Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46120
Назва: Психологічні особливості прояву Інтернет-залежності у підлітковому віці
Інші назви: Psychological features of Internet addiction in adolescence.
Автори: Юськів, Ірина Степанівна
Yuskiv, Iryna
Приналежність: ТНТУ
Бібліографічний опис: Юськів І.С. Психологічні особливості прояву Інтернет-залежності у підлітковому віці : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра : спец. 053 - психологія / наук.кер. І.М. Періг. Тернопіль:Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2024. 76 с.
Bibliographic description: Yuskiv I.S. Psychological features of the manifestation of Internet addiction in adolescence: work on obtaining a bachelor's degree: special. 053 - psychology / scientific manager. I.M. Perig: Ternopil: Ternopil National Technical University named after Ivan Pulyu. 2024. 76 p.
Дата публікації: 11-чер-2024
Дата подання: 11-чер-2024
Дата внесення: 22-лип-2024
Видавництво: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: ТНТУ
Науковий керівник: Періг, Ірина Мирославівна
Perig, Iryna
УДК: 159.9
Теми: Інтернет-залежність
Internet addiction
адиктивна поведінка
addictive behavior
емпіричне дослідження
empirical study
корекційна програма
correctional program
типологія
typology
дезадаптація
maladjustment
Діапазон сторінок: 1-76
Короткий огляд (реферат): Юськів І.С. Психологічні особливості прояву Інтернет-залежності у підлітковому віці. Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня «бакалавр». ТНТУ імені Івана Пулюя імені, факультет економіки та менеджменту, кафедра психології; науковий керівник: кандидат психологічних наук, доцент Періг І.М. Тернопіль, 2024. 102 с. У кваліфікаційній роботі теоретично обґрунтовано та емпірично досліджено особливості прояву Інтернет – залежності у підлітковому віку. Розкрито сутність понять «Інтернет-залежність», «залежність», «аддиктивна поведінка». Визначено вікові та індивідуально-психологічні передумови Інтернет - залежності у підлітковому віці. Охарактеризовано соціально-психологічні чинники Інтернет - залежності у підлітковому віці. Емпірично досліджено психологічні особливості Інтернет – залежності у підлітковому віці. Розроблено корекційну програму для подолання проявів Інтернет- залежності у підлітковому віці.
Psychological features of Internet addiction in adolescence. Qualification work for the degree of bachelor. Ternopil Ivan Puluj National Technical University, Faculty of Economics and Management, Department of Psychology; supervisor: Candidate of Psychological Sciences, Associate Professor Perig I.M. Ternopil, 2024. 102 с. The qualification work theoretically substantiates and empirically investigates the peculiarities of Internet addiction in adolescence. The essence of the concepts of "Internet addiction", "dependence", "addictive behavior" is revealed. The age and individual psychological prerequisites for Internet addiction in adolescence are determined. The socio-psychological factors of Internet addiction in adolescence are characterized. The psychological features of Internet addiction in adolescence are empirically investigated. The correctional program for overcoming the manifestations of Internet addiction in adolescence is developed.
Опис: Аналіз наукової літератури з проблеми дослідження дозволив визначити, що Інтернет-залежність – це певний психічний розлад, непереборне бажання скористатися інтернетом і патологічна нездатність вийти з мережі, коли це потрібно. Інтернет-залежність можна спостерігати у людей різного віку, проте найчастіше до такої адиктивної поведінки належать підлітки і молодь. З-поміж основних причин віртуальної комунікації є комунікативна депривація, тобто людина відмежовується від безпосередніх контактів, стає закритою для спілкування з близькими, рідними. З’ясовано, що для людей, які є залежні від інтернету характерні втрата контролю, орієнтирів, дезадаптація, самоізоляція, уникнення реального спілкування, розгубленість, порушення сну, розумове виснаження, дратівливість, нервово-психічна напруженість, проблеми у спілкуванні в реальному житті. Систематизація чинників та факторів виникнення Інтернет-залежності у підлітковому віці дає змогу виокремити внутрішньо та зовнішньо зумовлені детермінанти її розвитку у підлітків. До внутрішньо обумовлених факторів виникнення інтернет-залежності відносять проблеми ментального здоров’я, психічні розлади та відхилення (зокрема депресія, тривожність і синдром порушення активності та уваги), порушення сну та харчування, а також схильність до невмотивованої, агресивної, азартної та ризикованої поведінки. Разом з тим, за даними емпіричних досліджень, зовнішньо зумовленими факторами появи інтернет-залежності є умовна безпека, позиція анонімного користувача, доступність, простота використання мережі, а також проблеми в сімейному спілкуванні з батьками. Підлітковий вік є тим віковим періодом, який найбільше підлягає залежності від Інтернету. І це пов’язано з рядом причин. В першу чергу, для цього вікового етапу характерне прагнення до пізнання нового, пізнання себе (І.