Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46233

Назва: Торговий знак, торгова марка, бренд: визначення, понятійна база і законодавство
Інші назви: Trade sign, trademark, brand: definitions, conceptual framework and legislation
Автори: Василишин, Владислав Михайлович
Vasylyshyn, Vladeslav
Приналежність: Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна
West Ukrainian National University, Ternopil, Ukraine
Бібліографічний опис: Василишин В. М. Торговий знак, торгова марка, бренд: визначення, понятійна база і законодавство / Василишин Владислав Михайлович // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2024. — Том 88. — № 3. — С. 149–158. — (Маркетинг).
Bibliographic description: Vasylyshyn V. (2024) Torhovyi znak, torhova marka, brend: vyznachennia, poniatiina baza i zakonodavstvo [Trade sign, trademark, brand: definitions, conceptual framework and legislation]. Galician economic journal (Tern.), vol. 88, no 3, pp. 149-158 [in Ukrainian].
Є частиною видання: Галицький економічний вісник, 3 (88), 2024
Galician economic journal, 3 (88), 2024
Журнал/збірник: Галицький економічний вісник
Випуск/№ : 3
Том: 88
Дата публікації: 18-чер-2024
Дата подання: 25-кві-2024
Дата внесення: 28-сер-2024
Видавництво: ТНТУ
TNTU
Місце видання, проведення: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2024.03.149
УДК: 339.138
658
Теми: торговий знак
товарний знак
торгова марка
товарна марка
марка
марочна назва
марочний знак (емблема)
логотип
бренд
брендинг
позиціонування
імідж
trade sign
trademark
brand
brand name (emblem)
logo
brand
branding
positioning
image
Кількість сторінок: 10
Діапазон сторінок: 149-158
Початкова сторінка: 149
Кінцева сторінка: 158
Короткий огляд (реферат): Досліджено означення та понятійну базу: марки, знака, бренда та означень до них. Дослідження проведено на базі означень та підходів даних західних «гуру» з маркетингу та практикуючих відомих західних фахівців з маркетингу, реклами, менеджменту, психологів, а також наших вітчизняних фахівців та вчених. Такими означеннями до марки є торговельна, торгівельна, товарна, марочна й інші. Проведений аналіз літератури показав, що ці означення ідентичні, а в українському випадку потрібно орієнтуватися на законодавчу базу. Також досліджено означення марки з означеннями до неї – торговельна, торгівельна, товарна, марочна й інші. Ці означення і їх понятійна база виявилися також тотожними. Крім того, досліджено також означення та понятійну базу «бренд». Основними синонімами до слова бренд в їх означеннях може бути якість, імідж, пам’ять, позитивні враження, психологічна дія, реклама, позиціонування. На ринку України досить часто й споживачі та навіть фахівці ототожнюють поняття торговельного знака (ТЗ), торгової марки і навіть бренда. Однак це не є правильно. Підтримую це розуміння західних і вітчизняних вчених, що це є три послідовні сходинки. Якщо коротко пояснювати, то ТЗ – це оформлений у державі згідно з її законодавством знак ідентифікування товарів і послуг. ТМ – це знак чи логотип, під яким продавець продає свої товари і яка відома покупцям. ТМ може бути ідентична ТЗ, а може бути йому й не ідентична. А бренд в свою чергу може бути добре розкрученою ТМ, а може бути розкрученим і без ТМ. На заході ТМ і бренд це практично одне і теж, тому що там в основному існує ринок олігополії, на якому діють кілька потужних фірм з не дуже розвиненим товарним ринком. Терміни ТЗ, ТМ, бренд прийшли до нас з заходу. Перші два на заході були запроваджені приблизно в 20–40 роках, а бренд – приблизно в 60–70 роках минулого століття. Бренд на заході пройшов чотири стратегії – від товарного до корпоративного. Основою для означень було поставлена мета й історичні факти й можливості. У зв’язку зі зміною цих двох факторів ми дали нове означення бренда. Це означення ґрунтується на постановах ООН про вичерпання ресурсів Землі і їх невідповідність можливостям задоволення потреб сучасної людини та правильному й відповідальному відношенню. Тобто, ми можемо його трактувати як «зелений» маркетинг.
