Bu öğeden alıntı yapmak, öğeye bağlanmak için bu tanımlayıcıyı kullanınız: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46681

Başlık: Детермінанти позитивної оцінки клієнтами оздоровчого відпочинку
Diğer Başlıklar: Determinants of a positive assessment by clients of a healthy holiday
Yazarlar: Тарасюк, Галина
Чагайда, Андрій
Tarasiuk, Halina
Chahaida, Andrii
Affiliation: Державний університет «Житомирська політехніка», Україна
Zhytomyr Polytechnic State University, Ukraine
Bibliographic description (Ukraine): Тарасюк Г. Детермінанти позитивної оцінки клієнтами оздоровчого відпочинку / Галина Тарасюк, Андрій Чагайда // Колективна монографія. — Т. : :ФОП Паляниця В.А, 2024. — С. 582–592. — (Розділ Ⅸ).
Bibliographic reference (2015): Тарасюк Г., Чагайда А. Детермінанти позитивної оцінки клієнтами оздоровчого відпочинку // Колективна монографія, Тернопіль. 2024. С. 582–592.
Bibliographic citation (APA): Tarasiuk, H., & Chahaida, A. (2024). Determinanty pozytyvnoi otsinky kliientamy ozdorovchoho vidpochynku [Determinants of a positive assessment by clients of a healthy holiday]. Transformatsiia biznesu dlia staloho maibutnoho: doslidzhennia, tsyfrovizatsiia ta innovatsii: monograph, 582-592. PE Palianytsia V.A.. [in Ukrainian].
Bibliographic citation (CHICAGO): Tarasiuk H., Chahaida A. (2024) Determinanty pozytyvnoi otsinky kliientamy ozdorovchoho vidpochynku [Determinants of a positive assessment by clients of a healthy holiday]. Transformatsiia biznesu dlia staloho maibutnoho: doslidzhennia, tsyfrovizatsiia ta innovatsii: monograph (Tern.), pp. 582-592 [in Ukrainian].
Is part of: Трансформація бізнесу для сталого майбутнього: дослідження, цифровізація та інновації: монографія, 2024
Journal/Collection: Трансформація бізнесу для сталого майбутнього: дослідження, цифровізація та інновації: монографія
Yayın Tarihi: 21-Kas-2024
Date of entry: 18-Ara-2024
Yayıncı: :ФОП Паляниця В.А
PE Palianytsia V.A.
Place of the edition/event: Тернопіль
Ternopil
Number of pages: 11
Page range: 582-592
Start page: 582
End page: 592
Özet: е. Зростання попиту споживачів на покращення здоров’я призвело до динамічного розвитку в галузі індустрії гостинності бізнес-моделей, що відповідають очікуванням клієнтів. Загальновизнані показники якості життя, в першу чергу фізичне і психічне здоров’я, а також позитивні і негативні фактори життєвих подій мають значний вплив на загальну задоволеність життям людей. Спосіб життя та звички людей, особливо нездорове харчування і відсутність фізичних навантажень, значною мірою пов’язані із зростанням маркерів серцево-судинного ризику. Довготривале недостатнє надходження з їжею вітамінів і мінеральних речовин значний час не має клінічних проявів, але в результаті призводить до тяжких захворювань. Адекватне обмеження калорій при наявності у споживаних харчових продуктах усіх необхідних мікроелементів є надзвичайно складним завданням, для вирішення якого було розроблено концепцію функціональних харчових продуктів. Профілактика на ранньому етапі більшості захворювань за допомогою здорового харчування є ефективним способом зниження та полегшення хронічних запальних процесів у людей. Оздоровчий відпочинок дозволяє людям залишити робоче середовище і зосередитись на особистому здоров’ї, що передбачає гармонію тіла, розуму і духу, позитивному погляді на життя, а також покращенні фізичної форми, здоровому харчуванні і дбайливому ставленні до навколишнього природного середовища. Висока вимогливість сучасних споживачів, які безкомпромісно очікують лише найкращих і завжди доступних послуг, робить акцент на персоналізованому обслуговуванні, що має підкреслити індивідуальність та унікальність пропозиції. За останнє десятиліття харчування стало вирішальним фактором у залученні клієнтів до закладів індустрії гостинності. Клієнти прагнуть незабутніх вражень, що охоплюють особливу атмосферу закладу, спеціально розроблену дієту і страви, що дозволять збалансувати харчування під час відпочинку і в подальшому у повсякденному житті. Саме такі оцінки, що виходять за межі чуттєвих і гедонічних очікувань, створюють стимули для формування пізнання подорожуючих і викликають у клієнтів бажання повертатись до закладу індустрії гостинності
