Defnyddiwch y dynodwr hwn i ddyfynnu neu i gysylltu â'r eitem hon: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46121
Teitl: Копінг-стратегії подолання стресу студентів в умовах воєнного стану
Teitlau Eraill: Coping strategies for overcoming the stress of students in the conditions of martial law
Awduron: Закришка, Роман Володимирович
Zakryshka, Roman
Bibliographic description (Ukraine): Закришка Р.В. Копінг-стратегії подолання стресу студентів в умовах воєнного стану : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра : спец. 053 - психологія / наук.кер. В.В. Вишньовський. Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2024. 61 с.
Bibliographic description (International): Zazryshka R.V. Coping strategies for overcoming the stress of students in the conditions of martial law: work on obtaining a bachelor's degree: spec. 053 - psychology / scientific manager. VV Vyshniovskyi: Ternopil: Ternopil National Technical University named after Ivan Pulyu. 2024. 61 p.
Dyddiad Cyhoeddi: 25-Jun-2024
Submitted date: 25-Jun-2024
Date of entry: 22-Jul-2024
Cyhoeddwr: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Country (code): UA
Place of the edition/event: ТНТУ
Supervisor: Вишньовський, Василь Володимирович
Vyshniovskyi, Vasyl
UDC: 159.9
Allweddeiriau: копінг-стратегії
coping strategies
стрес
stress
стресові події
stressful events
подолання стресу
overcoming stress
освітня діяльність
educational activity
навчання
study
студентський вік
student age
воєнний стан
martial law
Page range: 1-61
Crynodeb: Закришка Р.В. Копінг-стратегії подолання стресу студентів в умовах воєнного стану. – Рукопис. 200-300 слів Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня «Бакалавр» за спеціальністю 053 – «Психологія» – Тернопільський національний технічний університет ім. І. Пулюя. – Тернопіль, 2024. В кваліфікаційній роботі проаналізовано різноманітне тлумачення поняття стресу та копінг-стратегій, виділено можливі стратегії подолання стресу у студентів в процесі навчання в ЗВО та в умовах війни, експериментально доведено, існування взаємозв’язку рівня стресу студентів навчального закладу з типами переважаючих стилів поведінки подолання травмуючих переживань в умовах війни. На основі отриманих результатів експериментального дослідження розроблено та запропоновано психологічну програму розвитку стресостійкості та навчання коструктивним стратегіям подолання складних життєвих подій. У науковій літературі стрес описується як стан психічної напруги, який виникає в умовах надзвичайних складнощів і тиску, який є неспецифічною реакцією людини на навколишні подразники. Постійна дія таких факторів призводить до зміцнення і розвитку стресу, що спричиняє комплексні зміни в організмі: організм намагається самостійно захиститися від стресу, передбачити його або підкорити. Копінг визначається як постійно змінні когнітивні та поведінкові власне стратегії, які спрямовані на впорання зі специфічними зовнішніми або внутрішніми викликами, що перевищують ресурси людини. Копінг-стратегії є одним із ключових механізмів подолання стресу. Дж. Амірхан, використовуючи факторний аналіз різних копінг-відповідей на стрес, розробив «Індикатор стратегій копінгу», виділивши три групи стратегій: вирішення проблем, власне пошуку соціальної підтримки і уникнення. Теоретичний аналіз копінг-стратегій, стресогенних факторів та дій студентів для подолання стресу дозволяє умовно поділити стратегії на три групи: стратегію вирішення проблеми (захист та допомога у захисті своєї країни), пошук соціальної підтримки (об’єднання з групами волонтерів, контакти з близькими, звернення до психологічної підтримки) та стратегію уникнення (виїзд за кордон). Емпіричне дослідження дозволило визначити рівні переживання стресу сучасними студентами та дослідити копінг-стратегії, які дозволяють вирішувати важливі навчальні, соціальні, особистісні проблеми. Рекомендації для студентів включають створення підтримуючого середовища, регулярну практику навичок подолання стресу, самоаналіз та саморефлексію, а також пошук професійної допомоги за потреби. Ефективне управління стресом вимагає комплексного підходу, що включає розвиток як проблемно-орієнтованих, так і емоційно-орієнтованих стратегій, а також уникнення та відволікання.
: The Zakryshka R. Coping strategies for overcoming the stress of students in the conditions of martial law. - Manuscript. 200-300 слів The qualification paper analyzed various interpretations of the concept of stress and coping strategies, identified possible strategies for overcoming stress among students in the process of studying in higher education institutions and in war conditions, experimentally proved the existence of a relationship between the level of stress of students of an educational institution and the types of prevailing behavioral styles of overcoming traumatic experiences in the conditions of war. Based on the obtained results of the experimental research, a psychological program for developing stress resistance and teaching constructive strategies for overcoming difficult life events was developed and proposed. In the scientific literature, stress is described as a state of mental tension that occurs in conditions of extreme difficulties and pressure, which is a non-specific reaction of a person to environmental stimuli. The constant action of such factors leads to the strengthening and development of stress, which causes complex changes in the body: the body tries to protect itself from stress, predict it or conquer it. Coping is defined as constantly changing cognitive and behavioral strategies that are aimed at coping with specific external or internal challenges that exceed a person's resources. Coping strategies are one of the key mechanisms for coping with stress. J. Amirkhan, using the factor analysis of various coping responses to stress, developed the "Indicator of Coping Strategies", distinguishing three groups of strategies: problem solving, the actual search for social support, and avoidance. Theoretical analysis of coping strategies, stressful factors and actions of students to overcome stress allows to tentatively divide strategies into three groups: problem solving strategy (protection and help in protecting one's country), search for social support (uniting with groups of volunteers, contacts with loved ones, turning to psychological support) and an avoidance strategy (going abroad). Empirical research made it possible to determine the levels of stress experienced by modern students and to investigate coping strategies that allow solving important educational, social, and personal problems. Recommendations for students include creating a supportive environment, regularly practicing stress management skills, introspection and self-reflection, and seeking professional help when needed. Effective stress management requires a comprehensive approach that includes the development of both problem-oriented and emotion-oriented strategies, as well as avoidance and distraction.
Disgrifiad: У нашому дослідженні ми поставили мету визначити у студентів закладів вищої освіти різновиди та рівні розвитку стратегій подолання психологічного стресу, а також розробити тренінгову програму з навчання студентів конструктивним стратегіям та прийомам подолання стресу у складних навчальних ситуаціях. В результаті проведеного нашого дослідження взаємозв’язку стресу, а також копінг-стратегій студентів саме під час воєнного стану, відповідно до поставлених завдань, можна зробити наступні висновки: 1. Саме поняття стресу власне в науковій літературі описує стан психологічної напруги, що виникає в умовах підвищеного навантаження та складних обставин. Це реакція людини на подразники з зовнішнього середовища. Саме під постійним впливом стресових факторів, інтенсивність стресу зростає, що призводить до різноманітних змін в організмі, які є спробами організму захистити себе, стримати або придушити стрес. 2. Теоретичний аналіз копінг-стратегій, стресогенних факторів та дій студентів для подолання стресу дозволяє умовно поділити стратегії на три групи: стратегію вирішення проблеми (власне захист та допомога саме у захисті своєї країни), пошук соціальної підтримки (об'єднання з групами волонтерів, контакти з близькими, звернення до психологічної підтримки) та стратегію уникнення (виїзд за кордон). 3. Концепція копінгу описується як когнітивні та поведінкові власне зусилля, які постійно змінюються для подолання специфічних зовнішніх та внутрішніх вимог, що перевищують ресурси людини. 4. Емпіричне дослідження дозволило визначити рівні переживання стресу сучасними студентами та дослідити копінг-стратегії, які дозволяють вирішувати важливі навчальні, соціальні, особистісні проблеми. Виявлено значну частину студентів (43%), у яких зафіксовано високий рівень переживання стресу та напруженості. Це є свідченням того, що на сучасному етапі життєвих подій, коли в Україні війна, студентська молодь перебуває під впливом несприятливих подій, які викликають стан занепокоєння та напруги, дезадаптаційні прояви. У такому стані людина відчуває виснаженість, втому, витрачає багато енергетичних ресурсів, їй складно виконувати звичні справи, часто втрачає інтерес до виконання навчальної або професійної діяльності, перебуває в апатичному стані. За таких умов людина не може бути продуктивною, бо витрачається багато зусиль, які складно відновлюються. Високий рівень прояву стратегії «соціальної підтримки» досліджено у 49% респондентів та стратегії уникнення – у 42%. З даних результатів можна сказати, що досліджувані не обирають прямих асертивних методів вирішення стресових ситуацій, адже часто потребують зовнішнього впливу, тобто соціальної допомоги та підтримки. Це свідчить про складність переживання життєвих подій в умовах війни. Окрім того, даний показник може свідчити про неготовність брати відповідальність на себе і це може бути вже пов’язано з недостатнім рівнем особистісної зрілості, а відтак психологічної готовності до самостійного життя та прийняття рішень. Важливими якостями половини молодих людей є взяття відповідальності за свій вибір, демонстрація дорослої поведінки, разом з тим, здійснення самостійного контролю над подіями, які відбуваються навколо. Переоцінка в позитивному ракурсі життєвих подій є ресурсом стресостійкої особистості і дозволяє бути адаптабельним та гнучким. Проте, слід звернути увагу на стратегію «дистанціювання», яка на помірному рівні проявляється у 46% студентів, це свідчить про захисні механізми стосовно переживання травмуючих подій, які проявляються у віддаленні від проблем та пасивному пристосуванні або навіть запереченні. Критичними є високий та дуже високий рівні стресу, які проявляються у 34% і 14% сучасних студентів, тобто у сумі це становить 48%, це означає, що такий процент молодих людей дуже емоційно переживає події сьогодення та перебуває у сильній напрузі. 5. На основі результатів нашого емпіричного дослідження було розроблено власне тренінгову програму, спрямовану саме на зниження рівня стресу саме у студентів та формування власне адаптивних копінг-стратегій. Дана програма складається з шести занять тривалість кожного по 60–90 хвилин, які проводяться 1-2 рази власне на тиждень. Метою програми є формування адаптивних копінг-стратегій через передавання знань та розвиток навичок опору стресу, усунення стереотипів поведінки через їх довільне регулювання.
Content: Вступ 4 Розділ І. Теоретичний аналіз проблеми застосування студентами копінг-стратегій в ситуаціях стресу в умовах війни 8 1.1. Теоретичні положення вчення про стрес в психологічній науці 8 1.2. Копінг-стратегії: трактування, види та їх характеристика 13 1.3. Критерії психологічної готовності дітей до навчання у школі 16 Висновок до розділу І 18 Розділ ІІ. Експериментальне дослідження застосування копінг-стратегій студентами при переживанні стресу 19 2.1. Організація проведення емпіричного дослідження 19 2.2. Аналіз результатів психологічного експерименту 25 Висновок до розділу ІI 36 РозділІІІ. Психологічна програма розвитку стресостійкості та навчання коструктивним стратегям подолання складних життєвих подій 38 3.1. Структура психологічної програми розвитку стресостійкості студентів та навчання ефективним копінг-стратегіям 38 3.2. Прийоми та рекомендації розвитку копінг-стратегій в стресових ситуаціях 42 Висновок до розділу ІІІ 46 Розділ ІV. Безпека життєдіяльності, основи охорони праці48 4.1. Безпека життєдіяльності – важливий чинник сталого людського розвитку 48 4.2. Соціально-економічне значення охорони праці 51 Загальні висновки 56 Список використаних джерел 60 Додатки…61
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46121
Copyright owner: © Закришка Р.В., 2024
References (Ukraine): 1. Алєксєєнко Т. Явища мобінгу й булінгу у взаєминах особистості та колективу. Т. Алєксєєнко. Управління освітою. 2019. № 4. С. 46–53.
2. Андрєєнкова В.Л., Левченко К.Б., Лунченко Н.В., Матвійчук М.М. Комплект освітніх програм «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації». К. 2018. 143 с.
3. Борщевська А.В. Булінг у школах як чинник психічного нездоров’я. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Вип. 6. 2014. С. 48-52.
4. Ведєрніков Ю. А. Теорія держави і права. Дніпропетровськ, 2015. 468 с.
5. Вейнінгер О. Стать і характер. Принципове дослідження. Харків: Фоліо, 2016. С. 3-13. 480 с.
6. Воронцова, Т.В., Пономаренко, В.С. Вчимося жити разом. Посібник для вчителя з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (початкова школа): К. : Видавництво «Алатон», 2016 с. 26-33.