The definitions and conceptual framework of the following terms are studied: brand, mark, sign and definitions. The research was conducted on the basis of definitions and approaches of these Western marketing «gurus» and practitioners of well-known Western experts in marketing, advertising, management, and psychology, as well as our domestic experts and scientists. Such definitions for a brand include trade, commercial, commodity, brand and others. The analysis of the literature showed that these definitions are identical, and in the Ukrainian case, it is necessary to focus on the legislative framework. The author also studied the definition of a trademark with the following definitions: trade, commercial, commodity, brand and others. These definitions and their conceptual framework were also found to be identical. In addition, the definition and conceptual framework of «brand» were also studied. The main synonyms for the brand in their definitions can be quality, image, memory, positive impressions, psychological effect, advertising and positioning. In the Ukrainian market, consumers and even experts often equate the concepts of a trademark, a trade mark and even a brand. However, this is not correct. I support this understanding of Western and domestic scientists that these are three consecutive steps. If to explain briefly, TS is a sign of indication of goods and services issued in the state according to its legislation. TM is a sign or logo under which the seller sells his goods and which is known to buyers. TM may be identical to the TS, and may not be identical to it. A brand, in turn, can be a well-promoted TM or it can be promoted without TM. In the West, TM and brand are practically the same thing, because there is basically an oligopoly market where several powerful firms operate with a not very developed product market. The terms TS, TM, and brand came to us from the West. The first two in the West were introduced around 20–40 years of the last century, and the brand around 60–70 years of the last century. The brand in the West went through four strategies from commodity to corporate. The basis for the definitions was the goal and historical facts and opportunities. Due to the change in these two factors, we have given a new definition of the brand. This definition is based on the UN resolutions on the exhaustion of the Earthʼs resources and their inconsistency with the ability to meet the needs of modern man and the right and responsible attitude. That is, we can interpret it as «green» marketing.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46233
ISSN: 2409-8892
Власник авторського права: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2024
URL-посилання пов’язаного матеріалу: https://doi.org/10.1007/978-3-030-59531-9
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3689-12#Text
https://doi.org/10.32983/2222-4459-2019-11-222-228
https://doi.org/10.36818/2071-4653-2021-3-3
https://doi.org/10.32702/2306-6806.2019.4.69
Перелік літератури: 1. Kotler Philip. On Marketing. Simon & Schuster Ltd, 2001. 736 p. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-59531-9
2. Amstrong Harry. Kotler Philip. On Marketing. Simon&SchusterLtd, 2001. 608 p.
3. Балабанова Л. В. Маркетинг : підручник. 2-ге вид., перероб. і доп. Київ: Знання-Прес, 2004. 645 с.
4. Руделіус В., Амазян О. М., Бабенко Н. О. та ін. Маркетинг : підручник / ред.-упор О. І. Сидоренко, Л. С. Макарова. 2-ге видання. Київ: Навчально-методичний центр «Консорціум із узагальненням менеджмент-освіти в Україні», 2008.
5. Про охорону прав на знаки для товарів і послуг : Закон України № 3689-XII від 15.12.1993. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3689-12#Text (дата звернення: 23.04.2024).
6. The Essential Brand Book: over 100 Techniques to Increase Brand Values, Iain Elwood, Kogan Page, 2002. 321 p.
7. Building Strong Brands. Hardcover-Desember 12, 1995 by David A. Aaker, 2002. 348 p.
8. Designing Brand Identity: An Essential Guide for the Whode Branding Team, 4 th Editiabe Alina Wheeler (an essential guide for the whole branding team), Wood Type Borders, November 6, 2012, Publisher: John Wileyand Sons, 365p.
9. Старостіна А. О., Длігач А. О., Кравченко В. А. Промисловий маркетинг: теорія, світовий досвід, українська практика: підручник / за ред. А. О. Старостіної. Київ: Знання, 2005. 764 с.
10. Устенко А. О, Малинка О. Я., Предик Г. А. Створення бренду в країнах з трансформаційною економікою. Вісник ТАНГ. 2004. № 2. С. 77–86.
11. Діброва Т., Кістень О. Імідж бренду: яким він має бути. Маркетинг в Україні. 2006. № 2. С. 23–25.
12. Несторова Ю. Методи оцінки вартості бренду. Маркетинг в Україні. 2006. № 3. С. 61–64.
