності та механізмом сприяння розвитку співпраці між університетами. Наголошено, що Erasmus+ B.I.P. сприяє поглибленню короткотермінової та інтенсивної навчальної діяльності через онлайн- зустрічі, які об’єднують партнерів (університетів-учасників) задля ефективного виконання їх проектів. Доведено, що особливою цінністю програм, у яких беруть участь університети з різних країни і з різних галузей, є те, що такі програми надають змогу фахівцям різної спеціалізації об’єднатися для вирішення нагальних регіональних проблем і досягнення масштабних цілей сталого розвитку ООН. Акцентовано на очікуваній додатковій цінності цих проектів для існуючих навчальних програм вищих навчальних закладів. Розглянуто потенційні наслідки від реалізації цих проектів для регіонального туризму. Ці позитивні наслідки стають можливими завдяки збільшенню видимості туристичних рекреацій для туристів та підвищенню рівня культурної обізнаності членів приймаючих громад. Основним методом представленого дослідження було використання вторинних джерел даних, у яких висвітлено багатогранний вплив B.I.P. проектів та проливається світло на їхній трансформаційний потенціал у закладах вищої освіти, а також регіональній і міжнародній туристичній діяльності. Визначено особливості стратегій для кращої інтеграції знань про країну з навчальною програмою. Розроблено процес розроблення таких програм, який поділено на п’ять етапів: аналітичний, проектний, пілотний, коригування та подальше впровадження. Наголошено на важливості фінансової підтримки реалізації перерахованих стратегій і програм, зокрема завдяки отриманню стипендій та грантів.
dc.description.abstractThe article is devoted to the study of the role of the Erasmus+ Program in promoting the intensification and deepening of international cooperation within the framework of the European Union. The purpose of the article is to present the results of a study of the potential impact of the Erasmus+ Program and one of its projects B.I.P. (Mixed Intensive Program) to expand the educational opportunities of universities based on this program. It has been proven that Erasmus+ B.I.P. has become an important tool for innovative activity and promoting the development of cooperation between universities. It is emphasized that Erasmus+ B.I.P. facilitates the deepening of short-term and intensive educational activities through online meetings that bring together partners (participating universities) for the effective implementation of their projects. It was noted that the special value of programs in which universities from different countries and different fields participate is that such programs allow specialists of different specializations to come together to solve urgent regional problems and achieve the large-scale goals of sustainable development of the United Nations. Attention is focused on the expected additional value of these projects for existing educational programs of higher educational institutions. The potential consequences of the implementation of these projects for regional tourism are considered. These positive effects were made possible by increasing the visibility of tourist recreation facilities for tourists and increasing the level of cultural awareness among members of host communities. The main method of the presented research was the use of secondary data sources, which emphasized the multifaceted influence of B.I.P. projects and shed light on their transformative potential in higher education institutions, as well as in regional and international tourism activities. Features of strategies for better integration of knowledge about the country with the curriculum are determined. The process of developing such programs has been developed, which is divided into five stages: analytical, design, pilot, adjustment and further implementation. The importance of financial support for the implementation of the listed strategies and programs was emphasized, in particular through the receipt of scholarships and grants.