7. Гапон Н.П. , Грабовська С.Л., Гупаловська В.А. Фемінність, маскулінність як метафори психотерапевтичних дискурсів. Львів : ЛНУ імені І. Франка, 2015. Львів : ЛНУ імені І. Франка, 2015. с. 122-142.
8. Данько, Г.А. Як боротися з мобінгом і булінгом. Охорона праці. 2016. № 4. С. 18-20.
9. Дяченко В.А., Мунасипова-Мотяш І.А., Дубініна Д.Е. Наукова стаття : Задоволеність життям та рівень психологічного благополуччя сучасної молоді. 2019. С. 120-129.
10. Задорожня Л.Ю. «Геть насильство над дітьми»: тренінгове заняття. Соціальний педагог. 2019. № 2. С. 24-32.
11. Запобігання та протидія насильству. Методичні рекомендації. Київ. 2018. 128 с.
12. Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1–21224). (Відомості Верховної Ради Української РСР (ВВР) 1984, додаток до № 51, ст.1122). № 80731-X від 14.10.2023.
13. Кормило О.Ю. Явище боулінгу в освітньому просторі. Проблеми гуманітарних наук. 2015. № 35. С. 174–187.
14. Міщенко Н.Л. Ми та конфлікт: Формування навичок безконфліктного спілкування. Соціальний педагог. 2019. № 5 С. 10-12.
15. Молчанова А.Д. Зупинити жорстокість: Соціально-етичні проблеми відносин підлітків: психологічний супровід. Профтехосвіта. 2019. № 3. С. 2-6.
16. Нова українська школа: порадник для вчителя Під заг. ред. Бібік Н.М. К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди». 2017. 206 с.
17. Новівок С.О. Особливості цькувань у дитячому віці. Профілактика та протистоянні булінгу. Київ : Магнолія, 2017. 186 с.
18. Новікова Л.К. Булінг. Причини та наслідки: профілактика насильства в шкільному середовищі. Соціальний педагог. 2019. № 5 (149). С. 32-33.
19. Поляруш С.І. Поняття та проблема правового захисту від шкільного булінгу. Харків : Світ книг, 2017. С. 211–213.
20. Попович І. С. Психологія соціальних очікувань особистості: методологія, теорія і практика: навч.-метод. посіб. Херсон: ОЛДІ-ПЛЮС, 2019. 134 с
21. Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід Методичний посібник. Андрєєнкова В.Л., Мельничук В.О., Калашник О.А. К.: ТОВ «Агентство «Україна». 2019. 132 с.
22. Сидорук, І. Булінг як актуальна соціально-педагогічна проблема. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Педагогічні науки. 2015. С. 34-41.
23. Скидан С.М. Стратегії під час вирішування конфліктів: формування безконфліктного середовища. Соціальний педагог. 2019. № 5. С. 34-36.
24. Стоп шкільний терор. Особливості цькування у дитячому віці. Профілактика та протистояння боулінгу Результати дослідження Українського інституту дослідження екстримізму. Київ. 2017. 84 с.
25. Фройд З. Вступ до психоаналізу. Харків : КСД, 2015. 480 с.
26. Червінська Л. П. Мобінг персоналу як соціальне явище організації. Соціально-трудові відносини: теорія та практика : зб. наук. пр. М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана», Ін-т соц.труд. відносин ; [редкол.: А. М. Колот (голова) та ін.]. Київ : КНЕУ, 2018. № 1. С. 128–134.
27. Юрчик, О.М. Психологічна профілактика шкільного насильства в початкових класах: автореф. дис. канд. психол. наук: 19.00.07. Острог, 2016. 20 с.
Content type: Bachelor Thesis
Ymddengys yng Nghasgliadau:053 — Психологія (бакалаври)

Ffeiliau yn yr Eitem Hon:
Ffeil Disgrifiad MaintFformat 
avtorska_bakalavr_Zakryshka_R_2024.doc59 kBMicrosoft WordGweld/Agor
Бакалаврська Закришка Р..docx448,15 kBMicrosoft Word XMLGweld/Agor


Diogelir eitemau yn DSpace gan hawlfraint, a chedwir pob hawl, onibai y nodir fel arall.

Offer Gweinyddol