13. Чубукова О. Ю., Матвєєв О. О. Бренд у сучасній сфері розважальних послуг. Державний науково- дослідницький інститут інформації та моделювання економіки. Формування ринкових відносин в Україні. 2019. № 11 (222). С. 81–86. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2019-11-222-228
14. Сидорук А. В., Маковецька Н. В., Бортников Є. Г. Бренд і PR-менеджмент підприємств туристичного та готельно-ресторанного бізнесу: теоретичні аспекти. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2021. № 3 (149). C. 16. DOI: https://doi.org/10.36818/2071-4653-2021-3-3
15. Яцишина Л. К. Бренд стратегії як інструмент управління конкурентоспроможністю торгово-розважальних цетрів. Економіка держави. 2019. № 4. С. 69–73. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2019.4.69
16. Абрамович І. А., Єфіменко А. Ю., Верцева А. О. Бренд – сутність та особливості застосування в сільському господарстві. Інвестиції: практика та досвід. Науково-практичний журнал. 2018. № 21. C. 46–47.
References: 1. Kotler Philip (2021). On Marketing. Simon&SchusterLtd, 736 p. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-59531-9
2. Amstrong Harry (2001). KotlerPhilip. OnMarketing. Simon&SchusterLtd, 608 p.
3. Balabanova L. V. (2004). Marketynh [Marketing]: pidruchnyk. 2-he vyd., pererob. i dop. Kyiv: Znannia-Pres.
4. Rudelius V., Amazian O. M., Babenko N. O. a in. (2008). Marketynh [Marketing]: pidruchnyk / red.-upor O. I. Sydorenko, L. S. Makarova. 2-he vydannia. Kyiv: Navchalno-metodychnyi tsentr “Konsortsium iz uzahalnenniam menedzhment-osvity v Ukraini”.
5. Pro okhoronu prav na znaky dlya tovariv i posluh: ZakonUkrainy № 3689-XII vid 15.12.1993. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3689-12#Text (accessed 23 April 2024).
6. The Essential Brand Book: over 100 Techniques to Increase Brand Values, Iain Elwood, Kogan Page, 2002.
7. Building Strong Brands. Hardcover-Desember 12, 1995 by David A. Aaker, 2002.
8. Designing Brand Identity: An Essential Guide for the Whode Branding Team, 4 th Editiabe Alina Wheeler (an essential guide for the whole branding team), Wood Type Borders, November 6, 2012, Publisher: John Wiley and Sons.
9. Starostina A. O., Dlihach A. O., Kravchenko V. A. (2005). Promyslovyi marketynh: teoriia, svitovyidosvid, ukrainska praktyka [Industrial marketing: theory, world experience, Ukrainian practice]: pidruchnyk / zared. A. O. Starostinoi. Kyiv: Znannia.
10. Ustenko O., Malinka O. Ya., Predik G. A. (2004). Stvorennya brendu v krayinakh z transformatsiynoyu ekonomikoyu [Building a brand in emerging economies]. Visnyk TANH, no. 2, рр. 77–86.
11. Dibrova T., Kisten O. (2006). Imidzh brendu: yakym vin maye buty [Brand image: what it should be]. Marketynh v Ukraini, no. 2, pр. 23–25.
12. Nestorova Y. (2006). Metody otsinky vartosti brendu [Methods of brand valueassessment]. Marketynh v Ukraini, no. 3, pр. 61–64.
13. Chubukova O. Yu., Matveeva O. O. (2019). Brend u suchasniy sferi rozvazhalʹnykh posluh [Brand in the current sphere of retail services]. Derzhavnyinaukovo-doslidnytsky iinstytut informatsii ta modeliuvannia ekonomiky, no. 11 (222), рp. 81–86. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2019-11-222-228
14. Sydoruk A. V., Makovetska N. V., Bortnykov Ye. H. (2021). Brend i PR-menedzhment pidpryyemstv turystychnoho ta hotelʹno-restorannoho biznesu: teoretychni aspekty [Brand in the modern sphere of entertainment Brand and PR-management of tourism and hotel and restaurant business enterprises: theoretical aspects]. Sotsialno-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy, no. 3 (149), p. 16. DOI: https://doi.org/10.36818/2071-4653-2021-3-3
15. Yatsyshyna L. K. (2019). Brend stratehiyiyi yak instrument upravlinnya konkurentospromozhnistyu torhovo- rozvazhalʹnykh tsetriv [Brand strategyas a tool for managing the competitiveness of shopping and entertainment centers]. Ekonomika derzhavy, no. 4, рp. 69–73. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2019.4.69
16. Abramovych I. A., Efimenko A. Yu., Vertseva A. O. (2018). Brend – sutnistʹ ta osoblyvosti zastosuvannya v silʹsʹkomu hospodarstvi [The brand is the essence and features of application in agriculture]. Investytsii: praktyka ta dosvid, no. 21, рp. 46–47.
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Галицький економічний вісник, 2024, № 3 (88)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.