dc.format.extent45-55
dc.language.isouk
dc.publisherТНТУ
dc.publisherTNTU
dc.relation.ispartofГалицький економічний вісник, 5 (90), 2024
dc.relation.ispartofGalician economic journal, 5 (90), 2024
dc.relation.urihttps://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/american_english/mobility
dc.relation.urihttps://www.bristol.ac.uk/media-library/sites/spais/migrated/documents/pbrown.pdf
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1080/1369183X.2017.1314595
dc.relation.urihttps://orca.cardiff.ac.uk/id/eprint/78118/7/Barriers_to_International_Student_Mobili.pdf
dc.relation.urihttps://doi.org/10.3102/0013189X12466696
dc.relation.urihttps://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075079.2020.1725873
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1080/03075079.2020.1725873
dc.relation.urihttps://www.researchgate.net/publication/354853146_Main_challenges_to_international_student_mobility_in_the_European_arena
dc.relation.urihttps://www.researchgate.net/profile/Matthew-Yap-2/publication/273206742_Erasmus_student_motivation_Why_and_where_to_go/links/5dfbb107a6fdcc28372ea98d/Erasmus-student-motivation-Why-and-where-to-go.pdf
dc.subjectпрограма Erasmus+
dc.subjectB.I.P. проекти
dc.subjectміжнародна освітня діяльність університету
dc.subjectрегіональний туризм
dc.subjectErasmus+ Program
dc.subjectB.I.P. Projects
dc.subjectInternational Educational Activities University
dc.subjectRegional Tourism
dc.titleПотенціальні ефекти проектів ERASMUS+ B.I.P. на діяльність університетів та регіональний туризм
dc.title.alternativePotential effects of ERASMUS+ B.I.P. projects on universities’ activities and regional tourism
dc.typeArticle
dc.rights.holder© Ternopil Ivan Puluj National Technical University, 2024
dc.coverage.placenameТернопіль
dc.coverage.placenameTernopil
dc.format.pages11
dc.subject.udc378
dc.subject.udc338.48
dc.relation.references1. Oxford Learner’s Dictionaries (2024). Definition of mobility noun from the Oxford Advanced American Dictionary. Available at: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/american_english/mobility (accessed 14 August 2024).
dc.relation.references2. Brown P. (2015). Education, Opportunity and the Prospects for Social Mobility, School of Social Sciences, Cardiff University, 15–19. Available at: https://www.bristol.ac.uk/media-library/sites/spais/migrated/documents/pbrown.pdf (accessed: 14 August 2024).
dc.relation.references3. Maggi W. H. Leung. (2017) Social Mobility via academic mobility: reconfigurations in class and gender identities among Asian scholars in the global north, Journal of Ethnic and Migration Studies, vol. 43, no. 16, 2704–2719. Available at: https://doi.org/10.1080/1369183X.2017.1314595 (accessed 14 August 2024). DOI: https://doi.org/10.1080/1369183X.2017.1314595
dc.relation.references4. Souto-Otero M., Huisman Je., and others (2014) Barriers to International Student Mobility: Evidence From the Erasmus Program, Educational Researcher, vol. 42, issue 2. Available at: https://orca.cardiff.ac.uk/id/eprint/78118/7/Barriers_to_International_Student_Mobili.pdf (accessed 14 August 2024). DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X12466696
dc.relation.references5. Perez-Encinas A., Rodriguez-Pomeda Je,. Wit H. (2021) Factors influencing student mobility: a comparative European study, Studies in Higher Education, volume 46, 2021, issue 12, рр. 2528–2541. Available at: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075079.2020.1725873 (accessed 14 August 2024). DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2020.1725873
dc.relation.references6. Vidal-Suárez М., López-Duarte C., Maley J. (2021) Main challenges to international student mobility in the European arena. Available at: https://www.researchgate.net/publication/354853146_Main_challenges_to_international_student_mobility_in_the_European_arena (accessed 14 August 2024).
dc.relation.references7. Lesjak M., Juvan E., Ineson E., Yap M., Axelsson E. (2015). Erasmus student motivation: Why and where to go? High Educ, Springer Science+Business Media Dordrecht. Available at: https://www.researchgate.net/profile/Matthew-Yap-2/publication/273206742_Erasmus_student_motivation_Why_and_where_to_go/links/5dfbb107a6fdcc28372ea98d/Erasmus-student-motivation-Why-and-where-to-go.pdf (accessed 14 August 2024).
dc.relation.referencesen1. Oxford Learner’s Dictionaries. Definition of mobility noun from the Oxford Advanced American Dictionary. 2024. URL: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/american_english/mobility (дата звернення: 14.08.2024).
dc.relation.referencesen2. Brown P. Education, Opportunity and the Prospects for Social Mobility, School of Social Sciences, Cardiff University. 2015. P. 15–19. URL: https://www.bristol.ac.uk/media-library/sites/spais/migrated/documents/pbrown.pdf (дата звернення: 14.08.2024).
dc.relation.referencesen3. Maggi W. H. Leung. Social Mobility via academic mobility: reconfigurations in class and gender identities among Asian scholars in the global north, Journal of Ethnic and Migration Studies, 2017, vol. 43, no. 16, рр. 2704–2719. URL: https://doi.org/10.1080/1369183X.2017.1314595 (дата звернення: 14.08.2024). DOI: https://doi.org/10.1080/1369183X.2017.1314595
dc.relation.referencesen4. Souto-Otero M., Huisma Je., and others (2014) Barriers to International Student Mobility: Evidence From the Erasmus Program, Educational Researcher, vol. 42, Issue 2. URL: https://orca.cardiff.ac.uk/id/eprint/78118/7/Barriers_to_International_Student_Mobili.pdf (дата звернення: 14.08.2024). DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X12466696
dc.relation.referencesen5. Perez-Encinas A., Rodriguez-Pomeda Je,. Wit H. (2021). Factors influencing student mobility: a comparative European study, Studies in Higher Education, volume 46, 2021, issue 12, рр. 2528–2541. URL: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075079.2020.1725873 (дата звернення: 14.08.2024). DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2020.1725873
dc.relation.referencesen6. Vidal-Suárez М., López-Duarte C., Maley J. (2021) Main challenges to international student mobility in the European arena. URL: https://www.researchgate.net/publication/354853146_Main_challenges_to_international_student_mobility_in_the_European_arena (дата звернення: 14.08.2024).
dc.relation.referencesen7. Lesjak M., Juvan E., Ineson E., Yap M., Axelsson E. (2015). Erasmus student motivation: Why and where to go? High Educ, Springer Science+Business Media Dordrecht. URL: https://www.researchgate.net/profile/Matthew-Yap-2/publication/273206742_Erasmus_student_motivation_Why_and_where_to_go/links/5dfbb107a6fdcc28372ea98d/Erasmus-student-motivation-Why-and-where-to-go.pdf (дата звернення: 14.08.2024).
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2024.05.045
dc.contributor.affiliationШкола прикладних наук Keşan Yusuf Çapraz, Тракійський університет, Туреччина
dc.contributor.affiliationНаціональний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна
dc.contributor.affiliationВаршавська школа економіки, Польща
dc.contributor.affiliationKeşan Yusuf Çapraz School of Applied Sciences, Trakya University, Turkey
dc.contributor.affiliationNational Technical University of Ukraine «Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic
dc.contributor.affiliationInstitute», Ukraine; Warsaw School of Economics, Poland
dc.citation.journalTitleГалицький економічний вісник
dc.citation.volume90
dc.citation.issue5
dc.citation.spage45
dc.citation.epage55
dc.identifier.citation2015Мехмет Е. Б., Шульгина Л. М. Потенціальні ефекти проектів ERASMUS+ B.I.P. на діяльність університетів та регіональний туризм // ГЕВ, Тернопіль. 2024. Том 90. № 5. С. 45–55.
dc.identifier.citationenAPABaynazoglu, M. E., & Shulhina, L. (2024). Potentsialni efekty proektiv ERASMUS+ B.I.P. na diialnist universytetiv ta rehionalnyi turyzm [Potential effects of ERASMUS+ B.I.P. projects on universities’ activities and regional tourism]. Galician economic journal, 90(5), 45-55. TNTU. [in Ukrainian].
dc.identifier.citationenCHICAGOBaynazoglu M. E., Shulhina L. (2024) Potentsialni efekty proektiv ERASMUS+ B.I.P. na diialnist universytetiv ta rehionalnyi turyzm [Potential effects of ERASMUS+ B.I.P. projects on universities’ activities and regional tourism]. Galician economic journal (Tern.), vol. 90, no 5, pp. 45-55 [in Ukrainian].
Appears in Collections:Галицький економічний вісник, 2024, № 5 (90)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.