С.Кон), почуття дорослості, яке транслюється у гіпертрофованій потребі у саморозвитку, 58 самоствердженні, емансипації від дорослого, відмови від дитячості, страх не відповідати соціальній групі, інтерес і копіювання звичок і моделей поведінки дорослих, не бути висміяним в очах однолітків. З метою емпіричного дослідження проблеми Інтернет-залежності ми запропонували комплексний підхід до психологічної діагностики. Проведення методики на віртуальну залежність Кімберлі Янг показало, що низький рівень Інтернет-залежності у 25% досліджуваних, середній рівень - у 32%, високий рівень у 43%. Досліджено, що в сучасних підлітків прослідковується проблема Інтернет- залежності, вони часто порушують часові рамки активності в мережі, негативно реагують на обмеження, які виставляють батьки, часто не виконують домашніх завдань та доручень, мало спілкуються в режимі реального часу, є розгніваними в ситуаціях зауважень з боку старших, вдаються до крику. Середній рівень інтернет-залежності 32% підлітків свідчить про значний час, який витрачають на перебування в мережі, дещо уникають живого спілкування, не контролюють час, порушують правила і вимоги батьків та вчителів через несконцентрованість уваги, неконтрольоване перебування в онлайні, часто почуваються роздратовано, стомлено. Низький рівень залежності від Інтернету зафіксовано у 25% учнів, яких характеризує дозоване використання інтернет-сервісу, надають перевагу безпосередньому спілкуванню, відвідуванню гуртків, є соціально активними і контактними. Встановлено, що усі показники психологічної культури у більшості учнів підліткового віку на середньому рівні розвитку. Найбільш розвинений самоаналіз та саморозуміння і це пов’язано з періодом пошуків, дослідження власного «Я», рефлексією вчинків та поведінки. До низького рівня у 25% учнів входить психічна саморегуляція, у 30% відзначена неконструктивність спілкування. Результати дослідження засвідчують, що емоційна сфера підлітків є 59 надзвичайно чутливою, вони є реактивними, не терплять образ, зауважень. Стосовно неконструктивності спілкування у сучасних підлітків недостатньо розвинуті комунікативні навички через ізольованість та уникнення від безпосередніх соціальних контактів. Емпірично встановлено, що найбільша кореляція простежується між низьким рівнем Інтернет-залежності та високим рівнем психологічної культури. А також доведено, що підлітки з високим рівнем Інтернет-залежності мають низький рівень психологічної культури. Корекційна програма Інтернет-залежності – це комплексна проблема сучасного суспільства, до вирішення якої мають бути залучені батьки, педагоги, і самі підлітки. Важливим у даному підході має бути особистісно-орієнтований підхід, гуманістична спрямованість у даній роботі. Врахування розвитку інформаційних технологій, сучасних тенденцій розвитку суспільства, застосування індивідуалізованого підходу та вікової диференціації сучасної молоді дозволить побудувати дієву психопрофілактичну та корекційну програму. До ефективних методів корекції Інтернет-залежності є інтерактивні технології в навчанні, арт-терапія, соціально-психологічний тренінг, пропаганда психологічної освіти батьків, психологічне консультування.
Зміст: Вступ...4 Розділ I. Наукові підходи до розгляду поняття «Інтернет залежності»...7 1.1. Теоретичний огляд явища «Інтернет-залежності»…7 1.2. Причини та наслідки Інтернет залежності ...14 1.3. Особливості залежності підлітків від мережі Інтернет...16 Висновки до розділу І...16 Розділ II. Емпіричне вивчення інтернет залежності сучасних підлітків …18 2.1. Методика проведення експериментального дослідження …18 2.2. Аналіз результатів діагностичного вивчення Інтернет-залежності у підлітковому віці…23 Висновки до розділу ІІ...30 Розділ III. Корекційна програма інтернет-залежності у підлітковому віці …33 3.1. Особливості корекційної програми Інтернет-залежності підлітків…33 3.2. Рекомендації батькам щодо протидії психологічної залежності дітей- підлітків…43 Висновки до розділу ІІІ…44 Розділ IV. Безпека життєдіяльності, основи охорони праці…46 4.1. Соціальні небезпеки у життєдіяльності сучасних підлітків: куріння, алкоголізм, наркоманія…46 4.2. Попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення…52 Загальні висновки…57 Список використаних джерел…60 Додатки…65
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46120
Власник авторського права: © Юськів І.С., 2024
Перелік літератури: 1. Бабаєва Ю., Войскунський А. Є., Смислова О. В. Інтернет: вплив на особистість. Гуманітарні дослідження в Інтернеті / за ред. А. Є. Войскунского. Москва: Терра-Можайськ, 2000. 431 с.