Increasing consumer demand for improved health has led to a dynamic development in the hospitality industry of business models that meet customer expectations.Generally recognized indicators of quality of life, primarily physical and mental health, as well as positive and negative factors of life events have a significant impact on people's overall satisfaction with life. People's lifestyles and habits, especially unhealthy diet and lack of exercise, are largely associated with an increase in cardiovascular risk markers. Long-term insufficient intake of vitamins and minerals with food has no clinical manifestations for a considerable time, but as a result leads to serious diseases. Adequate restriction of calories in the presence of all the necessary trace elements in the consumed food products is an extremely difficult task, for the solution of which the concept of functional food products was developed. Prevention at an early stage of most diseases with the help of a healthy diet is an effective way to reduce and alleviate chronic inflammatory processes in people. Wellness vacations allow people to leave the work environment and focus on personal health, which involves the harmony of body, mind and spirit, a positive outlook on life, as well as improving physical fitness, healthy eating and caring for the natural environment. The high demands of modern consumers, who uncompromisingly expect only the best and always available services, emphasize personalized service, which should emphasize the individuality and uniqueness of the offer. Over the past decade, food has become a critical factor in attracting customers to the hospitality industry. Clients seek unforgettable experiences that include a special atmosphere of the establishment, a specially designed diet and dishes that will allow to balance nutrition during rest and later in everyday life. It is such evaluations, which go beyond sensory and hedonic expectations, that create incentives for the formation of the knowledge of travelers and make customers want to return to the establishment of the hospitality industry
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46681
ISBN: 978-617-7875-86-3
Copyright owner: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2024
URL for reference material: https://doi.org/10.1177/1096348019849684
https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000518
https://doi.org/10.3390/su16052099
https://doi.org/10.1007/s00394-019-02027-z
https://doi.org/10.1017/jns.2020.26
https://doi.org/10.1016/j.appet.2008.05.060
https://doi.org/10.1016/j.tifs.2016.12.010
https://doi.org/10.3390/molecules22050680
https://doi.org/10.1007/s10902-013-9435-x
https://doi.org/10.1080/00222216.2023.2193180
https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e25482
https://doi.org/10.1002/9781118491003
https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2013.05.013
https://doi.org/10.3233/JAD-230993
https://doi.org/10.3390/nu14142784
https://doi.org/10.3945/ajcn.115.125401
https://doi.org/10.1093/ajcn/nqab315
https://doi.org/10.1017/S0954422423000136
https://doi.org/10.1186/s12916-023-02845-3
https://doi.org/10.3945/jn.111.142257
References (Ukraine): 1. Lehto, X. Y., & Lehto, M. R. (2019). Vacation as a Public Health Resource: Toward a Wellness-Centered Tourism Design Approach. Journal of Hospitality & Tourism Research, 43(7), 935-960. https://doi.org/10.1177/1096348019849684
2. Speth, F., Wendsche, J., & Wegge, J. (2023). We continue to recover through vacation! Meta-analysis of vacation effects on well-being and its fade-out. European Psychologist, 28(4), 274–287. https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000518
3. Jia, Y., Garg, A.. Shi, P. (2024). Research on Factors Influencing Hotel Consumers’ Health: A Systematic Review and Ways Forward. Sustainability, 16, 2099. https://doi.org/10.3390/su16052099
4. Kalache, A., de Hoogh, A. I., Howlett, S. E., Kennedy, B., Eggersdorfer, M., Marsman, D. S., Shao, A., & Griffiths, J. C. (2019). Nutrition interventions for healthy ageing across the lifespan: a conference report. European journal of nutrition, 58(Suppl 1), 1–11. https://doi.org/10.1007/s00394-019-02027-z
5. Wickramasinghe, K., Mathers, J. C., Wopereis, S., Marsman, D. S., & Griffiths, J. C. (2020). From lifespan to healthspan: the role of nutrition in healthy ageing. Journal of nutritional science, 9, e33. https://doi.org/10.1017/jns.2020.26
6. Pilzer, P. Z. (2002). The New Wellness Revolution: How to Make a Fortune in the Next Trillion Dollar Industry. John Wiley & Sons, Inc. 272 p.