2. Бойчук В. Кооперативні стратегії і тактики комуніканта-песиміста. Актуальні питання іноземної філології. 2018. № 8. С. 40–46.
3. Борисов О.О. Когнітивно-інформаційна параметризація діалогу у британських та українських різножанрових дискурсивних практиках: монографія / відп. ред. А. В. Корольова. Чернігів : Десна Поліграф, 2016. 376 с.
4. В тенетах інтернету. Надмірне захоплення цією мережею призводить до депресій. Радіо Свобода. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/2156425.html (дата звернення 23.04.2024).
5. Вакуліч Т.М. Психологічні чинники запобігання Інтернет-залежності підлітків : автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Центр. інст. післядип. педаг. освіти АПН України. К., 2006. 21 с.
6. Ванда М. А., Бондаренко Н. Б. Інтернет-залежність: передумови, ознаки та ризики для підлітків . URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/77c1b281-918c-4dc3-8629- 078a9f22dd5f/content (дата звернення 22.04.2024)
7. Вінтюк Ю.В. Психологічні закономірності виникнення узалежнень у шкільному віці та способи протидії їм // Здоровий спосіб життя. 2008. № 34. С. 13–20.
8. Вісник психології та педагогіки. Український психолого-педагогічний ресурс (електронний збірник наукових праць) URL: https://www.psyh.kiev.ua (дата звернення 12.03.2024).
9. Волошинович Н. Мовленнєва агресія в інтернет-комунікації. Актуальні питання іноземної філології. 2016. № 4. С. 35–41.
10. Галіч Т. Пріоритетність освітніх та комунікаційних практик використання студентами мережі Інтернет. Вісник Харківського національного університету імені В.Н.Каразіна. 2010. №891. С. 188-191.
11. Голінько В.І. Основи охорони праці: підручник. Д.: Нац. гірн.ун-т, 2014. 271 с.
12. Горбач С.C. Мовленнєва агресія в комунікативно-дискурсивній парадигмі. Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки : зб. наук. праць. Луцьк: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, 2008. Вип. 5. С. 164–166
13. Гуменюк Л. Й. Соціально-психологічні фактори інтернет-адикції. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна. №1. 2013. С. 11-20
14. Єгоров Л.Ю., Кузнєцова Н.А., Петрова Є.А. Особливості особистості підлітків з інтернет-залежністю. Питання психічного здоров’я дітей та підлітків. 2005. Т. 5. №2. С. 20-27.
15. Заняття з елементами тренінгу «Комп’ютерна та інтернет залежність -хвороба ХХІ століття». URL: https://vseosvita.ua/library/embed/0018vi-88c3.docx.html (дата звернення: 01.06.2024).
16. Ігнатьєва С.Є. Мовленнєва агресія у сучасному щоденниковому дискурсі. Психолінгвістика. 2013. Вип. 12. С. 177–183.
17. «Інтернет – залежність : міфи та факти». URL: https://naurok.com.ua/disput-z-elementami-treningu-internet--zalezhnist-mifi-ta- fakti-31834.html (дата звернення:01.06.2024).
18. Інтернет-залежність та її вплив на розвиток особистості. URL: https://naurok.com.ua/metodichni-rekomendaci-internet-zalezhnist-ta-vpliv-na- rozvitok-osobistosti-korekciyno-rozvitkova-programa-dlya-profilaktiki-ta- znizhennya-rivnya-internet-zalezhnosti-394522.html (дата звернення: 30.05.2024).
19. Інформаційні технології як фактор суспільних перетворень в Україні. Збірник аналітичних доповідей [Електронний ресурс] / М. А. Ожеван, С. 62 Л. Гнатюк, Т. О. Ісакова [Електронний ресурс] / за заг. ред. Д. В. Дубова. К. : НІСД, 2011. 96 с. URL : http://old2.niss.gov.ua/content/articles/files/DUBOV.indd- ee822.pdf (дата звернення 26.04.2024).