7. Siró, I., Kápolna, E., Kápolna, B., & Lugasi, A. (2008). Functional food. Product development, marketing and consumer acceptance--a review. Appetite, 51(3), 456–467. https://doi.org/10.1016/j.appet.2008.05.060
8. Granato, D., Nunes, D. S., & Barba, F. J. (2017). An integrated strategy between food chemistry, biology, nutrition, pharmacology, and statistics in the development of functional foods: A proposal. Trends in Food Science & Technology, 62, 13-22. https://doi.org/10.1016/j.tifs.2016.12.010
9. Putnik, P., Bursać Kovačević, D., Režek Jambrak, A., Barba, F.J., Cravotto, G., Binello, A., Lorenzo, J.M., Shpigelman, A. (2017). Innovative “Green” and Novel Strategies for the Extraction of Bioactive Added Value Compounds from Citrus Wastes – A Review. Molecules, 22, 680. https://doi.org/10.3390/molecules22050680
10. Newman, D. B., Tay, L., & Diener, E. (2014). Leisure and subjective well-being: A model of psychological mechanisms as mediating factors. Journal of Happiness Studies, 15(3), 555–578. https://doi.org/10.1007/s10902-013-9435-x
11. Yan, N., de Bloom, J., & Halpenny, E. (2023). Integrative review: Vacations and subjective well-being. Journal of Leisure Research, 55(1), 65–94. https://doi.org/10.1080/00222216.2023.2193180
12. Yang, S., Liu, Y., & Xu, L. (2024). The effect of food tourism experiences on tourists’ subjective well-being. Heliyon, 10(3). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e25482
13. Spence, C., & Piqueras-Fiszman, B. (2014). The Perfect Meal. The Multisensory Science of Food and Dining. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781118491003
14.Chen, K. H., Liu, H. H., & Chang, F. H. (2013). Essential customer service factors and the segmentation of older visitors within wellness tourism based on hot springs hotels. International Journal of Hospitality Management, 35, 122–132. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2013.05.013
15. Finch, C. E., & Burstein, S. M. (2024). Dementia in the Ancient Greco Roman World Was Minimally Mentioned. Journal of Alzheimerʼs disease : JAD, 97(4), 1581–1588. https://doi.org/10.3233/JAD-230993
16. Stalling, I., Albrecht, B. M., Foettinger, L., Recke, C., & Bammann, K. (2022). Meal Patterns of Older Adults: Results from the OUTDOOR ACTIVE Study. Nutrients, 14(14), 2784. https://doi.org/10.3390/nu14142784
17. Alhussain, M. H., Macdonald, I. A., & Taylor, M. A. (2016). Irregular meal-pattern effects on energy expenditure, metabolism, and appetite regulation: a randomized controlled trial in healthy normal-weight women. The American journal of clinical nutrition, 104(1), 21–32. https://doi.org/10.3945/ajcn.115.125401
18. Fanzo, J., Rudie, C., Sigman, I., Grinspoon, S., Benton, T. G., Brown, M. E., … Willett, W. C. (2022). Sustainable food systems and nutrition in the 21stcentury: A report from the 22ndannual Harvard Nutrition Obesity Symposium. In American Journal of Clinical Nutrition (Vol. 115, pp. 18–33). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/ajcn/nqab315
19. Park, S.-H., Lee, D.-H., Lee, D.-H., & Jung, C. H. (2024). Scientific evidence of foods that improve the lifespan and healthspan of different organisms. Nutrition Research Reviews, 37(1), 169–178. https://doi.org/10.1017/S0954422423000136
20.BMC Medicine. Food insecurity: a neglected public health issue requiring multisectoral action. BMC Medicine 21, 130 (2023). https://doi.org/10.1186/s12916-023-02845-3
21. Fulgoni, V. L., 3rd, Keast, D. R., Bailey, R. L., & Dwyer, J. (2011). Foods, fortificants, and supplements: Where do Americans get their nutrients? The Journal of nutrition, 141(10), 1847-1854. https://doi.org/10.3945/jn.111.142257
References (International): 1. Lehto, X. Y., & Lehto, M. R. (2019). Vacation as a Public Health Resource: Toward a Wellness-Centered Tourism Design Approach. Journal of Hospitality & Tourism Research, 43(7), 935-960. https://doi.org/10.1177/1096348019849684
2. Speth, F., Wendsche, J., & Wegge, J. (2023). We continue to recover through vacation! Meta-analysis of vacation effects on well-being and its fade-out. European Psychologist, 28(4), 274–287. https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000518
3. Jia, Y., Garg, A.. Shi, P. (2024). Research on Factors Influencing Hotel Consumers’ Health: A Systematic Review and Ways Forward. Sustainability, 16, 2099. https://doi.org/10.3390/su16052099
4. Kalache, A., de Hoogh, A. I., Howlett, S. E., Kennedy, B., Eggersdorfer, M., Marsman, D. S., Shao, A., & Griffiths, J. C. (2019). Nutrition interventions for healthy ageing across the lifespan: a conference report. European journal of nutrition, 58(Suppl 1), 1–11. https://doi.org/10.1007/s00394-019-02027-z
5. Wickramasinghe, K., Mathers, J. C., Wopereis, S., Marsman, D. S., & Griffiths, J. C. (2020). From lifespan to healthspan: the role of nutrition in healthy ageing. Journal of nutritional science, 9, e33. https://doi.org/10.1017/jns.2020.26
6. Pilzer, P. Z. (2002). The New Wellness Revolution: How to Make a Fortune in the Next Trillion Dollar Industry. John Wiley & Sons, Inc. 272 p.
7. Siró, I., Kápolna, E., Kápolna, B., & Lugasi, A. (2008). Functional food. Product development, marketing and consumer acceptance--a review. Appetite, 51(3), 456–467. https://doi.org/10.1016/j.appet.2008.05.060
8. Granato, D., Nunes, D. S., & Barba, F. J. (2017). An integrated strategy between food chemistry, biology, nutrition, pharmacology, and statistics in the development of functional foods: A proposal. Trends in Food Science & Technology, 62, 13-22. https://doi.org/10.1016/j.tifs.2016.12.010
9. Putnik, P., Bursać Kovačević, D., Režek Jambrak, A., Barba, F.J., Cravotto, G., Binello, A., Lorenzo, J.M., Shpigelman, A. (2017). Innovative "Green" and Novel Strategies for the Extraction of Bioactive Added Value Compounds from Citrus Wastes – A Review. Molecules, 22, 680. https://doi.org/10.3390/molecules22050680
10. Newman, D. B., Tay, L., & Diener, E. (2014). Leisure and subjective well-being: A model of psychological mechanisms as mediating factors. Journal of Happiness Studies, 15(3), 555–578. https://doi.org/10.1007/s10902-013-9435-x
11. Yan, N., de Bloom, J., & Halpenny, E. (2023). Integrative review: Vacations and subjective well-being. Journal of Leisure Research, 55(1), 65–94. https://doi.org/10.1080/00222216.2023.2193180
12. Yang, S., Liu, Y., & Xu, L. (2024). The effect of food tourism experiences on tourists’ subjective well-being. Heliyon, 10(3). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e25482
13. Spence, C., & Piqueras-Fiszman, B. (2014). The Perfect Meal. The Multisensory Science of Food and Dining. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781118491003
14.Chen, K. H., Liu, H. H., & Chang, F. H. (2013). Essential customer service factors and the segmentation of older visitors within wellness tourism based on hot springs hotels. International Journal of Hospitality Management, 35, 122–132. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2013.05.013
15. Finch, C. E., & Burstein, S. M. (2024). Dementia in the Ancient Greco Roman World Was Minimally Mentioned. Journal of Alzheimerʼs disease : JAD, 97(4), 1581–1588. https://doi.org/10.3233/JAD-230993
16. Stalling, I., Albrecht, B. M., Foettinger, L., Recke, C., & Bammann, K. (2022). Meal Patterns of Older Adults: Results from the OUTDOOR ACTIVE Study. Nutrients, 14(14), 2784. https://doi.org/10.3390/nu14142784
17. Alhussain, M. H., Macdonald, I. A., & Taylor, M. A. (2016). Irregular meal-pattern effects on energy expenditure, metabolism, and appetite regulation: a randomized controlled trial in healthy normal-weight women. The American journal of clinical nutrition, 104(1), 21–32. https://doi.org/10.3945/ajcn.115.125401
18. Fanzo, J., Rudie, C., Sigman, I., Grinspoon, S., Benton, T. G., Brown, M. E., … Willett, W. C. (2022). Sustainable food systems and nutrition in the 21stcentury: A report from the 22ndannual Harvard Nutrition Obesity Symposium. In American Journal of Clinical Nutrition (Vol. 115, pp. 18–33). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/ajcn/nqab315
19. Park, S.-H., Lee, D.-H., Lee, D.-H., & Jung, C. H. (2024). Scientific evidence of foods that improve the lifespan and healthspan of different organisms. Nutrition Research Reviews, 37(1), 169–178. https://doi.org/10.1017/S0954422423000136
20.BMC Medicine. Food insecurity: a neglected public health issue requiring multisectoral action. BMC Medicine 21, 130 (2023). https://doi.org/10.1186/s12916-023-02845-3
21. Fulgoni, V. L., 3rd, Keast, D. R., Bailey, R. L., & Dwyer, J. (2011). Foods, fortificants, and supplements: Where do Americans get their nutrients? The Journal of nutrition, 141(10), 1847-1854. https://doi.org/10.3945/jn.111.142257
Content type: Book Chapter
Koleksiyonlarda Görünür:Трансформація бізнесу для сталого майбутнього: дослідження, цифровізація та інновації: монографія



DSpace'deki bütün öğeler, aksi belirtilmedikçe, tüm hakları saklı tutulmak şartıyla telif hakkı ile korunmaktadır.