20. Керебко Ю. І. Вплив інтернет-залежності на особистість підлітків // Теорія і практика сучасної психології. 2018. No 3. С. 190-193
21. Кіберзалежність – хвороба епохи інформаційних технологій. Надзвичайна ситуація. URL: https://ns-plus.com.ua/2017/03/29/kiber-zalezhnist- hvoroba-epohy-infor/ (дата звернення 28.04.2024).
22. Козловець М.А., Федоренко В.О., Маслак П.В. Соціологія. Житомир : ЖВІРЕ, 2001. 460 с.
23. Куріння, вживання алкоголю та наркотичних речовин серед підлітків, які навчаються: поширення й тенденції в Україні : За результатами дослідження 2015 року в рамках міжнародного проекту «Європейське опитування учнів щодо вживання алкоголю та інших наркотичних речовин – ESPAD» / О. М. Балакірєва (кер. авт. кол.), Т. В. Бондар, Ю. Ю. Приймак, Д. М. Павлова, О.В. Василенко, О. Т. Сакович, С.З. Сальніков, С.В. Сидяк, Ю.Б. Юдін, Н. С. Нахабич. К. : Поліграфічний центр «Фоліант», 2015. 200 с
24. Міхеєва Л. В. Соціально-психологічні аспекти інтернет-залежності молоді. Актуальні питання теорії та практики психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців: матеріали VIІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (9- 10 квітня, 2020 р.). Хмельницький, 2020. С. 76-79
25. Козловець М.А., Федоренко В.О., Маслак П.В. Соціологія. Житомир : ЖВІРЕ, 2001. 460 с.
26. Кошель В.І., Сав’юк Г.П., Дзундза Б.С. Основи охорони праці: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів педагогічного напрямку. Івано-Франківськ: НАІР, 2020. 182 с.
27. Основи охорони праці: підручник / М.С. Одарченко, О.М.Одарченко, В.І.Степанов, Я.М.Черненко. Х. 2017. 334 с.
28. Петрунько О. Діти і медіа: соціалізація в агресивному медіа середовищі : монографія. Полтава : ТОВ НВП «Укрпромторгсервіс», 2010. 480 с.
29. «Психологічні аспекти впливу інтернет-залежності на соціалізацію старшокласників». URL: https://binpo.com.ua/wp- content/uploads/2022/02/%D0%A8%D0%9C%D0%90%D0%9B%D0%AC- %D0%A2%D0%95%D0%A2%D0%AF%D0%9D%D0%90- %D0%92%D0%90%D0%A1%D0%98%D0%9B%D0%86%D0%92%D0%9D%D0 %90.pdf (дата звернення: 30.05.2024).
30. Розлуцька, Г. М., Опачко М. В. Вивчення проблеми Інтернет- залежності: аналіз результатів експериментального дослідження. Науковий вісник УжНУ. Серія : Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2012. Вип. 24. С. 133-137.
31. Селіванова О.О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми. Полтава : Довкілля-К., 2008. 712 с.
32. Славова Л.Л. Мовна особистість політика: когнітивно-дискурсивний аспект. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2010. 358 с.
33. Субашкевич І.Р., Гринаш М.І. Вікова особливості Інтернет- залежності. Випуск 22. 2022. С. 179-182.
34. Хміль Я.В. Поняття «Інтернет-залежність» у соціогуманітарних науках та специфіка його дослідження в соціології. Вісник Львівського університету. Серія соціологічна. 2012. Випуск 6. С. 303-310.
35. Шульжук Н.В. Діалогічний дискурс у контексті еколінгвістичної проблематики. Наукові записки Національного університету «Острозька академія» : Серія «Філологія». 2020. 9(77). C. 135–138.
References: 36. Dijk van T. The Discourse-knowledge Interface. Critical Discourse Analysis: Theory and Interdisciplinarity / Ed. by G. Weiss, R. Wodak. New York : Palgrave Macmillan, 2009. P. 85–109.
37. Fairclough N. Language and Power. Harlow : Pearson Education Limited, 2001. 263 p.
38. Goldberg I. Internet addiction disorder. 1996. In Psychom.net, accessed 20 November 2004
Тип вмісту: Bachelor Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — Психологія (бакалаври)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Бакалаврська Юськів.pdf769,74 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити
Avtorsyka_dovidka_Yuskiv[1].doc44 kBMicrosoft WordПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора